(1) Zvláštními zásahy do zemské
kůry se podle tohoto zákona rozumí zřizování,
provoz, zajištění a likvidace zařízení
pro
a) uskladňování plynů nebo kapalin
v přírodních horninových strukturách
a v podzemních prostorech (podzemní zásobníky
plynů a kapalin),
b) uskladňování radioaktivních a jiných
průmyslových odpadů v podzemních prostorech
[Vyhláška ministerstva zdravotnictví České
socialistické republiky č. 59/1972 Sb. a vyhláška
ministerstva zdravotnictví Slovenské socialistické
republiky č. 65/1972 Sb., o ochraně zdraví
před ionizujícím zářením.
Vyhláška Československé komise pro atomovou
energii č. 67/ 1987 Sb., o zajištění
jaderné bezpečnosti při zacházení
s radioaktivními odpady.],
c) průmyslové využívání
tepelné energie zemské kůry s výjimkou
tepelné energie vody vyvedené na povrch.
(2) Na zvláštní zásahy do zemské
kůry, včetně vyhledávání
a průzkumu prováděného pro tyto účely
se vztahují přiměřeně ustanovení
§ 11,16,17,23,32,33 a § 36 až 39.
(3) Podzemní prostory, které vzniknou zvláštními
zásahy do zemské kůry, se považují
za důlní díla.
(1) Starým důlním dílem se podle tohoto
zákona rozumí důlní dílo v
podzemí, které je opuštěno a jehož
původní provozovatel ani jeho právní
nástupce neexistuje nebo není znám.
(2) Ústřední geologický orgán
republiky zabezpečuje zjišťování
starých důlních děl a vede jejich
registr. Vedením registru může pověřit
jím řízenou organizaci.
(3) Kdo zjistí staré důlní dílo
nebo jeho účinky na povrch je povinen to bezodkladně
oznámit ústřednímu geologickému
orgánu republiky.
(4) Zajišťování nebo likvidaci starých
důlních děl a jejich následků,
která ohrožují celospolečenský
zájem, provádí v nezbytně nutném
rozsahu organizace, kterou určí ústřední
orgán státní správy, do jehož
působnosti náleží podle zvláštních
předpisů [§ 55 a 62 zákona č.
133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev,
ve znění pozdějších předpisů.]
dobývání příslušného
nerostu; v ostatních případech organizace
ústředního geologického orgánu
republiky, určená tímto orgánem. Tyto
organizace vypořádají i případné
škody na hmotném majetku [Hospodářský
zákoník č. 109/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpisů (úplné
znění č. 45/1983 Sb.). Občanský
zákoník č. 40/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpisů (úplné
znění č. 70/1983 Sb.). Vládní
nařízení č. 46/1967 Sb., o vypořádání
škod způsobených provozní hospodářskou
činností socialistických, organizací
na hmotném majetku jiných socialistických
organizaci a o náhradách v investiční
výstavbě.] způsobené pří
zajišťování nebo likvidaci starých
důlních děl.
(5) Ústřední geologický orgán
republiky podrobněji upraví obecně závazným
právním předpisem zjišťování
a vedení evidence starých důlních
děl.
(1) Za důlní škody se považují
škody způsobené na hmotném majetku vyhledáváním
a průzkumem ložisek, pokud se provádí
důlními díly, dobýváním
výhradních ložisek, zřizováním,
zajišťováním a likvidací důlních
děl a lomů, včetně jejich zařízení,
odvalovým, výsypkovým a kalovým hospodářstvím
organizací, úpravou a zušlechťováním
nerostů, prováděnými v souvislosti
s jejich dobýváním, jakož i škody
způsobené zvláštními zásahy
do zemské kůry.
(2) Za důlní škodu se považuje i ztráta
povrchové a podzemní vody, podstatné snížení
vydatnosti jejich zdrojů a zhoršení její
jakosti, k němuž došlo v důsledku činností
uvedených v odstavci 1.
(3) Za důlní škodu odpovídá organizace,
jejíž činností byla škoda způsobena
s výjimkou případů uvedených
v § 37 odst. 7. Odpovědnosti za důlní
škodu se organizace zprostí jen prokáže-li,
že škoda byla způsobena okolností, jež
nemá původ v činnosti uvedené v odstavci
1 a jíž nemohlo být zabráněno
ani při vynaložení veškerého úsilí,
které lze požadovat.
(1) Na vypořádání důlní
škody se vztahují obecné předpisy o
náhradě škody, pokud tento zákon nestanoví
jinak.
(2) Organizace, která způsobila ztrátu vody,
podstatné snížení vydatnosti jejího
zdroje nebo zhoršení její jakosti, je povinna
zajistit poškozenému náhradní zdroj
nebo dodávku vody, popřípadě nahradit
škodu úhradou nákladů spojených
s jejím obstaráním, jestliže je poškozený
účelně a hospodárně vynaložil
sám, jinak o náhradě ztráty podzemní
vody platí zvláštní předpisy
[§ 29 zákona č. 138/1973 Sb., o vodách
(vodní zákon).].
(3) Nahrazují se též prokázané
náklady účelně vynaložené
na preventivně zajišťovací opatření,
která směřují k odvrácení
nebo zmírnění následků hrozících
vlivem činností uvedených v § 3. Za
preventivní zajišťovací opatření
se nepovažují opatření prováděná
na stavbách a zařízeních podle podmínek
stanovených stavebním povolením nebo zvláštními
předpisy pro nově zřizovanou stavbu nebo
zařízení z hlediska možných vlivů
činnosti uvedených v § 36.
(4) V odůvodněných případech,
zejména pokud je třeba v předstihu řešit
bezpečnost a plynulost dopravy přeložku veřejných
dopravních cest, inženýrských sítí,
telekomunikačních vedení a zařízení
spojů, náhradní bytovou nebo účelovou
výstavbu, je možno předem poskytnout plnění
až do výše předpokládané
škody s tím, že tato plnění se
započítává na náhradu škody.
Pokud by skutečná výše škody nedosáhla
částky poskytnutého plnění,
vzniklý přeplatek se vrací.
(5) Nelze-li stavbu ve vlastnictví občana popřípadě
jiných než socialistických organizací
uvést do předešlého stavu proto, že
leží v území stavební uzávěry,
popřípadě na území, kde se
budou i nadále projevovat vlivy činností
uvedených v § 36, je organizace povinna provést
prozatímní zajištění objektu;
uvedení objektu do předešlého stavu
se v takovém případě provede teprve
po ukončení prvotních vlivů této
činnosti, popřípadě po zrušení
stavební uzávěry.
(6) V mimořádných případech
se mohou účastníci dohodnout i na jiném
způsobu náhrady důlních škod,
pokud taková dohoda nebude odparovat ustanovením
tohoto zákona nebo obecným předpisům
o náhradě škody.
(7) Organizace neposkytne náhradu za poškození
nebo zničení staveb a zařízení
postavených v chráněném ložiskovém
území nebo v dobývacím prostoru bez
stavebního povolení, popřípadě
bez dodržení podmínek stanovených ve
stavebním povolení z hlediska ochrany proti možným
vlivům činností uvedených v §
36.
Při hornické činnosti [Zákon České
národní rady č. .... Sb., o hornické
činnosti, výbušninách a o státní
báňské správě. Zákon
Slovenské národní rady č. .... Sb.,
o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě.]
jsou organizace a orgány povinny zajišťovat bezpečnost
provozu, včetně havarijní prevence a plnění
úkolů báňské záchranné
služby, bezodkladně odstraňovat nebezpečné
stavy ohrožující celospolečenské
zájmy, zejména bezpečnost a ochranu zdraví
pří práci a učinit včas potřebná
preventivní a zajišťovací opatření
[§ 6 zákona České národní
rady č. ..... Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě.
§ 6 zákona Slovenské národní
rady č. ..... Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě.].
(1) Při hornické činnosti je organizace povinna
vést, včas doplňovat a uchovávat důlně
měřickou a geologickou dokumentaci [Zákon
České národní rady č. ....
Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě.
Zákon Slovenské národní rady č.
.... Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě.].
(2) Příslušný ústřední
orgán a jím pověřené organizace
jsou oprávněny reprodukovat a rozmnožovat mapy,
které potřebují k výkonu hornické
činnosti.
(3) Podrobnosti o důlně měřické
dokumentaci stanoví obecně závazným
právním předpisem ústřední
orgán státní báňské
správy republiky. Podrobnosti o geologické dokumentaci
stanoví obecně závazným právním
předpisem ústřední geologický
orgán republiky a ústřední orgán
státní báňské správy
republiky.
(1) Důlními vodami jsou všechny podzemní,
povrchové a srážkové vody, které
vnikly do hlubinných nebo povrchových důlních
prostorů bez ohledu na to, zda se tak stalo průsakem
nebo gravitací z nadloží, podloží
nebo boku nebo prostým vtékáním srážkové
vody, a to až do jejich spojení s jinými stálými
povrchovými nebo podzemními vodami.
(2) Organizace je při hornické činnosti [§
2 zákona ČNR č. ... Sb., o hornické
činnosti, výbušninách a o státní
báňské správě. § 2 zákona
SNR č. ... Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě.]
oprávněna
a) bezúplatně užívat důlní
vody pro vlastní potřebu,
b) bezúplatně užívat na základě
povolení vodohospodářského orgánu
důlní vodu jako náhradní zdroj pro
potřebu těch, kteří byli poškozeni
ztrátou vody vyvolanou činností organizace,
c) vypouštět důlní vodu, kterou nepotřebuje
pro vlastní činnost, do povrchových popřípadě
do podzemních vod a odvádět ji, pokud je
to třeba, i přes cizí pozemky způsobem
a za podmínek stanovených vodohospodářským
orgánem a orgánem hygienické služby.
(3) Při použití důlních vod podle
odstavce 2 písm. a) a b) je organizace povinna pečovat
o důlní vody a hospodárně je využívat.
Použití důlních vod k jiným účelům
upravují zvláštní předpisy [§
7 zákona č. 138/1973 Sb.].
(4) K vypouštění jiných vod do důlních
vod je třeba povolení vodohospodářského
orgánu vydaného po dohodě s orgánem
státní báňské správy
republiky.
Obecné předpisy o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád).]
se nevztahují na řízení podle §
3 odst. 3, § 6, 7, 13, 14, 21 a § 33 odst. 3.
Úkoly ústředního orgánu vyplývající
z tohoto zákona pro organizace v působnosti národních
výborů plní orgány stanovené
zvláštními předpisy [§ 12 zákona
České národní rady č. .....
Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě.
§ 12 zákona Slovenské národní
rady č. ..... Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě.].
(1) Ložiska nevyhrazených nerostů, o nichž
bylo rozhodnuto, že jsou vhodná k průmyslovému
dobývání podle dosavadních předpisů
se považují ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona za ložiska nevyhrazených nerostů,
o kterých se rozhodlo, že jsou vhodná pro potřeby
a rozvoj národního hospodářství
podle § 7.
(2) Státní organizace, které provádějí
vyhledávání a průzkum výhradních
ložisek, jakož i státní organizace, kterým
byl stanoven dobývací prostor, jsou. ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona správci těchto
výhradních ložisek podle § 9. v ostatních
případech stanoví správce výhradního
ložiska příslušný ústřední
orgán, a to nejpozději do 1 roku ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona.
(3) Chráněná území stanovená
k zabezpečení ochrany výhradních ložisek
a zvláštních zásahů do zemské
kůry podle dosavadních předpisů jsou
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona
chráněnými. ložiskovými územími
podle § 16, popřípadě chráněnými
územími podle § 34.
(4) Dobývací prostory stanovené podle dosavadních
předpisů se posuzují jako dobývací
prostory podle tohoto zákona a jako podklad územně
plánovací dokumentace. V případech,
kdy nebylo stanoveno chráněné území,
se dobývací prostor stanovený padle dosavadních
předpisů považuje též za chráněné
ložiskové území podle tohoto zákona,
pokud rozsah dosavadního chráněného
území nebo dosavadního dobývacího
prostoru nezajišťuje dostatečnou ochranu ložiska,
je správce popřípadě trvalý
uživatel výhradního ložiska povinen do
1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona
navrhnout chráněné ložiskové
území.
(5) Zajišťování nebo likvidaci starých
důlních děl započaté před
nabytím účinnosti tohoto zákona dokončí
organizace, která tyto práce započala, pokud
ústřední orgán příslušný
podle § 35 nerozhodne jinak.
Zrušují se
1. zákon č. 41/1957 Sb., o využití nerostného
bohatství (horní zákon),
2. § 4 vládního nařízení.
č. 11/1958 Sb., o organizaci státní geologické
služby, ve znění vládního nařízení
č. 82/1967 Sb., kterým se Komise pro klasifikaci
zásob ložisek nerostných surovin podřizuje
vládě.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1988.
Soustavný růst spotřeby základních
nerostných surovin pro rozvoj národního hospodářství
při jejich omezených zdrojích vyžaduje
zvýšit úroveň ochrany a využívání
nerostného bohatství. Důležité
úkoly na tomto úseku stanovily již směrnice
XVI. sjezdu Komunistické strany Československa,
které zdůraznily potřebu intenzivního,
komplexního a hospodárného využívání
domácí surovinové základny. XVII.
sjezd Komunistické strany Československa opět
podtrhl důležitost racionálního využívání
ložisek nerostných surovin a poukázal též
na vztahy mezi zdroji a spotřebou.
Skutečnost, že ložiska nerostných surovin
se nemohou obnovit a mohou se dobývat pouze na místech
výskytu, vyžaduje zvláštní přístup
k nerostnému bohatství, jeho racionálnímu
a komplexnímu využívání a k jeho
ochraně pro budoucnost.
Právní vztahy v oblasti ochrany a využívání
nerostného bohatství upravuje v současné
době zákon č. 41/1957 Sb., o využití
nerostného bohatství (horní zákon),
který nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1958.
Uvedený zákon nahradil do té doby platný
obecný horní zákon z roku 1854, z něhož
však po roce 1945 platily pouze některé části.
Značná část obecného horního
zákona byla derogována dekretem prezidenta republiky
č. 100/1945 Sb., o znárodnění dolů
a některých průmyslových podniků,
ve znění předpisů jej měnících
a doplňujících, který znárodnil
především všechny podniky provozované
podle obecného horního zákona, podniky a
práva na vyhledávání a dobývání
živic a všech na oprávnění podle
5 obecného horního zákona, zejména
kutací obvody, horní míry, horní koncese
apod. Na Slovensku platila materiální ustanovení
obecného horního zákona pouze jako právo
obyčejové, založené usnesením
tzv. judexkuriální konference z roku 1861. Citovaným
dekretem byly znárodněny i podniky pra těžbu
magnezitu, azbestu, kaolinu, slídy, živce, žáruvzdorných
jílů nebo vysoce hodnotných keramických
hlín a ložiska těch nerostů, které
hornímu zákonu dříve nepodléhaly.
V další etapě byly zákonem č.
114/1948 Sb. znárodněny podniky pro těžbu
nebo zpracování rašelin, křemence, křemeliny,
mastku, barytu, sádrovce, anhydritu, sklářského
a formovacího pisku, jakož i ložiska těchto
nerostů. Ústava z 9. května 1948 pak stanovila
v 148, že nerostné bohatství a jeho těžba
mohou být jen národním majetkem a v §
152 vyhradila státu podnikání v oboru tohoto
výhradního národního majetku.
Zákon č. 41/1957 Sb., o využití nerostného
bohatství (horní zákon), znamenal zásadní
změny v právní úpravě, týkající
se využívání nerostného bohatství.
Potvrdil velké revoluční změny, k
nimž došlo po roce 1945 a zejména po roce 1948,
a další změny ve vývoji naší
společnosti při započetí budování
socialismu. Byl to v pořadí druhý horní
zákon (po právní úpravě v Polské
lidové republice) v socialistických zemích,
založený na socialistických výrobních
vztazích. Sloužil též jako vzor pro další
horní zákony členských zemí
Rady vzájemné hospodářské pomoci
a ovlivnil horní zákony MLR, NDR a SSSR. Horní
zákon stanovil právní instituty v oblasti
ochrany a využití nerostného bohatství.
Komplexně upravuje hornickou činnost od vyhledávání
a průzkumu ložisek až po likvidaci důlních
děl a rušení dobývacích prostorů.
Zákon respektuje zásadu plánovitosti veškeré
hornické činnosti a upravuje též specifickou
působnost orgánů státní báňské
správy. Horní zákon je v platnosti 30 let
a na svou dobu byl moderní a vyhovující.
Za tuto dobu nedošlo v podstatě k žádným
závažným změnám v jeho obsahu.
Z náplně horního zákona byly vyňaty
zákonem o ochraně zemědělského
půdního fondu a lesním zákonem ustanoveni
o rekultivaci. Občanským zákoníkem
bylo upraveno znění § 50 týkající
se náhrady důlních škod. Zákonem
České národní rady č. 146/1971
Sb. a zákonem Slovenské národní rady
č. 72/1969 Sb. byla provedena změna v působnosti
národních výborů na některých
úsecích horního zákona tak, že
působnost krajských národních výborů
převzaly okresní národní výbory,
resp. ve Slovenské socialistické republice orgány
státní báňské správy.
Na základě zmocňovacích ustanovení
horního zákona byly vydány Ústředním
báňským úřadem prováděcí
předpisy, zejména vyhlášky o dobývacích
prostorech, o plánech otvírky, přípravy
a dobývání, jakož i zajištění
a likvidaci hlavních důlních děl a
lomů, o důlně měřické
a geologické dokumentaci, bezpečnostní předpisy
a další.
Horní zákon byl vydán na počátku
budování socialismu v československé
socialistické republice. Neobsahuje proto ještě
změny, které charakterizují rozvinutou formu
socialismu.
I když v oboru báňské legislativy se
jednalo o průkopnický čin v nových
společenských podmínkách, hornictví
v dalších letech doznalo výrazné změny.
Těžba nerostů za uplynulé období
výrazně vzrostla. Došlo i k určitým
změnám názorů v souvislosti s hodnocením
významu nerostných surovin v rozvoji národního
hospodářství. To bylo hlavním důvodem
tvorby popř. novelizace horních zákonů
jak v jiných socialistických státech, tak
i ve státech nesocialistických. Tento proces probíhá
i v současné době, např. na tuto pětiletku
plánuje zpracování nového horního
zákona a jeho vydání NDR, MLR a BLR.
Skutečnost, že v 70. letech vzrostly ceny nerostných
surovin, způsobila, že i u nás byla věnována
zvýšená pozornost využívání
nerostného bohatství a zvýšení
jeho ochrany a hospodárnosti při dobývání
ložisek nerostů. Tyto požadavky, které
podtrhl zejména XVI. a XVII. sjezd Komunistické
strany Československa, si vynucují účinnější
nástroje a tedy i novou právní úpravu.
Vydáním nových zákonů v 70.
letech v oblasti vod, lesů a zemědělského
půdního fondu se ochrana nerostného bohatství
podle dosud platného horního zákona dostala
do postavení, které neodpovídá jeho
důležitosti a významu pro národní
hospodářství.
Hornictví v Československé socialistické
republice
V souladu s celosvětovým vývojem přistupuje
se i v Československé socialistické republice
k exploataci ložisek s komplikovanými a obtížnými
poměry. Došlo k podstatnému zhoršení
báňsko-geologických podmínek na dolech
a lomech. Tak např. Rosický uhelný revír,
který ještě před několika lety
byl zařazen do kategorie s menším nebezpečím
plynů, bylo nutno přeřadit do kategorie nejnebezpečnější,
tj. do skupiny s nebezpečím průtrží
plynů a uhlí. V Kladenském revíru
bylo nutno zařadit mezi plynující doly Důl
Nosek, ve Východočeském uhelném revíru
doly Nejedlý a Stachanov a v Severočeském
hnědouhelném revíru Důl President
Gottwald a Důl Kohinoor. Zhoršení se týká
též Dolu Handlová a Nováky. V Ostravsko-karvinském
revíru došlo k podstatnému zhoršení
báňsko-geologických poměrů
zejména přechodem do slojového souvrství
sedlových slojí. Stouplo podstatně nebezpečí
horských otřesů, zejména v karvinské
části revíru, zvýšilo se nebezpečí
endogenních požárů a průvalů
voda bahnin. Došlo též ke ztížení
podmínek vyhledávání, průzkumu,
otvírky, přípravy a dobývání
výhradních ložisek ropy a zemního plynu
a k výskytu sirovodíku. Zejména havárie,
k níž došlo na ložiskách Gajáry
a Závod, ukázaly na nebezpečí při
exploataci ropných a plynových ložisek. V oblasti
Uhelných a lignitových baní Prievidza došlo
k haváriím a zvýšenému nebezpečí
průvalu vody a bahna a k zhoršování
podmínek dobývání. Závažnou
problematikou je dobývání magnezitových
ložisek, kde vznikají rozsáhlé prostory
s nebezpečím náhlých závalů
a rozsáhlých destruktivních účinků.
Zhoršení báňsko-geologických
poměrů vyžaduje zvýšit též
odpovídajícím způsobem inspekce a
kontroly. Tím více vystupuje do popředí
nutnost ložiska nerostů chránit, racionálně
a bezpečně dobývat a vydobyté nerosty
účelně využívat. Nerostné
bohatství Československé socialistické
republiky, které je podle ústavy výhradním
národním majetkem, je sférou zákona
o ochraně a využití nerostného bohatství,
tj. horního zákona.
Jednotlivé složky nerostného bohatství
v Československé socialistické republice
lze rozdělit zhruba do následujících
skupin:
a) nerosty, které jsou palivo-energetickými zdroji,
b) rudy a magnezit,
c) nerudy, které jsou vyhrazenými nerosty, zejména
cementářské a keramické suroviny,
d) nerudy, které nejsou vyhrazenými nerosty.
Pro dobývání výhradních ložisek
nerostů, které podléhají hornímu
zákonu a jejichž souhrn tvoří nerostné
bohatství Československé socialistické
republiky, jsou na Českém báňském
úřadě a Slovenském báňském
úřadě evidovány dobývací
prostory s příslušnou dokumentací. Přehled
dobývacích prostorů je uveden v tabulce č.
I.
Tabulka č. I |
Dobývací prostory - stav k 1. 1. 1986
Evidenční kniha - díl | |||
I. Radioaktivní nerosty | |||
II. Kamenné uhlí | |||
III. Hnědé uhlí, lignit | |||
IV. Živice, metan | |||
V. Rudy | |||
VI. Ostatní vyhrazené nerosty | |||
VII. Nevyhrazené nerosty (kámen, písky, cihlářské suroviny apod.) | |||
Celkem |
Návrh nové právní úpravy
S ohledem na současné a výhledové
požadavky na využívání domácího
nerostného bohatství pro energetické účely,
hutnictví, stavebnictví a řadu dalších
odvětví národního hospodářství
jsou v novém horním zákoně uplatňována
zejména tato hlediska:
Vyjádření komplexních zásad
ochrany a využívání nerostného
bohatství ve smyslu čl. 24 a čl. 17 písm.
a) ústavního zákona č. 143/1968 Sb.,
o československé federaci, jako základ horního
práva v Československé socialistické
republice a respektování působností
ústředních orgánů státní
správy Československé socialistické
republiky (federální ministerstvo paliv a energetiky,
federální ministerstvo hutnictví a těžkého
strojírenství), které jim vyplývají
ze zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních
ministerstev, ve znění zákona č. 158/
1973 Sb. a týkají se těžby paliv, radioaktivních
nerostů, jiných rud a magnezitu. Doplnění
a rozpracování zásad účinné
ochrany a racionálního využívání
domácího nerostného bohatství s cílem
vytvořit právní předpoklady pro účinnější
ochranu, efektivnější a racionálnější
dobývání ložisek nerostů. V uvedeném
směru nový horní zákon obsahuje zejména
následující změny proti současnému
právnímu stavu:
- zřizuje se správa výhradních ložisek
a stanoví se práva a povinnosti správců
těchto ložisek. Zásadou je, aby každé
výhradní ložisko, i když dočasně
nevyužívané, mělo svého správce,
který je subjektem příslušných
práv a povinností,
- jsou zařazena ustanovení o klasifikaci, posuzování
a schvalování výpočtu zásob
ložisek. To je nezbytné pro vyhodnocení výsledků
vyhledávání a průzkumu ložisek.
Pro rozhodování hospodářských
orgánů je nutné objektivní ověření
zpracovaného výpočtu zásob. Zásoby
ložisek se v souladu s praxí ve státech RVHP
klasifikují podle kondic na zásoby bilanční
(využitelné v současnosti) a zásoby
nebilanční (využitelné podle předpokladu
v budoucnosti). Zákon obsahuje ustanovení o orgánech,
které posuzují a schvalují výpočty
zásob, a o Komisi pro klasifikaci zásob ložisek
nerostných surovin, která provádí
státní expertizu správnosti výpočtů,
- institut kondic, tj. podmínek dobyvatelnosti výhradních
ložisek byl pojat do zákona jako jeden ze základních
předpokladů racionálního využívání
nerostného bohatství. Až dosud byla tato problematika
upravena usnesením vlády ČSSR č. 8
ze dne 4. 1. 1961. Jde o jeden z nejdůležitějších
nástrojů ochrany a řádného
využití výhradních ložisek. Je
používán ve všech státech RVHP.
Kondice stanoví podmínky, podle nichž se posuzuje
po stránce geologické, báňské
i ekonomické vhodnost zásob ložisek k využití,
- do zákona je zařazeno základní ustanovení
o hospodaření se zásobami nerostů
výhradních ložisek, zejména je stanovena
povinnost ústředních orgánů
na tomto úseku. Dále obsahuje zákon základní
ustanovení o odpisech zásob nerostů z výhradních
ložisek. Tato problematika byla dosud upravena společnou
vyhláškou středního geologického
úřadu a Ústředního báňského
úřadu č. 90/1961 Sb., o odpisech bilančních
zásob ložisek nerostných surovin. Zákon
obsahuje též základní ustanovení
o evidenci stavu zásob nerostů výhradních
ložisek,
- z hlediska ochrany výhradních ložisek proti
nehornické činností obsahuje návrh
podrobnější ustanovení týkající
se chráněných ložiskových území
a jejich evidence. Je stanoveno omezení některých
činností v zájmu ochrany nerostného
bohatství a upraveny zásady zajišťování
ochrany nerostného bohatství,
- pokud jde o výstavbu dolů a lomů popřípadě
dalších hornických zařízení,
obsahuje zákon ustanovení, která jsou v souladu
s ustanoveními stavebního zákona. Otvírka,
příprava a dobývání a jejich
povolování se rovněž ve větší
míře přizpůsobují ustanovením
stavebního zákona, poněvadž jde o činnost
analogickou stavbám - zjednodušuje se řešení
střetů zájmů mezi hornickou a ostatní
činností. Ochrana jiných zájmů
před nepříznivými účinky
hornické činnosti je převážně
zajištěna zvláštními předpisy,
kterých se nový horní zákon nedotýká.
Pro ostatní případy přejímá
se v podstatě do nového horního zákona
dosavadní právní úprava (§ 34
platného horního zákona). Zvláštní
řešení problematiky důlních škod
v horním zákoně je odůvodněno
zvláštní povahou důlních škod,
tj. především skutečností, že
důlní škody jsou nevyhnutelným následkem
schválené a povolené hornické činnosti,
- jako nové ustanovení je do nového horního
zákona zařazeno ustanovení o starých
důlních dílech, jejich zajištění
nebo likvidaci. Jde o důlní díla, která
nejsou v majetkové podstatě nynějších
hornických organizací, nebyla jimi ani zřízena
ani využívána, popřípadě
jde o stará důlní díla bez právního
nástupce. Tato díla mohou jednak ohrozit stávající
objekty, jednak jsou překážkou pro novou výstavbu
a vyžadují často nákladné asanační
práce. Problematika je v zákoně řešena
jak z hlediska povinnosti k zajištění a likvidaci
těchto děl, tak i z hlediska náhrady případných
škod,
- zákon dále obsahuje úpravu tzv. "zvláštních
zásahů do zemské kůry". Jde o
uskladňování plynů nebo kapalin v
přírodních horninových strukturách
a v podzemních prostorech, dále o zřizování
podzemních prostorů pro uskladňování
radioaktivních a jiných průmyslových
odpadů v zemské kůře a o průmyslové
využívání tepelné energie zemské
kůry. Na tuto problematiku se vztahují obdobně
některá ustanovení horního zákona;
podzemní prostory, které vzniknou zvláštními
zásahy do zemské kůry, se považují
za důlní díla,
- zákon obsahuje též základní
ustanovení týkající se důlně
měřické a geologické dokumentace a
bezpečnosti důlního provozu. S ohledem na
specifické poměry v hornictví zdůrazňuje
se nezbytnost přesného dodržování
horních předpisů. To je dáno především
soustavným a prudkým zhoršováním
báňsko-geologických podmínek v našem
hornictví. Zejména na uhelných dolech s rostoucí
hloubkou dobývání vzrostlo nebezpečí
plynů, průtrží hornin, uhlí a
plynů, nebezpečí otřesů, endogenních
a exogenních požárů a průvalů
vod a bahnin. V některých revírech musely
být doly dosud zařazené do méně
nebezpečných skupin zařazeny do kategorie
dolů plynujících popř. i do kategorie
dolů nebezpečných průtržemi hornin,
uhlí a plynů. Tomuto zvýšenému
nebezpečí lze čelit pouze přesným
a důsledným dodržováním příslušných
předpisů, které jsou zpracovány na
základě zkušeností domácích
i zahraničních a nejmodernějších
poznatků vědy a techniky. Dodržování
předpisů je povinností všech pracovníků
v důlním provozu. Dozor vykonávaný
hospodářskými orgány, disciplina a
kázeň nemohou být nahrazovány vrchním
dozorem státní báňské správy,
poněvadž její inspekce a kontroly jsou namátkové
a kromě toho vykonává řadu úkolů
v oblasti ochrany a racionálního využívání
výhradních ložisek a řešení
střetů zájmů,
- je přesněji vyjádřeno a vymezeno
výhradní ložisko, a to jak vyhrazených,
tak i nevyhrazených nerostů. V obou směrech
se zakládá nová kompetence ústředního
geologického orgánu republiky, který jednak
osvědčuje existenci vyhrazeného nerostu v
rozsahu, který umožňuje důvodně
očekávat jeho nahromadění, jednak
rozhoduje o vhodnosti ložiska nevyhrazeného nerostu
pro potřeby a rozvoj národního hospodářství.
Při tom se zachovává i působnost ústředních
orgánů státní správy, které
budou rozhodovat o vhodnosti ložiska nevyhrazeného
nerostu po jeho převzetí k dalšímu průzkumu
a dobývání, pokud takové rozhodnutí
nevydal ústřední geologický orgán
republiky v dřívější etapě.
Pojem "vhodnost ložiska nevyhrazeného nerostu
pro potřeby a rozvoj národního hospodářství"
nahrazuje dosavadní pojem "vhodnost ložiska nevyhrazené.ho
nerostu k průmyslovému dobývání"
(13 odst. 1 platného horního zákona). Kriteriem
vhodnosti není způsob dobývání,
ale význam pro národní hospodářství.
Odstraňuje se též dosavadní nedostatek,
kdy z průběhu dobývacích prací
bylo patrno, že jde o výhradní ložisko,
aniž bylo možno je do této kategorie zařadit.
Tato působnost se svěřuje ústřednímu
orgánu státní báňské
správy republiky,
- ustanovení o vyhledávání a průzkumu
ložisek (ložiskový průzkum) se zpřesňují
a upravují s ohledem na připravované zákony
České národní rady a Slovenské
národní rady o geologických pracích
a o Českém a Slovenském geologickém
úřadě. Ústřednímu geologickému
orgánu republiky se svěřuje vydání
obecně závazného právního předpisu,
v němž se podrobněji upraví postup při
vyhledávání a průzkumu ložisek
nerostů z hlediska ochrany a využití nerostného
bohatství.
Právní úprava zásad ochrany a využívání
nerostného bohatství patří ve smyslu
čl. 24 odst. 2 písm. e) a čl. 17 písm.
a) ústavního zákona č. 143/1968 Sb.,
o československé federaci, ve znění
ústavního zákona č. 125/1970 Sb. do
zákonodárné působnosti Československé
socialistické republiky. Další právní
vztahy v oblasti ochrany a využívání
nerostného bohatství upravují v návaznosti
na tento zákon zákony České národní
rady a Slovenské národní rady o hornické
činností, výbušninách a o státní
báňské správě.