(11.40 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Naším cílem bylo zabránit tomu, aby se současně kumuloval možný cenový dopad ze zvýšení snížené sazby u daně z přidané hodnoty a možný cenový dopad, který v každém případě bude mít zvýšení spotřební daně u pohonných hmot. Tímto byl motivován návrh na odložení účinnosti tohoto ustanovení a zavedení tohoto zvýšení spotřební daně až od 1. července 2004.

Pokud jde o možné dotazy na to, jak poctivě vláda provedla restrukturalizaci výdajů státního rozpočtu a jak poctivě hledala možné úspory předtím, než předložila tento daňový návrh do Poslanecké sněmovny, musím říci, že vláda měla poměrně omezený časový prostor pro to, aby tyto základní úvahy vedla. Vláda velmi pečlivě zvažovala otázku zavedení šestnáctistupňového tarifního systému od příštího roku, jak to říká platný zákon. Rozhodla se předložit Poslanecké sněmovně návrh o odložení o jeden rok a vedla složitá vyjednávání s odbory v rozpočtové sféře o tom, do jaké míry by v příštím roce měly být valorizovány platy v rozpočtové sféře. Bylo dosaženo kompromisu, se kterým - musím říci - ani jedna z vyjednávacích stran zřejmě není plně spokojena, ale je to kompromis, který umožní, aby v příštím roce reálně rostly platy i v rozpočtové sféře. Současně vládě umožní, aby částku zhruba 3,5 miliardy korun přesunula v rámci restrukturalizace výdajů na popovodňovou obnovu.

Musím říci, že jsem v rozpravě nezaznamenal nějaké jiné návrhy nebo jiné náměty na to, kam by se měly zaměřit snahy vlády o restrukturalizaci výdajů z hlediska přípravy státního rozpočtu na příští rok. Ten proces je v tuto chvíli v běhu. Chtěl bych Poslanecké sněmovně slíbit, že tyto úvahy nejsou uzavřené a že samozřejmě, tak jak bude pokračovat proces přípravy státního rozpočtu až k vládní úrovni, povedeme dále úvahy o tom, jestli bychom některé výdaje nemohli restrukturalizovat ještě více ve prospěch povodňové obnovy tam, kde to skutečně bude potřeba.

Pokud jde o náměty, kde ušetřit, pan poslanec Gongol zmínil otázku změny rozhodnutí týkající se nákupu nadzvukových letounů. Musím pouze konstatovat, a to velmi suše, že s tímto výdajem se v připravovaném návrhu státního rozpočtu na rok 2003 před povodněmi nepočítalo. Čili pro nás to pro tuto chvíli je irelevantní úvaha a je to irelevantní úvaha i z hlediska bilance Fondu národního majetku v příštím roce.

Pokud jde o dotaz, který zazněl v závěru rozpravy, jestli komplexní daňový návrh, který vláda předkládá v tuto chvíli Poslanecké sněmovně, má spíše přispět k financování popovodňové obnovy, nebo je to spíše rychlým krokem v oblasti harmonizace naší daňové soustavy s požadavky Evropské unie, poctivě musím říci, že je to obé. Tím, že jsme přesunuli některé daňové změny tak, aby již platily směrem ke zdaňovacímu období roku 2003 a 2004, jsme umožnili získání větších finančních prostředků pro realizaci popovodňové obnovy. Současně tyto daňové návrhy vycházejí ze základní filozofie harmonizace naší daňové soustavy a nejdou v zásadě proti této filozofii. Myslím si, že zcela vycházejí z kontextu koaliční smlouvy a především z kontextu vládního programového prohlášení.

Pane místopředsedo, dámy a pánové, v tuto chvíli bych ukončil své závěrečné slovo. Chtěl bych požádat Poslaneckou sněmovnu, aby velmi pečlivě zvážila, jakým způsobem rozhodne. Toto rozhodování bude mít dopad na veřejné finance v České republice, bude mít dopad na míru zadlužování České republiky, bude mít dopad na výši veřejného dluhu jako takového. Bude mít samozřejmě i dopad na to, jak rychle a jak kvalitně bude pomoženo občanům, firmám, obcím a regionům, které byly postiženy katastrofálními záplavami. Děkuji. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru financí. Slovo má zpravodaj poslanec Kocourek. Jistě tam je jeden návrh k hlasování.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážený pane místopředsedo, dovolte předtím, než shrnu podněty podané v rozpravě, abych i já se vyjádřil k tomuto vládnímu návrhu zákona po proběhlé rozpravě.

Musím říci, že jak obsah rozpravy, tak i vystoupení pana ministra mě nepřesvědčily v argumentech, které jsem zde předkládal. Mám neustále pocit, že jestliže rok 2003 bude rok popovodňové obnovy, neměli bychom oslabenou ekonomiku zatěžovat dalšími daněmi, a jak jsem se snažil i ukázat, cenové dopady se budou týkat zejména těch lidí, kteří budou potřebovat služby a práce na odstraňování povodňových škod. Takže my se domníváme, že tento návrh by ve svém efektu nemusel přinést ani očekávané daňové příjmy, ale zároveň by nám mohl zanechat vyšší ceny a vyšší deficit státního rozpočtu.

Protože zde existuje - a podle našeho názoru reálná - alternativa odfinancování těchto povodňových škod prostřednictvím speciálního účtu Fondu národního majetku - a zde musím říci, že argument pana ministra, že ve fondu nejsou peníze, nemohu přijmout, protože před třemi měsíci, 13. června, tato sněmovna projednávala vládní návrh zákona, který předpokládal nákup 24 nadzvukových letadel, a v § 2 odstavec 4 tohoto návrhu zákona je rezervováno 62,7 miliardy korun ve Fondu národního majetku na financování nákupu těchto nadzvukových letadel, věřím, že po třech měsících tyto peníze by ve fondu neustále měly být připraveny, protože jinak bychom před třemi měsíci projednávali zákon, který nebyl jakýmikoli zdroji podložen.

Za druhé, pane ministře, jestli opravdu myslíte vážně vaše slova o tom, že prioritou je obnova postižených území, tak potom je tomuto účelu opravdu potřeba přizpůsobit výdajovou stránku všech typů veřejných rozpočtů včetně Fondu národního majetku. Myslíme si, že to možné je.

Pokud existuje možnost řešení, které nepřinese vyšší daně a nepřinese vyšší deficit, máme pocit, že bychom se měli rozhodnout pro takovéto řešení, nikoliv pro vládou navrhované sporné řešení. Tolik moje postoje. (Potlesk.)

V rozpravě vystoupilo 12 poslanců a poslanec Chytka podal návrh na zamítnutí této vládní předlohy ve druhém čtení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zpravodaji. Ano, o návrhu poslance Chytky ve druhém čtení po obecné rozpravě rozhodneme v hlasování o zamítnutí tohoto návrhu. Žádám vás, abyste se dostavili do jednacího sálu.

Vidím přihlášku pana místopředsedu Langera. Kolega Langer nechá přednostní právo předsedovi poslaneckého klubu sociální demokracie.

 

Poslanec Milan Urban: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové, dovolte, abych jménem klubu sociální demokracie požádal o přestávku na poradu klubu, a to na 10 minut.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Takže pan kolega Langer vystoupí až po přestávce. Vyhlašuji přestávku na poradu klubu sociální demokracie do 12 hodin.

 

(Jednání přerušeno v 11.49 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP