Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda
PSP J. Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka a 165 poslanců.
Za vládu České
republiky: místopředseda
vlády a ministr zemědělství J. Lux,
ministr dopravy V. Budinský, ministr průmyslu a
obchodu V. Dlouhý, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr spravedlnosti J. Novák, ministr práce
a sociálních věcí J. Vodička,
ministr zahraničních věcí J. Zieleniec.
(Schůze zahájena
v 11.06 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde:
Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení
členové vlády, milí hosté,
zahajuji pátý jednací den 39. schůze
Poslanecké sněmovny a všechny vás srdečně
vítám. Znovu naléhavě žádám,
abyste se přihlásili identifikačními
kartami a abyste oznámili, kdo si vyžádal náhradní
kartu, dostal ji a s jakým
číslem. Pan poslanec Opatřil má náhradní
kartu č. 29.
Prosím i další
držitele náhradních karet, aby svá čísla
pro dnešní den oznámili.
Dále sděluji, že
o omluvu z jednání Poslanecké sněmovny
ve dnech 13. - 16. února požádali tyto poslankyně
a tito poslanci: pan poslanec Syka, paní poslankyně
Mazalová, paní poslankyně Lagová.
Pan poslanec Gjurič, pan poslanec Štrait. Konají
služební cestu do Irska.
Pan poslanec Vlastimil Doubrava
se omlouvá z 39. schůze pro vážné
zdravotní důvody.
Dále páni poslanci
Šuman, Klučka, Macháček, Kozák,
Rezáč se omlouvají,
protože konají v těchto dnech služební
zahraniční cestu do Nizozemí.
Do Irska jede ještě
pan poslanec Jindřich Němčík.
Z naléhavých důvodů
se omluvil pan poslanec Oldřich Vrcha a pro nemoc pan poslanec
Stadler.
Dále se z dnešního
a zítřejšího dne omluvil pan poslanec
Josef Ježek z vážných rodinných
důvodů - pro nemoc matky.
Chci připomenout,
že jsme dosud projednali body, 1 - 52 včetně.
Dále body 64, 82 a 109 schváleného pořadu.
Dále vám chci sdělit,
že na žádost ministrů Josefa Zielence
a Jana Rumla a zpravodaje poslance Jaroslava Sourala chci navrhnout
tyto změny pořadu: Rád bych, abyste souhlasili
s přeřazením bodu 66, tj. sněmovní
tisk 1996, dále bodu 67, tj. sněmovní tisk
2016, a bodu 68, tj. sněmovní tisk 2099, s nímž
bezprostředně souvisí i bod 69, tj. sněmovní
tisk 2100, na dnešní den od 17.00 hodin. Vzhledem
k tomu, že bod 69 uvádí ministr Karel Dyba,
doporučuji, aby bezprostředně poté
následoval i další jeho bod, tj. bod 81, sněmovní
tisk 2057.
Dále jde o přeřazení
bodu č. 56, tj. sněmovní tisk 2018, tak aby
byl projednáván až dnes odpoledne.
Dále navrhuji přeřadit
body č. 116 a 117, tj. sněmovní tisky 2050
a 2049, a bod č. 104, tj. sněmovní tisk 1763,
jako první body zítřejšího jednacího
dne.
Všechny tyto změny
jsou diktovány technickými příčinami,
souhrou nebo nedostatkem souhry mezi těmi, kdo mají
představit bod, kdo mají plnit funkci zpravodajů,
a z dalších důvodů. Prosím vás
proto, abyste laskavě schválili hlasováním
všechny tyto procedurální změny najednou.
Musím se však pro pořádek zeptat, zda
má někdo námitku proti takovému způsobu
hlasování. Nevidím projev námitky.
Pan poslanec Koronthály má náhradní
kartu č. 27.
Žádám vás
tedy, abyste v hlasování č. 127 stvrdili,
že s těmito procedurálními návrhy
na změny pořadu souhlasíte. Hlasování
jsem zahájil.
Kdo návrh podporujete,
stiskněte prosím tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 127. hlasování
skončilo.
Z 88 přítomných
bylo 82 pro, 1 proti. Návrh byl přijat. Tyto změny
provedeme.
Nyní přistoupíme
ke schválenému pořadu a budeme projednávat
K tomuto návrhu jsme obdrželi
stanovisko vlády pod číslem sněmovního
tisku 2015/1. Nyní žádám, aby se slova
ujal zástupce navrhovatelů pan poslanec Tomáš
Ježek a předložený návrh uvedl.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Tomáš
Ježek: Děkuji,
pane předsedo. Vážení kolegové,
vážená vládo, předkládám
jménem svým a jménem dalších
kolegů návrh zákona o České
národní nadaci. Tento návrh má dlouhou
historii, která sahá do jara 1992, kdy se rozbíhala
kuponová privatizace a kdy jsem dostal myšlenku nebo
nápad, že by kuponová privatizace se mohla
využít i k jiným bohulibým účelům,
než je ten, který je všeobecně známý.
Víte, že kupónovou
privatizaci jsme využili velmi tvořivě a s
velkým úspěchem na uhrazení restitučních
nároků. Z každé akciové společnosti
se oddělovala tři procenta, aby se vložila
do restitučního investičního fondu
a tento fond je dnes velmi dobře hodnocen na trhu cenných
papírů. Dále jsme dali stranou akcie na podporu
sociálního a zdravotního pojištění
a jsem rád, že teď tato záloha nebo tyto
prostředky jsou vhodné a
budou se hodit na vyřešení finančních
problémů pojišťoven. Také jsme
začal i dávat stranou jedno procento ze všech
akciových společností, aby byl podpořen
vznik nezávislého sektoru u nás, podpoře
nadačních aktivit.
Každá dobrá
moderní společnost se vyznačuje tím,
že vedle veřejného a soukromého sektoru
je zde nezávislý sektor, který se vyznačuje
tím, že obstarává služby, které
by jinak musel obstarávat státní rozpočet.
Je tedy založen na dobrovolném financování
mimo státní rozpočet.
Naším problémem bylo a
je dosud, že je poměrně malý objem úspor,
což byl ostatně problém vůbec kupónové
privatizace, že bohatých lidí u nás
je málo a že tudíž rozvoj nadační
činnosti je podvázán tímto faktem
naší relativní chudoby.
Tvrdá čísla
ukazují, že 80% všech peněz, které
přicházejí na podporu nadací u nás,
je ze zahraničí, což je fakt téměř
ponižující pro nás a musíme dbát
na to, abychom vlastními prostředky dokázali
tento nezávislý sektor roztlačit a pomoci
mu k životu.
Je zde předložen návrh
na vytvoření nadace, jejímž hlavním
posláním by byla podpora nadačních
aktivit v České republice, O tom, že to není
nikterak neobvyklý model, svědčí úloha
např. The foundation for a civil society, což je velká
americká nadace, která zde podporuje jiné
české nadace a těchto podpor bylo
jenom v loňském roce na 66. Namátkou jmenuji
nadace, které dostaly podporu od této velké
americké nadace. Nadace pro výchovu a vzdělání,
Nadace Lotos, Nadace Tolerance. Brontosauři, Pražské
ekologické centrum, Brontosaurus Praha 7, Hnutí
Brontosaurus, Středisko
ekologické výchovy Sever, Nadace Vita Telč,
Diakonie, Nadace Euronisa, Nadace Remedium atd., Nadace Charty
77. Všechny tyto nadace byly podpořeny od velké
americké nadace. V této fázi se samozřejmě
nedalo nic dělat. Jsme závislí při
podpoře nadací
na pomoci ze zahraničí, ale znovu říkám,
je to situace přechodná. Nemůžeme trvale
záviset na tom, že by naše nadace byly podporovány
nějakou bohatou, velkou nadací ze zahraničí.
To dál nejde.
Předseda PSP Milan Uhde:
Okamžik, prosím,
pane poslanče. Kolegyně a kolegové, daleko
zřetelněji, možná na tomto osudovém
místě zcela výjimečně, slyším
hlasy jednotlivých hovořících poslankyň
a poslanců ze sálu než hlas pana poslance,
který vykládá důležitý
bod. Prosím vás, hned na začátku upozorňuji,
že to opravdu není
možné. Přerušte laskavě hovory.
Platí to jak pro levici, tak pro pravici rovným
dílem i pro její vyhraněné i méně
vyhraněné představitele. Nerušte průběh
této schůze, vyřiďte si své soukromé
věci mimo tento sál, protože všechny věci
vyjma bodu, který
projednáváme, jsou v tuto chvíli soukromé.
Prosím, pane poslanče, pokračujte laskavě.
Promiňte.
Poslanec Tomáš
Ježek: Na základě
starého rozhodnutí z roku 1992 se nashromáždilo
akcí v nominální hodnotě za 2,8 miliardy
korun a byly podniknuty marné pokusy tento problém
nějak řešit přímo jednostupňově.
Byla zřízena Rada pro nadace při vládě
České republiky, které původně
předsedal nynější primátor pan
dr. Koukal a řešil velmi obtížný
problém, jak tyto prostředky distribuovat, s malým
zdarem, pak snaha na dva
tři roky zcela usnula.
Takže teď přichází
ten návrh zákona, který umí tento
problém řešit tím, že zavádí,
a to je ta hlavní myšlenka obsažená v
§ 3, zavádí obory nebo oborové výbory,
které budou voleny nadacemi působícími
v těchto 8 oborech. Výbory jsou neprofesionální,
neznamenají čerpání nějakých
nákladů: charitativní sociální
péče, péče o zdraví, rozvoj
vědy a vzdělání, děti, mládež,
kultura, umělecká tvorba, stavební kulturní
památky, životní prostředí, ochrana
přírody, rozvoj osobnosti, lidská práva
a svobody. Čili to je ta klíčová myšlenka
obsažená v § 3.
Kromě toho očekáváme
od přijetí tohoto návrhu nebo od zřízení
této nadace určitý disciplinující
vliv této nadace na celé nadační hnutí,
protože, jak víme, je tam bohužel dost velký
nepořádek, také proto, že chybí
příslušná legislativa. Ten disciplinující
vliv byl by dán tím, že by Parlament volil
jak dozorčí radu, tak část té
správní rady. Parlament by tedy měl ochrannou
ruku nad touto nadací s tím, že to by byl vlastně
jediný "knoflík", který by
byl ovládán ze strany státu, nic víc.
Jinak by ta nadace byla zcela nezávislá a nemá
nic společného ani s vládou, ani se státní
správou, ani s jiným orgánem státu.
Čili námitka, že jde o jakousi státní
instituci, je naprosto, naprosto norelevantní. Parlament
by pouze volil správní radu.
Také námitka, že
nadace by byla příliš velká, je nepatřičná,
neboť náklady, které smí nadace spotřebovat
na svůj vlastní provoz, jsou omezeny zákonem,
který je předložen a celkový počet
lidí, které
by zaměstnávala a profesionálně platila,
nepřesáhne deset, opakuji deset lidí maximálně.
Ve stanovisku vlády se
objevuje myšlenka rozdělit ty prostředky jednou
pro vždy přímo. Tato myšlenka je hrubě
špatná, protože utratit kapitál na běžné
výdaje je jedním z největších
finančních zločinů, kterých
se může vůbec kdo dopustit - rozpustit kapitál,
zatímco tato nadace by hospodařila s kapitálem,
rozmnožovala ho a rozděloval by se pouze výnos
toho kapitálu. To je podstatný rozdíl a kdyby
mělo dojít k tomu, že by se to jednou pro vždy
rozpustilo jednorázově,
byl by to velký přečin proti dobrému
hospodaření.
Já vás tedy prosím
o podporu této myšlenky, o zřízení
této nadace, je to věc, která tady chybí
a která je i podpořena schůzkou Rady pro
nadace, která se konala 2. února na Úřadu
české vlády a která se vyslovuje jednoznačně
pro přijetí tohoto návrhu zákona.
Pane předsedo, děkuji
vám za slovo.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Tomáši Ježkovi za jeho úvodní
výklad a svěřuji slovo panu poslanci Robertu
Kolářovi, jehož organizační výbor
určil zpravodajem pro první čtení.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Robert Kolář:
Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, navrhovatel zákona mně ulehčil
výrazně roli, protože vše, co bylo podstatné
říci, bylo řečeno. Já snad
bych jenom zvýraznil tu skutečnost, že opravdu
i já považuji za znepokojivé, že doposud
prostředky, které jsou vázané v nadačním
investičním fondu, nebyly použity, vláda
nepředložila dosud návrh jak s nimi dále
nakládat a určitě není v
pořádku, pokud 80% prostředků do nadací
v této republice plyne ze zahraničí.
Na druhé straně
navržená předloha tak, jak nám byla
předložena, má v sobě určité
technické nedostatky a nejsem si zcela jist, jestli v té
podobě, jak je navržena, by byla schopna fungovat
a splnila by ten účel. Takže já asi
v této fázi nenavrhnu žádné usnesení
a zaujmu k tomuto návrhu neutrální stanovisko.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Robertu Kolářovi a zahajuji obecnou rozpravu.
Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku.
Jsou tu dvě přihlášky pana poslance
Ortmana, ale jsou určeny k jiným bodům. Ptám
se tedy, kdo se hlásí z místa, a hlásí
se paní poslankyně Hubová - má slovo.
Poslankyně Marta Hubová:
Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, jsem
spolunavrhovatelkou zákona o České národní
nadaci, který je v této chvíli v Poslanecké
Sněmovně projednáván. K účasti
na tomto návrhu mne vedly především
následující skutečnosti.
S rozvojem demokratické
společnosti dochází k rozvoji solidarity
občanské společnosti a tím zejména
ke vzniku a činnosti řady nadací, které
v některých směrech nahrazují i činnost
státu. Proto by měly být pro činnost
nadací vytvořeny odpovídající
společenské a finanční podmínky.
Jejich činnost by také měla být zviditelněna
a kontrolována veřejností.
V současné době existující
Rada pro nadace se ukázala být orgánem neefektivním,
neboť nezajišťuje dostatečný a časově
vhodný přísun finančních prostředků
na konkrétní programy a vůbec neumožňuje
občanskou kontrolu jejich využití.
V činnosti České
národní nadace by se mělo podle mého
názoru promítnout jako základní hledisko
to, že právě v návaznosti na skutečnost,
že činnost nadací v poměrně značném
rozsahu nahrazuje činnost státu, není dotování
finančních prostředků sponzorstvím
státu, ale de facto
jedním z prostředků k podnícení
zájmu občanů realizovat činnost ve
prospěch spoluobčanů a současně
poděkováním za to, že takto občané
přebírají na svou odpovědnost to,
co by v některých případech měla
zajišťovat státní správa. Současně
by však měla Česká národní
nadace alespoň v rámci projektů, na jejichž
financování by se podílela, zajistit kontrolovatelnost
účelného vynakládání
finančních prostředků, které
plynou ze společného státního majetku,
zveřejňováním zpráv o své
činnosti prostřednictvím Parlamentu.
Mám však zato, že
přijetí tohoto zákona by mělo předcházet
přijetí zákona o nadacích, eventuálně,
že by oba zákony měly být přijaty
souběžně. Bylo by totiž nad míru
vhodné, aby v době účinnosti tohoto
zákona byly známy podmínky dalšího
působení nadací s přesnějším
vymezením, než jaké je stanoveno nyní,
zejména ve vztahu k majetkové jistině nadace,
neboť právě nyní navrhovaný zákon
by mohl vyřešit např. dotaci majetkové
jistiny takové nadace, která je i třeba jen
regionálně významnou pro veřejnost,
ale není v současné
době schopná z jiných zdrojů zajistit
potřebnou výši své majetkové
jistiny.
Z toho důvodu navrhuji,
aby Poslanecká sněmovna nejen přijala zákon
o České národní nadaci, ale také,
aby ho postoupila k projednání a přikázala
k projednání rozpočtovému výboru.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji paní
poslankyni Hubové a táži se po dalších
příspěvcích do rozpravy. Nevidím
žádnou přihlášku, proto rozpravu
uzavírám.V rozpravě nezazněl návrh,
aby byla předloha vrácena k dopracování
navrhovateli, a proto budeme nyní jednat o návrhu
organizačního výboru, jejž zopakovala
paní poslankyně Hubová, aby sněmovna
přikázala předložený návrh
k projednání rozpočtovému výboru.
Táži se, zda má někdo nějaký
jiný návrh v tomto směru. Nevidím
žádný jiný návrh,
proto vám předkládám k hlasování
toto usnesení:
Poslanecká sněmovna
přikazuje předložený návrh k
projednání rozpočtovému výboru.
Nyní vás všechny
odhlašuji a žádám vás, abyste se
svými identifikačními kartami přihlásili
jako přítomní.
Zahajuji 128. hlasování.
Kdo podporujete předložený návrh, stiskněte
prosím tlačítko a zvedněte ruku. Kdo
je proti tomuto návrhu?
128. hlasování skončilo.
Ze 101 přítomných bylo 84 proto, 4 proti.
Návrh byl přijat.
Já nyní dodatečně
sděluji, že se telefonicky omluvil poslanec Svatomír
Recman, že nebude při zahájení dnešního
jednání přítomen vzhledem k tomu,
že pro nepřízeň počasí
neodstartovalo letadlo z Ostravy. Bude to pravděpodobně
omluva, kterou nám
budou adresovat i někteří další
poslanci, kteří hodlali tohoto spoje využít.
Přistupujeme k dalšímu bodu, je to bod 54.
Ale já právě dostávám zprávu,
že není přítomen pan poslanec Martin
Chudoba, určený za zpravodaje organizačním
výborem. Domnívám se,
že to je příčina k odkladu,
resp. k záměně tohoto bodu. Doufám,
že nemáte námitky proti tomu,
abychom přikročili k bodu 55. Je to
Pan poslanec Zemina má
náhradní kartu č. 26. Prosím o klid,
dámy a pánové. Návrh jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 2007, stanovisko vlády
k němu jako sněmovní tisk 2007/1.
Slova se ujme pan poslanec Josef
Pavela, zástupce navrhovatelů, a uvede předložený
návrh, prosím, pane poslanče.
Poslanec Josef Pavela: Vážený
pane předsedo, páni poslankyně, páni
poslanci. Dovolte, abych jménem skupiny předkladatelů
krátce uvedl návrh zákona o veřejném
ochránci práv,
což je český výraz pro ombudsmana. Hned
úvodem chci zdůraznit,
že tento institut nechce a nebude suplovat ani soudy ani
výkonnou či zákonodárnou moc a nebude
do jejich výkonů zasahovat. Výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti se touto problematikou
zabývá téměř tři roky.
Při svých zahraničních cestách
se výbor kromě partnerských výborů
parlamentů navštívených zemí
kontaktoval také
s Institutem ochránce práv. Ve všech zemích
působí tento institut velmi uspokojivě a
k prospěchu společnosti.V dnešní době
působí ochránce práv ve více
než 70 zemích světa. Podotýkám,
že jde vesměs o vyspělé demokratické
státy, ať s tradiční demokracií
nebo o státy posttotalitní.
Naše úsilí
také koresponduje se zcela jednoznačným doporučením
výboru ministrů Rady Evropy ve věci ustanovení
a působení ochránce práv v jednotlivých
zemích Evropy. Tento institut působí ve 12
z 15 členských zemí Rady Evropy. Celkem v
Evropě působí ve 22 zemích, v dalších
se zřizuje, v jiných má regionální
působnost.
Existence institutu veřejného
ochránce práv ve všech zemích vypovídá
o snaze najít kromě existujících nástrojů
další mechanismus, který by přispěl
k uhlazování třecích ploch mezi státní
administrativou a občany. Snad nikdo nepochybuje o tom,
že i v sebedemokratičtějším státě,
v právním státě, budou lidé
vždycky jenom lidmi se všemi klady a bohužel i
zápory. Činnost úředníků
na všech úrovních nebývá vždycky
dobrá a někdy hraničí s nečinností.
U nás je situace o to komplikovanější,
že žádná instituce nemá kompetence
k šetření a řešení stížností.
Vládní vyhláška
č. 150 o stížnostech, oznámeních
a podáních pracujících z roku 1958
je nepoužitelná, protože došlo díky
Bohu k naprosté změně společenských
poměrů i organizace státní správy.
Občané se proto se svými oprávněnými
či domnělými stížnostmi obracejí
na Parlament, jeho orgány či jednotlivé poslance,
na vládu nebo jednotlivé rezorty, případně
na Kancelář prezidenta
republiky. Nikdo z nich však nemá kompetence k prošetřování
těchto stížností, a tak dochází
většinou k tomu, že stížnosti se
vracejí na ten orgán,
proti němuž jsou vedeny. Osud takových stížností
je pak zřejmý.
Nakonec bych se chtěl zmínit
o jedné ne nepodstatné okolnosti, která bývá
často diskutována. Zda totiž Česká
republika má na takový institut peníze. Jsem
přesvědčen, že na to nemůžeme
nemít. Jednou z nejcenějších věcí,
co stát má, nebo by měl mít, je důvěra
občanů ve státní i volené orgány.
A ta se penězi měřit nedá.
Návrh zákona byl
vypracován ve výboru petičním, pro
lidská práva a národnosti,
ale spolupodepsali ho i další poslanci z řad
koalice i opozice. Vztah ke zřízení institutu
veřejného ochránce práv nejde po linii
politických stran,
i když zdá se - má větší
podporu u stran opozičních. Zdá se mi to
do značné míry paradoxní, protože
se domnívám, že právě strany
vládní koalice by měly mít zájem,
aby byla posílena důvěra občanů
ve státní orgány.
Samozřejmě si nemyslím,
že předložený návrh zákona
je stoprocentně ten nejlepší, jaký se
dá zpracovat. Předkladatelé jsou proto otevřeni
návrhům, doplňkům nebo změnám,
které budou předloženy ve 2. čtení,
kam - jak věřím - sněmovna tento návrh
postoupí. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu poslanci
Pavelovi a zvu k řečništi pana poslance Václava
Nájemníka, jehož organizační
výbor určil zpravodajem pro 1. čtení.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Václav Nájemník: Pane
předsedo, dámy a pánové, já
se trošičku budu lišit ve svém názoru
na institut ombudsmana, nebo jak se říká
také česky - "veřejný ochránce
práv".
Myslím si, že nějaké
novátorství je zcela cizí tak ctihodné
vědě s velkou tradicí, jako je právní
věda. Vždycky, když se překotně
novelizovalo, ukázal následující čas,
že to nebylo dobře,
pro vývoj práva je dobře nespěchat,
pracovat kvalifikovaně a poctivě. Je lepší
zdokonalovat trpělivě, věcně již
existující tradiční mechanismy, než
zakládat další poněkud romantické
instituce. Ochranu občanských práv a svobody
zajišťuje právní mechanismus založený
na zásadách a institucích zakotvených
v Ústavě České republiky, a Listina
základních práv a svobod. Chtěl bych
podotknout, že vláda předložený
návrh odmítla. Vzhledem k tomu, že to je 1.
čtení, uvedu jenom některé body, ale
jsem skeptický,
myslím si, že dojde určitě buďto
v 1. čtení nebo v dalším čtení
k rozsáhlé diskusi a bude možnost se ještě
projevit.
Především mi
vadí na předloženém zákonu, že
jsou tam některé disharmonie v kompetencích
a např. není jasné, jestli nebude potřeba
novelizovat Ústavu. Vůbec si myslím, že
současný mechanismus, současný právní
systém dostačuje a lepší by bylo pokračovat
v tradicích našeho práva a pozvolný
vývoj by asi přinesl lepší ovoce.
Jsou tam ještě některé
další nedostatky nebo záležitosti, o kterých
by se dalo polemizovat, ale vzhledem k tomu, že je 1. čtení
a myslím si, že také všichni o ombudsmanovi
něco víme, tak se omezím jenom na to, že
předložím sněmovně návrh,
aby tuto předlohu odmítla.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
zpravodajovi poslanci Václavu Nájemníkovi
a otevírám k tomuto návrhu obecnou rozpravu,
myslím k návrhu vydání zákona
o veřejném ochránci práv. Do obecné
rozpravy se písemně přihlásili tyto
poslankyně a tito poslanci: jako první pan poslanec
Jaroslav Ortman, dále pan
poslanec Zdeněk Trojan, pan poslanec Marek Benda a paní
poslankyně Marta Hubová. V tomto pozadí prosím
předstupujte k řečništi. Jako první
pan poslanec Jaroslav Ortman, připraví se pan poslanec
Zdeněk Trojan a pan poslanec Jiří Drápela
se přihlašuje do rozpravy
(námitka poslance Drápely). Běda! To je nedostatek
administrativní, samozřejmě vás zařadím
do rozpravy, jestli dovolíte, hned po poslanci Ortmanovi,
abych aspoň částečně napravil,
že se přihláška zatoulala.
Jenom chci uvést jeden dokument, který tu
mám: Pan poslanec Václav Exner mně 13. prosince
oznámil, že se připojuje k předkladatelům
tohoto návrhu zákona, a já považuji
za svou povinnost to sněmovně oznámit. Slovo
má poslanec Jaroslav Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený
pane předsedo, vážení kolegové,
z vlády zde není nikdo, vystupuji zde vlastně
v dvojí úloze: jednak jako spoluautor návrhu
zákona, ale hlavně jako předseda poslaneckého
klubu Levého bloku, jehož jménem chci vyjádřit
plnou podporu předloženému tisku č.
2007. Pro tento návrh hlasovat
budeme a řeknu i proč.
Předložením
tohoto tisku vlastně vyvrcholilo několikaměsíční
úsilí skupiny poslanců z řad petičního
výboru, pro lidská práva a národnosti,
a to předložením návrhu na vydání
zákona o veřejném ochránci práv.
V zahraničí je znám tento institut pod tajemným
názvem ombudsman, a my jsme po dlouhých debatách
zvolili termín veřejný ochránce práv.
Variant bylo několik.
Chci říci, že
při tvorbě tohoto zákona jsme vyšli
z tzv. polského modelu, tedy ombudsman, nebo chcete-li
ochránce práv, voleného parlamentem a parlamentem
možná také odvolatelného. Kompetence,
které má veřejný ochránce práv,
jsou přesně popsány v textu a já věřím,
že si ho každý prostudoval, stejně jako
důvodovou zprávu.
Velice rád bych však
ještě jednou upozornil na doporučení
výboru ministrů Rady Evropy č. 85 (13) ze
dne 23. 9. 1985 a usnesení, které přijal
i vlastně výbor ministrů z téhož
dne, které znamená doporučení členským
státům Rady Evropy k tomu, aby tento institut byl
zaveden do právního řádu.
My jsme měli možnost
navštívit země, které jsou vyspělé,
které mají, řekl bych, bohatou tradici právní
vědy, a pro něž, na rozdíl od toho,
co zde říkal pan zpravodaj, toto není žádné
novátorství v právní vědě.
Chci říci, že institut ombudsmana např.
existuje ve Švédsku od
18. století a více než 100 zemí světa
tento institut má ve svém právním
řádu. Nepovažuji za novátorství
v právní vědě to, že existuje
ve Španělsku, v Portugalsku, v Holandsku, ve Švédsku,
ve Finsku či v Dánsku, že existuje v Rakousku,
Polsku. To přece žádné
novátorství být nemůže a není
to žádná romantická instituce.
Podle mého názoru
takový institut v našem právním řádu
chybí. Poukázal na to ve svém stanovisku
Helsinský výbor, a to ve svém dopise z 8.
ledna tohoto roku, kde vyjadřuje plnou podporu zřízení
úřadu ochránce práv. Totiž tento
úřad je nenahraditelný. V zahraničí
bývá nazýván v podstatě jakýmsi
pilířem naděje občanu a měl
by to být prvek nebo institut, který posílí
úlohu občanské společnosti. Úřad
veřejného ochránce práv nemůže
nikdo jiný nahradit.
Nemůže to být Kancelář prezidenta
republiky. Takové řešení by bylo absurdní,
protože prezident republiky podle ústavy je součástí
moci výkonné a úřad ochránce
práv prostě slouží jako ztělesnění
občanské společnosti při kontrole
právě moci výkonné. Už
z tohoto důvodu nemůže
pokračovat stav, který je zde u nás
trošinku nenormální,
kdy tyto stížnosti vyřizuje vlastně
Kancelář prezidenta republiky,
ačkoliv není nadána žádnými
pravomocemi. Nemůže tento úřad nahradit
to, že by např. poslanci, jak jeden z mých
kolegů tvrdil, mohli vyřizovat stížnosti
od občanů - jaké možnosti má
poslanec kromě toho, co je v jednacím řádu,
aby změnil rozhodnutí nebo napravil nečinnost
orgánu. Prostě tato instituce je, podle mého
názoru, nenahraditelná, je nezpochybnitelná,
a proto chci říci
za poslanecký klub Levého bloku, že nejenže
podpoříme v hlasování to,
aby byl přikázán tento tisk příslušnému
výboru, ale chci říci i to,
že hlasování o tomto tisku považujeme
za hlasování o tom,
zda se má občanská společnost posílit,
zda se mají zvýšit
právní jistoty občana a zda právní
stát, o kterém říká naše
ústava, že Česká republika je právním
státem, skutečně dostává do
vínku instituci, která tento právní
stát jenom posílí.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Jaroslavu Ortmanovi. Pan poslanec Miroslav Čerbák
má náhradní kartu č. 25. Našla
se, bohužel až
dodatečně, přihláška do rozpravy
podepsaná panem ing. Jiřím Drápelou.
Já se mu ještě jednou omlouvám. Je skutečně
datována 9. 2. Zvu pana poslance Drápelu k řečništi
a pan poslanec Zdeněk Trojan jistě bude souhlasit
s tím, že bude dalším řečníkem
v pořadí a připraví se k promluvě.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří
Drápela: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi, abych ve svém diskusním příspěvku
citoval stanovisko Českého helsinského výboru
k návrhu zákona o veřejném ochránci
práv.
Dne 5. prosince 1995 předložila
skupina poslanců Poslanecké sněmovně
návrh zákona o veřejném ochránci
práv, tj. návrh na vytvoření nové
státní instituce ve světě běžně
známé pod názvem Ombudsman.
Návrh navazuje na obdobný
projekt předložený parlamentu v podobě
zásad v květnu 1995, který však v souvislosti
s nabytím účinnosti nového jednacího
řádu nebyl projednáván. Návrh
byl relevantně dopracován do podoby, která
v zásadě odpovídá modelům instituce,
jak se vyskytuje v řadě zemí celého
světa. Ombudsman, resp. veřejný ochránce
práv, je tedy i zde chápán, velice zhruba
řečeno, jako nezávislá a nestranná
osoba pověřená parlamentem, která
přešetřuje stížnosti občanů
proti nezákonnému, resp. nespravedlivému
jednání či nečinnosti veřejné
správy, tj. státní byrokracie.
Veřejnou správou
se pak v zásadě rozumí orgány moci
výkonné, tj. ministerstva a další správní
úřady, včetně místních,
ale také kupř. i Policie.
O významu a důvodech
pro zřízení ombudsmana v České
republice bylo již mnoho řečeno, a to zvláště
pak ve zprávě Českého helsinského
výboru o stavu lidských práv v České
republice za rok 1995.
Zde proto jen uvádím,
že skutečně závažným argumentem
se jeví skutečnost, že zrušením
prokuratury a tedy i zánikem jejího tzv. všeobecného
dozoru v roce 1993 se obnažily oblasti, které z hlediska
ochrany práv občanů, ale i veřejného
zájmu zůstaly nepokryté. Především
se jedná o kontrolu ochrany práv občanů
v místech výkonu trestu, vazby, ochranné
výchovy a ochranného
léčení, ale také i v prostorách
zajištění, zadržení nebo zatčení
v zařízeních Policie.
Instituce ombudsmanna působí
buď v různých modifikacích prakticky
ve všech státech demokratické Evropy, včetně
některých bývalých komunistických
států, např. ve Slovinsku, Maďarsku
i Rusku. Nelze ovšem akceptovat názor, že jde
o orgán nadbytečný, neboť dostatečnou
ochranu práv občana i ve veřejné správě
prý zajišťuje soudnictví, včetně
ústavního. Ombudsman má charakter komplementárního,
kontrolního a pomocného
systému přístupného neformálně
všem občanům,
který by navíc, alespoň podle předloženého
návrhu, plnil i důležitou servisní funkci
pro poslance, když by se zabývali přešetřováním
stížností na veřejnou správu,
které obdrží.
Ombudsmann tvoří
běžnou integrální a osvědčenou
součást systému státních orgánů
demokratického právního státu, jak
to ostatně potvrzuje i doporučení výboru
ministrů Rady Evropy ze dne 23. září
1985 vyzývající členské státy
k jeho zřízení.
Jsem přesvědčen,
že tato instituce může napomoci lepší
komunikaci občanů s veřejnou správou
a zároveň i posílit důvěru
v její řádné fungování.
Proto vás žádám
o podporu ustanovení úřadu ombudsmanna, čili
veřejného ochránce práv v České
republice, neboť zřízení institutu ombudsmana
je vrcholem demokracie v každé zemi. Děkuji
za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Jiřímu Drápelovi. Slovo má
pan poslanec Zdeněk Trojan, připraví se pan
poslanec Marek Benda.