Z komunální bytové výstavby je plánováno
získat pro FMV v 8. pětiletce 2200 bytů.
Za první tři roky 8. pětiletky je tento úkol
splněn pouze na 31,1 %. I tady nejsou záruky, že
příděl z této formy výstavby
bude splněn. Skutečností je, že počet
žadatelů o byt během 8. pětiletky i
nadále narůstá. Podle provedených
průzkumů bude tento nárůst za pětiletku
činit u všech resortů FMV dalších
cca 12 500 žádostí.
Federální ministerstvo vnitra věnuje náležitou
pozornost i modernizaci i údržbě bytového
fondu. Jde o rozptýlené bytové objekty v
příhraničních oblastech. Při
poslaneckém průzkumu jsme ocenili, že federální
ministerstvo vnitra v rámci resortní bytové
výstavby řeší otázky komplexní
občanské vybavenosti, přijímá
i opatření k využití akce "Z"
k širokému a komplexnímu řešení
sportovního využití mládeže, potřeb
vrcholového sportu apod.
Při projednávání výsledků
poslaneckých průzkumů v branných a
bezpečnostních výborech SL a SN bylo poukázáno
na negativní dopady, které má neplnění
plánu bytové výstavby i nerovnoměrnost
jeho plnění. Bylo upozorněno na řadu
dalších problémů, které je potřeba
řešit. Jsou zahrnuty spolu s poznatky, které
jsme získali. v naší závěrečné
zprávě.
Soudružky a soudruzi. součástí přípravy
našich výborů na jednání dnešní
schůze bylo i projednání i posouzení
současného stavu bezpečnosti bytů
a ochrany bytového fondu v naší republice.
Je možno říci, že situace v této
oblasti je neuspokojivá. Rodinné domky a zejména
byty ve starší zástavbě většinou
postrádají prvky pasivní bezpečnosti
objektu. Přízemní by ty jsou z ulice snad
no přístupné a značně opotřebované
vstupní dveře do domů a bytů se zastaralým
typem zámků nemohou být překážkou
násilnému vniknutí. Je nutno říci,
že ani nové projekty sídlištních
bloků s pasivním zabezpečením bytů
většinou nepočítají. Nevyhovují
především dosud užívané
technicky zastaralé zámkové systémy
dveří.
Z iniciativy Kriminalistického ústavu VB byly v
současné době výrobci vyvinuté
nové zámkové systémy se zvýšenou
pasivní bezpečností. Od zahájení
výroby bylo na trh dodáno už několik
miliónů těchto výrobků. Lze
konstatovat, že dosud se žádnému pachateli
nepodařilo tyto nové systémy uzamykacích
mechanismů překonat, a proto je lze považovat
za bezpečné.
Na základě podnětů federálního
ministerstva vnitra měly být od roku 1986 všechny
nové byty ve všech formách bytové výstavby
vybavovány základním bezpečnostním
systémem, který je odolný proti rozlomení
cylindrické vložky a proti bezklíčovému
otevření.
Poznatky však ukazují, že zájem občanů
o nové bezpečnostní zámky je nízký
a stavební organizace v některých případech
pokračují v montáži starých nevyhovujících
dveřních zámků. Kriminalistický
ústav Veřejné bezpečnosti vyzkoušel
a doporučil do výroby i další prvky
a součásti zařízení odolných
proti vloupání. Není však v možnostech
Sboru národní bezpečnosti zavádět
jejich sériovou výrobu. Přitom kriminalistická
statistika VB za uplynulých 15 let ukazuje na nepřetržitě
vzrůstající počet krádeží
vloupáním do bytů. Dříve byly
předmětem zájmů pachatelů zejména
objekty socialistických organizací, ale v několika
posledních letech se zájem soustředil především
na byty.
V roce 1988 bylo v ČSSR vloupáním napadeno
4760 bytů. V porovnání s rokem 1980 to znamená
nárůst o 65 %.
Vývoj tohoto druhu kriminality v letošním roce
naznačuje, že dojde k dalšímu nárůstu
napadených bytů. Způsobené škody
v minulém roce přesáhly 56 mil. Kčs.
Objasněnost 57 % je neuspokojivá. Kritická
situace v oblasti vloupání do bytů je zejména
v Praze. V minulém roce zde bylo napadeno 1408 bytů,
tedy více než v celé Slovenské socialistické
republice. Objasněnost je velmi nízká, průměrně
dosahuje 40 %. V prvních čtyřech měsících
tohoto roku bylo v Praze 2 spácháno 11 vloupání,
z toho do 4-5 bytů.
K zásadnímu ovlivnění nepříznivé
situace v zabezpečení ochrany bytového fondu
před krádežemi vloupáním je třeba,
aby projektové, stavební, investorské a další
organizace respektovaly celospolečenský zájem
na zvyšování pasivní bezpečnosti
domů a bytů. Měly by využívat
všech dostupných prvků zvyšujících
bezpečnost objektů, zejména nových
zamykacích systémů, nových typů
zárubní a vchodových dveří.
Svou úlohu by měla sehrát i Česká
a Slovenská státní pojišťovna a
materiálními prostředky přispět
ke zvyšování bezpečnosti pojištěných
bytů. Ale i občané by se měli probudit
ze své lhostejnosti, vždyť jde o jejich osobní
majetek.
Soudružky a soudruzi poslanci, pro krátkost času
jsem uvedla jen několik poznatků našich branných
a bezpečnostních výborů. V závěru
chci vyslovit přesvědčení, že
i naše dnešní samostatná schůze
přispěje k tomu, aby bytová výstavba
odpovídala potřebám naší socialistické
společnosti. Děkuji za pozornost.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslankyni
Čáslavskej. Súdruhovia poslanci, v časovom
rozvrhu máme teraz zapísanu prestávku. Chcem
vás informovať, že do diskusie sú prihlásení
ešte dvaja poslanci a máme v programe odpovede príslušných
ministrov a záverečné slovo a schválenie
návrhu usnesenia. Predpokládam, že by sme to
mohli absolvovať za 40-45 minút. Chcem vám
dať na rozhodnutie, či máme pokračovať
bez prestávky alebo urobiť prestávku.
Ešte sa pýtam, či sa niekto ešte hlási
do diskusie? (Nikdo.)
Dávam hlasovať, kdo je za to, aby sme pokračovali
v rokovaní bez prestávky? (Hlasuje se.)
Vyhlasujem 15 minutovú prestávku.
(Jednání přerušeno ve 14.55 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 15.10 hodin.)
Předseda SN J. Janík: Súdružky
poslankyne, súdruhovia poslanci, budeme pokračovať
v rozprave. Udelujem slovo poslancovi Trávníčkovi,
pripraví sa poslanec Krauskopf.
Poslanec T. Trávníček: Soudružky
a soudruzi poslanci, vyslechli jsme velmi kvalifikovanou zprávu
místopředsedy vlády, neméně
kvalifikovanou reálnou zprávu zpravodaje, která
vychází z průzkumů, a v diskusi vyslovili
svá kvalifikovaná stanoviska jednotliví poslanci.
Jde tedy o to, že víme a známe, jaké
jsou problémy, kde nás bota tlačí.
Ale problém je, jak je řešit konkrétně
dnes, zítra, pozítří. Přitom
koncepce bytové politiky je nutná, abychom se nedopustili
v krátkodobých řešeních nesprávných
subjektivistických, voluntaristických přístupů,
ale aby řešení bytové politiky šlo
v linii předložené koncepce. K tomu samozřejmě
je třeba hledat východiska. Osobně mezí
řadou jiných východisek vidím východisko
v pronikavém zvýšení odpovědnosti
za řešení problémů. A to nejenom
v bytové politice, ale i všech problémů,
před kterými naše společnost stojí.
Ta odpovědnost může být vyžadována
různou cestou, počínaje skládáním
účtů poslanců svým voličům,
ale i cestou vyžadování odpovědnosti
od volených orgánů moci lidu a správy
státu, od těch, kteří za řešení
otázek odpovídají. S ústavními
dopady možnosti volat k odpovědnosti tyto odpovědné
činitele a vyjádřit v široké
skále hodnocení plnění úkolů
uspokojení, když se úkoly dobře plní,
nespokojenost i s dalšími důsledky z této
nespokojenosti, vyplývajícími v podobě
kádrových opatření.
Slyšeli jsme zprávu soudruha místopředsedy
vlády ČSSR K. Juliše o koncepci bytové
politiky. S touto koncepcí plně souhlasím,
i když jsou tam, jak na to ukáži později,
některé citlivé body.
Měl bych jenom prosbu na předsedu vlády,
aby současně s předložením zákona
o hospodaření s byty, který vyvolá
nejrůznější diskuse mezi občany,
byly dány na vědomí a k posouzení
představitelům nejvyššího zákonodárného
sboru i prováděcí předpisy tak, aby
celá koncepce bytové politiky představovala
jeden ucelený systém, protože známe
z praxe, že ne vždy zákonodárná
norma je vykládána v předpisech, nařízeních,
usneseních nižších institucí a
orgánů v plném souladu se záměry
přijaté zákonné normy.
Tedy koncepci plně podporuji, ale v okamžiku, kdy
bude předložen návrh zákona o hospodaření
s byty, vzniknou velice diferencované přístupy
mezi obyvatelstvem. Chtěl bych vyjádřit tyto
přístupy spektrem počínajícím
zásadou vzít to do ruky a řešit dál
a ještě důsledněji bytovou politiku
administrativně direktivními způsoby před
možností řešení ekonomickými
cestami až tedy k tržnímu hospodářství
a svobodnému trhu s bytovým fondem. S tím
musíme počítat a na to musíme být
v naší veřejnosti připraveni.
Osobně velmi podporuji předloženou koncepci
v tom, že při zabezpečování souladu
bytové politiky a koncepce se zásadami přestavby
a demokracie je plně zachován socialistický
charakter bytové politiky, a to by mělo být
cílem i zákonodárnému sboru, aby touto
cestou k řešení takovýchto citlivých
problémů bylo přistupováno.
Které citlivé otázky vzniknou? Vznikne hned
první citlivá otázka: vyrovnání
nájemného nebo úplaty za byt u komunální
bytové sféry na úroveň sféry
družstevní a individuální. Koho se toto
opatření nejvíce dotkne? Dotkne se v podstatě
nejslabší sociální skupiny, kterou v
Československu máme, tj. starodůchodců.
Já velmi podporuji stanovisko přednesené
místopředsedou vlády ČSSR s. Julišem,
že dopady budou plně vyrovnány u těchto
kategorií jinou cestou nežli diferenciací úplat
za užívání bytu tak, aby byla zachována
sociální spravedlnost a aby současně
- a to podtrhuji byla zdůrazněna nedílná
zásada sociální spravedlnosti, také
zásada zásluhovosti.
A v tomto směru mám poznámku právě
k důchodcům. Sám jsem důchodce, na
mém volebním obvodě je 30 %, dokonce 35 %
důchodců v centru Prahy, je zde bytová situace
nejpalčivější, a proto k této
věci musím říci: samozřejmě
ekonomické nástroje, vyrovnání jinou
cestou dopadů, které budou působit na uplatnění
zákona o hospodaření s byty. Ale prosil bych,
aby současně v rámci socialistického
myšlení a socialistického vztahu k občanům,
kteří celý svůj život, prakticky
od osvobození republiky, věnovali budování
naší socialistické společnosti, bylo
přistupováno cestami, které půjdou
cestou dobrovolného řešení otázek
spjatých s nadměrností, kvalitou bytů
atd., a ne cestou administrativně direktivního rozhodování
ani ne volených orgánů moci lidu a správy
státu, ale správních pracovníků
národních výborů tak, aby tyto otázky
byly posuzovány nejenom z hlediska sociálně
ekonomického, ale i z hlediska morálního
a etického u těch, kteří si takovýto
ohled zasluhují.
Poslední poznámku, kterou mám právě
proto, že můj volební obvod představuje
centrum Prahy, aby se při řešení bytové
politiky, při komplexním přístupu
k těmto otázkám vzalo v úvahu v Praze,
že Praha jako hlavní město z toho krajíce
národního důchodu dostává přidělené
prostředky pro řešení velikých
problémů města, jako je doprava, zásobování
vodou, atd. atd., a že v důsledku omezených
prostředků, když musí řešit
tyto bytové problémy, údržby atd., se
často prostředky na řešení této
problematiky nedostávají. Aby se tedy vzalo v úvahu
při rozdělování společně
vytvořeného krajíce, že v Praze je nejvyšší
procento bytů v komunálním bytovém
hospodářství, že bytový fond
v Praze je nejzanedbanější, že v bytovém
pražském fondu je největší procento
bytů III. a IV. kategorie, aby tedy tato regionální
problematika Prahy a samozřejmě i některých
jiných velkých aglomerací byla uspokojivě
ve výhledu koncepce bytové politiky řešena.
Děkuji za pozornost.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi
Trávníckovi. Slovo má poslanec Krauskopf.
Pripraví sa poslanec Peklo.
Poslanec E. Krauskopf: Vážený soudruhu
generální tajemníku, vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, České
Budějovice oslaví v roce 1990 725. výročí
svého založení. V této souvislosti a
zároveň na počest 45. výročí
osvobození je po všech úrovních Národní
fronty, státních a stranických orgánů
vyvíjena maximální iniciativa občanů
mít své město co nejkrásnější.
Úkolem a cílem je vytvořit z Českých
Budějovic příkladné socialistické
město.
Problematiku bydlení chápeme jako jednu z nejdůležitějších,
ale zároveň také z nejsložitějších
úseků v této snaze. V novodobé historii
vyrostly na okrajích starých Českých
Budějovic nové sídlištní satelity
s několika tisíci byty l. kategorie. Opomeneme-li
prakticky celostátní bolest v urbanistickém
pojetí těchto sídlišť, můžeme
být hrdi na tyto komplexy, ve kterých pulsuje plnohodnotný
život. Jiná situace je ale v historickém jádru
a staré obytné zóně. Historické
jádro města je městskou památkovou
rezervací se všemi s tím souvisejícími
klady i nedostatky. Kladem je podpora a pozornost státních
orgánů, zejména KNV a nedostatkem někdy
zkostnatělost památkových institucí,
které mnohdy jakoby chránily vše. To ovšem
není nejsložitější. Největší
slabinou je praktická nemožnost získat potřebné
stavební kapacity. Zde vidíme řešení
pouze v oblasti hmotné stimulace. To v praxi znamená
vytvořit takové finanční podmínky
pro dodavatelské stavební organizace, které
plně postihnou složitost mnohdy ručních
stavebních prací tak, aby se tyto staly pro dodavatele
zajímavými. Nesmíme v této souvislosti
zapomenout, že zákon o státním podniku
u organizací místní stavební
výroby tyto nutí zejména k ekonomickému
pohledu při přebírání zakázek.
Jakou formou tento problém bude vyřešen a kdy
s řešením můžeme počítat?
Stará obytná zóna města - sídliště
Pražská, která byla postavena v letech 1918-1919
a kde drtivá většina domů přešla
po roce 1948 ze soukromého vlastnictví do správy
státu, to je podniku bytového hospodářství,
pro svoji nepředstavitelnou zanedbanost přestává
již svoji bytovou funkci plnit. O nedostatcích v údržbě
bytového fondu z minulých let nechci hovořit
- jsou totiž všeobecně známy a není
to problém jenom Českých Budějovic.
Na asanaci této obytné zóny se chystáme
již tři desítky let. Po celé toto období
se nedostávaly zejména finanční prostředky.
Je však nutné vidět, že v této
městské části žije v 6600 bytech
celkem 18 000 lidí a není dále únosné
jim pouze slibovat a přitom rok od roku sliby neplnit.
V současné době je stav takový, že
je zpracován Koncept územního projektu pro
1. realizační etapu komplexní bytové
přestavby této staré části
města, který byl projednán se všemi
partnery, včetně centrálních orgánů
a začíná se pracovat na přípravné
dokumentaci prvých tří staveb v tomto území
a staveb vnějších inženýrských
sítí, které bytovou a občanskou výstavbu
podmiňují.
První realizační etapa řešící
komplexní přestavbu přibližně
jedné třetiny území Pražského
předměstí má být zahájena
inženýrskými sítěmi a bytovou
výstavbou pro občany z demolovaných objektů
již v roce 1992. Dodavatelem bude státní podnik
Pozemní stavby České Budějovice.
Protože do současné doby tak zvané velké
stavebnictví se v našem městě podobným
úkolům "úspěšně vyhýbalo",
vidíme v tomto záměru blýskání
na lepší časy. Jménem těch 18
000 občanů požadujeme garanci, že tomu
tak bude. A já bych si dovolil poprosit místopředsedu
vlády ČSSR soudruha Juliše, jestli tomu skutečně
tak bude.
Soudružky a soudruzi, střed města s jeho technickou,
občanskou a kulturní vybaveností je ovšem
nepostradatelný v rámci celého městského
organismu i pro ony okrajové sídlištní
celky. Jinak řečeno, sídlištní
satelity se bez původního jádra města
neobejdou. V úvahu je třeba vzít rovněž,
že naše město je branou pro rozmáhající
se cestovní ruch, zejména pro turisty ze sousedních
nesocialistických států. Právě
proto musí tento střed města být v
současné době a v blízké budoucnosti
centrem pozornosti. Nelze v této souvislosti opomenout
ani problematiku neustálého úbytku zemědělské
půdy, kterou právě asanace staré zástavby
dokonale řeší.
Zamýšlíme se nad návrhem řady
opatření, která se zásadně
promítnou i do bytové politiky v našem státě.
Že tato opatření, tolikrát již
odkládaná, jsou nezbytná a žádoucí,
je nad všechny pochyby. Je však nutno vidět -
a já se za takové řešení stavím
že pouze celý komplex zásadních změn
v přístupu k hospodaření s byty může
přinést kýžený výsledek.
Na příkladu Českých Budějovic
jsem takovouto cestu chtěl ukázat a zároveň
požádat o maximální podporu našich
záměrů, zejména v oblasti komplexní
přestavby starého města.
Problematika, o které hovořím, je, i když
podstatnou, přesto jenom jednou z celé škály
oblastí bytové politiky. Zákon č.
41 z roku 1964 se v mnoha svých pasážích
na dnešní dobu přežil. Novými zákonnými
opatřeními je nutné zejména nastolit
perfektně fungující evidenci o bytech, a
to v rámci celé republiky. V této souvislosti
jsem přesvědčen, že nedohledné
řady žádostí o byt, evidované
na národních výborech, bytových družstvech
i podnicích, podstatně prořídnou.
MěNV v Českých Budějovicích
je na zavedení i na průběžné
udržování této přesné
evidence připraven. Do závěru roku 1990 bude
mít dokončenou přesnou evidenci bytů
i upřesněný registr obyvatel města.
Zde svoji roli sehraje výpočetní technika.
Celostátní sčítání obyvatel
toto jenom podpoří. Aby tento systém pracoval,
je nutná shodná evidence v celé republice,
která bude schopna veškeré údaje neustále
obnovovat. A zde bych prosil, soudruhu místopředsedo,
o odpověď právě na tuto funkčnost
registrů bytů a obyvatel v rámci celého
státu. Rovněž je nutné zavést
jednotnou cenovou politiku a s tím související
opatření pro uživatele státních,
družstevních, podnikových, i soukromých
bytů, a to podle zásady jednotného ekonomického
nájemného. S tímto úzce souvisí
i problematika nově ustavených státních
podniků bytového hospodářství.
Zde dotaz: budou tyto i do budoucna centrálně dotovány,
nebo budou svojí činnost krýt z příjmů
z úhrad na nájemném? Předkládaný
materiál na toto sice pamatuje, ale pouze rámcově
a bez uvedení časového údaje. Jsem
si vědom toho, že předkládaný
návrh zásad státní koncepce bytové
politiky ve svých jednotlivých pasážích
nepostihuje celou hloubku problematiky do detailu, proto bude
muset navazovat hlubší rozpracování,
ale přesto se přimlouvám, aby praktická
účinnost a její dopady se do života
promítly v co nejkratší době, tj. od
počátku příští pětiletky.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi
Krauskapfovi. Slovo má poslanec Peklo, ktorý je
posledný z prihlásených do rozpravy.
Poslanec M. Peklo: Vážený soudruhu generální
tajemníku, vážený soudruhu předsedo
Federálního shromáždění,
vážená Sněmovno národů,
vážení hosté, vzdávám
se svého slova, které jsem původně
zamýšlel zde přednést a chci jenom upozornit
na to, že jsem se chtěl zabývat problematikou
modernizace bytového fondu, předložit zde některé
náměty k řešení plošné
modernizace bytového fondu a údržby prostřednictvím
bytových podniků a problematikou, která tyto
akce doprovází. Dovolte mi, abych se zmínil
o stimulačních opatřeních vlády,
která svým usnesením č. 126 z letošního
prvního pololetí se snažila stimulovat mladé
stavebníky k výstavbě rodinných domků.
Z praxe zde chci připomenout, že toto usnesení
vlastně politicky na příliš dobře
působí v Severočeské kraji tím,
že u nás na KNV v Ústí nad Labem máme
registrováno na 300 žádostí o vydání
stavebních povolení a tato stavební povolení
v letošním roce nebudou moci být vydána
pro nedostatek materiálového krytí.
Domnívám se, že při přípravě
tohoto usnesení a následné vyhlášky
federálního ministerstva financí a Státní
komise pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj by se s touto problematikou mělo počítat.
Mnozí ze tří set žadatelů v příštím
roce překročí věkový limit
35 let. Proto pokládám otázku místopředsedovi
vlády ČSSR s. Julišovi, jak se s touto problematikou
konkrétně našeho Severočeského
kraje chce vláda v nejbližší době
vyrovnat. Chci upozornit, že ve čtvrtek tento týden
bude tato problematika projednávána volenými
zástupci Severočeského KNV na KV KSČ
v Ústí nad Labem.
Předseda SN J. Janik: Ďakujem poslancovi
Peklovi. Súdružky a súdruhovia poslanci, hlásí
sa ešte niekto do rozpravy? (Nikdo.) Nikto sa nehlási.
Vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Slovo dávam ministrovi vlády ČSSR súdruhovi
Čalfovi, ktorý odpovie na otázku poslankyne
Hykovej.