Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, máme před sebou
návrh novely zákona, který si klade za úkol
napravit největší potíže vzniklé
kdysi z přijetí nepochybně nevyhovujícího
textu. Autoři předlohy a ještě více
autoři některých doplňovacích
návrhů k vládní předloze se
snaží tvrdit, že nedostatky vznikly nemožností,
aby před 2 lety prosadili v plné míře
své záměry.
Skutečnost je právě opačná.
Potíže při uplatňování
zákona vznikly tím, že jich prosadili až
příliš a mezi nimi dokonce takové, které
byly už tehdy a současným návrhem se
ještě více posunují do oblasti porušování
základních principů civilizované společnosti,
především ochrany vlastnických práv
zakotvené Listinou občanských práv
a svobod i ústavou jako celkem.
Nebudu zde zdržovat podrobným výčtem
všech takových útoků na vlastnické
jistoty. Byly už komentovány při projednávání
ve výborech a jistě mnohé z nich zazní
v příspěvcích dalších
kolegů. Budu se zabývat jen hlavní linií
myšlenkové konstrukce předložených
návrhů a zvláště křiklavými
případy pro ilustraci.
Základním nedostatkem současného zákona,
jeho navrhovaných úprav, je koncepce náhrady
někdejších majetkových křivd
na úkor nynějších držitelů
majetku, který vznikl kdysi různými způsoby
konfiskované podstaty. Majetkové křivdy jistě
bylo a je třeba napravovat. Ne však způsobem,
který vytváří křivdy nově,
jež bude dříve či později nutno
napravovat znovu. Již dosavadní uplatňování
zákona 229/91 Sb. jich vytvořilo mnoho a navrhovaná
novela počet těchto nových majetkových
křivd v případě, že bude přijata
v předloženém znění, nevyhnutelně
ještě rozhojní. Musíme si uvědomit,
že majetkové křivdy kdysi spáchal stát
a jedině stát, a nikdo jiný, může
být osobou povinnou k jejich nápravě. Nenávist
vůči družstvům, jejichž velice
praktickými kořeny se budu zabývat dále,
vedla spolu se snahou ušetřit státní
prostředky k přijetí zásady odškodňovat
oprávněné osoby v jejich majetku nejen v
případě zákona 229/91 Sb., ale i zákona
o transformaci družstev.
Kam nás tato logika, pro kterou zásady ochrany majetku
fyzických i právnických osob platí
jen pro někoho a pro jiného ne, přivedla,
ukazuje návrh novely § 8, kde se za povinné
osoby prohlašují už i konkrétní
jednotlivci, kteří kdysi majetek získali
při koupi budov a dokonce se pro ně stanoví
povinnost poskytnout peněžní náhradu,
jestliže pozemky mezi tím převedli na další
fyzickou osobu.
To je velice nebezpečný precedens, neboť narušíme-li
takto majetkové jistoty, uvolníme lavinu, o které
nikdo nemůže vědět, kde se zastaví.
Uvědomme si, proč nepochybně nespravedlivě
donucování darovat kupci budovy, pozemky kdysi vzniklo.
Šlo o řešení situace, kdy na konci 50.
a počátku 60. let lidé utíkali z venkova
či obecně z půdy a snahou státu bylo
držet na ní pracovní síly i znemožněním
zakoupit budovu bez pozemků a povinností obhospodařovat
je, která tehdy platila. Obětí státního
nátlaku nebyli v těchto případech
ani tak vlastníci, kteří své pozemky
darovali, ale spíše ti, kteří je chtě
nechtě museli převzít, aby měli kde
bydlet. A nyní by měli oni nebo jejich dědicové
platit náhrady, nota bene v cenách podstatně
vyšších než v době, kdy pozemky získali.
Pokud ovšem budeme trvat na konstrukci, že povinnou
osobou je současný držitel majetku a nikoliv
stát, který křivdy spáchal, budeme
muset takovéto nové křivdy uzákoňovat
a poneseme za ně odpovědnost, která nám
bude dříve či později připomenuta.
Proto v případě novelizace § 8 podporuji
návrh předložený Liberálně
sociální unií, aby bylo znění
tohoto paragrafu upraveno do podoby uznávající
jistě oprávněné majetkové nároky,
ale řešící je vydáním
náhradních pozemků ve vlastnictví
státu původním vlastníkům a
jejich dědicům, nebo těm současným
majitelům, kteří se s nimi na navrácení
dohodnou. Vím, že je to cesta obtížná,
ale jedině ona zaručuje skutečnou nápravu
někdejších křivd bez vytváření
nových.
Velice lituji, že podobný postup nelze udělat
i v případě zemědělských
družstev a že náprava křivd na nich spáchaných
zůstane úkolem pro budoucnost. Můžeme
však zabránit, aby tento úkol nenarostl do
neúměrné výše a musíme
proto odmítnout snahy o jejich praktické vyvlastnění
dodatky k vládnímu návrhu, tj. zejména
§ 33 a) až e). Uvědomme si, že tato ustanovení
předepsané dražby se týkají nikoliv
onoho tzv. anonymního majetku, který některým
lidem tolik vadí v případě družstev,
nikoliv však už třeba u římskokatolické
církve jako typicky nerozlišitelného kolektivního
vlastníka, týkají se majetku, který
byl transformací rozdělen na majetkové podíly
konkrétních osob, jenž je chráněn
ústavou a které by všechny musely s dražbou
souhlasit, aby vůbec mohl být vydán. Jinak
jde o faktické vyvlastnění, ať se balí
do jakýchkoliv právnických formulací
a konstrukcí.
Je jistě pravda, že při důsledné
ochraně majetku sdruženého v družstvech
je prakticky nemožné naplnit literu zákona
229/91 Sb. o náhradách za někdejší
majetkové křivdy. Tím ale nejsou vinni členové
družstev, vlastníci, kterým svůj majetek
pronajali k obhospodařování, či oni
vedoucí pracovníci, kteří mají
povinnost tento majetek chránit. Vinna je sama koncepce
zákona a především náhradový
předpis vypracovaný či vydaný kdysi
ministrem Kubátem. Tento předpis totiž majetek
určený k vydání nadhodnocuje natolik,
že ho v družstvech nebyl dostatek ani v době
prosperity, natož dnes, kdy je faktická cena jakéhokoliv
majetku určeného výlučně pro
zemědělské podnikání mizivá.
l kdybychom uzákonili ožebračení všech
členů družstev, kteří tento majetek
svojí prací léta vytvářeli,
stejně se nedostane na všechny restituenty, a to je
základní problém. Nemyslím, že
by si ho navrhovatelé původního znění
zákona náhradového předpisu a některých
současných novelizaci neuvědomovali. Naopak
jsem přesvědčen, že jsou si ho vědomi
až příliš dobře. Přečtěte
si prosím ustanovení § 33 odst. b) doplněk
vládního návrhu novely, týkající
se tzv. výboru oprávněných osob. Pomiňme
na chvíli skutečnost, že podobné instituce
byly charakteristické pro bolševické řešení
pozemkových otázek v rozhodování výboru
vesnické chudiny nebo akčních výborů
Národní fronty po Únoru 1948. Je zvláštní,
že takovýmto neústavním institucím
se dává právo vyhlašovat dražbu
majetku vlastníků, kteří k tomu nezvolili
a kteří dokonce nemají možnost odvolat
se vůči porušování svých
vlastnických práv neústavním orgánem
inspirovaným zjevně přednáškami
večerní univerzity marxismu-leninismu.
Ještě zajímavější ovšem
je, že výbor při rozhodování
o předmětu plnění bere v úvahu
zejména zájem na vzniku racionálních
hospodářských celků s ohledem na podnikatelský
záměr vlastníků pohledávek,
jak se praví v § 33 d).
Uvážíme-li, že ve výboru mají
mít ze zákona paritní zastoupení jak
zástupci právnických osob vzniklých
transformací družstva, tak oprávněné
osoby, které se členy těchto organizací
nestaly, je zcela jasné, kdo bude hlavní obětí
tohoto ustanovení. Nejsou to družstva, která
mají alespoň nějakou, byť proti poměrům
ve skutečně právním státě
neúměrně omezenou možnost se bránit.
Jsou to oni, malí restituenti, kteří sami
na půdě nehospodaří, při svém
zaměstnání ani nemohou a nebudou se moci
zúčastnit vyhlášených dražeb,
ať už proto, že na ně nemají prostředky,
nebo proto, že by pro ně byly bezúčelné.
Jestliže dnes schválení vyvlastnění
družstev, které umožňuje využít
majetek těmto tisícům družstevníkům
nejen z měst, ale žijících třeba
na vesnicích daleko od svých původních
pozemků a nemajících zatím možnost
převést si nárok z restitucí do míst,
kde by mohli na jejich základě podnikat, uděláme
z celého dosavadního napravování starých
majetkových křivd frašku. Bude to obdoba bolševického
dekretu o půdě, který dal rolníkům
půdu a prostředky k jejímu obdělávání
a za pár let to bylo kolektivizací zničeno.
My to stihneme v době, kdy ještě ani nemohly
být všechny schválené restituční
nároky vyřízené, a dražbami vytvoříme
stav, kdy už nebude z čeho tyto nároky vyřizovat.
Někteří restituenti na tom jistě zbohatnou.
Nebudou to ovšem ti nejpotřebnější,
ale ti, kteří zaručí dle zákona
racionální hospodářské celky
s ohledem na své podnikatelské záměry.
Jistě nikdo nepochybuje, že schwarcenberské
panství je racionálnějším hospodářským
celkem než několikahektarové hospodářství,
neschopné uživit své majitele ani v podmínkách
zhruba 5% výnosu ze zemědělského
hospodaření dosahovaného v Evropě,
o němž se nám může jen zdát.
A toto je jádro věci od samého začátku.
Nemluvíme tu o nápravě majetkových
křivd. Nešlo o ně a nejde o ně ani nyní.
Ta byla a je záminkou k prosazení zájmů
statkářské lobby, která pod touto
záminkou zaútočila nejen proti skutečným
majetkovým křivdám 50. let, ale dokonce i
proti první pozemkové reformě, jak ji provedla
demokratická Masarykova republika. Již loňskou
novelizací zákona 229/1991 Sb. byl zlikvidován
co do působnosti záborový zákon z
roku 1919, omezující pozemkovou držbu. Vzhledem
k tomu se dnes vydávají tisícihektarové
komplexy zejména lesní půdy, které
zařadila do pozemkové reformy již Masarykova
republika - nikoliv komunistický režim.
Dnes navrhovanou novelou mají být fakticky zlikvidována
družstva překážející statkářské
lobby v několika směrech. Především
jsou pro ni zavedeným konkurentem s existujícími
tržními vazbami, proti němuž se bude těžko
prosazovat, i kdyby dostala majetku sebevíce. Dále
by se likvidací družstev uvolnilo množství
levných pracovních sil, které při
dnešním stavu strojového vybavení a
investičních možnostech velkostatek potřebuje.
A konečně by jejich likvidací dílem
ve prospěch účastníků aukcí
přímo přišli o majetek malí restituenti,
dílem po likvidaci družstev by museli svůj
majetek prodávat či pronajímat za podmínek
statkářskou lobby diktovaných. O to zde jde
a o žádnou spravedlnost. Je dobře věci
nazývat pravými jmény.
Dámy a pánové, mně jedno uznáte
jistě, že se o to vždycky z tohoto místa
snažím, a nyní důrazně opakuji,
že pokud by došlo ke schválení toho, co
se navrhuje, tak to navrhují tatáž ústa,
která se hlásí za věrné odkazy
Masaryka a která jedním dechem tento odkaz pohřbívají.
To bych rád, abyste si především uvědomili,
že nejde stejnýma rukama a stejnými ústy
vykládat a dělat současně dvě
tak rozdílně věci.
Rád bych ještě upozornil na jednu věc
a dovolím si malé odbočení. Kdysi
dávno, když se ve FS projednávala řada
privatizačních a restitučních zákonů,
vznesli jsme požadavky i na restituci bývalých
družstev. Tady by byla především řeč
- v zemědělství - o hospodářských
družstvech. Jen bych vám chtěl pro vaši
informaci - už jsem mnohokrát zjistil, že informovanost
je podivuhodně malá - připomenout; nepamatuji
si přesně, ale raději řeknu menší
čísla, abych neudělal chybu, protože
ta čísla jsou tak vysoká, že vás
v každém případě ohromí.
K 1. lednu 1948 hospodařily v této zemi tisíce
zemědělských družstev všech možných
druhů. To, co se stalo po únoru, bylo v podstatě
likvidací české zemědělské
družstevní myšlenky na desetiletí, než
se v polovině 60. let obnovila a než družstva
v polovině 60. let, zejména přílivem
mladých vzdělaných lidí, začala
fungovat. Ale uvědomte si, že družstevní
myšlenka patří v této zemi hluboce k
historii a je zakořeněna hluboce v polovině
minulého století a že když si vezmete
majetkové přehledy z první republiky a ze
začátku poválečného vývoje,
tak tato družstva - nejen zemědělská
- se zabývala i finančními operacemi a obhospodařovala
značné části, desítky procent
finančního kapitálu v této zemi. Útok
proti družstvům je útokem i proti dějinám
této země.
Dovolte nyní vrátit se k textu, který považuji
v této souvislosti za důležité ještě
dočíst, protože připomíná,
že tu skutečně nejde o žádnou spravedlnost
a dává k tomu důkazy.
Na závěr se musím zastavit ještě
u jedné věci, která s návrhem této
lobby souvisí především po stránce
národnostní příslušnosti někdejší
pobělohorské šlechty, která by byla
hlavním výhercem novelizace. V zemědělském
výboru navrhl zpravodaj pan Tlustý, aby bylo vypuštěno
ze zákona 229 i ustanovení umožňující
uplatňovat nároky pouze českým občanům
s trvalým bydlištěm na českém
území. Zaklínal se tím, že nejde
o obcházení Benešových dekretů
a pomoc Sudeťákům, ale o možnost uplatňovat
nároky našich poúnorových emigrantů.
Jeho kolega ho vhodně podpořil příkladem
ze Šumavy, kde se 86letá babička nebude vracet
od Bonnu, kam ji kdysi vyhnali, uplatňovat nárok
na 16 ha pro své neodsunuté dědice.
Apeluji na tuto sněmovnu, aby znemožnila podobné
snahy, které by nám mohly vytvořit situaci,
v níž by lidé, kterých se to týká,
vnímali tu věc tak, že s půdou, kterou
jim berou, postupně ztratí i vlast. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi. Prosím, aby se připravil
pan poslanec Bláha, s faktickou poznámkou se hlásí
pan zpravodaj (Nehlásí.) Slovo má pan poslanec
Bláha, připraví se pan poslanec Palas.
Poslanec Jan Bláha: Pane předsedající,
pane předsedo, vážení páni ministři,
kolegyně a kolegové. Dovolím si i já
přednést několik připomínek
k návrhu společné zprávy. Navrhuji
k § 8 společně zprávy místo odst.
3 a 4 zpátky dát odst. původního vládního
návrhu § 8 odst. 3 s touto změnou:
Doplnění - za slova "k níž pozemky
patřily" slova "a to za okolností uvedených
v § 6 odst. 1 písm. h) a k)". Toto navrhuji jako
alternativu č. 1, pokud by nebyla přijata, tak navrhuji
úplně nový text § 8 odst. 3, a to v
tomto znění:
"V případě, že vlastník
pozemku daroval v tísni své pozemky jiné
osobě nebo je bezúplatně převedl v
souvislosti s uzavřením kupní smlouvy na
budovu, k níž pozemky patřily, a to za okolností
uvedených v § 6 odst. 1 písm. h) a k), má
oprávněná osoba nárok na přidělení
jiných pozemků ve vlastnictví státu
v přiměřené výměře
a kvalitě, jako byly jejich původní pozemky,
a to pokud možno v téže obci. Pokud tato osoba
se dohodla s nynějším vlastníkem na
jejím vrácení, má obdobný nárok
na přidělení náhradních pozemků
tento nynější vlastník poté,
kdy oprávněné osobě pozemky vydá.
Nárok by musel být uplatněn do 30. června
1994, jinak právo zaniká."
Důvod, který mě k tomu vede, je, že
navrhovanou novelou, tak jak je uváděna ve společné
zprávě, se domnívám, že by mohlo
dojít k průlomu do právních jistot
současných vlastníků, myslím
tím fyzické osoby, a řešením
by tedy bylo buď přijmout nebo nepřijmout tento
navrhovaný text, kde se domnívám, že
v případě alternativy jedna, tzn. pouze toho
doplnění, by byla naprosto nezbytná, neboť
jinak by asi bylo nutné znovu hodnotit některé
darovací akty a uzavřené kupní smlouvy,
kdy u toho odkazu na stávající text zákona
by patrně nastaly vykladové obtíže a
rozhodující soudy nebo další by se dostaly
do bezvýchodné situace.
Dále navrhuji doplnit zpátky z původního
vládního návrhu čl. I bod 6, čili
§ 14 odst. 6 toto znění, protože to se
jeví jako jeden z pozitivních prvků vládního
návrhu.
Ještě drobnou úpravu § 15 společné
zprávy, a to odstavce 5 a 6, kde v obou případech
za slova "v době jeho převzetí státem"
doplnit "nebo právnickou osobou". To je vše,
děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Bláhovi, prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Palas a aby se připravil pan poslanec Hofhanzl.
Poslanec Jaroslav Palas: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi jeden doplňující
návrh k § 24.
Navrhuji, aby v § 24 v bodě 2, 3, 5 a 6 byla vždy
za stávající text doplněna věta:
"Vlastníkovi rovněž náleží
náhrada za nezbytné stavby bezprostředně
související s trvalými porosty a meliorační
zařízení umístěné pod
povrchem země, která se na tomto pozemku nacházejí
v okamžiku ukončení nájmu."
Zdůvodnění: domnívám se, že
tato věta, která je obsažena v bodě
1, se vztahuje pouze k tomuto bodu a že touto větou
měly být ošetřeny body 2, 3, 5 a 6.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Palasovi, prosím, aby se ujal slova poslanec
Hofhanzl, připraví se poslanec Jegla.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
vážené dámy a pánové,
připomínám sněmovně, že
novela zákona č. 229/1991 Sb., kterou projednáváme,
je nejdůležitějším zákonem,
který v letošním roce prošel zemědělským
výborem. Transformace zemědělství,
tak jak se svými nedůslednostmi a polovičatostí
probíhá, bude mít za následek dlouhou
agonii českého zemědělství.
40 let komunistické necitlivosti a centralizace zničilo
tradiční strukturu české vesnice a
uměřené využívání
krajiny zemědělcem, který na půdě
žil a ji využíval. Jsem venkovan, můj
otec a předkové byli zemědělci. Jsem
si vědom, že i ve světě kolem nás
běžel vývoj, který byl určován
expanzivním rozvojem moderních technologií.
Jsem však i biolog a mám hluboké vědomí,
že odlidštění, jaké je snad možné
tolerovat v moderní tovární velkovýrobě,
je zcela nepřijatelné při hospodaření
na půdě. Příroda je uměřenost
a vše v přírodě směřuje
k hledání rovnováhy, která umožňuje
rozmanitost života i jeho trvání v čase.
Hlavním úkolem transformace z komunistického
zemědělství a povinností politiků
měla být a je obnova přímého
vztahu vlastníka k půdě, majetku a zodpovědnosti
za svoji rodinu a kraj. Proto je povinností vlády
a nás, vytvořit a prosadit zákony, které
umožní a podpoří proces transformace
zemědělství z dosavadních velkodružstev
a státních statků především
na rodinné farmy.
Neschopnost, nedostatek odvahy a důsledky lidského
rozvratu, který poznamenal nás všechny, byly
příčinou nekoncepčního přístupu
k transformaci zemědělství a poznamenaly
zákon o půdě. Je absurdní a v lepším
případě
je to pokrytectví se domnívat, že při
tak hlubokém rozvratu mocenských vlastnických
a zvykových poměrů zákonodárce
předpokládal, že osoby, které dosud
vládly a majetek držely, své postavení
a majetek vydají dobrovolně a dohodnou se s původními
vlastníky. Byla to hloupost, ztráta soudnosti vlády
a zákonodárců a nebo chladnokrevný
proces o sebevraždu reformního procesu. Nerozumím
tomu.
Očekávám dnes - a stalo se tak, - že
ti, kteří nám před pár lety
kázali, že komunismus je konečným a
nejvyšším stadiem lidského vývoje
a snažení, nás budou v této sněmovně
přesvědčovat, že jednou stanovená
pravidla nelze za jízdy měnit. Je vlastností
přírody, že chyby je schopna opravovat a člověka
tato schopnost postavila do čela přírody.
Novela zákona o půdě je pokusem opravit chyby
a omezit možnosti zneužívání nepřesných
formulací a je nástrojem posunutí transformace
českého zemědělství.
Dodal bych dva pozměňovací návrhy.
Bod 23 společné zprávy, odst. 4 na konci
nahradit slova "cena zajištěné kultury"
slovy "cena osazeného a zajištěného
trvalého porostu".
Druhý pozměňovací návrh: bod
45 společné zprávy, § 24 - v odst. 7
nahradit slovo "vydání" slovy "výměnu
pozemku za jiný pozemek ve vlastnictví státu".
Děkuji a věřím, že většina
sněmovny bude pro zákon hlasovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Hofhanzlovi a prosím, aby se slova ujal poslanec
Jegla. Připraví se poslanec Bečvář.
Poslanec Jan Jegla: Pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, v prvě řadě, obnovil se
tady zvyk říkat, jaký má kdo vztah
k projednávanému tématu. Ano, mám
10 ha, na kterých jsem dokonce dva roky soukromě
hospodařil, k tomu mám v družstvu odpovídající
podíl; jsem nepracujícím členem družstva.
Pokud se týká projednávaného zákona,
nezbývá mně, než abych jako ověřovatel
zemědělského výboru znovu poukázal
na to a doložil to tím, že zemědělský
výbor jednal pouze o "dvěstědvanáctce"
, tzn. § 8 - 25. Domnívám se, že to, co
je nám předloženo, je skutečně
kompilát dvou zákonů, a to 229 a 42, a nevím,
jestli by nebylo vhodné, aby znalci, kteří
se velmi ochotně ujímají vysvětlování
jednacího řádu, se na to nepodívali,
jestli je to v pořádku. Netroufám si to posoudit.
Chtěl bych ve svém vystoupení poukázat
právě na tu část, kterou zemědělský
výbor odmítl projednat, tzn. od § 25 nahoru.
Pokud se týká § 28, chtěl bych poukázat
na to, jakým způsobem se má stanovovat výše
ceny u materiálu nebo majetku, který má zůstatkovou
hodnotu nulovou: 10%. Mě by zajímalo, jestli toto
pravidlo platí také v průmyslových
závodech, nebo abych se vyjádřil, co tím
myslím, tzn. těch, které prošly odstátněním.
Já jsem se nesetkal ještě ani s jedním
podnikem, který by mi chtěl prodat něco za
zůstatkovou hodnotu. Pouze za tržní.
Transformace proběhla, ať se nám to líbí
nebo ne, jestli byl zákon špatný nebo dobrý,
v tom dávám za pravdu kolegovi Hofhanzlovi, že
skutečně byl špatný, ale některé
nápravy mohou být ještě horší.
U § 28 b), k tomu se vyjadřovat nebudu, ale v každém
případě budu navrhovat, aby byl vypuštěn.
Zajímá mě hlavně § 32. U §
32, ať jsem o tom přemýšlel jak chtěl,
je to jednoznačný průnik před rok
1948. Pokud pravidlo trvá, že nepůjdeme před
rok 1948, neměl by se v tomto zákoně objevit.
Vysvětlím proč.
V § 32 se říká, že za okamžik
přechodu na stát nebo jinou právnickou osobu,
postupujeme podle zákona 140/1948 Sb., což je zákon
o revizi první pozemkové reformy, tedy reformy z
roku 1919, prováděné ještě prezidentem
Masarykem, se považuje den faktického převzetí
státem nebo jinou právnickou osobou. Tady bych chtěl
poukázat na ten rozdíl. Tenhle zákon samozřejmě
říkal, - a v každém právním
státě to je - že majetek přejde zaknihováním
nějaké smlouvy, ale nikdy ne fyzickým převzetím.
Upozorňuji, o co se tady jedná. Zbytkové
statky, které nebyly dokončeny v pozemkové
reformě - a budu citovat zákon 142/1948 Sb., co
bylo předmětem revize, § 1, odst. 1 písm.
b): "zabraný pozemkový majetek, o němž
dosud nebylo rozhodnuto, ani propuštění ze
záboru, ani ponechání podle § 20 přídělového
zákona a u něhož dosud nebylo provedeno přídělové
řízení".
První pozemková reforma, která začala
v 19. roce, nebyla nikdy dokončena. Pomalou a tichou cestou
skončila přibližně v roce 1927, něco
ještě probíhalo, pak přišli Němci.
Kvantum majitelů zbytkových statků půdu
pronajalo atd. Zkrátka, nebylo to dotaženo do konce.
Samozřejmě, po válce byl pokus některé
věci napravit, ale také půdu přerozdělit,
tzn. 50 hektarů. U některých, kde to bylo
v pořádku papírově, prošlo to
rychle, protože každý majitel byl povinen veškerý
majetek sepsat, předložit, což se v mnoha případech
podařilo před Únorem 1948. Ovšem už
nikdy nedošlo k fyzickému a faktickému převzetí
majetku, před únorem. Běžně to
bylo v březnu 1948, ale také v 50. letech. Tady
by došlo k průlomu, že všechen tento majetek,
není ho možná moc, ale jsou tam skupinové
zájmy, nevím, jaký parlamentní výraz
bych pro to našel, nějaká statkářská
lobby, je to skupina asi 30 lidí, kteří se
to snaží do zákona prosadit, aby tento získali
zpátky. Proto se domnívám , že by skutečně
z tohoto zákona měl vypadnout.
Pokud se týká § 33 a) až c), samozřejmě
navrhuji vypustit a ponechat původní znění.
Zdůvodním proč. Neřekl jsem před
tím, že silně zadlužených družstev
je převážné množství. Není
to tak dávno, kdy jsme dostali informaci, že zemědělství
skončilo se ztrátou 5,7 mld., ale družstva
jsou natolik zadlužená, že v dražbách
možná nebude co prodávat. Je kvantum objektů,
které má banka, a musíme si přiznat,
těch nejlepších (protože ti bankéři
nejsou zase tak hloupí). Tolik už o zemědělství
vím. Pokud by k tomuto došlo a dražby by navrhovaly
oprávněné osoby, může se stát,
že budou prodávány traktory, stroje, ale v
žádném případě polní
hnojiště nebo polní cesty. Polní hnojiště
jsou vybudována a někdy mají i miliónové
hodnoty. Kdo bude první " u koryta", něco
získá. Ten, kdo bude poslední, získá
pouze ty dluhy a polní hnojiště. Mohu vám
garantovat, že to budou ti, kteří tam kdysi
dávali půl hektaru nebo hektar a poslední
krávu, i když to tam dát nechtěli. Ti
do dražeb jistě nepůjdou.
Dále tady vidím druhou věc, že je to
velmi průhledné obejití zákona o konkursu
a vyrovnání. Není to tak dávno, co
jsme tady schválili ochrannou lhůtu pro družstva.
Schválili jsme ji také pro podniky. Tady vlastně
tato ochranná lhůta neplatí. Tam už
nebude vyhlašován nějaký konkurs, nebude
na co. Skutečně tam budou ty silážní
žlaby.
Takže, vážené kolegyně, kolegové,
zvažujte, zda ty paragrafy do příslušného
zákona patří. Osobně navrhuji, aby
všechny paragrafy: 28 až 33 včetně, ve
znění, které nám bylo předloženo,
byly vypuštěny a zůstalo znění
podle starého zákona č. 229/1991.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jeglovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Bečvář, připraví se pan poslanec
Exner.
Poslanec Ivan Bečvář: Vážený
pane předsedající, pane ministře,
kolegové, kolegyně, několikrát jsem
si všimnul, že je určitým zvykem tady
v úvodu říkat, kdo je jaký hospodář,
co kdo má. Tedy - nemám ani hektar, mám jen
dva psy.
Co se týče pozměňovacích návrhů,
dovolím si přednést následující.
V § 11 odst. 1 d) před slova "zřízená
zahrádkářská nebo chatová oblast,
osada" , doplnit slova "s výjimkou osad dočasně
umístěných (odkaz § 52 vyhl. č.
83/76, ve znění pozdějších zákonů)".
Malý dodatek, abych vysvětlil, že na mne nedělá
dobrý dojen formulace "dočasně umístěných".
Rád bych vysvětlil - nevydávat pozemky, na
které je osada po přechodnou dobu - tzn., že
bude zrušena. Po tuto dobu samozřejmě jsou
zahrádkáři či osadníci chráněni
podle § 22.
Dále předkládám nový §
34 - nároky založené tímto zákonem,
touto novelou, lze uplatnit do dvou měsíců
ode dne jeho účinnosti. Neuplatněním
ve lhůtě tyto nároky zanikají. To
je všechno.
Jinak si nemohu odpustit, nebudu jmenovat, v rámci meliorací
zde prošla řada emotivních vystoupení.
Já bych celou tu kauzu obrátil, co se bude dít
s těmi pozemky, které byly melioracemi zničeny,
zda tyto oprávněné osoby dostanou nějaký
podíl, aby mohly vykopat tyto meliorace a mohly vůbec
začít hospodařit.
Vzhledem k tomu, že jsem z Klatov, kde se rozkládá
podstatná část Šumavy, v současné
době jsou Klatovy tzv. červené, znamená
to, že je tam maximální nedostatek vody, přestože
Klatovy vždy oplývaly tímto bohatstvím.
Nejsem si tak docela jistý, kdyby nepřišel
osmdesátý devátý, byl připraven
dokonce model, jak odvodnit šumavské slatě
na Kvildě. Dokonce se s tím i začalo, zaplať
bůh, tato činnost se nedokončila. Když
se podívám z okna, nejsem si úplně
jistý, jestli by bylo dobře, kdyby pršelo,
nebo zda je příjemnější to slunce
s ozónovou dírou.