(11.10 hodin)
(pokračuje Grospič)

Zvýšení daňové sazby s DPH z 5 % na 7 % u léků, léčebných protetických prostředků a placených zdravotnických služeb znamená zvýšení ceny plastik očních víček např. o 118,20 Kč a zaplacení ošetření zubního kazu o 6,60 Kč. Za dioptrické brýle o 13,10 Kč. To vše se skrývá v předkládaném balíku vládních opatření týkajících se daňových zákonů a DPH.

A konečně zvýšení daňové sazby DPH z 5 % na 7 % u knih a tisku znamená zvýšení ceny knihy odborné literatury v průměru o 5,60 Kč a např. Hospodářských novin, které většina z vás čte, o 0,20 Kč.

Takto by se dalo pokračovat, zdražených položek by byly stovky. Navíc zvýšení daňových sazeb DPH může být v rámci liberalizovaného trhu podnětem k dalšímu růstu inflace. Ostatně expertní odhady již tuto alternativu naznačily. Mluvil o tom i kolega poslanec Dolejš. Může to mít dopad i na živnostníky a malovýrobce, čili se to negativně promítne do podstatné části naší společnosti.

Již nepatrný výčet důsledků zdražení základních životních potřeb naznačuje, že řádově potom jde o stovky korun měsíčně na rodinu. Bude záležet samozřejmě na charakteru a velikosti rodin. Položka není zanedbatelná u rodin s malými dětmi, u rodin zdravotně postižených, závislých na zdravotních pomůckách, resp. u rodin seniorů. Zvýší se náklady zdravotních pojišťoven. Dále je na místě otázka, jak taková otázka ovlivní dynamiku a strukturu spotřeby, tedy životní úrovně, a možná i zdraví celé české populace. Odpověď budeme znát bohužel až v delším časovém horizontu, ale negativní důsledky nelze vyloučit, ale lze je předpokládat.

Tolik stručně k důvodům mého zamítavého postoje k povodňovému zdražení potravin, služeb a ostatních základních potřeb.

Dle předpokladů vlády má zvýšení snížené DPH o 2 procentní body přinést cca 6 miliard korun, což je 60 % celkových úspor v příštím roce. Dovoluji si v této souvislosti upozornit, že takto získané zdroje budou mít také své náklady, a to téměř ve stoprocentní kompenzaci inflace u spotřebitelských cen v sociálních dávkách, které jsou poskytovány milionům příjemců. Půjde sice ročně o zpožděné náklady, ale řádově opět v miliardách korun. I z toho důvodu lze považovat rozhodnutí vlády za kontraproduktivní. Podíl nákladů na potraviny a na služby v celkových výdajích české populace je podstatně vyšší než v zemích Evropské unie. Zřejmě i z těchto důvodů se těžko hledá prostor pro zvýšení ceny nájemného bydlení, a existují tedy i ekonomické důvody k navržení nulové sazby DPH u základních životních potřeb, a ne k jejímu zvyšování, tak jak máme dnes předloženo. Ostatně v minulosti tomu už tak několikrát bylo.

Vážené dámy a pánové, vzhledem k tomu, že se nekoná podrobná rozprava k této věci a tato věc byla shodně podpořena jak pravicí, tak sociální demokracií, je bezpředmětné předkládat další pozměňovací návrhy, takže děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Hana Marvanová: Děkuji panu poslanci Grospičovi. Nyní uděluji slovo panu poslanci Mládkovi. Po něm se připraví písemně přihlášená paní poslankyně Vlčková.

 

Poslanec Jan Mládek: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte, abych se stručně vyjádřil k této věci, a to ve dvou oddílech: jeden obecně politický a druhý technicko-daňový.

Chtěl bych především připomenout, proč jsme se tady sešli. Toto mimořádné zasedání je kvůli tomu, že nemalá část naší země byla těžce postižena povodněmi, od jižních Čech po severní. V Praze nejezdí metro, v jižních Čechách padají domy a občané očekávají, že jim bude pomoženo. Mně samozřejmě nejvíce záleží na mém regionu, kde ve Veselí nad Lužnicí tři domy spadly, 26 má demoliční výměr, 30 dalších očekává jaro s velmi nejistou budoucností. Ve městě je těžce poškozen most přes Nežárku a nefungovala železniční trať, která byla také těžce poškozena. Toto jenom jako příklad. Všichni tito očekávají, že tady něco uděláme, a nyní budeme hlasovat o klíčovém zákonu, protože bez něj - dovolím si tvrdit - jsme tady byli zbytečně. Je to o solidaritě versus o egoismu. A je mi z toho lidsky smutno, když cítím, že z některých poslanců ten egoismus přímo kape.

My musíme udělat tři základní věci. Naše země potřebuje pomoc a ty peníze se zvednou třemi způsoby: Zvednou se daňovým balíčkem, zvednou se úsporami ve veřejných financích, což je již dneska zřejmé, a zvednou se samozřejmě taky půjčkami především od Evropské investiční banky. Musíme použít všechny tři tyto zdroje, tedy včetně daní.

Tolik na úvod, co se týče toho, proč tuto věc potřebujeme. A teď trochu technická naléhavá záležitost.

Samozřejmě že by bylo daleko nejlepší a nejčistší zavést povodňovou daň, speciálně vypsanou daň na tento případ. I toto bylo zvažováno, nicméně zjistilo se, že transakční náklady by byly poměrně vysoké na tuto zvláštní daň. Proto vláda přistoupila celkem logicky k tomu, že byly urychleny některé daňové změny, které byly dlouhodobě projektovány. Jde především o přizpůsobení spotřebních daní u lihu a tabákových výrobků, kde změny, které jsou navrhovány, jsou podmínkou našeho vstupu do EU. Čili došlo by na ně s určitým zpožděním, samozřejmě za předpokladu, že nebude více těch, kteří do Evropy nechtějí, což občas také cítíme. Je třeba také jasně říci, že v případě benzinu bude to rozhodnutí naše, pokud bude schváleno, protože v případě benzinu splňujeme minimální požadavky EU.

Došlo také k tomu, že dochází ke sbližování sazby DPH. Chtěl bych říci, že toto sblížení umožní v budoucnosti zmírnit onen cenový šok, který by nastal v okamžiku vstupu do EU, která požaduje - resp. po určitém odkladu - převedení některých zbožových položek ze snížené sazby, tj. z dosud pětiprocentní na 22%, do té základní sazby, což znamená cenový šok u takových položek, jako jsou služby, teplo, stavebnictví, o 17 procentních bodů. Pokud je sblížíme tímto návrhem na 14, ten šok bude menší, ale je samozřejmě možné diskutovat o dalším sbližování. Čili my rozložíme tento šok. Pro ekonomiku je důležité, aby nedocházelo k náhlým otřesům, navíc ještě generovaným.

Čili toto jsou ty základní změny, a samozřejmě je možné kritizovat kdekterou z dílčích položek a samozřejmě zřejmě každá strana by našla nějakou část toho balíčku, který je nepochybně kompromisem, jako sobě neuspokojující. Ale myslím si, že bylo dobře, že nebyly povoleny tyto změny, protože v tomto řízení není reálné, že by Ministerstvo financí stačilo vyhodnocovat, jaký by byl dopad těchto pozměňovacích návrhů na veřejné rozpočty. Čili musíme bohužel nebo naštěstí hlasovat "ano", nebo "ne".

Doufám, že tato sněmovna toto odsouhlasí, protože, znovu zdůrazňuji, pokud to neodsouhlasíme, tak jsme tady byli zbytečně. Když se schválí daňový balíček, tak to bude jedna jistota. Jelikož daně každého vzrušují, tak nebude zapomenuto na postižené povodní. Pokud by se neprovedla daňová změna, tak hrozí, že za rok, za dva na ty těžce poškozené obce z Polabí by si nikdo nevzpomněl. Takhle máme jistotu vzhledem k daním, že na ně mnozí budou vzpomínat, ať už s láskou, či neláskou.

Čili chtěl bych všechny vyzvat k zodpovědnosti a k podpoření tohoto návrhu. Děkuji. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Hana Marvanová: Děkuji panu poslanci Mládkovi. Připraví se paní poslankyně Vlčková. Nemám poté již další přihlášky, ale předtím než udělím paní poslankyni slovo, hlásí se s faktickou poznámkou pan poslanec Zahradil.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP