(14.20 hodin)
(pokračuje Škromach)

Vzhledem k tomu, že je nutné zajistit pro kraje a obce nejméně finance ve stejném rozsahu, jako jsou pro letošní rok, tak je třeba provést toto opatření.

Pokud jde o poskytovatele ze strany občanských sdružení, čili z nestátní sféry, tak tady není zásadní problém. Projekty jsou rozpracované, jsou připravené, a pokud jde o finance, v návrhu státního rozpočtu by mělo být pro tyto organizace nejméně - a dovoluji si říci, že bude více - tolik jako pro letošní rok, takže tyto organizace nedostanou méně. Pokud bude vůle v této sněmovně při projednávání státního rozpočtu, je samozřejmě možné tuto částku zvýšit.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Vládní návrh byl přikázán výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Prosím opět, aby se slova ujala zpravodajka výboru paní poslankyně Milada Emmerová a seznámila nás se stanoviskem výboru.

 

Poslankyně Milada Emmerová: Paní místopředsedkyně, vážení přítomní, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví projednal tento návrh na své mimořádné schůzi dne 11. září 2002. Po odůvodnění ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha, zpravodajské zprávě poslankyně Emmerové a po rozpravě tento výbor

1. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby se konala obecná a podrobná rozprava o celém návrhu zákona, aby jednání v Poslanecké sněmovně bylo ukončeno do 13. září 2002, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, sněmovní tisk 44, aby přijala k tomuto návrhu zákona tuto změnu - a tato změna je citována v daném usnesení, které máte před sebou na lavicích;

2. zmocňuje zpravodajku výboru, aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny a aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní zpravodajko. Táži se, zda se chce někdo k návrhu výboru vyjádřit. Nikoho nevidím. Přistoupíme k hlasování. Chvíli počkám, aby všichni, kteří chtějí hlasovat, měli příležitost dostavit se do jednací síně.

Přistupujeme k hlasování.

 

V hlasování pořadové číslo 48 rozhodneme o tom, zda budeme vést obecnou a podrobnou rozpravu ke všem částem vládního návrhu, tak jak navrhuje příslušný výbor.

Táži se vás, kdo je pro. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 48 z přítomných 167 poslanců pro bylo 137, proti 8. Návrh byl přijat.

 

Přerušuji nyní i tento bod a zahajuji projednávání dalšího bodu, kterým je

 

8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně
za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech,
ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 45/ - zkrácené jednání

 

Před projednáváním tohoto návrhu zákona nejdříve opět podle § 99 odst. 5 posoudíme, zda existují podmínky pro jeho projednání ve zkráceném jednání. Otevírám rozpravu a prosím, abyste se k této otázce vyjádřili.

Nikdo se do rozpravy nehlásí, proto přistoupíme k hlasování.

 

V hlasování pořadové číslo 49 se vás ptám, kdo je pro. Zahajuji hlasování. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 49 z přítomných 168 poslanců 107 bylo pro, 8 proti. Návrh byl přijat.

 

Prosím, aby předložený návrh zákona uvedl ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Děkuji, vážená paní předsedající. Vážené dámy a pánové, novela zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů, je jedním z opatření, která vláda navrhla na základě aktuální ekonomické situace, která v naší republice nastala v důsledku srpnových záplav.

Nutnost úsporných opatření při přípravě státního rozpočtu pro rok 2003 vedla i k omezení objemu prostředků určených na platy zaměstnanců ve veřejných službách a správě. Navrhuje se proto odložit rozšíření počtu platových tříd pro zaměstnance ve veřejných službách a správě o další rok, to je od 1. ledna 2004. Základním důvodem pro tento postup je skutečnost, že zvýšení počtu platových tříd bez vyčlenění odpovídajících prostředků by u části zaměstnanců vedlo k poklesu nominálních platů, platových tarifů, čímž by byla porušena zásadní podmínka sociálních partnerů pro rozšíření počtu platových tříd.

Vláda si je vědoma skutečnosti, že odložení dlouho očekávaného rozšíření počtu platových tříd, které má zvýšit diferenciační účinnost platových tarifů v závislosti na složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávané práce, by mohlo být ze strany některých zaměstnanců nebo profesních skupin přijato negativně. K takové reakci by mohla vést zřejmě zejména skutečnost, že z důvodu nedostatku prostředků ve státním rozpočtu na rok 2002 byla účinnost zvýšení počtu platových tříd zákonem č. 492/2001 Sb. již jednou o jeden rok odložena. Věřím však, že na základě solidarity s těmi spoluobčany, kteří byli povodněmi postiženi a kterým je nezbytné poskytnout maximální možnou finanční pomoc, bude nakonec tento krok vlády veřejností přijat.

Odklad zavedení šestnáctitřídního platového systému představuje pro rok 2003 úsporu prostředků na platy zaměstnanců ve veřejných službách a správě cca 3,5 mld. Kč.

Chci opět upřesnit, že se nejedná o zmrazení nebo nenárůst mezd v této sféře. Jedná se o to, že platy, které by měly vzrůst při zavedení šestnáctitřídního platového systému, by tak měly narůst přibližně o 13,5 %. Na toto zvýšení právě vzhledem k tragickým událostem, které se týkaly povodní, nejsou finanční prostředky ve státním rozpočtu, proto proběhlo jednání se sociálními partnery.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP