(15.30 hodin)
(pokračuje Škromach)
Myslím, že o té věci se povede další diskuse, a já rád připomenu našim kolegům z pravice, že oni sami v podstatě prosazovali zavedení mandatorních výdajů ve výši několika miliard korun. Jako levicový politik samozřejmě tyto názory určitě vítám a budu rád, když takto budou postupovat i v dalších návrzích, které do sněmovny přijdou.
Pokud jde o nějaké ohrožení, rušení nebo chaos, to je nesmysl. To by znamenalo, že pravidla, která tady platí už několik let a která zajišťují financování sociálních služeb, by se měnila. Ta se nemění.
A že nějakými ambicemi Ministerstva práce a sociálních věcí by mělo být rozdělovat tyto finance, to je také nesmysl. Je tomu právě naopak. Dosud v podstatě kromě těch 880 mil. pro nestátní organizace všechny ostatní prostředky šly z Ministerstva financí na okresní úřady. Pokud by zůstal v platnosti tento paragraf a pokud by nebyly přijaty další doprovodné zákony, které by tuto záležitost upravily, pak by skutečně Ministerstvo práce a sociálních věcí rozdělovalo asi 6 až 6,5 mld. Kč. Pro mne osobně by to znamenalo, že bych na ministerstvu musel zaměstnat dalších 50 až 100 lidí, kteří by nedělali nic jiného, než vyjednávali s poskytovateli. Říkám výslovně, že s poskytovateli, nikoli se zřizovateli, o poskytování finančních prostředků, a nejenom vyjednávali, nýbrž také by museli provádět kontrolu čerpání těchto prostředků i to, jak s nimi bylo naloženo. Čili byrokracie by se dále prohloubila. Myslím, že nemáme zájem tohle rozšiřovat, naopak.
Moje představa je, aby prostředky, které šly pro poskytovatele sociálních služeb na okresní úřady, to je částka asi přes 4 mld. Kč, šly přímo na kraje v rozsahu poskytovaných služeb, které v letošním roce financují okresy. Myslím, že to je snaha dobrá, a my nechceme rozdělovat, nechceme být nějakým centrem, kde by nějaký byrokrat rozhodoval o tom, kdo dostane a kdo nedostane.
Přechodně budeme muset zřejmě převzít financování obcí, protože tam ten problém zatím vznikal, ale chceme i tuto záležitost přenést do systému akreditací v rámci zákona o sociálních službách, aby bylo možno poskytovatele financovat na základě poskytnutých služeb. A pokud jsem měl možnost tuto záležitost konzultovat jak s poskytovateli, tak se zřizovateli, pak proti tomuto způsobu posunutí účinnosti zákona a připravení podmínek pro to, aby tato záležitost mohla fungovat, nemají zásadní připomínky. Myslím, že to je trochu jiný pohled, než který tady byl prezentován mými předřečníky.
Proto bych vás požádal, abyste naopak tento návrh zákona podpořili, abychom se pak v dalších jednáních mohli bavit o věcech, které budou na základě předloh ministerstva upravovat rámec práce v oblasti sociálních služeb.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Táži se, zda chce ještě někdo vystoupit v obecné rozpravě k tomuto návrhu vládního zákona. Nevidím žádnou přihlášku.
Dovolte mi, vážené kolegyně a kolegové, abych vám oznámila, že se poněkud zkomplikovala situace. Dohodli jsme se, že o všech návrzích budeme hlasovat v závěru našeho jednacího dne, ovšem u tohoto návrhu zákona padl návrh dvou poslanců na jeho zamítnutí v obecné rozpravě. Máme tedy nyní dvě možnosti. Navrhuji vám, abychom nyní hlasovali o tomto návrhu na zamítnutí zákona. Pokud proti tomuto mému návrhu budou námitky, museli bychom postupovat druhým způsobem, a to tak, že po ukončené obecné rozpravě bych přerušila tento bod jednání a vrátili bychom se k navrženému hlasování až v bloku hlasování tak, jak jsme se domluvili před chvílí.
Dávám nyní tedy návrh na okamžité hlasování o zamítnutí tohoto vládního návrhu zákona, a ptám se, zda je námitka proti tomuto mému návrhu.
Protože nevidím nikoho - omlouvám se, slovo má pan předseda poslaneckého klubu KSČM Kováčik.
Poslanec Pavel Kováčik: Vážené kolegyně a kolegové, vážená paní předsedající, žádám o přestávku na poradu klubu KSČM v délce čtvrt hodiny.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Vyhlašuji tedy pauzu na jednání klubu KSČM do 15.50 hodin.
(Jednání přerušeno v 15.36 hodin.)
***