A pokiaľ ide o zvyšujúcu sa zodpovednosť
národných výborov za výstavbu a hospodárenie
s bytmi, aj tu sa musí začať pristupovať
po novom. Národné výbory sa musia zbaviť
doterajšieho extenzivneho prístupu k výstavbe
nových bytov, vrátane tzv. intenzifikácie
na úkor obyvateľov. Tu sa musí dostať
do popredia sociálna stránka. Výsledok intenzifikácie
je zatiaľ prevažne rovnaký: výrazná
asanácia a po nej výškové panelové
domy. Účasť obyvateľstva na intenzifikácii
ako nevyhnutný predpoklad jej sociálnej úspešnosti
je zatiaľ viac-menej symbolická a zredukovaná
na boj a zachovanie svojich domov a bytov; boj proti asanácii,
pričom často ide o boj s veternými mlynmi.
Národné výbory sa musia od samého
začiatku usilovať o participáciu obyvateľov
na tvorbe svojho prostredia, na jeho pretváraní
tak, aby čo najlepšie slúžilo ich potrebám.
Stret sociálnych záujmov s doteraz prevažujúcimi
technokratickými prístupmi produkuje zložité
sociálne problémy - a do budúcnosti je to
už neúnosné. Pritom treba vidieť, že
cez svoje osobné záujmy obyvatelia postihnutých
miest a obcí bránia celospoločenské
záujmy proti starým praktikám, proti búraniu
často i nových domov a ich nahrádzaniu novou
výstavbou. Kto tým získava?, pýtajú
sa správne voliči?
Záverom, súdružky a súdruhovia, by som
chcel len zdôrazniť, že ako už ukazujú
práce na novej koncepcii bytovej politiky, bytový
problém sa v budúcnosti bude riešiť inými
spôsobmi ako doteraz. A preto ani v oblasti údržby,
opráv a modernizácie bytového fondu už
nevystačíme len s uplatňovaním drobných
úprav, čiastkovým vylepšovaním
atď. Požadované výsledky môžeme
docieliť iba radikálnou zmenou celej filozofie plánovania
a riadenia bytovej výstavby, v ktorej opravy a modernizácia
bytového fondu budú rovnocennou, ak nie dokonca
prioritnou zložkou. Ďakujem za pozornosť.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi
Dvorskému, prosím poslanca Hanáka, pripraví
sa poslankyňa Kantorová.
Poslanec S. Hanák: Vážený
soudruhu generální tajemníku, vážený
soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, vážení
hosté, poslanci výborů pro sociální
politiku uskutečnili v Praze, Karlových Varech a
Ostravě skupinové a ve svých volebních
obvodech individuální poslanecké průzkumy,
ve kterých se zaměřili jednak na komplexní
otázky bydlení, o kterých zde hovořila
poslankyně Horečná, ale i na sociální
aspekty bydlení vybraných skupin obyvatelstva, to
je mladých manželství, starších
a invalidních občanů.
Jak uvedl již místopředseda Sněmovny
národů V. Štáfek není situace
v bydlení mladých manželství zdaleka
uspokojivá, a to jak z důvodů dlouhé
čekací doby, kvality bytů, finančních
prostředků a podobně. Je třeba provádět
i směny bytů, aby se bydlení mladých
manželů urychlilo a zároveň docházelo
i k optimálnímu využívání
bytového fondu. Při průzkumech bylo poukazováno
na množství volných neobsazených bytů,
dokonce nových a moderních. Rovněž se
objevily i otázky, týkající se spekulativních
nákupů bytů. Stejně tak možnost
úprav bytů na vyšší kategorie nejsou
zdaleka plně využívány. Naopak některé
volné byty nelze zájemcům vůbec předat,
protože jsou zdravotně závadné a hygienik
nemůže dát souhlas k jejich rekonstrukci.
Pro mladé občany je většinou při
jejich finanční situaci - pokud nemají pomoc
rodičů - velmi obtížné stavět
i rodinné domky, a to přes všechny výhody,
které byly při této formě výstavby
už opakovaně rozšířeny. Je tedy
nutno zvážit, zda dosavadní pomoc je dostatečně
stimulující k této formě výstavby,
kterou je nutno podporovat a rozšiřovat. Také
maximální podlahová plocha 120 m2
pro rodinný domek je velkou brzdou stavební inicíativy
mladých lidí. Řada rodinných domků
by měla být přistavěna a případně
zvětšena na dvougenerační, kdyby se
treba uvedená hranice zvýšila na 150 m2.
To by také otevřelo prostor pro stavební
činnost mladých lidí ve stávajících
vilových zástavbách, kde jsou pro to předpoklady,
např. v inženýrských sítích,
v zeleni, v životním prostředí apod.
Bylo by tak velmi účelně využito i opatření
o nenávratných půjčkách 150
tis. Kčs mladým manželům, jak jsme si
potvrdili při průzkumech v Praze, Chomutově,
Bratislavě, Trebišově atd.
Obdobou jsou také prostorové možnosti u nově
stavěných bytů na sídlištích.
Má-li dvoupokojový byt rozměry pokojů
5 x 2, 4,5 x 3,5 a kuchyně 3 x 3 m, je otázkou,
kolik dětí mladí manželé mohou
mít. Tato pravidla zcela odporují záměrům
chystané koncepce státní rodinné politiky.
Přitom demografické prognózy a přírůstek
obyvatelstva za 1. pololetí tohoto roku jsou tak výmluvné,
že je nutné tyto otázky neodkladně řešit.
Zvláštním sociálním momentem
při dnešní vysoké úmrtnosti mužů
středního věku je i skutečnost, že
vdovy po nich neseženou výměnu svého
bytu za vhodný menší a dále bohužel
i vlivem neustále narůstající rozvodovosti
dochází k dalšímu zvyšování
požadavků na byty.
Pro starší občany jsou nejvhodnější
malé a moderní byty, případně
byty, kde je jim zajištěna i zdravotnická péče
a další potřebné služby. Proto
je nutný další rozvoj domovů, penzionů,
kam si tito občané mohou přenést i
část svého soukromí (nábytek
apod.). Problémem však je jejich nedostatek, včetně
nedostatku pečovatelek, ale i vozidel na rozvoz stravy,
vývařoven pro tato zařízení,
která už na mnohých místech nemohou
za stávajících podmínek zvyšovat
provoz, jako například v Praze, Karlových
Varech, i na jiných místech.
Bylo by vhodné řešit cestou organizací
Národní fronty další rozšiřování
funkce dobrovolných pečovatelek. Na základě
průzkumů vznikl i požadavek legislativní
úpravy k přidělování do Domů
s pečovatelskou službou. Tyto dekrety by měly
vydávat bytové odbory národních výborů
až po schválení odbory sociálními
a zdravotními, neboť jinak může docházet
(a také už nyní dochází) k zanedbání
rozhodujícího sociálního hlediska.
Poslanci výborů pro sociální politiku
při průzkumech také zjistili různou
úroveň stavu Domovů důchodců.
Tak např. v Ostravě jich asi jedna třetina
má skutečně vysokou kvalitu, jedna třetina
průměrnou a jedna třetina je v havarijním
stavu a na víc ještě v asanačním
pásmu. Náhradní zařízení
nejsou k dispozici a není ani zajištěna další
výstavba Domovů důchodců. S tím
kontrastuje v některých místech, jako např.
v mém volebním obvodě Olomouc velmi dobrý
stav všech typů Domovů důchodců.
To však ukazuje i na rozdílnost péče
národních výborů o tuto problematiku.
Při výstavbě ubytovacích zařízení
pro starší občany by se také pro naše
bytové hospodářství uvolnilo větší
množství bytů, zejména pro potřebu
mladých rodin. I to by mělo být předmětem
správných kalkulací. Úměrně
ke zhoršujícímu se zdravotnímu stavu
populace se také zhoršuje skladba obyvatel Domovů
důchodců a jejich zdravotního stavu, která
vyžaduje komplexní péči, takže
prakticky mizí rozdíl proti Léčebnám
dlouhodobě nemocných. Tomu však neodpovídají
relace lékařů, sester, ale i pomocného
personálu.
Velkým problémem jsou i situace postupného
nebo náhlého zhoršení zdravotního
stavu, které vyžadují přechod občanů
z penzionu do Domova důchodců běžného
typu nebo i tam - z oddělení chodících
do oddělení ležících. l když
se řešení nabízí především
v tom, aby všechny tyto formy ubytování byly
tak zvaně pod jednou střechou. je to otázka
vždy velmi citlivá, protože ležící
občané jsou často v budovách staršího
data s větším množstvím obyvatel
na jednom pokoji a podobně. Domovy důchodců
v Ostravě, ale i jinde, mají velké problémy
se dvěma skupinami obyvatel. Jsou to jednak akutní
psychosy, ale především alkoholici v degradovaném
stadiu, kteří většinou pocházejí
z řad dlouhodobě bydlících občanů
na internátech, jimž se rozpadly rodiny a kteří
jsou celospolečensky neúnosní, nezvládnutelní
a neléčitelní. Není je kde isolovat
už i proto, že je jich mnoho.
Průzkumy potvrdily, že ideální formou
péče o staré lidi je ubytování
v Domech sociální péče, které
poskytují buď celodenní nebo celotýdenní
služby. Občané zde mají zabezpečováno
stravování, lékaře, společenskou,
kulturní a jinou péči a přitom nejsou,
především u celodenního pobytu odtrženi
od své rodiny, ke které se na noc, nebo alespoň
na víkend mohou vrátit. Tuto formu je zvlášť
třeba doporučit k rozšíření,
neboť i četná úmrtí krátce
po přestěhování staršího
občana do zcela cizího prostředí to
potvrzují.
I když naši starší spoluobčané
jsou většinou dobře finančně
zabezpečeni, i když naše společnost jim
věnuje podle svých možností významnou
pozornost, přece jim často něco chybí
- a to je hlavně úcta a láska především
těch, kteří svým rodičům
vděčí za všechno. To ovšem nemůže
nařídit žádný zákon ani
vyhláška, to musí mít člověk
v srdci a k tomu je také nutno naši mladou, ale i
střední generaci stále vychovávat.
U problematiky bydlení invalidních občanů
je nutno na prvním místě si uvědomit,
že jejich počet stále vzrůstá.
Záleží jistě na druhu invalidity, jakou
potřebují od společnosti pomoc. V této
skupině obyvatel vyžadují zvláštní
pozornost takzvaní vozíčkáři.
Nejvýhodnější ubytování
pro ně je v bezbariérových bytech, pokud
ovšem jsou tito občané schopni se o sebe zcela,
nebo alespoň částečně starat.
Takových bytů je ale dosud velmi málo, nebylo
vyřešeno jejich přidělování
a využití (jak uvedl i soudruh Štáfek),
zejména když občan z takového bytu odejde,
aby totiž vždy sloužily pouze danému účelu.
I zde by byl žádoucí souhlas sociálního
odboru národního výboru k dalšímu
užívání bytu, případně
nová legislativní úprava, jak ukazují
zkušenosti z Prahy, Bratislavy, Roudnice a dalších
míst.
Při průzkumech jsme zjistili také mnoho problémů
s kvalitou bezbariérových bytů; např.
v Ostravě jsou některé byty spíše
"bariérové", protože do bezbariérových
dveří na balkón bylo nutno zabudovat práh,
neboť by do bytu zatékalo, vybavení kuchyní
neodpovídá možnostem dosahu rukama u vozíčkářů
atd. V městské zástavbě je nutno myslet
i na to. aby uvedené byty byly v jedné čtvrti,
kde budou i bezbariérové chodníky, bezbariérové
obchodní domy, služby, včetně výtahů,
provozovny družstva invalidů, kde by tito občané
mohli pracovat, prostě aby životní omezení
těchto našich spoluobčanů, kteří
se chtějí podílet na naší společné
práci, bylo co nejmenší. Velkým problémem
je i to, že v řadě míst nebyl dosud
do těchto domů zaveden telefon, který tito
občané jistě potřebují daleko
více než ostatní.
Také v naší hromadné dopravě,
zatím až na malé výjimky u SD, není
pamatováno na možnost přepravy těchto
spoluobčanů. I zde je třeba zdůraznit
význam národních výborů, protože
např. na sídlišti Praha - Jižní
Město III. řada těchto požadavků
už splněna je.
Při skupinovém poslaneckém průzkumu,
který jsem vedl, jsme měli možnost prohlédnout
si i ústav v Hrabyni, v okrese Opava Dodnes je patrné,
že při jeho založení v roce 1973 se sdružovaly
zájmy několika institucí - Svazu invalidů,
Ústavu sociální péče, KÚNZ.
Podmínky pracovníků obou zařízení
jsou různé, a to jak pracovní, tak finanční.
Pracovníci ústavů sociální
péče jsou proti pracovníkům zdravotnictví
znevýhodněni, proto tam přecházejí.
Navíc celé zařízení, přesto
že je v krásném prostředí, je
daleko od Ostravy i Opavy, takže vznikají problémy
s dopravou pracovníků, a vůbec s jejich získáváním.
Potřeby, možnosti a nedostatky bezbariérových
bytů jsou stejné, jak jsem uvedl výše,
ovšem v daleko větší míře,
neboť zde žijí zejména mladí lidé,
většinou s úrazy po dopravních nehodách,
kteří zde vstupují do manželství
a žijí v těchto prostorách se svými
zdravými dětmi.
Velkým problémem je zde i zásobování,
příslušná technika k ošetřování,
konkrétně zvedáky do koupelen apod. Nebude-li
tato technika zajištěna, a stávající
do dvou až tří let obnovena, budou všechnu
práci muset dělat sestry ručně a pak
hrozí další výpovědi. neboť
jejich práce podle zjištění KHS je srovnatelná
s prací havíře, a to již nehovořím
o nutnosti dobrého vztahu k těmto pacientům,
kteří ve své vážné nemoci
nejsou vždy v dobré pohodě, a o platech těchto
sester.
Vážené soudružky a soudruzi, je dobré,
že řada připomínek a problémů,
zjištěných při průzkumech poslanců
výborů pro sociální politiku, je již
připravena k řešení v návrhu
zásad koncepce státní bytové politiky,
a doporučujeme, aby naše poznatky byly využity
k účinnému řešení i ostatních
uvedených problémů. Děkuji vám
za pozornost.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem
poslancovi Hanákovi. Dávam slovo poslankyni Kantorovej,
pripraví sa poslanec Sagát.
Poslankyně H. Kantorová: Vážený
soudruhu generální tajemníku, vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci! Otázku, kde a jak,
bydlet musí alespoň jedenkrát za život
řešit každý dospělý občan
našeho státu. Veškeré aspekty rozvoje
bydlení nabývají v současnosti na
důležitosti, neboť jde o velmi citlivou záležitost,
která ve značné míře ovlivňuje
smýšlení lidí a tím i celkové
společenské klima.
Poslanecké průzkumy vedené ústavně
právními výbory ukázaly na řadu
nedostatků a nízkou účinnost současné
právní úpravy bydlení.
Svědčí o tom i růst oprávněných
připomínek a stížností občanů.
Proto spolu s ostatními poslanci ústavně
právních výborů hodnotím jako
velmi pozitivní skutečnost, že otázka
realizace bytové politiky byla zařazena na program
dnešní samostatné schůze sněmovny.
Víme, že právo je součástí
nadstavby, a proto je determinováno ekonomickou základnou
společnosti. Socialistický právní
řád nemůže předbíhat společenský
vývoj, nemůže zakládat společenské
vztahy, pro něž nebyly vytvořeny především
materiální, ale i třídní a
sociální předpoklady. Může však
sehrávat buď aktivní roli, a tak zrychlovat
společenský vývoj, anebo na druhé
straně hrát negativní roli. to jest zpomalovat
společenský vývoj, mít negativní
dopady, působit jako brzda.
Průzkumy a hovory s občany jednoznačně
ukázaly, že současně platná právní
úprava bydlení - ať už se jedná
o patřičná ustanovení občanského
zákoníku, celý bytový zákon
a veškeré vyhlášky je provádějící
a na ně navazující z poloviny 60. let - již
dávno aktivní roli ztratily.
Soudružka poslankyně Hyková hovořila
o problematice bytů státních, tzv. komunálních.
Já se zaměřím na problémy,
které se vyskytují v našem bytovém hospodářství
a zejména v jeho právní úpravě,
v souvislosti s byty podnikovými, s výstavbou a
bydlením v rodinných domcích a s byty stavebních
bytových družstev.
Problematika bytů podnikových tvoří
samostatnou kapitolu. Mnoho nevyřešených otázek
se nakupilo zejména s výměnou bytů
s dispozičním právem organizací.
Velmi negativně působí to, že současné
právní předpisy neumožňují
například vdovám po zaměstnancích,
jimž podnik kdysi byt přidělil, aby jej vyměnily
za menší. Je to proto, že tyto osoby nejsou zaměstnancem
podniku a tudíž nemají právo na podnikový
byt. Ve většině případů
se tato situace řeší zrušením užívacího
práva. Náhradní byt musí v tomto případě
přidělit vždy národní výbor,
ale ten menší byty pro tyto případy
většinou nemá.
Podobným problémem u podnikových a služebních
bytů je fluktuace uživatelů bytů. V
některých případech lze dokonce hovořit
i o spekulativně získaných bytech, kdy uživatel
po přidělení podnikového nebo služebního
bytu rozváže s organizací pracovní poměr.
Zrušení užívacího práva
se řeší soudně s tím, že
národní výbor je povinen přidělit
náhradní byt. Tím se vlastně celý
okruh uzavírá. Národní výbor
byty nemá, takže tito občané bydlí
nadále v podnikových a služebních bytech.
Tak se stává, že podnikové byty, které
jsou svým účelem stabilizačního
charakteru, svůj účel již dávno
neplní. Tak např. Kamenouhelné doly Kladno
mají takovýchto bytů, které obývají
důchodci nebo lidé z jiných podniků,
35 %. Žďárské strojírny a slévárny,
státní podnik, mají takových bytů
32 %. Přitom oba podniky mají v evidenci četné
žádosti o byt.
Ze služebních bytů patří mezi
nejvíce problémové kategorie byty domovnické.
Např. na obvodu Prahy 3 je asi 1200 domovnických
bytů, ovšem celá polovina z nich je užívána
těmi, co už domovníka nevykonávají.
Národní výbor není schopen je vystěhovat,
přestože domovníky velmi potřebuje a
nabídnutím bytu by je získal.
V diskusích zazněly názory, že tato
situace obsazených bytů těmi, co už
v organizaci nepracují. by se měla řešit
ekonomickými nástroji. Takové zavedení
vysoké přirážky k nájemnému
za užívání podnikového bytu by
jistě dostatečně motivovalo tyto uživatele
k obstarání si jiného bydlení. Tato
přirážka by byla však asi oprávněná
jen u bytů postavených z vlastních prostředků
podniku, kde také podnik provádí údržbu.
Pokud jde o byty státní či družstevní,
kde podnik má jen dispoziční právo,
pak by bylo sociálně spravedlivější
stanovit jednorázovost tohoto dispozičního
práva.
V této souvislosti se diskutovalo i o rozhodnutí,
jímž byla před lety omezena podniková
výstavba. kterou podnik financoval ze svých vlastních
prostředků. Dnes je na tuto otázku jiný
pohled. Jsme přesvědčeni, že státní
podnik by si ohlídal, aby v domě, který zaplatil,
bydlel se vším pohodlím a vybavením
jeho zaměstnanec a jistě by si dovedl vyřešit
i případnou otázku neplatičů
nájemného. Proto zazněly názory, že
všem státním podnikům by měla
být dána možnost podnikové bytové
výstavby, a to jak obytných domů, tak rodinných
domků.