Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji.
Dámy a pánové, zdá se, že vše
co mělo zaznít v této věci, zaznělo,
takže rozpravu končím.
V tuto chvíli budeme hlasovat
o návrhu paní poslankyně Mileny Kolářové,
která navrhuje, aby předložený návrh
byl vrácen navrhovateli k dopracování. Já
vás v tuto chvíli odhlásím a žádám
o novou registraci.
V hlasování č. 121 rozhodneme
o návrhu paní poslankyně Kolářové.
Ptám se, kdo je pro, aby návrh byl vrácen
k přepracování. Děkuji. Kdo je proti?
Děkuji.
Hlasování skončilo.
Pro 49, proti 55. Tento návrh nebyl přijat.
Pak zde zazněly dva návrhy,
přičemž o jednom se dá říci,
že se kryje s návrhem, který předkládá
organizační výbor. Organizační
výbor totiž navrhuje přikázat předložený
návrh k projednání výboru pro vědu,
vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
Souhlasíte-li, dám o tomto návrhu hlasovat
jako o prvním. Návrh podpořil pan poslanec
Koucký.
Zahájil jsem 122. hlasování
a ptám se, kdo je pro. Děkuji. Kdo je proti?
Hlasování č.
122 skončilo s výsledkem pro 88, proti 9.
Nyní dám hlasovat
o návrhu pana poslance Čerbáka, aby tento
návrh byl přikázán k projednání
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.
Zahájil jsem hlasování
123. a táži se, kdo je pro. Děkuji. Kdo je
proti? Děkuji.
Hlasování skončilo.
Výsledek je 68 pro. 27 proti. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že jsme projednali
bod s pořadovým číslem 50. Při
pohledu na hodinky se zdá, že je vhodná chvíle
projednat poslední bod dnešního programu, tj.
Tento návrh jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 2002 a stanovisko vlády
k němu jako sněmovní tisk 2002/1. Prosím,
aby se slova ujal navrhovatel, pan poslanec Tomáš
Páv. Ostatní prosím o klid.
Poslanec Tomáš
Páv: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, rozhodl
jsem se dnes udělovat lekce v racionalitě chování,
a proto delší souvislý projev, který
jsem měl připraven na téma správy
daní a poplatků, nepronesu.
Včera v poledních
hodinách tady byl schválen do druhého čtení
vládní návrh zákona, který
se v hlavních bodech kryje s návrhem mým
a já se domnívám, že rovněž
bude racionální, jestliže využiji projednávání
tohoto zákona v rozpočtovém výboru
a posléze i ve sněmovně a při této
příležitosti vás požádám
o podporu mých případných pozměňovacích
návrhů. Proto tento návrh beru zpět.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Pávovi. Dámy a pánové,
pan kolega Vlach před polední přestávkou
dal výzvu těm klubům, které mají
námitky proti tomu, aby jednání příští
týden začalo už v 11.00 hod in dopoledne. Žádné
námitky v tuto chvíli nejsou známy, takže
konstatuji, že pokračovat budeme v úterý
v 11.00 hodin.
Rozumím však také
naléhání některých kolegů,
kteří mají
za to, že ještě
nepadla 16. hodina, a tudíž je možno ještě
chvíli věnovat čas projednávání
dalšího bodu, kterým je
Návrh jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 2005 a stanovisko vlády
jako sněmovní tisk 2005/1. Žádám,
aby se slova ujal navrhovatel, pan poslanec Tomáš
Ježek.
Poslanec Tomáš
Ježek: Vážený
pane místopředsedo, vážení kolegové,
děkuji za udělené slovo. Víte, že
na této schůzi máme na pořadu celou
sadu zákonů, jejichž ambicí je upravit
a modernizovat náš kapitálový trh. Pro
osvěžení paměti připomínám,
že jsme už pustili do druhého čtení
vládní návrh zákona o investičních
společnostech a investičních fondech, vládní
návrh zákona o cenných papírech a
nyní máme rozhodnout o mém návrhu
zákona také o cenných papírech, ale
hlavně o novele obchodního zákoníku.
O návrhu, který
máme před sebou, se hodně mluvilo jako o
návrhu zákona, který má ochránit
akcionáře. Všechno to, co se týká
ochrany akcionářů, je vlastně obsaženo
v obchodním zákoníku, takže obchodní
zákoník v tomto návrhu zákona je ten
jediný, který se vlastně tímto problémem
zabývá.
Bude třeba vyřešit
(a já už řešení znám) konkurenci
nebo chcete-li střet zákona vládního
o cenných papírech a toho, který je předložen
zde. Ukazuje se, že ten problém, o který tam
jde, tj. problém subregistrů, je možné
řešit též v rámci vládního
návrhu, a proto tu část, která se
věnuje v mém návrhu cenným papírům,
pravděpodobně navrhnu vypustit, takže zůstane
obchodní zákoník, tj. problém ochrany
akcionářů.Je to problém velmi naléhavý,
všeobecně diskutovaný, téměř
denně se o něm píše v novinách.
Chci jen říci, že novela nepřináší
nic specificky českého nebo neznámého,
naopak její snahou je standardizovat náš kapitálový
trh podle šesti norem Evropské unie počínaje
normou č. 77 z prosince 1976 a konče směrnicí
Rady EHS z prosince 1988. Čili toto je filosofie novely
obchodního zákoníku, kterou souhrnně
můžeme nazvat novelou, která přinese
podstatně větší ochranu akcionářů,
ať již jim to nebezpečí hrozí od
spoluakcionářů, tj. od procesu, kdy jeden
akcionář postupně získává
majorirtu a zatlačuje ostatní do minority nebo jim
to nebezpečí hrozí od společnosti
samotné, od představenstva, které v mnoha
případech se chová k akcionářům
velmi nedobře. Všechno to by mělo být
napraveno novelou obchodního zákoníku. Děkuji,
pane místopředsedo.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Tomáši Ježkovi. Prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Richard Mandelík, kterého
organizační výbor určil zpravodajem
pro první čtení.
Poslanec Richard Mandelík:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, myslím, že nebudu
příliš mnoho podrobně dodávat,
jen poukážu na to, že sice stanovisko vlády
je nesouhlasné, ale při předkládání
vládního návrhu zákona o cenných
papírech jste z úst ministra financí slyšeli,
že bychom se měli snažit o určité
sjednocení stanovisek, o vytvoření jedné
normy, jak zde již předeslal pan navrhovatel.
Vzhledem k tomu, že jsme
přijali usnesení, aby tento návrh zákona
byl přikázán kromě rozpočtového
výboru i ústavně právnímu výboru
v předchozím případě, je naprosto
logické a chci vás požádat, abyste podpořili
můj návrh i v tomto případě
tento návrh zákona přikázat ústavně
právnímu výboru kromě rozpočtového,
jak navrhuje organizační výbor.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
poslanci Mandelíkovi. Otvírám rozpravu. Jako
první se přihlásil pan poslanec Exner.
Poslanec Václav Exner:
Pane předsedo, páni místopředsedové,
nepřihlásil jsem se vůbec do rozpravy. Chci
procedurálně navrhnout, abychom přerušili
projednávání tohoto bodu a pokračovali
v něm při dalším pokračování
schůze. Jde o předlohu, kterou podle objemu můžete
myslím velmi snadno posoudit a je naprosto nedůstojné,
abychom se v několika minutách snažili uzavřít
tak důležitý bod.
Navrhuji, aby schůze byla
nyní přerušena a v bodu se pokračovalo
v úterý.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Já
tento návrh samozřejmě registruji. Vyhovím
návrhu pana poslance Exnera aspoň v tom, že
o jeho návrhu dám hlasovat. Dovolte, abych vás
požádal o novou registraci. To, že jsem řekl,
že je to poslední bod dnešního programu
neznamená, že ho musíme projednávat
nutně dvě nebo tři minuty, můžeme
ho projednávat třeba půl hodiny nebo hodinu,
ale žádné přihlášky do rozpravy
nemám.
Sněmovna je v tuto chvíli
usnášeníschopná. Zahájil jsem
hlasování č. 124.
Ptám se, kdo souhlasí
s procedurálním návrhem poslance Exnera na
přerušení tohoto bodu? Kdo je proti? Hlasování
skončilo.
Pro 6, proti 57. Návrh
nebyl přijat.
Pokračuje obecná
rozprava. Nikdo se nehlásí, takže rozpravu
končím, protože organizační výbor
navrhuje přikázat předložený
návrh k projednání rozpočtovému
výboru, budeme hlasovat prvně o tomto návrhu.
Ptám se, kdo v hlasování
č. 125 vyjádří souhlas s tímto
usnesením? Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo
výsledkem 75 pro, 2 proti. Návrh byl přijat.
Dále v rozpravě
zazněl návrh, abychom přikázali předložený
návrh k projednání i výboru ústavně
právnímu. Rozhodneme o tom v hlasování
č. 126.
Ptám se, kdo je pro? Kdo
je proti? Hlasování skončilo.
Pro 61, proti 15. Čili
jsme přikázali ústavně právnímu
výboru, aby projednal tuto normu.
Dámy a pánové,
děkuji vám, přeji vám užitečně
strávený víkend a v úterý v
11 hodin bude schůze pokračovat.