Poznámka
Kromě paliv, pohonných látek a maziv se za zásoby k okamžité spotřebě, které jsou nutné k provozu a údržbě lodí, zpravidla považuje toto zboží:
- směsi pro kotle, přísady pro úpravu topného oleje a filtrační houby;
- čistící přípravky a materiály;
- barvy, laky a rozpouštědla a prostředky proti korozi a rzi;
- plyn pro svařování;
- výrobky určené k uchování,
úpravě nebo přípravě zboží
přepravovaného na lodi.
/b/ Doklady
7. | Norma |
Jestliže orgány celní správy vyžadují
písemný návrh na celní řízení
o zásobách, které se nalézají
na lodích při příjezdu na celní
území, musí v něm být podrobně
uvedeno pouze zboží, podléhající
vysokým dovozním clům a poplatkům
anebo dovozním omezením nebo zákazům.
Poznámky
1. Některé země upouštějí od požadavku písemného návrhu na celní řízení o veškerých zásobách, které se již nalézají na přijíždějících lodích.
2. V mnohých zemích musejí být v návrhu na celní řízení podrobně uváděny pouze tyto zásoby nalézající se na lodi: omamné látky pro lékařské účely, tabákové výrobky, pivo, lihoviny a vína.
8. | Doporučená praxe |
Chystají-li se změnit dosavadní nebo vypracovat
nové tiskopisy návrhu na celní řízení
o zásobách nalézajících se
na lodích, měly by příslušné
orgány přizpůsobit tyto tiskopisy vzoru návrhu
na celní řízení o lodních zásobách
(vzor FAL 3), doporučenému Mezivládní
námořní poradní organizací.
/c/ Výdej zásob nalézajících
se na lodi při příjezdu
9. | Norma |
Orgány celní správy povolují vydávat
zásoby pro spotřebu během lodi na celním
území v množství, které považují
na přiměřené vzhledem k počtu
cestujících a členů posádky,
jakož i k délce pobytu lodi na celním území
s podmínkou, že se tento pobyt považuje za přiměřený.
Poznámky
1. V některých zemích se tato úleva poskytuje cestujícím s podmínkou, že se žádný cestující ani náklad nenalodí v mezipřístavu na celním území za účelem vylodění v jiném přístavu na témže území.
2. Orgány celní správy zpravidla povolují, popřípadě po úhradě dávek a poplatků, výdej zásob mimo spotřebu, které se mají podávat při společenských podnicích pořádaných na lodi za účasti rovněž jiných osob než cestujících a členů posádky.
3. V některých zemích se povoluje, aby cestujícím a členům posádky byly vydávány alkoholické nápoje a tabákové výrobky za účelem spotřeby na lodi bělem jejího pobytu na celním území v tomto množství:
- 1/4 l lihovin, 3/4 l vína a 1 l piva,
- 40 g tabáku nebo odpovídající množství doutníků a cigaret
na osobu a den. Některá omezení lze stanovit
pro celkové množství těchto výrobků
vydávaných najednou, například příděl
tabákových výrobků na osm dní
a alkoholických nápojů na čtyři
dny.
10. | Doporučená praxe |
Orgány celní správy by měly povolit,
aby se zásoby k okamžité spotřebě
vydávaly pro členy posádky, opravuje-li se
loď v suchém doku nebo v loděnicí s
podmínkou, že se doba pobytu v suchém doku
nebo v loděnici považuje za přiměřenou.
/d/ Celní kontrola
11. | Norma |
Opatření, kterými orgány celní
správy brání nedovolenému nakládání
se zásobami, budou působit co nejmenší
obtíže.
Poznámka
Orgány celní správy mohou občas sepsat
inventář zásob nalézajících
se na lodi nebo po výdeji dovoleného množství
dát zbytek pod celní závěru. Všeobecně
se pod celní závěru dává pouze
zboží, které podléhá vysokým
dovozním clům a poplatkům a je snadným
předmětem podloudnictví, zejména alkoholické
nápoje a tabákové výrobky. V některých
zemích se celní závěra přikládá
pouze na žádost osoby odpovědné za loď.
Od přiložení závěry lze upustit,
pobývá-li loď na celním území
pouze krátkou dobu nebo jde-li o výletní
loď.
12. | Norma |
Pouze v případech, kdy to považují za
nezbytné, požadují orgány celní
správy, aby zásoby nacházející
se na lodi byly z ní vyloženy a uskladněny
jinde po dobu pobytu lodi na celním území.
13. | Doporučená praxe |
Množství zásob k okamžité spotřebě
cestujících a členů posádky
a zásob k následné spotřebě,
vydávaných s povolením orgánů
celní správy ze zásob nacházejících
se na lodi, by se měla uvádět v návrhu
na celní řízení o zásobách,
předkládaném orgánům celní
správy při připlutí lodi na celní
území, přičemž by neměla
celnice požadovat předložení zvláštního
formuláře na toto množství.
Poznámka
Za účelem zjednodušení formalit užívají
některé celní správy zvláštní
doklad, ve kterém uvádějí nastalé
změny v množství zásob, daných
pod celní závěru. Tento doklad vystavují
orgány celní správy v prvním přístavu
na základě návrhu na celní řízení
o lodních zásobách, který se jim předkládá
v tomto přístavu. Kapitán je povinen předložit
tento doklad orgánům celní správy
v dalších přístavech.
/a/ Osvobození od dovozních cel a poplatků
14. | Norma |
Zásoby k okamžité spotřebě cestujících
a členů posádky a zásoby k následné
spotřebě, které se nacházejí
v letadle, přilétávajícím na
celní území, se osvobozují od dovozních
cel a poplatků s podmínkou, že v něm
zůstanou.
15. | Norma |
Zásoby k okamžité spotřebě, které
jsou nutné k provozu a údržbě letadla
a jež jsou na jeho palubě již při příletu
na celní území, se osvobozují od dovozních
cel a poplatků s podmínkou, že zůstanou
na palubě po dobu pobytu letadla na celním území.
/b/ Doklady
16. | Norma |
Orgány celní správy nevyžadují
písemný návrh na celní řízení
o zásobách, které zůstávají
na palubě letadla.
/c/ Výdej zásob
17. | Norma |
Má-li letadlo přistát na jednom nebo více
letištích, ležících na celním
území, povoluje se výdej zásob pro
spotřebu jak během pobytu letadla na těchto
mezilehlých letištích, tak i během letu
mezi těmito letišti.
Poznámka
V některých zemích se tato úleva poskytuje
cestujícím s podmínkou, že žádný
cestující nepřistoupí ani se žádný
náklad nebude nakládat na některém
letišti na celním území s tím,
že vystoupí nebo že bude vyložen na jiném
letišti tohoto území.
/d/ Celní kontrola
18. | Norma |
Pouze v případech, kdy to považují za
nezbytné, požadují orgány celní
správy, aby zásoby nacházející
se na palubě letadla, byly vyloženy a uskladněny
jinde po dobu pobytu letadla na letišti.
Poznámka
Orgány celní správy zpravidla mají
letadlo pod celním dohledem nebo v případě
delšího pobytu letadla na letišti dávají
zásoby pod celní závěru.
19. | Doporučená praxe |
Potraviny, nealkoholické nápoje, pivo a víno (včetně šampaňského a šumivých vín) dovážené jako cestovní zásoby v jídelních, Pullmanových, lůžkových a podobných vozech, zařazených v mezinárodních expresních vlacích, by měly být osvobozeny od dovozních cel a poplatků s podmínkou, že:
a) toto zboží bylo zakoupeno pouze v zemích, kterými daný mezinárodní vlak projíždí;
b) toto zboží bylo v zemi nákupu podrobeno vnitřním daním a poplatkům, jakož i dovozním clům o poplatkům, kterým by tam mohlo podléhat;
c) spotřeba tohoto zboží v mezinárodním vlajku není důvodem k vracení cel a poplatků ani k poskytnutí veškerých nebo části jiných výhod stanovených v případě vývozu;
d) toto zboží se prodává výhradně pro spotřebu ve vlaku, přičemž je zakázán prodej mimo něj;
e) množství tohoto zboží nepřesahuje minimum nutné k zajištění normálního zásobení restauračních služeb během celé jízdy tam a zpět;
f) všechny láhve jsou opatřeny značkou
provozní společnosti, aby byla usnadněna
celní kontrola na hranicích.
Poznámka
Lihoviny a tabákové výrobky mohou být
podrobeny obvyklým celně kontrolním opatřením.
20. | Norma |
Zásoby k okamžité spotřebě, které
jsou nutné k provozu a údržbě vlaku
a jež jsou v něm již při příjezdu
na celní území, se osvobozují od dovozních
cel a poplatků s podmínkou, že zůstanou
ve vlaku po dobu jeho pobytu na celním území.
/a/ Osvobození od cel a poplatků
21. | Norma |
Lodi a letadla, odjíždějící nebo odlétající do konečného místa určení v cizině, jsou oprávněny vzít na palubu osvobozené od dovozních nebo vývozních cel a poplatků a od vnitřních dávek a poplatků:
a) zásoby k okamžité spotřebě cestujících a členů posádky a zásoby k následné spotřebě až do množství považovaného orgány celní správy za přiměřené s přihlédnutím k počtu cestujících a členů posádky, k délce plavby nebo letu a k množství, které je již na palubě;
b) zásoby k okamžité spotřebě,
nutné k jejich provozu a údržbě až
do množství považovaného za přiměřené
pro provoz a údržbu během plavby nebo počtu
s přihlédnutím rovněž k množství,
které je již na palubě.
Poznámky
1. V této normě zmíněné osvobození od cel a poplatků lze poskytovat zejména formou slevy, popřípadě vratky.
2. V některých zemích se tato úleva poskytuje lodím a letadlům opouštějícím celní území, i když jejich konečné místo určení není v cizině.
3. Plavba nebo let všeobecně zahrnuje cesty tam a zpět.
4. V případě časté a pravidelné dopravy na krátkých tratích mohou množství, dodaná najednou, krýt potřebu několika cest.
5. V případě lodí a letadel s rychlým oběhem mohou orgány celní správy přijmout žádost o dodávku zásob, podanou před příjezdem do přístavu nebo před příletem na letiště.
6. Pokud jde o zásoby dodávané lodím, orgány celní správy mohou učinit kontrolní opatření vhodná k ochraně zájmů státní pokladny. Orgány celní správy mohou sepsat zásoby nalézající se na palubě nebo dát dodané zásoby pod celní závěru. Všeobecně se pod celní závěru dává pouze zboží, které podléhá vysokým clům a poplatkům a je snadným předmětem podloudnictví. V některých zemích se celní. závěry přikládají pouze na žádost osoby odpovědné za loď. Od přiložení celních závěr lze upustit, pobývá-li loď na celním území pouze krátkou dobu nebo jde-li o výletní loď.
7. Při určování množství dodávaných alkoholických nápojů a tabákových výrobků není nutno přihlížet k přesnému počtu cestujících přepravovaných při jedné plavbě nebo při jednom letu, nýbrž lze toto množství popřípadě určit podle přepravní kapacity lodi nebo letadla anebo v případě lodi podle průměrného počtu cestujících přepravovaných během daného ročního období.
8. V některých zemích se dodávka alkoholických nápojů a tabákových výrobků, které mohou cestující a členové posádky lodi spotřebovat na palubě, povoluje v tomto množství:
- 1/4 l lihovin, 3/4 l vína a 1 l piva,
- 40 g tabáku nebo odpovídající množství
doutníků a cigaret na osobu a den.
/b/ Doplnění zásob na cestu do konečného
místa určení
22. | Norma |
Doplnění zásob osvobozené od dovozních
a vývozních cel a poplatků a od vnitřních
dávek a poplatků, je povoleno u lodí a letadel,
které přijely nebo která přiletěla
na celní území a potřebují
doplnit své zásoby na cestu až clo konečného
místa určení na celním území.
Poznámky
1. Toto doplnění zásob může krýt pouze, potřeby odpovídající cestě až do konečného místa určení nebo může být povoleno až do množství, které učiní zbytečným další doplnění zásob v konečném místě určení na zpáteční cestu v cizině.
2. V některých zemích se tato úleva
poskytuje cestujícím s podmínkou, že
žádný cestující nenastoupí
v přístavu nebo na letišti ležícím
na celním území s tím, aby vystoupil
v jiném přístavu nebo na jiném letišti
na tomto území.
/c/ Dodávka zásob
23. | Norma |
Orgány celní správy povolují, aby
zásoby k okamžité spotřebě, dodané
lodím a letadlům během jejich pobytu na celním
území, byly dodány za týchž podmínek,
které tato příloha stanoví pro zásoby
k okamžité spotřebě, které jsou
na palubě již při příjezdu lodi
nebo při příletu letadla.
/d/ Doklady požadované při dodávce zásob
a při odjezdu nebo odletu
24. | Doporučená praxe |
Množství zásob, které je dodáno
lodím během jejich pobytu na celním území,
by mělo být uvedeno v písemném návrhu
na celní řízení o zásobách,
který byl celnicí popřípadě
vyžadován.
25. | Doporučená praxe |
Žádný zvláštní písemný
návrh na celní řízení by se
neměl vyžadovat při odjezdu lodí z celního
území.
Poznámky
1. Potřebné informace se obvykle poskytují písemným návrhem na celní řízení předloženým při příjezdu, popřípadě doplněným údaji zmíněnými v doporučené praxi 13 a 24, a to zároveň s doklady (návrhy na celní řízení ve vývozu), které kryly vývoz zásob při jejich nakládce na palubu.
2. Aby zabránily podloudnictví s alkoholickými
nápoji a tabákovými výrobky přepravovanými
na palubě jako zásoby v námořní
dopravě mezi svými územími, učinily
některé země společná opatření,
podle nichž se množství takového zboží,
které se nalézá na palubě při
odjezdu z jedné země, zapisuje v dokladu, který
je osoba odpovědná za loď povinna předložit
orgánům celní správy při příjezdu
do jiné země. Tato opatření se nevztahují
na lodi zajišťující pravidelnou dopravu
cestujících.
26. | Doporučená praxe |
Vyžaduje-li se písemný návrh na celní
řízení o zásobách naložených
na loď nebo do letadla opouštějícího
celní území, měly by se vyžadované
údaje omezovat na minimum nutné k účelům
celní kontroly.
27. | Norma |
Zásoby, nacházející se na lodích, v letadlech a ve vlacích, mohou být po vstupu na celní území:
a) propuštěny do volného oběhu nebo podrobeny jinému celnímu režimu s tím, že bude vyhověno platným podmínkám;
b) s výhradou předběžného povolení
orgánů celní správy přeloženy
na jiné lodi, letadla nebo vlaky v mezinárodní
dopravě.
Poznámka
Úlevu, obsaženou ve výše uvedeném
odstavci /b/, lze poskytovat zejména mezí letadly,
náležejícími téže letecké
společnosti. V některých zemích se
takové překládky provádějí
za režimu překládky.
28. | Norma |
Celní správy zajistí, aby si každý
zájemce mohl snadno opatřit veškeré
potřebné informace o celním propouštění
zásob.
Pro vývoz zboží do volného oběhu v cizině platí většinou dosti jednoduché celní formality. Zatímco se obvykle požaduje návrh na celní řízení, v určitých případech stačí, aby vývozce předložil celnici obchodní doklad, obsahující požadované údaje o vyváženém zboží. Za jistých podmínek může být vývozci povoleno, aby předložil jediný návrh na celní řízení nebo souhrnný soupis, pokud jde o veškerý vývoz, který uskutečnil za určitou dobu.
Kromě vybírání případně požadovatelných vývozních cel a poplatků se celní kontrola provádí zejména proto, aby bylo zajištěno provádění národního právního řádu, obsahujícího vývozní zákazy a omezení a aby se ověřily údaje, podle nichž se stanovují vnitřní daně a poplatky, u nichž může popřípadě vzniknout nárok na vrácení nebo osvobození. Mimoto jsou celnice zpravidla pověřeny shromažďováním údajů, potřebných k sestavení statistik zahraničního obchodu.
Vyvážené zboží může být rovněž podrobeno určitým kontrolám, které neprovádějí orgány celní správy, ale jiné příslušné orgány, které jsou pověřeny provádět zejména zvěrolékařskou, rostlinolékařskou a jinou zdravotní kontrolu.
Ustanovení této přílohy se vztahují
na různé formality a úkony (celní
formality), které jsou nutné při vývozu
zboží do volného oběhu v cizině
nezávisle na použitém způsobu dopravy.
V souladu s definicí vývozu zboží do
volného oběhu v cizině se tato příloha
nevztahuje na zboží vyvážené za
režimu drawbacku nebo v rámci některého
režimu zušlechťovacího styku, anebo u kterého
vzniká nárok na vrácení cla a poplatků.
Rovněž tak se tato příloha nevztahuje
na zboží dopravované poštou nebo v zavazadlech
cestujících.
Pro účely této přílohy se rozumí:
a) "vývozem zboží do volného oběhu v cizině": celní režim, vztahující se na zboží ve volném oběhu, které opouští celní území a má být trvale ponecháno mimo toto území, s výjimkou zboží vyváženého za režimu drawbacku nebo v rámci režimu zušlechťovacího styku anebo u kterého vzniká nárok na vrácení dovozních cel a poplatků;
b) "zbožím ve volném oběhu": zboží, se kterým může být z celního hlediska volně nakládáno;
c) "celním územím": území, na kterém plně platí celní předpisy státu;
d) "vývozními cly a poplatky": cla a veškeré jiné daně, poplatky a různé dávky, které se vybírají při vývozu nebo v souvislosti s vývozem zboží, s výjimkou poplatků a dávek, jejichž výše je omezena přibližnou cenou poskytovaných služeb;
e) "návrhem na celní řízení": úkon, učiněný ve formě předepsané celní správou, přičemž účastníci celního řízení označují celní režim, kterému má být zboží podrobeno a sdělují údaje, které celní správa požaduje při použití tohoto režimu;
f) "celní prohlídkou zboží": úkon, kterým celnice fyzicky zkoumá zboží, aby zjistila, zda se jeho druh, původ, stav, množství a cena shodují s údaji, uvedenými v návrhu na celní řízení;
g) "osobou": jak fyzická, tak právnická
osoba, pokud z kontextu nevyplývá něco jiného.
1. | Norma |
Vývoz zboží do volného oběhu
v cizině se řídí ustanoveními
této přílohy.
2. | Norma |
Národní právní řád stanoví
podmínky a celní formality, které je nutno
při vývozu zboží do volného oběhu
v cizině splnit.
Poznámky
1. Národní právní řád může zejména stanovit zákazy nebo omezení vývozu určitých druhů zboží.
2. Povinnosti, které je nutno při vývozu
zboží do volného oběhu splnit, zahrnují
hlavně předložení dokladu a zaplacení
požadovatelných vývozních cel a poplatků.
3. | Norma |
Každá celní správa určí
celnice, u kterých může být provedeno
celní řízení o propouštění
zboží do volného oběhu v cizině.
Vymezí příslušnost jednotlivých
celnic a stanoví jejich pracovní dobu s přihlédnutím
ke zvláštním potřebám obchodu,
průmyslu a dopravy.
Poznámky
1. Příslušnost některých celnic může být omezen na vývoz zboží, prováděný určitými druhy dopravy, na některé druhy zboží nebo na zboží, které pochází z určité oblasti (například z pohraničního pásma nebo z některé průmyslové oblasti).
2. Orgány celní správy mohou požadovat,
aby se vývoz některých druhů zboží
do volného oběhu v cizině, které jsou
podrobeny zvláštním kontrolním opatřením
(například diamanty, starožitnosti, umělecká
díl) nebo kontrole jiných příslušných
orgánů, prováděl u celnic k tomuto
účelu zvlášť určených.
4. | Norma |
Orgány celní správy umožní, aby
zboží mohlo být navrženo do volného
oběhu v cizině u vnitrozemských celnic.
Poznámky
1. Je-li to okolnostmi odůvodněno, může celnice povolit zřízení celní odbočky v místnostech některého podniku.
2. Má-li být zboží podrobeno celní prohlídce, provádí se zpravidla u vnitrozemské celnice, u které bylo zboží navrženo do volného oběhu v cizině.
3. Orgány celní správy mohou stanovit, že
zboží navržené do volného oběhu
v cizině u vnitrozemské celnice, bude dopraveno
k pohraniční celnici v poukazovacím řízení.
5. | Norma |
U protilehlých celnic, nacházejícího
se na společné hranici, sjednotí celní
správy dotyčných států pokud
možno pracovní dobu, jakož i příslušnost
těchto celnic.
6. | Norma |
Na žádost zástupce účastníka
celního řízení a ze závažných
důvodů mohou celní správy povolit,
pokud to správa organizace umožňuje, aby zboží
vyvážené do volného oběhu v cizině
bylo procleno mimo pracovní dobu celnice, přičemž
veškeré výlohy z toho vyplývající
mohou být účtovány na vrub zástupce
účastníka celního řízení.
7. | Norma |
Národní právní řád stanoví
podmínky, za kterých je osoba oprávněna
jednat jako zástupce účastníka celního
řízení, jakož i rozsah její odpovědností
a jejích práv.
/a/ Tiskopis a obsah návrhu na celní řízení
8. | Norma |
Tiskopisy návrhu na celní řízení, používané při navrhování zboží do volného oběhu v cizině se shodují s úředním vzorem, stanoveným celní správou.
Celní správy omezí své požadavky
týkající se podávaných informací
na informace považované za nezbytné k tomu,
aby bylo možno vyměřit a vybrat případně
požadovatelná vývozní cla a poplatky,
případně vrátit vnitřní
daně a poplatky nebo od nich osvobodit, sestavit statistiky
a provádět jiné zákonné a nařizovací
předpisy, jejichž prováděním
je celní správa pověřena.
Poznámka
Celní správy zpravidla požadují:
a) informace o osobách
- jméno a adresa zástupce účastníka celního řízení;
- jméno a adresa vývozce;
- jméno a adresa příjemce.
b) informace o dopravě
- způsob dopravy;
- zjištění totožnosti dopravního prostředku.
c) informace o zboží
- země určení;
- označení nákladových kusů (značky a čísla, počet, druh);
- označení zboží;
- hrubá hmotnost;
- čistá hmotnost nebo množství;
- hodnota.
d) informace pro vyměření, případně požadovaných vývozních cel a poplatků
- položka celního sazebníku;
- sazba vývozních cel a poplatků;
- částka vývozních cel a poplatků.
e) jiné informace
- statistické číslo jednotlivého druhu zboží;
- odkaz na předložené doklady (například vývozní povolení, zdravotní osvědčení aj.);
f) místo, datum a podpis zástupce účastníka
celního řízení
9. | Doporučená praxe |
Celní správy, které se chystají revidovat
dosavadní nebo vypracovat nové tiskopisy návrhu
na celní řízení používané
při navrhováni zboží do volného
oběhu v cizině by měly pokud možno použít
Jednotný doklad uvedený v dodatku I této
přílohy v souladu s poznámkami, uvedenými
v dodatku II.
/b/ Přijímání obchodního
dokladu místo úředního tiskopisu
10. | Doporučená praxe |
Celní správy by měly místo návrhu
na celní řízení umožnit v největší
možné míře používání
obchodního dokladu (například faktury), obsahujícího
požadované údaje o vyváženém
zboží.
Poznámky
1. Celní správy se většinou spokojují s předložením obchodního dokladu, jestliže vyvážené zboží nepodléhá vývozním clům a poplatkům a není-li clo vráceno nebo není-li zboží osvobozeno od vnitřních daní a poplatků a jestliže se návrhu na celní řízení nepoužívá k vyhotovování statistik.
2. Doporučení, týkající se vzorového tiskopisu faktury, přizpůsobeného potřebám mezinárodního obchodu, bylo přijato v Evropské hospodářské komisi (EHK/OSN). Tento vzorový tiskopis je uveden v dodatku III.
3. Celní správy mohou přijímat obchodní
doklady vyhotovené pomocí automatického zpracování
dat.
11. | Doporučená praxe |
Celní správy by měly zajistit v dohodě
s ostatními příslušnými orgány
pro zajišťování zahraničního
obchodu, aby veškeré doklady předkládané
při vývozu zboží do volného oběhu
v cizině mohly být pojaty do normalizované
řady zahraničně obchodní dokladů.
Poznámka
Použitím normalizované řady zahraničně
obchodních dokladů, upravených podle Jednotného
dokladu Evropské hospodářské komise
(nebo jim odpovídajících) mohou být
společné údaje obsažené v těchto
dokladech rozmnožovány metodou jedné matrice
na předtištěné nebo nepředtištěné
tiskopisy.
/c/ Počet předkládaných vyhotovení
12. | Doporučená praxe |
Celní správy by měly pokud možno omezit
počet vyhotovení návrhů na celní
řízení nebo obchodního dokladu, které
je zástupce účastníka celního
řízení povinen předkládat.
/d/ Doklady předkládané s návrhem
na celní řízení nebo s obchodním
dokladem
13. | Norma |
K návrhu na celní řízení nebo
k obchodnímu dokladu předkládanému
zástupcem účastníka celního
řízení požadují celní
správy pouze doklady, které považují
za nezbytné k prováděné kontrole a
k zjištění, že všechny předpisy
o provádění platných zákazů
nebo jiných ustanovení byly dodrženy.
Poznámka
Celní správy mohou popřípadě
požadovat předložení vývozního
povolení, rostlinolékařského potvrzení
nebo jiného zdravotního potvrzení.
/e/ Opakované předkládání
návrhů na celní řízení
nebo obchodních dokladů
14. | Norma |
Celní správy umožňují, aby za
jimi stanovených podmínek mohl být v případě
častého vývozu zboží prováděného
touž osobou předložen jediný návrh
na celní řízení nebo souhrnný
soupis, obsahující požadované údaje
o vývozu, který tato osoba provádí
během určité doby.
Poznámky
1. Orgány celní správy mohou tuto výhodu poskytnout s podmínkou, že vývozce vede řádné obchodní účetnictví a že lze činit potřebná kontrolní opatření.
2. Orgány celní správy mohou na zástupci účastníka celního řízení požadovat, aby při každém vývozu předložil opis dopravního nebo jiného dokladu.
3. Orgány celní správy mohou přijímat
souhrnné soupisy, vyhotovené pomocí automatického
zpracování dat.
/a/ Rozsah celní prohlídky
15. | Norma |
Orgány celní správy omezují celní
prohlídku zboží na případy, kdy
ji považují za nezbytnou, aby bylo zajištěno
zachovávání zákonných a nařizovacích
předpisů, jejichž prováděním
je celní správa pověřena.
Poznámka
Jestliže orgány celní správy provádějí
celní prohlídku zboží, omezuje se tato
zpravidla na zjištění počtu nákladových
kusů a na zjištění druhu a množství
vyváženého zboží.
/b/ Celní prohlídka zboží mimo celnici
16. | Norma |
Jestliže orgány celní správy provádějí
celní prohlídku zboží, povolují,
aby na žádost zástupce účastníka
celního řízení a ze závažných
důvodů byla tato prohlídka vykonána
mimo celnici, přičemž výlohy z toho
vyplývající mohou být vyúčtovány
na vrub zástupce účastníka celního
řízení.
Poznámka
Prohlídky lze provádět v místnostech
účastníka celního řízení
v době nakládky kontejneru nebo dopravního
prostředku.
/c/ Odebrání vzorků na celnici
17. | Norma |
Je-li nutno odebrat vzorky za účelem zajištění
provádění národního právního
řádu, omezí se množství odebraného
zboží na nejmenší míru.
18. | Norma |
Národní právní řád stanoví
pravidla, na základě kterých se provádějí
formality a poskytují úlevy při vyměření
a úhradě vymahatelných vývozních
cel a poplatků při vývozu zboží
do volného oběhu v cizině.
/a/ Vývozní povolení
19. | Norma |
Zboží se propustí k vývozu, jakmile celní a jiné příslušné orgány provedou nutnou kontrolu, pokud:
- nebylo zjištěno porušení předpisů,
- byla předložena vývozní povolení nebo jiné potřebné doklady a
- byla uhrazena vymahatelná vývozní cla a
poplatky nebo. byla učiněna nutná opatření
k zajištění jejich úhrady.
Poznámky
1. Zboží, které není ihned vyvezeno, jakmile k tomu bylo dáno povolení, může být uloženo pod celní kontrolou až do doby jeho skutečného vývozu.
2. Státy mohou stanovit celní cesty, t.j. silnice,
železnice, vodní a jiné dopravní cesty
(ropovody atd.), které je nutno při vývozu
zboží použít.
20. | Doporučená praxe |
Vývoz zboží by neměl být opožďován
proto, že návrh na celní řízení
je neúplný nebo že se v dokladech vyskytují
menší nesprávnosti, pokud to není na
újmu zájmů státní pokladny
nebo provedení nezbytných kontrol anebo platných
zákazů nebo mezení ve vývozu.
/b/ Důkaz o dojití zboží na místo
určení
21. | Norma |
Orgány celní správy nepožadují
soustavné podávání důkazu o
dojití zboží do místa určení
v zahraničí.
Poznámky
1. Tento důkaz se zpravidla požaduje pouze u zboží, o jehož vývozu není jiný důkaz a u něhož mohou být vráceny vysoké vnitřní daně a poplatky nebo může být od nich osvobozeno a lze-li se obávat zneužití, nebo jde-li zboží, které podléhá zvláštní kontrole (například zbraně a střelivo).
2. Požadovaný důkaz může být
obsažen v prohlášení, učiněném
příjemcem a ověřeném orgány
celní správy státu určení.
/c/ Vrácení vnitřních daní
a poplatků nebo osvobození od nich
22. | Norma |
Národní právní řád stanoví
pravidla, jimiž se řídí formality, na
jejichž splnění závisí přiznání
případného vrácení vnitřních
daní a poplatků nebo osvobození od nich.
23. | Doporučená praxe |
U zboží, u kterého mohou být vzhledem
k jeho vývozu do volného oběhu v cizině
vráceny vnitřní daně a poplatky nebo
může být od nich osvobozeno, by se tato úleva
měla poskytnout co nejdříve po jeho vývozu.
24. | Norma |
Celní správa zajistí, aby si každý
zájemce mohl snadno opatřit veškeré
potřebné informace o vývozu zboží
do volného oběhu v cizině.
Dodatek I
1. Vzorový tiskopis má rozměry ISO mezinárodního formátu A 4(210x297 mm). Tiskopis by měl mít okraj nahoře 10 mm a nalevo 20 mm. Řádkování by mělo odpovídat násobku 4,24 mm a odraz 2,54 mm. Jeho zhotovení by mělo být v souladu se vzorovým tiskopisem uvedeným v příloze 1. Menší odchylky ve velikosti rubrik jsou přípustné v případě, že to vyžaduje zvláštní důvod vystavujícího státu, jako např. používání nemetrické soustavy měr a vah, zvláštnosti národně předepsaných systémů dokladů zpod.
2. Státy mohou stanovit normy týkající se váhy m2 papíru a použití strojem vyráběného vodotisku k zabránění jeho padělání.
3. Normalizovány jsou pouze rozměry a úprava, přičemž nadpisy uvedené v rubrikách vzorového tiskopisu mají sloužit k tomu, aby označily obsah informace, která by se měla objevit na předem daném místě. Podle toho má každý stát možnost nahradit takové znění, jestliže to považuje za vhodnější a za předpokladu, že toto znění nezmění smysl informace, jak je stanoven ve vzorovém tiskopisu.
4. Dále mohou celní správy vynechat na svých tiskopisech ty rubriky vzorového tiskopisu, které jimi nejsou vyžadovány. Takto vzniklá prázdná místa mohou být použita pro úřední potřebu.
5. Pro umístění rubrik, které požadují
celní správy a které nejsou obsaženy
ve vzorovém tiskopisu, může být použit
prostor, určený k volnému použití.