K § 141 a 142:
Právní úprava
majetkových sankcí v hospodářském
zákoníku byla až dosud postavena na principu
jejich povinného účtování a
vymáhání. Zároveň většinu
majetkových sankcí stanovily právní
předpisy. Realizace přestavby hospodářského
mechanismu však směřuje k tomu, aby se majetkové
sankce postupně staly záležitostí smluvních
stran samotných, a aby z toho
důvodu také jejich účtování
a vymáhání bylo zásadně ponecháno
jen na vůli oprávněné organizace.
Návrh dílčí novely hospodářského
zákoníku jde tomuto požadavku vstříc
v tom, že povinnost účtovat a vymáhat
majetkové sankce omezuje jen na případy zákonem
výslovně stanovené
/§ 142 odst. 1/. Novela pak stanoví tuto povinnost
pouze tam, kde se majetkovými sankcemi zajišťují
závazky ke splnění jmenovitých úkolů
státního plánu, státních zakázek
a odběratelských limitů. I v těchto
případech se povinnost netýká majetkové
sankce, která v jednotlivém případě
nepřesahuje částku 5.000 Kčs /jde
o zvýšení oproti dosavadní částce
2.000 Kčs/, pokud právní předpis nestanoví
něco jiného.
Upouští se od pořádkové
lhůty pro vyúčtování majetkových
sankcí a zachovává se jen lhůta pro
zaplacení vyúčtovaných majetkových
sankcí, popř. pro sdělení námitek
proti vyúčtování.
Pokud jde o důsledky porušení
povinnosti vyúčtovat, vymáhat nebo platit
majetkové sankce, navržené znění
odstavce 4 v § 142 zachovává odvod penále
do státního rozpočtu na základě
rozhodnutí hospodářské arbitráže.
Zároveň však oproti dosavadní úpravě
novela zavádí tři změny. Podle nich
by arbitráž nadále ukládala odvod jen
na základě svého uvážení,
nikoli obligatorně. Výše odvodu by byla stanovena
arbitráži podle konkrétních
okolností případu až do výše
částky, která měla být jako
penále zaplacena. Odvod by dále nemusel být
ukládán vždy oběma organizacím
jako dosud, nýbrž by bylo možno, podle okolnosti
případu, uložit odvod jen jedné z nich.
K § 145 až 147:
Právní úprava
náhrady škody ve vztazích mezi organizacemi
se v základě ponechává beze změny.
Podstatnou změnou je jen změna § 147 odst.
1. Podle navrženého znění je odpovědná
organizace povinna hradit poškozené organizaci vždy
nejen škodu skutečnou, ale také ušlý
zisk. Tuto změnu vyžaduje zvýšená
majetková samostatnost a odpovědnost organizací
a důsledné uplatnění chozrasčotu
a samofinancování. S rozsáhlejšími
změnami v právní úpravě náhrady
škody, zejména ve směru jejího sjednocení
a doplnění v oblasti prevence,
se počítá až ve druhé etapě,
při přípravě nového hospodářského
zákoníku.
K § 158 až 161:
Právní úprava
povinnosti uzavřít hospodářskou smlouvu
je dána celospolečenským zájmem na
zabezpečování úkolů státního
plánu. Hospodářskými smlouvami se
tyto úkoly promítají do závazkových
/smluvních/ vztahů mezi socialistickými organizacemi.
Přestavba hospodářského
mechanismu však počítá jednak s podstatným
omezením počtu závazných úkolů
ukládaných přímo organizacím,
jednak s větší volnosti podniků při
rozhodování o odbytu jejich produkce. Této
nové koncepci by neodpovídalo zachování
obecné kontraktační povinnosti stanovené
v § 158 odst. 2 písm. c/. Proto se tato úprava
vypouští. Na ochranu zájmů odběratele
pamatuje hospodářský zákoník
v § 119 odst. 2, § 119a odst. 3 a § 118.
Jinak rozsah kontraktační
povinnosti stanovené zákonem odpovídá
Směrnicím k zabezpečení komplexní
přestavby hospodářského mechanismu
a v souladu s ní se doplňuje o povinnost uzavřít
smlouvu k zabezpečení dodávek pro státní
zakázky.
Doplněním §
159 odst. 2 se mají odstranit dosavadní pochybnosti
o tom, zda se zde upravená kontraktační povinnost
vztahuje pouze na dodávky běžných výrobků
a materiálů nezbytných ke splnění
plánovaných úkolů rozvoje vědy
a techniky nebo i na dodávky (poddodávky) samotných
výzkumných řešení (vědeckotechnických
prací).
Vypuštěním
§ 161 se sleduje do budoucnosti zabránit rozšiřování
povinnosti uzavřít hospodářskou smlouvu
v prováděcích předpisech.
K § 163 a 164:
Vzhledem k nové koncepci
vztahu centra a podniků by nadále nebylo únosné,
aby orgány hospodářského řízení
uzavíraly smlouvy o přípravě dodávek
s tím, že se zavazují zajistit uzavření
budoucích realizačních smluv. Proto se právní
úprava této možnosti z dosavadního znění
zákona vypouští.
Navržená změna
má za cíl vyloučit orgány hospodářského
řízení z uzavírání smluv
o přípravě dodávek. Přitom
se zachovává možnost, aby orgány hospodářského
řízení uzavíraly přípravné
smlouvy o spolupráci podle § 164 h. z.
Obdobně, pokud orgány
hospodářského řízení
uzavřou přípravnou smlouvu o spolupráci
/§ 164/, bude napříště závazná
pouze pro ně, nikoliv pro jimi řízené
organizace, jak to umožňovala dosavadní úprava.
K § 166a:
Dosavadní ustanovení upravuje povinnost dodavatelských
organizací uzavírat dodávkové smlouvy
na plánovaný rozsah
dodávek do určité, právním
předpisem stanovené doby. Plnění této
povinnosti mělo být podkladem pro kontrolu odbytové
činnosti organizací jejich nadřízenými
orgány. Jde tedy o úpravu, která vychází
ze soustavy, v níž převažují administrativně
direktivní prvky
řízení. Principům zvyšování
samostatnosti organizací již tato úprava neodpovídá,
a je proto třeba ji vypustit.
K § 170a:
Navržené ustanovení
sleduje, aby výrobky s omezenou dobou životnosti byly
odběrateli dodány v takové době, aby
je mohl dostatečně využít. Proto umožňuje,
aby výrobky dodané po uplynutí stanovené
nebo dohodnuté části doby životnosti
mohl odběratel odmítnout, a pokud si je ponechá,
požadovat přiměřenou slevu.
K § 198 a 200a:
Úprava záručních
dob u dodávek výrobků a úprava reklamačního
řízení se doplňuje a zpřesňuje.
Cílem je chránit zájmy specializovaných
servisních organizací při provádění
záručních i pozáručních
oprav a zjednodušit reklamační řízení
tak, aby mohlo být co nejrychleji dosaženo nápravy
negativních důsledků vadného
plnění. Pamatováno je i na plnou vazbu na
úpravu v občanském zákoníku.
Prodloužení záručních
dob na výrobky se doplňuje v několika směrech.
Navrhovaná úprava sleduje, aby důsledky případných
vad zjištěných občanem v uvedené
době stihly výrobce a nezůstávaly
na obchodní organizaci. Tím se nově vytváří
vazba na § 248 odst. 1 občanského zákoníku,
podle něhož "je-li na prodávané
věci, jejím obalu nebo návodu k ní
vyznačena lhůta, do níž má být
věc použita, neskončí záruční
doba před uplynutím této lhůty".
Dále se má zabezpečit,
aby u výrobků, určených k prodeji
občanům, u nichž je stanovena záruční
doba delší než 6 měsíců,
obchodní organizace měla pro skladování
výrobků a maloobchodní prodej zajištěnu
dobu dvou let, aniž by se tím ovlivňoval běh
záruky vůči výrobci, jako je to u
běžných výrobků. Tato úprava
se ovšem nevztahuje na zemědělské a
potravinářské výrobky.
Ochrana práv servisních
organizací konečně vyžaduje i prodloužení
záruční doby na náhradní díly,
které tyto organizace nakupují, a s nimiž provádějí
opravy. Záruční doba se novelou prodlužuje
tak, aby v maximální míře postihla
dobu, po níž servisní organizace odpovídá
za vadu opravy spotřebiteli, a aby důsledky případných
vad použitých náhradních dílů
nenesla tato organizace, nýbrž výrobce dílů.
Nové znění
§ 198 odst. 3 komplexně vyjadřuje běh
záruční doby v případě,
že je poskytováno nové bezvadné plnění,
nebo provedeno bezplatné odstranění vad v
rámci odpovědnosti za vady dodávek. Dosavadní
úprava nebyla úplná.
V zájmu urychlení
reklamačního řízení se novelou
umožňuje, aby reklamační řízení
probíhalo nejen mezi odběratelem a dodavatelem,
jako je tomu doposud, ale i mezi odběratelem a servisní
organizací určenou dodavatelem. Jde o podstatné
snížení administrativní náročnosti
oproti současnému stavu
a zároveň o opatřeni, jimž se sleduje
podpořit rozvoj servisních služeb.
K § 201 až 202:
Navrhovaná úprava
sleduje zvýšení odpovědnosti dodavatele
za vady v tom směru, že dosavadní možnost
požadovat při opakovaných vadách zrušení
smlouvy nebo nové bezvadné plnění,
která byla vázána jen na výrobky určené
k prodej i občanům, platí obecně pro
všechny výrobky bez ohledu na jejich určení.
Podobně i pro případy, kdy výrobky
nedosahují stanovené spolehlivosti a nemohou tedy
sloužit svému účelu ani po opakovaných
opravách, má odběratel stejná práva
jako u neodstranitelných vad.
Důsledně se provádí
vazba práv občana vůči obchodní
organizaci a práv obchodní organizace vůči
výrobci, která zatím byla řešena
jen v některých základních podmínkách
dodávky.
V zájmu posílení
právní jistoty se výslovně upravuje
důsledek volby některého z práv z
odpovědnosti za vady odběratelem. Výslovná
úprava dosud chyběla, což v praxi způsobovalo
určité problémy. Umožňuje se,
aby u dodávek určitých výrobků
byla práva vypořádána ve formě
záručního paušálu. Jde o úpravu,
která je v zájmu dodavatelských i odběratelských
organizací, neboť znamená urychlení
reparace důsledků vadného plnění.
Běžně se také tento způsob uplatňuje
v zahraničí a v mezinárodním obchodě.
Dosavadní úprava jej nepřipouští,
což praxe pociťuje jako značný nedostatek.
Za účelem komplexního
řešení režimu odpovědnosti za vady
plnění poskytnutého v rámci odpovědnosti
za vady se upravuje okamžik splnění příslušné
povinnosti, i obsah práv, nebylo-li reparační
plnění bezvadné.
V návaznosti na prohloubení
úpravy práv z odpovědnosti za vady se doplňuje
úprava důsledků v případě,
že odběratel využije svého práva
nezaplatit v rozsahu vadného plnění fakturu.
Opět jde o řešeni, které směřuje
k posílení právní jistoty odběratele
i dodavatele.
K § 206 až 208:
Návrh sleduje zvýšit
a zpřísnit odpovědnost dodavatele za dodávku
výrobků s neodstranitelnými vadami, které
brání odběrateli tyto výrobky užívat.
V tomto případě se zvyšuje penále
na 20 % a zároveň se vypouští dosavadní
zvýšení penále při hrubém
porušení technologického postupu, které
se ukázalo nepraktické, zejména z hlediska
důkazního břemene. Vychází
se z toho, že u výrobků, které nelze
užít k určenému účelu,
protože mají neodstranitelné vady, vždy
muselo dojít k závaznému
porušení technologické kázně
nebo výstupní kontroly.
Zachovává se ovšem
nižší sankce pro případy, kdy si
odběratel výrobek bez opravy ponechá, popř.
sám zajistí opravu, jakož i zmírnění
sankčního postihu pro případy, že
dodavatel uspokojí práva odběratele rychle.
Nově se zavádí zpřísnění
postihu dodavatelů pro případ opakovaného
výskytu vady nebo trvalé nespolehlivosti výrobků.
Je výslovně stanoven
základ pro výpočet penále v případě,
kdy se provádí statistická přejímka;
tato úprava dosud chyběla.
Navrhovaná úprava
již nepracuje s pojmem "jinak vadné plnění",
který zahrnoval případy, kdy ke zhoršení
vlastností předmětu plnění
došlo po splnění v důsledku vadného
balení nebo ložení, dále vady kompletnosti,
značení, množství a plnění
něčeho jiného /aliud/. Na poškození
v důsledku vadného ložení nebo balení
se vztahuje nyní § 206 odst. 1; vzhledem k závažnosti
důsledků pro odběratele je navrhována
sankce vyšší než podle platné úpravy.
Pro případy vad značení a kompletnosti
je penále upraveno samostatně a
je zachována stejná sazba, jaká byla v dosavadním
§ 208 odst. 1. Jednotně je stanoveno penále,
jestliže je dodáno nižší množství
výrobků. Dosavadní rozlišování
výše penále podle toho, zda bylo dodáno
menši množství, než je uvedeno v průvodních
dokladech, nebo zda k úbytku
došlo po splnění pro vady ložení
nebo balení, je z hlediska odběratele neodůvodněné.
Nestranným odhadem je odhad
provedený na základě využiti matematických
a statistických výpočtů podle příslušných
ČSN.
K § 213:
V navrhované změně
se promítají zásady vyjádřené
v návrhu zákona o státním podniku
a ve Směrnicích k zabezpečení komplexní
přestavby hospodářského mechanismu.
Proto z dosavadních titulů pro platné vydání
dodávkového příkazu zůstává
jen titul nejčastější, t.j. smlouva
o přípravě dodávek /§ 163/. K
tomu, aby byl dodávkový příkaz platně
vydán, musí být ve shodě s titulem,
o nějž se jeho vydání opírá.
Dále musí být ve shodě s údaji
pro včasné materiálové a výrobní
zajištění, pokud se strany dohodly, že
tyto údaje mají být sdělovány.
Dohoda je možná i mimo smlouvu o přípravě
dodávek. Podrobnosti upravuje § 215. Má-li
být dodávka vzorků zajišťována
dodávkovým příkazem, musí strany
ujednání o tom zahrnout do smlouvy o přípravě
dodávek. Tím je také zajištěno,
že dodávkový příkaz musí
být ve shodě
s výrobním, popřípadě odbytovým
programem dodavatele.
K § 215:
Prováděcí
předpisy dosud jen velmi zřídka obsahovaly
ustanovení, v jakých případech a v
jakých lhůtách a jak podrobně je odběratel
povinen sdělovat údaje pro materiálové
a výrobní zajištění. Povaha věci,
zejména s ohledem na nové podmínky hospodaření
vyžaduje, aby tyto otázky upravily organizace dohodou,
a to buď v rámci smlouvy o přípravě
dodávek, nebo mimo ni, pokud taková potřeba
vznikne později.
K § 216:
Při určení
předkládací lhůty se navrhovanou změnou
dává přednost, a to v souladu s koncepcí
samostatnosti podniků, lhůtě dohodnuté.
Teprve kdyby nebylo dohody o lhůtě, použije
se podpůrně lhůta, je-li v prováděcím
předpise stanovena, jinak lhůta obvyklá,
je-li ovšem z okolností případu
dovoditelná. Považuje se za vhodné ponechat
nadále pořádkovou lhůtu k potvrzení,
že dodavatel dodávkový příkaz
obdržel. Z důvodu možných změn
v zahraničně obchodním vztahu je nutné
ponechat odběrateli možnost jednostranné změny
nebo i zrušení dodávkového
příkazu s tím, že by se ovšem nemohl
zprostit odpovědnosti za škodu vzniklou tím
dodavateli. Současně se doplňuje ochrana
dodavatele pro případ, kdy pro splnění
změněného dodávkového příkazu
nemá potřebné podmínky resp. možnosti.
K § 218:
Vypouští se ustanovení,
která nevyhovují novému pojetí funkce
dodávkového příkazu jako výsledku
dohody účastníků hospodářskoprávního
vztahu o způsobu zajišťování dodávek
pro vývoz. Nebrání se také dohodě
stran, již se dodavatel zaváže vyhovět
dodávkovému příkazu opožděně
doručenému, popř. vzdor opožděně
sděleným údajům o materiálovém
a výrobním zajištění, případně
změnám dodávkového příkazu
nebo údajů. Strany mohou v takovém případě
sjednat i přiměřenou přirážku
k ceně, jíž nebrání žádný
předpis.
K § 233:
V souvislosti se širším
zapojením čs. organizací do přímé
zahraničně obchodní činnosti nebo
v souvislosti s větší participací na
výsledcích této činnosti by nadále
nebylo únosné předem v zákoně
omezovat podmínky vypořádání
odpovědnostních závazků. Proto se
ustanovení vypouští.
Pro vyřizování reklamace slevou se bude postupovat
i u dodávek pro vývoz podle obecné úpravy
v části sedmé h. z. /§ 201/.
K § 238:
Operativní zásah
nadřízeného podniku by byl v rozporu se zásadou
rozšířené samostatnosti podniku. Kontraktační
povinnost odběratele bude zakládat jen dohoda stran,
popřípadě plánovací akt.
K § 269 a 271:
Typ smlouvy o spolupráci
na řešení nové technologie se v praxi
nepoužívá. Ke smluvnímu zabezpečení
řešení nové technologie slouží
nyní smlouva o vědeckotechnických pracích,
upravená v části osmé A hospodářského
zákoníku. Z těchto důvodů se
§ 271 vypouští a v souvislosti s tím se
vypouští z výčtu smluv uvedených
v § 269 tento smluvní typ.
Generální opravy
strojů a zařízení se dosud zajišťovaly
smlouvou podle části desáté. Rozsah
a věcná náplň těchto dodávek
však vykazuje shodné znaky s dodávkami k realizaci
investiční výstavby a proto by napříště
měly být zajištěny smlouvami podle části
osmé.
K § 274:
Převádění
projektových organizací na plné chozrasčotní
hospodaření vyžaduje vytvoření
obdobných podmínek jaké platí pro
dodavatele při realizaci investiční výstavby.
Proto se novou úpravou, obdobnou úpravě v
§ 291 platného zákona, stanoví, že
dodavatel průzkumných nebo projektových prací
rovněž za určitých podmínek
neodpovídá za závady dodávky.
K § 84:
Navrhovanou úpravou se
sleduje zabránit spekulativním přístupům
dodavatelských organizací v případech
investičních dodávek, které zahrnují
jak nové dodávky, tak i rekonstrukce nebo modernizace
stávajících základních prostředků.
Případy, kdy investiční
akce pozůstává zčásti z nových
dodávek a zčásti z rekonstrukce nebo modernizace
stávajících souborů strojů
a zařízení či objektů, jsou
poměrně časté. Poznatky z praxe ukazují,
že organizace se i v takových případech
snaží zahrnout celý předmět plnění
pod typ smlouvy o rekonstrukci nebo modernizaci, čímž
se zvýhodňuje pozice dodavatele /zejména
pokud jde o výši kompletační přirážky,
rozsáhlejší povinnosti odběratele ke
spolupůsobení atd. /. Navrhovanou formulací
mají být
organizace vedeny k tomu, aby v rámci jedné hospodářské
smlouvy diferencovaly závazkové vztahy podle jejich
podstaty.
V novém odstavci 2 se přispívá
k řešení dosavadních nejasností
v uzavírání hospodářských
smluv na komplexní bytovou výstavbu, kde je zpravidla
několik investorů /investorsko-inženýrská
organizace, národní výbor jako investor komunální
bytové výstavby a podmiňujících
investic technické a občanské vybavenosti,
bytové družstvo, popř. u podnikové výstavby
i jiná socialistická organizace/ a přitom
je nezbytné zajistit koordinaci smluvního zabezpečení
i vlastního provádění výstavby,
přejímek a kolaudaci v rámci celé
výstavby. Návrh též řeší
návaznost smluvních vztahů /určení
podílů jednotlivých investorů/ při
často nezbytných změnách v určení
investorů jednotlivých
objektů v rámci stavby po schválení
projektového úkolu.
K § 285:
V zájmu zvýšení
kvality investičních dodávek a zlepšení
pozice odběratele v investiční výstavbě
se zavádí specifické právo odběratele
na odstranění vad již v průběhu
provádění prací. Odstranění
nedostatků se nyní může odběratel
domáhat ještě před splněním
dodávky v hospodářském sporu o reálné
plnění.
K § 288:
Vzhledem k tomu, že organizace
mají v nových podmínkách realizovat
investiční výstavbu převážně
ve své pravomoci a odpovědnosti, upouští
se od povinného souhlasu nadřízených
orgánů s předčasným užíváním.
Dohled z pozic státní správy v zájmu
ochrany celospolečenských zájmů zůstává
zachován.
K § 290:
Navrženou změnou se
podstatně zvyšuje odpovědnost dodavatele za
kvalitu dodávky, a to tím, že místo
dosavadní povinnosti odběratele převzít
dodávku i s ojedinělými drobnými vadami
nebo nedodělky se stanoví, že odběratel
takovou dodávku převzít může,
ale nemusí. Odstranění ojedinělých
drobných vad nebo nedodělků by nemělo
byt časově ani materiálově náročné,
a proto lze lhůtu stanovenou k odstranění
uvedených vad nebo nedodělků /nový
odstavec 2 v § 295/ považovat za dostatečnou.
K § 292 odst. 1 a § 294:
Navrhovaným zněním
v § 294 se vyhovuje oprávněným požadavkům
praxe, aby odběratel, pokud je k tomu odborně vybaven,
mohl po dohodě s dodavatelem odstranit vady sám
na dodavatelův náklad.
Tento požadavek vychází
zejména z oblasti komplexní bytové výstavby,
která již řadu let trpí tím,
že dodavatelé zdlouhavě odstraňují
vady a nedodělky svých dodávek a způsobují
tím značné obtíže nejen vlastníkům
bytových domů, ale zejména uživatelům
bytů - občanům. Přitom řada
odběratelů je dnes natolik odborně vybavena,
že je schopna odstranit reklamované vady vlastními
silami za náhradu
nákladů, které by uhradil dodavatel. Hospodářský
zákoník zatím umožňuje vymoci
náhradu těchto nákladů formou náhrady
škody, nyní by odběratel mohl vynaložené
náklady získat zpět v rámci odpovědnosti
za vady. Rozšíření práv odběratele
tímto způsobem je již
delší dobu nejen předmětem řady
diskusí a připomínek v tisku, ale i předmětem
jednání vrcholných orgánů.
Přes některé přednosti, které
navržená úprava skýtá, je totiž
i určitá obava, že odpovědnost dodavatele
se tím celkově oslabí. Jde zejména
o to, aby se svépomoc
odběratele při odstraňování
vad, za něž odpovídá dodavatel, neobrátila
ve svém konečném důsledku proti odběrateli
samotnému a nezbavila jej zákonné záruky.
Nová úprava se snaží čelit těmto
důsledkům tím, že svépomoc podmiňuje
předchozí dohodou
organizací. Dohody s dodavatelem však není
třeba, jestliže se dodavatel k odstranění
vad již zavázal, popřípadě jestliže
mu odstranění vad bylo uloženo v reklamačním
sporu, ale lhůtu k odstranění vad nedodržel.
Úpravou třetího odstavce se stejný
režim stanoví
i pro odstraňování drobných nedodělků.
V souvislosti se změnou
v § 294 se provádí odpovídající
úprava v § 292 odst. 1.
K § 295 odst. 2:
V § 295 hospodářského
zákoníku se dosud stanovilo penále jen za
prodlení s odstraňováním vad. Navrženou
úpravou se zavádí i penále za vadné
plnění v investiční výstavbě,
tak jako tomu je u vad výrobků. Smyslem této
úpravy je dále zvýšit odpovědnost
dodavatele za kvalitu dodávky a urychlit odstraňování
vad. Přitom se dodavateli dává možnost,
aby se placení penále vyhnul
tím, že uznané vady odstraní ve stanovené
lhůtě. Penále se neplatí též
v případě, že dodavatel z důvodů
na straně odběratele nemohl započít
s prováděním opravy nebo v něm pokračovat.
Také tato nová úprava reaguje na připomínky
veřejnosti k chování některých
dodavatelských organizací /zejména v oblasti
komplexní bytové výstavby/, které
v mnoha případech dodávají zcela samozřejmě
s mnoha vadami a nedodělky, aniž by byly ihned po
odevzdání dodávky nuceny k jejich rychlému
odstranění. Tato nežádoucí praxe
rovněž nejvíce
zatěžuje uživatele bytů - občany.
K § 297:
Poznatky praxe ukázaly,
že v řadě případů se z
různých důvodů mezi organizacemi nepořizují
o odstranění reklamovaných vad průkazné
záznamy například formou zápisu o
odstranění vad. To působí potíže
při pozdějším posuzování
začátku běhu lhůt pro uplatnění
práv na provedení opravy vad a ve svých důsledcích
často vede ke ztrátě práv odběratele.
Navrhovaná úprava proto zdůrazňuje
povinnost dodavatele výsledek opravy předat.
K § 301:
V § 301 se realizuje požadavek
širšího uplatňování vyšších
dodavatelských forem v investiční výstavbě.
Úprava umožňuje
podřadit typ smlouvy o kompletované dodávce,
konstituovaný vyhláškou č. 13/1985 Sb.,
pod typ smlouvy o dodávce souboru strojů a zařízení.
Změna formulace závěru věty odstraňuje
závislost na Metodice třídění
technologických zařízení v investiční
výstavbě a přizpůsobuje se definici
souboru strojů a zařízení, upravené
v § 2 odst. 3 vyhlášky č. 13/1985 Sb.
K § 303, 305, 306:
Vzhledem k předpokládanému
zrušení středního článku
řízení a novému pojetí centra
nepřichází v úvahu řešení
sporů tohoto druhu na úrovni ústředních
orgánů. I nadále se předpokládá,
že věcná náplň komplexního
vyzkoušení, zkušebního provozu a garančních
zkoušek bude závazně dohodnuta
v průběhu prací na dokumentaci staveb, a
že dohody, vyjádřené v projektové
dokumentaci, budou hlavním podkladem pro formulaci podmínek
ve smlouvě. Pokud by rozpory nebyly vyřešeny
na úrovni účastníků výstavby,
byly by - spíše jako výjimečné
případy -
řešeny v rámci předsmluvních
sporů hospodářskou arbitráží.
K § 311:
Ustanovení je překonáno
vývojem. Seznamy smontovaných strojů, zařízení
nebo konstrukci v současné době neexistují,
dohoda nadřízených orgánů vzhledem
k novému pojetí centra nepřichází
v úvahu. Širší uplatňování
smlouvy o dodávce smontovaných strojů, zařízení
nebo konstrukcí je zajištěno ustanovením
§ 311 odst. 3, které bylo do zákona vtěleno
novelou z roku 1982.
K § 319:
Stanovení dodavatelského
systému opatřením orgánů hospodářského
řízení se předpokládá
pouze u jmenovitých investičních úkolů,
stanovených směrnicí a státním
plánem na období pětiletky. U staveb realizovaných
v pravomoci a odpovědnosti organizací se předpokládá
stanovení dodavatelského systému zásadně
na základě dohody organizaci.
K § 332c - 332g:
Výsledky vědy a
výzkumu mají právní povahu nehmotných
statků. Práva využívat tyto výsledky
jsou v navrhované části první zákoníku
kvalifikována jako majetková práva zpracovatelských
organizací, tj. organizací, z jejichž činnosti
příslušné výsledky vznikly (jako
součást jejich majetku). Je upravena též
základní ochrana těchto práv. Tím
se reaguje na stoupající význam uvedených
statků ve vědeckotechnickém rozvoji. K zabezpečení
realizace majetkových práv zpracovatelských
organizací se vytvářejí
odpovídající smluvní typy.
Při smluvní dispozici
s výsledky vědy a výzkumu jde o užiti
nehmotného statku k účelu stanovenému
smlouvou, nikoli o dodávku, jako u smluv, jejichž
předmětem jsou výrobky či jiné
hmotné plnění. Tento charakteristický
znak právní povahy smluv v oblasti vědeckotechnického
rozvoje původní úprava obsažená
v dosavadní části osmé A nevyjadřovala.
Obdobnou právní
povahu jako výsledky vědy a výzkumu mají
i programová vybavení počítačových
systémů a projekty automatizovaných systémů
řízení. Pro tyto kooperační
vztahy, jejichž význam se stále zvyšuje,
však zákonná úprava odpovídajících
smluvních typů dosud chyběla.
S ohledem na uvedené okolnosti
se navrhuje jednak provést úpravy v pojetí
smluv ve vědeckotechnickém rozvoji tak, aby odpovídaly
povaze předmětu plnění, jednak rozšířit
působnost úpravy obsažené v části
osmé A i na závazky, jejichž předmětem
je dispozice s programovým vybavením a dalšími
výsledky tvůrčí činnosti.
Úprava smlouvy o vědeckotechnických
pracích /§ 332d/ je doplněna v odstavci 1 o
vyjádření specifické právní
povahy dispozice s nehmotnými statky - výsledky
vědy a výzkumu. Toto pojetí umožňuje
vztáhnout pomoci odkazovací normy režim uvedené
smlouvy i na jiné nehmotné statky /programové
vybavení počítačů a projekty
ASŘ/.
Dosavadní smlouva o využívání
výsledků vědeckotechnických prací,
jejíž obsah nevykazoval znaky konkrétního
smluvního typu, je nahrazena novým smluvním
typem. Nově upravená smlouva by měla sloužit
k distribuci již hotových výsledků a
je koncipována prakticky jako smlouva licenční.
I tato úprava se přiměřeně
použije pro případy, kdy předmětem
plnění jsou jiné výsledky tvůrčí
činnosti.
Vypouští se úpravy
týkající se závazků k zabezpečení
vědeckotechnického rozvoje příkazem
nadřízených orgánů, a to z
důvodů nového pojetí vztahů
vznikající při řízení
hospodářské činnosti organizaci.
K § 334 a 335:
Závazný přepravní
plán je v současné době překonaným
plánovacím nástrojem a od roku 1967 je v
prováděcích předpisech nahrazován
smlouvami o přípravě přeprav, s nimiž
počítá i vyhláška č. 48/1980
Sb., o hmotném bilancování a projednávání
dodavatelsko-odběratelských vztahů v plánovacím
procesu. Protože s ním plánovací orgány
ani v takových podrobnostech, aby nahrazoval smluvní
závazky v současné
době při přípravě přestavby
plánování nepočítají,
navrhuje se jeho vypuštění i z hospodářského
zákoníku, neboť organizace i v případě
opožděného uložení jmenovitého
úkolu v přepravě by byly stejně nuceni
uzavřít smlouvu o přepravě přeprav
do potřebných podrobnosti.
K § 347:
Především dochází
k upřesnění podstatné náležitosti
smlouvy, týkající se úplatnosti převodu.
Je to nutné proto, aby byla odpovídajícím
způsobem vyjádřena zásada, že
převody práva hospodaření jsou zásadně
úplatné, a že bezplatné jsou pouze v
případě, kdy se organizace na bezplatnosti
dohodly. Změna odstavce 6 vychází z toho,
převody vyžadují schválení jen
výjimečně, pokud tak stanoví právní
předpis. U státních podniků by nemělo
schvalování přicházet v úvahu
vůbec. Stanovení povinnosti uzavřít
smlouvu je účelné například
tehdy, jestliže je na základě pravomocného
rozhodnutí příslušného orgánu
nemovitost určena pro investiční výstavbu
jiné organizace, popř. pro soustředěnou
bytovou výstavbu občanů. Obdobně pokud
jde o případy převodů z investorské
organizace na uživatele určeného příslušným
orgánem.
K § 351 odst. 2
Podle tohoto ustanovení
řeší rozpory při uzavírání
smluv podle § 347 až 350 nadřízené
orgány. Tato obecná úprava je nepřijatelná
v důsledku nových skutečností vyvolaných
přestavbou, a to především pro státní
podniky, družstva a družstevní podniky. Řešení
rozporů vzniklých při uzavírání
uvedených smluv je zásadně věcí
organizací. Ty se musí dohodnout na podstatných
náležitostech, jinak smlouva nevznikne. Vypuštěním
citovaného ustanovení
nastane situace, že rozhodování sporů
při uzavírání uvedených smluv
bude zásadně patřit do pravomoci hospodářské
arbitráže, pokud nebude jiným právním
předpisem než hospodářským zákoníkem
stanoveno, že spory řeší jiné orgány.
Hospodářská arbitráž by
však mohla dohodu organizací nahradit jen v případě,
že by právní předpis stanovil povinnost
smlouvu uzavřít /srov. § 347 odst. 6 návrhu/.
Řešení rozporů nadřízenými
orgány v případě, že jsou smlouvy
uzavírány jinými organizacemi, než státními
podniky, družstvy
a družstevními podniky, by mohl stanovit ve smyslu
§ 2 odst. 3 zákona o hospodářské
arbitráži jiný právní předpis
/např. dosavadní vyhláška o správě
národního majetku/.
K § 351a:
Ustanovení § 351a
odst. 1 je nutné upravit vzhledem k tomu, že opatření
nadřízených orgánů v něm
uvedená nelze v nových podmínkách
činnosti podniků předpokládat. Kontraktační
povinnost obsažená v poslední větě
odstavce 2 zajišťovala jen případy vybraných
akcí. Při podstatném rozšíření
smluv o hospodářské spolupráci se
zahraničím
by se tato povinnost nadměrně rozšiřovala
na řadu dalších organizací a narušovala
by posilování samostatného rozhodování
podniků v řešení dodavatelsko-odběratelských
vztahů.
K § 352a:
V tomto ustanovení je upraven
smluvní typ, na základě kterého by
měly být prováděny mezi státními
podniky, popř. i jinými socialistickými organizacemi,
převody výrobních programů /srov.
dosud § 53 h.z./. Stanovení přesného
obsahu smlouvy a odpovědnosti za škodu způsobenou
protiprávním převodem výrobního
programu má význam
z hlediska ochrany práv odběratelů. Z tohoto
důvodu se také vyžaduje ve vymezených
případech souhlas orgánů hospodářského
řízení.
K § 360a:
Úprava smlouvy o sdružení
v hospodářském zákoníku je
potřebná proto, že sdružovat se mohou
i jiné socialistické organizace než státní
podniky, družstva a družstevní podniky /zejména
národní výbory, státní rozpočtové
organizace a společenské organizace/.
K § 361:
V souladu se Směrnicemi
k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu se rozšiřuje
okruh peněžních ústavů, jejichž
prostřednictvím mohou organizace provádět
platby.
Započtení vzájemných
pohledávek bylo v dosavadní úpravě
přípustné jen v případech stanovených
právním předpisem nebo pokud s tím
v jednotlivém případě souhlasila banka.
Navrhovaná změna
ust. § 361 odst. 1 podstatně rozšiřuje
uplatnění této významné formy
bezhotovostního vyrovnání vzájemných
pohledávek na základě dohody organizací,
sleduje posílení jejich pravomoci v disponování
s peněžními prostředky a usiluje o zrychlení
placení mezi socialistickými organizacemi a o jeho
zjednodušení. Navrhovaná úprava přispěje
i ke zmírnění nepříznivých
dopadů platební neschopnosti některých
organizací na hospodaření organizací
dalších. Ve snaze umožnit organizacím
širokou využitelnost započtení
nevymezuje návrh konkrétní případy,
kdy lze uzavírat dohody o započtení, ale
umožňuje je všude tam, kde nebudou právním
předpisem výslovně vyloučeny. Souhlas
banky se vyžaduje pouze v případech, kdy jde
o pohledávky v bance evidované.
Naproti tomu návrh novely
zákona současně připouští,
aby právní /prováděcí/ předpis
stanovil, kdy lze provést započtení vzájemných
pohledávek i bez dohody organizací.
Do budoucna bude účelné,
aby takové případy stanovil přímo
zákoník. Zatím však, vzhledem k nedostatku
zkušenosti s uplatňováním tohoto institutu,
se jejich vymezení ponechává prováděcímu
předpisu.
V novém odstavci 4 §
361 se dodavateli zakládá oprávnění
požadovat v určitých případech
na odběrateli složení potřebných
prostředků k úhradě budoucích
plnění předem a umožňuje mu tak
vyhnout se situaci, kdy v důsledku platební neschopnosti
odběratele by neobdržel úhradu za poskytnutá
plněni.
Umožňuje se, aby dodavatel,
pokud má oprávněné pochybnosti o platební
schopnosti odběratele, uplatnil ve smlouvě požadavek,
že bude včas zajištěno zaplacení
ceny dodávky, rezervování potřebných
prostředků u banky.
K § 368 odst. 2:
Jednou ze základních
zásad přestavby hospodářského
mechanismu je zvyšování samostatnosti organizaci
v určování směrů užití
jejich zdrojů. Je proto nezbytné posílit
dispoziční oprávnění organizací
i s peněžními prostředky a omezit zásahy
do této sféry majetkové samostatnosti na
nezbytné minimum. Z uvedených důvodů
budou i nadále upřednostňovány převodové
formy placení před inkasními.
V nových podmínkách
je účelné přímo v hospodářském
zákoníku vyjádřit zásadu, která
se již dnes v praxi uplatňuje a je zakotvena ve vyhl.
č. 10/1978 Sb. /v § 3 odst. 1/, že banka provádí
platby zásadně na podkladě příkazů
plátců a bez jeho příkazu jen pokud
se tak organizace dohodly
nebo stanoví-li tak právní předpis.
K § 369 odst. 2 a 3:
Zvýšení samostatnosti
organizací v určování směrů
užití jejich zdrojů si vyžádá
změnu dosavadní úpravy postupu pro zúčtování
plateb v případech, že na účtě
organizace není dostatek prostředků.
Navrhovaná změna
zvýrazňuje dispoziční oprávnění
majitele účtu s peněžními prostředky;
současně je třeba i v nových podmínkách
ponechat možnost právnímu předpisu,
aby určil pro některé platby přednostní
pořadí /např. odvody do státního
rozpočtu, daně apod./.
Posílení disposičních
oprávnění organizací s jejich peněžními
prostředky se promítá i do navrhovaného
znění § 369 odst. 3.
K § 372 odst. 1:
Dosavadní znění
§ 372 odst. 1 bylo koncipováno tak, že ukládalo
bance povinnost odstranit opravným zúčtováním
nejen chyby k nímž došlo vlastní činností
banky, ale i jiné závady vzniklé při
placeni, která banka zjistila.
Neprovedení opravného
zúčtování v případech
tzv. jiných závad by pro banku mohlo mít
nepříznivé následky v podobě
odpovědnosti za škodu způsobenou organizaci
tím, že banka porušila povinnost uloženou
jí právním předpisem a závady
neodstranila.
Nedostatek formulace citovaného
ustanovení se doposud odstraňoval výkladem
v komentáři k hospodářskému
zákoníku, usilujícím o to, aby provedení
opravného zúčtování v případech
tzv. jiných závad při placení bylo
chápané ne jako povinnost, ale jako právo
banky, zatímco opravné zúčtování,
jímž se odstraňovalo chybné provedení
platby, jako povinnost.
K § 377:
I když v nových podmínkách
lze očekávat, že organizace, vedeny svým
ekonomickým zájmem, budou faktury odesílat
včas, bude účelné, alespoň
pro přechodné období, úpravu penále
v hospodářském zákoníku zachovat.
Penále za opožděné odeslání
faktury představuje pro odběratele určitou
motivaci, aby sledoval
plnění fakturační povinnosti, která
je dodavateli uložena i v celospolečenském
zájmu.
V dosavadní hospodářské
praxi docházelo k situacím, že odběratel
získával v některých případech
od dodavatele z důvodu jeho prodlení s odesláním
faktury značné sumy /zejména u dodávek
fakturovaných podle vyhl. č. 37/1983 Sb./. Majetkový
postih dodavatele byl v řadě případů
zcela neadekvátní závažnosti postihovaného
protiprávního jednání. Z uvedených
důvodů je v návrhu stanovena maximální
hranice penále absolutní částkou.
Při určení její výše se
přihlíželo k jiným ustanovením
hospodářského zákoníku např.
§ 295 odst. 4, § 322d, odst. 10/. Navrhovaná
změna eliminuje případy nepřiměřeného
majetkového postihu.
K § 382, 382a:
Úprava úvěrových
vztahů v hospodářském zákoníku
se doplňuje o nové ustanovení o úvěrové
smlouvě, která je dosud upravena jen v prováděcím
předpisu. Vychází se z požadavku Směrnic
k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu posílit význam
úvěrových smluv.
K § 384a:
Úprava hospodářských
pokut je v novele zaktualizována v souladu se změnami
provedenými v předcházejících
ustanoveních tohoto zákona a v návaznosti
na úpravu nového postavení, práv a
povinností organizací, tak jak to vyplývá
z připravovaných zákonů o státním
podniku, zákonů o družstevnictví a ze
Směrnic k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu. Novela se dotýká
jednak subjektů, kterým lze hospodářské
pokuty ukládat /nyní je lze ukládat jen organizacím,
popř. jejich organizačním jednotkám
vystupujícím v hospodářských
vztazích svým jménem a nikoliv též
orgánům hospodářského řízení/,
jednak skutkových podstat, jejichž naplnění
lze hospodářskými pokutami postihovat. Hospodářskou
pokutou je nyní postižitelné např. jednání
organizace, která by v rozporu se zájmy národního
hospodářství omezovala nebo jinak nepříznivě
ovlivňovala činnost jiných organizací,
anebo jejíž jednání by bylo na újmu
spotřebitelům s cílem získat monopolní
postavení na trhu /§ 384a odst. 2 písm. g/.
Pokud jde o povahu odpovědnosti
za protispolečenská chování vyjádřená
ve skutkových podstatách, přichází
uložení hospodářské pokuty v
úvahu v případech, kdy jednání
organizací naplní vymezené skutkové
podstaty. Při tom hospodářské pokuty
nejsou ukládány povinně v každém
případě naplnění skutkových
podstat, nýbrž jen
na základě návrhu a podle úvahy hospodářské
arbitráže. Není proto třeba zvlášť
vymezovat, zda se jedná o zaviněné jednání
nebo o objektivní odpovědnost za výsledek
určitého jednání.
K § 390b:
Úprava orgánů
hospodářského řízení
je řešena v § 26a, a proto je třeba zde
ji vypustit.
K § 391 odst. 5:
Dosavadní zmocnění
pro předsedu Státní banky československé
není úplné, neboť nepostihuje veškeré
případy platebního styku a úvěrových
vztahů socialistických organizací. Proto
je třeba toto zmocnění doplnit a zpřesnit.
K § 393:
Vypuštění některých
zmocnění pro vládu ČSSR je v souladu
se záměry týkajícími se nové
organizace výrobně-technické základny,
tak jak vyplývají z návrhu zákona
o státním podniku a ze Směrnic k zabezpečení
komplexní přestavby hospodářského
mechanismu.