(14.50 hodin)
(pokračuje Cabrnoch)

Bohužel ani při jednání výboru předkládající ministr práce a sociálních věcí nebyl schopen objasnit ani důvod ztráty těchto dat a ani zodpovědnost vlády za Český statistický úřad.

Dámy a pánové, je obvyklé, že návrh zákona je pojmenováván podle nejdůležitější změny, která se v návrhu objevuje. Vláda však zákon nazvala podle jeho populistického bodu, který se sice může občanům líbit, avšak zakrývá pravý obsah vládního návrhu. Ve skutečnosti navrhovaná změna dopadne na nemocné zaměstnance, dopadne na matky na mateřské dovolené a dopadne na rodiče, kteří pečují o nemocné děti. Dopad vládního návrhu na tyto skupiny obyvatel, jak jsem zde již předeslal, bude osmdesátkrát, nejméně osmdesátkrát větší ve svém objemu, než je dopad na soudce, případně poslance a senátory, což je samozřejmě mnohem populárnější. Vláda se pokusila v názvu návrhu zákona skrýt tuto skutečnost a skrýt ji před veřejností. Poslanecká sněmovna by tuto neupřímnost neměla opakovat, a proto navrhnu v podrobné rozpravě návrh změny názvu zákona. Učiním tak v podrobné rozpravě.

Nepochybuji o tom, že návrh zákona v této sněmovně nalezne dostatečnou podporu. Se zkrácením lhůty, po kterou je soudcům a dalším vyplácen plat v době nemoci, souhlasím. Nemohu nezopakovat, že tato změna prostě s povodněmi nesouvisí, že je to návrh čistě populistický, který má zakrýt pravý význam zákona.

Se snížením dávek v nemoci nelze nesouhlasit, jak jsem již předeslal, ale připomínám, že celý systém nemocenských dávek, který je v České republice zcela oddělen od dávek zdravotního pojištění, je demotivující a vytváří prostor ke zneužívání tohoto systému. Potřebuje celkovou změnu. A já věřím, že se jí domůžeme.

S tvrdými finančními dopady na matky na mateřské dovolené a na rodiny s malými nemocnými dětmi souhlasit rozhodně nemohu. A proti prodloužení lhůty pro stanovení koeficientu pro výpočet základu v oblasti důchodového pojištění nemám zásadních námitek.

Dámy a pánové, v návrhu zákona jsou tak různé body, že je obtížné rozhodnout se, zda podpořit ty dobré, anebo se rázně postavit proti těm špatným. A režim legislativní nouze nedává dostatečný prostor k tomu, abychom vedli řádnou a odbornou diskusi nad jednotlivými částmi tohoto zákona. Rozhodl jsem se osobně, že pro návrh zákona budu hlasovat, současně však předložím návrh doprovodného usnesení, ve kterém požádáme společně, jak věřím, vládu, aby se otázkou nemocenského pojištění zabývala seriózně. (Potlesk z pravé části sněmovny.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Pan poslanec Cabrnoch byl jediným písemně přihlášeným poslancem do obecné rozpravy. Táži se nyní, zda se chce někdo ještě do ní přihlásit. S přednostním slovem pan ministr Škromach.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, myslím, že je dobré věc držet ve věcné rovině. Proto nebudu reagovat na některé emotivní výroky pana poslance Cabrnocha. Myslím, že je to právo opozičního poslance. Jsem rád, že nakonec tento návrh podpoří.

Myslím, že už na výboru při projednávání tohoto návrhu zákona jsem informoval o tom, že ministerstvo připravuje nový systém nemocenského pojištění, který by měl být založen na novém zákonu. Protože je pravdou, že tento zákon z roku 1956, který byl mnohokráte novelizován, je nutné přepracovat. Určitě budu rád, když i opoziční poslanci se na této práci případně zúčastní a bude moci být využito jejich zkušeností.

Pokud jde o tu část, která se týká ústavních činitelů, myslím, že již v úvodním slovu jsem řekl, že se jedná o skutečně symboliku, nikoliv populismus. Já v tom vidím bezvýznamný rozdíl ve slovech ztotožnění se nebo solidarity právě se všemi ostatními občany. Myslím, že je to záležitost, která řeší i postavení vlastních ústavních činitelů.

Pokud jde o nižší dávky kromě nemocenských, tak chci říci, že pokud jde o mladé rodiny s dětmi, tak ten první krok byl učiněn nepřijetím daňového balíčku v předchozím bodě. Protože pokud si páni poslanci a paní poslankyně prostudovali dostatečně navržená opatření, tak jednak obsahovaly společné zdanění manželů a odpočitatelné položky na dítě, které v podstatě kompenzovaly a vylepšovaly pozici rodiny. Je pravda, že bohužel toto opatření nebylo přijato. Věřím, že větším úsilím dosáhneme nové předlohy daňových zákonů, tak aby byly přijatelnější, a věřím tomu, že budou i méně postihovat sociálně slabší skupiny za situace, kdy nebyla nalezena podpora u těch, vůči nimž tyto zákony byly velmi vstřícné, protože nepřímé daně vždycky, pokud vím, byly hitem pravice, nikoliv levice. Myslím, že těch nepřímých daní v balíku bylo více. Ale dobře, je jiná představa, budeme to muset řešit.

Ještě chci upozornit na to, že rozlišení mezi nemocenskými a některými dávkami, které by bylo, by bylo velmi složité byrokratické řešení. Proto jsme to řešili i tímto způsobem. A znovu opakuji to, že tady je hovořeno celkově o všech pojištěncích, což samozřejmě není pravda, protože se to týká asi jedné třetiny pojištěnců, kteří jsou s vyššími příjmy než 14 400 korun.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji, pane ministře. Vidím, že se hlásí o slovo pan místopředseda vlády Rychetský. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Rychetský: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně a páni poslanci, pan ministr Škromach zdůrazňoval, že návrh zákona, kterým se odebírá některým velmi úzkým skupinám obyvatelstva privilegium spočívající v tom, že mají na rozdíl od všech občanů této země ze zákona nárok na to, každý rok šest měsíců být v pracovní neschopnosti s plným platem, že jde o akt především symbolický.

Pan poslanec Cabrnoch položil otázku, zda to vůbec představuje nějakou úsporu. Já vám řeknu několik čísel. Velmi jsem váhal, jestli vám je mám říci. Chci zdůraznit, že to jsou čísla přesná. Ministerstvo spravedlnosti dělalo rozbor práce soudců za minulý rok z úplně jiného hlediska, aby se vykázalo, kolik kauz každý soudce v republice měsíčně vyřídí. Takže ti soudci velmi poctivě do výkazů dali všechny případy, kdy byli v práci neschopní, i když měli plný plat, z jediného důvodu - aby vyšli dobře ve statistikách. Teď se nám ty statistiky docela hodí. Průměrný plat soudce České republiky je 64 300 korun. Průměrný plat denní soudce je 2 955 korun. Počet soudců v České republice je 2 600. V roce 2001 měli 50 317 dnů omluvené nepřítomnosti v práci. Vynásobeno těmi 2 955 korunami denního příjmu to činí za loňský rok 148 686 735 korun.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP