Pátek 21. května 1993

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji poslanci Bečvářovi. Prosím, aby se slova ujal poslanec Exner a připravil se pan poslanec Grulich.

Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, pane předsedající, páni ministři, dovolte mi přednést pozměňovací návrh k bodu 11, týkajícímu se doplnění nových odstavců do § 8. Bylo předneseno již několik diskusních příspěvků, které směřovaly k nejrůznějším úpravám tohoto bodu. Tyto příspěvky poukázaly na řadu důvodů, proč není v pořádku formulace, která je v tomto bodu použita.

Z těchto a z dalších důvodů, které ještě doplním, navrhuji bod 11 vypustit.

Jde o to, že tento bod se víceméně poprvé v zákonech o restitucích a o převodu vlastnických práv týká fyzických osob. Při tom jde jen o dílčí problematiku, která nemá souvislost s celým souborem dalších vztahů, které v minulém období mezi fyzickými osobami nastaly, a řeší problematiku skutečně jen velmi dílčí.

Za druhé. Zatímco v návrhu o darování se předpokládá, že šlo o darování v tísni, u bezúplatného převodu se nezkoumá vůbec nic.

Za třetí. Sám text je částečně nejasný. Především jde o to, že v návětí je možné souvislost vzít dvojím způsobem. U darování v tísni může jít o všechny pozemky, zatímco u bezúplatného převodu pouze o pozemky v souvislosti s uzavřením kupní smlouvy.

V této souvislosti pro případ, že by můj první pozměňovací návrh nebyl přijat, navrhuji druhý pozměňovací návrh, a sice pozměnit návětí v bodě 11 ve změně § 8 navrhovaného odstavce 3 takto: "V případě, že vlastník pozemku v souvislosti s uzavřením kupní smlouvy na budovu, k níž patřily pozemky, je daroval v tísni jiné fyzické osobě nebo jí je bezúplatně převedl, soud na návrh rozhodne: " a další pokračování textu. Tato změna slovosledu se týká i případného bodu 1 původního vládního návrhu - tisk 212 - pokud by byl podle některého pozměňovacího návrhu použit.

Při zdůvodnění této změny upozorňuji na důvodovou zprávu . v tisku 212, na stranu 11, která jednoznačně zdůvodňuje záměr, aby případné převody pozemků se týkaly skutečně jenom případů souvisejících s uzavřením kupní smlouvy na budovu v obou případech. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Exnerovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Grulich a aby se připravil pan poslanec Kozák.

Poslanec Václav Grulich: Pane předsedo, pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, není třeba, abych zde opakoval důvody, které zde zazněly několikrát. Je asi zbytečně, protože každý bude hlasovat podle svého vědomí a svědomí, spíš možná někteří podle své stranické povinnosti, i když pravděpodobně o zemědělství velké a zejména reálné představy nemají.

Chtěl bych upozornit na jednu věc. Pokud se pan předseda zemědělské komise nade mnou usmívá, mohl bych rovněž přičinit ze svého životopisu to, že restituentský podíl jsem předal do rodiny, protože neuznávám kšeftaření s půdou a kšeftovat a pracovat na ní nehodlám. Ale to je jiná kapitola.

Pozastavil jsem se nad jednou věcí. Bylo zde dvakrát prohlášeno zástupci dvou výborů - z toho jednou výboru gesčního - že není pravdivá informace pana společného zpravodaje, že byla předloha zákona projednána, dohodnuta ve výborech. Byl bych rád, aby ve své zprávě pan společný zpravodaj tuto okolnost vysvětlil - jestli jde jenom o přehlédnutí, doufám, že nejde o úmysl - protože jinak by tato sněmovna projednávala podklady, které nebyly projednány ve výborech. Zákony, které takto schválí, samozřejmě odpovídají potom této situaci. Důvěra občanů v tento zákonodárný sbor by se velice brzy asi začala blížit k nule.

Nyní k návrhu samému. Soustředím se pouze na jednu jedinou záležitost. Zaujala mne tam věc, kterou bych chtěl charakterizovat jako nejméně poněkud podivnou. Jedná se o nově navrhované ustanovení § 11 odst. 6 zákona ve společné zprávě pod bodem č. 20 a o § 22 odst. 6 ve společné zprávě bod 41, které totiž znamenají podstatný průlom do oblasti úpravy vlastnického práva.

Lze považovat za nežádoucí, aby výkon vlastnického práva, který je komplexně upraven jinou právní úpravou, byl vůbec narušen, a zejména podobným zcela nejasným a vágně formulovaným ustanovením. Přijetí navrhované právní úpravy by znamenalo značný zásah do výkonu vlastnických práv. Důvody mého odporu proti navrhované formulaci spočívají především ve skutečnosti, že právní úprava tvořící rámec výkonu vlastnických práv zná rozdíl mezi vlastnictvím pozemků a mezi vlastnictvím stavby, která je na něm zbudována. Právní režim, který se na takovou situaci vztahuje, disponuje věkovitou tradiční zkušeností pramenící již z římského práva, na kterou se zde jeden náš kolega tak rád často odvolává.

Připadá mi zcela nepřípustné, aby tato sněmovna odsouhlasila zákon, který by bez rozhodnutí orgánu, jež by měl posuzovat majetkové nároky, přiznával takový nárok osobě, která prostě majetkový nárok na ucelenou věc nemá. Není přípustné, aby se vznik takového nároku odvíjel od pouhé 50% majetkové účasti, byť by i byla prokázána, a zbytek nenárokového vlastnictví byl uhrazen. To je otázka první.

Další spornou otázkou nepochybně je problematika vyčíslení ceny. Tento pojem je v návrhu uváděn, aniž by byl definován jeho obsah. O jakou cenu se jedná? Proč se nehovoří o hodnotě? Mohli bychom si definovat, co je to cena.

Cena je částka, za kterou se kupuje a prodává určitá věc - zboží apod. Cena může odpovídat reálné hodnotě věci, ale také odpovídat nemusí. Nejedná se tedy o právně relevantní pojem, protože tento pojem je z hlediska zákona nedefinovatelný. Jiná situace by byla, kdyby se cena stanovovala podle cenových předpisů. To ovšem uvedený návrh neříká.

Závěrem nemohu než konstatovat, že jako klíčový problém přijetí kteréhokoliv zákona je jeho úplný soulad se základními principy právního státu a právního vědomí. Ustanovení, o kterém jsem hovořil, je právě elementárním příkladem takového nesouladu. Proto navrhuji dva pozměňovací návrhy, a sice: 1. vypustit odst. 20 čl. I společné zprávy, 2. vypustit odst. 41 čl. I společné zprávy. Děkuji vám.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Grulichovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Kozák a připravil se pan poslanec Hurta.

Poslanec Stanislav Kozák: Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové - vládu zde nemáme, nemusím ji oslovovat - v duchu zákonného ustanovení, které nám ukládá jako poslancům, abychom prohlásili před tím, než vystoupíme k jakékoliv zákonné předloze, jaký máme vztah a zainteresovannost k dané problematice - tolik na vysvětlenou panu Bečvářovi - i já musím prohlásit, že jsem osobou zainteresovanou v tomto zákoně. Proto pro něj nebudu moci hlasovat, i kdyby byl sebelepší, neboť jsem oprávněnou osobou v duchu zákona o půdě a transformaci zemědělských družstev. Nejsem členem zemědělského družstva. Vzhledem k tomu, že jsem papírovým vlastníkem poměrně velkého podílu, vyhovoval by mi tento zákon tak, jak je koncipován, zejména po pozměňovacích návrzích předložených soudruhem Tlustým. Ale to bych musel zapřít svoji morálku, neboť by se ze mne stal zloděj ze zákona.

Chtěl bych mít několik pozměňovacích návrhů. První je více méně technický. Týká se článku 50 společné zprávy, neboli § 28 b), kde je uvedeno " nebo podle vládního nařízení č. 15/1955" . Marně jsem pátral v zákonných předlohách, co to je zákon č. 15/1955, lépe řečeno vládní nařízení. Zjistil jsem, že pravděpodobně by mělo jít o vládní nařízení č. 15/1959 Sb. Tudíž doporučuji, aby toto bylo opraveno.

Přesto však mi dovolte, abych poděkoval tomuto omylu, který vznikl, protože mě přivedl na fantastickou myšlenku. Velice dlouho jsem pátral po tom, kde předkladatelé zejména pozměňovacích návrhů berou zdroje a inspiraci k těmto pozměňovacím návrhům, a tak mi dovolte, abych odcitoval některé paragrafy z této velmi krátké sbírky zákonů, z vládního nařízení číslo 15/1959 Sb.

§ 2 - toto nařízení se vztahuje na věci, které jsou ve vlastnictví fyzických osob nebo soukromých právnických osob a jsou zcela, popřípadě převážně využívány organizacemi socialistického sektoru k plnění jejich úkolů.

§ 3 - pokud se v tomto nařízení nebo v prováděcích předpisech nestanoví jinak, smí jiné osoby než nájemce (tzn. i vlastník - to není citace paragrafu) nakládat s věcmi uvedenými v § 2 odst. 1 jen se souhlasem výkonného orgánu okresního národního výboru.

Odst. 2 - právní úkony, které jsou v rozporu s ustanovením odst. 1, jsou neplatné.

§ 4, odst. 1 téhož vládního nařízení - nájemce může najatou věc koupit, jestliže ji nezbytně potřebuje k plnění svých úkolů.

Odst. 3 téhož paragrafu téhož vládního nařízení stanoví: nedojde-li ke koupi, rozhodne na žádost nájemce o přechodu najaté věci do socialistického vlastnictví a o náhradě příslušný orgán.

Vážení, nepřipomíná vám předložená novela zákona o půdě něco jiného, jenomže naruby? Pod tímto exotem jsou podepsáni např. Štrougal, Barák, Ďuřiš a Plojhar. Už vím, kde máme učitele.

Přesto mi dovolte ještě jeden pozměňovací návrh k článku 50 společné zprávy, tedy k § 28 b). Připadá mi nadbytečné ponechat v odst. 2 návrhu slova "a pokud nemovitosti nepřešly na základě tohoto zákona na jiné oprávněné osoby". Takováto právní úprava - pokud by byla přijata - je z hlediska obsahu a smyslu zákona ve své podstatě duplicitní. Případy, na které by se ustanovení § 28 odst. 2 písmeno b) vztahovalo, jsou dostatečně kryty již okamžikem prokázaného uzavření kupní smlouvy a prokázané úhrady kupní ceny. Převod majetkových nároků je problémem obecně upraveným v naprosto jiném předpisu.

Další můj pozměňovací návrh se týká § 33 písmeno c) společné zprávy, tzn. bodu 52, kde doporučuji vypustit slova "způsob vyhlášení a provedení dražby stanoví vláda nařízením, které vydá do 30 dnů od účinnosti tohoto zákona". Domnívám se, že v zákoně o malé privatizaci byl tomuto problému, tj. problému dražeb, věnován naprosto dostatečný prostor, a proto navrhuji, aby vláda zpracovala systém, jak budou dražby fungovat, i do této předlohy zákona tak, aby nemohlo docházet k žádnému zpochybnění.

Další můj návrh se týká nadpisu zákona. "Zákon ze dne..., kterým se mění a doplňuje zákon 229 ..." - doplnit ještě "a obchodní zákoník č. 513/1991 Sb., a Ústava České republiky č. 1/1993 Sb.". Do textu zákonu vložit paragraf poslední, který by zněl: "Platnost ústavy a obchodního zákoníku se vztahuje na družstva, oprávněné osoby a zemědělce přiměřeně."

Závěrem mi dovolte ještě jeden krátký povzdech. Když nás na klubu navštívil místopředseda vlády a ministr zemědělství pan Lux, tak nás žádal o podporu vládního návrhu zákona o půdě. Věnoval této předloze bohužel méně času, než soudruh Tlustý zde přednášení pozměňovacích návrhů.

Domnívám se, že můj požadavek, který jsem vznesl na počátku projednávání tohoto bodu, byl z tohoto hlediska dostatečně oprávněný a dostatečně vstřícný.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kozákovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Hurta. Připraví se pan poslanec Sochor.

Poslanec Josef Hurta: Vážený pane předsedo, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, já také musím říci, že jsem vlastníkem majetkového podílu transformovaného družstva, který jsem vnesl do akciové společnosti, čili jsem teď akcionářem a nepracuji tam. Úvodem mi dovolte, abych se vyjádřil k předložené novele zákona o půdě. Je to zatím poslední návrh v řadě zákonů, kterými se mají upravit majetkové vztahy k půdě a ostatnímu zemědělskému majetku. Původní zákony, jak zákon o půdě, tak transformační zákon i sankční zákon i dosavadní novela tohoto zákona byly nedokonalé. Podle těchto nedokonalých zákonů se však v praxi postupuje. Důsledkem je spousta nesrovnalostí, které ještě prohlubovala a prohlubuje politická kampaň, která provádí specifický výklad těchto zákonů. Už jsem uváděl při schvalování sankčního zákona, že je v zájmu občanů České republiky, v zájmu našeho hospodářství, aby vlastnické poměry byly stabilizovány, aby byla odstraněna nejistota podnikatelských subjektů v zemědělství, aby všichni vlastníci jak soukromí, tak soukromí podíloví si byli skutečně rovni.

Znovu musím zopakovat, že s transformací družstev, jak byla řešena přijatým zákonem, nemohu souhlasit, protože se rozděloval majetek družstev, majetek členů družstev i občanů, kteří se na jeho tvorbě nikterak nepodíleli a byli o něj ochuzeni i ti, kteří jej vytvářeli a rozmnožovali.

Dnes rozhodujeme o změnách a doplňcích zákona o půdě, který nám vláda předložila. Samotný vládní návrh sledoval odstranění nedostatků, které se při realizaci zákona projevily. Návrh zákona nereaguje na ustanovení, kterými byla. prolomena časová hranice 25. únor a na ta ustanovení, která de facto ruší první pozemkovou reformu a hranici půdní držby a umožňuje navracet bývalé šlechtické a hraběcí statky a v půdní držbě nás vrací ne do vyspělé kapitalistické společnosti, ale do lůna feudalismu. Feudální držba půdy byla v hospodářsky vyspělých státech již dávno zrušena v zájmu hospodářského rozvoje těchto zemí.

Druhým problémem vládního návrhu je nerovnost podmínek při navracení pozemků s trvalými porosty nebo melioracemi. Jedná se o úhradu za přírůstek majetku, který byl zhodnocen.

V zemědělském výboru jsme ale také projednávali pozměňovací návrhy pana poslance Tlustého. V jeho návrhu tzv. vnitřních dražeb přetrvává snaha založená již v transformačním zákoně, tj. rozdělovat majetek jedněm na úkor druhých. Domnívám se, že pokud to myslíme vážně s nápravou majetkových křivd, jak nám to ukládá preambule zákona 229/1991 Sb., pak nemůžeme s klidným svědomím souhlasit s vytvářením majetkových křivd nových. Tyto nové křivdy budou v budoucnu - až budeme skutečně právním státem - vyžadovat restituce nové.

Podle mého názoru nelze napravovat nedokonalá řešení dalšími nedokonalostmi, nelze v nových zákonech porušovat zákony již platné a nelze rozdělovat podílový majetek jedněm na úkor druhých bez jejich souhlasu.

Takový postup ze zákona je podle mého názoru čisté vyvlastnění. Já si jej nepřeji. Mnozí z vás by si třeba přáli dnešní členy družstva vyvlastnit, ale ctíme zásadu, že soukromé vlastnictví je svaté. Nemohu také souhlasit s tím, aby spory mezi oprávněnými a povinnými osobami řešily nějaké komise nebo výbory, když máme nezávislé soudy. Že řešení je pomalé, kapacity soudu nestačí a podobné argumenty nemohou být přece argumentem k přenesení pravomoci soudů, z ústavy platných zákonů, na jiné orgány, které nelze označit za nezávislé. Ať se tedy řeší řádné fungování soudů.

Dělá to na mne dojem, že se nám ztratil smysl našeho počínání, shlíželi jsme se jen v majetku, silně přeceňujeme restituce. Za soukromé jsme ochotni uznat, aspoň v zemědělství se mi to tak jeví, jen vlastnictví jedné fyzické osoby, ale spoluvlastnictví pouze fyzických osob je stejné soukromé vlastnictví. Spoluvlastnictví akcionářů pouze fyzických osob je stejné soukromé vlastnictví a u společností s ručením omezeným je to rovněž tak. Nebo se snad mýlím? Smysl nemá podle mého názoru majetek jako takový, ale majetek zapojený do hospodářství nebo jiné prospěšné činnosti. Vždyť majetek, kapitál, je jen jedním z produkčních faktorů. Uvádět do pohybu ho musí práce, ducha mu musí vlévat věda a v zemědělství je vázán na půdu.

Vnitřní držby, tak jak jsou navrženy, mají umožnit, aby byla ta část majetku, která se dá zpeněžit, přeměněna na peníze a rychle přemístěna ze zemědělství, z vesnic do jiných odvětví a do měst. Takové odkapitalizování venkova je v naší České republice, bohužel, na pochodu.

Kolik toho majetku může být, není nezajímavé. Odhadem mají družstva asi za 100 mld. základních prostředků. Odhadneme-li, že polovinu majetku mají oprávněné osoby stojící mimo družstva, je možně, že se tak dá do pohybu 50 - 60 mld. hodnoty majetku. To myslím není zanedbatelná záležitost. Je to proces v moderním světě ojedinělý, protože vyspělé země v Americe, Evropě i Asii všemožně podporují hospodářské fungování venkova. Známé jsou vládní programy podpory doplňkových hospodářských činností nebo různých průmyslových činností vedle zemědělských výrob, vedle rozsáhlé podpory vlastní zemědělské výroby.

Říkám vám to tak obsáhle proto, abyste jako poslanci, jako sbor 200 vyvolených, se na problém novely zákona o půdě dívali ze širšího hlediska, než jen z krátkodobých politických a osobních zájmů. V zemědělství zpravidla nepřináší úspěch rychlá a uspěchaná řešení. Sama příroda nás nabádá k rozvážnosti, moudrosti a určitému řádu. Smyslem našeho poučení snad je a mělo by tak tomu být, aby se v zemědělství státní, družstevní zemědělské podniky úspěšně transformovaly v soukromé podniky nebo v soukromé podílově podniky v družstvech. v s.r.o. nebo v soukromé akciové podniky v akciových společnostech, tj. ve fungující a prosperující podniky v podmínkách soudobého moderního tržního hospodářství.

Předpokladem k tomu je náprava majetkových křivd a plné vyjasnění vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku. V plném vyjasňování vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku byli poslanci FS příliš horliví a v novele zákona o půdě zašli příliš daleko. Neuznali ani Masarykovu první pozemkovou reformu, její revizi z r. 1947 a prolomili tak hranice půdní držby, kterou je možno navracet majetky i za vládou proklamovaný horizont 25. února 1948. Navrhuji proto, abychom tyto chyby zákona napravili. Nepochybuji o tom, že budou ku prospěchu dalšího fungování a rozvoje zemědělství v Čechách, na Moravě i ve Slezsku.

K pozměňovacím návrhům. V odst. 17 společné zprávy navrhuji vypustit celé znění navrhovaného bodu f). Zdůvodnění: Identifikace parcel by v mnoha případech neměla být překážkou možného zaměření pozemku, zejména pokud na něm hospodaří nebo na něm vysadila trvalou kulturu fyzická osoba.

Odst. 40 společné zprávy: Vypustit navrhované změny a ponechat původní znění zákona. Zdůvodnění: Původní znění lépe vystihuje účel nevydání pozemku.

V odst. 41 společné zprávy vypustit celý první odstavec a větu: "Pokud vlastník pozemku nevyužije tohoto práva do konce roku 1993."; a nahradit jej větou: "Byl-li pozemek v období platnosti užívacího práva zemědělskou organizací zastaven nebo jsou-li na pozemku tělovýchovná a sportovní zařízení. " Zdůvodnění: Podle dříve platných zákonů nemusely být pozemky určené k investiční výstavbě realizované zemědělskou organizací vykoupeny od vlastníka, postačovalo užívací právo k těmto pozemkům. Navrhované znění řeší tento legislativní nedostatek z minulosti a zavádí u pozemků v užívání obdobný režim, jako je to u pozemků ve vlastnictví v § 11, kdy pozemky nelze vydat.

Odst. 42 společné zprávy. Na konci odstavce nahradit tečku čárkou a doplnit slova "pokud se vlastník a nájemce nedohodnou jinak". Mám dojem, že tento návrh už tady někdo přednášel.

V § 22 odst. 3 zákona první dvě věty odstavce vypustit a nahradit je zněním prvních tří vět ze společně zprávy. Zbytek textu ponechat v původním znění zákona.

K návrhům, které by měly opravit to, co bylo přijato ve FS. Navrhuji obnovit původní znění § 6 odst. 3 zákona, který byl vypuštěn novelou zákona 93/92 Sb. v tomto znění: V § 6 se za odst. 2 vkládá nový odstavec, který zní: "Půdu, která přešla na stát podle odst. 1 písm. b), lze vydat ve výměře nejvýše 150 ha zemědělské půdy nebo 250 ha půdy veškeré, a to nezávisle na tom, vydá-li se jedné osobě nebo několika oprávněným osobám" , jak bylo původní znění.

Zrušením odst. 3 § 32 původního zákona byla ve skutečnosti prolomena hranice půdní držby, která se vydává. Dále navrhuji v § 32 vypustit část odstavce ve znění "zákona č. 215/19 Sb., o zabrání velkého majetku pozemkového ve znění pozdějších předpisů, zák. č. 142/47 Sb., o revizi první pozemkové reformy, ve znění pozdějších předpisů". A pokračoval by dále text.

Zdůvodnění: V preambuli zákona 229 se říká, že snahou FS je mimo jiné zmírnit následky některých majetkových křivd, k nimž došlo vůči vlastníkům zemědělského a lesního majetku v období let 1948 - 1989. O navracení šlechtického a dalšího velkého majetku se tam nic neříká.

Na závěr bych měl jeden dotaz na předkladatele. V důvodové zprávě vládního návrhu postrádám zhodnocení platného stavu zejména po stránce ekonomické s uvedením hospodářského a finančního dosahu nové zákonné úpravy, tak jak to požaduje § 67 jednacího řádu. Dotazuji se proto alespoň na odhad hospodářského a finančního dosahu navrhované novely, speciálně na prostředky Pozemkového fondu, poněvadž je známo, že neoplývá volnými prostředky a návrhem zákona mu ukládáme úhrady za obce a okresy.

Odhaduji, že půjde o částky počítané v desítkách miliard korun. Jen vyvlastnění meliorací lze odhadnout na 10 - 15 mld. Kč. Zajímalo by mě také, kdo je bude hradit. Teď, když Pozemkový fond nemá dost prostředků, chce vydávat dokonce lesy. Myslím, že bohatství, které společnost drží, bychom si měli chránit a ne je rozhazovat. Na závěr mi dovolte, abych požádal o písemné znění všech pozměňovacích návrhů. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hurtovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Sochor a aby se připravil pan poslanec Tlustý.

Poslanec Vítězslav Sochor: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dostal jsem dopis, který mi dokumentuje situaci, jaká asi dnes je v legislativě zemědělství, a proto si dovolím vás s některými pasážemi tohoto dopisu seznámit. Předem bych chtěl uvést, když jsme přijímali zákon o restituci v zemědělství, mnozí upozorňovali na to, abychom nevytvářeli nebo neodstraňovali křivdy jinými. Rád bych, abyste si udělili úsudek, jestli takhle dneska naše legislativa v zemědělství funguje.

"Vážený pane poslanče, obracím se na vás s důvěrou jako na poslední možnou instituci s problémem, který krátce popíši a doložím kopiemi dokladů" - je to velká čest, protože myslím, že sám asi v tom nebudu moci nic udělat. "V roce 1946 odkoupili manželé Kamínkovi z Nížkovic u Slavkova na Moravě zbytkový statek v Blišicích od manželů Modrých z Prahy. Původní smlouva trhová nebyla nikdy ministerstvem zemědělství uznána jako smlouva kupní a její originál leží dodnes někde v archivu. Ani po roce 1989 se nemůžeme domoci práva v této věci, protože to odporuje zákonům, které za posledních 60 či 70 let nebyly změněny či upraveny a tak náš majetek je všude veden a zaknihován pod jménem Josef a Olga Modrých, ačkoliv jej v roce 1946 prodali manželům Kamínkovým. A navíc si ještě předešlý majitel podal též žádost o restituci. Ministerstvo zemědělství nemá možnost zákony měnit a tak se obracím na vás, dříve než bude novelizace zemědělského zákona schválena, abyste upravili dnes již nevyhovující zákony. Ačkoliv jsem 37 let kantořila, žádné petice jsem nikdy nikam nepsala. Ne že by nebylo proč a pro koho, ale doba byla prostě taková. Jen prosím o pomoc. "

K tomu bych vám chtěl předložit některé doklady. Mám tady soupis půdy, podle zákona z 21. března 1948, jelikož si tu dobu pamatuji, nepředpokládám, že po únorovém vítězství by komunisté byli schopni tak rychle předložit nebo vypracovat tento doklad. Je zde uvedeno, že Modrý Josef a Modrá Olga, Modrý Josef - náměstek podnikového ředitele Škodových závodů, bytem v Praze na Blaveckého, Modrá také z Prahy, prodali manželům Kamínkovým svůj majetek. Osoby přihlášené a trvale na půdě pracující Kamínek, Kamínková, Kamínek. Na přihlašované půdě dřívější vlastník nepracuje z důvodu prodeje usedlosti manželům Kamínkovým v roce 1946. Pracoval na statku od 1. března 1936 do 18. září 1945, což znamená, že skutečně majetek prodal. Pracoval vedením hospodářství ve vlastní režii, osobními zájezdy na statek a udělováním pravidelných písemných dispozic. Čili sedlák z Václaváku. K práci na půdě se hodlá vrátit? Uvedeno - nepřichází v úvahu vzhledem k prodeji hospodářství v roce 1946. Čili každý normální člověk by pochopil, že tento statkář z Václaváku prodal svůj majetek nějakým Kamínkovým, sedlákům v Nížkovicích, kteří na něm pracovali. Přišli komunisté, majetek jim samozřejmě zabrali v r. 1951. Pan náměstek určitě možná byl náměstkem, nebo něčím jiným, kdežto ten Kamínek byl kulak a jeho syn byl syn kulaka, protože jim majetek vzali. Přišel r. 1989, řada dopisů na všechna možná ministerstva a ministerstva odpovídají asi tímto způsobem: Věc - restituce zemědělského majetku. Žádost o pomoc. Uvedený text: Vzhledem k tomu, že ministerstvo zemědělství nemá zákonodárnou iniciativu a vzhledem ke skutečnosti, že bude parlamentem v nejbližší době novela zákona o půdě projednávaná, můžeme vám pouze doporučit, abyste se formou petice se svým návrhem na řešení vámi publikovaného problému obrátili přímo na poslance parlamentu.

To je práce legislativy ministerstva zemědělství. Podepsána vedoucí právního oddělení paní dr. Tomášková. Na to dostal druhý dopis, kde je třeba dodat, že rozhodnutí ministerstva zemědělství nevylučuje předmětný majetek z restituce ve znění zákona, ovlivňuje však okruh oprávněných osob. Vzhledem k výše uvedeným má v daném případě nárok na restituci předmětného majetku původní vlastník - Václavské náměstí.

K tomu potom odepsala tato paní a píše už sprostě, ale klidně vám to řeknu, protože tady může mluvit sprostě. "Vážená paní doktorko, vaše odpověď na naši žádost o konečné uznání kupní smlouvy po 47 letech zaplaceného statku Blišice panu Modrému vzbudila v mě rodině upřímné veselí. Takže to, že rodiče mého manžela zaplatili tehdy téměř 1 mil. korun, já přes 35 let denně poslouchám nadávky typu, jak ty kurvy komunistický připravily nás o všechno, kromě toho, co jsme uvezli na voze taženém koni, když je z domu vyhnaly, tak to jste svým dopisem potvrdila, že je v naprostém pořádku a v souladu se zákonem. Nesmála byste se taky? Co je to za právo, které s tímto souhlasí a poraďte mi, co si počít s oprávněnou osobou, jak se to dnes nazývá, ze strany původního majitele, která si též beze studu podala žádost o statek a na naše dopisy neodpovídá."

Nebudu to prodlužovat, myslím si, že křivdy odstraňovat křivdami by se skutečně neměly. Pomohl mi pan poslanec Marek Benda a z původního zákona mi doporučil, abychom doporučili tento paragraf: "Kupní smlouvy uzavřené po 9. 5. 1945, u nichž se předpokládala infabulace a které nebyly schváleny ministerstvem zemědělství jsou platné, i když nedošlo k jejich zaknihování." To je můj doplňující návrh.

A procedurální návrh, protože věřím, že takových noncensů v zemědělství je podstatně více - doporučoval bych přerušení projednávání a přesunout ho na jednání Poslanecké sněmovny nejspíš v září 1993. A ještě dodatek osobní. To jsem si udělal názor při návštěvě zemědělských družstev. Nevlastním zemědělský majetek, ale moje matka pochází ze zemědělské rodiny a v 10 letech už jsem vyhrával soutěže, jak naložit nejkrásnější fůru slámy. Čili v zemědělství jsem prožil celé mládí. A vím, co to zemědělství je. Jezdím mezi ně a řeknu vám, jak jsem tam mezi ně přijel jako poslanec OF, tak mi hrozně děkovali za to, že jsme zrušili zemědělské správy. Myslím si, že byste dneska měli v zemědělské komisi pracovat na tom, jak rychle zrušit ministerstvo zemědělství a využít rozumu zemědělců, aby si svoje věci vyřídili sami. Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP