Neautorizováno !


 

(12.10 hodin)
(pokračuje Langer)

Zahajuji projednávání bodu

 

34.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči
a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích
/sněmovní tisk 1116/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády má uvést ministr zemědělství Petr Zgarba. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Petr Zgarba Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně a kolegové, dovolte, abych uvedl první čtení v Poslanecké sněmovně vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.

Cílem předložené novely veterinárního zákona je dosažení plné slučitelnosti české právní úpravy v oblasti veterinární péče s novými právními akty Evropských společenství, zejména s přímo použitelnými nařízeními Evropského parlamentu a Rady publikovanými po nabytí účinnosti po poslední rozsáhlé novele veterinárního zákona č. 131/2003 Sb. Právní akty Evropských společenství na úseku veterinární péče, které představují jednu z nejstarších a nejrozsáhlejších částí komunitárního práva, totiž i nadále procházejí nepřetržitým a rychlým vývojem, který navíc probíhá po dvou liniích: jednak pokračuje dosavadním způsobem, tj. přijímáním dalších směrnic, které musí být ve stanovených lhůtách transponovány do národního právního řádu, jednak jde v posledním období stále častěji o novely, které jsou charakterizovány častým ústupem od směrnic Rady, a to i těch, které byly teprve nedávno transponovány do našeho právního řádu, a přechodem na přímo použitelná nařízení Evropského parlamentu a Rady.

Za tohoto stavu je třeba uskutečnit v čase, který je limitován účinností většiny nových přímo použitelných předpisů Evropských společenství, převážně účinných od 1. ledna příštího roku, novelizaci veterinárního zákona, která by co nejdříve a pokud možno co nejdokonaleji skloubila dosavadní právní úpravu, která byla před vstupem ČR do EU transponována do českého právního řádu na úrovni jejich stavu na přelomu let 2002-2003, dřívější směrnice Rady a některé jiné předpisy Evropských společenství, s později přijatými přímo použitelnými předpisy Evropských společenství i dalšími směrnicemi Rady.

Kromě změn vyplývajících z nových právních předpisů Evropských společenství jsou do předkládaného návrhu novely veterinárního zákona zapracovány zkušenosti z dosavadního uplatňování veterinárního zákona v praxi. Navrhovaná novela je i přes značnou rozsáhlost plně kontinuální a navazuje na předchozí právní úpravu.

Součástí návrhu novely veterinárního zákona je také doprovodná novela zákona o správních poplatcích, kterého se změny navrhované ve veterinárním zákoně přímo dotýkají.

S ohledem na dříve uvedené a vzhledem k přímému vztahu navrhované právní úpravy a k zajištění závazků vyplývajících z členství ČR v EU a k zajištění mezinárodních závazků ČR, o kterých jsem se již zmínil, doporučuji Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR předložený vládní návrh novely veterinárního zákona schválit a předložit jej k projednání příslušnému výboru Poslanecké sněmovny.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení poslanec Jaroslav Pešán.

 

Poslanec Jaroslav Pešán: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, dovolte, abych uvedl několik poznámek a zpravodajskou zprávu k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 1116.

Jak již bylo řečeno, veterinární péče v ČR je regulována zákonem č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů, tedy v souladu s právem Evropských společenství upravuje téměř všechny důležité oblasti veterinárních aktivit, zejména péči o zdraví zvířat a o jeho ochranu, péči o zdraví, nezávadnost živočišných produktů, ochranu ČR před zavlečením nákaz zvířat a nemocí přenosných ze zvířat na člověka na jejich území, ochranu životního prostředí před nepříznivými vlivy souvisejícími s chovem zvířat a výrobou živočišných produktů, státní veterinární dozor.

Veterinární zákon byl od svého přijetí již vícekrát novelizován. Nejrozsáhlejší změnou je novelizace veterinárního zákona provedená zákonem č. 131/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 166 o veterinární péči. Jejím hlavním cílem byla harmonizace českého právního řádu v oblasti veterinární péče s právem Evropských společenství, která zahrnovala více než 60 klíčových směrnic Evropského hospodářského společenství a značný počet dalších právních aktů Evropských společenství, především rozhodnutí. Ta si pak vyžádala vedle novelizace veterinárního zákona i přípravu a přijetí téměř tří desítek prováděcích právních předpisů.

Výsledkem tohoto procesu by mělo být dosažení zcela shodné právní úpravy ve všech členských státech EU a tím i rovných podmínek pro všechny podnikatelské subjekty v těchto státech. To se týká především péče o zabezpečování zdravotní nezávadnosti živočišných produktů včetně vlastní podnikové a úřední kontroly dodržování veterinárních a hygienických požadavků. Cílem navrhované novelizace je tedy skloubit dosavadní právní úpravu, kterou byly před vstupem do EU transponovány do českého právního řádu do úrovně jejich stavu na přelomu let 2002-2003 dřívější směrnice Rady a některé jiné předpisy Evropských společenství, s později přijatými přímo použitelnými předpisy Evropských společenství i dalšími směrnicemi Rady.

Návrh novely veterinárního zákona rovněž obsahuje rozsáhlou úpravu sankčních ustanovení. Součástí je i změna zákona o správních poplatcích.

Navrhuje se, aby zákon, kterým se mění zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči, vstoupil v účinnost 1. ledna 2006, a to z důvodu, že se předpokládá, že od téhož dne budou uplatňovány také některé přímo použitelné předpisy Evropských společenství, například nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 852, 853, 854, 882 a také směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se zrušuje celkem 16 směrnic předcházejících, které byly v letech 2003-2004 vesměs transponovány do našeho právního řádu.

Kolegyně a kolegové, tolik má zpravodajská zpráva. Chtěl bych, vážený pane místopředsedo, avizovat svou přihlášku do obecné rozpravy Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu. Konstatuji, že jste nemusel opouštět řečnický pult, neboť jste jediným přihlášeným do rozpravy, takže vám uděluji slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP