Poznámka

Kromě paliv, pohonných látek a maziv se za zásoby k okamžité spotřebě, které jsou nutné k provozu a údržbě lodí, zpravidla považuje toto zboží:

- směsi pro kotle, přísady pro úpravu topného oleje a filtrační houby;

- čistící přípravky a materiály;

- barvy, laky a rozpouštědla a prostředky proti korozi a rzi;

- plyn pro svařování;

- výrobky určené k uchování, úpravě nebo přípravě zboží přepravovaného na lodi.

/b/ Doklady

7.Norma

Jestliže orgány celní správy vyžadují písemný návrh na celní řízení o zásobách, které se nalézají na lodích při příjezdu na celní území, musí v něm být podrobně uvedeno pouze zboží, podléhající vysokým dovozním clům a poplatkům anebo dovozním omezením nebo zákazům.

Poznámky

1. Některé země upouštějí od požadavku písemného návrhu na celní řízení o veškerých zásobách, které se již nalézají na přijíždějících lodích.

2. V mnohých zemích musejí být v návrhu na celní řízení podrobně uváděny pouze tyto zásoby nalézající se na lodi: omamné látky pro lékařské účely, tabákové výrobky, pivo, lihoviny a vína.

8.Doporučená praxe

Chystají-li se změnit dosavadní nebo vypracovat nové tiskopisy návrhu na celní řízení o zásobách nalézajících se na lodích, měly by příslušné orgány přizpůsobit tyto tiskopisy vzoru návrhu na celní řízení o lodních zásobách (vzor FAL 3), doporučenému Mezivládní námořní poradní organizací.

/c/ Výdej zásob nalézajících se na lodi při příjezdu

9.Norma

Orgány celní správy povolují vydávat zásoby pro spotřebu během lodi na celním území v množství, které považují na přiměřené vzhledem k počtu cestujících a členů posádky, jakož i k délce pobytu lodi na celním území s podmínkou, že se tento pobyt považuje za přiměřený.

Poznámky

1. V některých zemích se tato úleva poskytuje cestujícím s podmínkou, že se žádný cestující ani náklad nenalodí v mezipřístavu na celním území za účelem vylodění v jiném přístavu na témže území.

2. Orgány celní správy zpravidla povolují, popřípadě po úhradě dávek a poplatků, výdej zásob mimo spotřebu, které se mají podávat při společenských podnicích pořádaných na lodi za účasti rovněž jiných osob než cestujících a členů posádky.

3. V některých zemích se povoluje, aby cestujícím a členům posádky byly vydávány alkoholické nápoje a tabákové výrobky za účelem spotřeby na lodi bělem jejího pobytu na celním území v tomto množství:

- 1/4 l lihovin, 3/4 l vína a 1 l piva,

- 40 g tabáku nebo odpovídající množství doutníků a cigaret

na osobu a den. Některá omezení lze stanovit pro celkové množství těchto výrobků vydávaných najednou, například příděl tabákových výrobků na osm dní a alkoholických nápojů na čtyři dny.

10.Doporučená praxe

Orgány celní správy by měly povolit, aby se zásoby k okamžité spotřebě vydávaly pro členy posádky, opravuje-li se loď v suchém doku nebo v loděnicí s podmínkou, že se doba pobytu v suchém doku nebo v loděnici považuje za přiměřenou.

/d/ Celní kontrola

11.Norma

Opatření, kterými orgány celní správy brání nedovolenému nakládání se zásobami, budou působit co nejmenší obtíže.

Poznámka

Orgány celní správy mohou občas sepsat inventář zásob nalézajících se na lodi nebo po výdeji dovoleného množství dát zbytek pod celní závěru. Všeobecně se pod celní závěru dává pouze zboží, které podléhá vysokým dovozním clům a poplatkům a je snadným předmětem podloudnictví, zejména alkoholické nápoje a tabákové výrobky. V některých zemích se celní závěra přikládá pouze na žádost osoby odpovědné za loď. Od přiložení závěry lze upustit, pobývá-li loď na celním území pouze krátkou dobu nebo jde-li o výletní loď.

12.

Norma

Pouze v případech, kdy to považují za nezbytné, požadují orgány celní správy, aby zásoby nacházející se na lodi byly z ní vyloženy a uskladněny jinde po dobu pobytu lodi na celním území.

13.Doporučená praxe

Množství zásob k okamžité spotřebě cestujících a členů posádky a zásob k následné spotřebě, vydávaných s povolením orgánů celní správy ze zásob nacházejících se na lodi, by se měla uvádět v návrhu na celní řízení o zásobách, předkládaném orgánům celní správy při připlutí lodi na celní území, přičemž by neměla celnice požadovat předložení zvláštního formuláře na toto množství.

Poznámka

Za účelem zjednodušení formalit užívají některé celní správy zvláštní doklad, ve kterém uvádějí nastalé změny v množství zásob, daných pod celní závěru. Tento doklad vystavují orgány celní správy v prvním přístavu na základě návrhu na celní řízení o lodních zásobách, který se jim předkládá v tomto přístavu. Kapitán je povinen předložit tento doklad orgánům celní správy v dalších přístavech.

II. letadla

/a/ Osvobození od dovozních cel a poplatků

14.Norma

Zásoby k okamžité spotřebě cestujících a členů posádky a zásoby k následné spotřebě, které se nacházejí v letadle, přilétávajícím na celní území, se osvobozují od dovozních cel a poplatků s podmínkou, že v něm zůstanou.

15.

Norma

Zásoby k okamžité spotřebě, které jsou nutné k provozu a údržbě letadla a jež jsou na jeho palubě již při příletu na celní území, se osvobozují od dovozních cel a poplatků s podmínkou, že zůstanou na palubě po dobu pobytu letadla na celním území.

/b/ Doklady

16.

Norma

Orgány celní správy nevyžadují písemný návrh na celní řízení o zásobách, které zůstávají na palubě letadla.

/c/ Výdej zásob

17.

Norma

Má-li letadlo přistát na jednom nebo více letištích, ležících na celním území, povoluje se výdej zásob pro spotřebu jak během pobytu letadla na těchto mezilehlých letištích, tak i během letu mezi těmito letišti.

Poznámka

V některých zemích se tato úleva poskytuje cestujícím s podmínkou, že žádný cestující nepřistoupí ani se žádný náklad nebude nakládat na některém letišti na celním území s tím, že vystoupí nebo že bude vyložen na jiném letišti tohoto území.

/d/ Celní kontrola

18.

Norma

Pouze v případech, kdy to považují za nezbytné, požadují orgány celní správy, aby zásoby nacházející se na palubě letadla, byly vyloženy a uskladněny jinde po dobu pobytu letadla na letišti.

Poznámka

Orgány celní správy zpravidla mají letadlo pod celním dohledem nebo v případě delšího pobytu letadla na letišti dávají zásoby pod celní závěru.

III. Vlaky
19.Doporučená praxe

Potraviny, nealkoholické nápoje, pivo a víno (včetně šampaňského a šumivých vín) dovážené jako cestovní zásoby v jídelních, Pullmanových, lůžkových a podobných vozech, zařazených v mezinárodních expresních vlacích, by měly být osvobozeny od dovozních cel a poplatků s podmínkou, že:

a) toto zboží bylo zakoupeno pouze v zemích, kterými daný mezinárodní vlak projíždí;

b) toto zboží bylo v zemi nákupu podrobeno vnitřním daním a poplatkům, jakož i dovozním clům o poplatkům, kterým by tam mohlo podléhat;

c) spotřeba tohoto zboží v mezinárodním vlajku není důvodem k vracení cel a poplatků ani k poskytnutí veškerých nebo části jiných výhod stanovených v případě vývozu;

d) toto zboží se prodává výhradně pro spotřebu ve vlaku, přičemž je zakázán prodej mimo něj;

e) množství tohoto zboží nepřesahuje minimum nutné k zajištění normálního zásobení restauračních služeb během celé jízdy tam a zpět;

f) všechny láhve jsou opatřeny značkou provozní společnosti, aby byla usnadněna celní kontrola na hranicích.

Poznámka

Lihoviny a tabákové výrobky mohou být podrobeny obvyklým celně kontrolním opatřením.

20.Norma

Zásoby k okamžité spotřebě, které jsou nutné k provozu a údržbě vlaku a jež jsou v něm již při příjezdu na celní území, se osvobozují od dovozních cel a poplatků s podmínkou, že zůstanou ve vlaku po dobu jeho pobytu na celním území.

Dodávka zásob osvobozených od cel a oplatků

/a/ Osvobození od cel a poplatků

21.

Norma

Lodi a letadla, odjíždějící nebo odlétající do konečného místa určení v cizině, jsou oprávněny vzít na palubu osvobozené od dovozních nebo vývozních cel a poplatků a od vnitřních dávek a poplatků:

a) zásoby k okamžité spotřebě cestujících a členů posádky a zásoby k následné spotřebě až do množství považovaného orgány celní správy za přiměřené s přihlédnutím k počtu cestujících a členů posádky, k délce plavby nebo letu a k množství, které je již na palubě;

b) zásoby k okamžité spotřebě, nutné k jejich provozu a údržbě až do množství považovaného za přiměřené pro provoz a údržbu během plavby nebo počtu s přihlédnutím rovněž k množství, které je již na palubě.

Poznámky

1. V této normě zmíněné osvobození od cel a poplatků lze poskytovat zejména formou slevy, popřípadě vratky.

2. V některých zemích se tato úleva poskytuje lodím a letadlům opouštějícím celní území, i když jejich konečné místo určení není v cizině.

3. Plavba nebo let všeobecně zahrnuje cesty tam a zpět.

4. V případě časté a pravidelné dopravy na krátkých tratích mohou množství, dodaná najednou, krýt potřebu několika cest.

5. V případě lodí a letadel s rychlým oběhem mohou orgány celní správy přijmout žádost o dodávku zásob, podanou před příjezdem do přístavu nebo před příletem na letiště.

6. Pokud jde o zásoby dodávané lodím, orgány celní správy mohou učinit kontrolní opatření vhodná k ochraně zájmů státní pokladny. Orgány celní správy mohou sepsat zásoby nalézající se na palubě nebo dát dodané zásoby pod celní závěru. Všeobecně se pod celní závěru dává pouze zboží, které podléhá vysokým clům a poplatkům a je snadným předmětem podloudnictví. V některých zemích se celní. závěry přikládají pouze na žádost osoby odpovědné za loď. Od přiložení celních závěr lze upustit, pobývá-li loď na celním území pouze krátkou dobu nebo jde-li o výletní loď.

7. Při určování množství dodávaných alkoholických nápojů a tabákových výrobků není nutno přihlížet k přesnému počtu cestujících přepravovaných při jedné plavbě nebo při jednom letu, nýbrž lze toto množství popřípadě určit podle přepravní kapacity lodi nebo letadla anebo v případě lodi podle průměrného počtu cestujících přepravovaných během daného ročního období.

8. V některých zemích se dodávka alkoholických nápojů a tabákových výrobků, které mohou cestující a členové posádky lodi spotřebovat na palubě, povoluje v tomto množství:

- 1/4 l lihovin, 3/4 l vína a 1 l piva,

- 40 g tabáku nebo odpovídající množství doutníků a cigaret na osobu a den.

/b/ Doplnění zásob na cestu do konečného místa určení

22.Norma

Doplnění zásob osvobozené od dovozních a vývozních cel a poplatků a od vnitřních dávek a poplatků, je povoleno u lodí a letadel, které přijely nebo která přiletěla na celní území a potřebují doplnit své zásoby na cestu až clo konečného místa určení na celním území.

Poznámky

1. Toto doplnění zásob může krýt pouze, potřeby odpovídající cestě až do konečného místa určení nebo může být povoleno až do množství, které učiní zbytečným další doplnění zásob v konečném místě určení na zpáteční cestu v cizině.

2. V některých zemích se tato úleva poskytuje cestujícím s podmínkou, že žádný cestující nenastoupí v přístavu nebo na letišti ležícím na celním území s tím, aby vystoupil v jiném přístavu nebo na jiném letišti na tomto území.

/c/ Dodávka zásob

23.

Norma

Orgány celní správy povolují, aby zásoby k okamžité spotřebě, dodané lodím a letadlům během jejich pobytu na celním území, byly dodány za týchž podmínek, které tato příloha stanoví pro zásoby k okamžité spotřebě, které jsou na palubě již při příjezdu lodi nebo při příletu letadla.

/d/ Doklady požadované při dodávce zásob a při odjezdu nebo odletu

24.Doporučená praxe

Množství zásob, které je dodáno lodím během jejich pobytu na celním území, by mělo být uvedeno v písemném návrhu na celní řízení o zásobách, který byl celnicí popřípadě vyžadován.

25.

Doporučená praxe

Žádný zvláštní písemný návrh na celní řízení by se neměl vyžadovat při odjezdu lodí z celního území.

Poznámky

1. Potřebné informace se obvykle poskytují písemným návrhem na celní řízení předloženým při příjezdu, popřípadě doplněným údaji zmíněnými v doporučené praxi 13 a 24, a to zároveň s doklady (návrhy na celní řízení ve vývozu), které kryly vývoz zásob při jejich nakládce na palubu.

2. Aby zabránily podloudnictví s alkoholickými nápoji a tabákovými výrobky přepravovanými na palubě jako zásoby v námořní dopravě mezi svými územími, učinily některé země společná opatření, podle nichž se množství takového zboží, které se nalézá na palubě při odjezdu z jedné země, zapisuje v dokladu, který je osoba odpovědná za loď povinna předložit orgánům celní správy při příjezdu do jiné země. Tato opatření se nevztahují na lodi zajišťující pravidelnou dopravu cestujících.

26.

Doporučená praxe

Vyžaduje-li se písemný návrh na celní řízení o zásobách naložených na loď nebo do letadla opouštějícího celní území, měly by se vyžadované údaje omezovat na minimum nutné k účelům celní kontroly.

Jiné nakládání se zásobami
27.Norma

Zásoby, nacházející se na lodích, v letadlech a ve vlacích, mohou být po vstupu na celní území:

a) propuštěny do volného oběhu nebo podrobeny jinému celnímu režimu s tím, že bude vyhověno platným podmínkám;

b) s výhradou předběžného povolení orgánů celní správy přeloženy na jiné lodi, letadla nebo vlaky v mezinárodní dopravě.

Poznámka

Úlevu, obsaženou ve výše uvedeném odstavci /b/, lze poskytovat zejména mezí letadly, náležejícími téže letecké společnosti. V některých zemích se takové překládky provádějí za režimu překládky.

Informace o celním propouštění zásob

28.

Norma

Celní správy zajistí, aby si každý zájemce mohl snadno opatřit veškeré potřebné informace o celním propouštění zásob.

PŘÍLOHA C. 1.

PŘÍLOHA O VÝVOZU ZBOŽÍ DO VOLNÉHO OBĚHU V CIZINĚ

ÚVOD

Pro vývoz zboží do volného oběhu v cizině platí většinou dosti jednoduché celní formality. Zatímco se obvykle požaduje návrh na celní řízení, v určitých případech stačí, aby vývozce předložil celnici obchodní doklad, obsahující požadované údaje o vyváženém zboží. Za jistých podmínek může být vývozci povoleno, aby předložil jediný návrh na celní řízení nebo souhrnný soupis, pokud jde o veškerý vývoz, který uskutečnil za určitou dobu.

Kromě vybírání případně požadovatelných vývozních cel a poplatků se celní kontrola provádí zejména proto, aby bylo zajištěno provádění národního právního řádu, obsahujícího vývozní zákazy a omezení a aby se ověřily údaje, podle nichž se stanovují vnitřní daně a poplatky, u nichž může popřípadě vzniknout nárok na vrácení nebo osvobození. Mimoto jsou celnice zpravidla pověřeny shromažďováním údajů, potřebných k sestavení statistik zahraničního obchodu.

Vyvážené zboží může být rovněž podrobeno určitým kontrolám, které neprovádějí orgány celní správy, ale jiné příslušné orgány, které jsou pověřeny provádět zejména zvěrolékařskou, rostlinolékařskou a jinou zdravotní kontrolu.

Ustanovení této přílohy se vztahují na různé formality a úkony (celní formality), které jsou nutné při vývozu zboží do volného oběhu v cizině nezávisle na použitém způsobu dopravy. V souladu s definicí vývozu zboží do volného oběhu v cizině se tato příloha nevztahuje na zboží vyvážené za režimu drawbacku nebo v rámci některého režimu zušlechťovacího styku, anebo u kterého vzniká nárok na vrácení cla a poplatků. Rovněž tak se tato příloha nevztahuje na zboží dopravované poštou nebo v zavazadlech cestujících.

DEFINICE

Pro účely této přílohy se rozumí:

a) "vývozem zboží do volného oběhu v cizině": celní režim, vztahující se na zboží ve volném oběhu, které opouští celní území a má být trvale ponecháno mimo toto území, s výjimkou zboží vyváženého za režimu drawbacku nebo v rámci režimu zušlechťovacího styku anebo u kterého vzniká nárok na vrácení dovozních cel a poplatků;

b) "zbožím ve volném oběhu": zboží, se kterým může být z celního hlediska volně nakládáno;

c) "celním územím": území, na kterém plně platí celní předpisy státu;

d) "vývozními cly a poplatky": cla a veškeré jiné daně, poplatky a různé dávky, které se vybírají při vývozu nebo v souvislosti s vývozem zboží, s výjimkou poplatků a dávek, jejichž výše je omezena přibližnou cenou poskytovaných služeb;

e) "návrhem na celní řízení": úkon, učiněný ve formě předepsané celní správou, přičemž účastníci celního řízení označují celní režim, kterému má být zboží podrobeno a sdělují údaje, které celní správa požaduje při použití tohoto režimu;

f) "celní prohlídkou zboží": úkon, kterým celnice fyzicky zkoumá zboží, aby zjistila, zda se jeho druh, původ, stav, množství a cena shodují s údaji, uvedenými v návrhu na celní řízení;

g) "osobou": jak fyzická, tak právnická osoba, pokud z kontextu nevyplývá něco jiného.

ZÁSADY

1.

Norma

Vývoz zboží do volného oběhu v cizině se řídí ustanoveními této přílohy.

2.Norma

Národní právní řád stanoví podmínky a celní formality, které je nutno při vývozu zboží do volného oběhu v cizině splnit.

Poznámky

1. Národní právní řád může zejména stanovit zákazy nebo omezení vývozu určitých druhů zboží.

2. Povinnosti, které je nutno při vývozu zboží do volného oběhu splnit, zahrnují hlavně předložení dokladu a zaplacení požadovatelných vývozních cel a poplatků.

PŘÍSLUŠNÉ CELNICE

3.

Norma

Každá celní správa určí celnice, u kterých může být provedeno celní řízení o propouštění zboží do volného oběhu v cizině. Vymezí příslušnost jednotlivých celnic a stanoví jejich pracovní dobu s přihlédnutím ke zvláštním potřebám obchodu, průmyslu a dopravy.

Poznámky

1. Příslušnost některých celnic může být omezen na vývoz zboží, prováděný určitými druhy dopravy, na některé druhy zboží nebo na zboží, které pochází z určité oblasti (například z pohraničního pásma nebo z některé průmyslové oblasti).

2. Orgány celní správy mohou požadovat, aby se vývoz některých druhů zboží do volného oběhu v cizině, které jsou podrobeny zvláštním kontrolním opatřením (například diamanty, starožitnosti, umělecká díl) nebo kontrole jiných příslušných orgánů, prováděl u celnic k tomuto účelu zvlášť určených.

4.

Norma

Orgány celní správy umožní, aby zboží mohlo být navrženo do volného oběhu v cizině u vnitrozemských celnic.

Poznámky

1. Je-li to okolnostmi odůvodněno, může celnice povolit zřízení celní odbočky v místnostech některého podniku.

2. Má-li být zboží podrobeno celní prohlídce, provádí se zpravidla u vnitrozemské celnice, u které bylo zboží navrženo do volného oběhu v cizině.

3. Orgány celní správy mohou stanovit, že zboží navržené do volného oběhu v cizině u vnitrozemské celnice, bude dopraveno k pohraniční celnici v poukazovacím řízení.

5.

Norma

U protilehlých celnic, nacházejícího se na společné hranici, sjednotí celní správy dotyčných států pokud možno pracovní dobu, jakož i příslušnost těchto celnic.

PROCLENÍ ZBOŽÍ MIMO PRACOVNÍ DOBU CELNICE

6.

Norma

Na žádost zástupce účastníka celního řízení a ze závažných důvodů mohou celní správy povolit, pokud to správa organizace umožňuje, aby zboží vyvážené do volného oběhu v cizině bylo procleno mimo pracovní dobu celnice, přičemž veškeré výlohy z toho vyplývající mohou být účtovány na vrub zástupce účastníka celního řízení.

ZÁSTUPCE ÚČASTNÍKA CELNÍHO ŘÍZENÍ

7.

Norma

Národní právní řád stanoví podmínky, za kterých je osoba oprávněna jednat jako zástupce účastníka celního řízení, jakož i rozsah její odpovědností a jejích práv.

DOKUMENTACE PŘEDKLÁDANÁ PŘI VÝVOZU ZBOŽÍ DO VOLNÉHO OBĚHU V CIZINĚ

/a/ Tiskopis a obsah návrhu na celní řízení

8.

Norma

Tiskopisy návrhu na celní řízení, používané při navrhování zboží do volného oběhu v cizině se shodují s úředním vzorem, stanoveným celní správou.

Celní správy omezí své požadavky týkající se podávaných informací na informace považované za nezbytné k tomu, aby bylo možno vyměřit a vybrat případně požadovatelná vývozní cla a poplatky, případně vrátit vnitřní daně a poplatky nebo od nich osvobodit, sestavit statistiky a provádět jiné zákonné a nařizovací předpisy, jejichž prováděním je celní správa pověřena.

Poznámka

Celní správy zpravidla požadují:

a) informace o osobách

- jméno a adresa zástupce účastníka celního řízení;

- jméno a adresa vývozce;

- jméno a adresa příjemce.

b) informace o dopravě

- způsob dopravy;

- zjištění totožnosti dopravního prostředku.

c) informace o zboží

- země určení;

- označení nákladových kusů (značky a čísla, počet, druh);

- označení zboží;

- hrubá hmotnost;

- čistá hmotnost nebo množství;

- hodnota.

d) informace pro vyměření, případně požadovaných vývozních cel a poplatků

- položka celního sazebníku;

- sazba vývozních cel a poplatků;

- částka vývozních cel a poplatků.

e) jiné informace

- statistické číslo jednotlivého druhu zboží;

- odkaz na předložené doklady (například vývozní povolení, zdravotní osvědčení aj.);

f) místo, datum a podpis zástupce účastníka celního řízení

9.Doporučená praxe

Celní správy, které se chystají revidovat dosavadní nebo vypracovat nové tiskopisy návrhu na celní řízení používané při navrhováni zboží do volného oběhu v cizině by měly pokud možno použít Jednotný doklad uvedený v dodatku I této přílohy v souladu s poznámkami, uvedenými v dodatku II.

/b/ Přijímání obchodního dokladu místo úředního tiskopisu

10.

Doporučená praxe

Celní správy by měly místo návrhu na celní řízení umožnit v největší možné míře používání obchodního dokladu (například faktury), obsahujícího požadované údaje o vyváženém zboží.

Poznámky

1. Celní správy se většinou spokojují s předložením obchodního dokladu, jestliže vyvážené zboží nepodléhá vývozním clům a poplatkům a není-li clo vráceno nebo není-li zboží osvobozeno od vnitřních daní a poplatků a jestliže se návrhu na celní řízení nepoužívá k vyhotovování statistik.

2. Doporučení, týkající se vzorového tiskopisu faktury, přizpůsobeného potřebám mezinárodního obchodu, bylo přijato v Evropské hospodářské komisi (EHK/OSN). Tento vzorový tiskopis je uveden v dodatku III.

3. Celní správy mohou přijímat obchodní doklady vyhotovené pomocí automatického zpracování dat.

11.

Doporučená praxe

Celní správy by měly zajistit v dohodě s ostatními příslušnými orgány pro zajišťování zahraničního obchodu, aby veškeré doklady předkládané při vývozu zboží do volného oběhu v cizině mohly být pojaty do normalizované řady zahraničně obchodní dokladů.

Poznámka

Použitím normalizované řady zahraničně obchodních dokladů, upravených podle Jednotného dokladu Evropské hospodářské komise (nebo jim odpovídajících) mohou být společné údaje obsažené v těchto dokladech rozmnožovány metodou jedné matrice na předtištěné nebo nepředtištěné tiskopisy.

/c/ Počet předkládaných vyhotovení

12.

Doporučená praxe

Celní správy by měly pokud možno omezit počet vyhotovení návrhů na celní řízení nebo obchodního dokladu, které je zástupce účastníka celního řízení povinen předkládat.

/d/ Doklady předkládané s návrhem na celní řízení nebo s obchodním dokladem

13.Norma

K návrhu na celní řízení nebo k obchodnímu dokladu předkládanému zástupcem účastníka celního řízení požadují celní správy pouze doklady, které považují za nezbytné k prováděné kontrole a k zjištění, že všechny předpisy o provádění platných zákazů nebo jiných ustanovení byly dodrženy.

Poznámka

Celní správy mohou popřípadě požadovat předložení vývozního povolení, rostlinolékařského potvrzení nebo jiného zdravotního potvrzení.

/e/ Opakované předkládání návrhů na celní řízení nebo obchodních dokladů

14.

Norma

Celní správy umožňují, aby za jimi stanovených podmínek mohl být v případě častého vývozu zboží prováděného touž osobou předložen jediný návrh na celní řízení nebo souhrnný soupis, obsahující požadované údaje o vývozu, který tato osoba provádí během určité doby.

Poznámky

1. Orgány celní správy mohou tuto výhodu poskytnout s podmínkou, že vývozce vede řádné obchodní účetnictví a že lze činit potřebná kontrolní opatření.

2. Orgány celní správy mohou na zástupci účastníka celního řízení požadovat, aby při každém vývozu předložil opis dopravního nebo jiného dokladu.

3. Orgány celní správy mohou přijímat souhrnné soupisy, vyhotovené pomocí automatického zpracování dat.

CELNÍ PROHLÍDKA ZBOŽÍ

/a/ Rozsah celní prohlídky

15.

Norma

Orgány celní správy omezují celní prohlídku zboží na případy, kdy ji považují za nezbytnou, aby bylo zajištěno zachovávání zákonných a nařizovacích předpisů, jejichž prováděním je celní správa pověřena.

Poznámka

Jestliže orgány celní správy provádějí celní prohlídku zboží, omezuje se tato zpravidla na zjištění počtu nákladových kusů a na zjištění druhu a množství vyváženého zboží.

/b/ Celní prohlídka zboží mimo celnici

16.

Norma

Jestliže orgány celní správy provádějí celní prohlídku zboží, povolují, aby na žádost zástupce účastníka celního řízení a ze závažných důvodů byla tato prohlídka vykonána mimo celnici, přičemž výlohy z toho vyplývající mohou být vyúčtovány na vrub zástupce účastníka celního řízení.

Poznámka

Prohlídky lze provádět v místnostech účastníka celního řízení v době nakládky kontejneru nebo dopravního prostředku.

/c/ Odebrání vzorků na celnici

17.

Norma

Je-li nutno odebrat vzorky za účelem zajištění provádění národního právního řádu, omezí se množství odebraného zboží na nejmenší míru.

VYMĚŘENÍ A ÚHRADA VYMAHATELNÝCH VÝVOZNÍCH CEL A POPLATKŮ
18.Norma

Národní právní řád stanoví pravidla, na základě kterých se provádějí formality a poskytují úlevy při vyměření a úhradě vymahatelných vývozních cel a poplatků při vývozu zboží do volného oběhu v cizině.

VÝVOZ ZBOŽÍ

/a/ Vývozní povolení

19.

Norma

Zboží se propustí k vývozu, jakmile celní a jiné příslušné orgány provedou nutnou kontrolu, pokud:

- nebylo zjištěno porušení předpisů,

- byla předložena vývozní povolení nebo jiné potřebné doklady a

- byla uhrazena vymahatelná vývozní cla a poplatky nebo. byla učiněna nutná opatření k zajištění jejich úhrady.

Poznámky

1. Zboží, které není ihned vyvezeno, jakmile k tomu bylo dáno povolení, může být uloženo pod celní kontrolou až do doby jeho skutečného vývozu.

2. Státy mohou stanovit celní cesty, t.j. silnice, železnice, vodní a jiné dopravní cesty (ropovody atd.), které je nutno při vývozu zboží použít.

20.Doporučená praxe

Vývoz zboží by neměl být opožďován proto, že návrh na celní řízení je neúplný nebo že se v dokladech vyskytují menší nesprávnosti, pokud to není na újmu zájmů státní pokladny nebo provedení nezbytných kontrol anebo platných zákazů nebo mezení ve vývozu.

/b/ Důkaz o dojití zboží na místo určení

21.Norma

Orgány celní správy nepožadují soustavné podávání důkazu o dojití zboží do místa určení v zahraničí.

Poznámky

1. Tento důkaz se zpravidla požaduje pouze u zboží, o jehož vývozu není jiný důkaz a u něhož mohou být vráceny vysoké vnitřní daně a poplatky nebo může být od nich osvobozeno a lze-li se obávat zneužití, nebo jde-li zboží, které podléhá zvláštní kontrole (například zbraně a střelivo).

2. Požadovaný důkaz může být obsažen v prohlášení, učiněném příjemcem a ověřeném orgány celní správy státu určení.

/c/ Vrácení vnitřních daní a poplatků nebo osvobození od nich

22.

Norma

Národní právní řád stanoví pravidla, jimiž se řídí formality, na jejichž splnění závisí přiznání případného vrácení vnitřních daní a poplatků nebo osvobození od nich.

23.Doporučená praxe

U zboží, u kterého mohou být vzhledem k jeho vývozu do volného oběhu v cizině vráceny vnitřní daně a poplatky nebo může být od nich osvobozeno, by se tato úleva měla poskytnout co nejdříve po jeho vývozu.

INFORMACE O VOLNÉM OBĚHU ZBOŽÍ V CIZINĚ
24.Norma

Celní správa zajistí, aby si každý zájemce mohl snadno opatřit veškeré potřebné informace o vývozu zboží do volného oběhu v cizině.


Dodatek I



DODATEK II

Poznámky

1. Vzorový tiskopis má rozměry ISO mezinárodního formátu A 4(210x297 mm). Tiskopis by měl mít okraj nahoře 10 mm a nalevo 20 mm. Řádkování by mělo odpovídat násobku 4,24 mm a odraz 2,54 mm. Jeho zhotovení by mělo být v souladu se vzorovým tiskopisem uvedeným v příloze 1. Menší odchylky ve velikosti rubrik jsou přípustné v případě, že to vyžaduje zvláštní důvod vystavujícího státu, jako např. používání nemetrické soustavy měr a vah, zvláštnosti národně předepsaných systémů dokladů zpod.

2. Státy mohou stanovit normy týkající se váhy m2 papíru a použití strojem vyráběného vodotisku k zabránění jeho padělání.

3. Normalizovány jsou pouze rozměry a úprava, přičemž nadpisy uvedené v rubrikách vzorového tiskopisu mají sloužit k tomu, aby označily obsah informace, která by se měla objevit na předem daném místě. Podle toho má každý stát možnost nahradit takové znění, jestliže to považuje za vhodnější a za předpokladu, že toto znění nezmění smysl informace, jak je stanoven ve vzorovém tiskopisu.

4. Dále mohou celní správy vynechat na svých tiskopisech ty rubriky vzorového tiskopisu, které jimi nejsou vyžadovány. Takto vzniklá prázdná místa mohou být použita pro úřední potřebu.

5. Pro umístění rubrik, které požadují celní správy a které nejsou obsaženy ve vzorovém tiskopisu, může být použit prostor, určený k volnému použití.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP