Nyní k rodinným domkům. Na úvod bych
chtěla říci, že o výstavbu rodinných
domků je nyní mezi mladými lidmi velký
zájem. Velmi kladně bylo přijato zvýšení
státních příspěvků na
tento druh výstavby. Co však velmi brzdí to,
aby plán výstavby byl naplněn, není
tentokrát právní úprava, ale nedostatek
stavebního materiálu. Vím, že vláda
podniká kroky, aby se tato situace zlepšila, ale v
praxi se to zatím příliš neprojevuje.
Například stavební úřad MěNV
Žďár nad Sázavou, který obhospodařuje
město a 47 obcí, zažádal letos o 133
materiálových listů a obdržel pouze
36. A tak v nově připravované lokalitě
34 rodinných domků, kdy občané už
mají přiděleny pozemky do osobního
užívání, mohl stavební úřad
vydat jen 6 stavebníkům materiálové
listy. Ostatní si musí vybrat buď stavbu nezahajovat
a čekat, jestli na ně vyjde v příštím
roce, nebo začít stavět se sháněním,
které někdy ubere stavebníkům více
sil a energie, než samotná fyzická práce
na stavbě.
Po novele volá vymezení pojmu rodinného domku.
Přimlouvám se za sjednocení tohoto pojmu
v občanském zákoníku, v bytovém
zákoně, v oceňovacích předpisech
i daňových předpisech. Myslím, že
bychom se nemuseli obávat stanovit kritéria pro
rodinný domek 3 byty a 180 m2 obytné
plochy. Zdůvodním proč.
Dnes, pokud dům rodinného bydlení přesahuje
výměru obytné plochy 120 m2 je
jen rodinným obytným domem a je zařazen do
skupiny domů v soukromém vlastnictví, tzn.
že je zdaněn stejně jako činžovní
dům pořízený za účelem
bezpracného zisku. Jeho vlastník nemá právo
požadovat soudní výpověď případného
nájemníka v domě, aby se do uvolněného
bytu nastěhoval buď sám nebo příslušník
jeho rodiny. Jen v případech, kdy výměra
přesahuje o málo stanovený limit 120 m2,
může být dům prohlášen za
dům, který plní účel rodinných
domků a může být také i zdaněn
domovní daní v sazbách určených
pro rodinné domky. Jestliže si objekt stavěla
početnější rodina, například
několik sourozenců pro své samostatné
domácnosti, nemohla vystačit s obytnou plochou do
120 m2 a tuto výměru musela zdaleka překročit.
Mám na mysli ty domy, které byly postaveny před
účinností platného občanského
zákoníka, tj. před rokem 1964. V takovém
případě plní tyto domy skutečně
účel rodinného bydlení mnohem intenzivněji,
než některé rodinné domky, jimž
byl tento charakter přiznán a kde jeden nebo dokonce
dva byty jsou pronajaty.
Bylo poukazováno na to, že domům, o nichž
jsem zde hovořila, není přiznána ochrana
osobního vlastnictví, ačkoliv byly postaveny
z prostředků získaných vlastní
prací spoluvlastníků. Nebere se rovněž
v úvahu, že v dané větší
stavbě rodinného domu připadá na spoluvlastníka
a uživatele bytu podstatně méně obytné
plochy, než limitovaných 120 m2. Úsporná
kolektivní výstavba rodinného bydlení
šetřící prostorem i materiálem
je daňově neúměrně tvrději
postižena než individuální výstavba.
Tyto názory zazněly na poslaneckých průzkumech,
ale i v tisku a je jim třeba při přípravě
nové zákonné úpravy bydlení
též věnovat pozornost.
Pokud se týká rodinných domků je tu
ještě jeden naléhavý úkol. A
to je třeba odstranit všechny právní
bariéry pro to, aby jestliže už byly postaveny
větší rodinné domky, byly všechny
byty v nich obsazeny. Takových volných bytů,
zejména na vesnicích, je dost. Chtělo by
to, aby volné byty v rodinných domcích nepodléhaly
přidělovacímu právu národního
výboru, nýbrž aby vlastník rodinného
domku měl možnost sám si nájemníka
vybrat a také sám si s ním dohodnout podle
vybavení bytu výši nájemného.
Dále musí mít jistotu, že uplynutím
doby, na kterou byt pronajal, nájemník skutečně
byt vyklidí. Myslím, že občané
- vlastníci rodinných domků - právě
z uvedených důvodů dočasně
volné byty ve svých domcích nepronajímají.
Maji totiž oprávněné obavy z toho, že
až byt budou potřebovat pro sebe nebo pro své
děti, nebudou se moci nájemníků zbavit.
I když žalují na vyklizení bytu u soudu,
soudy rozhodují tak, že žalovaní jsou
povinni se vystěhovat, jakmile jim bude poskytnut náhradní
byt od národního výboru. Jak to vypadá
s byty u národních výborů,
už jsem hovořila.
Mnoho kritiky při průzkumech zaznělo na nezájem
vlastníků soukromých domů provádět
opravy těchto domů. Popravdě řečeno,
nelze se jim divit, vždyť vlastníci soukromých
obytných domů mají jen povinnosti; práva
téměř žádná. V zákoně
by měla být zakotvena možnost vlastníka
obytného domu obsadit pro sebe nebo své rodinné
příslušníky volný byt ve svém
domě. Tak vlastně bude vytvořena i faktická
možnost uskutečňovat péči o tento
bytový fond.
Pokud jde o družstevní byty, tam nejvíce družstevníky
mrzí to, že nejde o byty lépe vybavené,
než jsou byty státní. Myslím si, že
ti, kteří ročně, třeba i dvacet
let platí členský příspěvek
a splatí mnohatisícový členský
podíl, by si to zasloužili.
U družstevní výstavby by se měl omezit
počet stabilizačních bytů, neboť
stabilizace bytem, zejména po novele zákoníku
práce, prakticky přestala plnit svůj účel.
Už o tom zde bylo hovořeno.
Velkým problémem u některých Stavebních
bytových družstev jsou neplatiči nájemného.
Družstvo sice má možnost uložit sankci vyloučení
z družstva a zrušení práva osobního
užívání bytu, ale využívá
se jí velmi málo, neboť tím, že
národní výbor musí přidělit
náhradní byt, ztrácí tato sankce smysl.
Vhodnější by bylo stanovit přímo
Stavebnímu bytovému družstvu možnost neplatičům
přidělit nějaký náhradní
družstevní byt (např. hůře vybavený,
nebo menší, nebo v jiném místě).
Smutné je to, co lze pozorovat v poslední době.
Je to nezájem družstevníků o životní
prostředí v nejbližším okolí
domu i v domech samotných, kdy veškerý zájem
končí za vlastním prahem. Ve většině
družstevních domů je to násobeno ještě
tím, že si v nich družstevníci sami provádějí
úklid, malování, nátěry oken
a balkónů apod. Pravidlem bohužel je, že
tyto práce neprovedou někteří vůbec
a někteří velmi neodborně a tím
bytový fond družstev chátrá. Ukazuje
se, že rozvíjení samosprávného
systému ve stavebních bytových družstvech
má ještě svoje rezervy a také rozličnou
úroveň. Každý družstevní
dům, jeho vzhled i okolí, je toho zcela konkrétní
vizitkou.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, věřím,
že všichni pociťujeme nutnost nové právní
úpravy bydlení. Jsem velmi ráda, že
návrh zásad koncepce státní bytové
politiky na 9. pětiletku s výhledem do roku 2005
vypracovaný Státní komisí pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj z října t. r.
s novou zásadní a komplexní právní
úpravou počítá.
Věřím, že náměty z rozpravy
na této samostatné schůzi Sněmovny
národů spolu s usnesením přispějí
ke komplexnímu posouzení tak, aby tato nová
právní úprava bydlení odpovídala
současným požadavkům moderního
života.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslankyni
Kantorovej, prosím poslanca Šagáta, aby sa
ujal slova. Pripraví sa poslankyňa Čáslavská.
Poslanec J. Šagát: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, vážení
hostia, štruktúra bytového fondu v mestách
a na vidieku sa značne líši. Na vidieku takmer
83 % bytového fondu tvoria byty v rodinných domoch.
Bytový fond je značne zastaraný, lebo takmer
tretina domov bola postavená pred rokom 1945. Okolnosť,
že vysoké percento pracovníkov v poľnohospodárstve
žije v rodinných domoch má za následok,
že odchodom pracovníka do dôchodku stráca
poľnohospodársky podnik aj byt. Ak sa nepodarí
zamestnať náhradníka za dôchodcu v mieste
alebo blízkom okolí, poľnohospodársky
podnik ťažko zoženie pracovníka bez bytu.
U rodinných domov na dedine je situácia zložitá.
V rade prípadov, kde vlastník svoj domček
užíva alebo kam sa hodlá sám v dôchodku
nasťahovať alebo chce nasťahovať svoje ženaté
alebo vydaté dieťa, sa opravy robia pravidelne. U
rodinných domov získaných dedičstvom
je situácia komplikovanejšia, pretože až
na malé výnimky ide o domy podradnej kvality, kde
bez opráv by sa nedalo použiť prideľovacie
právo národného výboru. Majitelia
takýchto domov neplnia svoju ohlasovaciu povinnosť,
uloženú § 4 zákona čís.
41/64 Zb. o hospodárení s bytmi.
V súčasnej dobe nemajú národné
výbory také možnosti, aby využili byty
v rodinných domoch na uspokojeníe žiadateľov
o byt bez súhlasu ich majiteľov. Takmer v každom
prípade by to bola veľmi zdĺhavá záležitosť,
ktorá by sa neobišla bez súdneho konania. Hoci
sú byty v týchto rodinných domoch voľné,
majiteľ nesúhlasí s ich obývaním
vzhľadom na to, že podľa súčasného
zákona a nadväzujúcich predpisov, z nájomného
neuhradí najnutnejšie opravy a v prípade,
že by sa neskoršie, napr. v dôchodku chcel nasťahovať
do svojho rodinného domu, je veľmi zdĺhavé,
vo väčšine prípadov nemožné,
nájomníka vysťahovať.
Snaha o zabezpečenie optimálnych životných
podmienok pri rešpektovaní ekonomiky výstavby
a v súlade s tendenciami koncentrácie priemyslovej
a poľnohospodárskej výroby, viedla k vzniku
strediskovej sídelnej sústavy. Preferenciou stredísk
osídlenia a na druhej strane výrazným zhorsením
podmienok rozvoja nestrediskových sídiel, došlo
k značnej migrácii obyvateľov, úbytku
pracovných síl v poľnohospodárstve,
k destabilizácii a umrtveniu mnohých sídiel.
Znevýhodnenie výstavby v nestrediskových
obciach viedlo aj k tomu, že viac pracovníkov dochádza
do zamestnania z väčších vzdialeností
a zaťažuje verejnú dopravu. Pri prieskumoch sa
napr. zistilo, že jeden štátny majetok v okrese
Komárno, ktorému boli byty pre zamestnancov prideľované
excentricky v meste, mal v dôsledku smennej prevádzky,
keď musí zamestnancov dopravovať vlastnými
dopravnými prostriedkami, náklady na dopravu za
rok takmer 304 mil. Kčs, o spotrebe nafty ani nehovorím.
Poľnohospodárske podniky sa snažia stabilizovať
aj svojich pracovníkov, ktorí väčsinou
prišli odinakiaľ, pomocou družstevnej stabilizačnej
výstavby. Títo pracovníci sa však stávajú
plnoprávnymi členmi stavebného bytového
družstva. V prípade rozviazania pracovného
pomeru síce členskej organizácii, t. j. poľnohospodárskemu
podniku, zostáva dispozičné právo
na byt, ale pracovník, ktorý s ňou pracovný
pomer rozviazal a členský vzťah k stavebnému
bytovému družstvu nezrušil alebo dobrovoľne
tento byt neuvoľnil, byt ďalej užíva a podľa
súčasných predpisov byt neuvoľní
ani pri súdnej výpovedi, pokiaľ nedostane rovnocenný
náhradný byt. Títo ľudia pracujú
v poľnohospodárskom podniku a akonáhle dostanú
byt, prechádzajú do blízkeho mesta na iné,
finančne výhodnejšie pracovisko. Takýchto
prípadov sa vyskytuje mnoho.
Ochrana poľnohospodárskeho pôdneho fondu, ale
i ekologické hľadiská vychádzajú
zo schválených územných plánov
miest a obcí. Je dobré, že účastníkom
konaní je vždy i orgán ochrany poľnohospodárskeho
pôdneho fondu. V prípade odňatia poľnohospodárskej
pôdy sa musí zabezpečiť náhradná
rekultivácia. Týmto spôsobom sa zabezpečuje,
aby strata pôdneho fondu bola čo najmenšia.
Bude však treba pouvažovať nad požiadavkou
i národných výborov, že kedy sa náhradná
rekultivácia vykonať nemusí. Ide o požiadavku
v prípade, keď stavebné pozemky sa nachádzajú
v intraviláne a nie sú poľnohospodárskou
výrobou a často ani súkromníkmi využívané.
Problematika ekológie životného prostredia
sa postupne viac presúva i na vidiek. Čistota ovzdušia
je závislá od spaľovania pevných palív,
množstvo zamorenia oxidmi a inými škodlivými
exhalátmi určuje kvalita spaľovaných
palív. Čistotu vôd v obciach sa darí
zabezpečovať obťažnejšie, vzhľadom
na nedostatočné finančné i materiálové
zabezpečenia, čističky odpadových
vôd. Likvidácia odpadných vôd sa rieši
náhradnými opatreniami, ako sú budovanie
žúmp na vyváženie a pod. Problematické
je pritom zásobovanie pitnou vodou. V okrese Prievidza,
kde je môj volebný obvod, sú doteraz bez vybudovanej
vodovodnej siete iba dve obce, no viacero obcí je takých,
kde sú zdroje pitnej vody nedostatočné a
preto Stredoslovenské vodárne a kanalizácie
odmietajú súhlas na vydanie stavebných povolení
v týchto obciach. Znamená to, že bytová
výstavba prevýšila požiadavku na zdroje
pitnej vody. V tejto súvislosti chcem poukázať
i na nehospodárne využívanie verejných
zdrojov pitnej vody občanmi. Myslím si, že
súčasná cena za 1 m3 pitnej vody
nestimuluje občanov k hospodárnemu využívaniu.
Ako problematiku riešenia hospodárnosti pitnej vody
vidím v tom, že nielen že namontujeme na každé
odberné miesto vodomer, ale dokážeme i prekračovanie
stanovených normatívov finančne postihovať.
Skúsme to aspoň u podnikov. Znamená
to, že cenu každého m3 odobratého
nad stanovený normatív zdesaťnásobíme.
Chcem však požiadať o pomoc v mene tých
voličov, ktorí mnohokrát nemajú zabezpečenú
pitnú vodu ani v základnej potrebe. Už viac
rokov dozadu funkcionári okresu Prievidza, ale najmä
mesta Handlová, Prievidza, i ďalších obcí
žiadajú o zaradenie do štátneho plánu
vybudovanie akumulačnej nádrže na vodnom zdroji
"Turček". Situácia je taká, že
viac ako tretina obyvateľov okresu po prudkých dažďoch,
ktoré vodu zakalia, nedostane 2-3 dni ani kvapku vody.
Zásobovanie zhruba 40 000 obyvateľov autocisternami
je nemysliteľné, pritom väčšina z
uvedených obyvateľov žije v činžových
domoch, kde je následne narušená i hygiena.
Mali by sme skutočne stavby takéhoto charakteru
posudzovať a oveľa pružnejšie ich zaraďovať
do štátneho plánu, pretože v tomto prípade
ide o vodu, ktorá je základnou životnou podmienkou
a žiadnym vynúteným prepychom. Rovnako je potrebné
vyčleniť i vyšší obnos v štátnom
rozpočte na opravu už existujúcich a prestarlých
vodovodov, ktoré sú často derave, ťažko
opraviteľné a voda, ktorá má byť
cez ne dopravená k spotrebiteľom často uniká
do zemných vrstiev späť.
Vážené súdružky a súdruhovia,
výstavba panelových domov značne urýchlila
stavbu bytov. Hromadná výstavba bytov v mestách
láka mladých ľudí, ktorí kvôli
vidine budúceho pohodlia opúšťajú
dedinu. Miestnosti sú však pomerne malé. Akonáhle
sú však nútení žiť v stiesnených
pomeroch panelových domov, hľadajú únik
z mesta aspoň na sobotu a nedeľu a ponechávajú
si dedinské chalupy pre rekreačné účely
alebo stavajú na vidieku chaty. Vo fáze projektovej
prípravy panelových domov sa nevie, kto bude v bytoch
bývať. Na názor už postavených
sídlisk sa nikto nepýta, a pokiaľ áno,
tak to beztak pre ďalšiu výstavbu nemá
význam. Tak sa napr. stáva, že v Severočeskom
kraji sa prechádza na jednotný systém panelových
domov typu OP.1.21; v Stredočeskom kraji v sústredenej
výstavbe stavia Průmstav typ Eta a pod.
Od roku 1945-1990 bude v ČSSR postavených zhruba
3,7 mil. nových bytov, t. j. 70 % zo súčasného
bytového fondu. Je zaujímavé, že tým
sa bytová situácia celkom nevyriešila. Byty
vo väčších mestách sa v minulosti
prideľovali predovšetkým pracovníkom,
získaným náborom z vidieka a ako náhradou
za úbytok bytov. Pracovník z mesta, ktorý
sa oženil a s rodinou už nemohol žiť s rodičmi,
byt nedostal. Odchádzal preto za bytom na vidiek alebo
do pohraničia k podnikom, kde mali byty k dispozícii.
Alebo pracoval niekoľko rokov mimo mesto a potom sa v nábore
vrátil na svoje pôvodné pracovisko a získal
tak byt. Je nedobré, že pri výstavbe miliónov
bytov rodiny stále žijú v rozdelených
bytoch so spoločným príslušenstvom.
Nazdávam sa, že značnú vinu na súčasnej
situácii majú i súčasné predpisy.
Roky sa volá po novom bytovom zákone, ale vždy
sa našiel rad dôvodov, prečo sa jeho spracovanie
a najmä schválenie oddiali. Zásady koncepcie
bývania na 8. päťročnicu obsahovali progresívne
ciele štátnej bytovej politiky. Hodnotenie tejto koncepcie
za prvé tri roky 8. päťročnice však
nie je príliš povzbudivé. Takisto návrh
zásad koncepcie bytovej politiky na 9. päťročnicu
s výhľadom do roku 2005 obsahuje rad progresívnych
prvkov. Je však treba, aby sa tieto progresívne prvky
urýchlene zapracovali do návrhu bytového
zákona, ktorý by sa dal verejnosti na posúdenie.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem
poslancovi Šagátovi. Udeľujem slovo poslankyni
Čáslavskej.
Poslankyně P. Čáslavská: Vážený
soudruhu generální tajemníku, vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté! Řešení
bytových potřeb vojáků z povolání
a příslušníků Sboru národní
bezpečnosti podmiňuje bojovou pohotovost, výkon
bezpečnostní služby, ochranu státních
hranic, ale i morálně politický stav vojáků
a příslušníků.
Proto jsme v našich branných a bezpečnostních
výborech při poslaneckých průzkumech
směřujících k přípravě
naší dnešní samostatné schůze
sledovali mimo jiné, jaký je stav v této
oblasti v resortech federálního ministerstva národní
obrany a federálního ministerstva vnitra.
V ČSLA je hlavním zdrojem získávání
bytového fondu komunální bytová výstavba.
Příděl bytů z komunální
bytové výstavby je stanoven usnesením vlády
ve zvláštní části státního
plánu. Přestože by ČSLA do celého
procesu výstavby nemusela zasahovat, je skutečností.
že v uvedených problémech je podnikům
ministerstva výstavby a stavebnictví federálním
ministerstvem národní obrany poskytována
pracovní výpomoc, včetně prací
ve výrobnách stavebních materiálů.
zejména panelových, jakož i výstavba
podmiňujících investic v lokalitách,
kde je to pro ČSLA nezbytně nutné. Celkově
bude pro pomoc komunální bytové výstavbě
organizacemi federálního ministerstva národní
obrany za 8. pětiletku prostavěno 470,6 miliónů
Kčs. S touto pomocí se počítá
i v 9. pětiletce.
Výstavba bytů z investičních prostředků
federálního ministerstva národní obrany
je doplňkovou bytovou výstavbou v rozptýlených
lokalitách nebo v místech, kde nebylo možno
z různých příčin zajistit krajskými
národními výbory byty z komunální
výstavby. Tato výstavba je investorsky i dodavatelsky
zajišťována orgány FMNO. Při této
formě výstavby se federální ministerstvo
národní obrany musí vyrovnávat s vysokou
nákladovostí na pořízení jednoho
bytu vyplývající z požadavků
příslušných národních
výborů. Rozhodující odchylky zejména
v nákladech na občanskou a technickou vybavenost
vykazuje tato bytová výstavba v Praze. Zvýšené
náklady jsou vyvolány objektivně požadavky
na řešení přeložek. rekonstrukce
stávajících inženýrských
sítí, demolice stávajících
objektů a zařízení. budování
náhradních komunikací, náročnějšího
zakládání, zvýšené přesuny
zeminy apod.
Družstevní stabilizační výstavba
v resortu FMNO se realizuje jen pro výrobní hospodářské
organizace. Pokud jde o plnění plánu, za
první tři roky osmé pětiletky se v
komunální bytové výstavbě z
plánu 20 700 bytů odevzdalo 6572, tj. 33 %. Nízké
plnění je zejména v České socialistické
republice, kde zůstává odevzdat pro ČSLA
12 376 z počtu 17 700 bytů, tj. 70 %. Příznivější
plnění je ve Slovenské socialistické
republice, kde je plán splněn na 48 %. Nižší
plnění je v Bratislavě, a to pouze na 30
%.
Z těchto údajů se dá předpokládat,
že plán komunální bytové výstavby
nebude splněn. Proto problémy v této oblasti
budou nadále přetrvávat. Situaci ztěžuje
i skutečnost, že přirozeným vývojem
dochází k tomu, že dispoziční
bytový fond vojenské správy je jejími
pracovníky užíván jen ze 70 %. Zbytek
je užíván občany, kteří
už pro vojenskou správu nepracují. Jedná
se zejména o vojáky v záloze, vdovy po vojácích,
rodinné příslušníky vojáků
a jiné civilní osoby.
V současné době jsou realizována opatření
uvedená v prohlášení Rady obrany státu
z ledna tohoto roku, která jsou doprovázena přemísťování
kádrů. Tím se vyvolávají nové
potřeby v zajištění bytů. Složitá
situace vzniká v zabezpečení bytů
pro velitelský sbor a občanské pracovníky
nově vznikajících stavebních organizací.
které se budou podílet na rozvoji národního
hospodářství. Aspoň uspokojivé
řešení ubytovacích požadavků
bude zřejmě až v 9. pětiletce.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, rozhodujícím
zdrojem uspokojování bytových potřeb
v resortu federálního ministerstva vnitra je rovněž
komunální bytová výstavba. Svůj
význam zejména v Praze má i resortní
bytová výstavba. Tato forma výstavby není
zařazena do komplexní bytové výstavby
národních výborů a nemá z hlediska
plánovacích orgánů stanovenu žádnou
prioritu. To přináší celou řadu
potíží, se zajišťováním
potřebných stavebních materiálů
počínaje a předáváním
bytů bytovému hospodářství
konče. Zanedbatelná není ani skutečnost,
že se tato výstavba uskutečňuje zpravidla
v lokalitách, které jsou z hlediska výstavby
náročné, což má svůj odraz
i ve zvýšených nákladech.
Závažnou otázkou je skutečnost, že
se nepodařilo vyřešit perspektivně předávání
bytů z resortní bytové výstavby podnikům
bytového hospodářství. To je zabezpečeno
pouze na období 8. pětiletky na základě
dohody mezi Státní plánovací komisí,
Českou plánovací komisí a Národním
výborem hl. m. Prahy. Na období 9. pětiletky
bude potřeba tento problém řešit při
přípravě státního plánu.
Pokud by se převod dokončených bytových
objektů nepodařilo uskutečnit, bude nutno
zabezpečit ve větší míře
potřebné finanční zdroje a pracovní
síly, které budou vykonávat právo
hospodařeni s těmito objekty v rámci federálního
ministerstva vnitra. V současné době například
OPBH odmítají přebírat kotelny přes
5 megawatthodin. Federální ministerstvo vnitra není
technicky ani finančně schopno tyto kotelny provozovat.