ZVLÁŠTNÍ ČÁST

K § 1

Nerostné bohatství jako zdroj energie a surovin pro potřeby a rozvoj národního hospodářství se musí systematicky ověřovat, maximálně chránit a co nejefektivněji využívat. Zvýšení ochrany nerostného bohatství a jeho racionální využívání jsou proto hlavním cílem tohoto zákona a určují jeho celkovou koncepci.

Neoddělitelnou součástí zvýšené ochrany a racionálního využívání nerostného bohatství je zajištění bezpečnosti provozu při hornické činností podle zásad báňské techniky a technologie a zajištění péče o životní prostředí. Životní prostředí zahrnuje široký okruh zájmů jako je ochrana půdy, lesů, vod, ovzduší apod. Hornická činnost nezbytně vyvolává zásahy do této sféry. Péče o životní prostředí zahrnuje i ochranu pracovního prostředí při hornické činnosti a souvisí s bezpečnosti a hygienou hornických prací.

V oblasti racionálního využívání nerostného bohatství ve všech jeho složkách vykonává vrchní dozor a plní důležité úkoly orgány státní báňské správy, které především dbají na prosazování celospolečenských zájmů. Vrchní dozor orgánů státní báňské správy nenahrazuje plnění povinnosti organizací, ani ústředních orgánů, které jim z horního zákona vyplývají.

K § 2 až 7

V těchto paragrafech se vymezuji základní pojmy, kterých zákon ve svých ustanoveních používá.

Zákon přejímá v 2 v podstatě definici pojmu "nerost" podle dosud platného horního zákona, která se osvědčila. Jde o definici nerostu pro účely tohoto zákona. Nerosty v pojetí zákona odpovídají zčásti nerostům v pojetí mineralogickém (minerály), zčásti horninám a zeminám v pojetí petrografickém.

Používání vod upravuje zákon č. 138/1973 Sb., a vodách (vodní zákon), a jeho prováděcí předpisy. Přírodní léčivé zdroje podléhají zákonu č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, a vyhlášce ministerstva zdravotnictví ČSR č. 26/1972 Sb., popřípadě vyhlášce ministerstva zdravotnictví SSR č. 15/1972 Sb., o ochraně a rozvoji přírodních léčebných lázní a přírodních léčivých zdrojů. Dobývání rašelin je upraveno zákonným opatřením předsednictva Národního shromáždění č. 61/1956 Sb., o těžbě rašelin a vyhláškou č. 151/1957 Ú. l. (U. v.), kterou se vydávají podrobnější předpisy o těžbě rašelin.

Zachovává se rovněž, po bedlivém zvážení všech důvodů, rozdělení nerostů na vyhrazené a nevyhrazené. Kromě důvodů, pro které bylo toto dělení zavedeno v dnes platném horním zákoně, tj. možnost využití ložisek nevyhrazených nerostů, která nejsou vhodná k průmyslovému dobývání vlastníky (správci, uživateli) pozemků, přistupuje zde ještě důvod zvýšené ochrany vyhrazených nerostů, aby bylo včas zabráněno ztížení nebo znemožnění jejich pozdějšího dobývání (§ 6). Rozdělení se v podstatě přejímá z platného horního zákona s tím, že výčet vyhrazených nerostů se rozšiřuje o perlit, zeolit, technicky využitelné plyny a dekorační kameny. Kromě toho se některé skupiny vyhrazených nerostů upravují s přihlédnutím k novým poznatkům nebo definicím geologie. S ohledem na rostoucí význam perlitu a zeolitu při uplatňování nových technologií je nutno tyto nerosty vyhlásit za vyhrazené. Průzkumem byly na území československé socialistické republiky zjištěny zdroje technicky využitelných přírodních plynů (kysličník uhličitý, dusík, směsi různých plynů), s jejichž širším využitím je nutno počítat. Blokově dobyvatelné a leštitelné nerosty a horniny uvedené v 3 odst. 1 písm. i) jsou hospodářsky významné a jejich ložiska převyšují v mnoha případech hodnotu ložisek mramoru a travertinu. Bylo proto, po projednání se zainteresovanými orgány, rozhodnuto zařadit je mezi vyhrazené nerosty. Místo dosavadního pojmu "mramor" se navrhuje použít pojmu °blokově dobyvatelný a leštitelný vápenec".

Chemicko-technologickým zpracováním se rozumí na rozdíl od mechanicko-technologického zpracování chemická přeměna přírodních surovin (tj. pracovního předmětu "profiltrovaného pracovním procesem" - K. Marx) ve výrobek. Nerosty zařazené jako vyhrazené podle § 3 odst. 1 písm. 1) musí splňovat podmínku vhodnosti k chemicko-technologickému zpracování nebo zpracování tavením.

Za ložisko nerostů se kromě jeho přírodního nahromadění považuje i opuštěný odval, výsypka a odkaliště, které vznikly hornickou činností a jsou bez právního nástupce, popř. hornická činnost byla ukončena, nejsou již používány k původnímu účelu a byl zrušen dobývací prostor a chráněné ložiskové území. Opuštěný odval, výsypka nebo odkaliště se stávají výhradním ložiskem jako ostatní ložiska podle 6 a 7. Odval, výsypka a odkaliště, pokud nejsou opuštěny, jsou součástí hornického provozu, přičemž odkaliště je vodohospodářským dílem ve smyslu vodního zákona.

Uvedené základní pojmy jsou zejména použity pro vymezení nerostného bohatství podle horního zákona (§ 5) ve smyslu čl. 8 Ústavy Československé socialistické republiky, podle něhož je nerostné bohatství národním majetkem. Zákon vychází z pojetí, že nerostné bohatství tvoří především ložiska vyhrazených nerostů. Z ostatních nerostů tvoří součást nerostného bohatství ta ložiska, o kterých bylo rozhodnuto na základě výsledku průzkumu a výpočtu zásob nerostů, že jsou vhodná pro potřeby a rozvoj národního hospodářství.

Osvědčení o existenci vyhrazeného nerostu v rozsahu, který umožňuje důvodně očekávat jeho nahromadění, slouží především k ochraně výhradního ložiska, zejména k určení správce ložiska (§ 9) a k návrhu na stanovení chráněného ložiskového území (§ 16).

Dosavadní pojem "vhodnost ložiska nevyhrazených nerostů k průmyslovému dobývání" podle § 13 odst. 1 platného horního zákona se nahrazuje širším pojmem "vhodnost ložiska nevyhrazených nerostů pro potřeby a rozvoj národního hospodářství"; kriteriem této vhodnosti není způsob dobývání, ale význam ložiska pro národní hospodářství.

Rozhodování o vhodnosti ložiska nevyhrazených nerostů pro potřeby a rozvoj národního hospodářství se svěřuje zásadně ústřednímu geologickému orgánu republiky, protože zpravidla v jeho působnosti jsou taková ložiska vyhledána a dostatečně prozkoumána; při těchto pracích jsou získány potřebné podklady pro uvedené rozhodnutí. Přitom se ponechává možnost, aby takové rozhodnutí po převzetí ložiska vydal v dohodě s ústředním geologickým orgánem republiky ústřední orgán, jemuž je podřízena organizace, která bude ložisko dobývat. Jde zpravidla o případy, kdy průzkum ložiska zajišťoval uvedený ústřední orgán, získal tím podklady potřebné pro rozhodnutí a takovéto rozhodnutí nevydal ústřední geologický orgán republiky.

Ve Slovenské socialistické republice od roku 1969, podle zákona Slovenské národní rady č. 72/1969 Sb., o některých opatřeních v organizaci a působnosti národních výborů ve Slovenské socialistické republice, rozhodují orgány státní báňské správy o vhodnosti ložisek nevyhrazených nerostů k průmyslovému dobývání, pokud ústředním orgánem nadřízeným organizaci je krajský národní výbor. Navrhovanou úpravou se odstraní i dosavadní nejednotnost právní úpravy v České socialistické republice a ve Slovenské socialistické republice.

Ve zvláštních případech uvedených v § 7 odst. 2 vydá rozhodnutí o vhodnosti ložiska nevyhrazeného nerostu pro potřeby a rozvoj národního hospodářství i ústřední orgán státní báňské správy republiky. Půjde zejména o případy, kdy teprve rozvinutím těžby na ložisku byla zjištěna jeho vhodnost pro potřeby a rozvoj národního hospodářství.

K § 8 až 10

Ke zvýšení ochrany nerostného bohatství a zájmu na jeho racionálním využívání zavádí zákon institut správy výhradních ložisek jako správy národního majetku (článek 8 odst. 2 Ústavy Československé socialistické republiky) a stanoví práva a povinnosti správců. Na správu výhradních ložisek se vztahují obecné předpisy o správě národního majetku, zejména ustanovení hospodářského zákoníka č. 109/1964 Sb. (úplné znění č. 45/ 1983 Sb.) a vyhlášky č. 90/1984 Sb., o správě národního majetku, s úpravami uvedenými v zákoně, které vyplývají z některých zvláštních vlastností výhradních ložisek a hornické činnosti.

Výhradní ložiska v období vyhledávání a průzkumu bude spravovat zpravidla státní organizace, která na něm provádí geologické práce, a v období dobývání výhradního ložiska ta státní organizace, která je určena k jeho dobývání. Pokud ložisko po provedení geologických prací nebude odevzdáno k dobývání, bude ho spravovat organizace určená k tomu ústředním orgánem státní správy, který plánoval, organizoval a zabezpečoval vyhledávání a průzkum ložiska. Tím se zabezpečuje kontinuita vykonávání správy výhradního ložiska.

V zákoně jsou stanoveny základní povinnosti správce výhradního ložiska v zájmu zajištění včasné a řádné ochrany nerostného bohatství a jeho efektivního využívání. Zákon ukládá správcům výhradních ložisek, určeným k jejich dobývání, navrhnout dobývací prostor. Pokud v některých případech bude dobývání svěřeno jiné organizaci než státní, je účelné, aby povinnosti správce měla tato organizace. Správcem výhradního ložiska může být toliko státní socialistická organizace.

K § 11 a 12

Vyhledávání je činnost směřující k objevení ložiska. Průzkumem ložiska se zjišťuje jeho rozsah, zásoby nerostů a jejich úložní poměry a jakost, jakož i další skutečnosti důležité pro dobývání ložiska. Poněvadž jde o pojmy v hornictví obecně známé, upustilo se v zákoně od uvedení těchto definic.

Při vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek má významný úkol ústřední geologický orgán republiky jako ústřední orgán státní správy, který hospodaří s finančními prostředky státního rozpočtu k tomuto účelu. Kromě ústředního geologického orgánu republiky plní tyto úkoly i federální ministerstvo paliv a energetiky pro radioaktivní suroviny podle zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev.

V širším rozsahu než doposud se stanoví základní požadavky na efektivnost a úplnost vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek včetně zjištění předpokladů pro jejich budoucí racionální využívání a dále požadavky na ochranu celospolečenských zájmů, zejména jiných přírodních zdrojů a životního prostředí. Tak bude možné předejít zbytečnému vynakládání finančních a materiálních prostředků.

V §12 zákona se ponechává upravené a zpřesněné ustanovení § 7 platného horního zákona, i když se v minulosti aplikovalo jen zcela výjimečně. Jde o využití objevů jednotlivců a organizací, k nimž dojde mimo rámec státem organizovaného vyhledávání ložisek, a o odměnu, popřípadě o náhradu účelně a vynaložených nákladů pro takové objevitele.

K § 13

Institut kondic byl dosud upraven mimo horní zákon usnesením vlády č. 8/1961. Protože jde o jeden z nejdůležitějších nástrojů ochrany a řádného využívání nerostného bohatství, byl tento institut zařazen do horního zákona. Technicky a ekonomicky potřebný rozsah akumulace a koncentrace nerostů k tomu, aby nerost mohl být považován za nerostnou surovinu, je stanoven kondicemi. Kondice stanoví někdy i další podmínky, které musí být splněny, aby zásoby ložiska bylo možno považovat za vhodné k hospodářskému využití v současné době nebo podle předpokladu v budoucnosti.

Zákon zmocňuje vládu ČSSR k vydání nařízení, které upraví postup ústředních orgánů státní správy při zpracování obecných kondic pro ložiska určitého nerostu a zvláštních kondic pro konkrétní ložiska. Nařízení dále stanoví ukazatele pro zařazování zásob výhradních ložisek do bilančních a nebilančních. Při stanovení kondic se předpokládá dohoda s ústředním orgánem státní báňské správy republiky a s ústředním geologickým orgánem republiky.

K § 14

Při vyhodnocení výsledků vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek se zpracovává výpočet zásob nerostů a zásoby se klasifikují. Ve výpočtech je nutno zhodnotit báňsko-technické problémy, hydrogeologii ložiska a problémy technologie zpracování nerostů. Klasifikace zásob zahrnuje jejich členění na zásoby bilanční a zásoby nebilanční a jejich kategorizaci podle prozkoumanosti ložiska, znalosti jeho úložních poměrů, jakosti nerostů a báňsko-technických podmínek dobývání.

Bilančními jsou ověřené zásoby ložisek nerostů, které vyhovují využití v současnosti. Nebilančními zásobami jsou ověřené zásoby ložisek nerostů, které nemohou být pro nízký obsah užitkových složek, vysoký obsah škodlivých složek, malou mocnost ložiska, zvlášť komplikované podmínky dobývání, pro neznalost ekonomického zpracování daného typu suroviny, v současné době využity, ale mohou se považovat za využitelné v budoucnosti.

Pro závažná hospodářská rozhodnutí o využití výhradních ložisek je nezbytné objektivní ověření zpracovaného výpočtu zásob. K přezkoumávání, klasifikaci a schvalování. výpočtů zásob ložisek nerostných surovin byla zřízena usnesením vlády ze dne 17. června 1952 č. 196 Komise pro klasifikaci zásob ložisek nerostných surovin (dle jen "komise") a schválen její statut. Činnost a úlohy komise byly vymezeny v § 4 vládního nařízení č. 11/1958 Sb., a organizaci státní geologické služby, podle něhož působila komise při Ústředním geologickém úřadě. Od roku 1967 byla komise vládním nařízením č. 82/1967 Sb. podřízena vládě. S ohledem na povahu činnosti komise a nové principy hospodářské činnosti, zejména na úseku investic, stanoví zákon, že komise provádí státní expertizu správnosti výpočtu zásob výhradních ložisek, dále pak určuje postavení komise a zmocňuje vládu Československé socialistické republiky, aby nařízením stanovila, které výpočty zásob podléhají státní expertize. Současně zmocňuje vládu Československé socialistické republiky, aby v nařízení vymezila pojem zásob výhradních ložisek a jejich klasifikaci a upravila posuzování a schvalování jejich výpočtů.

Orgánem příslušným k přezkoumání a schvalování výpočtu zásob ložisek radioaktivních surovin je federální ministerstvo paliv a energetiky (§ 57 zákona č. 133/1970 Sb.).

K § 15

V zájmu ochrany nerostného bohatství při plánovací činnosti se ukládá orgánům územního plánování respektovat požadavky ochrany výhradních ložisek. Z těchto důvodů se stanoví, že při zpracování návrhů územních plánů je nezbytná součinnost s ústředním geologickým orgánem republiky a s ústředním orgánem státní báňské správy republiky. Při tom orgány územního plánování jsou povinny vycházet i z osvědčení vydaných ústředním geologickým orgánem republiky, popřípadě jiným ústředním orgánem státní správy o existenci vyhrazeného nerostu v rozsahu, který umožňuje důvodně očekávat jeho nahromadění (§ 6), jakož i z podkladů ústředního geologického orgánu republiky o vymezení území s předpokládanými výhradními ložisky (§ 13 zákona ČNR o geologických pracích a o Českém geologickém úřadě a zákona SNR o geologických pracích a o Slovenském geologickém úřadě).

Schválení územních plánů je podmíněno dohodou s ústředním geologickým orgánem republiky, který má přehled o programu a výsledcích vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek nerostů prováděného podle státního plánu, a dohodou s ústředním orgánem státní báňské správy republiky. Tato úprava je v souladu s ustanovením 126 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a o stavebním řádu (stavební zákon).

K § 16 až 19

Institutem chráněného ložiskového území se sleduje zabezpečení zvýšené ochrany nerostného bohatství již ve stadiu vyhledávání a průzkumu, tj. včasná ochrana výhradních ložisek proti znemožnění nebo ztížení jejich budoucího dobývání nehornickými stavbami a zařízeními. Chráněné ložiskové území zahrnuje kromě území nad výhradním ložiskem též okolní území, ve kterém se mohou projevit vlivy dobývání, a objekty nebo zařízení na tomto území by mohly znemožnit nebo ztížit vydobytí zásob výhradního ložiska.

Chráněné ložiskové území stanoví obvodní báňské úřady. Tato působnost se svěřuje orgánům státní báňské správy, poněvadž jsou odborně způsobilé posoudit v konkrétním případě nezbytný rozsah chráněného ložiskového území a v zájmu účinné ochrany výhradního ložiska stanovit, která zařízení a objekty a v jakém rozsahu je nutno v chráněném ložiskovém území omezit nebo zakázat. Při stanovení chráněného ložiskového území se přihlíží též k jiným celospolečenským zájmům chráněným zvláštními předpisy, což je vyjádřeno ustanovením zákona o řízení ke stanovení chráněného ložiskového území, zejména účastí dotčených orgánů státní správy při řízení.

V zájmu operativnosti a zjednodušení postupu je účelné přenést zákonem povinnost předložit návrh na zajištění ochrany výhradního ložiska, dosud uloženou ústřednímu orgánu státní správy, na správce výhradního ložiska.

Stanovení chráněného ložiskového území neznamená absolutní vyloučení jiné hospodářské, zejména stavební činnosti, v uvedeném území. Možnost výstavby nehornických objektů a zařízení musí být posuzována podle konkrétních poměrů na určitém ložisku. Jde např. o to, zda dobývání výhradního ložiska se bude dít povrchovým nebo hlubinným způsobem, jaká je hloubka uložení výhradního ložiska pod povrchem, jeho mocnost, použité dobývací metody apod. Zejména u hlubinného dobývání je v současné době nauka o vlivech poddolování a výpočetní a další metody zjišťování vlivů důlních prací na povrchové objekty na takovém stupni, že lze připustit výstavbu a poddolovat i objekty velmi citlivé, jako např. složitá a rozsáhlá strojní a elektrická zařízení, budovy a vodoteče. Příkladem v tomto směru může být ostravsko-karvinský revír a řada revírů zahraničních.

Zřizování objektů v chráněném ložiskovém území, které nesouvisí s hornickou činností, je vázáno na souhlas orgánů státní báňské správy z hlediska ochrany nerostného bohatství. Přitom se stanoví i potřebné podmínky ochrany výhradního ložiska, a zajištění staveb proti nepříznivým účinkům dobývání. (Směrnice federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 3 ze dne 5. 11. 1975 pro stavby na poddolovaném území.).

Souhlas orgánů státní báňské správy se nebude vyžadovat v případech, kdy ke zřizování zařízení nebo objektů není třeba povolení jiných orgánů státní správy.

Pokud z celospolečenských důvodů se musí některé stavby a zařízení nesouvisející s exploatací výhradního ložiska zřizovat v chráněném ložiskovém území, je vždy třeba pečlivě

zvažovat výběr místa stavby nebo zařízení a dbát, aby ovlivnění budoucích hornických prací bylo co nejmenší a aby se zabránilo porušení nebo zničení nových staveb a zařízení hornickou činností.

Zákon zdůrazňuje též zvýšenou ochranu vyhrazených nerostů uvedených v § 3 odst. 1 písm. a) až d). Při vyjádření stanoviska k zamýšlené výstavbě objektů nebo zařízení v chráněném ložiskovém území, které by mohly znemožnit nebo ztížit dobývání výhradních ložisek uvedených nerostů, bude zpravidla zapotřebí odborných znaleckých posudků, jak pokud jde o zajištění objektů, tak i o výpočet vlivů hornických prací.

Pro zajištění ochrany nerostného bohatství je potřebné evidovat chráněná ložisková území. Přitom orgány státní báňské správy republiky poskytnou oprávněným zájemcům potřebné informace o chráněných ložiskových územích.

K § 20

Ve srovnání s dosavadní právní úpravou se zvyšují požadavky na využívání nerostného bohatství. Péče o hospodaření se zásobami nerostů výhradních ložisek se má stát pravidelnou součástí řídící práce ústředních orgánů státní správy a orgánů, do jejichž působnosti patří organizace, které dobývají výhradní ložiska. Na tomto úseku se již dosáhlo určitých příznivých výsledků působením komisí pro hospodaření se zásobami nerostů v některých resortech. Jde o pravidelné hodnocení dosahovaných výsledků racionálního využívání výhradních ložisek.

Zásady hospodaření se zásobami výhradních ložisek budou vydávat ústřední orgány státní správy formou aktů řízení. Tento postup se osvědčil např. v resortu federálního ministerstva paliv a energetiky při zpracování zásad ochrany a využití nerostné ho bohatství v jím řízených organizacích podle § 58 zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev. K vydání zásad se vyžaduje dohoda s ústředními orgány státní báňské správy republiky a ústředními geologickými orgány republiky.

K § 21

Předpisy o odpisech zásob výhradních ložisek patří do souboru opatření v oblasti ochrany nerostného bohatství a využívání nerostného bohatství. Do zákona se proto zařazuje režim odpisu zásob nerostů výhradních ložisek. Umožňuje, aby zásoby, které se nemohou v současné době dobývat, byly v odůvodněných případech překlasifikovány z bilančních na nebilanční, čímž se nadále v báňsko-technicky možných případech zajistí jejich ochrana a možnost vydobytí v budoucnosti, jestliže v důsledku změny hospodářských poměrů a rozvoje techniky se zvýší jejich hospodářský význam. Ponechává se i možnost úplného vynětí zásob z evidence. Půjde např. o případy zásob výhradních ložisek, které s ohledem na mimořádně složité důlně technické a hydrogeologické poměry nelze vydobýt. Zákon uvádí i další závažné důvody odpisů zásob.

O odpisu rozhoduje zpravidla ústřední geologický orgán republiky v dohodě s dalšími ústředními orgány.

V případech odpisu malého množství zásob nerostů rozhodují o něm ústřední orgány státní správy popřípadě orgány jimi pověřené v souladu s požadavky rychlého a operativního řízení. Rozsah malého množství zásob bude vymezen v prováděcí vyhlášce.

Zvláštní působnost federálního ministerstva paliv a energetiky na úseku těžby a zpracování radioaktivních nerostů upravuje § 57 zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev.

K § 22

Jedním ze základních předpokladů ochrany a racionálního využívání nerostného bohatství a výkonu správy výhradních ložisek je evidence zásob výhradních ložisek.

Evidenci stavu zásob výhradních ložisek vede ústřední geologický orgán republiky na základě vládního nařízení č. 11/1958 Sb., o organizaci státní geologické služby. Tuto evidenci vede podle směrnice Ústředního geologického úřadu č. 180/1958 Ú.l. (Ú.v.). Evidence stavu zásob radioaktivních surovin se vede podle zvláštních předpisů vydaných federálním ministerstvem paliv a energetiky.

Poněvadž jde o významný institut, o který se opírá systém ochrany a racionálního využívání výhradních ložisek, je nutno, aby zásadní úprava byla obsažena v zákoně.

K § 23

Je nutno zajistit, aby už v období projektové přípravy důlních děl, důlních staveb pod povrchem a staveb v lomech byly dodrženy i předpisy o ochraně a využiti nerostného bohatství.

Za důlní díla se považuji podzemní a povrchové prostory, které jsou vytvářeny za účelem vyhledávání, průzkumu a využití ložiska, jakož i prostory, které jsou nutné pro likvidaci nebo zabezpečen.i jiných důlních děl. Jde zejména o důlní díla průzkumná (štoly, šachtice, jámy a komíny), díla otvírková (jámy, štoly, překopy, slepé jámy, průzkumné chodby), důlní díla přípravná (chodby, prorážky), důlní díla sloužící k dobývání (poruby, stěny, komory, pilíře, chodbice), důlní díla při povrchovém dobývání (skrývkové a těžební řezy, etáže, lomové stěny) a dále větrací, odvodňovací, těžební a záchranné vrty. Za důlní díla se v tomto směru nepovažují vyhledávací a průzkumné vrty, i když činnost související s jejich zřizováním je hornickou činností.

V důlních dílech výše uvedených mohou být zřizovány další důlní stavby, jako např. lokomotivové remizy, čerpací stanice, strojovny a komory pro elektrická zařízení.

Jelikož stavební zákon nevyžaduje povolování a kolaudaci uvedených staveb stavebními úřady (56 písm. a) a 76 zákona č. 50/1976 Sb.) je třeba, aby režim povolování a uvádění těchto staveb do užívání (kolaudaci) upravil v principech tento zákon. Povolování důlních děl a důlních staveb se provádí zásadně při povolování otvírky, přípravy a dobývání výhradních ložisek (10 zákona České národní rady a zákona Slovenské národní rady o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě).

Povolování a kolaudace skladů výbušnin v hlubinných dolech, povrchových lomech a skrývkách v hranicích dobývacího prostoru a mimo něj v těch případech, kdy bude sklad umístěn v území vystaveném přímým účinkům těžby, upraví zákon České národní rady a zákon Slovenské národní rady o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě.

K § 24

Koncepce ustanovení vychází z institutu správy výhradních ložisek. Dobývání výhradních ložisek budou moci i v budoucnosti provádět zásadně státní socialistické organizace nebo jejich organizační jednotky, určené k výkonu této činnosti ve zřizovací listině, statutu apod. Zákon umožňuje správci ložiska odevzdat v odůvodněných případech dobývání výhradního ložiska i družstevní organizaci, popřípadě jiné socialistické organizaci.

V některých případech se připouští vydobytí zásob výhradních ložisek i v průběhu ložiskového průzkumu průzkumnou organizací. Půjde o případy malých výhradních ložisek, kdy zvláštní otvírka, příprava a dobývání by byly nehospodárné. Nebylo by jistě racionální zbytečně prodlužovat proces exploatace malého ložiska otevřeného a připraveného průzkumnými díly. Povolení takového dobývání se uskuteční v rámci povolení geologických prací důlními díly (§ 9 zákona České národní rady a zákona Slovenské národní rady o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě).

K § 25 až 29

Ustanovení týkající se dobývacího prostoru navazují v podstatě na obdobná ustanovení dosavadního horního zákona, která se v praxi osvědčila. Mění se však význam dobývacího prostoru.

Na rozdíl od chráněného ložiskového území, kterým se zajišťuje ochrana ložiska, dobývací prostor vymezuje prostor pro racionální dobývání výhradního ložiska. Stanovení dobývacího prostoru je významné i z hlediska ochrany jiných celospolečenských zájmů.

Přijetí zásady, aby v témže prostoru dobývala ložisko jen jedna organizace, je odůvodněno tím, že při jiném řešení by vznikaly nejistoty, pokud jde o zodpovědnost za škody vzniklé dobýváním. Proto zvláštní dobývací prostor se stanoví jen ve výjimečných, odůvodněných případech.

Nově je stanovena možnost omezení dobývacího prostoru do hloubky. Vyznačení hranic dobývacího prostoru v územně plánovací dokumentací zajišťuje informovanost orgánů a účastníků územního plánování.

Rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru je rozhodnutím o využití území. Proto vyžaduje jeho vydání souhlas stavebního úřadu (§ 33 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb.).

V územích, která jsou chráněna podle zvláštních předpisů, je nutno návrhy dobývacích prostorů projednat s orgány, popřípadě opatřit souhlas orgánů, kterým náleží ochrana zvláštních zájmů v těchto územích.

Rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru nebude zpravidla časově omezeno, protože dobývání ložiska je dlouhodobou činnosti. Rozhodnutí však musí obsahovat dobu plánovanou pro zahájení dobývání výhradního ložiska. Je účelné, aby doba zahájení hornických prací byla známa, a to již z hlediska rozhodování o připuštění výstavby nehornických zařízení na povrchu v dobývacím prostoru nebo jeho okolí. Ze závažných důvodů lze v rozhodnuti stanovit i dobu, ve které musí být dobývání výhradního ložiska ukončeno.

Řízení o stanovení dobývacího prostoru se přizpůsobuje zásadám řízení podle stavebního zákona. Řízení o stanovení dobývacího prostoru nepředpokládá účast občanů jako účastníků řízení. Je zde uplatněn především zájem společnosti na využití domácího přírodního zdroje, který nelze přemístit ani reprodukovat. Ochrana zájmů občanů je zabezpečena při stanovení dobývacího prostoru již tím, že dobývací prostor lze stanovit pouze po dohodě s orgány územního plánování a stavebním úřadem, a že tedy dobývací prostor bude v souladu se záměry územního plánu celého regionu. Tomu účelu slouží i účast ústředního geologického orgánu republiky a ústředního orgánu státní báňské správy republiky při projednávání konceptů řešení územně plánovací dokumentace (§ 15 odst. 2). Při řízení o stanovení dobývacího prostoru je účastníkem též národní výbor, v jehož územním obvodu se nachází navrhovaný dobývací prostor a který zná podrobně všechny okolnosti důležité i z hlediska oprávněných zájmů a požadavků občanů. Náhrada případných důlních škod, které vzniknou občanům, je podrobně upravena v § 37. Hornická organizace nese přitom objektivní odpovědnost za důlní škody s výjimkou případů, kdy stavby nebo zařízení byly postaveny v chráněném ložiskovém území nebo v dobývacím prostru bez stavebního povolení, popřípadě bez dodržení podmínek stanovených ve stavebním povolení, které se týkají ochrany proti vlivům činností uvedených v § 36 odst. 1. Při souběhu návrhů na stanovení dobývacího prostoru posoudí ústřední orgán státní báňské správy republiky, který návrh zaručuje racionálnější využití výhradního ložiska a tento návrh odsouhlasí.

Ustanovení o evidenci dobývacích prostorů, kterou vede ústřední orgán státní báňské správy republiky, odpovídají dosavadní praxi a nepředpokládají se změny.

Při stanovení dobývacího prostoru pro socialistické organizace jiné než státní bude nutno pečlivě přezkoumat, zda je zaručeno racionální využívání výhradního ložiska a zda takovým dobýváním nedochází k narušení hospodářského plánu resortu, který má zabezpečit příslušné surovinové zdroje pro národní hospodářství.

K § 30

Zvláštnost a zvýšené riziko hornické činnosti při využívání nerostného bohatství v rozličných, často nebezpečných přírodních podmínkách, zejména v podzemí, vyžaduje znalost a dodržování zásad báňské techniky a technologie včetně organizace práce a zajištění všech nezbytných opatření v zájmu ochrany života a zdraví pracujících a rozvoje národního hospodářství.

Organizace je povinna používat takové metody a technologické postupy úpravy a zušlechťování vydobytých nerostů, aby se co nejúplnější a nejefektivněji využívaly nejen hlavní nerosty, ale i vedlejší nerosty a jejích doprovodné užitkové složky. Rozsah komplexního využití vytěžených nerostů je v podstatné míře určován použitou technologií jejich úpravy, resp. zušlechťování.

Pojmy "úprava" a "zušlechťování" nemají přesné ohraničení. Jako úprava vydobytých nerostů se označuje soubor procesů, které na mechanických, fyzikálních, chemických nebo fyzikálně-chemických principech umožňují zlepšit jakostní znaky nerostných surovin tak, že se dají buď přímo použít nebo lépe zpracovat na konečné výrobky. Úprava má za účel zbavit vydobyté nerosty nečistot, prachu, bláta a všech bezcenných součástí, které se spolu s užitkovými nerosty vytěží a s nimiž jsou v ložisku buď promíšeny nebo těsně spojeny. Úprava rud, uhlí a dalších nerostů se provádí tříděním, drcením, oddělováním užitkových nerostů od jaloviny (flotační, gravitační, magnetická, mechanická úprava apod.). Zušlechťováním nerostů rozumíme další zkvalitňování již očištěného nerostu, např. u uhlí briketování, u rudy pražení, peletizace a aglomerace, u žáruvzdorných jílů vypalování, u různých nerostů sušení. Horní zákon se na toto zušlechťování vztahuje, pokud je vykonáváno v organizaci, která výhradní ložisko dobývá.

K § 31

Zákon obsahuje kromě povinností vyplývajících z obecných předpisů i zvláštní povinnosti a oprávnění organizací využívajících výhradní ložiska.

Organizace je povinna zajistit nezbytný předstih průzkumných prací při dobývání ložiska ve stanoveném dobývacím prostoru a popřípadě i mimo něj. Zde půjde zejména o případy, kdy dobýváním a průzkumem v dobývacím prostoru se zjistí pokračování ložiska za hranice dobývacího prostoru a kdy účelným vedením průzkumných důlních děl je možno tyto další části ložiska hospodárně a rychle ověřit.

Ustanovení o možnosti nabývat nemovitosti nebo práv k nemovitostem převodem správy a vyvlastněním jsou upraveným zněním dosavadního ustanovení horního zákona.

K § 32 a 33

Otvírku, přípravu a dobývání je možno provádět jen na základě plánu otvírky, přípravy a dobývání schváleného organizaci a po povolení orgány státní báňské správy republiky. Tím je zajištěno, že nebudou vykonávány.práce, při kterých by nebyly zabezpečeny požadavky ochrany a racionálního využívání výhradních ložisek podle tohoto zákona. Postup orgánů státní báňské správy je analogií postupu stavebních úřadů při povolování stavebních prací podle stavebního zákona.

Na ustanovení § 32 úzce navazuje ustanovení § 10 zákona České národní rady a zákona Slovenské národní rady o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě. Otvírku, přípravu a dobývání výhradních ložisek a zajištění důlních děl a likvidaci hlavních důlních děl a lomů povoluje orgán státní báňské správy.

V návrhu se zajišťuje též nutná ochrana jiných chráněných zájmů. Jde zejména o ochranu zemědělského půdního fondu, lesů, vod, přírodních a kulturních památek, přírodních léčebných lázní, přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních stolních, minerálních vod, drah a jiných komunikací a dalších zájmů důležitých z hlediska obrany státu a jiných chráněných zájmů. Povinnosti hornických organizací z hlediska rekultivace půdy jsou podrobně uvedeny v zákoně o ochraně zemědělského půdního fondu a v zákoně o lesích, popřípadě v prováděcích předpisech k těmto zákonům.

Je při tom v zásadě uplatňován postup podle dosavadního horního zákona s tím rozdílem, že je-li ochrana chráněných zájmů a objektů řešena zvláštními předpisy, postupuje se podle těchto předpisů a dohody podle § 33 odst. 2 se uzavírají v těch případech, kdy zvláštní předpisy věc neřeší. Zákon neupravuje případy, kdy nedojde k dohodě mezi ústředními orgány při řešení střetů zájmů. Poněvadž není nadresortní orgán, který by měl právo k rozhodování v těchto případech, bude takové střety řešit vláda.

K § 34

V Československé socialistické republice jsou v současnosti již využívány podzemní zásobníky zemního plynu, jejichž zřizování a provoz jsou obdobné pracím při těžbě zemního plynu. Jsou převážně zřizovány v nedotěžených, popřípadě vytěžených ložiscích zemního plynu nebo jiných nerostů. Zákonem České národní rady č. 24/1972 Sb. a zákonem Slovenské národní rady č. 42/1972 Sb. byl proto na uvedených pracovištích zaveden státní odborný dozor státní báňské správy. Jde především o provoz hlubinných vrtů a těžebních sond prováděný touže technologií a týmiž organizacemi, které vykonávají průzkum a těžbu ropy a zemního plynu.

Mezi zvláštní zásahy do zemské kůry se začleňuje i podzemní uskladňování průmyslových, zejména radioaktivních odpadů a průmyslové využívání tepelné energie zemské kůry, které dosáhne v budoucnosti značný národohospodářský význam. Podmínky uskladňování radioaktivních odpadů v zemské kůře stanoví vyhláška ministerstva zdravotnictví ČSR č. 59/1972 Sb. a vyhláška ministerstva zdravotnictví SSR č. 65/1972 Sb., o ochraně zdraví před ionizujícím zářením. Uskladňování průmyslových odpadů musí být též v souladu s požadavky zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, a jeho prováděcími předpisy.

K § 35

Ustanovení má odstranit nedostatek právní reglementace problematiky starých důlních děl, jejichž existence je výsledkem téměř tisícileté hornické činnosti na území Československé socialistické republiky. Návrh vychází ze zodpovědnosti státu za odvrácení ohrožení vzniklého jejich existencí. Jde o důlní díla jako jsou jámy, štoly, podzemní vydobyté prostory, např. komory apod. Pokud existuje provozovatel důlního díla nebo jeho právní nástupce, je povinen případně částečně zajistit nebo likvidovat tato díla, jestliže tak z jakýchkoliv důvodů neučiní-li včas. Není-li takový právní nástupce, přechází povinnost na organizaci, kterou určí příslušný ústřední orgán státní správy, do jehož působnosti náleží dobývání dotčeného nerostu. Financování se zajišťuje z prostředků fondu škod a náhrad, a to v rozsahu dotace ze státního rozpočtu. Pokud zajišťování a likvidaci starých důlních děl včetně případných náhrad škod touto prací způsobených provádějí organizace řízené ústředním geologickým orgánem republiky, zajišťuje se financování z rozpočtu československé federace z prostředků k tomu účelu vyčleněných do státního rozpočtu republik. Zajištěním nebo likvidací starých důlních děl v nezbytně nutném rozsahu se rozumí především zabezpečení těchto děl tak, aby nedošlo k ohrožení života a zdraví lidí a aby bylo zabráněno škodám na majetku.

Ukládá se ústřednímu geologickému orgánu republiky, aby jako odborný orgán zabezpečoval plánovitý postup zjišťování především těch starých důlních děl a jejích následků, které zřejmě ohrožuji celospolečenský zájem. Za účelem plánovitého a systematického postupu při odstraňování těchto nebezpečí vede ústřední geologický orgán republiky registr starých důlních děl. Plánovitý postup při likvidaci nebo zajištění starých důlních děl předpokládá pravidelné zabezpečení finančních prostředků do fondu škod a náhrad příslušných ministerstev, popřípadě do rozpočtu Českého geologického úřadu a Slovenského geologického úřadu ve výši asi 30 mil. Kčs ročně k tomuto účelu. Prostředky byly doposud vynakládány neplánovitě při odstraňování následků havárií způsobených starými důlními díly. Uvedená částka je orientační a lze jí zpřesnit teprve po zahájení plánovitého zjišťování a likvidace starých důlních děl.

K § 36 a 37

Dosavadní horní zákon neobsahuje přesnou definicí důlních škod. a proto je vhodné a účelné tento pojem vymezit přímo zákonem.

Je dodržen princip objektivní odpovědnosti organizace za důlní škodu vyvolanou důlním provozem.

Právní úprava náhrady důlních škod se řídí obecnými předpisy o náhradě škody, zejména příslušnými ustanoveními hospodářského zákoníka, občanského zákoníka a vládního nařízení č. 46/1967 Sb., o vypořádání škod způsobených provozní hospodářskou činností socialistických organizací a o náhradách v investiční výstavbě.

Zákon stanoví odchylky od obecné úpravy, které jsou odůvodněny charakterem hornické činnosti. Jde zejména o preventivně zajišťovací opatření pro předcházení nebo zmírnění škod, které by mohly být způsobeny stávající nebo budoucí důlní činností. Je proto namístě, aby náklady na tato opatření, pokud jsou účelně vynaloženy, a na opatření směřující k odvrácení nebo zmírnění následků důlní činnosti, byly uhrazeny jako důlní škody.

V mimořádných případech se při vypořádání náhrady důlních škod připouští i možnost dohody mezi povinným a poškozeným na jiném způsobu náhrady důlní škody, pokud takový způsob neodporuje ustanovením horního zákona nebo obecným předpisům o náhradě škody.

K § 38

Dodržování zásad báňské techniky a technologie a bezpečnosti důlního provozu je jedním ze základních požadavků racionálního dobývání výhradních ložisek, a to s ohledem na specifický charakter a rizikovost prací, zejména v hlubinných uhelných a rudných dolech, při vyhledávání, průzkumu a těžbě ropy a zemního plynu a při další hornické činnosti.

Dodržováním "zásad báňské techniky a technologie" se rozumí používání takových pracovních postupů, zařízení a přístrojů, které podle současných poznatků vědy a techniky neohrožují bezpečnost práce a provozu a naopak přispívají ke snížení rizikovosti a zvýšení bezpečnosti hornických prací.

Báňská záchranná služba je neoddělitelnou složkou důlní činnosti zejména při hlubinném dobývání. Povinnosti organizací při hornické činnosti v oblasti bezpečnosti práce a provozu upravují zákon České národní rady a zákon Slovenské národní rady o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě.

K § 39

Spolehlivá a úplná důlně měřická a geologická dokumentace je jedním ze základních předpokladů racionálního a bezpečného vedení hornických prací. Základní důlní mapy jsou na hlubinných dolech součástí plánů zdolávání havarií a slouží též pro spolehlivé vedení záchranných prací, na jejichž rychlosti a úspěchu často závisí řada lidských životů a značné majetkové hodnoty.

Zvláštní úprava geologické dokumentace naváže na obecné předpisy o geologické dokumentaci geologických prací; stanoví podrobné požadavky na geologickou dokumentaci zejména pro účely otvírky, přípravy a dobývání a pro evidenci využívání zásob výhradních ložisek.

K § 40

Důlní vody jsou ve smyslu vodního zákona zvláštními vodami, na které se vztahuje vodní zákon, jen pokud horní zákon nestanoví jinak. Důlní vodou se rozumí i technologická voda přivedená do dolu po smíšení s ostatními důlními vodami. Důlními prostorami jsou všechna důlní díla a dále pak í vyrubané a zavalené nebo založené prostory v hlubinných dolech, prostory po vytěženém ložisku štěrkopísku nebo lomu apod.

Zákon umožňuje využití důlních vod i pro jiné účely (např. závlahy, rekreace), pokud to nebude mít nepříznivý vliv na dobývání výhradních ložisek; půjde zejména o důlní vody při povrchové těžbě výhradních ložisek štěrkopísků a písků.

Způsob a podmínky vypouštění důlních vod stanoví vodohospodářský orgán v souladu s ustanovením § 23 zákona č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon).

Zákon rozšiřuje rozsah právní úpravy i na případy vypouštění jiných, zejména odpadních vod do důlních vod., To vyžaduje, aby povolení vodohospodářského orgánu bylo vydáno v dohodě s orgánem státní báňské správy republiky.

K § 41

V ustanovení se uvádí případy, kdy se na řízení podle horního zákona nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Jde zejména o případy, kdy se nerozhoduje o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech občanů nebo organizací. V některých případech jde o deklaratorní správní akty, potvrzující existenci konkrétních právních vztahů, jejichž právní význam spočívá v autoritativním zjednání jistoty o konkrétní právní situaci.

Zvláštní.úprava se týká např. řízení o stanovení chráněného ložiskového území, kde jeho jediným účastníkem je navrhovatel obdobně jako je tomu v § 34 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon). Též řízení o stanovení dobývacího prostoru je přizpůsobeno řízení podle ustanovení stavebního zákona.

K § 42

Podle 12 zákona České národní rady a zákona Slovenské národní rady o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě. plní úkoly ústředního orgánu vyplývající z horního zákona pro organizace v působnosti národních výborů krajský národní výbor.

K § 43

V přechodných ustanoveních jsou stanovena opatření k zabezpečení plynulého přechodu na režim nového horního zákona bez zbytečné administrativní náročnosti. To se týká především ložisek nevyhrazených nerostů, která se podle tohoto zákona stávají výhradními ložisky, institutu chráněných ložiskových území, dobývacích prostorů a likvidace nebo zajištění starých důlních děl.

V Praze dne 12. listopadu 1987
Předseda vlády ČSSR



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP