K § 49 a 50:

Tato ustanovení upravují podmínky nároku a výši sirotčího důchodu. Proti dosavadní úpravě dochází v podmínkách nároku na tento důchod k podstatným změnám. Vypouští se zkoumání podmínky, zda zemřelý rodič (osvojitel), popřípadě osoba, na kterou bylo dítě odkázáno výživou, byl zaměstnán po dobu potřebnou pro nárok na starobní nebo invalidní důchod anebo pobíral již důchod. Dále se vypouští u nároku na sirotčí důchod oboustranně osiřelého dítěte podmínka trvalého pobytu některého z rodičů v ČSSR. Podle navrhované úpravy obsažené v § 49 a 103 odst. 1 nárok na sirotčí důchod tedy získá každé dítě, které má trvalý pobyt v ČSSR a je nezaopatřené, zemře-li mu rodič (osvojitel) nebo osoba, která převzala dítě do péče nahrazující péči rodičů, pokud dítě bylo na ni v době smrti odkázáno převážně výživou, kterou ze závažných příčin nemohli zajistit jeho rodiče. Nárok na sirotčí důchod nezíská i nadále dítě v pěstounské péči po pěstounovi nebo jeho manželovi a nárok na sirotčí důchod zaniká i nadále osvojením dítěte a obnovuje se zrušením osvojení.

Nezaopatřenost dítěte je shodně řešena s nezaopatřeností dítěte pro účely poskytování přídavků na děti z nemocenského zabezpečení.

Způsob výpočtu sirotčího důchodu a jeho výše se nemění. Zvyšují se pouze nejnižší výměry sirotčího důchodu u jednostranně osiřelého dítěte ze stejných důvodů jako nejnižší výměry ostatních důchodů.

K § 51 až 53:

V ustanovení § 51 se nově navrhuje, aby důchod manželky se stal nárokovou dávkou bez ohledu na výši manželova důchodu (případně jiného příjmu) a aby náležel po dobu trvání manželství, a to v jednotné částce 200 Kčs měsíčně. U nadále zůstává v platnosti, že se bude přiznávat pouze manželce občana, který byl zaměstnán po dobu potřebnou pro nárok na důchod invalidní, starobní nebo za výsluhu let anebo občana, který je již poživatelem některého z uvedených důchodů. Podmínka, že tento důchod může být přiznán jen ženě, která není výdělečně činná a nemá nárok na jiný důchod a dosáhla věku 65 let anebo je invalidní, se nemění. Navrhovanou úpravou důchodu manželky se sleduje zejména jednotné posuzování žádostí všech žen o tento důchod.

Sociální důchod má v systému dávek důchodového zabezpečení ještě své opodstatnění. Existují stále ještě občané, kteří nezískali nárok na některou z dávek důchodového zabezpečení a pro vysoký věk nebo invaliditu nejsou schopni pracovat. V případě sociální potřebnosti je nutno tyto občany zabezpečovat sociálním důchodem jako dosud. V současné době se vyplácí více než 25 tisíc sociálních důchodů.

Sociální důchod podle navrhované úpravy bude možno poskytnout až do výše minimálních částek platných obecně v případech, kdy důchod je jediným zdrojem příjmu důchodce. Nebude však náležet od čtvrté splátky důchodu po dni umístění v ústavu sociální péče, jde-li o celoroční nebo týdenní pobyty, v léčebně pro dlouhodobě nemocné nebo v psychiatrické léčebně. Jde o zařízení, kde tento občan dostává bezplatně plné zaopatření a není proto důvodu pro poskytování tohoto důchodu.

Zachovává se institut osobního důchodu pro pracující, kteří získali mimořádné zásluhy v oboru hospodářství, vědy, školství, kultury, obrany a bezpečnosti vlasti, v oboru správy apod. V osobním důchodu má být jako dosud vyjádřena míra zásluh i výše příjmů z doby pracovní aktivity těchto občanů. Bližší podmínky přiznávání tohoto důchodu upraví vláda ČSSR.

K § 54:

Možnost zvýšení nízkých důchodů z titulu jediného zdroje příjmu, pokud si důchodce nemůže zvýšit životní úroveň vlastní prací, se i nadále zachovává. Vypouští se však ustanovení o zvýšení invalidního důchodu, který je jediným zdrojem příjmu, o 100 Kčs měsíčně, neboť opatření na úseku sociální péče umožňují řešit nepříznivou finanční situaci invalidního důchodce výhodnějším způsobem. V souladu s novou právní úpravou poskytování důchodů do ústavů sociální péče, léčeben dlouhodobě nemocných a psychiatrických léčeben se provádí i omezení nároku na zvýšení důchodu z titulu jediného zdroje příjmu v těchto případech. Zvýšení nenáleží od čtvrté splátky po dni umístění za předpokladu, že se jedná o důchodce, který neplní vyživovací povinnost.

Do zákona bylo převzato z prováděcí vyhlášky vymezení pojmu "rodinný příslušník". Aby byla ve smyslu tohoto ustanovení družka považována za rodinného příslušníka, nesmí mít napříště nejen vlastní důchod, ale ani jiný příjem. Okruh rodinných příslušníků byl rozšířen o zetě a snachu vzhledem k tomu, že patří mezi nejbližší osoby obdobně jako např. tchán nebo tchyně.

K § 55 až 58:

U souběhu důchodů se již nerozlišuje souběh podmínek nároků na důchody a souběh podmínek nároků na výplatu důchodů a přechází se na princip souběhu nároků na výplatu důchodu; jinak se dosavadní principy zachovávají. Mění se nejvyšší výměry úhrnu vyplácených důchodů shodně s dosavadní úpravou se stanoví,že při překročení nejvyšší výměry se omezuje vdovský nebo sirotčí důchod. Zpřesňuje se postup v případech, je-li pro souběh s vyšším vdovským důchodem krácen na polovinu starobní důchodů, který byl zvýšen za další zaměstnání konané po vzniku nároku na tento důchod, a to tak, že nejvyšší výměry se v těchto případech zvýší o celou částku odpovídající zvýšení za další práci.

Do zákona se přebírá úprava souběhu vdovského důchodu s jiným důchodem a příjmem z výdělečné činnosti, která byla dosud obsažena v prováděcím předpise; vzhledem k tomu, že se jedná o nároky na výši vyplácených důchodů, je potřebná zákonná úprava.

U souběhu československých důchodů a důchodů vyplácených z ciziny se provádí v zájmu větší srozumitelnosti a zjednodušení jen drobnější legislativní úpravy textu a jinak se v zásadě věcně přebírá dosavadní úprava.

K § 59 až 62:

Ve vymezení skupin účastníků odboje se zachovává současná úprava s tím, že napříště budou nároky účastníků odboje z I. světové války upraveny v prováděcím předpise.

K § 63 a 64:

Při stanovení základní výměry starobního a invalidního důchodu účastníka odboje se zachovává dosavadní stav. Omezení procentního zvýšení u účastníků odboje II., III. a IV. skupiny se upravuje z 20 % na 25 % průměrného měsíčního výdělku.

Nejvyšší výměra starobního a invalidního důchodu je stanovena ve stejné výši jako u pracujících v I. pracovní kategorii, což je výrazem ocenění zásluh těchto občanů. Nově stanovené nejnižší výměry vycházejí z již vyplácených důchodů, neboť naprostá většina účastníků odboje již má důchod přiznán; přiznané důchody budou v souvislosti s novou právní úpravou zvyšovány. Proto částky nových minimálních důchodů byly stanoveny tak, že dosavadní nejnižší výměry byly zvýšeny o 140 Kčs a kromě toho bylo u I.skupiny přičteno dalších 120 Kčs, u II. skupiny 80 Kčs a u III. a IV. skupiny 30 Kčs.

K § 65 až 69:

Zachovává se v podstatě dosavadní stav s tím, že se nově stanoví nejnižší výměry těchto důchodů. K částkám se došlo obdobným způsobem jako u stanovení nejnižších výměr důchodů účastníků odboje, přičemž se vychází ze 60 % zvýšení podle jednotlivých skupin. V souvislosti se zvýšením minimálních důchodů se zvyšují i minimální výměry sirotčích důchodů po účastnících odboje s tím, že částka bude i nadále vyšší než u ostatních sirotčích důchodů. Nejnižší výměry sociálního důchodu účastníka odboje jsou stanoveny ve stejných částkách jako u nejnižších výměr důchodu starobního a invalidního, v závislosti na skupině odboje. Nejnižší výměry důchodů rodičů účastníka odboje se zvyšují na stejné částky, jaké platí do 1.10.1987 pro nejnižší důchody, které jsou jediným zdrojem příjmu. U těchto důchodců se však nemusí jednat o důchod, který je jediným zdrojem příjmu.

K § 70:

V navrhované úpravě zvýšení důchodu pro bezmocnost se provádí několik změn.

Především se zvyšují částky při převážné a úplné bezmocnosti o 100 Kčs a 200 Kčs v souvislosti s růstem finančních nákladů na pravidelnou pomoc a ošetření důchodce při těchto stupních bezmocnosti. Zároveň se zvyšuje dosavadní hranice 2000 Kčs platné pro souběh důchodu a zvýšení pro bezmocnost. Důchod spolu se zvýšením nesmí přesáhnout nejvyšší výměru důchodu z příslušné pracovní kategorie. Zvýšení důchodu pro bezmocnost, které nebylo přiznáno, protože by důchod spolu se zvýšením přesáhl částku 2000 Kčs měsíčně, nebo které bylo z tohoto důvodu přiznáno v nižší částce, se přizná nebo upraví s přihlédnutím k nové hranici od účinnosti tohoto zákona.

Počítá se s tím, že za převážně bezmocné budou uznáváni i občané nevidomí. Důsledky úplné slepoty jsou mimořádně závažné pro soběstačnost, samostatný pohyb, orientaci apod. Kromě toho výrazně omezují možnosti pracovního uplatnění takto postižených i výši výdělků. Dosud byla těmto občanům, kteří jsou trvale odkázáni na pomoc druhé osoby, přiznávána pouze bezmocnost částečná.

Dosud platná zásada, že zvýšení důchodu pro bezmocnost se nevyplácí, pokud se důchodce nachází v ústavní péči, se bude jednotně aplikovat na všechny druhy ústavů a léčebných zařízení, a to od čtvrté splátky důchodu splatné po dni přijetí nebo umístění v takovém ústavu nebo zařízení.

K § 71:

Toto ustanovení řeší podmínky přiznání a výši výchovného k důchodu na nezaopatřené dítě a příplatku k výchovnému v případě, kdy toto dítě je dlouhodobě těžce zdravotně postižené a vyžaduje mimořádnou péči.

Základní podmínky nároku na výchovné a jeho výše se nemění. Z okruhu důchodců, kteří měli dosud nárok na výchovné, se však vypouští poživatel částečného invalidního důchodu. Toto opatření sleduje odstranění zneužívání výhod sociálního zabezpečení u nepracujících poživatelů těchto důchodů. U této skupiny důchodců se předpokládá jejich zapojení do pracovní činnosti; jako osoby se změněnou pracovní schopností pak mají nárok na stejnou dávku z nemocenského zabezpečení - přídavky na děti, a to při sníženém rozsahu pracovního úvazku. Naopak se okruh poživatelů důchodů, kteří mají nárok na výchovné, rozšiřuje o poživatelku vdovského důchodu, která nepracuje a má v přímém zaopatření aspoň jedno nezaopatřené dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižené vyžadující mimořádnou péči (nárok této poživatelky při péči o dítě do tří let podle dosavadní úpravy zůstává nadále zachován).

Při dosavadní úpravě podmínek příplatku k výchovnému na invalidní dítě vyžadující stálou péči docházelo v praxi k nejednotnému postupu při jeho přiznání. Dosavadní pojem "invalidní dítě s potřebou stálé péče" nevystihoval okruh oprávněných. U těchto dětí se nejedná o "invaliditu". Jednotné vymezení poskytované péče jako "stálé" a jediná výše příplatku - 500 Kčs měsíčně - neumožňovaly vyjádřit skutečné rozdílnosti v časové a věcné náročnosti péče zajišťované rodinou dítěte u jednotlivých druhů postižení i v jednotlivých případech.

Z těchto důvodů se proto pojem "invalidní dítě" nahrazuje pojmem "dlouhodobě těžce zdravotně postižené dítě" a pojem "stálá péče" pojmem "mimořádná péče". Touto péčí se rozumí individuální péče, která svým rozsahem a nároky podstatně převyšuje rozsah a nároky péče o zdravé dítě přibližně stejného věku. Nově zaváděná možnost poskytovat příplatek ve vyšší částce je pro případy, kdy důsledky těžkého zdravotního postižení jsou tak závažné, že dítě potřebuje mimořádnou péči zvláště věcně a časově náročnou, prakticky nepřetržitou, a tuto péči v plném rozsahu zajišťuje rodina dítěte. Zároveň se výše příplatku zvyšuje, jde-li o případ zvlášť náročné mimořádné péče.

K § 72:

Další dávky poskytované z důchodového zabezpečení nepracujícím důchodcům jsou lázeňská péče, podpora při narození dítěte a pohřebné. Vzhledem ke svému charakteru se příspěvek na rekreaci dětí důchodců přesouvá do systému sociální péče. V podmínkách a výši uvedených dávek nedochází ke změnám, jen se v tom to ustanovení upravuje poskytování těchto dávek komplexně, aby nebylo zapotřebí navazujících ustanovení v prováděcí vyhlášce. Aby bylo dosaženo plného souladu s předpisy nemocenského pojištění, stanoví se nově, že u žen, kterým zanikl nárok na důchod v době těhotenství, činí ochranná lhůta šest měsíců.

Část třetí - sociální péče

K § 73:

Rozsah sociální péče se v zásadě nemění; v úvodních ustanoveních, která sociální péči vymezují obecně, jsou jmenovitě uvedeny skupiny občanů,jimž jsou tyto dávky a služby poskytovány, a poté věcný rozsah péče. Systémově se do sociální péče zařazuje péče o občany konající službu v ozbrojených silách a členy jejich rodin.

K § 74 a 75:

Upřesňuje se ustanovení týkající se poskytování péče výslovným jmenováním nezaopatřeného dítěte jako příjemce dávky či služby sociální péče. Do okruhu dávek sociální péče se zařazuje i nová dávka péče o rodinu a děti, a to vdovecký příspěvek.

Vdovecký příspěvek je dávkou, která je určena ovdovělému muži, pečujícímu alespoň o jedno nezaopatřená dítě. Touto formou se muži pomáhá překlenout období, kdy po smrti manželky v souvislosti s potřebou jeho osobní páče o děti může dojít k poklesu výdělku, změně dosavadního zaměstnání za méně výhodné, ale i k růstu nákladů na služby a podobně, neboť muž některé úkony při péči o děti musí řešit finančně náročnějším způsobem.

Výše vdoveckého příspěvku je odstupňována od 300 Kčs do 500 Kčs měsíčně, v závislosti na výši měsíčního příjmu ovdovělého muže; pokud příjem přesahuje 4000 Kčs, vdovecký příspěvek nenáleží. Za splnění podmínky péče o dítě a stanoveného příjmu je na tuto dávku právní nárok a nezkoumá se podmínka sociální potřebnosti.

K § 76 až 79:

V zásadě se přejímá dosavadní úprava zaopatřovacího příspěvku. Zaopatřovací příspěvek náleží především na nezaopatřené dítě vojáka a dále ve stanovených případech manželce vojáka a další ženě, pokud pečuje o dítě vojáka. Zaopatřovací příspěvek náleží také manželu vojákyně. Zaopatřovací příspěvek náleží v částkách 400 Kčs měsíčně - jde-li o příspěvek pro dítě (tato částka byla oproti dosavadní úpravě zvýšena o 100 Kčs) a 650 Kčs v ostatních případech. Nárok na zaopatřovací příspěvek bude i v případech, jestliže voják nemá nárok na zabezpečení při vojenském cvičení a dalších druzích služby v ozbrojených silách podle pracovněprávních popřípadě jiných předpisů.

Do zákona se přejímá úprava příspěvku na úhradu nákladů bytu vojáka, která byla dosud v prováděcí vyhlášce, kde zůstanou nadále upraveny podmínky a způsob poskytování tohoto příspěvku a jeho výše. Významnou změnou je to, že podle zákona bude při splnění stanovených podmínek vznikat na příspěvek nárok; tím se posílí hmotné zabezpečení občanů v době, kdy plní svou ústavní povinnost.

K § 80 až 85:

Ve vymezení osobního a věcného rozsahu péče se zachovává v podstatě dosavadní stav. Na rozdíl od současné úpravy,kdy byl příspěvek na zřízení chráněné dílny nebo pracoviště poskytován ve stanovených případech občanovi, nyní budou moci národní výbory poskytovat příspěvek přímo organizacím, což by mělo mít kladný vliv na péči organizací o tyto občany. Rozsah a způsoby hmotného zabezpečení se nemění. Navrhuje se upravit přímo v zákoně povinnost národních výborů vést evidenci občanů se změněnou pracovní schopností. V zákoně se zakotvuje zmocnění k provedení podrobné právní úpravy péče o tyto občany v prováděcím předpise.

Vzhledem k tomu, že otázka rozmisťování pracovníků bude řešena zvláštním právním předpisem, do něhož má být zapracována i problematika rozmisťování občanů se změněnou pracovní schopností, navrhuje se přijmout přechodné řešení, spočívající v tom, že až do nabytí účinnosti zákona o rozmisťování pracovníků zůstane v platnosti zákonná úprava obsažená v § 85 až 87 zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení. Obdobně zůstane v platnosti i právní úprava obsažená v příslušném prováděcím předpise. Tato ustanovení řeší zvláštní ochranu občanů se změněnou pracovní schopností při zabezpečování práva na práci.

K § 86 až 89:

Tato ustanovení upravují základní podmínky a rozsah sociální péče, kterou poskytují národní výbory občanům těžce zdravotně postiženým a starým občanům.

Pokud jde o jednotlivé druhy služeb a dávek, zachovává se dosavadní stav. Okruh oprávněných se pojmově upřesňuje a do skupin, jimž se poskytují mimořádné výhody, se nově zahrnují občané s těžkým mentálním postižením. Tímto opatřením se sleduje ulehčit podmínky dopravy osob takto postižených, a to jak z hlediska možnosti přiznání průkazu na mimořádné výhody, tak z hlediska možnosti přiznání příspěvku na motorové vozidlo nebo na jeho provoz.

V souvislosti s novou úpravou úhrady za ústavní péči se navrhuje rozšířit rozsah poskytované péče v ústavech pro občany s těžkým tělesným, smyslovým nebo mentálním postižením o poskytování osobního vybavení (např. ošacení).

K § 90 a 91:

Rozsah a podmínky sociální péče poskytované občanům, kteří se ocitli v mimořádně obtížných poměrech nebo v nich žijí, se navrhovanou úpravou provedenou v § 90 a 91 nemění,

K § 92 a 93:

Dosavadní princip sociálního zabezpečení, že dávky a služby sociální péče se poskytují ze státních prostředků bezplatně nebo za částečnou úhradu, se v nové úpravě nemění.

V § 92 odst. 2 se provádí výčet bezplatných služeb a dávek sociální péče. Pokud jde o ostatní dávky a služby,vyžaduje se za jejich poskytnutí plná nebo částečná úhrada. Za předpokladu, že jde o sociálně potřebného občana,může národní výbor požadovat úhradu za poskytnutou službu nebo dávku od osob povinných výživou vůči tomuto občanovi. Možnost vymáhání úhrady od rodinných příslušníků navrhovaná úprava upřesňuje a dává do souladu se zákonem o rodině. O stanovení výše úhrady za poskytnutou službu nebo dávku rozhoduje národní výbor podle pravidel převzatých z dosavadní úpravy. Vymezení sociálně potřebného občana se rovněž nemění.

Ustanovení § 93 stanoví obecnou zásadu, že za pobyt v ústavech sociální péče se vyžaduje úhrada, a to za náklady za stravu, bydlení a nezbytná služby. Výši nákladů, způsob jejich úhrady a podmínky, kdy se úhrada nebude vymáhat, upraví prováděcí předpis.

Část čtvrtá - společná ustanovení

K § 94 až 105:

Dosavadní předpisy sociálního zabezpečení nerozlišovaly důsledně nárok na dávku a nárok na její výplatu, i když pro oba nároky platil různý okruh podmínek. Stanoví se proto jednoznačně, kdy vzniká nárok na dávku a kdy na její výplatu; zároveň se vymezuje, co se rozumí dávkou obligatorní (§ 94 odst. 1) a fakultativní (§ 94 odst. 3).

Závažná změna se navrhuje při určení doplatku dávky, která byla neprávem odepřena nebo byla přiznána či vyplácena v nižší částce, než náležela. Dosud byl doplatek limitován tak, že za jeden rok náležel doplatek v plné výši a za předchozí dva roky náleželo nejvýše 12 000 Kčs; v zájmu posílení sociálních jistot nebude výše doplatku za celé tři roky omezována.

Nově se upravuje vliv uplynutí času na trvání nároků na dávky. Od institutu promlčení se přechází k institutu prekluze; vychází se z toho, že plátcem dávek je státní orgán a vůči státu by neměla existovat tzv. naturální obligace. Stát by se neměl dovolávat promlčení. Dále se prodlužuje dosavadní jednoroční promlčecí lhůta na tříletou prekluzivní lhůtu, čímž dochází k souladu se lhůtami stanovenými pro přiznání neprávem odepřených dávek a pro změnu výše přiznaných dávek.

Pokud jde o omezení výplaty a snížení dávek, zachovává se dosavadní úprava omezení výplaty starobního důchodu ve vztahu k výkonu zaměstnání a pobírání nemocenského a omezení výplaty invalidního a částečného invalidního důchodu ve vztahu k pobírání nemocenského. Rovněž se nemění principy výplaty důchodu, jestliže důchodce vykonává trest odnětí svobody nebo je ve vazbě. Ke změnám dochází ve výplatě důchodu při umístění důchodce v psychiatrické léčebně a v léčebně pro dlouhodobě nemocné; v těchto případech se důchod bude vyplácet od čtvrté měsíční splátky důchodu snížený o částku stanovenou prováděcím předpisem; předpokládá se, že tato částka se bude rovnat částce, kterou budou platit na úhradu nákladů za pobyt občané umístění v ústavech sociální péče - zákon také stanoví, že maximální částka snížení nesmí být vyšší než částka uvedené úhrady. Snížení důchodů se netýká těch důchodců, kteří plní ze zákona o rodině vyživovací povinnost, t.j. ženatých důchodců. Na případy, kdy bude svobodný, rozvedený nebo ovdovělý důchodce plnit vyživovací povinnost (např. k dětem nebo k rozvedené manželce), bude pamatovat prováděcí předpis. Uvedená úprava snížení důchodů je odůvodněna funkcí dávek důchodového zabezpečení, s kterou by nebylo v souladu poskytování dávek ze státních prostředků v případech, kdy je důchodce dlouhodobě umístěn na náklady státu v léčebně.

Lhůty pro výplatu dávek se nemění, pouze dochází k drobnějším úpravám vyvolaným dosavadní praxí. Z administrativních důvodů, aby se nevyplácely malé částky, se zvyšuje dosavadní minimální částka 50 Kčs na 100 Kčs pro případy delšího než měsíčního výplatního období.

Dávky se vyplácejí v hotovosti a podle návrhu zákona se v zájmu podpory bezhotovostního způsobu placení umožňuje poukazovat důchody na sporožirový účet. Nově se zavádí institut zvláštního příjemce, t.j. osoby odlišné od oprávněného nebo jeho zákonného zástupce. Zvláštního příjemce bude ustanovovat ve vyjmenovaných případech příslušný národní výbor.

Nároky na dávky a služby a jejich poskytování ve vztahu k cizině upravuje návrh zákona tak,že dávky se do ciziny nevyplácejí a nárok na dávky a služby mají pouze občané s trvalým pobytem na území Československé socialistické republiky. Protože zákon o sociálním zabezpečení nepoužívá pojmu občan ve smyslu státoprávním, ale ve smyslu fyzické osoby, budou dávky a služby náležet i cizím státním občanům, pokud budou mít trvalý pobyt na území ČSSR a jinak budou splňovat stanovené podmínky; na druhé straně nárok na dávky a služby nebude mít československý státní občan, jestliže nesplní obecnou podmínku nároku na dávky a služby, t.j. trvalý pobyt na území československého státu. Po dobu přechodného pobytu v cizině nedochází ke ztrátě nároku a po tuto dobu ani neběží prekluzivní lhůty; to znamená, že po návratu oprávněného z ciziny, kde se bude zdržovat jen přechodně, se dávka zpětně doplatí, pokud se o ni přihlásí před uplynutím této lhůty.

Zachovává se přechod nároku při úmrtí oprávněného i zásady o srážkách z dávek. Nově se upravuje výkon rozhodnutí srážkami z důchodu občana umístěného v ústavu sociální péče; zde se stanoví, že nejprve musí občan uhradit náklady ústavní péče a teprve pak podléhá zbytek důchodu výkonu rozhodnutí (nepostižitelnou částku a jednu třetinu, která jinak nepodléhá výkonu rozhodnutí, bude pak představovat částka rovnající se kapesnému).

K § 106 až 113:

Povinnosti oprávněných a jiných osob se s dílčími změnami a zpřesněními přebírají z dosavadní úpravy. Nově se stanoví, že občanu se změněnou pracovní schopností může být odejmut jeho statut, nepodrobí-li se odbornému vyšetření; dosud tato sankce chyběla.

Odpovědnost příjemce dávky spočívá, tak jako dosud, v povinnosti vrátit dávku nebo její část za dobu, po kterou nenáležela. Tato odpovědnost je dána za prvé při nesplnění uložené povinnosti, za druhé při přijímání dávky, o které příjemce věděl nebo musel z okolností předpokládat,že byla vyplácena neprávem nebo ve vyšší výměře, než náležela, a za třetí, jestliže příjemce vědomě jinak způsobil, že dávka byla vyplacena neprávem nebo ve vyšší výměře, než náležela. V prvém případě se jedná o odpovědnost objektivní; ve druhém případě jsou chráněni příjemci, kteří dávku přijímali v dobré víře - v dobré víře však není ten příjemce, který mohl vědět, že jde o nesprávné vyměřovanou dávku - například místo důchodu ve výši 1 200 Kčs byl vyplacen důchod ve výši 12 000 Kčs. V dobré víře bude například ten příjemce, kterému byl místo důchodu ve výši 1 600 Kčs přiznán důchod ve výši 1 900 Kčs; po důchodci nelze žádat, aby si sám uměl přepočítat výši důchodu. Třetí případ odpovědnosti předpokládá zavinění formou úmyslu.

Povinnosti organizací a jejich odpovědnost jsou rovněž převzaty z dosavadní úpravy s menšími legislativními změnami. Nově se zakotvuje kontrolní oprávnění pověřených pracovníků orgánů sociálního zabezpečení; toto oprávnění dosud v předpisech sociálního zabezpečení nebylo výslovně upraveno. Protože dosud neměly orgány sociálního zabezpečení oprávnění postihovat organizace za neplnění uložených povinností, zavádí se institut pokut. Přestože organizace mají v sociálním zabezpečení důležité úkoly (například vést potřebnou evidenci, záznamy a podávat hlášení), na jejichž správném plnění závisí ve značné míře důchodové nároky pracujících, nemají orgány sociálního zabezpečení zatím účinný prostředek, jak organizace postihnout za neplnění povinností a jak je přinutit ke zjednání nápravy; přitom prověrky prováděné orgány sociálního zabezpečení ukazují, že se závažné nedostatky vyskytují, a to i opakovaně. Navrhuje se proto zavést i v oblasti sociálního zabezpečení sankce za porušení uložených povinností, a to ve formě pokut, které by ukládaly příslušné národní výbory.

K § 114 až 126:

V soustavě orgánů sociálního zabezpečení nedochází ke změnám ani se nemění působnost jednotlivých orgánů sociálního zabezpečení, s výjimkou sociálních komisí JZD. Protože tyto komise nemají již podle zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, a prováděcí vyhlášky k tomuto zákonu samostatnou pravomoc (podle těchto předpisů se pouze vyjadřují k žádostem o některé dávky a služby sociální péče a podávají návrhy na zápočet doba zaměstnání podle starých předpisů), navrhuje se, aby sociální komise JZD neměly nadále statut orgánu sociálního zabezpečení podle nového zákona o sociálním zabezpečení. Sociální komise JZD budou nadále působit podle zákona č. 103/1964 Sb., o zabezpečení družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte,a budou orgánem nemocenského zabezpečení.

Zdravotní stav a pracovní schopnost občanů ve věcech sociálního zabezpečení budou nadále posuzovat příslušné odborné orgány národních výborů; tuto působnost upraví zákony národních rad.

V oblasti řízení se zásadní změny nenavrhují. Nově se stanoví lhůty pro předkládání sepsaných žádostí o dávky důchodového zabezpečení, aby nedocházelo k průtahům. Nové je i ustanovení, že orgán rozhodující o invalidním důchodu rozhodne bez nové žádosti i o přiznání částečného invalidního důchodu, jestliže v průběhu řízení zjistí, že občan není invalidní, nýbrž je částečně invalidní (to platí i naopak); invalidní a částečný invalidní důchod jsou dávky podobného druhu, jejichž přiznání závisí na odborném posouzení zdravotního stavu, jehož výsledek občan nemůže předem znát, a proto se v zájmu administrativního zjednodušení stanoví, že nové žádosti o druhý důchod není třeba.

Plně se přebírá úprava opravného řízení s možností soudního přezkumného řízení u nárokových dávek. K zamezení pochybností se výslovně stanoví, kdy opravný prostředek není přípustný. Vzhledem k nutnosti využívat při archivaci velkého množství dávkového materiálu po řadu let moderní výpočetní techniku se výslovně umožňuje v řízení ve věcech důchodového zabezpečení používat k důkazu též tištěné produkty výpočetní, mikrografické nebo jiné obdobné techniky.

K § 127 a 128:

Do návrhu zákona se zapracovávají obecná ustanovení o právních úkonech včetně jejich neplatnosti a ustanovení o počítání času; tato ustanovení dosud v předpisech sociálního zabezpečení chyběla.

Část pátá - sociální zabezpečení vojáků z povolání, příslušníků Sboru národní bezpečnosti a příslušníků sborů nápravné výchovy

K § 129 a 130:

Okruh osob zabezpečených podle této části zákona se nemění. V sociálním zabezpečení vojáků z povolání jsou aplikována obecná ustanovení se změnami, které vyplývají ze specifických podmínek výkonu služby v ozbrojených silách. Stejně jako dosud se služba zařazuje do I. a II. kategorie funkcí.

K § 131:

Rozhodné období, ve kterém se zjišťuje průměrný měsíční výdělek vojáka z povolání, zůstává nezměněno, přičemž se aplikuje obecné ustanovení o způsobu zjišťování průměrného měsíčního výdělku z 5 výdělkově nejlepších kalendářních let. Zachovává se dosavadní ochrana vojáků z povolání při zjišťování průměrného měsíčního výdělku v případech kratší doby služby než 5 kalendářních let s tím, že se toto ustanovení z prováděcího předpisu dává do zákona.

K § 132:

Podmínky nároku na starobní důchod zůstávají nezměněny, aplikuje se pouze obecné ustanovení o zrušení podmínky trvání zaměstnání do věku potřebného pro vznik nároku na starobní důchod.

K § 133:

Základní procentní výměry starobního důchodu z I. a II. kategorie funkcí se nemění. V souladu s obecným ustanovením se upravuje maximální výše zvýšení základní procentní výměry z 20 % na 25, resp. 30 % průměrného měsíčního výdělku.

Výše starobního důchodu se u vojáků z povolání vypočítává odlišným způsobem, a to tak, aby byla více závislá na délce služby. Na rozdíl od obecné úpravy se včítá do základní výměry (20 let doby služby) nejdříve doba služby v I. (II.) kategorii funkcí, a pak teprve doba zaměstnání III., II. a I. pracovní kategorie.

Procentní výměra důchodu z I. kategorie funkcí při 20 letech služby zařazené do I. kategorie funkcí se sníží z dosavadních 94 % na 82 %. Stejná procentní výměra jako dosud a jaká bude náležet pracujícímu za 20 roků zaměstnání zařazeného do I. pracovní kategorie, tj. 94 %, bude vojákům z povolání poskytována až za 32 a více roků služby zařazené do I. kategorie funkcí. Procentní výměra důchodu z II. kategorie funkcí bude činit diferencovaně podle délky doby služby od 74 % do 80 % PMV, a pokud voják z povolání konal po dobu aspoň 10 roků službu zařazenou do I. kategorie funkcí, až 85 % PMV. Navrženou úpravou bude vytvořen hmotný stimul pro setrvání ve služebním poměru až do vzniku nároku na starobní důchod.

Pro vytvoření prostoru výraznější diferenciace výše důchodu vojáků z povolání se nejvyšší výměra důchodu stanoví shodně jako pro důchody pracujících v hornictví se stálým pracovištěm v podzemí hlubinných dolů. Avšak v souvislosti s odlišným způsobem výpočtu procentní výměry důchodu, narozdíl od obecné úpravy, kde pro získání nároku na důchod z preferovaného zaměstnání v maximální výši postačí 20 let tohoto zaměstnání, v důchodovém zabezpečení vojáků z povolání bude takové výše možné dosáhnout až za 32 a více let služby.

K § 134 až 136:

Pokud voják z povolání konal službu po dobu aspoň 20 let, nevyžaduje se podle navrhované úpravy splnění podmínky, aby invalidita nebo částečná invalidita vznikla v době trvání zaměstná nebo nejpozději do dvou let od jeho skončení.

Stejně jako u starobního důchodu se částečně mění způsob výpočtu výše procentní výměry invalidního důchodu, jde-li o důchod z I. nebo II. kategorie funkcí.

Částky nejvyšších výměr invalidního důchodu vojáků z povolání se navrhují ve stejné výši jako u starobního důchodu. Pro vojáky z povolání, kteří konali službu po dobu kratší než 20 let a jejichž invalidita nevznikla následkem úrazu nebo onemocnění vzniklých při výkonu služby, nebo v přímé souvislosti s ním, se stanoví nejvyšší výměra invalidního důchodu částkou 2 800 Kčs shodně jako u ostatních občanů.

K § 137:

Vzhledem k tomu, že se i v současné době vyskytují případy, že jsou do služebního poměru přijímáni občané ve vyšším věku, především z řad politických pracovníků, vysokých odborníků apod., kteří při dosažení stanoveného věku nemohou podmínku 20 roků služby zařazené do I. nebo II. kategorie funkcí splnit, navrhuje se i nadále zachovat pravomoc ministrů národní obrany a vnitra ČSSR a ministrů vnitra a životního prostředí a spravedlnosti republik k povolování výjimek z podmínky 20 roků služby v I. nebo II. kategorii funkcí

K § 138:

V podstatě se přejímá dosavadní stav, pouze se rozšiřuje okruh funkcí, jejichž výkon po stanovenou dobu zakládá nárok na důchod za výsluhu let. Úprava bude nyní přímo v části zákona, upravující sociální zabezpečení vojáků, a to včetně zmocnění ministrů národní obrany a vnitra ČSSR ke stanovení okruhu funkcí a zápočtu jejich doby pro nárok a výši důchodu za výsluhu let.

K § 142 až 145:

Pokud jde o organizaci a řízení, zachovává se dosavadní stav. Zpřesňuje se pouze rozsah působnosti orgánů sociálního zabezpečení(federálního ministerstva národní obrany a vnitra a ministerstev vnitra a životního prostředí a spravedlnosti republik)k poskytování peněžitých příspěvků ze sociální péče. Rozhodování lékařských komisí o tom, zda úraz nebo onemocnění vznikly při výkonu služby nebo v přímé souvislosti s ním se vztahuje v souladu s dosavadní úpravou obsaženou v prováděcích předpisech též na důchody pozůstalých po vojáku z povolání.

Část šestá - zvýšení vyplácených důchodů

K § 146 až 158:

Všechny důchody přiznané před 1.říjnem 1988 se zvyšují o pevné částky, a to v závislosti na druhu důchodu a roku přiznání důchodu. Vedle toho se zvlášť přihlíží, v zájmu zachování stanovených preferencí, k I. a II. pracovní kategorii a k účasti na odboji.

Výše důchodu závisí především na dosahovaných výdělcích, které se berou v úvahu pro výpočet důchodu. Tím, že se po celou dobu pobírání důchodu jeho výše nemění, zatímco mzdy, z nichž jsou odvozovány nové důchody, stále rostou, vznikají neodůvodněné rozdíly ve výši důchodů přiznaných v různých obdobích. Přitom tyto rozdíly jsou tím větší, čím delší doba uplynula od jejich přiznání, a to i přes řadu opatření, která byla učiněna pro snížení těchto rozdílů a ke zmírnění poklesu reálné hodnoty důchodů, k níž dochází v důsledku růstu životních nákladů. Zvýšení vyplácených důchodů se proto stanoví s přihlédnutím k délce pobírání důchodů, tj. k roku jejich přiznání.

Zvýšením důchodů o pevné částky bude dosaženo relativně výhodnějšího zvýšení nižších důchodů,což je potřebné ze sociálního hlediska. U důchodů ze stejného období zůstanou zachovány současné rozdíly v jejich výši a tedy i vyjádření zásluhového principu. Další diferenciace výše zvýšení v závislosti na výši důchodu by s ohledem na výši částek zvýšení byla nepraktická.

Zvýšení bude náležet i k důchodům, které nejsou ke dni 1. října 1988 vypláceny, protože jsou kráceny pro souběh s příjmem nebo jejich výplata je zastavena pro překročení přípustné hranice příjmu apod.

Starobní a invalidní důchody a důchody za výsluhu let se zvyšují o stanovené částky; ostatní důchody se zvyšují o příslušný procentní poměr vyplývající z konstrukce výpočtu důchodu ze stanovená částky zvýšení náležející k důchodu, z něhož jsou ostatní důchody odvozeny.

Důchody starobní a invalidní přiznané ze zaměstnání I. nebo II. pracovní kategorie (kategorie funkcí) mají výhodnější konstrukci výpočtu. K zachování preference ve výši důchodu z I. a II. pracovní kategorie (kategorie funkcí) naleží proto k těmto důchodům vedle obecného zvýšení ještě další zvýšení, a to 80 Kčs měsíčně, jde-li o důchod přiznaný z I. pracovní kategorie (kategorie funkcí), a o 40 Kčs měsíčně, jde-li o důchod přiznaný z II. pracovní kategorie (kategorie funkcí). Ze stejného důvodu bude náležet další zvýšení k důchodům účastníků odboje a k důchodům pozůstalých po účastnících odboje, a to diferencovaně podle skupin, do kterých jsou účastníci odboje zařazeni V případě splnění podmínek pro obě další zvýšení bude náležet jen jedno, a to vyšší.

Společná ustanovení o zvýšení důchodů upravují případy, kdy důchodce má nárok na výplatu více důchodů, k nimž náleží zvýšení, a to tak, že bude náležet zvýšení jen k jednomu důchodu, a to nejvyšší. Dále se řeší nároky na zvýšení podle dříve platných předpisů. Tato zvýšení se slučují s důchodem, ke kterému náleží a tímto sloučením nárok na ně zaniká. Pro tato zvýšení nebude tedy platit nadále zvláštní režim, t.j. nebudou vedle důchodu jako dosud (ke zvýšením se například nepřihlíželo při vyměřování pozůstalostních dávek a při krácení důchodů), což ve svých důsledcích bylo též administrativně náročné.

Zvýšení bude náležet i k důchodům, které jsou upraveny jako jediný zdroj příjmu, avšak k částce důchodu před touto úpravou; hranice stanovené jako jediný zdroj příjmu nebudou tím tedy zvyšovány. Úprava těchto hranic byla totiž provedena v předstihu v roce 1987 zákonem č.53/1987 Sb. s účinností od 1. října 1987.

Zvýšení se bude poskytovat bez žádosti, s výjimkou zvýšení důchodů z I. a II. pracovní kategorie a důchodů účastníků odboje, neboť tato zvýšení nelze provést automatizovaně (v paměti výpočetní techniky nejsou potřebné údaje, aby mohlo být přihlédnuto ke všem stanoveným podmínkám).

K § 159:

Podle předpisů platných před 1.říjnem 1988 se budou podle přechodných ustanovení vyměřovat důchody ještě po 30. září 1988. Je proto odůvodněné poskytovat i k těmto důchodům zvýšení, které by náleželo k důchodu přiznanému před 1.říjnem 1988, neboť výše důchodů takto vyměřovaných bude v zásadě stejná, jako kdyby byly vyměřeny před 1. říjnem 1988.

K § 160:

Jedním z nejvážnějších problémů důchodového zabezpečení je zaostávání výše vyplácených důchodů za výší důchodů nově přiznávaných; ve výši nově přiznávaných důchodů se odráží růst mezd a jiných pracovních příjmů, takže tyto důchody jsou vyšší než důchody přiznaná dříve. Tento problém lze důsledně řešit jen systémem pravidelného zvyšování důchodů. Podle návrhu se má proto výše již vyměřených důchodů pravidelně přizpůsobovat vývoji mezd s tím, že podrobnější úprava (stanovení hledisek, způsob a období přizpůsobování apod.) se svěřuje do působnosti vlády Československé socialistické republiky.

Část sedmá - přechodná a závěrečná ustanovení

K § 161 až 173:

Ustanovení § 162 odst. 1 umožňuje přiznat dávky, jejichž podmínky stanovené v navrhovaném zákoně byly splněny před účinností zákona, ale nezakládaly nárok podle dosavadních předpisů, a to v určených případech. Podle tohoto ustanovení bude možno přiznat dávky, jejichž podmínky jsou podle navrhované úpravy stanoveny výhodněji než podle dosavadních předpisů (jde např. o zvýšení důchodu pro bezmocnost, částečný invalidní důchod pro obecně ztížené životní podmínky).

. Upuštění od podmínky trvání zaměstnání až do vzniku nároku na důchod se bude vztahovat jen na případy, kdy občan splní podmínky nároku na starobní nebo invalidní důchod za účinnosti navrhovaného zákona. Nároky občanů, kteří před 1.10.1988 splnili podmínku potřebné doby zaměstnání a věkovou podmínku nebo splnili podmínku vzniku invalidity, ale nikoliv podmínku trvání zaměstnání, se budou i nadále posuzovat podle dřívějších předpisů. Ustanovení § 162 odst.2 umožňuje vznik nároku na důchod v případech, pokud za účinnosti navrhovaného zákona splní občan podmínky stanovené podle dosavadních předpisů, tzn. pokud dopracuje určitou dobu zaměstnání.

Jinak budou řešeny nároky na starobní důchod z I. pracovní kategorie. V těchto případech vznikne nárok na starobní důchod z této kategorie, i když k ukončení zaměstnání došlo před účinností předloženého návrhu zákona a od výstupu ze zaměstnání uplynula delší doba.

Navrhovaný zákon stanoví v § 163 ochranu pro starobní nebo invalidní důchod nebo důchod za výsluhu let, a to tak, že pokud nároky na uvedené důchody vzniknou v době od 1.10.1988 do 31.12.1990, nesmí být tyto důchody nižší než kdyby byly stanoveny podle předpisů platných před říjnem 1988. Po roce 1990 se stanoví výše uvedených důchodů podle dřívějších předpisů v případě, že to bude pro občana výhodnější, na žádost. Toto ustanovení se bude dotýkat těch občanů, jejichž průměrný měsíční výdělek je nižší než 2000 Kčs, popřípadě jen o málo vyšší, a navrhovaná zvýhodněná úprava průměrného měsíčního výdělku (změna redukce) se ve výpočtu jejich důchodu neprojeví. Pro porovnání výše důchodů se bude do výše důchodu podle předpisů platných před 1.10.1988 započítávat zvýšení z let 1979 a 1982; ke zvýšení náležejícímu podle části šesté navrhovaného zákona se však přihlížet nebude.

Navrhovaný zákon zajišťuje v § 164 občanům, kteří po vzniku nároku na starobní důchod pokračují nepřetržitě v zaměstnání alespoň ke dni 30.9.1988, a nepobírají tento důchod nebo jeho část, stanovení výše důchodu podle navrhovaného zákona. To znamená, že zápočet doby zaměstnání a zařazení zaměstnání do příslušné pracovní kategorie se provedou podle předpisů, za jejichž účinnosti vznikl nárok na důchod, avšak konstrukce důchodu, zvyšovací částky a průměrný měsíční výdělek se stanoví už podle nových předpisů. Zároveň § 164 stanoví pro tyto případy ochranu, že takto vypočtený důchod nesmí být nižší než starobní důchod vypočtený podle předpisů platných před 1.10.1988.

Občanu, který byl zaměstnán po vzniku nároku na starobní důchod, avšak toto zaměstnání netrvalo nepřetržitě, a tak nemůže dojít ke stanovení výše důchodu podle nových předpisů (§ 164), se zvýšení za dobu uvedeného zaměstnání, pokud bylo vykonáváno po 30.9.1988, poskytne až do nejvyšší výměry důchodu. To znamená, že takové zvýšení se přizná i nad částku 3000 Kčs, avšak nejvýše do 3800 Kčs. Pokud dojde ke zvýšení starobního důchodu podle tohoto ustanovení a starobní důchod je vyplácen v souběhu s jiným důchodem, platí také pro tento souběh nové nejvyšší výměry důchodů podle navrhovaného zákona.

Ustanovení § 166 upravuje nároky na invalidní, částečný invalidní, vdovský nebo sirotčí důchod v případech, kdy po účinnosti navrhovaného zákona dojde k jejich zániku nebo změně, a poté k opětovnému vzniku nároku tak, že jejich výše nesmí být nižší než dříve přiznané důchody.

V § 167 je upraven způsob krácení vdovských důchodů a důchodů za výsluhu let v období do konce zúčtovacího období v době bezprostředně navazující na účinnost navrhovaného zákona.

Přechodná ustanovení dále upravují nárok na zvýšení důchodu pro bezmocnost v případech, kdy podle dosavadních předpisů nebylo toto zvýšení přiznáno z důvodu stanovené hranice 2000 Kčs.

Ustanovení § 170 zakotvuje ochranu pro zařazení zaměstnání do I. nebo II. pracovní kategorie, a to tak, že je-li to pro pracujícího výhodnější a nevznikl-li mu nárok na důchod, provádí se zařazení podle nových předpisů. Pokud byly dřívější předpisy příznivější, určuje se zařazení zaměstnání do pracovních kategorií podle těchto předpisů, a to za dobu, kdy tyto předpisy byly platné.

K § 174 až 177:

Návrhem zákona v § 175 a 176 se zmocňuje vláda ČSSR ke zvyšování částek některých dávek sociálního zabezpečení a k vydání úprav pro poskytování starobních a vdovských důchodů při zaměstnání a pro stanovení výhodnějších podmínek pro přiznání starobního důchodu u pracujících, konajících práce mimořádně obtížné a rizikové. Uvedené zmocnění také umožňuje přímou úpravu, která by pružně reagovala na potřeby ekonomické sféry, související s přestavbou hospodářského mechanismu, a to upravením podmínek pro přiznání starobního důchodu, dojde-li k uvolnění pracovníka. Zmocnění taká umožňuje odchylnou úpravu sociálního zabezpečení zejména pro pracovníky mezinárodních hospodářských organizací a tak přizpůsobovat v nutné míře i oblast sociálního zabezpečení rozvíjející se mezinárodní ekonomické spolupráci a integraci.

Zmocnění pro federální ministerstvo práce a sociálních věcí a pro ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí republik, obsažená v § 177 návrhu,umožňuje těmto orgánům, v dohodě s dalšími zúčastněnými orgány, stanovit podrobnosti a popřípadě i potřebné odchylky k provedení navrhovaného zákona; to platí též pro příslušná ministerstva provádějící sociální zabezpečení vojáků z povolání.

K § 178:

Navrhovaný zákon o sociálním zabezpečení nahrazuje dosavadní zákon č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů. Z citovaného zákona se však navrhuje ponechat v platnosti část úpravy týkající se občanů se změněnou pracovní schopností a úpravu částečné úhrady nákladů sociálního zabezpečení členů JZD.

Pokud jde o občany se změněnou pracovní schopností, je třeba reagovat na to, že principy hospodářského mechanismu vycházejí ze zásadní změny v postavení socialistického podniku a výrazně omezují administrativní zásahy nejen do jeho hospodářské, ale i personální činnosti. V návaznosti na připravované právní úpravy o státním podniku, o národohospodářském plánování a další základní právní normy podmiňující přestavbu bude vydán zákon o úkolech národních výborů a podniků v péči o pracující, který nahradí úpravu provedenou dnes v zákoně č.70/1958 Sb. V této úpravě bude na místě řešit z nových pohledů i otázky rozmístění a pracovního uplatnění této kategorie občanů. Do účinnosti této nové úpravy pak je třeba ponechat v platnosti dosavadní ustanovení upravující zejména zajištění jejich pracovního uplatnění. V novém zákoně o sociálním zabezpečení se nadále budou regulovat otázky pracovní rehabilitace, příspěvků atd. Obdobně je tomu v případě občanů společensky nepřizpůsobených.

Pokud jde o částečnou úhradu nákladů sociálního zabezpečení členů jednotných zemědělských družstev těmito družstvy, navrhuje se ponechat dosavadní úpravu do doby jejího převzetí do soustavy finančněprávních předpisů.

Zvýšení náležející podle zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 76/1979 Sb. a podle zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 7/1982 Sb. (v úhrnné výši 60 nebo 70 Kčs měsíčně) nebudou již náležet k nově přiznávaným důchodům. Účelem těchto zvýšení byla především částečná kompenzace jednorázových úprav maloobchodních cen. Od posledního kompenzovaného zvýšení cen uplynula doba více než šesti let, během níž došlo k mzdovému nárůstu, na kterém se podílejí i pracující, kteří budou odcházet do důchodu.

K § 179:

Účinnost zákona se navrhuje k 1. 10. 1988 s výjimkou ustanovení § 176 písm.c), kde se navrhuje účinnost od 1. 7. 1988. Dřívější účinnost citovaného ustanovení vychází z potřeby upravit podmínky pro mimořádné přiznávání starobního důchodu v případech, kdy dojde k uvolňování pracovníků v návaznosti na změny vyplývající z přestavby hospodářského mechanismu.

V Praze dne 28. dubna 1988

Předseda vlády ČSSR

v z. první místopředseda vlády ČSSR

Rohlíček v.r.

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR

Boďa v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP