(9.50 hodin)
(pokračuje Recman)

Myslím, že je potřebné v této chvíli ocenit vládu a její jednotlivé ministry, kteří se snaží řešit situaci v postižených oblastech přímo na místě, v terénu, a svým způsobem reagují a využívají i zkušeností z roku 1997. Myslím si, že to je dobré.

Na druhé straně, a to chci podtrhnout, má poslanecký klub KSČM výhrady k některým legislativním opatřením, která vláda předložila k projednání Poslanecké sněmovně právě v souvislosti s řešením následků povodní v roce 2002. K tiskům a opatřením, ke kterým má poslanecký klub KSČM výhrady, řadím změny v oblasti daňové úpravy.

Jsem si vědom toho, že povodně postihly i některé okolní země, zejména Francii a Rakousko, a že i jejich vlády připravily balíčky opatření, kterými řešily tuto situaci. Při prostudování všech materiálů, které vláda předložila do sněmovny, je na těchto vládních materiálech vidět vliv fiskální reakce na povodně i z obou zmíněných sousedních zemí, především na oblasti zákonů.

Kolegyně a kolegové, vláda v sněmovním tisku 38 předložila novely tří zákonů - zákona o spotřební dani, o DPH a daních z příjmů. Jsem si vědom toho - a poslanecký klub KSČM to tak vnímá - že je to součást celého velkého balíku opatření, která vláda přijala a která předložila Poslanecké sněmovně jako devět bodů projednávaných na této schůzi Poslanecké sněmovny. Vnímal jsem z vystoupení ministra financí k tomuto bodu, že vláda a Ministerstvo financí chtějí přijetím novel těchto tří daňových zákonů udržet přerozdělování na současné úrovni a zastavit pokles daňové kvóty. Chci jen připomenout, že v roce 2000 byla tato daňová kvóta 21,9 %, v letošním roce 21,3 %, a je snaha udržet tento podíl na úrovni roku 2001. Vláda předpokládá, že tento podíl ve fiskálním roce 2003 bude 21,5 % a v roce 2003 21,6 %.

Chci jen říci, že podobný cíl - udržet nebo stabilizovat tuto daňovou kvótu - je součástí volebního programu komunistické strany. Máme za to, že je třeba ne snižovat, ale minimálně udržet roli státu v přerozdělovacím procesu, zejména pokud se vyskytnou takové tragické jednorázové události, kdy stát skutečně musí během několika týdnů vynaložit značné množství disponibilních prostředků, které samozřejmě nemá a nemůže mít okamžitě k dispozici.

Zaznělo tady, že z hlediska ekonomického představuje schválení těchto zákonů - pokud budou schváleny - dopad na příjmovou stránku státního rozpočtu v roce 2003 10,4 mld. Kč, v roce 2003 15,5 mld. Kč, což je nejvyšší objem finančních prostředků získaných z takovýchto zákonů, a v roce 2005 je to zvýšení o 5,9 mld. Kč.

Mohu prohlásit jménem poslaneckého klubu KSČM, že s výší těchto dodatečných příjmů navíc je možno souhlasit, ale s navrženou strukturou nikoliv, a právě k navržené struktuře v rámci těchto daňových zákonů má poslanecký klub KSČM výhrady.

Abych začal hovořit ve vztahu k tomuto balíčku v pozitivním duchu, myslím, že je možné podpořit tyto změny: v zákoně o spotřebních daních je to především zvýšení daně z uhlovodíkových paliv a maziv, lihu a tabákových výrobků, v zákoně o dani z přidané hodnoty snížení základní 22% sazby o 1 procentní bod na 21 % a v zákoně o dani z příjmů je možno podpořit navržené změny s výjimkou společného zdanění manželů a částečného snížení daně z příjmů právnických osob.

Dámy a pánové, vnímám to, že za problematické a kontroverzní návrhy z pohledu poslaneckého klubu KSČM je možno považovat zejména tyto:

Je to především zvýšení snížené 5% daně DPH na 7 %, která se zavádí plošně a zasáhne ty nejzákladnější věci a potraviny, které používají všichni. To je otázka potravin, léků, novin a časopisů a stavebních prací. Komunisté to vnímají tak, že je to především pravicový způsob přenášení stále většího dílu daňové zátěže na obyvatelstvo, především na sociálně slabší vrstvy a důchodce. Tento tlak přes potraviny dopadne na všechny obyvatele, zvýšení cen léků způsobí zvýšení výdajů naší nejstarší skupiny obyvatel, to znamená seniorů. Výrazným způsobem by to u nich přispělo ke snížení životní úrovně. Chci v této souvislosti podtrhnout, že změna této sazby z 5 % na 7 % je pro poslanecký klub KSČM limitujícím faktorem pro podporu či odmítnutí celého zákona.

Dalším z těchto kontroverzních návrhů je snížení limitu pro povinnou registraci plátce DPH ze 3 milionů na 2 miliony Kč. Nebudu rozvádět své důvody, zazněly tady ve vystoupení mých předřečníků. Vnímáme takto rozporuplně i společné zdanění příjmů manželů, které navíc nabude účinnosti až od roku 2004. Nevidíme tam přímou souvislost se situací, kdy potřebujeme získat okamžité finanční prostředky.

Mohu říci, že velmi diskutabilní je otázka snížení daně z příjmu právnických osob na 28 %. Jsem si vědom toho, že o této otázce je možné diskutovat, protože komunisté mají ve svém volebním programu snížení o 2 procentní body na 29 %, ale chci připomenout, že v roce 1993 tato sazba byla v České republice na úrovni 45 % a za devět let byla snížena na 31 %. Pro připomenutí - průměrná sazba v Evropské unii je 32,6 %. To znamená, že výše této daně nastavená v České republice je pod úrovní průměru Evropské unie.

Vážené kolegyně a kolegové, je třeba pro vyjádření podpory či negativního stanoviska vzít v úvahu především tyto argumenty a připomínky.

Za prvé. Předložené tři novely zmíněných zákonů nejsou projednávány jako samostatné novely, ale jako jeden sněmovní tisk, to znamená jako jeden zákon. To samozřejmě velmi snižuje manévrovací schopnost našeho poslaneckého klubu i všech poslanců v tom, že některé části příslušných zákonů je možné podpořit a bylo by potřebné, aby byly schváleny, ale na druhé straně některé části takto předloženého sněmovního tisku není možné podpořit, protože jsou v přímém rozporu s volebním programem komunistické strany. Pokud bychom měli možnost hlasovat o jednotlivých zákonech a změnách samostatně, lépe by se zvládaly případné kompromisy, než když bude hlasování o zákonu jako celku.

Druhá připomínka, nebo spíše dotaz. My se ptáme, jestli je nutné projednat ve zkráceném znění úpravy těch částí zákonů, které nabývají účinnosti až v roce 2004, ať už k 1.lednu, nebo k 1.červenci. Mám zde na mysli snížení daně z příjmu právnických osob, společné zdanění manželů, zvýšení spotřební daně u benzinu a další zvýšení spotřební daně u cigaret. Ptám se, jestli je potřebné, aby právě tato opatření byla součástí balíčku, nebo by bylo výhodnější předložit je v řádném legislativním procesu například počátkem roku 1993, již v rámci širší diskuse o změnách daňového systému, o změnách v daňové reformě, které připravuje Ministerstvo financí. Musím prohlásit jménem poslaneckého klubu KSČM, že bohužel nepovedeme podrobnou rozpravu, a nemohou být tedy předloženy pozměňovací návrhy ani návrh doprovodného usnesení, což poslaneckému klubu znemožňuje předložit konkrétní vlastní návrh na řešení uvedené problematiky právě v souvislosti s přijetím buď této novely, nebo některých jiných sněmovních tisků.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP