Usnesením vlády
Československé socialistické republiky ze
dne 22. října 1987 č. 283 o právním
zabezpečení přestavby hospodářského
mechanismu byl Státní arbitráži ČSSR
uložen úkol připravit návrh novely hospodářského
zákoníku.
Hlavním cílem novelizace
hospodářského zákoníku je vytvořit
v oblasti jím upravovaných vztahů větší
prostor pro rozvíjení socialistické podnikavosti
státních podniků, družstevních
organizací a ostatních článků
národního hospodářství, stanovit
pravidla usměrňující tuto činnost
tak, aby byl zajištěn její soulad s celospolečenskými
zájmy a zvýšená odpovědnost za
uspokojování potřeb společnosti a
právně vyjádřit novou koncepci vztahů
mezi orgány hospodářského
řízení a hospodářskými
organizacemi.
Za tím účelem
návrh novely zejména zavádí nový
právní institut práva hospodaření,
rozšiřuje možnost hospodářských
organizací podnikat v souladu s potřebami společnosti
i nad rámec daný stanoveným předmětem
činnosti, posiluje jejich samostatnost při rozhodování
o změnách a převodech výrobních
programů, omezuje dosavadní povinné uzavírání
hospodářských smluv /kontraktační
povinnost/ a snižuje rozsah oprávnění
orgánů hospodářského řízení
a hospodářské arbitráže zasahovat
do smluvních a dalších závazkových
vztahů. V souladu se zvýšenou samostatností
uvedených organizací zabezpečuje zvýšenou
ochranu majetku, který používají ke
své hospodářské činnosti, i
zvýšenou ochranu této činnosti samotné.
S cílem zvýšit současně
se samostatností i potřebnou odpovědnost
hospodařících organizaci návrh novely
zpřísňuje postihy za škody na majetku
v socialistickém společenském vlastnictví,
postihy za nekvalitní dodávky výrobků,
zvyšuje požadavky na kvalitu investičních
dodávek, zakládá
nové povinnosti dodavatelů jednak odstraňovat
na výzvu odběratele zřejmě vady již
v průběhu výstavby, jednak umožnit odběrateli
odstranit vadu a zaplatit mu s tím vzniklé náklady,
pokud jsou sami s odstraňováním vad odběratelem
převzaté dodávky v první
a dále stanoví odpovědnost za nezákonné
změny a převody výrobních programů.
Vedle dosavadních hospodářských pokut
nově zavádí postihy za zneužívání
postavení v hospodářských vztazích
na újmu odběratelů včetně případů,
kdy toto zneužívání směřuje
k získání
neoprávněných majetkových výhod
a monopolního postavení na trhu.
Ve stejném rozsahu jako
Směrnice k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu upouští
pro převážný počet případ
ad povinného účtování a vymáhání
majetkových sankcí a ponechává je
dohodě organizací s tím, že se zachovává
jen pro případy porušování povinností
v nejdůležitějších a z celospolečenského
hlediska nejvýznamnějších dodavatelsko-odběratelských
vztazích, konkrétně pro případy
vadných dodávek k zabezpečení závazných
výstupů státního
plánu za prodlení s plněním takových
dodávek. Poněvadž zvolená konstrukce
sankcí za vady dodávek a za prodlení s je
jich plněním umožňuje zmenšit postih
dodavatele v případě, že vynaloží
účinnou snahu vady neprodleně odstranit nebo
prodlení minimalizovat,
je možné odůvodněn předpokládat,
že na základě navrhované úpravy
sankcí budou moci být organizace nejen dostatečné
postihovány, ale i více ekonomicky zainteresovány.
K zabezpečení povinností
dodavatelů vůči odběratelům
a národnímu hospodářství budou
sloužit i další právní nástroje,
zejména ustanovení o oprávněních
zakladatelů usměrňovat podnikatelskou činnost
o podmínkách změn výrobních
programů, o povinnosti uzavřít hospodářskou
smlouvu o dodávkách výrobků, prací
nebo výkonů uvedených v zákoně
/závazné výstupy státního plánu,
potřeby obrany a bezpečnosti státu, materiální
zabezpečení úkolů rozvoje vědy
a techniky a zajištění léčebně
preventivní péče/ a ustanovení o oprávnění
orgánů hospodářského řízení
uložit organizacím povinnost uzavřít
hospodářskou
smlouvu, vyžadují-li to zájmy obrany a bezpečnosti
státu, plnění závazků z mezinárodních
smluv, ochrana života, zdraví a výživy
lidu, ochrana životního prostředí a
odstraňování následků živelních
pohrom a vážných havárií.
Novou koncepci vztahů orgánů
národohospodářského centra a hospodářských
organizací návrh novely vyjadřuje tím,
že stanoví podmínky pro vydávání
opatření, jimiž orgány hospodářského
řízení zasahují do činnosti
organizací a dává organizacím právo
na ochranu proti jejich nezákonným
opatřením. Zároveň upravuje majetkovou
odpovědnost orgánů hospodářského
řízení za negativní důsledky
vzniklé z jejich opatření pro činnost
organizací. Tato úprava se nevztahuje na akty orgánů
hospodářského řízení
vydávané v oblasti výkonu státní
správy; ochranu,
proti těmto aktům upravují zvláštní
právní předpisy /zákon o správním
řízení, zákon o odpovědnosti
za škodu způsobenou rozhodnutím orgánu
státu nebo jeho nesprávným úředním
postupem/.
V návaznosti na návrh zákona o státním
podniku návrh novely komplexně
řeší postup při likvidaci státních
podniků; úpravu likvidace přiměřeně
uplatňuje i pro družstevní organizace a pro
podniky společenských organizací.
Návrh posiluje úlohu
podnikového rejstříku z hlediska jistoty
a ochrany organizací v hospodářských
vztazích a odstraňuje dosavadní rozptýlenost
a nepřehlednost jeho úpravy v našem právním
řádu.
Pokud jde o dopad navrhovaného
zákona na státní rozpočet federace,
státní rozpočty republik a rozpočty
národních výborů, přicházejí
prakticky v úvahu jen důsledky povinnosti orgánů
hospodářského řízení
hradit škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím
a důsledky povinnosti vypořádat majetkovou
újmu vzniklou zásahem do hospodářské
činnosti organizací. Poněvadž navrhovaná
novela obsahuje jen podrobnější úpravu
těchto povinností
obsažených v návrzích zákona
o státním podniku, zákona o bytovém,
spotřebním a výrobním družstevnictví
a zákona o zemědělském družstevnictví,
měl by být rozpočtový dopad řešen
při projednávání těchto zákonů.
K článkům
III, IV a IX Zásad hospodářskoprávních
vztahů
Navržené úpravy
vyjadřují, že základním článkem
v národním hospodářství budou
v novém hospodářském mechanismu státní
podniky a družstva. Dále vyjadřují,
že předpokladem trvalého rozvoje národního
hospodářství je vedle účasti
pracujících na řízení prostřednictvím
společenských organizací též
jejich podíl na řízení prostřednictvím
orgánů socialistické samosprávy.
K § 8 odst. 2 až
§ 12:
Návrh vyjadřuje
novou koncepci socialistického celospolečenského
vlastnictví.
Vymezuje se pojem majetku socialistické
organizace v zájmu vyšší ochrany jejích
práv k tomuto majetku. Proti dosavadní úpravě
se rozšiřuje obsah pojmu "majetek organizace"
o práva k výsledkům výzkumné,
vývojové, projektové a jiné obdobné
činnosti. Tím navrhovaná úprava
vytváří předpoklady větší
materiální zainteresovanosti na těchto výsledcích
a širšího využívání
výsledků tvůrčí činnosti
při hospodaření všech socialistických
organizací. Zároveň, ve srovnání
s dřívějším stavem, se poskytuje
i těmto právům vyšší ochrana.
Vzhledem ke koncepci socialistického
celospolečenského vlastnictví a majetkové
samostatnosti socialistických organizací vyjádřené
v návrhu zákona o státním podniku
a ve Směrnicích k zabezpečení komplexní
přestavby hospodářského mechanismu
opouští hospodářský zákoník
institut správy národního majetku. Činí
tak také z toho důvodu, že tento institut je
nyní chápán jako atribut administrativně
direktivních metod řízení národního
hospodářství. Novela proto zavádí
nový institut "právo hospodaření",
jako obecné vyjádření
vztahu podniků a ostatních organizací k majetku
v socialistickém společenském vlastnictví,
s nímž podniky samostatně hospodaří,
aniž jsou jeho vlastníky. Tento pojem se pak důsledně
v návrhu novely promítá i do úpravy
závazkových vztahů vznikajících
při nakládání s majetkem organizací,
a to i do ustanovení, která nebylo nutno obsahově
jinak měnit.
Zároveň novela hospodářského
zákoníku zesiluje ochranu těchto samostatně
hospodařících organizací oproti stávajícímu
stavu tím, že právo hospodaření
prohlašuje /na rozdíl od dosavadního práva
správy/ za časově neomezené. Organizace,
která má k určitému majetku právo
hospodaření, se může domáhat
ochrany proti neoprávněným zásahům
do tohoto práva obdobně, jako je tomu u práva
vlastnického.
V návazností na
návrh zákona o státním podniku, jenž
ukládá podnikům povinnost chránit
životní prostředí, se do hospodářského
zákoníku vkládá nové ustanovení,
které především v zájmu ochrany
životního prostředí odpovídajícím
způsobem omezuje organizace ve výkonu jejich
vlastnického práva nebo práva hospodaření
/§ 10a/. Omezení je formulováno zcela obecně,
takže pokrývá všechny vlivy, jimiž
mohou být zájmy společnosti nebo organizací
ohrožovány.
K § 14:
Úprava ustanovení
§ 14 vyplývá z toho, že podle Směrnic
k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu má přestavba
stávající struktury výrobně
technické základny na nové státní
podniky proběhnout ve dvou etapách. První
etapa k 1. 7. 1988 a druhá k 1. 7. 1989. Je proto zřejmé,
že po předpokládaném datu účinnosti
novely hospodářského zákoníku
/1. 7. 1988/ budou vedle sebe existovat jak nové státní
podniky, tak dosavadní státní hospodářské
organizace. Přitom je nepochybné, že státní
podniky jsou socialistickými organizacemi. Z těchto
důvodů je nutné doplnit v hospodářském
zákoníku výčet druhů socialistických
organizací o státní podniky.
Navrhovaná úprava
též zabezpečuje vazbu na návrh zákona
o státním podniku a návrhy zákonů
o družstevnictví, jakož i na připravovanou
novelu zákona o hospodářských stycích
se zahraničím, a to tím, že socialistické
organizace označuje jako právnické osoby.
K § 17 odst. 2:
Aby se neuzavírala cesta
novým řešením v organizačním
uspořádání jednotlivých organizací,
vypouští se výčet organizačních
jednotek. Jinak je třeba dosavadní úpravu
zachovat, zejména z hlediska uspořádání
společenských organizací a možnosti
nového řešení právního
postavení drobných provozoven národních
výborů. Tato úprava se nevztahuje na státní
podniky, u nichž je postavení vnitřních
jednotek upraveno v návrhu zákona o státním
podniku.
V tomto i v dalších
ustanoveních se používá pojmu "právní
předpis", kterým se rozumí všeobecně
závazný právní předpis.
K §18a:
Navrhovaná úprava
zachovává princip speciality právní
způsobilosti socialistických organizaci a základní
vymezení jejího rozsahu předmětem
činnosti. Zároveň však umožňuje
socialistickým organizacím vykonávat i jinou
hospodářskou činnost, pokud tím nenaruší
plnění závazných výstupů
státního plánu a plnění hospodářských
závazků.
K § 25a:
V zájmu právní
jistoty socialistických organizací se v novém
ustanovení upravují důsledky pro případy,
kdy příslušný orgán hospodářského
řízení nerozhodne ve stanovené lhůtě
o žádosti organizace.
K § 26a až 26e:
Navržená úprava
je v hospodářském zákoníku
úpravou novou. Její zařazení do zákoníku
vyplývá ze Směrnic k zabezpečení
komplexní přestavby hospodářského
mechanismu. Smyslem této úpravy je vytvořit
právní podmínky větší
samostatnosti státních podniků a ostatních
základních článků národního
hospodářství, a tím zabezpečit
právní jistotu těchto subjektů při
jejich hospodářské činnosti v podmínkách
nového hospodářského mechanismu. Tím,
že nová úprava realizuje shodné záměry
sledované v návrhu zákona o státním
podniku a v návrzích zákonů o čs.
družstevnictví, stává se úpravou
obecnou.
K dosažení uvedeného
cíle se v novele hospodářského zákoníku
především nově charakterizují
orgány hospodářského řízení
jako subjekty vztahů při řízení
hospodářské činnosti organizací.
V návaznosti na to se pak vytváří
právní rámec dovolenosti zásahů
těchto orgánů do činnosti podniků.
Vymezuje se rozsah jejich způsobilosti vystupovat v těchto
vztazích a stanoví se majetková odpovědnost
z těchto vztahů vyplývající.
Způsobilost uvedených orgánů je vymezena
jednak okruhem jejich působnosti stanovené
v kompetenčních normách, jednak tím,
že zásahy těchto orgánů se připouštějí
pouze v případech a za podmínek uvedených
v právních předpisech. Tím se sleduje
vyloučení možnosti obnovy administrativně
direktivních zásahů do činnosti podniků.
V novele hospodářského
zákoníku se používá označení
"orgán hospodářského řízení"
pro ministerstva a další orgány uvedené
v § 26a v jejich vztazích při řízení
hospodářské činnosti v hospodářských
organizacích. Rozpočtové a příspěvkové
organizace neprovozují hospodářskou
činnost a ve vztahu k ním proto nevystupují
ministerstva, národní výbory atd. jako orgány
hospodářského řízení,
ale jako orgány státní správy, řídí
jejich veškerou činnost. Proto se například
v § 65 násl. užívá pro tyto případy
obecné označení "řídící
orgán".
Návrh novely vymezuje základní
formální a obsahové náležitosti
opatření, jimiž orgány hospodářského
řízení zasahují do činnosti
podniků, jakož i důležité požadavky
na dodržení určitého postupu při
jejich vydávání, se záměrem
posílit spolupráci ve vztazích při
řízení a zabezpečit integraci zájmů
organizací a orgánů hospodářského
řízení v těchto vztazích a
naplnit tak již mnoho let vyslovované názory
o potřebě sladění celospolečenských
a skupinových zájmů.
Pokud § 26b stanoví,
že opatření orgánu hospodářského
řízení nabývá účinnosti
dnem doručení, znamená to, že v případě,
kdy je více adresátů, nabývá
opatření účinnosti pro každého
adresáta zvlášť, podle toho, kdy mu opatření
bylo doručeno.
Moment vzniku škody pro povinnost
k její náhradě je okolností nevýznamnou.
Důležitý je především moment,
od kdy může být nárok na náhradu
škody uplatněn.
Právo podniku na ochranu
proti neoprávněným zásahům
orgánu hospodářského řízení
do jeho činnosti a právo na náhradu majetkové
újmy způsobené těmito zásahy
je důsledkem ekonomické samostatnosti podniku vyjádřené
úplným chozrasčotem a samofinancováním.
Pojem majetkové újmy vymezuje § 26e odst. 1.
Důsledky nezákonných
opatření řeší návrh v
zájmu větší autority orgánů
řízení a větší jistoty
v hospodářských vztazích tak, že
zachovává presumpci správnosti opatření,
dokud jeho neplatnost pro rozpor s právními předpisy
nevysloví na návrh organizace nebo z vlastního
podnětu orgán státní arbitráže.
Jde o obdobu řešení přijatého
zákonem o státním podniku /sdružení/
v SSSR.
V návaznosti na vymezení
způsobilosti orgánů hospodářského
řízení a na právní úpravu
ochrany organizací proti nezákonným opatřením
navržená úprava stanoví, že tyto
orgány odpovídají za škodu, způsobenou
organizaci opatřením, které je v rozporu
s právními předpisy, a že se této
odpovědnosti nemohou zprostit.
Jak vyplývá z návrhu
zákona o státním podniku i ze Směrnic
k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu, prosazení
principu hospodářské samostatnosti a plného
chozrasčotu vyžaduje řešit negativní
hospodářské důsledky vyvolané
v organizacích zásahy orgánů hospodářského
řízení i v případech, kdy tato
opatření jsou s právními předpisy
v souladu. Zmíněné dokumenty v této
souvislosti vytvářejí zvláštní
institut náhrady majetkové újmy k zabezpečení
majetkového vyrovnání zhoršených
hospodářských výsledků. Zároveň
návrh zákona o státním podniku předpokládá
úpravu rozsahu a podmínek náhrady této
újmy v hospodářském zákoníku.
Novela hospodářského zákoníku
řeší tyto otázky tak, že zakládá
oprávnění organizace
požadovat vyrovnání majetkové újmy
nejprve u příslušného orgánu
hospodářského řízení.
Teprve pokud její požadavek není uspokojen
u tohoto orgánu, může se organizace obrátit
na hospodářskou arbitráž s žádostí
o přiznání majetkového vyrovnání.
V souladu se Směrnicemi
k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu se v novele stanoví
i případy, kdy právo na majetkové
vyrovnání nevznikne.
V souvislosti s náhradou
majetkové újmy je nutno též zdůraznit,
že hospodářský zákoník
řeší pouze důsledky takových
opatření orgánů hospodářského
řízení, která jsou vydávána
při řízení hospodářské
činnosti organizací, a že tedy nemůže
řešit důsledky vydání správních
aktů (opatření k zajištění
bezpečnosti práce, veterinární, zdravotní
a hygienické ochrany apod.).
Důsledky těchto administrativně správních
aktů řeší zvláštní
zákon č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu
způsobenou rozhodnutím orgánu státu
nebo jeho nesprávným úředním
postupem.
K § 27 až 75 /část
druhá/:
Vzhledem k tomu, že zakládání
státních podniků, jejich právní
postavení, organizaci a základní principy
hospodaření bude upravovat zákon o státním
podniku, bylo nutno změnit celou dosavadní koncepci
části druhé hospodářského
zákoníku.
Hlava první nyní
upravuje pouze některé právní poměry
státních podniků, a to především
ty vztahy, které nejsou upraveny v návrhu zákona
o státním podniku. Jde zejména o úpravu
postupů, jež podle uvedeného zákona
mají být uplatňovány ve špatně
hospodařících podnicích, tj. zejména
postupů při likvidaci státního podniku.
Protože z harmonogramu postupu
přestavby struktury výrobně technické
základny vyplývá, že po dobu účinnosti
dílčí novely hospodářského
zákoníku budou ještě existovat i stávající
státní hospodářské organizace,
je dále nutno zachovat ve druhé části
hospodářského zákoníku podstatnou
část hlavy druhé, neboť jinak by tyto
organizace ztratily pro přechodné období
právní základ své existence.
Výrazně se mění
hlava čtvrtá této části týkající
se státního socialistického vlastnictví
a správy národního majetku. Je to především
proto, že se opouští institut správy národního
majetku. Nový pojem "právo hospodaření"
má u státních podniků vyjádřit,
jak již bylo řečeno, kvalitativně nový
vztah těchto podniků ke svěřenému
majetku.
K § 27a až 27e:
Návrh zákona o státním
podniku ukládá zakladatelům státních
podniků, aby ve špatně hospodařících
podnicích postupně zavedli konsolidační
režim, ustavili přímou správu, rozhodli
o sloučení, splynutí, rozdělení
nebo zrušení podniku.
Ustanovení o konsolidačním
režimu, přímé správě i
likvidaci v pojetí zákona o státním
podniku představuji určitý vzájemně
propojený blok opatření postupně se
obligatorně uskutečňujících.
Hospodářský zákoník navazuje
na úpravu těchto režimů v zákonu
o státním podniku a upravuje likvidaci podniku,
která bude mít v
zásadě obecný dosah. To znamená, že
bude použitelná i u jiných druhů socialistických
organizací.
Právní úprava
likvidace podniků je z objektivních příčin
nutná. I když se předpokládá,
že půjde o opatření zcela výjimečné,
požadavky na zvýšenou ekonomickou odpovědnost
podniků, vycházející z myšlenek
přestavby hospodářského mechanismu
ČSSR, vyúsťují logicky v likvidaci jako
konec konců krajní řešení problémů
špatně hospodařících podniků.
Tato problematika se týká nejen státních
podniků, ale i organizací
družstevních, dále podniků a jiných
hospodářských zařízení
společenských organizací. Proto je účelné
upravit likvidaci v jednom právním předpisu,
a to v hospodářském zákoníku.
Protože však, jak již bylo uvedeno, tvoří
ustanovení o konsolidačním
režimu, přímé správě a
likvidaci státních podniků jeden blok vnitřně
věcně a časově spojených opatření,
navrhuje se upravit likvidaci v části druhé
hospodářského zákoníku, a v
části třetí a čtvrté
na příslušných místech odkázat
jen na obdobné resp. přiměřené
použití jednotlivých ustanovení o likvidaci
státních podniků i pro likvidaci ostatních
jmenovaných organizací. Úprava se vztahuje
obdobně, popř. přiměřeně
i na družstevní organizace, ovšem s výjimkou
zemědělských družstev a společných
podniků, které mají vlastní
úpravu.
Návrh novely ukládá
zakladateli povinnost navrhnout zápis likvidace a jmenovaného
likvidátora do podnikového rejstříku;
dále je stanoveno, že dnem zápisu zanikají
funkce ředitele a orgány samosprávy. Po dobu
likvidace užívá podnik svého názvu
s dovětkem "v likvidaci". Informovanost organizací
i jiných subjektů dotčených likvidací,
zejména věřitelů státního
podniku v likvidaci, se zabezpečuje individuální
oznamovací povinností. Veřejné oznámení
vstupu státního podniku do likvidace navrhovaná
úprava nepředpokládá, ale ani ji -
pro případ, že by to bylo vhodné - nevylučuje.
Zajištění pořádku
v hospodaření, zejména předcházení
případnému rozkrádání
nebo nezákonným machinacím slouží
navrhovaná ustanovení o sestavení účetní
závěrky a o jejím předání
likvidátorovi spolu s účetními výkazy
a o vypracování zahajovací rozvahy a provedení
mimořádně inventarizace hospodářských
prostředků likvidátorem. Zabezpečení
dokonalé informovanosti zakladatele o průběhu
likvidace sleduje povinnost likvidátora podávat
čtvrtletní a roční hlášení
doložené účetní závěrkou.
Navrhovaná úprava
musí řešit i případ, kdy výtěžek
likvidace k uspokojení všech věřitelů
podniku nestačí. Pro ten případ rozděluje
pohledávky vůči podniku do tří
skupin: 1. pohledávky pracovníků podniku,
2. pohledávky státu na odvodech, daních a
poplatcích, 3. ostatní pohledávky. Vychází
z toho, že pohledávky prvé skupiny musí
být z důvodů sociálních vždy
uspokojeny v plném rozsahu /jde zejména o odměny
za práci a náhrady škod z pracovních
úrazů/. Také
pohledávky druhé skupiny musí být
uspokojeny přednostně. Ostatní pohledávky
mohou být uspokojeny poměrně. Protože
rozhodnutí o poměrném vypořádání
a jeho výši se významně dotýká
ekonomických zájmů věřitelů,
zejména také jiných státních
podniků, nemůže být
ponecháno pouze likvidátorovi, ale je třeba,
jako prostředek minimálních záruk
korektnosti, požadovat souhlas jiného orgánu.
Návrh svěřuje udělení souhlasu
zakladateli. Kdyby nastala mimo očekávání
taková situace, že by výtěžek likvidace
nestačil ani k uspokojení
pohledávek druhé nebo i první skupiny, bylo
by nutné, aby stát provedl konkrétní
opatření na úseku odvodů, daní
a poplatků, popřípadě na úseku
zabezpečení prostředků na uspokojení
pohledávek pracovníků podniku.
K § 28 až 49:
Vzhledem k tomu, že přestavba
organizačních struktur výrobně technické
základny má být ukončena až k
datu 1.7.1989, zachovává se v upravené podobě
hlava druhá o státních hospodářských
organizacích. Vypouští se však ustanovení
o jejich zřizování /§ 42 až 43/,
neboť poté, kdy
zákon o státním podniku nabude účinnosti,
žádná socialistická organizace podnikového
typu /rozumí se ve státním sektoru/ nemůže
již být založena způsobem stanoveným
v hospodářském zákoníku, ale
způsobem předpokládaným zákonem
o státním podniku.
Dále se vypouštějí
ta ustanovení, která jsou překonána
novými vztahy mezi centrem a podniky /§ 30 odst. 1/
a ustanovení, která nemají normativní
charakter.
Konečně se vypouštějí
ustanovení, která byla v roce 1982 převzata
do hospodářského zákoníku z
nařízení vlády č. 91/1974 Sb.,
o organizaci výrobních hospodářských
jednotek a jejich statutech (§ 32 až 34 a další).
I když do 1.7.1989 ještě budou existovat VHJ,
postačí do této doby úprava obsažená
v uvedeném nařízení. S celkovým
zrušením tohoto nařízení se počítá
k datu 1.7.1989.
K § 51 až 55:
Dosavadní důležitá
úprava obsažená v těchto ustanoveních
se vypouští z toho důvodu, že problematika
podmínek a provádění převodu
výrobních programů se nyní upravuje
obecně pro všechny socialistické organizace
v části desáté. Pokud jde o změny
výrobních programů, jsou celospolečenské
zájmy chráněny zejména v ustanovení
§ 119a hospodářského zákoníku.
K § 63 až 75:
Návrh změn a doplnění
v této části novely vychází
ze zásady, že věci, tvořící
materiální základnu státních
organizací, jsou ve vlastnictví všeho lidu.
Nová úprava § 64 rozšiřuje pojetí
národního majetku a přizpůsobuje jeho
vymezení návrhu zákona o státním
podniku. Současně obsahuje novou koncepci výkonu
celospolečenského socialistického vlastnictví
vyjadřovanou v pojmu
práva hospodaření. Podnik, který má
ke svěřené části národního
majetku právo hospodaření, je oprávněn
svým jménem tento majetek držet, užívat,
nakládat s ním a má právo a povinnost
chránit a rozmnožovat jej. Tento majetek mu nelze
odejmout vyjma případů
stanovených zákonem a zásadně za úplatu.
Nové znění
uvedeného ustanovení zahrnuje do národního
majetku nejen věci ve vlastnictví všeho lidu
a jiná majetková práva státu jako
dosud, ale také jiná majetková práva
státních organizací, neboť ani tato
práva nelze stavět vně národního
majetku. K věcem v celospolečenském socialistickém
vlastnictví a pohledávkám a jiným
majetkovým právům státu mají
organizace právo hospodaření.
Hospodářský
zákoník, jako předpis upravující
v obecné poloze právní poměry všech
státních organizací, musí i nadále
řešit základní otázky výkonu
tohoto celospolečenského socialistického
vlastnictví pro všechny organizace, které se
na jeho výkonu podílejí. Proto právo
hospodaření je zavedeno jako obecné vyjádření
nového vztahu organizací
ke svěřenému majetku. Úprava obsahu
tohoto práva je však diferencována podle toho,
které organizace jsou jeho subjekty.
Pro státní podniky
se vylučuje platnost těch ustanovení hospodářského
zákoníku, která upravují podmínky
výkonu celospolečenského vlastnictví,
jež neodpovídají postavení těchto
organizací. Potřebnou úpravu v tomto směru
nyní obsahuje návrh zákona o státním
podniku. V hospodářském zákoníku
se pro státní podniky ponechávají
v platnosti ustanovení o převodu národního
majetku, popřípadě o jeho
přenechání do užívání,
která jsou obecně použitelná pro všechny
státní organizace.
K vypuštění
§ 66 odst. 3 dochází proto, že ochrana
práva hospodaření s národním
majetkem je obsažena v návrhu nového §
10. Změna § 68 sleduje to, aby podmínky stanovené
prováděcím předpisem pro převody
práva hospodaření s národním
majetkem obecně platily pro všechny státní
organizace s výjimkou státních podniků.
Pro státní podniky upraví prováděcí
předpis pouze případy uvedené v zákoně
(investiční výstavba a individuální
bytová výstavba). Přenechání
do tzv. trvalého užívání ve smyslu
§ 70 je vyhraženo jen pro okresní, popř.
městské národní výbory. Státní
podniky mohou přenechávat národní
majetek do dočasného nebo i dlouhodobého
užívání jiným socialistickým
organizacím v rámci
svého práva s národním majetkem samostatně
nakládat.
Nově se zařazuje
do hospodářského zákoníku úprava,
podle níž může být státním
organizacím uložena pokuta za porušení
povinnosti stanovených právními předpisy
pro ochranu národního majetku a pro hospodaření
s tímto majetkem. Úprava obdobných sankcí
ve vyhlášce č. 90/1984 Sb., o správě
národního majetku neodpovídá principu,
podle něhož mohou být pokuty stanoveny pouze
zákonem. Proto byl v hospodářském
zákoníku vytvořen zákonný podklad
pro podrobnější
úpravu v prováděcím předpise.
K § 76 až 96:
Změny provedené
v části třetí hospodářského
zákoníku vyjadřují skutečnost,
že postavení a právní poměry
družstevních organizaci budou upraveny jak v hospodářském
zákoníku, tak v připravovaných zákonech
o družstevnictví. Za tohoto stavu je třeba
v návaznosti na § 14, který družstevní
organizace zahrnuje mezi socialistické organizace, určit
druhy těchto organizací.
Ustanovení § 77 až
93 se navrhují k vypuštění, a to vzhledem
k tomu, že problematika, kterou řeší,
je upravena v návrzích zákonů o družstevnictví.
Protože některé družstevní organizace
/včetně družstevních podniků/
hospodaří se svěřeným majetkem,
zavádí se i pro ně právo hospodaření.
Družstevní podniky hospodaří s majetkem
v družstevním vlastnictví podle
zvláštních předpisů. Proto se
§ 96 vypouští.
K § 98 až 106:
V části čtvrté
se rovněž opouští pojem správy
a pro podniky a hospodářská zařízení
společenských organizací hospodařící
se svěřeným majetkem se institut správy
nahrazuje institutem práva hospodaření.
K § 107 až §
112:
Podnikový rejstřík
je v hospodářském životě hlavním
zdrojem informací o podstatných otázkách
právní existence v rejstříku zapsaných
socialistických organizací, jakožto účastníků
právních vztahů. Do podnikového rejstříku
se zapisují nejen státní podniky, ale i jiné
socialistické organizace - družstva, podniky a hospodářská
zařízení společenských organizací
a jiné subjekty, které provozují hospodářskou
činnost /podniky zahraničního obchodu a ostatní
právnické osoby oprávněné
k výkonu zahraničně obchodní činnosti,
národní výbory provozující
hospodářskou činnost v drobných provozovnách/.
Z toho důvodu je namístě,
aby právní úprava podnikového rejstříku
byla obsažena v hospodářském zákoníku,
který upravuje hospodářské vztahy
všech hospodářských organizací.
V souladu se záměry
zákona o státním podniku se význam
podnikového rejstříku zvyšuje v souvislosti
s tím, že základním předpokladem
vzniku státního podniku má být zápis
tohoto podniku do podnikového rejstříku.
Podnikový rejstřík se dále stává
důležitým prostředkem pro provádění
státního dohledu nad tím, zda nejsou zakládány
podniky, jejichž činnost by nebyla v souladu s právními
předpisy.
Navrhovaná úprava
podnikového rejstříku respektuje principy
chozrasčotního hospodaření státních
podniků i jiných socialistických organizací,
jak jsou vyjádřeny v dokumentech k přestavbě
hospodářského mechanismu ČSSR, a v
zájmu vyšší informovanosti ekonomického
centra rozšiřuje údaje o činnosti socialistických
organizací a posiluje právní jistotu
subjektů podnikatelské činnosti. V souladu
s tím se sjednocuje formálně i věcně
provádění zápisu do podnikového
rejstříku, jak pokud jde o socialistické
organizace činné v národním hospodářství
ČSSR, tak i pokud jde o právnické osoby oprávněné
k zahraničně
obchodní činnosti. Přitom navrhovaná
úprava nově zavádí konstitutivní
povahu zápisu organizací zúčastňujících
se zahraničního obchodu do podnikového rejstříku,
neboť v novém hospodářském mechanismu
nejsou důvody pro odlišné řešení
vzniku právní subjektivity
u těchto organizací. V ostatním návrh
respektuje specifika těchto právnických osob
tak, jak bylo dosud upraveno.
Návrh soustřeďuje
v jednom paragrafu ustanovení o všech druzích
právních subjektů, které se povinně
zapisují do podnikového rejstříku.
Současně v souladu s dosavadními zkušenostmi
vylučuje ze zápisu Státní banku československou,
Ústřední radu družstev a svazy družstev.
Naproti tomu v souladu s přechodem na státní
podniky se ze zápisu již nevylučují
státní organizace spojů, československých
státních drah a podniky železniční
dopravy.
Mezi skutečnosti, které
se zapisují do podnikového rejstříku,
se nově zařazují - v souladu s návrhem
zákona o státním podniku - jednak údaj
o výši hodnoty majetku svěřeného
organizaci /právnické osobě/ při jejím
zřízení a jednak předmět činnosti,
který se dosud u státních hospodářských
organizací nezapisoval.
V souladu s posílením
právní jistoty subjektů podnikatelské
činnosti se rozšiřuje právo nahlížet
do podnikového rejstříku a pořizovat
z něj výpisy. Toto právo již není
omezeno osvědčováním zájmu
na skutečnostech v něm uvedených.
Dále se dosavadní
úprava doplňuje o povinnost uloženou všem
státním orgánům a organizacím
upozornit rejstříkový soud na rozpory mezi
stavem skutečným a stavem rejstříkovým
/oznamovací povinnost/.
Výrazně se posiluje
funkce podnikového rejstříku tím,
že rejstříkovému soudu ukládá
povinnost zkoumat legalitu skutečností navrhovaných
k zápisu.
Navrhovaná úprava
počítá se zmocněním pro vládu
ČSSR stanovit další skutečnosti, jejichž
potřeba zápisu do podnikového rejstříku
se v budoucnu projeví jako naléhavá a nutná.
Úprava působnosti soudů ve věcech
podnikového rejstříku se svěřuje
zvláštním předpisům. Upouští
se od zmocnění vlády ČSSR stanovit
pro vedení podnikového rejstříku jiný
státní orgán
než soud.
Provedení výše
zmíněných věcných změn
umožní zjednodušit právní úpravu,
která je doposud roztříštěná
a následkem toho i nepřehledná, poněvadž
je zčásti obsažena v hospodářském
zákoníku, zčásti ve vyhlášce
č. 114/1964 Sb. a zčásti v zákoně
č. 72/1970 Sb. Sníží se tím rovněž
počet právních předpisů o podnikovém
rejstříku. Zákon č. 72/1970 Sb. v
době svého vzniku reagoval na nepřehlednou
situaci v činnosti drobných hospodářských
jednotek, většinou v nestátní sféře,
provozujících často nedovolenou
činnost. Zavedl proto povinnost zapisovat do podnikového
rejstříku předmět činnosti
u družstevních organizací a u hospodářských
zařízení společenských organizací.
Jeho základní principy jsou obecně platné,
a proto byly v převážné míře
převzaty do komplexní
úpravy podnikového rejstříku v nynější
novele hospodářského zákoníku.
K § 114a:
Zůstává i
nadále zachována jmenovitě stanovená
povinnost projednávat dodavatelsko-odběratelské
vztahy; její rozsah bude určen prováděcím
předpisem. Při bezrozporovém projednání
jsou organizace povinny vždy uzavřít smlouvu
o přípravě dodávek. To má posílit
závaznost výsledků jednání
a význam smlouvy o přípravě dodávek
pro formování dodavatelsko-odběratelských
vztahů. Protokol o výsledcích projednání
dodavatelsko-odběratelských
vztahů zůstává zachován jen
pro případy, kdy došlo k rozporům. Ty
řeší i nadále orgány hospodářského
řízení.
K § 115 odst. 2
V ustanovení se vymezuje
pojem plánovacího aktu v souladu se Směrnicemi
k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu.
K § 116:
Vypouští se dosavadní
odstavec 5 vzhledem k novému pojetí samostatnosti
organizací a vztahu mezi orgány hospodářského
řízení a podniky. Tomu by neodpovídalo,
aby orgány hospodářského řízení
uzavíraly smlouvy, které by zavazovaly organizace
spadající do jejich řídící
působnosti.
K § 117:
Nynější úprava
umožňuje, aby hospodářské závazky
mezi organizacemi vznikaly již přímo z plánovacího
aktu. Novému pojetí ekonomické a právní
samostatnosti podniků neodpovídá, aby v běžném
plánovacím procesu právní úkony
organizací směřující ke vzniku
hospodářských závazků byly
nahrazovány rozhodnutím jiných subjektů
- plánovacích orgánů.
K § 118:
V konstrukci § 118 dochází
k podstatné změně především
v tom, že opatření lze vydat jen v mimořádných
případech. Mimořádnost musí
být dána i tehdy, jestliže to vyžadují
okolnosti taxativně v § 118 uvedené. V zájmu
komplexnosti úpravy se dává orgánům
hospodářského řízení
možnost uložit také povinnost přistoupit
na změnu nebo zrušení závazků
z hospodářských
smluv. Druhá podstatná změna spočívá
v tom, že se zcela upouští od možnosti,
aby opatření podle § 118 vydala hospodářská
arbitráž. Věcně jde o zásah do
hospodářské činnosti organizací,
který by i v mimořádných případech
měly provádět orgány hospodářského
řízení. Kromě toho bude mít
takový zásah za následek i majetkovou odpovědnost
podle zákona o státním podniku. Výčet
případů, v nichž mohou orgány
hospodářského řízení
zasahovat do činnosti podniků, koresponduje s ustanovením
§ 33 návrhu zákona o státním
podniku.
K § 119a odst. 1:
Navržené znění,
v souladu se zásadami přestavby, redukuje dosavadní
zákaz omezování výroby nebo vypouštění
výrobků, prací a výkonů z výrobního
programu jen na případy mimořádného
společenského významu. Výpočet
těchto případů je taxativní.
Nepředpokládá se udělování
souhlasu orgány hospodářského řízení.
K § 123:
Dosavadní znění
zákona vychází z toho, že organizace,
která neoprávněně získala majetkový
prospěch, spočívající v hmotném
majetku, není povinna tento prospěch vydat, popř.
vydat věci téhož druhu, jestliže takové
vydání není možné nebo účelné.
Neřeší však přechod práv
k takto získaným věcem. Tuto nedůslednost
odstraňuje navržený doplněk. Přitom
řešení otázky, zda vydání
je možné nebo účelné, má
povahu zjištění objektivně
existujících okolností konkrétního
případu. Podmínkou přechodu práva
hospodaření nebo vlastnictví není
nahrazení ceny neoprávněně získaného
majetkového prospěchu.
K § 125:
V odstavci 2 se vypouští
lhůta jednoho měsíce vzhledem k navrženému
zrušení povinnosti stanovené v § 166a
h.z. Zcela se vypouští dosavadní odstavec 3.
Možnost uložit povinnost přistoupit na změnu
nebo zrušení závazku je pro výjimečné
případy zakotvena v navrženém znění
§ 118. Úprava náhrady nutných nákladů
je konstruována jako podpůrná,
pokud si organizace nedohodly něco jiného. Do budoucnosti
se nepočítá s možností, aby prováděcí
předpisy stanovily další případy
povinnosti přistoupit na změnu nebo zrušení
závazku /odstavec 8/, neboť taková opatření
mají být především věcí
dohody smluvních stran.
V novém odstavci 8 se zakládá
nový titul pro změnu nebo zrušení závazku
ve vazbě na splnění požadavku dodavatele
podle § 361 odst. 4. Povinnost přistoupit na změnu
však nevzniká v případech, kdy je dodavatel
povinen uzavřít hospodářskou
smlouvu.
K § 128:
Navržené změny
jsou zdůvodněny tím, že provádění
převodů práv a povinností mezi organizacemi
rozhodnutími nadřízených orgánů
není v souladu se zásadami přestavby.
K § 129b:
Závazek zaniká,
stane-li se jeho plnění nemožným. V
souvislosti se zvyšováním odpovědnosti
organizací se toto ustanovení doplňuje úpravou,
podle níž organizace, která způsobila
nemožnost plnění, se nemůže zprostit
odpovědnosti za škodu v důsledku toho vzniklou.
K § 131:
Doplňky v odstavci 1 (písm.
a/ a b/) představují zpřesnění
dosavadní úpravy na základě zkušeností
z rozhodovací činnosti orgánů hospodářské
arbitráže.
Nově navržený
odstavec 4 upravuje běh lhůty pro uplatnění
práva na vydání neoprávněného
majetkového prospěchu, a to v zásadě
stejně jako u práva na náhradu škody
/odstavec 3/. Prakticky vylučuje dosavadní nežádoucí
důsledky rozdílného běhu lhůt
při souběhu práva na vydání
neoprávněného majetkového prospěchu
a práva na náhradu škody.
K § 135:
Vypouští se první
věta, která je nadbytečná. Rozsah
odpovědnosti za vady je plně vyjádřen
již v § 133 hospodářského zákoníku.
Pro prodloužení záruční doby
jednostranným úkonem se vyžaduje písemná
forma s ohledem na závažnost důsledků
a na § 23 odst. 1 hospodářského zákoníku.
Pro účinnost dohody o kratší záruční
době se upouští od souhlasu nadřízených
orgánů.
K § 138:
Navrženým doplněním
se sleduje, v zájmu snížení administrativní
náročnosti, odstranit zbytečné spory
o majetkové sankce, které byly dosud vyvolávány
jen proto, aby hospodářská arbitráž
mohla na základě svého zvláštního
oprávnění prominout majetkové sankce,
na které vzniklo právo v důsledku prodlení
způsobeného jen neodvratitelnou události.