Poslanec Ivan Bečvář: Na závěr
pouze pár slov. Z hlediska legislativního šlo
o tzv. hlubokou novelu, tzn. o hluboký zásah do
původního znění zákona. To
ale rovněž znamená mimo jiné i více
legislativní práce. Z hlediska humánního
ale jde rovněž o hlubokou novelu, tentokrát
našeho myšlení. Jde o posun vnímání
okolní přírody, o ochranu slabších.
Tato novela byla připravena v souladu s evropským
kontextem chápání ochrany zvířat.
Ale ta Evropa, o které hovoříme, mezitím
ušla určitý kus cesty, a to některé
z nás trochu překvapilo. Příprava
a projednávání této novely ukázaly
ještě jednu nesmírně cennou stránku.
Přišlo zhruba pouze do této sněmovny
1 024 dopisů k této tematice a na samostatných
arších přišlo 3 286 podpisů podporujících
úsilí změny původního zákona.
Tato čísla si nezadají s připomínkami
k české ústavě.
Všem těm, které projednávání
této tematiky nenechalo lhostejné, tímto
děkuji. Svědčí o hlubokém vztahu
našeho národa k ochraně zvířat,
a to je pro mě stejně nadějné jako
výsledek hlasování, za které vám
všem osobně i jménem zvířat děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Bečvářovi. O závěrečné
slovo se rovněž přihlásil ministr zemědělství
Josef Lux.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Josef Lux: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, děkuji vám za
podporu vládního návrhu novely. Chtěl
bych poděkovat panu zpravodaji a celému týmu,
kteří pracovali na všech pozměňovacích
návrzích velmi pozitivně a velmi dobře.
Díky. Co je ještě velmi pozitivní při
projednávání tohoto zákona - že
se tak trochu prolomila, byť opozice neposlouchá,
hranice mezi koalicí a opozicí. A budiž to
také dobré znamení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi zemědělství.
Dámy a pánové, dalším bodem je
Nicméně, protože vidím, že touha
většiny poslanců směřuje k tomu
uvolnit se, uděláme desetiminutovou přestávku
a pak se sejdeme v plném počtu.
(Jednání přerušeno v 15.12 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 15.20 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Prosím,
abyste zaujali místa ve svých lavicích, protože
se schyluje k počátku projednávání
bodu, kterým je
Odůvodněním předloženého
vládního návrhu zákona, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 252, pověřila
vláda ministra práce a sociálních
věcí pana Jindřicha Vodičku, který
je připraven k tomu, aby tento návrh uvedl. (Zvu
vás proto ještě jednou všechny do sněmovní
síně a panu ministrovi uděluji slovo.)
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vláda předložila parlamentu v rámci
návrhu změn daňových předpisů
a předpisů o pojistném též návrh
na úpravu pojistného na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti. V návaznosti na tuto novou úpravu
rovněž návrh změn některých
dalších zákonů.
Předložený návrh v sociální
oblasti, stejně jako změny navrhovaně vládou
v oblasti daňové a ve zdravotním pojištění,
vycházejí ze zhodnocení nových právních
předpisů od 1. 1. 1993, po čtvrtroce jejich
působení.
Lze konstatovat, že záměr - oddělit
pojistné od daní se ukázal jako jeden ze
stěžejních principů daňové
reformy jako správný. Dále lze konstatovat,
že vůči převážné
většině poplatníků, tj. zaměstnavatelům
a zaměstnancům, působí předpisy
o pojistném na sociální zabezpečení
adekvátně. Podařilo se zvládnout novou
situaci i po organizační stránce. Připomínky
k nové právní úpravě jsou však
vznášeny ze strany osob samostatně výdělečně
činných, které poukazují zejména
na své neúměrné celkové odvodově
zatížení ve srovnání s předešlým
rokem.
Při daňové reformě byla uplatněna
zásada, že celkové zatížení
všech ekonomických subjektů má být
srovnatelné tak, aby byly vytvořeny rovné
podmínky v podnikání. Proto je i odůvodněná
vazba pojistného na skutečné příjmy
osob samostatně výdělečně činných.
Stávající právní úprava
však dopadá tvrdě na osoby samostatně
výdělečně činné v případech,
kdy se jejich skutečný příjem v době
placení pojistného oproti příjmu v
rozhodném období prokazatelně snížil,
a dále v některých případech
při zahájení činnosti.
Bylo a je poukazováno na výši vyměřovacího
základu, který ponechává menší
prostor především pro investice. Po zvážení
všech připomínek a návrhů vláda
předkládá návrh na změnu pojistného
na sociální zabezpečení u osob samostatně
výdělečně činných. V
souvislosti s úpravou pojistného je pak nutné
uvést změny i v dalších navazujících
zákonech, a to v zákoně č. 582/1991
Sb., o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení, a v zákoně č.
100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení.
Vládní návrh tak představuje vzájemně
propojenou novelizaci tří základních
zákonů v sociální oblasti.
Dovolte mi nyní, abych stručně charakterizoval
nejvýznamnější změny v těchto
zákonech.
Za prvé. Je to v zákoně č. 589/1992
Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti. Navrhované změny se týkají
v první řadě snížení vyměřovacího
základu pro odvod pojistného, a to o 10 bodů
v roce 1993. Tímto snížením se zmírní
nárůst odvodového zatížení
osob samostatně výdělečně činných
proti roku 1992. Snížení vyměřovacího
základu u osob samostatně výdělečně
činných bude však znamenat nižší
výměr pojistného cca o 1,6 mld. Kč.
Další navrhovanou změnou je placení
pojistného v průběhu kalendářního
roku zálohově a vyúčtování
záloh na pojistné po podání daňového
přiznání podle skutečného příjmu.
V této souvislosti se umožňuje snížení
záloh, pokud došlo k podstatnému snížení
příjmu oproti předchozímu kalendářnímu
roku, aby se neplatily vysoké zálohy v době,
kdy je dosahováno již nižšího příjmu.
Dále se navrhuje, aby zálohy na pojistné
nebyly placeny po dobu pracovní neschopnosti a některých
dalších sociálních událostí,
kdy samostatná výdělečná činnost
není vykonávána.
Další okruh změn se týká těch
osob samostatně výdělečně činných,
které jsou již účastny nemocenského
pojištění z titulu zaměstnání
v pracovním poměru nebo v obdobném vztahu,
nebo které jsou poživateli starobního nebo
invalidního důchodu. U těchto osob lze předpokládat
sociální zajištění z jiných
zdrojů, a proto by neměla platit minimální
výměra vyměřovacího základu.
Další okruh navrhovaných změn se týká
zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení. Zde se změny týkají
především účasti na nemocenském
pojištění osob samostatně výdělečně
činných, které jsou tohoto pojištění
účastny z jiného důvodu, nebo jsou
poživateli starobního nebo invalidního důchodu.
Tyto osoby nebudou muset být povinně pojištěny
ode dne zahájení výdělečné
činnosti, o které se předpokládá,
že má vzhledem k jinému druhu zabezpečení
doplňkový charakter, nýbrž účast
na pojištění bude posouzena zpětně
v závislosti na skutečně dosahovaných
příjmech v předchozím kalendářním
roce.
Dále se upravuje způsob výpočtu nemocenských
dávek náležející osobám
samostatně výdělečně činným,
neboť se musí nově stanovit základ pro
jejich výpočet ve vazbě na měsíční
vyměřovací základ pro stanovení
záloh na pojistné a na vyměřovací
základ pro stanovení pojistného. Procentní
sazby dávek se nemění.
Další okruh změn obsažených v tisku
252 se týká zákona č. 582/1991 Sb.,
o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení. Zde se především
v návaznosti na nové úpravy placení
záloh na pojistné upravují povinnosti osob
samostatně výdělečně činných
při podávání přihlášek
a odhlášek z pojištění a ohlašování
výše příjmů ze samostatné
výdělečné činnosti.
Posledním okruhem navrhovaných úprav jsou
přechodná ustanovení, v nichž se řeší
přechod na novou právní úpravu. Tato
ustanovení jsou poměrně rozsáhlá,
jsou však nezbytná, aby byly pokryty všechny
případy.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, navrhované úpravy uvedených tří
zákonů ve svém souhrnu představují
výrazné změny ve prospěch osob samostatně
výdělečně činných a
tím i rozvoj podnikání. Máme za to,
že v sociální oblasti představují
rozumný, únosný a vyvážený
rámec a prosím vás proto o schválení
předloženého návrhu zákona, a
to s přihlédnutím k úpravám
navrhovaným ve společné zprávě
výborů.
Všem výborům, všem poslancům v
těchto výborech bych chtěl poděkovat
za práci, čas a úsilí, které
předkládané novele věnovali. Tento
zákon projednaly všechny výbory. Věřím,
že novela, kterou budete nyní projednávat a
schvalovat, je poznamenána velice pozitivně prací
v těchto výborech. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Jindřichu Vodičkovi za jeho úvodní
slovo. Nyní dávám slovo společnému
zpravodaji výborů panu poslanci Jindřichu
Němčíkovi. Žádám ho, aby
odůvodnil společnou zprávu výborů,
kterou jsme obdrželi jako sněmovní tisk 348.
Poslanec Jindřich Němčík: Vážený
pane předsedající, páni ministři,
kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že pan
ministr vás poměrně podrobně seznámil
s předlohou novely zákona, která jako sněmovní
tisk nese číslo 252, a také proto, že
podstatu této novely jistě všichni dobře
znáte, vzhledem k tomu, že v minulých měsících
byla ve výborech parlamentu poměrně podrobně
projednávána, dovolte mi, abych se ve svém
vystoupení omezil na seznámení se společnou
zprávou, která - jak již pan předsedající
řekl - je vám předložena jako tisk 348.
Předlohu projednávaly všechny výbory
s výjimkou výboru mandátového a imunitního.
Společná zpráva je výsledkem práce
zpravodajů výborů, kteří na
své schůzce rozhodovali o zařazení
jednotlivých připomínek z výborů
parlamentu. Chtěl bych říci, že samotné
projednávání ve výborech i potom projednávání
na společné schůzce zpravodajů se
neslo v duchu dosáhnout takového vztahu předlohy,
nebo takových změn předlohy, že by posunuly
kvalitativně řešení otázky sociálního
pojištění právě pro okruh osob
samostatně výdělečně činných
tak, jak se o tom zmiňoval pan ministr.
Myslím, že věcné změny a koneckonců
i dejme tomu technicko-formální změny, které
byly ještě do společné zprávy
zařazeny na základě podnětů
poslanců, významně zkvalitňují
jak původní normu, tak novelu, která byla
předložena vládou k projednání.
Dovolte mi pouze, abych se krátce zmínil o připomínkách
nezařazených do společné zprávy,
které - jak věřím - v několika
případech budou ještě projednávány
jako připomínky poslanců zde ve sněmovně.
Především se jedná o datum účinnosti
zákona, které se do společné zprávy
výborů zařadilo dnem 1. července 1993
vzhledem k většinovému návrhu výborů
parlamentu a také vzhledem k tomu, že s projednáváním
této předlohy v terénu se ukazuje, že
kratší termín pro účinnost tohoto
zákona je z hlediska terénních pracovníků
prakticky nerealizovatelný. Proto zvítězil
názor na účinnost tohoto zákona od
1. července.
Chtěl bych jenom připomenout, že po projednávání
této předlohy budeme projednávat předlohu
zákona o zdravotním pojištění.
Vzhledem ke značnému vztahu obou pojištění
by bylo dobře mít na paměti, že účinnost
obou novel zákonů by měla být shodná
tak, aby potom v praxi naběhnutí této účinnosti
nepůsobilo problémy.
Dalšími nezařazenými připomínkami,
které jsou uvedeny na straně 8 společné
zprávy, je především ta základní
věcná připomínka, která vlastně
odráží diskusi ve výborech parlamentu,
a to je snížení procenta, na které se
snižuje vyměřovací základ. Myslím
si, že do společné zprávy byla oprávněně
zařazena varianta, která je i v obsahu vládního
zákona. Vyjadřuje naprosto většinový
názor výborů. Myslím si, že její
zdůvodnění a její platnost už
zde vzpomenul pan ministr.
Pokud se týká požadavku výboru pro národnosti
o vydání plného znění zákona
o sociálním zabezpečení a zákona
o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, je to požadavek, podle mého
názoru, plně legitimní, nicméně
v této chvíli pravděpodobně nerealizovatelný.
Navíc víme, že obě tyto normy budou
v příštím období podléhat
dalším - dá se říci - podstatným
změnám a dělat v tuto chvíli plné
znění těchto zákonů je pravděpodobně
nad síly legislativních odborů příslušných
resortů. Myslím si, že po ustálení
celého systému by se skutečně v krátké
době toto plné znění mělo objevit.
To by bylo všechno ke společné zprávě
výborů - tisk 348 - k novele zákona o pojistném
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti a k některým
dalším zákonům - tisk 252.
Na závěr mi dovolte říci, abych doporučil
sněmovně přijetí této novely
ve znění společné zprávy a
samozřejmě po rozpravě, která jistě
k této novele bude ve sněmovně probíhat.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
společnému zpravodaji panu poslanci Jindřichu
Němčíkovi. Otevírám rozpravu.
Písemně se do rozpravy prozatím přihlásili
tito poslanci: Gross, Vrzal, Fischerová, Gjurič
a Broulík. Jako první bude v rozpravě hovořit
pan poslanec Stanislav Gross a připraví se pan poslanec
Vrzal.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
předsedající, pane předsedo, členové
vlády, dámy a pánové, pan společný
zpravodaj měl pravdu, že zde padnou některé
návrhy, které jsou v části nezařazených
pozměňovacích návrhů. Jeden
zde již padá z mých úst.
Jedná se o krátký návrh, který
byl vznesen při jednání Rady pro hospodářskou
a sociální dohodu z úst zástupců
odborů a který byl zástupci vlády,
konkrétně panem ministrem Vodičkou, akceptován.
Jedná se o krátký pozměňovací
návrh, který se týká § 25 na
str. 9. Na konci věty by se měla zařadit
další věta tak, aby celý odstavec zněl
následovně: "Pokud se podle zvláštního
předpisu uhrazuje náhrada mzdy, mzdové vyrovnání,
doplatek ke mzdě nebo jiné obdobné plnění,
uhrazuje se zaměstnavateli též pojistné,
které je povinen z těchto plnění platit.
To platí obdobně i pro úhradu nákladů
na vytvoření veřejně prospěšné
práce a pro výplatu odměn a mezd, které
provádí zaměstnavatel z finančních
prostředků odborové organizace, pokud se
v kolektivní smlouvě nestanoví jinak."
Pozměňovací návrh má smysl
v tom, že umožňuje jak zaměstnavatelům,
tak zaměstnancům, pokud se na tom společně
dohodnou, jiné plnění tohoto pojistného.
Děkuji a věřím, že bude tento
návrh akceptován.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Grossovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Vrzal, připraví se paní poslankyně
Fischerová.
Poslanec Ivan Vrzal: Vážený pane předsedo,
vážená vládo, kolegyně a kolegové,
dovolte mi, abych nejdříve zrekapituloval krátce
situaci, která vznikla zřizováním
nového systému sociálního zabezpečeni.
V listopadu loňského roku byl přijat poprvé
zákon o sociálním pojištění
a zákon o zdravotním pojištění,
který velmi zatížil zdanění osob
samostatně výdělečně činných
zhruba o 15 - 20% proti roku 1992. Tehdy byl stanoven vyměřovací
základ pro zdravotní pojištění
pro osoby samostatně výdělečně
činné na 100% hrubého zisku a pro sociální
pojištění to bylo na 50%.
Současně se zákonem o rozpočtu jsme
schválili novelu těchto zákonů, kdy
byl vyměřovací základ snížen
na 45%, jak u sociálního, tak u zdravotního
pojištění. V podstatě bylo dohodnuto,
že se k tomuto zákonu brzy vrátíme.
Nyní přišel ten okamžik, kdy se k tomuto
zákonu vracíme. Já jsem velmi rád,
že vláda přišla se snížením
vyměřovacího základu u obou druhů
pojištění na 35%.
Ovšem je třeba si uvědomit, co to znamená
pro podnikatele po započtení daně z příjmu.
Rozdíl mezi tím, co navrhuje v současné
době vláda, a mezi tím, co dosud ještě
platí, než to schválíme, je rozdíl
ve snížení daňového zatížení
pro podnikatele celkového odvodového zatížení
o 2,5 - 3%. Zůstává tedy otázkou,
zda považujeme toto snížení pro osoby
samostatně výdělečně činné
za dostatečné.
Chtěl bych upozornit na jednu věc, že v zákoně
o sociálním zabezpečení dochází
ještě k jedné změně. Dosud se
vypočítávalo pojistné z vyměřovacího
základu, který se počítal z dosažených
příjmů v roce 1992, v současné
době se bude počítat z příjmů
dosažených v roce 1993. Tato změna sama o sobě
je prospěšná, podnikatelé po ní
dlouho volali a já jsem rád, že vláda
k tomuto návrhu přistoupila. Je třeba si
uvědomit, že v důsledku inflace a v důsledku
změny některých odpisových sazeb tato
změna, pokud by byla přijata sama o sobě,
by znamenala zvýšení vyměřovacího
základu zhruba o šest až sedm procent. To znamená,
jestliže vláda snižuje vyměřovací
základ ze 45 na 35%, tzn. o 10%, ve skutečnosti
se jedná o snížení o 3 4%. Taktéž
dopady, které vyplývají z této nepřesnosti
při výpočtu, nejsou 1,6 miliardy do odvodů
pro sociální zabezpečení, ale musí
být právě v důsledku nového
způsobu výpočtu vypočteny, jinak budou
nižší, a za druhé dopady, které
jsou vyčísleny jako dopady do výběru
pojistného, nejsou jako celek dopady do státního
rozpočtu a to z toho důvodu, že snížením
vyměřovacího základu pro pojistné
se snižuje i platba pojistného a tím se zvyšuje
i základ pro platbu daně a z toho samozřejmě
částka, kterou podnikatelé zaplatí
na daních, bude vyšší. Takže celkové
dopady do rozpočtu činí zhruba 650 miliónů
při změnách v sociálním pojištění,
při snížení na 35%.
Ty dopady budou v podstatě stejné pro oba dva zákony,
jestliže bychom snížili vyměřovací
základ na 30% u zdravotního i sociálního
pojištění.
Z toho důvodu navrhuji snížit vyměřovací
základ pro osoby samostatně výdělečně
činné pro pojistné na sociálním
zabezpečení z 35 na 30% a tedy dávám
tento pozměňovací návrh. Bude to k
bodu 3 § 5, odst. 1) písm. c) - číslovku
35 nahradit číslovkou 30 a tutéž změnu
provést v § 5 odst. 1, písm. d).
Dále se domnívám, že pojistné
jako takové by nemělo být daní jako
je tomu dosud, kdy výše pojistného je závislá
na výši příjmu občana a přitom
služby, které mu z toho pojistného vyplývají,
jsou stejné, bez ohledu na to, jak vysoké pojistné
jsme si platili. Jedná se o zvláštní
druh solidarity osob s vysokými příjmy s
osobami, které mají příjmy nižší.
Já osobně se domnívám, přesto,
že tyto zákony považujeme za provizorní,
že tato solidarita je příliš vysoká,
a proto navrhuji snížit maximální vyměřovací
základ ze 486 tisíc, které navrhuje vláda,
na 270 tisíc. To znamená v § 4, bod 4 odst.
5 číslovku 486 tis. nahradit číslovkou
270 tis.
Dále bych si dovolil přednést ještě
tři pozměňovací návrhy ke společné
zprávě, kdy podnikatel si může požádat
o změnu platby záloh při podstatném
snížení a ve společné zprávě
to bylo upraveno nejméně o jednu třetinu.
Osobně se domnívám, že podstatně
snížení je již o 10%, volím z
toho rozumný kompromis a navrhuji, aby jedna třetina
byla nahrazena 20%, tzn., pokud se sníží příjmy
nejméně o 20%.
Další pozměňovací návrh
se týká bodu 16, kde v původním znění
zákona mohla být při nesplnění
některých povinností osobě samostatně
výdělečně činné uložena
pokuta až do souhrnné částky 10.000,-Kč.
Ve společné zprávě je návrh
až do výše 10.000,-Kč za každé
jednotlivé nesplnění nebo porušení
povinnosti. Vzhledem k tomu, že takovým porušením
povinnosti může být podle tohoto zákona
i podání přiznání na nesprávném
formuláři, domnívám se, že možnost
pokutování je příliš vysoká,
a navrhuji v bode 16 za slovy "třetí"
čárku nahradit tečkou a zbytek odstavce vypustit.
Poslední změna je spíše formální
a týká se čl. II bodu 4, ve kterém
se říká, že územní finanční
orgány jsou povinny sdělit orgánům
sociálního zabezpečení údaje
o výši příjmu ze samostatně výdělečně
činnosti po odečtení výdajů.
Jedná se o formální úpravu a to z
toho důvodu, že v okamžiku, kdy si podnikatel
přichází na finanční úřad
pro ověření svých příjmů,
nemá tento finanční úřad jiné
údaje k dispozici pro všechny podnikatele než
je jeho daňové přiznání. Proto
navrhuji za slovy "zajištění a udržení"
doplnit slova "uvedené v daňovém přiznání
poplatníka". To jsou všechny pozměňovací
návrhy. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vrzalovi, prosím, aby se slova ujala paní
poslankyně Fischerová a aby se připravil
pan poslanec Gjurič.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vážení členové vlády,
dámy a pánové. V šesté části
zákona č. 37 z roku 92 Sb., o změnách
v nemocenském a sociálním zabezpečení
a některých pracovně právních
předpisů, který je součástí
projednávané novely, se v § 145 písm.
g) praví: "Z nemocenského pojištění
osob samostatně výdělečně činných
se poskytují tyto dávky: nemocenské, peněžitá
pomoc v mateřství, podpora při narození
dítěte, přídavky na děti a
pohřebné." Z textu § 145 písm.
g) vyplývá, že osobám samostatně
výdělečně činným se
nevyplácí podpora při ošetřování
člena rodiny. Dochází tedy k situaci, kdy
osoby samostatně výdělečně
činně nemají nárok na finanční
zabezpečení při ošetřování
člena rodiny, tak jako ostatní občané
České republiky, a to za předpokladu, kdy
tato skupina občanů také státu platí
sociální pojistné a samozřejmě
formou daní přispívá do státní
pokladny. Je zcela evidentní, že také osoby
samostatně výdělečně činné
mají nemocné děti i členy rodiny a
jejich podnikatelská aktivita a tedy i zisk jsou v této
době zákonitě omezeny. V zájmu rovných
práv všech našich občanů a principiálního
přístupu k problému proto podávám
následující pozměňovací
návrh.
V čl. III na str. 16 vládního návrhu
novely zákona navrhuji vložit nový bod 6. V
§ 145 se vkládá nové písmeno
e), které zní: "Podpora při ošetřování
člena rodiny". Původní písmeno
e) označit jako f).
Závěrem mi dovolte uvést, že pozměňovací
návrh jsem si dovolila předložit po dohodě
s předkladatelem zákona panem ministrem práce
a soc. věcí Vodičkou. V zájmu věci
vás prosím o podporu.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Fischerově, prosím, aby se
slova ujal pan poslanec Gjurič a připraví
se pan poslanec Broulík.
Poslanec Andrej Gjurič: Dámy a pánové,
měl jsem za náš výbor garanční,
tj. výbor pro sociální politiku a zdravotnictví,
upozornit znovu na nepřijmutou připomínku,
kterou už zde formuloval jako pozměňovací
návrh pan poslanec Gross. Za normálních okolností
bych svoji přihlášku stáhnul, domnívám
se ale, že pro hlasování nebude od věci,
když bude sněmovna vědět, že i
my tuto dikci, kterou navrhl pan poslanec Gross k § 25, ve
znění "pokud se v kolektivní smlouvě
nestanoví jinak", podporujeme. Považujeme to
totiž za volný prostor k pozitivnímu vyjednávání,
volný prostor k tomu vytvářet pozitivní
vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Gjuričovi, prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Jaroslav Broulík, připraví se
pan poslanec Václav Krása.