(14.10 hodin)
(pokračuje Němcová)

Prosím, abyste se znovu zaregistrovali, a v hlasování pořadové číslo 46 rozhodneme o předneseném návrhu.

 

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Oznamuji, že v hlasování pořadové číslo 46 z přítomných 143 poslanců 138 hlasovalo pro, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Podle předchozí domluvy přerušuji nyní projednávání tohoto bodu, protože jsme se dohodli, že ke všem zbývajícím bodům bude vedena obecná i podrobná rozprava ve sloučené podobě. Přerušuji tedy nyní projednávání bodu pořadové číslo 6 a zahajuji projednávání bodu číslo 7.

Dalším bodem jednání je tedy bod číslo 7 schváleného pořadu schůze, a před zahájením projednávání tohoto bodu nejprve posoudíme podle § č. 99 odst. 5, zda existují podmínky pro projednání tohoto návrhu ve zkráceném jednání. Otevírám rozpravu k této otázce a prosím, abyste se vyjádřili. Nevidím nikoho.

 

Prosím tedy abychom hlasováním potvrdili, že trvají podmínky pro projednání návrhu zákona ve zkráceném jednání, a o tomto návrhu rozhodneme v hlasování v pořadové číslo 47.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 47 z přítomných 150 poslanců pro se vyjádřilo 106, proti 37 poslanců. Návrh byl přijat.

 

Otevírám tedy projednávání bodu

 

7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/1988 Sb. , o sociálním zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení
některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů
/sněmovní tisk 44/ - zkrácené jednání

 

Předložený návrh uvede ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, účelem navrhovaného zákona je reagovat na novelizaci § 73a zákona o sociálním zabezpečení, která byla provedena zákonem č. 320/2002 Sb. Změna tohoto ustanovení, které bylo do zákona o sociálním zabezpečení vloženo už v roce 1999 a až do letošního roku zůstalo beze změny i bez praktické využitelnosti, pokud jde o možnost poskytování příspěvků, spočívá v tom, že od roku 2003 se má zavést poskytování účelově určených příspěvků ze státního rozpočtu poskytovatelům sociálních služeb na úhradu nákladů na tyto služby. Nová úprava je v tom, že tyto příspěvky mají mít charakter nárokového poskytování, že se mají poskytovat všem poskytovatelům a mají být na úhradu nákladů všech služeb. V podstatě se jedná o zavedení dalších mandatorních výdajů v rozsahu několika miliard korun.

Dosud je taková úprava, že zařízením v působnosti okresních úřadů a samosprávy se poskytují dotace prostřednictvím okresních úřadů a nestátním subjektům se poskytují dotace ze státního rozpočtu prostřednictvím rozpočtové kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí. Financování sociálních služeb představuje složitou oblast z hlediska věcného, rozpočtového i právního, a lze proto pochopit, že je zde snaha provést novou právní úpravu této oblasti, a to i s přihlédnutím ke zrušení okresních úřadů od 1. ledna 2003. Avšak právě pro tuto složitost a vztah k platné úpravě poskytování sociálních služeb by se mělo jednat o takovou úpravu financování sociálních služeb, která bude napojena na jiné právní předpisy, nepřinese neodůvodněné náklady a bude právně korektní.

Z dosavadního hodnocení provedené změny vyplývá, že vzhledem k dikci nové úpravy účinné od 1. ledna 2003 se zakládají nové, v podstatě mandatorní výdaje státního rozpočtu, a to bez navazující úpravy regulace počtu poskytovatelů a kvality poskytovaných služeb, a že se prováděcím předpisem mají upravovat otázky, ve kterých je nutná zákonná úprava.

Důsledkem nové úpravy zákona o sociálním zabezpečení bude kromě právních problémů i značný finanční dopad, neboť nová úprava znamená silné tlaky na růst výdajů státního rozpočtu a to v rozsahu 2 až 2,5 mld. Kč. To je odhad.

Návrh zákona, který je nyní vládou předložen, nepředstavuje konečné řešení předmětné problematiky. Jde o prozatímní řešení, jehož smyslem je posunout účinnost změn provedených na základě zákona 320/2002 Sb., aby nedošlo ke většímu nárůstu výdajů ze státního rozpočtu a aby byl dostatek času na přijetí nové úpravy o financování sociálních služeb nebo alespoň zpřesnění té stávající. Současně se navrhuje zrušit zmocnění k vydání prováděcího předpisu pro praktickou nerealizovatelnost. Tento návrh jsme dohodli v rámci výboru, že bude upraven tak, že se nevypouští, ale bude pouze odložena jeho účinnost, stejně jako v té další části, do 1. 1. 2004.

Je třeba uvést, že návrhem zákona nebude ohroženo financování sociálních služeb v roce 2003, neboť podle rozpočtových pravidel jsou dostatečné právní nástroje k zabezpečení tohoto financování. Rozsah prostředků státního rozpočtu, se kterým se počítá pro rok 2003, nebude přitom menší, než je v letošním roce. Takže obavy z toho, že návrhem zákona dojde k ohrožení poskytování sociálních služeb, jsou zcela liché.

Závěrem lze konstatovat, že tímto stručným návrhem nedochází samozřejmě k vyřešení všech problémů, avšak neuzavírají se žádá budoucí řešení.

Chci ještě říci, že opět tento návrh novely zákona souvisí s povodněmi ve smyslu rozpočtu a výdajů, kdy zavedení tohoto systému by znamenalo, a to bez systému akreditací, které by zaručovaly kvalitu poskytovaných služeb v této oblasti, další výdaje minimálně ve výši asi 2 mld. Kč.

Chci říci a jednoznačně reagovat na některé zprávy a komentáře, které se objevily, které v této věci nebyly vůbec objektivní, pouze to, co vlastně znamená toto opatření. Znamená to, že účinnost této části zákona se posouvá o jeden rok. Financování pro příští rok zůstává a zůstalo by za stejné situace jako pro rok letošní a tak jako bylo v letech minulých. To znamená, pro organizace se nic nezmění.

Je tady ještě jeden z podpůrných argumentů a to je v podstatě převedení stávajících poskytovatelů sociálních služeb z okresů pod kraje a pod města a obce, to znamená toto financování.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP