(12.00 hodin)
(pokračuje Němcová)

Proto budeme nyní hlasovat o návrhu na zamítnutí, tak jak jej přednesl pan poslanec Pavel Suchánek.

Zahajuji hlasování číslo 101. Táži se, kdo souhlasí s návrhem na zamítnutí tohoto návrhu zákona? Kdo je pro zamítnutí? Proti? (Z místa: Jak hlasuje pan John?)

Hlasování pořadové číslo 101, přítomno 145, pro 74, proti 62. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že návrh ... Bude kontrola hlasování ještě? Tak prosím o chvíli strpení. Zatím vám oznamuji další omluvu z dnešního jednání. Pan ministr dopravy Pavel Dobeš se omlouvá dnes z pracovních důvodů.

Je prosím námitka proti předchozímu hlasování? Pan poslanec Karel Černý.

 

Poslanec Karel Černý: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Moje vůle byla hlasovat ne, a na sjetině mám ano. Proto zpochybňuji toto hlasování.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová O námitce rozhodneme v hlasování pořadové číslo 102. Zahajuji toto hlasování. Táži se, kdo souhlasí s námitkou. Kdo je proti této námitce?

Hlasování číslo 102. Přítomno 145, pro 132, námitka byla přijata.

 

Je zde žádost o odhlášení. Prosím, abyste se znovu všichni přihlásili.

 

Budeme opakovat hlasování o návrhu na zamítnutí této normy.

Zahajuji hlasování číslo 103. Táži se, kdo je pro zamítnutí. Kdo je proti?

Hlasování číslo 103. Přítomno 145, pro 76, proti 66. Návrh byl přijat.

 

Tím tedy skončilo projednávání bodu 36 a budeme se věnovat dalšímu bodu.

Pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura se hlásí o slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Chtěl bych těm kolegyním a kolegům, kteří tak hlasitě křičeli, že jsme nehlasovali po jménech, doporučit, že si teď mohou vyjet sjetinu, jak kdo hlasoval, po jménech, mohou ji vystavit na web. Nemusí po nás pokřikovat. Volba nebyla tajná. Každý z nás veřejně stiskl tlačítko pro A, nebo NE, nebo se zdržel. Případně ti, kteří se nespletli. Takže nemusíte tady dělat takové divadélko a křičet, když jako každé jiné hlasování, které (nesrozumitelné) je veřejné. V této vteřině můžete výsledky hlasování vystavovat na svých webech osobních, stranických, jakýchkoli jiných. Nepochybuji o tom, že bude naprosto veřejné, kdo jak hlasoval o kterémkoliv návrhu v Poslanecké sněmovně mimo ty, kdy je volba nějakým způsobem tajná, zejména v personálních otázkách. Děkuji. (Potlesk z pravé části sálu.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ještě pan poslanec Bohuslav Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Já bych chtěl poděkovat panu předsedovi poslaneckého klubu ODS za inspiraci. Určitě se inspirovat jeho návrhem budeme, nicméně je právo každého poslance, aby využil ustanovení jednacího řádu a navrhl způsob hlasování. To, že se to tady příliš nevyužívá, je věcí poslanců a poslankyň Poslanecké sněmovny. Já jsem to navrhl v tuto chvíli u tohoto zákona, protože ho pokládám za speciálně vážný a speciálně důležitý. A možná jsem doufal, že ti méně otrlí poslanci a poslankyně, až budou muset říci osobně své stanovisko, se možná zastydí o něco víc, než když se jenom tady anonymně - v uvozovkách anonymně - mačká knoflík. Děkuji. (Potlesk poslanců ČSSD).

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Nyní zahajuji projednávání bodu číslo

 

37.
Návrh poslanců Františka Dědiče, Jana Bauera, Jiřího Olivy, Milana Šťovíčka
a Jana Babora na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 172/1991 Sb.,
o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 479/ - prvé čtení

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 479/1. Prosím, aby za navrhovatele tento návrh uvedl pan poslanec František Dědič. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec František Dědič: Dobré poledne, vážená paní předsedkyně, členové vlády, kolegyně, kolegové. Dovolte mi, abych vás seznámil s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon se týká obnovy vlastnických vztahů k tzv. historickému majetku obcí, která se uskutečnila na základě § 2 zákona č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění pozdějších předpisů, a netýkala se toho nemovitého historického majetku obcí, který byl ke dni nabytí účinnosti zákona č. 172/1991 Sb., tedy ke dni 24. května 1991, ve vlastnictví České a Slovenské Federativní Republiky, a to z důvodu jeho správní podřízenosti federálnímu ministerstvu obrany a jeho organizačních složek.

Tento stav byl od počátku považován za neuspokojivý, neboť šlo o majetek, který z hlediska zajištění obrany státu zpravidla neměl žádný význam. Z toho důvodu bylo již v roce 1994 vládou České republiky přijato usnesení, podle kterého měl být i tento dříve federální historický majetek obcí navrácen. Obsah tohoto usnesení č. 596/1994 však nebyl nikdy realizován z důvodu následně převáživšího právního názoru, že usnesení vlády není pro zamýšlený převod majetku na obce formálně dostatečnou oporou, když pro dosažení odpovídajícího výsledku je zapotřebí přijetí zvláštního zákona.

Mezi Sdružením vlastníků obecních a soukromých lesů v České republice, na které se obrátily jednotlivé obce, a Vojenskými lesy a statky, státním podnikem, a Ministerstvem obrany následně proběhla ve věci vydání dříve federálního historického majetku obcí opakovaná jednání, která však nevedla k řešení. Ministerstvo obrany nakonec zaujalo stanovisko, podle kterého účinnost usnesení vlády č. 596/1994 již pominula, ačkoli lhůtu v něm uvedenou, to je 31. 3. 1995 nelze považovat ani za propadlou, ani promlčecí. Za takovou ji také nepovažoval metodický pokyn Ministerstva obrany ze dne 14. 12. 1994 schválený tehdejším náměstkem ministra Ing. Miroslavem Kalouskem.

Negativní názor na vydání nemovitostí zaujaly následně rovněž soudy a výsledkem toho bylo, že započatý proces vracení zmíněného majetku lze dokončit pouze vydáním zákona.

Chtěl bych zdůraznit, že náš návrh se týká pouze majetku, který splňuje současně čtyři podmínky. Musí to být majetek, který obce vlastnily ke dni 31. prosince roku 1949, tedy tzv. historický majetek obcí. Za druhé musí jít o majetek, který byl ke dni nabytí účinnosti zákona 172/1991 Sb., tedy ke dni 24. května 1991, ve vlastnictví České a Slovenské Federativní Republiky. Za třetí musí jít o majetek, který se nenachází na území vojenských újezdů podle ustanovení § 31 odst. 1 zákona 222/1999 Sb., o zajištění obrany České republiky, a podle kterého majetek na území újezdů s výjimkou vneseného majetku smí být jen ve vlastnictví státu. A za čtvrté je nutné, aby šlo o majetek, který ke dni nabytí účinnosti zákona byl ve vlastnictví České republiky a nepřešel do vlastnictví obcí podle jiného ustanovení zákona. Současně je v odst. 1 stanoveno datum přechodu vlastnického práva na obce, a to jako datum pevné k 1. 1. 2013.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, jistě jste si všimli, že vláda k návrhu zákona přijala nesouhlasné stanovisko. Jsem přesvědčen, že výhrady, které ve svém stanovisku vláda uvádí, je možné jednáním mezi předkladateli a ministerstvy odstranit. Ale vzhledem ke složitosti těchto jednání si dovolím následně navrhnout prodloužení lhůty na projednávání ve výborech o 30 dní. Věřím, vážené kolegyně, vážení kolegové, že náš návrh novely zákona podpoříte a propustíte jej do druhého čtení. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP