Zrušují se
1. čl. IV zákona č. 161/1968 Sb., o zvláštním
přídavku k dávkám, o změnách
v důchodovém zabezpečení účastníků
odboje a o některých dalších změnách
v sociálním zabezpečení;
2. čl. 3 a 4 zákona č. 71/1970 Sb., o úpravě
některých nízkých důchodů
a o dalších změnách v sociálním
zabezpečení;
3. čl. I zákona č. 106/1971 Sb., o zvýšení
důchodů starodůchodců a některých
nízkých důchodů v sociálním
zabezpečení;
4. zákon č. 121/1975 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění č.76/1979 Sb., zákona
č. 150/1979 Sb., zákonného opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 7/1982 Sb., zákona č. 73/1982 Sb., zákona
č. 116/1983 Sb., zákona č. 56/1984 Sb., zákona
č.108/1984 Sb. a zákona č. 53/1987 Sb., s
výjimkou § 84 odst.2, § 85 až 87, §
90, § 92, § 97 odst.3 a § 101;
5. zákonné opatření předsednictva
Federálního shromáždění
č.76/1979 Sb., o zvýšení důchodů;
6. zákonné opatření předsednictva
Federálního shromáždění
č.7/1982 Sb., o zvýšení důchodů
a o některých změnách zákona
o sociálním zabezpečení;
7. zákon č. 108/1984 Sb., o zvýšení
některých nízkých důchodů
a o dalších změnách zákona o
sociálním zabezpečení.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1.října 1988, s výjimkou ustanovení
§ 176 písm.c), které nabývá účinnosti
dnem 1.července 1988,
Všeobecná část
XVII. sjezd Komunistické strany Československa vytyčil
jako hlavní cíl zvyšovat životní
úroveň lidu, uspokojovat hmotné a duchovní
potřeby obyvatelstva na kvalitativně vyšším
stupni, upevňovat jeho životní a sociální
jistoty a vytvářet stále příznivější
podmínky pro harmonický rozvoj člověka.
K naplnění tohoto cíle přispívá
i sociální zabezpečení,které
svým rozsahem a zaměřením představuje
jednu z významných složek životních
jistot našeho lidu. V současné době
zabezpečuje sociálními dávkami 3,4
miliónu důchodců, 4,5 miliónu dětí
a všechny občany v době nemoci. V roce 1987
dosáhl celkový objem sociálních příjmů
87,7 mld Kčs a od roku 1970 se více než zdvojnásobil.
Sociálně ekonomické úpravy v systému
dávek provedené po XIV. sjezdu KSČ zvýšily
roční objem sociálních příjmů
o 5,3 mld Kčs, po XV. sjezdu KSČ o 7,8 mld Kčs
a po XVI. sjezdu KSČ o 7,9 mld Kčs.
V souladu se závěry XVII. sjezdu KSČ a s
reálnými možnostmi tvorby zdrojů bylo
v dubnu 1987 rozhodnuto usnesením předsednictva
ÚV KSČ, vlády ČSSR, předsednictva
ÚRO a předsednictva ÚV SSM přistoupit
k dalšímu postupnému zdokonalování
soustavy sociálního zabezpečení, jehož
realizací se zvýší sociální
příjmy v roce 1990 o 8,6 mld Kčs.
Od 1. července 1987 se řadou opatření
ve společenské pomoci rodinám s dětmi
zlepšily materiální podmínky více
než 1 miliónu mladých rodin s dětmi
a v důchodovém zabezpečení s účinností
od 1. října 1987 se nově stanovila nejnižší
výměra důchodů, které jsou
jediným zdrojem příjmu, a to z 950 Kčs
na 1000 Kčs měsíčně pro jednotlivce
a z 1600 Kčs na 1700 Kčs měsíčně
pro dvojici. Dále byly provedeny v oblasti sociální
péče úpravy zlepšující
podmínky pro zabezpečení potřeb starých
a invalidních občanů žijících
ve vlastních domácnostech, v domovech důchodců
a dalších ústavech sociální péče.
Současně bylo rozhodnuto s účinností
od 1. října 1988 provést zásadní
opatření zlepšující úroveň
důchodového zabezpečení, a to jak
již vyplácených, tak i nově přiznávaných
důchodů. K realizaci tohoto usnesení se předkládá
návrh zdokonalení sociálního zabezpečení,
který má ocenit práci starších
generací, jež se nejvíce podílely, mnohdy
za nesnadných podmínek, na budování
socialistické společnosti v poválečných
letech, a mají velký podíl na dosažených
úspěších,a výrazněji prohloubit
zásluhový princip v důchodovém zabezpečení.
I. Dosavadní vývoj
První obecná úprava důchodového
zabezpečení byla po osvobození provedena
zákonem o národním pojištění
k 1.10. 1948. Tento zákon rozšířil důchodové
zabezpečení prakticky na všechny pracující
a zavedl pro dělníky a zaměstnance jednotný
důchodový systém, ve kterém bylo především
zásadním způsobem zlepšeno důchodové
zabezpečení dělnické třídy.
V dalších letech se s rozvojem ekonomiky zvyšovala
zaměstnanost i úroveň mezd. Tomuto rychlému
hospodářskému vývoji přestala
vyhovovat tehdejší důchodová soustava
zejména proto, že neumožňovala, aby výše
důchodů rostla přiměřeně
s růstem mezd a životní úrovně
a ve způsobu stanovení důchodů nebyly
dostatečně zhodnoceny pracovní zásluhy.
Proto byla uskutečněno další úprava
důchodového zabezpečení pracovníků
k 1.1.1957 zákonem o sociálním zabezpečení,
který prohloubil v konstrukci důchodů zásluhové
hledisko.
Přestavba důchodového zabezpečení
provedená tímto zákonem přinesla podstatné
zvýšení důchodových nároků
u nově přiznávaných důchodů.
Beze změny však zůstala značná
část důchodů při znaných
před účinností tohoto zákona.
To byla jedna z hlavních příčin výrazných
rozdílů mezi vyplácenými a nově
přiznávanými důchody. Ke snížení
těchto rozdílů byly v roce 1959 stanoveny
nejvyšší hranice důchodů podle
pracovních kategorií (1600, 1800 2200 Kčs)
a zároveň bylo započato se zvyšováním
jednotlivých skupin nízkých důchodů.
Ve zvyšování těchto důchodů
se prakticky pokračuje až dodnes.
V souvislosti s prohlubujícími se hospodářskými
nesnázemi na počátku šedesátých
let bylo na XII. sjezdu KSČ rozhodnuto zavést v
důchodovém zabezpečení některá
omezení s účinností od 1.7.1964, resp.
1.1.1965. Bylo zavedeno progresivní zdanění
důchodů podle jejich výše a zároveň
byla výše důchodu omezena přijetím
zásady, že důchod nesmí přesáhnout
ke dni vzniku nároku určité procento výdělku
(60 %, resp. 70 %, podle pracovní kategorie). Tím
byli postiženi pracující se středními
a vyššími příjmy a dlouhou dobou
pracovní činnosti. Obě zmíněná
omezující opatření znamenala oslabení
zásluhového hlediska v důchodové soustavě.
Zároven však byl zakotven zápočet skutečně
odpracované doby, na rozdíl od dříve
započítávané doby pojištění,
výrazněji byla diferencována věková
hranice nároku na starobní důchod a rozšířil
se nárok na invalidní důchod. Pro členy
JZD s vyšší úrovní hospodaření
byla zavedena v zásadě soustava důchodového
zabezpečení platná pro pracovníky
v pracovním poměru, doba pracovní činnosti
se jim však hodnotí jen od 1.10.1948. Pro členy
ostatních JZD zůstal platit pásmový
systém důchodů, avšak s rozšířeným
počtem pásem důchodů.
Změněná hospodářská
a sociální politika, která vedla k postupnému
zvyšování životních nákladů
a průměrných mezd v druhé polovině
šedesátých let, negativně ovlivňovala
úroveň důchodů, takže bylo nutné
poskytnout v roce 1969 zvláštní procentní
přídavek k důchodům, který
měl vyrovnat snížení reálné
hodnoty důchodů. Současně byly oceněny
zásluhy účastníků boje za národní
osvobození zavedením zvláštních
preferencí v důchodovém zabezpečení
týkajících se výše důchodu
a v některých případech věkové
hranice pro získání nároku na starobní
důchod.
Na základě rozboru sociálních problémů
na počátku sedmdesátých let označil
XIV. sjezd KSČ za potřebné provést
úpravy v systému důchodového zabezpečení.
Zejména mělo být zvýrazněno
vyjádření zásluh z doby pracovní
činnosti, upraveny dříve vyměřené
důchody přiměřeně existujícím
mzdovým podmínkám a vytvořeny předpoklady
k tomu, aby důchody nezaostávaly za rozvojem ekonomiky.
Ještě v roce 1971 byly provedeny nejnaléhavější
úpravy, a to zvýšení důchodů
starodůchodců a nízkých důchodů,
které byly jediným zdrojem příjmu.
K 1.1.1976 bylo provedeno zdokonalení soustavy důchodového
zabezpečení. Byla zrušena některá
omezení v konstrukci důchodů zavedená
v letech 1959 a 1964, bylo zrušeno zdaňování
důchodů a byly zvýšeny nejvyšší
výměry, které mohou důchody v závislosti
na pracovní kategorii dosáhnout. Dále byly
zvýšeny všechny vyplácené důchody
o pevné částky diferencované podle
roku přiznání a výše vypláceného
důchodu tak, že byly zmírněny rozdíly
mezi úrovní důchodů z různých
období. Novým zákonem došlo ke sjednocení
důchodového zabezpečení pracovníků
a všech družstevních rolníků, což
odpovídalo dosaženému stupni hospodářského
rozvoje zemědělských družstev. Provedené
úpravy znamenaly významné posílení
zásluhového hlediska v důchodovém
zabezpečení projevující se zlepšením
vztahu výše důchodů k dosahovaným
výdělkům.
Po roce 1976 byly řešeny pouze nejnaléhavější
problémy, převážně sociálního
charakteru. V souvislosti s cenovými opatřeními
přijatými v roce 1979 a 1982 byly, jako částečná
kompenzace těchto opatření, zvýšeny
všechny vyplácené důchody o 30 Kčs
v roce 1979 a v roce 1982 o dalších 30 Kčs,
resp. 40 Kčs u důchodů nižších
než 1200 Kčs měsíčně.
Od 1.1.1985 byly pak zvýšeny nejstarší
důchody, přiznané do roku 1970 (starobní
o 70 Kčs měsíčně a ostatní
úměrně). Důchody, jež jsou jediným
zdrojem příjmu, byly od roku 1976 upraveny čtyřikrát.
a to u jednotlivců ze 600 Kčs postupně až
na 1000 Kčs a u dvojic z 1100 na 1700 Kčs měsíčně.
Počet důchodově zabezpečených
se zvýšil od přijetí zákon o
národním pojištění v roce 1948
do roku 1985 o 3,4 miliónu, počet důchodů
vzrostl na trojnásobek a průměrná
výše vyplácených starobních důchodů
se zvýšila více než čtyřikrát.
Náklady na důchodové zabezpečení
vzrostly od roku 1948 téměř 15krát.
II. Zhodnocení dosavadního stavu
Na základě dosažené úrovně
důchodového zabezpečení a potřeb
jeho dalšího vývoje stanovil XIV. sjezd KSČ
směrnice pro zdokonalení soustavy důchodového
zabezpečení, které bylo provedeno k 1.lednu
1976 zákonem č. 121/1975 Sb., o sociálním
zabezpečení.
Zákon č. 121/1975 Sb., o sociálním
zabezpečení,vychází z principů
jednotného zabezpečení všech občanů
ve stáří, při ztrátě
pracovní schopnosti, při ztrátě živitele
a v dalších sociálně tíživých
situacích. V konstrukci výše důchodů
je v zásadě uplatňována závislost
důchodu na pracovních zásluhách, t.j.
na počtu let zaměstnání, na zařazení
zaměstnání do pracovní kategorie a
na dosaženém výdělku. Zákon zachoval
významnou sociální vymoženost, a to
věkovou hranici pro přiznání starobního
důchodu, která činí u mužů
60 let, popř. 55 nebo 58 let, jde-li o důchod z
I. pracovní kategorie, a u žen 53 až 57 let v
závislosti na počtu vychovaných dětí.
Výhodné jsou podmínky, za kterých
mohou důchodci pokračovat v zaměstnání
po vzniku nároku na starobní důchod, a to
buď pobíráním důchodu při
zaměstnání nebo zvyšováním
starobního důchodu za další práci.
Základní principy současné úpravy
důchodového zabezpečení,zejména
pokud jde o univerzálnost a rozvinutý systém
dávek, se plně osvědčily. Proto také
v usnesení předsednictva ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
vlády ČSSR, předsednictva Ústřední
rady odborů a předsednictva ústředního
výboru Socialistického svazu mládeže
k realizaci závěrů XVII. sjezdu KSČ
v sociálním zabezpečení z dubna 1987
se stanoví, že je třeba "dále zachovat
principy platné soustavy důchodového zabezpečení,
zejména jednotnost a všeobecnost důchodového
zabezpečení, dosavadní věkové
hranice pro nárok na starobní důchod a pracovní
kategorie důchodového zabezpečení".
Na druhé straně je však třeba mít
na zřeteli, že konkrétní podmínky
a konstrukce dávek důchodového zabezpečení,
zejména způsob stanovení průměrného
měsíčního výdělku, byly
upraveny před mnoha lety, a tak nevyhovují plně
současným podmínkám.zejména
tím, že oslabují zásluhový princip
u nově přiznávaných důchodů
vyměřovaných z vyšší mzdy
než je průměrná mzda, v důsledku
čehož roste nivelizace v důchodovém
zabezpečení. Výše důchodů
zaostává pak za hospodářským
a společenským vývojem, čímž
se oslabuje jak ekonomická, tak i sociální
funkce důchodového zabezpečení.
Vážným problémem je stále se
zvětšující rozdíl mezi důchody
vyměřenými před více lety a
důchody přiznávanými v současné
době; důchody se v zásadě po celou
dobu pobírání nemění, s výjimkou
jednorázových zvýšení. Snižuje
se také rozpětí mezi důchody upravenými
jako jediný zdroj příjmu a ostatními
důchody.
Konkrétně se uvedené nedostatky projevují
následovně: v oblasti vyplácených
důchodů jde především o neodůvodněné,
stále rostoucí značné rozdíly
mezi důchody přiznávanými v různých
obdobích, přičemž tyto rozdíly
se zvětšují s délkou doby, která
uplynula od jejich přiznání. Důchodci,
kteří jsou v důchodu delší dobu,
mají podstatně nižší důchody
ve srovnání s důchody posledních let,
a to i přesto, že měli často značné
pracovní zásluhy. Tomuto nežádoucímu
jevu nezabránila ani řada opatření,
jimiž byly tyto důchody zvyšovány. U řady
důchodců došlo k poklesu reálné
hodnoty důchodů, a to výrazněji u
vyšších důchodů. Tak např.
průměrná výše starobního
důchodu přiznaného do roku 1965 činí
1 182 Kčs měsíčně, z období
let 1971 až 1975 činí 1 302 Kčs měsíčně,
z roku 1976 činí 1 350 Kčs měsíčně,
z roku 1980 činí 1 471 Kčs měsíčně
a z roku 1986 činí 1 643 Kčs měsíčně.
Nutnost zvyšovat především nízké
důchody, které jsou jediným zdrojem příjmu,
zatímco ostatní důchody byly zvyšovány
o nižší částky, vedla postupně
k nivelizaci a tak se v mnoha případech výše
důchodů přiznaných za celoživotní
práci dostávají na úroveň důchodů
upravovaných jako jediný zdroj příjmu
bez ohledu na pracovní zásluhy,
U nově přiznávaných důchodů
dochází k oslabování zásluhového
principu zejména v důsledku stanovené maximální
hranice výdělku, z něhož se důchod
vyměřuje, tzv. redukce výdělků,
zavedené již v roce 1957. Vlivem těchto omezení
klesá u vyšších výdělků
úroveň důchodů ve vztahu ke mzdě:
v procentech |
Zatímco u důchodů vypočtených
z výdělku do 2 000 Kčs je tato relace přiměřená
a pohybuje se kolem 70 % hrubého výdělku,
dochází u středních a vyšších
výdělků k jejímu značnému
poklesu. Redukce výdělku od 2000 Kčs se v
době svého zavedení týkala necelých
10 % pracujících a hranice 5 000 Kčs pouze
0,02 % pracujících. V současné době
je však výdělek redukován již více
než 80 % pracujících:
- 2 000 | |||||
2 001 - 3 000 | |||||
3 001 - 4 000 | |||||
4 001 - 5 000 | |||||
5 001 - 6 000 | |||||
6 001 - | |||||
Celkem |
x) odhad na základě statistického
setření z roku 1984
Postupně se snížil poměr nejvyšší
výměry důchodu k průměrnému
výdělku. V roce 1960 činila např.
maximální výměra důchodu z
III. pracovní kategorie 117 % průměrné
měsíční mzdy, po úpravě
konstrukce důchodu v roce 1976 85 %, v roce 1985 to bylo
již jen 72 % a do roku 1990 by dále poklesla na 67
%. Přitom ještě k výraznějšímu
poklesu došlo u důchodců z preferovaných
pracovních kategorií.
Uvedené skutečnosti postihují pracovníky
s významným postavením ve společenském
a pracovním procesu, dělníky s vysokou kvalifikací
vykonávající náročné
práce, techniky a řídící pracovníky.
Pracující v těchto zaměstnáních
dosahují zpravidla vyšších výdělků
a omezení při výpočtu důchodu
jsou pro ně citelnější. Stanovená
absolutní maxima vedou k tomu, že při plné
době zaměstnání dosáhne důchod
u I. pracovní kategorie maxima již při výdělku
3 980 Kčs a u II. pracovní kategorie od výdělku
4 600 Kčs. Tento stav má za následek postupné
oslabování zavedených preferencí ve
výši důchodu proti ostatním pracujícím.
Uvedené nedostatky dosavadní úpravy a problém
výše vyplácených důchodů
jsou příčinou neodůvodněných
rozdílů v důchodovém zabezpečení.
Jejich řešení znamená posílení
sociálních jistot pracujících a zvýraznění
hodnocení zpravidla celoživotní práce
občanů a tím zásluhovosti v sociálním
zabezpečení.
III. Zásady nové úpravy
Na základě rozboru úrovně důchodového
zabezpečení a potřeb jeho dalšího
vývoje stanovil XVII. sjezd Komunistické strany
Československa v důchodovém zabezpečení
propracovat možnosti zvýšení hranice maxima
důchodu a systém diferencovaných úprav
již vyměřených důchodů,
který by zajistil, aby nezaostávaly za vývojem
mezd. V důchodech více promítat zásluhy
za období pracovní činnosti. Trvale tak posilovat
životní jistoty všeho obyvatelstva. Přitom
celkový rozsah a intenzitu zdokonalování
sociálního zabezpečení vázat
na vytvářené ekonomické možnosti
a celkový vývoj reálných příjmů
obyvatelstva.
V návaznosti na tyto principy stanovilo společné
usnesení předsednictva Ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
vlády ČSSR, předsednictva Ústřední
rady odborů a předsednictva Ústředního
výboru socialistického svazu mládeže
z dubna 1987 k realizaci závěrů XVII. sjezdu
KSČ v sociálním zabezpečení
uvolnit na zlepšení důchodového zabezpečení
v 8.pětiletce postupně zhruba 7 mld Kčs a
úpravy provést ve třech etapách.
V první etapě od 1. 10. 1987 zvýšit
nejnižší důchody, které jsou jediným
zdrojem příjmu. Tato úprava byla provedena
zákonem č. 53/1987 Sb., o zvýšení
důchodů, které jsou jediným zdrojem
příjmu, a to na částku 1000 Kčs
měsíčně pro jednotlivce a na částku
1700 Kčs měsíčně, je-li na
důchod odkázán též rodinný
příslušník.
Ve druhé etapě od 1. října 1988 zvýšit
diferencovaně všechny vyplácené důchody
a zároveň posílit zásluhové
hledisko při vyměřování nových
důchodů. Předloženým návrhem
se tato etapa realizuje.
Ve třetí etapě v roce 1990, pokud to ekonomické
možnosti našeho národního hospodářství
dovolí, zavést přizpůsobování
důchodů v závislosti na vývoji mezd.
Předložený návrh zákona obsahuje
zmocnění pro takovou úpravu a vytváří
tedy právní předpoklady pro její uskutečnění.
Návrhem nového zákona se provádí
od 1.října 1988 druhá etapa změn v
sociálním zabezpečení.
Rozsah sociálního zabezpečení
Podle návrhu zákona o sociálním zabezpečení
se vymezuje rozsah tohoto zabezpečení shodně
jako dosud a zahrnuje toto zabezpečení především
důchodové zabezpečení a sociální
péči. Přitom se zachovává jednotný
systém tohoto zabezpečení pro všechny
pracující, t.j. jak pro pracovníky, tak pro
družstevní rolníky, příslušníky
ozbrojených sborů, popř. další
skupiny pracujících. Tento jednotný systém
je výrazem vysokého stupně rozvoje všech
oblastí ekonomiky a z toho vyplývající
možnost stejného posuzování sociálních
nároků všech pracujících.
Doba zaměstnání a výdělek
V důchodovém zabezpečení je princip
pracovní zásluhovosti vyjádřen jednak
délkou doby zaměstnání, jednak výší
průměrného měsíčního
výdělku, rozhodného pro stanovení
dávek z tohoto zabezpečení.
Pokud jde o dobu zaměstnání, hodnotí
se ve stejném rozsahu jako podle dosavadní úpravy
s tím,že v souvislosti se změnám v nemocenském
zabezpečení družstevních rolníků,
připravovanými v návaznosti na nový
zákon o zemědělském družstevnictví,
se bude nadále započítávat u družstevních
rolníků doba účasti na tomto zabezpečení
namísto doby skutečně odpracované.
Dochází také k rozšíření
zápočtu náhradních dob o dobu, po
kterou byl občanu se změněnou pracovní
schopností vyplácen příspěvek
před umístěním, a to nejdříve
od 1. října 1988.
Zaměstnání se pro účely důchodového
zabezpečení zařazují jako dosud, podle
druhu vykonávané práce, do tří
pracovních kategorií.
Ve výpočtu průměrného měsíčního
výdělku dochází ke zmírnění
redukce výdělku tím, že se navrhuje
zvýšit hranici, do níž se výdělek
pro výpočet důchodu započítává
plně, a to z dosavadních 2 000 Kčs na 2 500
Kčs, a stanoví se pásmo do 6 000 Kčs,
v němž se výdělek započítá
třetinou,a do 10 000 Kčs, v němž se
výdělek započítává desetinou.
Maximální vyměřovací základ
pro výpočet důchodu se tak zvýší
z dnešních 3 000 Kčs až na 4 067 Kčs
měsíčně. Navrhovaná úprava
znamená posílení zásluhového
principu.
Ke změně dochází také ve stanovení
rozhodného období pro určování
průměrného měsíčního
výdělku. Navrhuje se určovat tento výdělek
z pěti výdělkově nejlepších
let v desetiletém období.
Dávky důchodového zabezpečení
a jejich výše
Dosavadní způsob výpočtu důchodu
se přejímá i do nového zákona,
protože má řadu předností a je
v praxi vžitý. Proto základní podmínky
starobního důchodu zůstávají
zachovány. Stejně u invalidního důchodu
podmínky vzniku nároku na tento důchod a
definice invalidity popř. částečné
invalidity se nemění. Stejná úprava
zůstává,i pokud jde o zvýšení
starobního důchodu za další práci
po vzniku nároku na starobní důchod.
Stanovení výše důchodů se návrhem
upravuje tak, aby v návaznosti na úpravu redukce
průměrného měsíčního
výdělku došlo k prohloubení zásluhovosti
také v konstrukci důchodů. Proto se nově
upravují maximální hranice důchodů,
které jsou stanoveny v pevných částkách.
Nejvyšší výměry důchodů
ke dni vzniku nároku se zvyšují u I. pracovní
kategorie z 2 560 Kčs na 3 250 Kčs měsíčně,
u II. pracovní kategorie z 2 210 Kčs na 2 900 Kčs
a III. pracovní kategorie z 2 160 Kčs na 2 800 Kčs
měsíčně. Zvyšuje se také
absolutní maximum důchodu, kterého může
důchod nebo souběh důchodů, včetně
zvýšení za další práci po
vzniku nároku na starobní důchod, dosáhnout,
z dosavadních 3 060 Kčs na 3 800 Kčs měsíčně.
Výhodněji se taká stanoví omezení
procentního zvýšení základní
výměry důchodu, a to z dosavadních
20 % na 25 % průměrného měsíčního
výdělku, a při získání
stanovené doby zaměstnání v I. pracovní
kategorii na 30 % tohoto výdělku. Navrhovanou úpravou
se dosáhne spravedlivějšího ohodnocení
zaměstnání zařazených do preferovaných
kategorií ve výši důchodu.
K velmi významné změně dochází
v tom směru, že se ruší podmínka
trvání zaměstnání pro vznik
nároku na důchod. Tím se umožní
v mnoha případech přiznání
důchodu, když občan získal dlouhou dobu
zaměstnání, avšak nebyl zaměstnán
bezprostředně v době vzniku nároku
na důchod. Obdobně zrušení této
podmínky umožní přiznání
důchodu z preferované pracovní kategorie,
když zaměstnání z této kategorie
netrvalo ke dni nároku na důchod.
V rámci posilování sociálních
jistot návrh zákona o sociálním zabezpečení
nově stanoví částečný
invalidní důchod pro značně ztížené
obecné životní podmínky jako dávku
nárokovou, zatímco dosud šlo o dávku
fakultativní. Na rozdíl od dosavadní úpravy
se také navrhuje zavést důchod manželky
jako dávku nárokovou. K určitému rozšíření
osobního rozsahu dochází u důchodu
za výsluhu let.
Sociální hlediska nové úpravy se promítají
ve stanovení nejnižších výměr
starobního a invalidního důchodu z dosavadních
400 Kčs na 550 Kčs, v zajištění
nároku na sirotčí důchod prakticky
každému osiřelému dítěti,
v nově stanovených minimálních výších
sirotčích důchodů, ve vyšších
částkách zvýšení důchodu
pro bezmocnost a ve zvýšení hranic, do kterých
lze zvýšení pro bezmocnost přiznat.
Nově se upravuje příplatek k výchovnému
na dlouhodobě těžce zdravotně postižené
dítě vyžadující mimořádnou
péči, který nahradí dosavadní
příplatek na invalidní dítě.
Příplatek se bude poskytovat diferencovaně
v částkách 500 Kčs a 700 Kčs
podle rozsahu péče, kterou dítě potřebuje.
K určitým úpravám dochází
i u vdovského důchodu, zejména jde o zjednodušení
způsobu krácení tohoto důchodu s příjmem
z výdělečné činnosti.
Pokud jde o důchodové nároky účastníků
odboje, přejímá návrh zákona
v zásadě dosavadní úpravu s tím,
že se zvyšují nejnižší výměry
důchodů.
Sociální zabezpečení vojáků
z povolání
Pokud jde o důchodové zabezpečení
příslušníků ozbrojených
složek, zachovává nový zákon
nezbytné odchylky a preference vyplývající
ze specifických podmínek výkonu služby
v ozbrojených silách, při zachování
stejných principů tohoto zabezpečení
které platí i pro pracovníky.
V důchodovém zabezpečení příslušníků
ozbrojených složek se vychází z obecné
úpravy, a to tak, že do konstrukce důchodů
se výrazněji promítají zásluhová
hlediska, zejména ocenění dlouholeté
služby v ozbrojených složkách v odpovědných
a náročných funkcích. Současně
se výhodněji stanoví nejvyšší
výměry důchodů, a to na stejnou výši,
jako pro pracující v hornictví.
Sociální péče
Sociální péče je organickou součástí
státní sociální politiky a je zaměřena
formou služeb nebo dávek na ty skupiny občanů,
kteří se ocitli v nepříznivých
životních poměrech a nemohou je bez pomoci
společnosti překonat.
Sociální péče je financována
z celospolečenských zdrojů a provádějí
ji národní výbory, které při
plnění úkolů této péče
spolupracují s jinými státními orgány,
společenskými i zaměstnavatelskými
organizacemi.
Sociální péče se orientuje zejména
na péči o rodinu a dítě, péči
o občany se změněnou pracovní schopností,
občany těžce postižené na zdraví,
staré občany, občany společensky nepřizpůsobené
a občany žijící na nízké
životní a kulturní úrovni. Druh, způsob
a rozsah poskytované péče se liší
v závislosti na specifických potřebách
uvedených skupin občanů.
Kromě dosavadních dávek se do sociální
péče nově zařazuje zaopatřovací
příspěvek a příspěvek
na úhradu za užívání bytu vojáka.
V sociální péči se zavádí
nová dávka, a to vdovecký příspěvek,
který bude v závislosti na příjmu
muže poskytován ovdovělému muži
pečujícímu o nezaopatřené dítě.
Úprava vyplácených důchodů
Návrhem zákona se zvyšují vyplácené
důchody diferencovaně podle roku přiznání
důchodu tak, aby dříve přiznané
důchody byly zvýšeny o vyšší
částku a tak se v určité míře
odstranil rozdíl mezi důchody přiznávanými
v různých letech.
Uvedeným způsobem se navrhuje zvýšit
všechny důchody, jejichž výše se
stanoví podle dosahovaných výdělků,
a to 2 280 tisíc důchodů starobních,
530 tisíc důchodů invalidních,180
tisíc důchodů částečných
invalidních, 240 tisíc důchodů vdovských,
110 tisíc důchodů sirotčích
a 15 tisíc důchodů osobních a za výsluhu
let.
U starobních a invalidních důchodů
náleží zvýšení v rozpětí
od 140 Kčs do 40 Kčs měsíčně
podle roku přiznání. U ostatních důchodů
bude zvýšení úměrné těmto
částkám. Nejvyšší částky
zvýšení budou náležet k důchodům
přiznaným do roku 1975, tedy těm důchodcům,
kteří jsou v důchodu již déle
než 13 let a jichž je 1 130 tisíc. U důchodců
z let 1976 až 1984 budou částky zvýšení
diferencovány podle jednotlivých let přiznání
důchodu, čímž bude dosaženo plynulejšího
přizpůsobení mzdovému vývoji;
těchto důchodců je 1 460 tisíc. Důchody
přiznané po roce 1984 tvoří skupinu
(je jich 770 tisíc), u níž bude zvýšení
nejnižší, vzhledem ke krátké době
pobírání důchodu, protože není
v těchto případech třeba v takové
míře přihlížet k růstu
mezd.
U při zvýšení vyplácených
důchodů se navrhuje zachovat určité
preference pro pracující I. a II. pracovní
kategorie (kategorie funkcí) a pro účastníky
odboje. U důchodů z I. pracovní kategorie
bude ke zvýšení podle roku přiznání
důchodu náležet ještě další
zvýšení v částce 80 Kčs
u starobního nebo invalidního důchodu; u
důchodu z II. pracovní kategorie bude další
zvýšení činit 40 Kčs měsíčně.
Tyto částky budou stanoveny úměrně
u ostatních důchodů.
U účastníků odboje pak podle skupiny
odboje bude ke zvýšení podle roku přiznání
starobního nebo invalidního důchodu náležet
další zvýšení, a to v částce
120 Kčs u účastníka odboje I.skupiny,
80 Kčs u účastníka odboje II. skupiny
a 30 Kčs měsíčně u účastníka
odboje III. a IV. skupiny.
Tato zvýšení, stejně jako zvýšení
podle předchozích úprav, se sloučí
s důchodem, ke kterému byla přiznána
a nadále budou podléhat režimu výplaty
příslušného důchodu.
Zvýšení vyplácených důchodů
se bude celkem týkat 3 360 tisíc důchodců,
přičemž na jednoho důchodce připadne
zvýšení v průměru 89 Kčs
měsíčně; průměrné
zvýšení starobních důchodů
bude činit 95 Kčs měsíčně.
FINANČNÍ DOSAH NAVRHOVANÉ ÚPRAVY
Úprava nově přiznávaných
důchodů
Úprava způsobu výpočtu přinese
zlepšení převážné části
nově přiznávaných důchodů.
Zvýšeny nebudou důchody pracujícím
s nižšími výdělky, jimž se
v současné době přiznává
důchod již ve výši 85 % čistého
výdělku. Z celkového počtu zhruba
160 tisíc starobních a invalidních důchodů,které
by měly být přiznány v roce 1989,
jich bude zvýšeno 90 % a v tom roce si nová
konstrukce výpočtu vyžádá navíc
částku 0,55 mld Kčs. V dalších
létech výdaje porostou v důsledku zvýšícího
se počtu důchodců a růstu mezd. V
roce 1990 dosáhne zvýšení nákladů
částky 0,98 mld Kčs (v ČSR 0,66 mld
Kčs, v SSR 0,25 mld Kčs a příslušníci
ozbrojených sborů 0,07 mld Kčs).
Úprava vyplácených důchodů
Při úpravě vyplácených důchodů
bude zvýšeno 3 355 tis. důchodů nákladem
3,72 mld v roce 1989. Tato úprava si vyžádá
největších nákladů - 85 % z celkové
částky vynaložené na zlepšení
sociálního zabezpečení. Objem prostředků
na zvýšení vyplácených důchodů
se bude postupně snižovat tak, jak se bude zmenšovat
soubor těchto důchodců. V roce 1990 se náklady
sníží na 3,47 mld Kčs (v ČSR
2,36 mld Kčs, v SSR 0,97 mld Kčs a příslušníci
ozbrojených sborů 0,14 mld Kčs).
Úprava dávek sociální péče
Zlepšení soustavy dávek sociální
péče bude provedeno ročním nákladem
0,06 mld Kčs (v ČSR 0,04 mld Kčs, v SSR 0,02
mld Kčs). V příštích letech zůstanou
výdaje na stejné úrovni.
Úprava přídavků na děti
a výchovného
Zvýšení příplatku k přídavkům
na děti a k výchovnému k důchodům
pro těžce zdravotně postižené dítě
si vyžádá navíc ročně
0,04 mld Kčs (v ČSR 0,02 mld Kčs, v SSR 0,02
mld Kčs).
ČSSR | |||
nově přiznávané důchody | |||
vyplácené důchody | |||
dávky sociální péče | |||
přídavky na děti a výchovné | |||
z toho: příslušníci ozbrojených sborů | |||
-nově přizn. důch. | |||
- vyplácené důch. | |||
Celkem ČSSR | |||
ČSR: | |||
nově přiznávané důchody | |||
vyplácené důchody | |||
dávky sociální péče | |||
přídavky na děti a výchov. | |||
Celkem ČSR | |||
SSR: | |||
nově přiznávané důchody | |||
vyplácené důchody | |||
dávky sociální péče | |||
přídavky na děti a výchovné | |||
Celkem SSR |
Podrobný přehled nákladů na jednotlivá
opatření je uveden v příloze č.
4.
Administrativně technické zajištění
úprav v důchodovém zabezpečení
v úřadech důchodového zabezpečení
vyžaduje zajistit v roce 1988 zejména zvýšené
investiční prostředky (cca 90 mil. Kčs)
v souvislosti s nutnou obnovou a dovybavením úřadů
nezbytnou výpočetní technikou z nesocialistických
států tak, aby byly vytvořeny předpoklady
nejen pro zdárnou realizaci úprav vyplácených
důchodů, ale též pro aplikaci nového
zákona o sociálním zabezpečení
od října 1988, a to u nových žádostí
i u povyměřovací agendy. V obou úřadech
i na národních výborech je třeba počítat
též se zvýšením nákladů
na materiální výdaje, na služby a výdaje
nevýrobní povahy, cestovné, na ostatní
osobní výdaje, mzdové prostředky a
podobně. Mzdové prostředky v rozsahu 7 miliónů
Kčs bude třeba vynaložit i na odměny
pro pracovníky poštovního provozu v resortu
spojů.
Návrh vychází z reálného hodnocení
potřeb intenzifikace národního hospodářství,
respektuje přitom oprávněné zájmy
dělnické třídy, družstevního
rolnictva a ostatních pracujících. Prostředky
uvolňované pro realizaci navrhovaných opatření
lze srovnat pouze s úpravami provedenými před
40 lety k 1.10.1948 zákonem o národním pojištění
a zdokonalením důchodového zabezpečení
na základě usnesení XIV. sjezdu KSČ
k 1.1.1976. Opatření významně posílí
vyjádření zásluh v důchodovém
zabezpečení, prohloubí sociální
jistoty obyvatelstva a zlepší životní
úroveň prakticky všech důchodců.
Lze proto předpokládat, že nový zákon
o sociálním zabezpečení bude všemi
občany pozitivně přijat a odrazí se
i v růstu pracovní iniciativy a společenské
aktivity v zájmu plnění úkolů
uložených XVII. sjezdem KSČ.
Celkem si opatření v sociálním zabezpečení
uskutečněná v létech 1987 a 1988 vyžádají
koncem 8. pětiletky více než 6 mld Kčs:
v mld Kčs |
ČSSR | ||||
Oblast | ||||
společenská pomoc rodinám s dětmi (1. 8. 1987) | ||||
sociální péče (1987) | ||||
důchodové zabezpečení | ||||
1. etapa (1. 10. 1987) | ||||
2. etapa (1. 10. 1988) | ||||
Celkem |
x) v roce 1991 stoupnou náklady na 1,4 mld Kčs
Zbývající část z celkové
rezervy 8,6 mld Kčs je určena na další
etapu úprav v důchodovém zabezpečení
- zavedení systému pravidelného přizpůsobování
důchodů růstu mezd.