Úterý 24. října 1989

Z komunální bytové výstavby je plánováno získat pro FMV v 8. pětiletce 2200 bytů. Za první tři roky 8. pětiletky je tento úkol splněn pouze na 31,1 %. I tady nejsou záruky, že příděl z této formy výstavby bude splněn. Skutečností je, že počet žadatelů o byt během 8. pětiletky i nadále narůstá. Podle provedených průzkumů bude tento nárůst za pětiletku činit u všech resortů FMV dalších cca 12 500 žádostí.

Federální ministerstvo vnitra věnuje náležitou pozornost i modernizaci i údržbě bytového fondu. Jde o rozptýlené bytové objekty v příhraničních oblastech. Při poslaneckém průzkumu jsme ocenili, že federální ministerstvo vnitra v rámci resortní bytové výstavby řeší otázky komplexní občanské vybavenosti, přijímá i opatření k využití akce "Z" k širokému a komplexnímu řešení sportovního využití mládeže, potřeb vrcholového sportu apod.

Při projednávání výsledků poslaneckých průzkumů v branných a bezpečnostních výborech SL a SN bylo poukázáno na negativní dopady, které má neplnění plánu bytové výstavby i nerovnoměrnost jeho plnění. Bylo upozorněno na řadu dalších problémů, které je potřeba řešit. Jsou zahrnuty spolu s poznatky, které jsme získali. v naší závěrečné zprávě.

Soudružky a soudruzi. součástí přípravy našich výborů na jednání dnešní schůze bylo i projednání i posouzení současného stavu bezpečnosti bytů a ochrany bytového fondu v naší republice. Je možno říci, že situace v této oblasti je neuspokojivá. Rodinné domky a zejména byty ve starší zástavbě většinou postrádají prvky pasivní bezpečnosti objektu. Přízemní by ty jsou z ulice snad no přístupné a značně opotřebované vstupní dveře do domů a bytů se zastaralým typem zámků nemohou být překážkou násilnému vniknutí. Je nutno říci, že ani nové projekty sídlištních bloků s pasivním zabezpečením bytů většinou nepočítají. Nevyhovují především dosud užívané technicky zastaralé zámkové systémy dveří.

Z iniciativy Kriminalistického ústavu VB byly v současné době výrobci vyvinuté nové zámkové systémy se zvýšenou pasivní bezpečností. Od zahájení výroby bylo na trh dodáno už několik miliónů těchto výrobků. Lze konstatovat, že dosud se žádnému pachateli nepodařilo tyto nové systémy uzamykacích mechanismů překonat, a proto je lze považovat za bezpečné.

Na základě podnětů federálního ministerstva vnitra měly být od roku 1986 všechny nové byty ve všech formách bytové výstavby vybavovány základním bezpečnostním systémem, který je odolný proti rozlomení cylindrické vložky a proti bezklíčovému otevření.

Poznatky však ukazují, že zájem občanů o nové bezpečnostní zámky je nízký a stavební organizace v některých případech pokračují v montáži starých nevyhovujících dveřních zámků. Kriminalistický ústav Veřejné bezpečnosti vyzkoušel a doporučil do výroby i další prvky a součásti zařízení odolných proti vloupání. Není však v možnostech Sboru národní bezpečnosti zavádět jejich sériovou výrobu. Přitom kriminalistická statistika VB za uplynulých 15 let ukazuje na nepřetržitě vzrůstající počet krádeží vloupáním do bytů. Dříve byly předmětem zájmů pachatelů zejména objekty socialistických organizací, ale v několika posledních letech se zájem soustředil především na byty.

V roce 1988 bylo v ČSSR vloupáním napadeno 4760 bytů. V porovnání s rokem 1980 to znamená nárůst o 65 %.

Vývoj tohoto druhu kriminality v letošním roce naznačuje, že dojde k dalšímu nárůstu napadených bytů. Způsobené škody v minulém roce přesáhly 56 mil. Kčs. Objasněnost 57 % je neuspokojivá. Kritická situace v oblasti vloupání do bytů je zejména v Praze. V minulém roce zde bylo napadeno 1408 bytů, tedy více než v celé Slovenské socialistické republice. Objasněnost je velmi nízká, průměrně dosahuje 40 %. V prvních čtyřech měsících tohoto roku bylo v Praze 2 spácháno 11 vloupání, z toho do 4-5 bytů.

K zásadnímu ovlivnění nepříznivé situace v zabezpečení ochrany bytového fondu před krádežemi vloupáním je třeba, aby projektové, stavební, investorské a další organizace respektovaly celospolečenský zájem na zvyšování pasivní bezpečnosti domů a bytů. Měly by využívat všech dostupných prvků zvyšujících bezpečnost objektů, zejména nových zamykacích systémů, nových typů zárubní a vchodových dveří. Svou úlohu by měla sehrát i Česká a Slovenská státní pojišťovna a materiálními prostředky přispět ke zvyšování bezpečnosti pojištěných bytů. Ale i občané by se měli probudit ze své lhostejnosti, vždyť jde o jejich osobní majetek.

Soudružky a soudruzi poslanci, pro krátkost času jsem uvedla jen několik poznatků našich branných a bezpečnostních výborů. V závěru chci vyslovit přesvědčení, že i naše dnešní samostatná schůze přispěje k tomu, aby bytová výstavba odpovídala potřebám naší socialistické společnosti. Děkuji za pozornost.

Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslankyni Čáslavskej. Súdruhovia poslanci, v časovom rozvrhu máme teraz zapísanu prestávku. Chcem vás informovať, že do diskusie sú prihlásení ešte dvaja poslanci a máme v programe odpovede príslušných ministrov a záverečné slovo a schválenie návrhu usnesenia. Predpokládam, že by sme to mohli absolvovať za 40-45 minút. Chcem vám dať na rozhodnutie, či máme pokračovať bez prestávky alebo urobiť prestávku.

Ešte sa pýtam, či sa niekto ešte hlási do diskusie? (Nikdo.)

Dávam hlasovať, kdo je za to, aby sme pokračovali v rokovaní bez prestávky? (Hlasuje se.)

Vyhlasujem 15 minutovú prestávku.

(Jednání přerušeno ve 14.55 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 15.10 hodin.)

Předseda SN J. Janík: Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, budeme pokračovať v rozprave. Udelujem slovo poslancovi Trávníčkovi, pripraví sa poslanec Krauskopf.

Poslanec T. Trávníček: Soudružky a soudruzi poslanci, vyslechli jsme velmi kvalifikovanou zprávu místopředsedy vlády, neméně kvalifikovanou reálnou zprávu zpravodaje, která vychází z průzkumů, a v diskusi vyslovili svá kvalifikovaná stanoviska jednotliví poslanci. Jde tedy o to, že víme a známe, jaké jsou problémy, kde nás bota tlačí. Ale problém je, jak je řešit konkrétně dnes, zítra, pozítří. Přitom koncepce bytové politiky je nutná, abychom se nedopustili v krátkodobých řešeních nesprávných subjektivistických, voluntaristických přístupů, ale aby řešení bytové politiky šlo v linii předložené koncepce. K tomu samozřejmě je třeba hledat východiska. Osobně mezí řadou jiných východisek vidím východisko v pronikavém zvýšení odpovědnosti za řešení problémů. A to nejenom v bytové politice, ale i všech problémů, před kterými naše společnost stojí. Ta odpovědnost může být vyžadována různou cestou, počínaje skládáním účtů poslanců svým voličům, ale i cestou vyžadování odpovědnosti od volených orgánů moci lidu a správy státu, od těch, kteří za řešení otázek odpovídají. S ústavními dopady možnosti volat k odpovědnosti tyto odpovědné činitele a vyjádřit v široké skále hodnocení plnění úkolů uspokojení, když se úkoly dobře plní, nespokojenost i s dalšími důsledky z této nespokojenosti, vyplývajícími v podobě kádrových opatření.

Slyšeli jsme zprávu soudruha místopředsedy vlády ČSSR K. Juliše o koncepci bytové politiky. S touto koncepcí plně souhlasím, i když jsou tam, jak na to ukáži později, některé citlivé body.

Měl bych jenom prosbu na předsedu vlády, aby současně s předložením zákona o hospodaření s byty, který vyvolá nejrůznější diskuse mezi občany, byly dány na vědomí a k posouzení představitelům nejvyššího zákonodárného sboru i prováděcí předpisy tak, aby celá koncepce bytové politiky představovala jeden ucelený systém, protože známe z praxe, že ne vždy zákonodárná norma je vykládána v předpisech, nařízeních, usneseních nižších institucí a orgánů v plném souladu se záměry přijaté zákonné normy.

Tedy koncepci plně podporuji, ale v okamžiku, kdy bude předložen návrh zákona o hospodaření s byty, vzniknou velice diferencované přístupy mezi obyvatelstvem. Chtěl bych vyjádřit tyto přístupy spektrem počínajícím zásadou vzít to do ruky a řešit dál a ještě důsledněji bytovou politiku administrativně direktivními způsoby před možností řešení ekonomickými cestami až tedy k tržnímu hospodářství a svobodnému trhu s bytovým fondem. S tím musíme počítat a na to musíme být v naší veřejnosti připraveni.

Osobně velmi podporuji předloženou koncepci v tom, že při zabezpečování souladu bytové politiky a koncepce se zásadami přestavby a demokracie je plně zachován socialistický charakter bytové politiky, a to by mělo být cílem i zákonodárnému sboru, aby touto cestou k řešení takovýchto citlivých problémů bylo přistupováno.

Které citlivé otázky vzniknou? Vznikne hned první citlivá otázka: vyrovnání nájemného nebo úplaty za byt u komunální bytové sféry na úroveň sféry družstevní a individuální. Koho se toto opatření nejvíce dotkne? Dotkne se v podstatě nejslabší sociální skupiny, kterou v Československu máme, tj. starodůchodců. Já velmi podporuji stanovisko přednesené místopředsedou vlády ČSSR s. Julišem, že dopady budou plně vyrovnány u těchto kategorií jinou cestou nežli diferenciací úplat za užívání bytu tak, aby byla zachována sociální spravedlnost a aby současně - a to podtrhuji byla zdůrazněna nedílná zásada sociální spravedlnosti, také zásada zásluhovosti.

A v tomto směru mám poznámku právě k důchodcům. Sám jsem důchodce, na mém volebním obvodě je 30 %, dokonce 35 % důchodců v centru Prahy, je zde bytová situace nejpalčivější, a proto k této věci musím říci: samozřejmě ekonomické nástroje, vyrovnání jinou cestou dopadů, které budou působit na uplatnění zákona o hospodaření s byty. Ale prosil bych, aby současně v rámci socialistického myšlení a socialistického vztahu k občanům, kteří celý svůj život, prakticky od osvobození republiky, věnovali budování naší socialistické společnosti, bylo přistupováno cestami, které půjdou cestou dobrovolného řešení otázek spjatých s nadměrností, kvalitou bytů atd., a ne cestou administrativně direktivního rozhodování ani ne volených orgánů moci lidu a správy státu, ale správních pracovníků národních výborů tak, aby tyto otázky byly posuzovány nejenom z hlediska sociálně ekonomického, ale i z hlediska morálního a etického u těch, kteří si takovýto ohled zasluhují.

Poslední poznámku, kterou mám právě proto, že můj volební obvod představuje centrum Prahy, aby se při řešení bytové politiky, při komplexním přístupu k těmto otázkám vzalo v úvahu v Praze, že Praha jako hlavní město z toho krajíce národního důchodu dostává přidělené prostředky pro řešení velikých problémů města, jako je doprava, zásobování vodou, atd. atd., a že v důsledku omezených prostředků, když musí řešit tyto bytové problémy, údržby atd., se často prostředky na řešení této problematiky nedostávají. Aby se tedy vzalo v úvahu při rozdělování společně vytvořeného krajíce, že v Praze je nejvyšší procento bytů v komunálním bytovém hospodářství, že bytový fond v Praze je nejzanedbanější, že v bytovém pražském fondu je největší procento bytů III. a IV. kategorie, aby tedy tato regionální problematika Prahy a samozřejmě i některých jiných velkých aglomerací byla uspokojivě ve výhledu koncepce bytové politiky řešena. Děkuji za pozornost.

Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi Trávníckovi. Slovo má poslanec Krauskopf. Pripraví sa poslanec Peklo.

Poslanec E. Krauskopf: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, České Budějovice oslaví v roce 1990 725. výročí svého založení. V této souvislosti a zároveň na počest 45. výročí osvobození je po všech úrovních Národní fronty, státních a stranických orgánů vyvíjena maximální iniciativa občanů mít své město co nejkrásnější. Úkolem a cílem je vytvořit z Českých Budějovic příkladné socialistické město.

Problematiku bydlení chápeme jako jednu z nejdůležitějších, ale zároveň také z nejsložitějších úseků v této snaze. V novodobé historii vyrostly na okrajích starých Českých Budějovic nové sídlištní satelity s několika tisíci byty l. kategorie. Opomeneme-li prakticky celostátní bolest v urbanistickém pojetí těchto sídlišť, můžeme být hrdi na tyto komplexy, ve kterých pulsuje plnohodnotný život. Jiná situace je ale v historickém jádru a staré obytné zóně. Historické jádro města je městskou památkovou rezervací se všemi s tím souvisejícími klady i nedostatky. Kladem je podpora a pozornost státních orgánů, zejména KNV a nedostatkem někdy zkostnatělost památkových institucí, které mnohdy jakoby chránily vše. To ovšem není nejsložitější. Největší slabinou je praktická nemožnost získat potřebné stavební kapacity. Zde vidíme řešení pouze v oblasti hmotné stimulace. To v praxi znamená vytvořit takové finanční podmínky pro dodavatelské stavební organizace, které plně postihnou složitost mnohdy ručních stavebních prací tak, aby se tyto staly pro dodavatele zajímavými. Nesmíme v této souvislosti zapomenout, že zákon o státním podniku u organizací místní stavební výroby tyto nutí zejména k ekonomickému pohledu při přebírání zakázek. Jakou formou tento problém bude vyřešen a kdy s řešením můžeme počítat?

Stará obytná zóna města - sídliště Pražská, která byla postavena v letech 1918-1919 a kde drtivá většina domů přešla po roce 1948 ze soukromého vlastnictví do správy státu, to je podniku bytového hospodářství, pro svoji nepředstavitelnou zanedbanost přestává již svoji bytovou funkci plnit. O nedostatcích v údržbě bytového fondu z minulých let nechci hovořit - jsou totiž všeobecně známy a není to problém jenom Českých Budějovic. Na asanaci této obytné zóny se chystáme již tři desítky let. Po celé toto období se nedostávaly zejména finanční prostředky. Je však nutné vidět, že v této městské části žije v 6600 bytech celkem 18 000 lidí a není dále únosné jim pouze slibovat a přitom rok od roku sliby neplnit. V současné době je stav takový, že je zpracován Koncept územního projektu pro 1. realizační etapu komplexní bytové přestavby této staré části města, který byl projednán se všemi partnery, včetně centrálních orgánů a začíná se pracovat na přípravné dokumentaci prvých tří staveb v tomto území a staveb vnějších inženýrských sítí, které bytovou a občanskou výstavbu podmiňují.

První realizační etapa řešící komplexní přestavbu přibližně jedné třetiny území Pražského předměstí má být zahájena inženýrskými sítěmi a bytovou výstavbou pro občany z demolovaných objektů již v roce 1992. Dodavatelem bude státní podnik Pozemní stavby České Budějovice.

Protože do současné doby tak zvané velké stavebnictví se v našem městě podobným úkolům "úspěšně vyhýbalo", vidíme v tomto záměru blýskání na lepší časy. Jménem těch 18 000 občanů požadujeme garanci, že tomu tak bude. A já bych si dovolil poprosit místopředsedu vlády ČSSR soudruha Juliše, jestli tomu skutečně tak bude.

Soudružky a soudruzi, střed města s jeho technickou, občanskou a kulturní vybaveností je ovšem nepostradatelný v rámci celého městského organismu i pro ony okrajové sídlištní celky. Jinak řečeno, sídlištní satelity se bez původního jádra města neobejdou. V úvahu je třeba vzít rovněž, že naše město je branou pro rozmáhající se cestovní ruch, zejména pro turisty ze sousedních nesocialistických států. Právě proto musí tento střed města být v současné době a v blízké budoucnosti centrem pozornosti. Nelze v této souvislosti opomenout ani problematiku neustálého úbytku zemědělské půdy, kterou právě asanace staré zástavby dokonale řeší.

Zamýšlíme se nad návrhem řady opatření, která se zásadně promítnou i do bytové politiky v našem státě. Že tato opatření, tolikrát již odkládaná, jsou nezbytná a žádoucí, je nad všechny pochyby. Je však nutno vidět - a já se za takové řešení stavím že pouze celý komplex zásadních změn v přístupu k hospodaření s byty může přinést kýžený výsledek.

Na příkladu Českých Budějovic jsem takovouto cestu chtěl ukázat a zároveň požádat o maximální podporu našich záměrů, zejména v oblasti komplexní přestavby starého města.

Problematika, o které hovořím, je, i když podstatnou, přesto jenom jednou z celé škály oblastí bytové politiky. Zákon č. 41 z roku 1964 se v mnoha svých pasážích na dnešní dobu přežil. Novými zákonnými opatřeními je nutné zejména nastolit perfektně fungující evidenci o bytech, a to v rámci celé republiky. V této souvislosti jsem přesvědčen, že nedohledné řady žádostí o byt, evidované na národních výborech, bytových družstvech i podnicích, podstatně prořídnou. MěNV v Českých Budějovicích je na zavedení i na průběžné udržování této přesné evidence připraven. Do závěru roku 1990 bude mít dokončenou přesnou evidenci bytů i upřesněný registr obyvatel města. Zde svoji roli sehraje výpočetní technika. Celostátní sčítání obyvatel toto jenom podpoří. Aby tento systém pracoval, je nutná shodná evidence v celé republice, která bude schopna veškeré údaje neustále obnovovat. A zde bych prosil, soudruhu místopředsedo, o odpověď právě na tuto funkčnost registrů bytů a obyvatel v rámci celého státu. Rovněž je nutné zavést jednotnou cenovou politiku a s tím související opatření pro uživatele státních, družstevních, podnikových, i soukromých bytů, a to podle zásady jednotného ekonomického nájemného. S tímto úzce souvisí i problematika nově ustavených státních podniků bytového hospodářství.

Zde dotaz: budou tyto i do budoucna centrálně dotovány, nebo budou svojí činnost krýt z příjmů z úhrad na nájemném? Předkládaný materiál na toto sice pamatuje, ale pouze rámcově a bez uvedení časového údaje. Jsem si vědom toho, že předkládaný návrh zásad státní koncepce bytové politiky ve svých jednotlivých pasážích nepostihuje celou hloubku problematiky do detailu, proto bude muset navazovat hlubší rozpracování, ale přesto se přimlouvám, aby praktická účinnost a její dopady se do života promítly v co nejkratší době, tj. od počátku příští pětiletky.

Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi Krauskapfovi. Slovo má poslanec Peklo, ktorý je posledný z prihlásených do rozpravy.

Poslanec M. Peklo: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážená Sněmovno národů, vážení hosté, vzdávám se svého slova, které jsem původně zamýšlel zde přednést a chci jenom upozornit na to, že jsem se chtěl zabývat problematikou modernizace bytového fondu, předložit zde některé náměty k řešení plošné modernizace bytového fondu a údržby prostřednictvím bytových podniků a problematikou, která tyto akce doprovází. Dovolte mi, abych se zmínil o stimulačních opatřeních vlády, která svým usnesením č. 126 z letošního prvního pololetí se snažila stimulovat mladé stavebníky k výstavbě rodinných domků. Z praxe zde chci připomenout, že toto usnesení vlastně politicky na příliš dobře působí v Severočeské kraji tím, že u nás na KNV v Ústí nad Labem máme registrováno na 300 žádostí o vydání stavebních povolení a tato stavební povolení v letošním roce nebudou moci být vydána pro nedostatek materiálového krytí.

Domnívám se, že při přípravě tohoto usnesení a následné vyhlášky federálního ministerstva financí a Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj by se s touto problematikou mělo počítat. Mnozí ze tří set žadatelů v příštím roce překročí věkový limit 35 let. Proto pokládám otázku místopředsedovi vlády ČSSR s. Julišovi, jak se s touto problematikou konkrétně našeho Severočeského kraje chce vláda v nejbližší době vyrovnat. Chci upozornit, že ve čtvrtek tento týden bude tato problematika projednávána volenými zástupci Severočeského KNV na KV KSČ v Ústí nad Labem.

Předseda SN J. Janik: Ďakujem poslancovi Peklovi. Súdružky a súdruhovia poslanci, hlásí sa ešte niekto do rozpravy? (Nikdo.) Nikto sa nehlási. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.

Slovo dávam ministrovi vlády ČSSR súdruhovi Čalfovi, ktorý odpovie na otázku poslankyne Hykovej.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP