(14.40 hodin)
(pokračuje Škromach)

Myslím, že budeme moci v té věci samozřejmě i systémově o tom hovořit, ale na to bude dost času při dalších zasedáních Poslanecké sněmovny.

Věřím, že tento návrh, který má přinést další prostředky pro řešení povodňové situace pro příští rok, a myslím, že přímo - když to tak řeknu -z našich kapes, podpoříte, abychom se solidarizovali s postiženými občany.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji, pane ministře. Prosím paní poslankyni Alenu Páralovou, zpravodajku výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, aby nás seznámila se stanoviskem výboru.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila s usnesením č. 7 výboru pro sociální politiku a zdravotnictví z mimořádné schůze, která se konala dne 11. září 2002.

Usnesení č. 7 k návrhu, kterým se pro rok 2003 stanoví mimořádná opatření při určování výše platu a některých náhrad výdajů spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů, soudců a státních zástupců a kterým se těmto osobám stanoví výše dalších platů za první a druhé pololetí roku 2003, sněmovní tisk 46. Po odůvodnění ministra práce a sociálních věcí Ing. Zdeňka Škromacha, zpravodajské zprávě poslankyně Aleny Páralové a po rozpravě výbor pro sociální politiku a zdravotnictví doporučuje Poslanecké sněmovně, aby se konala obecná a podrobná rozprava o celém návrhu zákona, aby jednání v Poslanecké sněmovně bylo ukončeno do 13. 9. 2002, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se pro rok 2003 stanoví mimořádná opatření při určení výše platu a některých náhrad výdajů spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů, soudců a státních zástupců a kterým se těmto osobám stanoví výše dalších platů za první a druhé pololetí roku 2003, sněmovní tisk 46.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji i vám, paní poslankyně. Táži se sněmovny, zda se chce někdo k návrhu výboru vyjádřit. Není tomu tak. Přistoupíme proto k hlasování.

 

V hlasování pořadové číslo 52, které právě zahajuji, se táži, kdo je pro návrh, abychom vedli obecnou i podrobnou rozpravu ke všem částem vládního návrhu. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 52 z přítomných 172 poslankyň a poslanců pro bylo 131, proti 6. Návrh byl přijat.

 

Nyní navrhuji, vážené kolegyně a kolegové, tento postup v dalším jednání. Vrátíme se k přerušeným bodům, tak jak byl schválen pořad schůze, to je 6, 7, 8 a 9. K jednotlivým bodům proběhne druhé čtení, to znamená obecná i podrobná rozprava, po tomto druhém čtení jednotlivé body přerušíme, poté vyhlásím zhruba desetiminutovou pauzu, pokud kluby nevznesou nárok na pauzu delší, a bude probíhat ke všem bodům třetí čtení a hlasování.

Pokud není námitka k mému návrhu, považuji jej za akceptovaný a vracím se k přerušenému bodu číslo

 

6.
Vládní návrh zákona, kterým se zkracuje doba, po kterou je představitelům státní moci
a některých státních orgánů, soudcům a státním zástupcům poskytován plat
při dočasné neschopnosti k výkonu funkce, a kterým se stanoví některá opatření
v nemocenském pojištění (péči) a v důchodovém pojištění
/sněmovní tisk 43/ - zkrácené jednání

 

Otevírám obecnou rozpravu, do níž se přihlásil jako první pan poslanec Milan Cabrnoch, kterému uděluji slovo. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Milan Cabrnoch: Vážené dámy, vážení pánové, vláda předložila do Poslanecké sněmovny návrh zákona, který nazvala zákonem, kterým se zkracuje doba, po kterou je představitelům státní moci a některým státním orgánům, soudcům a státním zástupcům poskytován plat při dočasné neschopnosti k výkonu funkce, a kterým se stanoví některá opatření v nemocenském pojištění a v důchodovém pojištění. Vláda navrhla projednání tohoto návrhu zákona v režimu legislativní nouze.

Obsah návrhu zákona je rozdělen do tří navzájem nesouvisejících oblastí. V první oblasti se zkracuje doba, po kterou je některým představitelům státní moci poskytován plat v době pracovní neschopnosti. Tato úprava zmenšuje rozdíly mezi těmito představiteli státní moci a zaměstnanci. V principu s touto změnou lze souhlasit, v žádném případě ale nemohu souhlasit s tím, aby taková změna byla projednávána v režimu legislativní nouze a aby byla projednávána v souvislosti s katastrofálními povodněmi. Díky navržené změně uspoří státní rozpočet teoreticky podle propočtu vlády nejvýše 10 mil. Kč za rok, tedy rozhodně se nejedná o zdroje financí, které by bylo možné využít k řešení následků povodní. Jediný důvod, kterým lze navrhovanou změnu vysvětlit, je zamaskování skutečného obsahu návrhu zákona touto mediálně zajímavou drobností. Takový podvod na veřejnosti nemůže zůstat neobjasněn.

Rád bych zde položil otázku panu ministrovi, kolik osob z této kategorie skutečně čerpalo a v jakém objemu pracovní neschopnost, tedy plat po dobu neschopnosti v práci. Osobně se domnívám, že se jedná o několik málo občanů. Jedná se tedy zcela jasně o zde již dnes zmíněný červený hadr, kterým je máváno před očima voličů, aby si nevšimli, že podstatnou a v případě tohoto zákona 80násobnou dávku zaplatí oni, a nikoli zde jmenovaní státní představitelé.

Ve druhé oblasti návrhu dochází ke snížení dávek nemocenského pojištění. Od 1. ledna 2003 budou v případě přijetí tohoto návrhu vyplaceny nižší dávky v nemoci, nižší dávky v mateřství a nižší dávky při péči o nemocné dítě. Tyto dávky budou nižší ne pouze v roce 2003, ale budou nižší trvale i v dalších letech. Vláda hodlá nemocné občany, matky na mateřských dovolených a rodiče, kteří ošetřují nemocné děti, zkrátit ročně o 800 mil. Kč, tedy 80krát větší dopad než první část návrhu zákona.

ODS byla v minulém volebním období výrazně proti zvyšování dávek v nemoci. Stávající sociálně demokratickou vládou prosazený systém nemocenských dávek je demotivační, a jak jsme před několika lety varovali, vede ve skutečnosti k nárůstu pracovní neschopnosti, který neodpovídá nárůstu nemocnosti. Se snížením těchto dávek tedy nemůžeme nesouhlasit.

Zcela rozdílný je však problém snížení dávek v mateřství a dávek při ošetřování nemocného dítěte. Dopad tohoto snížení ponesou pouze mladé rodiny s malým dítětem a navíc rodiny s malým nemocným dítětem. S takovýmto snížením principiálně souhlasit nemohu. Obdivuji, jak silným žaludkem disponují ti, kdo na jedné straně hlasitě hovoří o podpoře porodnosti a rodin s malými dětmi, vehementně prosazují přídavky na dítě pro ty, kdo je vůbec nepotřebují, a na druhé straně snižují matkám nemocných dětí dávky při jejich ošetřování. Tvrzení o zdrojích pro vypořádání se s následky povodní nemůže ani v tomto případě obstát. Vláda má dostatek prostředků z jiných zdrojů a nic ji nenutí sahat mladým rodičům na dávky v mateřství a dávky při ošetřování nemocného dítěte.

Ve třetí oblasti návrhu se odsouvá termín pro stanovení koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu pro účely důchodového pojištění. Jde o technické opatření, pouze co není jasné, je, zda jeho důvod je skutečně objektivní, nebo zda jím vláda pouze napravuje chybu, která se stala při trestuhodném zanedbání zálohování dat Českým statistickým úřadem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP