Poznámka
Úkony obvykle nutné k tomu, aby zboží
bylo zachováno v neporušeném stavu, jsou zejména
čištění, klepání, oprašování,
třídění, oprava nebo výměna
vadných obalů.
13. | Doporučená praxe |
Mělo by být povoleno, aby zboží uložené
v dočasném skladu bylo za podmínek stanovených
orgány celní správy předmětem
úkonů, kterými se usnadňuje jeho vyskladnění
a další doprava.
Poznámka
Jsou ta zejména tyto úkony: třídění,
dělení, vážení, označování
a opatřování nálepkami. Mohou rovněž
záležet ve slučování různých
zásilek zboží za účelem jejich
další dopravy na jediný dopravní a nebo
celní doklad (vozová zásilka).
14. | Norma |
Je-li národním právním řádem
stanovena lhůta, po kterou může být
zboží uskladněno, je nutno, aby tato lhůta
stačila k provedení formalit potřebných
k tomu, aby zboží mohlo být podrobeno některému
celnímu režimu.
Poznámka
Stanovená lhůta může být různá
podle použitého druhu dopravy a u zboží
dovezeného po moři může být podstatně
delší.
15. | Doporučená praxe |
Na žádost účastníka celního
řízení a z důvodů, které
orgány celní správy uznávají
za platné, mohou tyto orgány původně
stanovenou lhůtu prodloužit.
16. | Norma |
Je nutno, aby havarované nebo poškozené zboží
následkem nehody nebo vyšší moci bylo
možno proclít dříve, než vystoupilo
z dočasného skladu, jako kdyby bylo dovezené
nové stavu, v jakém se nalézá.
17. | Norma |
Zboží uložené v dočasném skladu, které je zničeno nebo nenávratně ztraceno následkem nehody nebo vyšší moci, nepodléhá dovozním clům a poplatkům, jestliže jeho zničení nebo ztráta je orgánům celní správy náležitě prokázána.
Případný odpad a zbytky zničeného
zboží podléhají v případě
jejich propuštění do volného oběhu
v tuzemsku dovozním clům a poplatkům, které
by byly z tohoto odpadu a zbytků vyměřeny,
kdyby byly v tomto stavu dovezeny.
18. | Norma |
Je nutno, aby zboží uložené v dočasném skladu mohlo být na žádost osoby oprávněné s ním nakládat a podle rozhodnutí orgánů celní správy zcela nebo z části opuštěno ve prospěch státní pokladny nebo pod celní kontrolou zničenu nebo znehodnoceno pro obchodní účely. Tímto opuštěním nebo zničením nesmějí vzniknout státní pokladně žádné výlohy.
Případný odpad a zbytky zničeného
zboží podléhají v případě
jejich propuštění do volného oběhu
v tuzemsku dovozním clům a poplatkům, které
by byly z tohoto odpadu a zbytků vyměřeny,
kdyby byly v tomto stavu dovezeny.
19. | Norma |
Každá osoba oprávněná nakládat
se zbožím jej může odebrat z dočasného
skladu s výhradou, že bylo vyhověno podmínkám
a formalitám, platným v daném případě.
Poznámka
Orgány celní správy mohou požadovat,
aby účastník celního řízení
prokázal své právo nakládat se zbožím.
20. | Norma |
Národní právní řád stanoví postup v případech, kdy zboží není z dočasného skladu odebráno ve stanovené lhůtě.
21. | Doporučená praxe |
Prodá-li celnice neodebrané zboží z
dočasného skladu, měl by být výtěžek
z jeho prodeje po odečtení dovozních cel
a poplatků, jakož i jiných dávek a výloh
souvisících s prodejen, vyplacen, jestliže
to je možné, oprávněné osobě
nebo osobám anebo ponechán k její nebo jejich
dispozici po určitou dobu.
22. | Norma |
Celní správa zajistí, aby si každý
zájemce mohl snadno opatřit veškeré
potřebné informace o dočasném uskladňování
zboží.
Úkol kontrolovat mezinárodní dopravu prováděnou na jejich území a tím chránit zájmy státní pokladny, potírat podloudnictví a po jiných stránkách zajišťovat dodržování národního právního řádu, uložený orgánům celní správy, jim ukládá kontrolovat nejen přepravované zboží a cestující, nýbrž také dopravní prostředky, používané v mezinárodní dopravě. Za tím účelem obsahuje národní právní řád většiny zemí předpisy, jejichž prováděním jsou orgány celní správy pověřeny a jež se vztahují na pohyb obchodních dopravních prostředků při vstupu na celní území, při výstupu z něho a při pohybu na něm, na celnice a na jiná mísa, určená k přistavení dopravních prostředků, na listinné formality, které z toho vyplývají, atd.
Je důležité, aby se celní formality vztahující se na obchodní dopravní prostředky prováděly co nejrychleji. Opatření činěná orgány celní správy musí být tudíž přizpůsobena okolnostem daného případu s přihlédnutím zejména k důvodu a době trvání pobytu každého obchodního dopravního prostředku na celním území.
Tato příloha se vztahuje na dopravní prostředky,
používané v mezinárodní dopravě
k přepravě osob za úplatu nebo k obchodní
nebo průmyslové přepravě zboží
za úplatu nebo bezplatně. Ustanovení přílohy
se příhodně vztahují rovněž
na obchodní dopravní prostředky, které
jsou evidovány na území dané země
a do ní státně příslušné.
Nevztahují se na dopravní prostředky určené
k soukromému užívání, na vojenské
dopravní prostředky nebo dopravní prostředky
veřejné správy, které nejsou používány
k obchodním účelům.
Pro účely této přílohy se rozumí:
a) "celními formalitami vztahujícími se na obchodní dopravní prostředky" souhrn úkonů prováděných účastníkem celního řízení a orgánem celní správy při vstupu obchodních dopravních prostředků na celní území, při výstupu z něho a během pobytu na něm;
b) "obchodním dopravním prostředkem" každá loď (včetně nákladních a vlečných člunů, včetně člunů dopravovaných na palubě lodi a vodních kluzáků), vzdušný kluzák, letadlo, silniční vozidlo (včetně přívěsů, návěsů a souprav vozidel) nebo železniční kolejové vozidlo, používané v mezinárodní dopravě k přepravě osob za úplatu nebo k průmyslové nebo obchodní přepravě zboží za úplatu nebo bezplatně, jakož i jejich náhradní díly, příslušenství a normální výstroj, mazací oleje, pohonné hmoty a palivo obsažené v normálních nádržích obchodních dopravních prostředků;
c) "celním územím" území, na kterém platí v plném rozsahu celní předpisy státu;
d) "celní kontrolou" souhrn opatření, kterými se zajišťuje dodržování zákonů a nařízení, jejichž prováděním je celní správa pověřena;
e) "dovozními cly a poplatky" cla a veškeré jiné daně, poplatky nebo různé dávky, které se vybírají při dovozu zboží nebo v souvislosti s ním, avšak s výjimkou poplatků a dávek, jejich výše je omezena přibližnou cenou poskytovaných služeb;
f) "vstupním návrhem na celní řízení" nebo popřípadě "výstupním návrhem na celní řízení", který je povinna učinit nebo předložit organům celní, správy osoba, odpovědná za obchodní dopravní prostředek při vstupu nebo při výstupu tohoto dopravního prostředku a jež obsahuje nutné údaje o dopravním prostředku, o jeho trase, nákladu, provozních zásobách, osádce a cestujících;
g) "osobou" jak fyzická, tak právnická
osoba, pokud z kontextu nevyplývá něco jiného.
1. | Norma |
Celní formality, vztahující se na obchodní
dopravní prostředky, se řídí
ustanoveními této přílohy.
2. | Norma |
Národní právní řád stanoví
podmínky, kterým musí vyhovovat obchodní
dopravní prostředky, jakož i celní formality,
které se na ně vztahují.
Poznámka
Některé z těchto podmínek a formalit
mohou být prováděny v zastoupení jinými
orgány, například přístavní
správou.
3. | Norma |
Celní formality, vztahující se na obchodní
dopravní prostředky, se omezují na nejmenší
nutnou míru k zajištění dodržení
zákonů a nařízení, jejichž
prováděním je celní správa
pověřena.
4. | Norma |
Každý obchodní dopravní prostředek,
který vstupuje na celní území, vystupuje
z něho nebo pobývá na něm, podléhá
celní kontrole.
5. | Norma |
Celní formality, vztahující se na obchodní
dopravní prostředky, platí stejně
bez ohledu na zemi je jich evidence nebo státní
příslušnosti obchodního dopravního
prostředku, na zemi původu nebo určení.
6. | Norma |
Obchodní dopravní prostředky, ať jsou
naloženy nebo ne, se dočasně propouštějí
na celní území s odkladem platby dovozních
cel a poplatků a bez dovozních zákazů
a omezení. Musí být vyvezeny zpět,
aniž se na nich něco změní s výjimkou
obvyklého znehodnocení následkem jejich použití,
obvyklé spotřeby mazacích olejů, paliva
a pohonných hmot, jakož i provedení nutných
oprav.
Poznámky
1. Otázka dovozu do vázaného oběhu většinou nevzniká, pokud jde o dopravní prostředky, které jsou evidovány na území dané země a mají její státní příslušnost, jestliže v této zemi byly vyrobeny nebo tam z nich již dříve byla zaplacena dovozní cla a poplatky, kterým podléhaly.
2. Dovoz do vázaného oběhu může
být podmíněn tím, že se obchodních
dopravních prostředků nepoužívá
pro vnitřní přepravu na celním území
země dovozu do vázaného oběhu.
7. | Doporučená praxe |
U obchodních dopravních prostředků
by se neměla požadovat žádná celní
jistota ani doklad o dočasném dovozu.
8. | Norma |
Stanoví-li orgány celní správy lhůtu
pro zpětný vývoz obchodního dopravního
prostředku, musí přihlížet ke
zvláštním podmínkám zamýšlených
dopravních operací.
9. | Doporučená praxe |
Na žádost účastníka celního
řízení a ze závažných
důvodů by měly orgány celní
správy původně stanovenou lhůtu prodloužit.
10. | Norma |
Je-li s obchodním dopravním prostředkem dovážen
zvláštní materiál, sloužící
k nakládce a vykládce zboží, k manipulaci
s ním a k jeho ochraně a má-li být
s ním zpět vyvezen, i když je použitelný
odděleně od obchodního dopravního
prostředku, propouští se do vázaného
oběhu na celní území s odkladem platby
dovozních cel a poplatků a bez dovozních
zákazů a omezení.
Poznámky
1. Dovoz takového materiálu do vázaného oběhu může být podmíněn tím, že se bude používat pouze v bezprostředním sousedství místa, kde je obchodní dopravní prostředek, například na letišti nebo na zemi v etapních přístavech.
2. U tohoto materiálu se zpravidla nepožaduje žádná
celní jistota a ani doklad o dovozu do vázaného
oběhu.
11. | Norma |
Náhradní díly a výstroj, které
mají být použity k opravě nebo k údržbě
vzhledem k výměně dílů nebo
výstroje, vestavěné nebo používané
v obchodním dopravním prostředku dovezeném
do vázaného oběhu na celní území,
se propouštějí na toto území
s odkladem platby dovozních cel a poplatků a bez
dovozních zákazů a omezení.
Poznámky
1. U těchto náhradních dílů a výstroje může být požadován doklad o dovozu do vázaného oběhu a v některých případech celní jistota. Nicméně se některé země mohly tohoto požadavku vzdát.
2. Na žádost účastníka celního řízení mohou být vyměněné náhradní díly a části výstroje, které se zpět nevyvážejí:
a) propuštěny do volného oběhu v tuzemsku ve stavu, v jakém se nacházejí, jako kdyby byly v tomto stavu dovezeny;
b) zničeny nebo upraveny tak, aby pozbyly veškerou obchodní hodnotu, a to pod kontrolou orgánů celní správy a bez výdajů pro státní pokladnu, nebo
c) v dohodě s orgány celní správy
opuštěny bez výdajů ve prospěch
státní pokladny.
12. | Norma |
Národní právní řád určuje
místa, přes která může obchodní
dopravní prostředek vstoupit na celní území
nebo jej opustit. Při určování těchto
míst se přihlíží zejména
ke zvláštním potřebám obchodu,
průmyslu a dopravy.
Poznámka
Země mohou k tomuto účelu určit celní
cesty, t. j. silnice, železnice, plavební cesty a
jiné dopravní cesty, které musí obchodní
dopravní prostředek použít. Může
se projevit potřeba určit tyto cesty ve spolupráci
s orgány sousedních zemí.
13. | Norma |
Národní právní řád určuje
celnice, na které musí být vstup obchodního
dopravního prostředku na celní území
nebo výstup z něho oznámen orgánům
celní správy. Příslušnost těchto
celnic a jejich pracovní doba se určuje s přihlédnutím
zejména ke zvláštním potřebám
obchodu, průmyslu a dopravy.
Poznámky
1. V některých zemích je příslušnost celnic určena se zřetelem k celním cestám a k jejich, důležitosti.
2. Příslušnost některých celnic může být popřípadě omezena na některé způsoby dopravy.
3. Letadla vstupující na celní území
musí zpravidla vykonat své první přistání
na celním letišti. Rovněž lodě
mohou být povinny vykonat své první přistání
v místě, kde je celnice.
14. | Doporučená praxe |
Jestliže se protilehlé celnice nacházejí
na společných hranicích, měly by celní
správy obou zemí sladit pracovní dobu a příslušnost
těchto celnic.
Poznámka
V některých případech jsou společná
kontrolní zařízení zřízena
na společných hranicích a proto jsou celnice
obou zemí zřízeny na témže místě
a často v téže budově.
15. | Doporučená praxe |
Na žádost zúčastněné osoby
a ze závažných důvodů by měly
orgány celní správy pokud možno povolit,
aby celní formality vztahující se na vstup
nebo výstup obchodního dopravního prostředku
byly prováděny mimo pracovní dobu celnice;
výlohy tím vzniklé mohou být účtovány
k tíži účastníka celního
řízení.
16. | Doporučená praxe |
Na žádost účastníka celního
řízení a ze závažných
důvodů by měly orgány celní
správy pokud možno povolit, aby celní formality,
vztahující se na vstup nebo výstup obchodního
dopravního prostředku, byly prováděny
v jiném povoleném místě, než
na kterém se nachází příslušná
celnice; výlohy tím vzniklé mohou být
účtovány k tíži účastníka
celního řízení.
Poznámka
Toto povolení může být například
uděleno lodím, jejichž náklad má
být vyloděn na soukromých pobřežních
výkladištích.
17. | Norma |
Při provádění celních formalit,
vztahujících se na vstup a výstup obchodních
dopravních prostředků, se dává
přednost těm, které dopravují cestující
nebo spěšné zásilky jako jsou živá
zvířata nebo zboží podléhající
rychlé zkáze.
18. | Norma |
Celní kontrola obchodního dopravního prostředku
před příjezdem na určenou celnici
nebo na jiné povolené místo se omezí
na minimum, nutné k zajištění dodržení
zákonů a nařízení, jejichž
prováděním je celní správa
pověřena.
Poznámky
1. Za účelem celní kontroly mohou být orgány celní správy zmocněny zejména vstupovat na palubu lodí a jiných plavidel, zastavovat vlaky v pohraničních stanicích, zastavovat silniční vozidla a vyžadovat předložení obchodních, dopravních nebo jiných dokladů, týkajících se obchodního dopravního prostředku a jeho nákladu, provozních zásob, osádky a cestujících.
2. Zpravidla není nutno používat celně kontrolních opatření, záležejících v celní prohlídce obchodního dopravního prostředku, v přiložení k němu závěr nebo požadavku, aby byl směrován v celním doprovodu mezi vstupním místem na celní území a určenou celnicí nebo jiným povoleným místem. Cizí celní závěry se obvykle uznávají pokud je zřejmé, že jsou dostatečné nebo skýtají potřebnou bezpečnost.
3. Národní právní řád
může stanovit, že se nehody nebo veškerá
jiná nepředvídaná přerušení
dopravy oznamují orgánům Celní správy
nebo jiným příslušným orgánům,
nacházejícím se nejblíže nastalé
nehody nebo události.
19. | Doporučená praxe |
Jestliže určená celnice nebo jiné povolené
místo, kde má být obchodní dopravní
prostředek přistaven, není v místě
vstupu dopravního prostředku na celní území,
neměla by být uložena povinnost předložit
orgánům celní správy v místě
vstupu na celní území doklady, týkající
se obchodního dopravního prostředku.
20. | Norma |
Případy, kdy vstupní návrh na celní
řízení musí být předložen
orgánům celní správy při vstupu
obchodního dopravního prostředku, jakož
i informace, které v ní musí být uvedeny,
se omezují na minimum, nutné k zajištění
dodržení zákonů a nařízení,
jejichž prováděním je celní správa
pověřena.
Poznámky
1. Vstupní návrh na celní řízení se může skládat z několika různých tiskopisů sdružujících veškeré požadované informace.
2. Některé mezinárodní dohody omezují
informace požadovatelné ve vstupním návrhu
na celní řízení, zejména příloha
k Úmluvě o usnadnění mezinárodní
námořní dopravy (Londýn, 9. duben
1965), příloha 9 k Úmluvě o mezinárodním
civilním letectví (Chicago, 7. prosinec 1944), Mezinárodní
úmluva o usnadnění přechodu hranic
pro zboží přepravované po železnici
(Úmluva TIF, Ženeva, 10. leden 1952) a Řády
(znění z roku 1963) Ústřední
rýnské komise o používání
Rýnského manifestu.
21. | Norma |
Orgány celní správy omezují pokud
možno počet vyhotovení vstupního návrhu
na celní řízení, jehož předložení
požadují.
22. | Norma |
Jestliže orgány celní správy požadují
ke vstupnímu návrhu na celní řízení
doklady, souhlasí, aby tyto doklady obsahovaly pouze informace
nutné k ověření tohoto návrhu
na celní řízení.
Poznámka
Orgány celní správy mohou zejména
požadovat předložení těchto dokladů:
konosamentů, osvědčení o státní
příslušnosti. nebo o zápisu do evidence,
cejchovního osvědčení lodi, palubního
deníku, nákladních a přepravních
listů.
23. | Doporučená praxe |
Jsou-li doklady předložené celnici napsány
v jazyce, jehož použití není k tomuto
účelu stanoveno nebo který není. jazykem
země, do které obchodní dopravní prostředek
vstoupil, neměly by orgány celní správy
soustavně požadovat překlad údajů,
obsažených v těchto dokladech.
24. | Doporučená praxe |
Chystají-li se příslušné úřady
změnit dosavadní tiskopisy vstupního návrhu
na celní řízení nebo vypracovat nové,
měly by přizpůsobit své tiskopisy
vzorům, stanoveným příslušnými
mezinárodními dokumenty a sloučit dva nebo
více těchto tiskopisů v jediný v případech,
kdy je to možné a kdy to umožní předkládat
veškeré informace, požadované k sepsání
vstupního návrhu na celní řízení.
25. | Norma |
Nelze požadovat, aby doklady předkládané
nebo podávané u orgánů celní
správy v souvislosti se vstupem obchodního dopravního
prostředku, musely být legalizovány, kontrolovány
nebo ověřeny zahraničním zástupcem
země vstupu obchodního dopravního prostředku
nebo aby mu byly předběžně předloženy.
26. | Norma |
Celní kontrola při vstupu obchodního dopravního
prostředku na určené celnici nebo na jiném
povoleném místě se omezí na opatření,
nutná k zajištění dodržení
zákonů a nařízení, jejichž
prováděním je celní správa
pověřena, přičemž se přihlíží
k druhu obchodního dopravního prostředku
a k důvodu jeho pobytu na celním územ.
Poznámky
1. Každý obchodní dopravní prostředek, který se pouze krátce zdrží, aniž do něho nastoupí nebo z něho vystoupí cestující a aniž se do něho naloží nebo z něho vyloží náklad, podléhá obvykle pouze všeobecným kontrolním opatřením.
2. Orgány celní správy mohou provádět
celní prohlídky, aby se přesvědčily,
že obchodní dopravní prostředek vyhovuje
technickým podmínkám uvedeným v některých
mezinárodních dohodách o mezinárodní
přepravě zboží.
27. | Norma |
Orgány celní správy neprohlížejí
všechny obchodní dopravní prostředky,
nýbrž provádějí pouze celní
prohlídky namátkově nebo zřídka.
Poznámka
Národní právní řád může
stanovit, že při celní prohlídce obchodního
dopravního prostředku musí osádka
poskytovat orgánům celní správy pomoc.
28. | Doporučená praxe |
Vykonávají-li orgány celní správy
své právo prohlížet obchodní
dopravní prostředek, měla by být tato
celní prohlídka provedena co nejrychleji.
29. | Norma |
Jestliže obchodní dopravní prostředek
uskutečňuje více vstupů na celní
území bez vstupu do jiné země, jsou
používané celní formality co nejjednodušší,
přičemž se přihlíží
k již provedeným celné kontrolním opatřením.
Poznámka
Vyhotovení již podaných nebo předložených
dokladů orgánům celní správy
mohou být v případě, že to je
možné, použita ke splnění celních
formalit, používaných v dalších
různých místech vstupu, zejména pokud
jde o zboží určené do těchto
různých míst.
30. | Norma |
Používané celní formality při výstupu obchodního dopravního prostředku z celního území omezují na opatření, jimiž má být zajištěno:
a) že výstupní návrh na celní řízení, pokud se požaduje, je řádně podán příslušné celnici;
b) že byly popřípadě přiloženy celní závěry;
c) že případně stanovené celní cesty jsou skutečně dodrženy;
d) obchodní dopravní prostředek vystupuje
z celního území bez neodůvodněného
zpoždění.
31. | Doporučená praxe |
Orgány celní správy by měly povolit,
aby se používalo tiskopisů výstupního
návrhu na celní řízení totožných
s vstupním návrhem na celní řízení
s podmínkou, že je jasně označeno jejich
použití pro výstup.
Poznámka
Vzory tiskopisů, stanovené některými
příslušnými mezinárodními
smlouvami, byly vypracovány z hlediska jejich použití
jak při vstupu tak i při výstupu.
32. | Norma |
Je povoleno, aby obchodní dopravní prostřed°k
opustil celní území u jiné než
vstupní celnice.
33. | Norma |
Zpětný vývoz dočasně dovezených obchodních dopravních prostředků, poškozených, zničených nebo nenávratně ztracených následkem nehody nebo vyšší moci, nastalé za jejich pobytu na celním území se nevyžaduje, avšak tyto mohou být:
a) propuštěny do volného oběhu v tuzemsku ve stavu, v němž se nacházejí, jako kdyby byly v tomto stavu dovezeny;
b) upraveny tak, aby pozbyly veškerou obchodní cenu, a to pod celní kontrolou a bez výloh pro státní pokladnu, přičemž zbylé součásti a materiály podléhají dovozním clům a poplatkům vztahujícím se na ne v den, kdy jsou předloženy, a ve stavu, ve kterém se v té době nacházejí, nebo
c) se souhlasem orgánů celní správy
opuštěny bez výloh, ve prospěch státní
pokladny.
34. | Norma |
Celní správy zajistí, aby si každý
zájemce mohl bez obtíží opatřit
veškeré potřebné informace o celních
formalitách, vztahující se na obchodní
dopravní prostředky.
Většina zemí osvobozuje od dovozních cel a poplatků zásoby, které se nacházejí na lodích, v letadlech a ve vlacích vstupujících na celní území a jsou určeny pro potřebu cestujících a členů posádky, jakož i pro potřebu samotného dopravního prostředku. Toto osvobození se poskytuje proto, že zásoby zůstávají zpravidla v dopravním prostředku a lze je při splnění minimálních celních formalit považovat za dovážené do záznamního oběhu ze zřejmých důvodů však může být jejich určité množství použito nebo spotřebováno během pobytu dopravního prostředku na celním území.
Podobně se zásoby určené pro lodi a letadla s konečným místem určení v cizině zpravidla dodávají osvobozené od cel a poplatků. Toto osvobození se poskytuje proto, že se zásoby považují za vyvážené a tudíž se jím přiznávají tytéž výhody jako zboží vyváženému obvyklým způsobem.
Celní kontrola zásob se většinou přizpůsobuje zvláštním potřebám, jednotlivým dopravním prostředkům a v některých případech finanční povaze samotných zásob. K obvykle přijatým opatřením patří všeobecný dohled, kontrola dokladů a umístění některých zásob pod celní závěru.
Tato příloha se týká zásob
určených pro lodi, letadla a vlaky používané
nebo určené k použití v mezinárodní
dopravě, k přepravě osob za úplatu
anebo k průmyslové nebo obchodní přepravě
zboží za úplatu nebo bezplatně. Netýká
se zásob určených pro dopravní prostředky
užívané k soukromým účelům
nebo pro vojenské dopravní prostředky nebo
na dopravní prostředky státní správy,
užívané k jiným než obchodním
účelům.
Pro účely této přílohy se rozumí:
a) "zásobami"
- zásoby k okamžité spotřebě a
- zásoby k následné spotřebě;
b) "zásobami k okamžité spotřebě"
- zboží určené k tomu, aby bylo spotřebováno cestujícími a členy posádek lodí, letadel nebo vlaků bez ohledu na to, zda se prodává či nikoli a
- zboží nutné k provozu a údržbě lodí, letadel nebo vlaků včetně paliva, pohonných látek a maziv, avšak s výjimkou náhradních dílů a výstroje,
které se již nacházejí v dopravním prostředku při příjezdu nebo příletu nebo se nakládá do něho během pobytu na celním území lodí, letadel nebo vlaků, užívaných nebo určených k mezinárodní přepravě osob za úplatu anebo k průmyslové nebo obchodní přepravě zboží za úplatu nebo bezplatně;
c) "zásobami k následné spotřebě"
- zboží, které se prodává cestujícím a členům posádky lodí a letadel s tím, že bude vyneseno z dopravního prostředku a které se v něm nachází již při jeho příjezdu nebo příletu nebo se nakládá během pobytu na celním území lodí nebo letadel, užívaných nebo určených k použití k mezinárodní přepravě osob za úplatu nebo k průmyslové nebo obchodní přepravě zboží za úplatu nebo bezplatně;
d) "celním propouštěním zásob"
- veškerá poskytovaná usnadnění a veškeré celní formality vztahující se na tyto zásoby;
e) "celními formalitami vztahujícími se na zásoby"
- veškeré úkony prováděné účastníkem celního řízení a celnicí pokud jde o zásoby;
f) "celním územím"
- území, na kterém platí v plném rozsahu celní předpisy státu;
g) "dovozními cly a poplatky"
- cla a veškeré jiné daně, poplatky a různé dávky vybírané při dovozu zboží nebo v souvislosti s ním, s výjimkou poplatků a dávek, jejichž výše je omezena přibližnou cenou poskytovaných služeb;
h) "dovozními nebo vývozními cly a poplatky"
- cla a veškeré jiné daně, poplatky a různé dávky, vybírané při dovozu nebo vývozu nebo v souvislosti s dovozem nebo vývozem zboží s výjimkou poplatků a dávek, jejichž částka je omezena přibližnou cenou poskytovaných služeb;
i) "osobou"
- jak fyzická tak právnická osoba, pokud
z kontextu nevyplývá něco jiného.
1. | Norma |
Celní řízení o zásobách se řídí ustanoveními této přílohy.
2. | Norma |
Národní právní řád stanoví podmínky, které je nutno splnit, pokud jde o zásoby, jakož i způsob celního propouštění těchto zásob.
3. | Norma |
Celní formality týkající se zásob se omezují na nejmenší míru nutnou k zajištění dodržování zákonů a nařízení, jejichž prováděním je celní správa pověřena.
4. | Norma |
Celní propouštění zásob se provádí
za stejných podmínek bez ohledu na zemi zápisu
do rejstříku nebo státní příslušnost
lodí, letadel nebo vlaků.
Zásoby nacházející se na lodích,
v letadlech nebo ve vlacích při jejich příjezdu
nebo příletu
/a/ Osvobození od dovozních cel a poplatků
5. | Norma |
Zásoby k okamžité spotřebě cestujících a členů posádky a zásoby k následné spotřebě, které jsou na lodi přijíždějící na celní území, se osvobozují od dovozních cel a poplatků s podmínkou, že nebudou vyloženy.
6. | Norma |
Zásoby k okamžité spotřebě, které
jsou nutné k provozu a údržbě lodí
a jež jsou na nich již při příjezdu
na celní území, se osvobozují od dovozních
cel a poplatků s podmínkou, že zůstanou
na lodi po dobu jejího pobytu na celním území.