(15.20 hodin)
(pokračuje Cabrnoch)
Nepochybně by znamenala krok zpět. Žádáme vás proto, abyste zejména v zájmu uživatelů sociálních služeb rozhodovali uvážlivě." - Milena Černá, předsedkyně Spolku komise odborové konference nestátních organizací v sociální a zdravotní oblasti.
Citace druhá: "Návrh předkládaný Parlamentu ruší § 73 odst. 2 a 3, který obecné rovné podmínky všem subjektům poskytujícím sociální služby vytvářel. Nově navrhovaný paragraf vrací řešení situace k nepřehlednému chaosu, kdy vláda žádná obecná pravidla, podmínky a lhůty poskytování příspěvků nemusí stanovit. Dle návrhu příspěvky ze státního rozpočtu někomu mohou a jinému nemusí být poskytnuty. Navrhovaná změna je nelogická, nesystémová, nespravedlivá a nebezpečná. Nevidí a neřeší možné kritické důsledky. Je-li třeba uspořit kvůli následkům povodní, je tak možno učinit při zachování dosavadní právní úpravy předpokládající vydání vládního nařízení se závaznými pravidly poskytování příspěvků pro všechny. Chaos není řešením a může celkovou situaci pouze zhoršit. Žádáme vás proto, abyste navrhované změny zamítli." - Jménem Svazu paraplegiků centra Paraple pan Libor Macíček.
Citace třetí: "Návrh na jeho zrušení na mimořádné schůzi Poslanecké sněmovny ve stavu legislativní nouze proto považuje prezidium České rady humanitárních organizací za vědomé zneužití povodňové katastrofy k destabilizaci a destrukci nastoupené cesty transformace sociálních služeb, která je rovněž obsažena v programovém prohlášení této vlády. Prezidium České rady humanitárních organizací proto vyzývá se vší naléhavostí členy vlády i Poslanecké sněmovny, aby návrh zásadně odmítli." - Ing. Pavel Došek, prezident, Mgr. Jan Lorman, viceprezident České rady humanitárních organizací.
A citát poslední, a pak vám poděkuji za trpělivost: "Stávající znění § 73a ve skutečnosti nezakládá žádné zvýšené nároky na státní rozpočet, pouze vytváří rámec pro tvorbu pravidel financování sociálních služeb. Změna § 73a by pro krajské, obecní i nestátní poskytovatele služeb znamenala zrušení všech stávajících garancí financování služeb ze strany státu a anulovala dosavadní výsledky naší společné práce na transformaci sociálních služeb." - Pan Jiří Lodr, ředitel Diecézní charity Plzeň, Mgr. Miroslav Svoboda, předseda občanského sdružení Exodus.
Dámy a pánové, umím pochopit, že někteří z vás máte jistou averzi k naslouchání argumentům poslanců Občanské demokratické strany. Doufám však, že argumentům představitelů troufám si říci velmi známých a velmi významných organizací, které poskytují sociální péči, naslouchat budete umět. Prosím, abyste se neuzavírali do tzv. uzavřeného televizního okruhu našich politických šarvátek a abyste přijali věcné a poctivé argumenty a návrh zákona spolu se mnou zamítli. Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Cabrnochovi. Spolu s paní poslankyní Páralovou byl jediným písemně přihlášeným do obecné rozpravy. Z místa se hlásí pan ministr Škromach, kterému nyní uděluji slovo. Prosím, pane ministře.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy a pánové, myslím, že tak jak to bylo tady prezentováno, to zdaleka není. A musím říci, že dneska poskytovatelé sociálních služeb, kteří jsou, tak prakticky 85 % těchto služeb zajišťují státní organizace nebo organizace, které spadají pod stát, kraje a obce, a pouze 15 % poskytovatelů je z oblasti občanských sdružení.
Myslím, že mě v této sněmovně nikdo nemůže podezírat z toho, že bych nebyl nakloněn právě občanským sdružením, protože byl to můj návrh, který zajistil pro letošní rok těmto organizacím 300 mil. Kč navíc na jejich činnost.
Z toho hlediska je potřeba přistupovat i k tomu návrhu, který je, a dovolím si tvrdit, že pokud jde například o dotace na lůžko, a myslím, že pan ministr financí, který tady ještě před chvílí byl, mi může potvrdit, že jsme spolu jednali právě v době, kdy ještě tady, slovíčko povodně nemám už rád, ale prostě tak to bylo, o navýšení o 30 %. V této době probíhá naše jednání o tom, aby tyto dotace na lůžko se zvýšily alespoň o nějakou částku, která by byla přijatelná, a zároveň aby bylo zajištěno financování nárůstu dalších lůžek, která jsou nutná pro poskytování sociálních služeb.
V žádném případě ale nemohu doporučit a nemohu přistoupit na to, aby byl zaveden nový systém bez zavedení systému akreditací, zákona o systému akreditací, který by zaručoval kvalitu sociálních služeb u poskytovatelů, určitým způsobem by stanovil rámec sítě poskytovatelů sociálních služeb. Myslím si, že to je správné a je to v zájmu nikoliv poskytovatelů, ale je to v zájmu klientů těchto poskytovatelů, protože ti očekávají, že za prostředky, které vynaloží stát, dostanou kvalitní služby v dostatečném rozsahu.
Dále jsem nezaregistroval žádný protest ze strany organizací poskytujících státní služby, které přecházejí dnes pod kraje a zčásti pod obce, protože si velmi dobře uvědomují, že pokud by došlo k zavedení tohoto systému a nedošlo k navýšení finančních prostředků, o kterém jsem hovořil, tak by se dostaly kraje, nikoliv poskytovatelé, ale zřizovatelé, tj. kraje a obce, kraje, které mají povinnost zajistit tyto služby, a to ať už tím, že je budou přímo jako zřizovatelé sami zajišťovat, nebo tím, že je budou nakupovat od jiných poskytovatelů.
Z tohoto hlediska by samozřejmě prostředky, které jsou poskytovány v letošním roce, a jak jsem už uvedl, budou minimálně, a dovolím si říci, ve větší míře poskytnuty i pro příští rok, a nakonec máte tento údaj v rámci tisku v důvodové zprávě, ale pro jistotu jej odcituji:
Podle dosavadní úpravy jsou v letošním roce ze státního rozpočtu na sociální služby poskytovány prostředky na výdaje na sociální služby zajišťované okresními úřady v kapitole 380 - okresní úřady - schválený rozpočet v roce 2002 činil 4 mld. 59 mil. Kč. Dotace obcím na lůžko v domovech důchodců a ústavech sociální péče - prostřednictvím okresních úřadů v rámci souhrnného finančního vztahu k obcím bylo v roce 2002 na tyto účely určeno 988 mil. Kč. Dotace nestátním subjektům poskytujícím sociální služby z kapitoly 313 Ministerstva práce a sociálních věcí ve výši 880 mil. Kč, celkem tedy asi 1 927 mil. Kč. Tyto prostředky jsou plánovány ve státním rozpočtu i přes to, že byly ničivé povodně, a je plánováno v rámci rozpočtu, aby bylo na tyto služby poskytnuto více prostředků než v letošním roce.
Tuto situaci samozřejmě chápu a chápu také to, že může mít někdo zájem na tom, vyvolávat určitý pocit toho, že bychom chtěli ublížit zdravotně postiženým, to je takové oblíbené téma. Ale myslím, že v rámci i našeho programu a toho, co máme, je jednoznačná podpora těmto organizacím. A znova zdůrazňuji a myslím si, že pan poslanec Cabrnoch ohlasy, které četl, byly v podstatě na informace, které se objevily v tisku, a dovolím si říci, že tyto informace byly nepravdivé, protože autoři v některých sdělovacích prostředcích, kde tyto články byly dokonce na prvních stránkách, si ani neověřili, jaký vlastně je zákon, který předkládá Ministerstvo práce a sociálních věcí, ale okamžitě přišli se svojí představou toho, co si oni vlastně myslí.
To, co máte předloženo zde v Poslanecké sněmovně, neznamená změnu tohoto systému. Znamená pouze jedno, že paragraf, který stanoví povinné poskytování a zavedení dalších mandatorních výdajů, a jsem rád, že slyším ze strany pravice to, že se zasazuje o to, aby byly další mandatorní výdaje ve státním rozpočtu.
***