(18.00 hodin)
(pokračuje Kužvart)
Od roku 1999 byly Ministerstvem životního prostředí v rámci tohoto programu zavedeny dílčí speciální podpůrné programy na záměnu vytápění fosilními palivy či elektřinou na vytápění obnovitelnými zdroji pro domácnosti. A nyní jsem u toho, jakým způsobem řešit tu současnou situaci.
Čili chtěl bych zde velmi stručně zmínit, jaká je možná podpora domácnostem v rámci těchto programů. Jedná se o finanční zdroje z mimorozpočtového zdroje - Státního fondu životního prostředí. U investiční podpory environmentálně šetrným způsobům vytápění a ohřevu teplé užitkové vody, částečné či úplné záměny fosilních paliv nebo elektrických přímotopů buď biomasou nebo solárním systémem nebo jejich kombinací, je maximální limit dotace ze základu pro výpočet podpory 50 %. U dalšího podprogramu - jde o investiční podporu vytápění tepelnými čerpadly v obytných budovách včetně rodinných domů - je maximální limit dotace ze základu pro výpočet podpory 30 %.
My si tedy uvědomujeme, vážená sněmovno, nejen riziko, ale i to, že se tak prostě děje, že dochází k naprosto živelnému odpojování elektrických přímotopů či odpojování těch individuálních plynových přípojek zemního plynu a že se lidé živelně znovu vracejí k vytápění uhlím, a víme, že u domácností s nižšími příjmy jde o značný problém.
Vzhledem k tomu, že růst cen zemního plynu a elektřiny je dán objektivními faktory, je nutné vytvořit určitý regulační mechanismus, který zajistí dosažení skutečné výše cen uhlí a podporu vytápění obnovitelnými zdroji. Tímto mechanismem do budoucna je zavedení daní z paliv a energie a státní podpora pro vytápění biomasou, tepelnými čerpadly a solárními systémy.
Tak jak bylo zmíněno v interpelaci, pracovníkům orgánů ochrany ovzduší v rámci činnosti České inspekce životního prostředí je otázka té živelné přeměny zpátky k vytápění malými zdroji, lokálními topeništi a využívání odpadů, komunálních odpadů, zde známa. Bohužel jde o to, že zákon, stávající zákon o ochraně ovzduší, neumožňuje kontrolu přímo těchto malých zdrojů, těch kamen, těch kotlíků.
Logicky tedy v již vlastně dokončeném zákoně o ochraně ovzduší, nové předloze, kterou jako vláda předložíme, je i na toto pamatováno. Ale stávající právní úprava neumožňuje, aby Česká inspekce životního prostředí v těch individuálních případech, zasáhla. Kontrolou dodržování povinností provozovatelů malých zdrojů znečišťování je zákonem pověřena obec. To je k té možnosti postihu těch, kteří své okolí, své sousedy, doslova otravují spalováním všeho možného. Sám vím, když se pohybuji menšími obcemi, ano, teď tam prostě nacpali "PET flašky" apod.
Já znovu zdůrazňuji, je to prostě kostlivec, který na nás vypadl ze skříně "díky" bezkoncepčnosti minulých exekutiv. To, že nyní jsme v situaci, kdy byly málem vnucovány elektrické přímotopy lidem, to bylo opravdu trestuhodné.
Ještě bych chtěl zmínit, jaká je stávající politika Státního fondu životního prostředí. Pro rok 1999 pro obnovitelné zdroje energií bylo podpořeno 42 akcí s celkovými náklady 333 mil. Kč a podpora ze státního fondu, to znamená zčásti dotace, zčásti úvěr, činila 238 mil. Kč. V roce minulém, v roce 2000, bylo za polovinu roku k 30. červnu podpořeno 65 akcí s celkovými náklady 263 mil. Kč a celková podpora, to znamená jak dotace, tak půjčky ze Státního fondu životního prostředí, činila 179 mil. Kč. My máme odhad, že v tom minulém roce jde o 400 mil. Kč dohromady na obnovitelné zdroje energií.
Těch otázek, které bychom zde mohli vznášet, co se týče podpory obnovitelných zdrojů energií u fyzických osob. Já bych chtěl konstatovat, že na ty programy, které jsem před chvílí citoval, ty dva, se již hlásí jednotliví občané, fyzické osoby, a jde především o náhradu spalování fosilních paliv a také elektrických přímotopů, ať již pomocí kotlů, nebo přímotopných těles, podporou obnovitelných zdrojů energií. V roce 1999, kdy to teprve začalo, do oblasti tepelných čerpadel šla podpora v celkové výši 1,7 mil. Kč. Zdůrazňuji, to je jen pro fyzické osoby, a pro další oblasti, solární systémy, šlo 54 tis. Kč z celkových nákladů 181 tis. Kč.
Rok 2000 byl poznamenán již vyšším zájmem fyzických osob o realizaci a podporu tzv. ekologického vytápění prostřednictvím obnovitelných zdrojů energií. Využití biomasy bylo podpořeno u šesti fyzických osob v celkové částce 149 tis. Kč z celkových nákladů zhruba půl milionu Kč. Tepelná čerpadla tvořila největší položku ve výši 23 mil. Kč celkových investičních nákladů, z čehož podpora Státního fondu životního prostředí činila 6,5 mil. Kč. Jednalo se o 65 akcí v roce 2000.
Takže to je jen na dokreslení stávajících činností Státního fondu životního prostředí, abychom to, co se nyní děje živelně, nějakým způsobem zbrzdili, a já na závěr bych chtěl konstatovat, že disponibilní prostředky Státního fondu životního prostředí, které jsou ročně zhruba 3 mld. Kč, tak tyto prostředky díky tomu, že se snižuje zájem obcí o plynofikaci, se mohou ve větší míře přemístit do oblastí obnovitelných zdrojů energií včetně podpory těch jednotlivců, čili nejenom těch velkých projektů, z nichž třeba zajímavý je např. projekt jednotky na spalování biomasy, centrální zásobování teplem v obci Hartmanice. Tam ale toto nebylo zahrnuto v těch číslech, která jsem teď charakterizoval.
Takže na závěr. Víme o tom problému, víme, jak ho řešit. Řešíme ho. Vše záleží na počtu žádostí, na tom, kolik bude prostředků ve státním fondu. Já odhaduji, že jich bude dostatek na pokrytí všech žádostí, které budou logické. Bylo by patrně nelogické, aby někde v centru Prahy někdo žádal podporu na biomasu apod., aby žádal na podporu geotermálních zdrojů tam, kde geotermální stupeň je příliš nízký.
Čili, vážená sněmovno, o problému víme a dokážeme ho řešit. To je na vysvětlenou vše. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní má slovo pan poslanec Miroslav Beneš. Interpelovaným ministrem je opět ministr Miloš Kužvart. A omlouvám se, ještě pan kolega Karel Vymětal s doplňujícím dotazem. Prosím.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji, pane místopředsedo. Pan ministr zde udělal, bych řekl, takový brilantní makroekonomický, ekonomický rozbor problému nápravy cenových deformací a napravení cenových relací, pokud jde o energetická média, ale nicméně, pane ministře, občan se chová podle svých podmínek, jaké má, bez ohledu na jakékoliv rozbory a analýzy a výsledkem je černý dým, který stoupá z komínů, a samozřejmě, že člověk může předpokládat, že jsou v kamnech nacpané PET lahve. To je fakt.
To, co jste říkal tady o svých programech o přechodech na obnovitelné zdroje, to platí pro případy, kdy si člověk postaví nějakou novou jednotku, kterou se chystá vytápět, a potom může využít takovýto projekt. Protože jestliže já mám domek postavený, mám tam zavedený plyn nebo elektrické přímotopy a nemám na to, dám tam kamna, tak topím vším, co mi přijde pod ruku, a je mi málo platný nějaký program, protože takový hutník, který je měsíc před propuštěním z Vítkovic, si těžko postaví nový dům, aby tam využil obnovitelné zdroje jako zdroj vytápění.
Říkal jste tady o možnosti, aby byl dohled Inspekce ovzduší a životního prostředí, aby se to dalo do zákona. Já se obávám, že to žádné řešení není, poněvadž potom, když by z toho vyplývaly sankce pro takovéto občany nebo domácnosti, tak akorát zabezpečíme tímto způsobem, že ti lidé si nebudou moci zatopit vůbec a zmrznou nám.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Čas.
Poslanec Karel Vymětal: Já vím, čas. Jenom ještě tedy jednu větu, pane místopředsedo. Já se domnívám, že tak jak je velká péče o nápravu cenových deformací a cenových relací, pokud jde o energetická média, tak já bych velice uvítal a viděl bych jako řešení, kdyby byla stejná péče věnována deformaci příjmů občanů, které také neobsahují řadu životních nákladů. A kdyby se toto podařilo propojit, tak problémy nebudou.
Děkuji.
***