Přílohy k všeobecné části
důvodové zprávy
Příloha č. 1 - Základní ukazatele
vývoje důchodového zabezpečení
v ČSSR
Příloha č. 2 - Přehled o počtu
a průměrné výši důchodů
vyplácených důchodcům k 31.12.1986
Příloha č. 3 - Nově přiznané
starobní důchody podle návrhu zákona
Příloha č. 4 - Přehled nákladů
na jednotlivá nová opatření v ČSSR
Příloha č. 1 |
Počet důchodů (v tis.) | ||||||
Počet důchodců (v tis.) | ||||||
Výdaje na vyplácené důchody (v mil.Kčs) | ||||||
Průměrná výše vypláceného starobního důchodu (v Kčs měsíčně) | ||||||
Průměrná výše nově přiznaného starobního důchodu (v Kčs měsíčně) | ||||||
Podíl důchodců na počtu obyvatel (v %) |
Příloha č. 2 |
ČSSR zabezpečení: ZA důchody: | ||||||
S | 748006 | 1681 | 1070756 | 1305 | 1818762 | 1460 |
SR | 5371 | 1091 | 78451 | 1008 | 83822 | 1013 |
I | 229976 | 1562 | 230725 | 1124 | 460701 | 1343 |
IČ | 106953 | 922 | 54596 | 675 | 161549 | 838 |
D | 52870 | 534 | 50796 | 534 | 103666 | 534 |
V | 0 | 0 | 237528 | 991 | 237528 | 991 |
M | 0 | 0 | 42921 | 240 | 42921 | 240 |
S+SR+I+IČ+V+M+D | 1143176 | 1530 | 1765773 | 1158 | 2908949 | 1304 |
ČSSR zabezpečení: JZD důchody: | ||||||
S | 88835 | 1372 | 233803 | 1141 | 322638 | 1205 |
SR | 26 | 1091 | 1266 | 934 | 1292 | 937 |
I | 16835 | 1419 | 33522 | 1050 | 50357 | 1174 |
IČ | 7020 | 871 | 6838 | 741 | 13858 | 807 |
D | 3406 | 538 | 3273 | 538 | 6679 | 538 |
V | 0 | 0 | 16771 | 953 | 16771 | 953 |
M | 0 | 0 | 501 | 246 | 501 | 246 |
S+SR+I+IČ+V+M+D | 116122 | 1324 | 295974 | 1102 | 412096 | 1164 |
ČSSR zabezpečení: SH důchody: | ||||||
S | 5566 | 1086 | 9759 | 820 | 15325 | 917 |
SR | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
I | 3821 | 1092 | 11882 | 734 | 15703 | 821 |
IČ | 66 | 494 | 72 | 589 | 138 | 543 |
D | 93 | 456 | 90 | 456 | 183 | 456 |
V | 0 | 0 | 8815 | 948 | 8815 | 948 |
M | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
S+SR+I+IČ+V+M+D | 9546 | 1078 | 30618 | 822 | 40164 | 883 |
ČSSR zabezpečení: CELKEM důchody: | ||||||
S | 842407 | 1644 | 1314318 | 1272 | 2156725 | 1418 |
SR | 5397 | 1091 | 79717 | 1007 | 85114 | 1012 |
I | 250632 | 1545 | 276129 | 1098 | 526761 | 1311 |
IČ | 114039 | 918 | 61506 | 682 | 175545 | 835 |
D | 56369 | 534 | 54159 | 534 | 110528 | 534 |
V | 0 | 0 | 263114 | 987 | 263114 | 987 |
M | 0 | 0 | 43422 | 240 | 43422 | 240 |
D+DR+I+IČ+V+M+D | 1268844 | 1508 | 2092365 | 1146 | 3361209 | 1282 |
P | 5949 | 985 | 22212 | 866 | 28161 | 891 |
OS | 8725 | 2327 | 2621 | 1917 | 11346 | 2232 |
VYSL | 59 | 1551 | 101 | 1522 | 160 | 1533 |
VYSLČ | 0 | 0 | 1 | 571 | 1 | 571 |
K | 6420 | 117 | 621 | 141 | 7041 | 119 |
ÚHRNEM | 1289997 | 1504 | 2117921 | 1143 | 3407918 | 1280 |
Příloha č. 2 |
Vysvětlivky použitých zkratek a označení:
S - důchod starobní
Sr - důchod poměrný starobní
I - důchod invalidní
Ič - důchod částečný
invalidní
D - důchod sirotčí
V - důchod vdovský
M - důchod manželky
P - důchod sociální
Os - důchod osobní
VYSL - důchod za výsluhu let
VYSLČ - důchod částečný
za výsluhu let
K - jiný důchod přiznaný před
1.1.1957
ZA - zabezpečení pracovníků
JZD - zabezpečení družstevních rolníků
SH - zabezpečení osob samostatně hospodařících
Zvláštní část
Část první - úvodní ustanovení
K § 1 a 2:
Úvodní ustanovení návrhu zákona
obsahuje základní zásady, jimiž se řídí
sociální zabezpečení v Československé
socialistické republice. Vychází se zejména
z toho, že se jedná o zabezpečení garantované
státem, který též hradí ze svého
rozpočtu veškeré výdaje. Základní
zásady zvýrazňují význam práva
sociálního zabezpečení jako jednoho
z právních odvětví čs. právního
řádu, které je základním nositelem
sociálních jistot občanů,
Sociální zabezpečení podle návrhu
zákona zahrnuje dvě základní oblasti,
a to důchodové zabezpečení a sociální
péči. Třetí základní
oblast - nemocenské zabezpečení - upravuje
jen pro některé skupiny občanů, na
které se nevztahují jiné předpisy
nemocenského zabezpečení. Zabezpečení
dalšími sociálními dávkami včetně
léčebně preventivní péče
upravují, tak jako dosud, zvláštní předpisy.
K § 3 až 5:
V předpisech sociálního zabezpečení
dosud nejsou upraveny otázky právní subjektivity.
Praxe si proto pomáhala analogií, zejména
vycházela z občanskoprávních předpisů.
Přesto vznikaly problémy, kdo je účastníkem
právních vztahů sociálního
zabezpečení, především právních
vztahů odpovědnostních a při zahájení
řízení o dávku. Navrhuje se proto
v zákoně o sociálním zabezpečení
řešit danou otázku výslovně,
tak jak je tomu v jiných základních zákonech
jiných právních odvětví.
Účastníky právních vztahů
sociálního zabezpečení budou především
občané jako nositelé subjektivních
sociálních práv. Způsobilost k právním
úkonům se zakládá dovršením
šestnáctého roku věku. V tomto věku
občané zpravidla končí povinnou školní
docházku, získávají plnou pracovněprávní
subjektivitu a mohou vstupovat do pracovněprávních
vztahů, z nichž mají nárok na mzdu a
jiné příjmy. Rovněž dávky
nemocenského zabezpečení mohou přijímat
občané starší šestnácti
let (zde, jsou-li účastni nemocenského zabezpečení
před dovršením tohoto věku, i dříve)
a plnou občanskoprávní způsobilost
může občan získat také již
od šestnácti let, uzavřel-li sňatek.
Vzhledem k těmto souvislostem a též s přihlédnutím
ke stupni vyspělosti mladých lidí v současné
době se navrhuje stanovit jako hranici vzniku způsobilosti
k právním úkonům dovršení
16. roku věku. Pokud jde o občany mladší
16 let, budou je zastupovat zákonní zástupci
určení zákonem o rodině. Pro omezení
a zbavení způsobilosti k právním úkonům
a o zastupování v těchto případech
budou platit příslušná ustanovení
občanského zákoníku.
Dalším účastníkem právních
vztahů jsou organizace, kterým předpisy sociálního
zabezpečení ukládají především
evidenční a ohlašovací povinnosti. Způsobilost
organizace jako právnické osoby ve vztazích
sociálního zabezpečení je dána
její způsobilostí v právních
vztazích. Organizacemi jsou též společenské
organizace včetně orgánů těchto
organizací (např. ROH a závodní výbor
ZO ROH). Při vymezení pojmu organizace se vycházelo
ze změn připravovaných v hospodářském
zákoníku.
Orgány sociálního zabezpečení
jako další účastníci právních
vztahů jsou uvedeny ve zvláštní části
zákona (část čtvrtá hlava třetí).
Část druhá - důchodové zabezpečení
K § 6 a 7:
Důchodové zabezpečení podle návrhu
zákona se vztahuje na občany, kteří
jsou ekonomicky činní, zejména na pracovníky
v pracovním poměru, členy jednotných
zemědělských družstev a výrobních
družstev, vojáky z povolání a další
občany, kteří mají v důchodovém
zabezpečení práva a povinností jako
pracovníci v pracovním poměru, a za určitých
podmínek též na další občany
- jedná se o občany, kteří dosáhli
věku 65 let nebo se stali invalidními anebo kteří
se stali částečně invalidními,
jestliže částečná invalidita
vznikla následkem úrazu nebo onemocnění
utrpěného za zvláštních okolností;
jde např. o příslušníky Lidových
milicí, účastníky neplacených
brigád, dobrovolné dárce krve. Důchodově
jsou zabezpečeni i pozůstalí po uvedených
občanech.
Důchodové zabezpečení jednotlivě
hospodařících rolníků a jiných
osob samostatně hospodařících bude,
tak jako dosud, upraveno prováděcím předpisem;
pokud jde o formu tohoto zabezpečení, zůstane
pro tyto osoby zachován systém pojištění.
Rozsah dávek důchodového zabezpečení
zůstává v zásadě zachován
a plně pokrývá zabezpečení
občanů v důchodové oblasti. Ve srovnání
s dosavadní úpravou se částečný
invalidní důchod bude považovat za samostatný
druh důchodu a nepřebírá se z důvodu
nepraktičnosti částečný důchod
za výsluhu let a namísto příplatku
k výchovnému na invalidní dítě
se zavádí diferencovaný příplatek
na dítě dlouhodobě těžce zdravotně
postižené vyžadující mimořádnou
péči. Nově se do důchodového
zabezpečení zahrnují další dávky
poskytované důchodcům, které dosud
sice důchodcům poskytovány byly, avšak
nebyly začleněny do systematiky důchodového
zabezpečení; pouze příspěvek
na dětskou rekreaci se vzhledem ke svému charakteru
začleňuje do sociální péče.
K § 8 až 11:
Jako zaměstnání se hodnotí v zásadě
stejné činnosti jako dosud. Oproti dosavadnímu
stavu se však bude bez dalších podmínek
započítávat doba samostatné zemědělské
činnosti konané v době od 9. května
1945 do 30. září 1948, která se dosud
započítávala jen členům JZD
nebo pracovníkům socialistické organizace
se zemědělskou nebo lesní výrobou.Vzhledem
ke skutečnosti, že zápočet této
doby se bude týkat jen omezeného počtu případů,
který se bude dále snižovat, bude tato úprava
na základě zmocnění provedena prováděcím
předpisem.
Tak jako dosud bude zaměstnání hodnoceno
pro účely důchodového zabezpečení,
jestliže půjde o zaměstnání,
které zakládá účast na nemocenském
zabezpečení. K nové úpravě
této podmínky dochází u družstevních
rolníků, a sice v návaznosti na připravovanou
změnu účasti na zabezpečení
v nemoci v souvislosti s novým zákonem o zemědělském
družstevnictví. Zatímco dosud se kromě
účasti na zabezpečení v nemoci u družstevních
rolníků zkoumala ještě podmínka
odpracované doby v kalendářním roce
v budoucnu se bude zkoumat jen ta skutečnost, zda účast
na zabezpečení v nemoci trvá.
Také u zápočtu náhradních dob
se přejímá v zásadě dosavadní
úprava. Ve srovnání se současným
stavem se však rozšiřuje okruh náhradních
dob o dobu, po kterou byl občanu se změněnou
pracovních schopností, který nebyl poživatelem
částečného invalidního důchodu,
vyplácen příspěvek před umístěním
do zaměstnání, a to od 1.října
1988. Pokud jde o dobu nezaměstnanosti, je na rozdíl
od dosavadní úpravy zařazena jako náhradní
doba a je formulována obecně tak, aby umožňovala
pokrýt všechny případy, kdy by k takové
skutečnosti došlo. Podrobnosti o zápočtu
doby nezaměstnanosti stanoví prováděcí
předpis.
Navrhovaná úprava v § 11 upřesňuje,
které z dob zaměstnání a z náhradních
dob se budou pro účely důchodového
zabezpečení započítávat, půjde-li
o doby v cizině.
K § 12 a 13:
Základem pro výpočet důchodů
starobních, invalidních, částečných
invalidních a za výsluhu let zůstává
i nadále průměrný měsíční
výdělek. Ve stanovení průměrného
měsíčního výdělku však
dochází k několika závažným
změnám. První změna se týká
délky rozhodného období. Zatímco podle
zákona č.121/1975 Sb. bylo rozhodné období,
z něhož se zjišťovaly výdělky,
pětileté nebo desetileté, navrhuje se, aby
rozhodné období bylo vždy desetileté.
V rámci tohoto desetiletého období se však
bude přihlížet, což je druhou závažnou
změnou, jen k pěti výdělkově
nejlepším kalendářním rokům.
To, že těchto pět let nemusí jít
za sebou, vychází zejména ze skutečnosti,
že s přibývajícím věkem,
zvláště ve fyzicky náročných
povoláních, může dojít k poklesu
výkonnosti,a tím i výdělků.
Nový způsob přináší větší
sociální jistoty, neboť při výpočtu
důchodů se vyloučí z rozhodného
období doby s nižšími popřípadě
žádnými výdělky. Důchod
bude tedy činit stanovený procentní podíl
z nejvyšších výdělků dosahovaných
v desetiletém období před vznikem nároku
na důchod; výše důchodu se odvozuje
z dosahované příjmové úrovně
v období před vznikem nároku na důchod,
nikoliv z nejvyšších výdělků
dosažených za celé období pracovní
iniciativy, neboť výše důchodu má
být v přiměřené relaci k životní
úrovni dosahované před vznikem nároku
na důchod, a ne k nejvyšší životní
úrovni dosažené kdykoliv během celé
životní pracovní aktivity.
Pokud jde o skutečnosti určující počátek
běhu rozhodného období, přejímá
se dosavadní úprava s tím, že možnost
zachování výdělku k datu skončení
pracovní činnosti v zaměstnání
zařazeném do preferované pracovní
kategorie se navrhuje rozšířit i na pracující,
kteří odpracovali v zaměstnání
I. nebo II. pracovní kategorie alespoň 20 roků.
Dosud mají tuto výhodu "stop-výdělku"
pracující v hornictví se stálým
pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech.
Další závažná změna se týká
způsobu redukce průměrného měsíčního
výdělku, je-li vyšší než stanovená
hranice. V současné době se průměrný
měsíční výdělek pro
výpočet důchodu započítán
do 2000 Kčs plně, od 2000 Kčs do 5000 jednou
třetinou a na vyšší výdělky
se nebere zřetel. V době zavedení tohoto
výpočtu průměrného měsíčního
výdělku v roce 1957 se hranice 2000 Kčs týkala
pouze 10 % pracujících. Při postupném
zvyšování výdělkové úrovně
dochází k tomu, že u převážné
většiny pracujících má dnes na
výši důchodu vliv jen část výdělku
a u stále širšího okruhu pracujících
se určitá část výdělku
(nad 5000 Kčs) nezapočítává
vůbec,
Výdělků nad 2000 Kčs dosahuje v současné
době již více než 80 % pracujících.
Odhaduje se, že v roce 1990 bude mít jen 1,5 % mužů
a 18 % žen průměrný měsíční
výdělek nižší než 2000 Kčs
a naopak 20 % mužů a 2 % zen bude mít průměrný
měsíční výdělek vyšší
než 5000 Kčs. Zatímco výše důchodu
ze III. pracovní kategorie z výdělku 2000
Kčs dosahuje 70 % mzdy, klesá při výdělku
3000 Kčs na 54 %, a s dalším růstem
výdělku podíl důchodu k dřívější
mzdě ještě více klesá,
Dosavadní způsob redukce je hlavním nivelizačním
faktorem v důchodovém zabezpečení
a způsobuje, že důchody jednotlivých
pracujících se výrazně neliší,
i když jejich pracovní zásluhy, a tedy i příjmy,
jsou často značně rozdílné.
Navržený způsob redukce průměrného
měsíčního výdělku znamená,
že maximální redukovaný průměrný
měsíční výdělek se z
částky 3000 Kčs zvýší
na 4067 Kčs. Současně se zvyšuje nejvyšší
hranice, která má ještě vliv na výši
průměrného měsíčního
výdělku, z 5000 Kčs na 10 000 Kčs.
Tím se zmírní dosavadní nivelizační
tendence a vytvoří předpoklady pro výraznější
vyjádření zásluh ve výši
důchodu.
Nová úprava přinese relativně nejvyšší
zvýšení u důchodů vyměřených
z výdělků kolem 2500 Kčs a dále
z výdělků převyšujících
5000 Kčs, kde bylo vyjádření zásluh
ve výši důchodu dosud nedostatečné.
Výše starobního důchodu při 42
letech zaměstnání ve III. pracovní
kategorii bude moci dosáhnout ke dni vzniku nároku
vlivem nové redukce maximálně 2725 Kčs
měsíčně (dosud 2070 Kčs měsíčně).
K § 14 až 18:
Zůstává zachován současný
systém zařazování zaměstnání
pro účely důchodového zabezpečení
do tří pracovních kategorií. Navrhované
změny se týkají především
okruhu zaměstnání zařazených
do I. pracovní kategorie a nárokem na starobní
důchod v 58 letech, vydávání resortních
seznamů zaměstnání zařazených
do I. a II. pracovní kategorie pro účely
důchodového zabezpečení a zrušení
institutu přerušení (skončení)
zaměstnání I. (II.) pracovní kategorie.
Současně se sleduje širší a komplexnější
zákonnou úpravou posílení právních
jistot pracujících a také zjednodušení
právní úpravy na tomto úseku.
Ve výčtu zaměstnání zařazených
do I. pracovní kategorie s nárokem na starobní
důchod v 58 letech jsou v návaznosti na usnesení
vlády ČSSR č. 131/1985 uvedena zaměstnání
vykonávaná s prokázanými chemickými
karcinogeny a při pracovních procesech s rizikem
chemické karcinogenity (§ 14 odst.2 písm. i)).Zařazení
uvedených zaměstnání bylo dosud prováděno
s použitím ustanovení § 171 zákona
č.121/1975 Sb. o odstranění tvrdosti zákona
o sociálním zabezpečení; uvedený
postup se nyní právně zabezpečuje.
Nově se navrhuje zařadit do I. pracovní kategorie
s nárokem na starobní důchod v 58 letech
také zaměstnání vykonávaná
ve stokové síti v podzemních prostorách.
Půjde celkem cca o 170 pracovníků, vykonávajících
svoji práci v mimořádně obtížných
podmínkách těchto prostor.
Zpřesňují se základní podmínky
pro zařazování zaměstnání
do preferovaných pracovních kategorií (I.
a II.) tak, aby bylo zřejmá, že výkon
práce za zdravotně obtížných
podmínek musí mít dlouhodobý soustavný
charakter s tím, ze převaha rizikových prací
se sleduje v pozorovacím období kalendářního
měsíce. Tyto podmínky se uplatňují
jak při tvorbě resortních seznamů
zaměstnání zařazených do I.
a II. pracovní kategorie, tak při posuzování
započitatelné doby uvedených zaměstnání
jednotlivých pracovníků. Pokud jde o zaměstnání
II. pracovní kategorie, přebírá zákon
z nařízení vlády ČSSR č.136/1975
Sb., o zařazování zaměstnání
do I. a II. pracovní kategorie pro účely
důchodového zabezpečení, ve znění
pozdějších předpisů, také
další podmínky specifikující
zdravotní škodlivost vykonávaných prací
pro přiznání této preference, která
dosud v zákoně chyběla.
Zákon bude nově obsahovat úpravu zařazování
zaměstnání technickohospodářských
pracovníků, provozních údržbářů
a montérů do I. a II. pracovní kategorie.
Oproti dosavadnímu stavu se zpřesňují
podmínky pro zařazování zaměstnání
technickohospodářských pracovníků
v důlních podnicích tak, že nestačí
pouze stanovit v jejich pracovní náplni povinnost
vykonávat zaměstnání po polovinu celkové
pracovní doby na pracovištích, kde se vykonávají
zaměstnání zařazená do I. pracovní
kategorie, nýbrž tato převaha bude muset být
prakticky dosažena. Odpracuje-li uvedený technik nadpoloviční
rozsah celkové měsíční pracovní
doby (včetně případné práce
přesčas apod.) na takových pracovištích,
bude mu celý měsíc hodnocen v I. pracovní
kategorii, odpracuje-li na takových pracovištích
nejvýše polovinu této doby, bude mu celý
měsíc hodnocen ve III. pracovní kategorii.
Pro část vedoucích technickohospodářských
pracovníků důlních podniků
a bánského geologického průzkumu a
vedoucích technických pracovníků státní
bánské správy, kteří trvale
vykonávají svoji práci částečně
na rizikových pracovištích v podzemí,
ale zpravidla v nižším než nadpolovičním
rozsahu, se zavádí nové hledisko pro zařazování
jejich zaměstnání do I, pracovní kategorie
s nárokem na důchod v 55 letech. Odpracují-li
na těchto pracovištích aspoň 110 směn
v kalendářním roce, započte se jim
celý rok v této I. pracovní kategorii, odpracují-li
na nich menší počet směn, započte
se jim odpovídající část kalendářního
roku. Touto navrhovanou úpravou se lépe vyjádří
zásluhové hledisko při zařazování
zaměstnání do I. pracovní kategorie
některých vedoucích pracovníků
důlních podniků (hlavní inženýr,
vedoucí útvaru řízení výroby,
ředitel podniku apod.), kteří by za současného
stavu při prokazatelně značné době
strávené na rizikových pracovištích
nemohli ve většině případů
splnit hledisko převahy rizikových prací
v průběhu kalendářního měsíce.
Ke zjednodušení dochází v právní
úpravě zařazování do pracovních
kategorií tím, že tyto otázky již
nebude obsahovat prováděcí vyhláška
k zákonu o sociálním zabezpečení,
nýbrž vedle zákona pouze nařízení
vlády ČSSR o zařazování zaměstnání
do I. a II. pracovní kategorie pro účely
důchodového zabezpečení (§ 17).
Konkrétní zaměstnání budou
i nadále obsažena v resortních seznamech zaměstnání
zařazených do I. a II. pracovní kategorie
pro účely důchodového zabezpečení.
Tyto seznamy však budou moci po účinnosti zákona
vydávat pouze ústřední orgány
státní správy federace či republik.
Za ostatní ústřední orgány
a organizace, v jejichž působnosti se vykonávají
práce odůvodňující zařazení
do preferovaných pracovních kategorií budou
vydávat tyto seznamy podle územní působnosti
federální ministerstvo práce a sociálních
věcí a ministerstva zdravotnictví a sociálních
věcí s tím, že příslušné
povinnosti ukládané na tomto úseku ústředním
orgánům státní správy budou
plnit orgány a organizace, v jejichž působnosti
se rizikové práce vykonávají. Zákon
požaduje v zájmu posílení právních
jistot pracujících,kteří svůj
nárok na zařazení zaměstnání
do I. a II. pracovní kategorie mohou uplatnit jen pokud
je jejich zaměstnání uvedeno v příslušném
resortním seznamu, aby tyto seznamy byly vydány
obecně závazným právním předpisem
příslušného ústředního
orgánu státní správy. Současně
upravuje v souladu s dosavadním výkladem postup
při změnách resortních seznamů.
Ke dni účinnosti zákona zůstanou v
platnosti dnes platné resortní seznamy s úpravami
vyplývajícími z navrhovaných změn.
S vydáním nových resortních seznamů
se počítá po ukončení přestavby
organizačních struktur podniků a státních
orgánů v návaznosti na plné uplatnění
II. etapy ZEÚMS po roce 1990.
Prováděcí nařízení vlády
o zařazování zaměstnání
do I. a II. pracovní kategorie pro účely
důchodového zabezpečení upraví
druhy prací odůvodňujících,
aby zaměstnání bylo zařazeno do I.
a II. pracovní kategorie, okruh zaměstnání
I. pracovní kategorie v hornictví se stálým
pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech
a zaměstnání vybraných vedoucích
technickohospodářských a technických
pracovníků, pro něž je nově navrhováno
při zařazování do U. pracovní
kategorie hledisko 110 odfáraných směn. Rovněž
blíže vymezí okruh a rozsah započitatelnosti
některých dob, kdy pracující fakticky
zaměstnání I. (II.) pracovní kategorie
nevykonával, jako doby zaměstnání
této preferované pracovní kategorie.
K § 19:
Definice pracovních úrazů a nemocí
z povolání se vzhledem ke svému obecnému
charakteru upravuje samostatně mezi základními
pojmy zákona o sociálním zabezpečení.
Z okruhu jiných úrazů, které se v
důchodovém zabezpečení posuzují
jako pracovní, se pro malé a problematické
uplatnění v praxi vypouštějí
úrazy členů jednotných zemědělských
družstev utrpěné při práci na
záhumenku, které budou nadále posuzovány
jako mimopracovní úrazy.
Tak jako dosud bude konkrétní vymezení nemocí
z povolání, které se posuzují v důchodovém
zabezpečení jako pracovní úrazy, obsaženo
v prováděcím předpise. Tento předpis
vymezí i pojem úrazů utrpěných
při některých dalších druzích
činnosti, která se posuzují rovněž
jako pracovní úrazy.
K § 20 až 28:
Základní podmínky nároku na starobní
důchod a poměrný starobní důchod
spočívající ve stanovení věkových
hranic pro odchod do důchodu a minimální
potřebné doby zaměstnání pro
nárok na důchod se zachovávají. Představují
optimální vyjádření zásluhových
hledisek v konstrukci starobního důchodu a významnou
součást sociálních jistot pracujících.
Navrhuje se však zrušit další podmínku
vyžadující, aby zaměstnání
(popř. zaměstnání I. nebo II. pracovní
kategorie) trvalo ke dni vzniku nároku na důchod,
popř. neskončilo dříve než dva
roky před tímto dnem. Zrušení této
podmínky souvisí s obecným opuštěním
institutu "přerušení (skončení)
zaměstnání (zaměstnání
I. nebo II. pracovní kategorie)" v důchodovém
zabezpečení, který zakládal neúčelnou
administrativní činnost národních
výborů (rozhodování o tom, že
zaměstnání bylo přerušeno, popřípadě
skončeno,z vážných důvodů)
a ve svých důsledcích vedl při získávání
stejné doby zaměstnání,stejného
věku a výdělku k nerovným nárokům
na důchod, popřípadě v některých
případech vzniku nároku bránil. Např.
pracujícímu, který od svých 18 let
pracoval celkem 35 roků, a poté zbývajících
7 roků do 60 let věku nebyl zaměstnán,
nárok na starobní důchod nevznikl, zatímco
v opačném sledu pracovní činnosti
a doby bez zaměstnání nárok na důchod
vznikl.
Zrušením uvedené podmínky dojde k posílení
sociálních jistot pracujících (odpadne
možnost poškození v důchodových
nárocích pro neúplnou znalost složitých
předpisů) a ke snížení rozsahu
administrativní činnosti národních
výborů. Pozitivně se bude toto zjednodušení
podmínek nároku na starobní důchod
projevovat zejména u nároků na tento důchod
ze zaměstnání I. (II.) pracovní kategorie,
kdy budou moci pracující ve vyšším
věku, bez ztráty tohoto nároku, odejít
z takového zaměstnání spojeného
se zvýšeným zdravotním rizikem či
nadměrnou fyzickou námahou.
Z dosavadní směrnice federálního ministerstva
práce a sociálních věcí z 10.7.1980
o poskytování výhod ze sociálního
zabezpečení pracovníkům zaměstnaným
v hornictví pod zemí v hlubinných dolech
se přebírá do zákona úprava
nároku na starobní důchod pracujících,
kteří dosáhli věku 55 let, splnili
čekací dobu 25 roků zaměstnání
a po nejméně 15 letech výkonu ostatních
zaměstnání v hornictví pod zemí
v hlubinných dolech (§ 14 odst.2 písm. b) zákona)
byli převedeni nebo uvolněni z takového zaměstnání
z důvodů, že pozbyli vzhledem ke svému
zdravotnímu stavu trvale způsobilost konat dále
dosavadní práci pro ohrožení nebo onemocnění
nemocí z povolání anebo pro dosažení
nejvyšší přípustné expozice,
nebo byli uvolněni z takového zaměstnání
z důvodu provádění racionalizačních
nebo organizačních opatření.
V souvislosti se změnami v zařazování
zaměstnání do preferovaných pracovních
kategorií se snižuje ze 60 na 58 let věková
hranice pro vznik nároku na starobní důchod
pracujících, kteří vykonávali
nejméně 20 roků zaměstnání
ve stokové síti v podzemních prostorách.
Zachovává se přiznávání
důchodů na základě přechodných
mimořádných opatření, učiněných
v minulosti. Jde o opatření učiněné
předsedou bývalého Státního
úřadu sociálního zabezpečení
na podkladě usnesení ÚV KSČ z 24.8.1965,
opatření učiněná ministry práce
a sociálních věcí ČSR a SSR
k provedení usnesení vlády ČSSR č.
465/1968 na podkladě § 142 zákona č.
101/1964 Sb., o sociálním zabezpečení,
týkající se pracovníků uranového
průmyslu, a opatření ministra práce
a sociálních věcí ČSR ze dne
30.7.1985 pro pracovnice při těžbě,
úpravě a třídění uranové
rudy.
U žen se bude za podmínek stanovených prováděcím
předpisem přihlížet pro určení
věkové hranice pro odchod do důchodu (tyto
hranice se nemění) i k cizím dětem,
které vychovaly (např. dítě manžela,
dítě svěřené rozhodnutím
soudu do náhradní rodinné péče),
čímž se odstraní určitá
tvrdost vůči těmto ženám. Rovněž
budou pro nárok na starobní důchod započítávány
i děti, které žena vychovala jako pěstounka
ve zvláštních zařízeních
pěstounské péče, tedy za obdobných
podmínek jako při celodenní péči
v rodině. Tím dojde i ke sjednocení nároků
pěstounek, které vykonávají pěstounskou
péči ve zvláštních zařízeních,
s nároky pěstounek, které vychovávají
tyto děti v rodinném prostředí.
V konstrukci výpočtu starobního důchodu
se zachovávají všechny osvědčené
základní principy, jimiž jsou především
dosavadní základní procentní výměry
důchodu diferencované podle pracovních kategorií
i procentní zvýšení za dobu zaměstnání
od 21. roku v U. a II. a od 26. roku zaměstnání
ve III. pracovní kategorii. Tím je zabezpečena
žádoucí závislost výše důchodu
na délce doby zaměstnání a výši
výdělku, a to podle druhu vykonávané
práce.
V zájmu výraznějšího ohodnocení
doby zaměstnání v preferovaných kategoriích
se navrhuje upravit omezení procentním zvýšením
za dobu zaměstnání od 21., příp.
26. roku. Dosud v případě, že pracující
nezískal potřebnou dobu pro nárok na důchod
z I. pracovní kategorie, mohla procentní výše
jeho důchodu přesáhnout základní
výměru důchodu nejvýše o 20 %
průměrného měsíčního
výdělku a dosáhnout tak maximálně
75 % u důchodu vyměřeného z II. pracovní
kategorie, resp.70 % průměrného měsíčního
výdělku u důchodu ze III. pracovní
kategorie. Pracujícím, kteří pracovali
řadu let v zaměstnání I. nebo II.
pracovní kategorie, avšak nedosáhli v takovém
zaměstnání požadovanou dobu pro získání
důchodu z této kategorie, se tyto odpracované
roky podle platných předpisů ve výši
důchodu odrážely jen zcela nepatrně.
Zvlášť zvýhodněni budou pracující,
kteří vykonávali více jak 10 let zaměstnání
patřící do I. pracovní kategorie.
U nadále bude procentní omezení stanoveno
pro pracující, kteří odpracovali alespoň
20 (15, 10) let v zaměstnání I. pracovní
kategorie. Výše jejich důchodu tak bude moci
dosáhnout ke dni vzniku nároku na starobní
důchod až 94 % resp. 100 % průměrného
měsíčního výdělku.
Zachovány zůstanou podmínky zvyšování
nároku na důchod pokračováním
v pracovní činnosti po splnění podmínek
tohoto nároku bez pobírání důchodu
a také možnosti zaměstnávání
důchodců s důchodem vedle výdělku
podle nařízení vlády ČSSR č.
142/1983 Sb., o poskytování důchodu některým
pracujícím důchodcům. Dochází
pouze ke zpřesnění zápočtu
náhradních dob pro zvýšení nároku
na poměrný starobní důchod.
V návaznosti na úpravu zjišťování
průměrného měsíčního
výdělku (nové hranice pro redukci tohoto
výdělku) se k prohloubení zásluhovosti
v konstrukci výše důchodu zvyšují
v souladu s růstem pracovních příjmů
a životních nákladů a podle ekonomických
možností naší společnosti také
pevné částky nejvyšší výměry
starobního důchodu. Pro pracující
v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech představuje
toto zvýšení cca 24 %, u ostatních důchodů
z I. pracovní kategorie téměř 27 %,
u důchodů z II. pracovní kategorie 31 % a
u důchodů z III. pracovní kategorie 30 %
dosud stanovené nebo z konstrukce důchodu vyplývající
nejvyšší výměry; k nově
vyměřovaným důchodům již
nebudou nad částky nejvyšších výměr
náležet zvýšení o 60 popř.
70 Kčs měsíčně podle zákonných
opatření předsednictva Federálního
shromáždění č. 76/1979 Sb. a
č.7/1982 Sb., která již jsou v nových
pevných částkách zahrnuta.
Nejvyšší procentní výměra
starobního důchodu se nemění. Nejnižší
výměra bude v částce 550 Kčs
měsíčně náležet oproti
dřívějšímu stavu i nad částku
stanovenou podle nejvyšší procentní výměry
tohoto důchodu.
K § 29 až 36:
V návaznosti na změny v systému dávek
důchodového zabezpečení (§ 7)
se upravuje invalidní důchod samostatně.
Pokud jde o potřebnou dobu pro nárok na něj,
zachovává se dosavadní vyhovující
stav. Shodně, jako u podmínek nároku na starobní
důchod, se promítají důsledky zrušení
institutu "přerušení (skončení)
zaměstnání". I u invalidního
důchodu se přejímá úprava nároků
pracovníků převedených nebo uvolněných
ze zdravotních důvodů ze zaměstnání
I. pracovní kategorie v hornictví uvedených
v § 14 odst.2 písm. b) zákona, obsažená
dosud ve směrnici federálního ministerstva
práce a sociálních věcí ze
dne 10.7.1980.
Dosavadní způsob výpočtu invalidního
důchodu se v podstatě zachovává. Obdobně
jako u starobního důchodu se upravuje zvýšení
nad základní výměru důchodu
a nejvyšší výměra invalidního
důchodu. Zachovává se dosavadní úprava
výše invalidního důchodu pracujícího,
který nebyl zaměstnán přede dnem vzniku
nároku na invalidní důchod nejméně
25 roků nebo jehož doba zaměstnání
s přičtenou dobou nedosahuje 25 roků a úprava
výše invalidního důchodu pracujícího,
který se stal invalidním následkem pracovního
úrazu nebo nemoci z povolání.
Zjednodušená, ale bez věcných změn,
je úprava nároku na invalidní důchod
v mimořádných případech a při
výkonu služby v ozbrojených silách,
nejde-li o důchody vojáků z povolání
podle části páté zákona a úprava
nového vyměření invalidního
důchodu. Nově se v zájmu prohloubení
zásluhového hlediska upravuje možnost požádat
o nové vyměření invalidního
důchodu, jestliže utrpí poživatel invalidního
důchodu pracovní úraz, který by založil
invaliditu nebo jestliže se u poživatele invalidního
důchodu projeví dodatečně souvislost
jeho invalidity s pracovním úrazem nebo nemocí
z povolání, popř. tato souvislost zanikne.
V souvislosti se současně připravovanými
opatřeními ke zvýšení účinnosti
boje proti alkoholismu a narkomanii se navrhuje nepřiznávat
na rozdíl od současného stavu zvýšení
o 10 % průměrného měsíčního
výdělku v těch případech, kdy
se občan stal invalidním následkem pracovního
úrazu, jehož příčinou byla opilost
nebo zneužit í omamných prostředků,
K § 37 až 39:
Částečný invalidní důchod
se upravuje samostatně s tím, že se zachovávají
dosavadní podmínky vzniku nároku na tento
důchod i způsob stanovení jeho výše.
Oproti dosavadnímu stavu se bude částečný
invalidní důchod pracujícího, kterému
dlouhodobě nepříznivý zdravotní
stav značně ztěžuje obecné životní
podmínky (kdy se nevyžaduje splnění
ekonomické podmínky podstatného poklesu výdělku),
přiznávat jako obligatorní dávka bez
sledování sociální situace rodiny
žadatele, popř. poživatele tohoto důchod
které se stalo po poslední změně orientační
příjmové hranice nepraktickým. Výčet
zdravotních postižení pro nárok na částečný
invalidní důchod v těchto případech
upraví prováděcí předpis. Tato
úprava přispěje vedle posílení
sociálněprávních jistot těchto
občanů také ke snížení
rozsahu administrativní náročnosti národních
výborů.
K prohloubení zásluhového hlediska se nově
umožňuje i poživatelům částečného
invalidního důchodu, kteří utrpí
pracovní úraz, který by založil částečnou
invaliditu nebo u nichž se projeví souvislost částečné
invalidity s pracovním úrazem nebo nemocí
z povolání až dodatečně, nové
vyměření částečného
invalidního důchodu. Obdobně se nové
vyměření provede i pokud dodatečně
tato souvislost zanikne.
K § 40 až 44:
Základní podmínky nároku na důchodu
za výsluhu let a principy stanovení jeho výše
se nemění. Proti dosavadnímu stavu se rozšiřuje
okruh pracujících, jimž může být
nárok na tento důchod přiznán, o řídící
letového provozu. Vysoké požadavky na zdravotní
způsobilost pracovníků k výkonu uvedeného
zaměstnání, jehož kvalita bezprostředně
ovlivnuje bezpečnost letecké dopravy, neumožňují
ve většině případů podle
výsledků lékařských prohlídek
jeho dlouhodobý, popř. celoživotní výkon.
Důchod za výsluhu let zde bude účelně
kompenzovat pokles pracovních příjmů
související s nuceným odchodem pracujícího
z takového zaměstnání.
Zákon zjednodušuje právní úpravu
důchodu za výsluhu let tím, že tuto
dávku upravil komplexně, včetně otázek
řešených dosud prováděcím
předpisem, a že přizpůsobil způsob
krácení důchodu za výsluhu let s příjmem
z výdělečné činnosti podmínkám,
za nichž se krátí v souběhu s příjmem
z výdělečné činnosti vdovský
důchod.
K § 45 až 48:
Ze všeobecných podmínek vzniku nároku
na vdovský důchod navrhovaná úprava
vypouští podmínku, podle níž nárok
na tento důchod vzniká jen tehdy, jestliže
neuplynuly od skončení zaměstnání
do dne smrti manžela více než dva roky. Tato
změna navazuje na obdobnou úpravu navrhovanou u
starobního a invalidního důchodu. U nadále
zůstává v platnosti, že nárok
na vdovský důchod vznikne jen té ženě,
jejíž manžel ke dni smrti splnil podmínky
pro vznik nároku na starobní důchod nebo
podmínku potřebné doby zaměstnání
pro nárok na invalidní důchod (§ 29
odst.3 nebo důchod za výsluhu let (§ 41).
Zakotvení nároku na vdovský důchod
po dobu jednoho roku od smrti manžela všem ženám
a stávající důvody pro jeho poskytování
i po této době ponechává nový
zákon v platnosti i nadále. Možnost poskytování
vdovského důchodu i po uplynutí jednoho roku
od smrti manžela rozšiřuje na vdovu, která
dosáhla v době smrti manžela 40 let v případě,
že manžel zemřel následkem úrazu
nebo onemocnění vzniklých v době služby
v ozbrojených silách anebo za dalších
okolností uvedených v § 34 odst.3 návrhu
zákona. Vdově, jejíž manžel zemřel
tímto způsobem, se též prodlužuje
lhůta pro obnovení nároku na vdovský
důchod, a to na pět let od zániku dřívějšího
nároku na vdovský důchod.
V § 46 odst.4 se dále navrhuje zavést možnost
obnovy nároku na vdovský důchod ženě
kdykoliv, začne-li pečovat alespoň o jedno
nezaopatřené dítě. Jde o významné
sociálně-ekonomické opatření,
které se promítne zejména v rodinách,
kdy dítě začne studovat po době delší
než jsou dva roky od skončení předchozího
studia.
V § 46 odst.2 písm.b) se zavádí nově
pojem "nezaopatřené" dítě,
a to z důvodů sjednocení právní
terminologie používané v předpisech
o nemocenském a důchodovém zabezpečení.
Tento pojem se vysvětluje v § 49 odst.2 navrhovaného
zákona v souvislosti s úpravou podmínek nároku
na sirotčí důchod.
Pokud jde o okruh dětí, jejichž vychování,
resp. péče o ně, zakládá nárok
na vdovský důchod, budou se za ně považovat
nejen společné děti zemřelého
manžela a vdovy, ale i děti, které mají
určitý vztah k vdově nebo k jejímu
manželovi. Jsou to děti vdovy, jejichž otcem
nebyl zemřelý manžel a děti převzaté
vdovou nebo jejím manželem do dne smrti manžela
do péče nahrazující péči
rodičů na základě rozhodnutí
příslušného orgánu. Nebude se
i nadále přihlížet k dětem narozeným,
resp. převzatým do péče, po úmrtí
manžela, s výjimkou dětí narozených
po smrti otce, které mají po zemřelém
nárok na sirotčí důchod. Touto úpravou
se zajišťuje poskytování vdovského
důchodu všem ženám pečujícím
o nezaopatřené dítě, které
bylo v rodině zemřelého vychováváno
bez ohledu na to, zda pobírá po zemřelém
sirotčí důchod či nikoliv.
Vdově, která nežila s manželem delší
dobu před jeho smrtí ve společné domácnosti
a jejíž manželství přestalo plnit
svou společenskou funkci, navrhovaná úprava
v § 46 odst.5 zachovává dosavadní podmínky
nároku na vdovský důchod po tomto manželovi.
I nadále se bude vyžadovat, aby v době úmrtí
manžela měla vdova vůči němu
nárok na výživné. Obdobná úprava
nároku na vdovský důchod rozvedené
ženě se provádí v § 46 odst.6 návrhu
zákona.
Podle § 46 odst.7 návrhu nárok na vdovský
důchod zaniká provdáním. Jeho možnost
obnovení při opětovném ovdovění
nová úprava již nepřejímá.
Uzavřením nového manželství zanikají
veškeré vztahy s dřívějším
manželem. Není odůvodněné, aby
v sociálním zabezpečení tyto vztahy
v této formě přetrvávaly i nadále.
Výše a způsob stanovení vdovského
důchodu se v porovnání s dnešním
stavem nemění. Zvyšuje se pouze nejnižší
částka vdovského důchodu ze 360 Kčs
na 450 Kčs měsíčně. Dosavadní
částka platí od roku 1964; k této
částce náleží, stejně
jako k ostatním důchodům, ještě
zvýšení podle zákonných opatření
z let 1979 a 1982 v úhrnné výši 70 Kčs
měsíčně. Proto,že se tato zvýšení
již nadále k vdovskému důchodu nebudou
poskytovat,a se zřetelem na zvýšení
nejnižších částek ostatních
důchodů navrhuje se přiměřeně
zvýšit i nejnižší částku
vdovského důchodu.
Krácení vdovského důchodu s příjmem
z výdělečné činnosti se zachovává
s ohledem na funkci vdovského důchodu. Nemění
se ani hranice pro úhrn důchodu s příjmem
z výdělečné činnosti. Případy,
kdy se výdělečně činné
vdově nekrátí vdovský důchod,
rozšiřuje navrhovaná úprava na ženy,
které dosáhly věku 65 let. Při krácení
vdovského důchodu se však v rámci zjednodušení
upouští od systému zálohové výplaty
důchodu a jeho následného vyúčtování,
což je vyjádřeno v odstavci l tak, že
po uplynutí období, z kterého se počítá
průměr hrubých příjmů
(za 12 kalendářních měsíců),
se výše důchodu zpětně, podle
skutečně dosažených výdělků,
neupravuje. Administrativně složité zpětné
vyúčtování zálohově
vypláceného důchodu a s tím spojené
vykazování, srážení, event. vymáhání
vzniklých přeplatků, tak navržená
úprava odstraní. Návrh povede ke zhospodárnění
důchodového řízení, ke zjednodušení
administrativy nejen u plátců důchodů,
ale i organizací a orgánů spojů. Náklady
na administrativu této agendy jsou dosud značné
a rovněž provádění výpočetní
technikou je velmi náročné. Navrhovaná
úprava přispěje ke srozumitelnosti rozhodování,
posílí sociální jistoty vdov a bude
mít kladný dopad na veřejnost. Povede i ke
snížení nákladů spojených
s prováděním přeplatkové agendy.