Zavedenie progresívnych technológií nevyhnutne
vyžaduje zvýšiť vybavenosť s malou
mechanizáciou, ako je vŕtacia a upevňovacia
technika, mechanizácia vertikálnej dopravy, ručná
búracia technika, zváracia a spojovacia technika
umelých hmôt, závesné lávky
a iné mechanizmy a pomôcky. Aj z úrovne ostatných
rezortov musia byť v dostatočnom množstve tradičné,
ale i nové materiály, ako hlavne zariaďovacie
predmety pre sanitu, podlahové a obkládacie materiály,
umelé hmoty, farebné nástrekové hmoty,
tesniace tmely a izolačné materiály, nový
sortiment elektroinštalačného materiálu
a tepelnoregulačného materiálu a mnohé
ďalšie.
Výstavba v nových podmienkach bude klásť
vysoké nároky na všetkých účastníkov
investičného procesu a nezaobíde sa bez dobrej
a dokonalej spolupráce a vzájomného pochopenia
nás všetkých. Ďakujem za pozornosť.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi
Mrázovi a udeľujem slovo poslankyni Lietavskej. Pripraví
sa poslanec Dvorský.
Poslankyně Z. Lietavská: Vážený
soudruhu generální tajemníku, vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi, nechci zde dlouho rozebírat, co všechno
způsobuje nedostatky v plnění úkolů
komplexní bytové výstavby. O mnoha příčinách
se hovořilo na dnešním jednání,
o řadě dalších se píše v
denním tisku a hovoří v televizi. Chtěla
bych proto jen připomenout, že ve stavebnictví
je výrobní cyklus od přípravy až
po dokončení stavby obytných souborů
přibližně 8 let. Proto i dnes sklízíme
to, co jsme zaseli dříve.
Již osmý pětiletý plán rozvoje
národního hospodářství zakládal
nerovnoměrný průběh výstavby
v jednotlivých letech. Tato nerovnoměrnost je dále
prohlubována projektovou nepřipraveností
investorů a nedostatečným kapacitním
zabezpečením dodavatelů.
Dnes je možno říci, že zpoždění
v investorské a projektové přípravě
v posledních letech 7. pětiletky se dnes dále
výrazně zhoršilo. Tyto negativní vlivy
se dnes projevují především v nezabezpečenosti
dodávek výrobků a materiálů
pro plynulou realizaci bytové výstavby, v nerovnoměrných
nárocích na strukturu stavebních kapacit
a má též dopad na plynulé financování
staveb komplexní bytové výstavby, což
způsobuje ekonomickou nerovnováhu ve stavebních
podnicích.
To vše klade zvýšené nároky zejména
na organizační zvládnutí plnění
úkolů pro dodavatelskou sféru. Za těchto
složitých podmínek bude velmi obtížné
hledat východiska pro systematickou činnost a koncepční
práci i v oblasti komplexní bytové výstavby.
A pokud chceme dosáhnout lepších výsledků,
musí začít radikální změna
právě v systému řízení,
počínaje plánováním v centru
a využíváním fondu pracovní doby
ve stavebnictví konče. Ukazuje se celkem jednoznačně,
že systém plánování a řízení
komplexní bytové výstavby zaostal za potřebnou
úrovní a naléhavě vyžaduje nápravu.
Dosavadní způsob řízení připouští,
aby plánovací jednotkou byl byt a ne komplexní
dokončená část obytné zóny,
která by byla schopná samostatného provozu
a užívání. Jde tedy o komplexní
přístup nejen z hlediska samotného bytu.
ale i z hledisek občanské a technické vybavenosti,
včetně přiměřeného životního
prostředí.
Abychom však byli objektivní, považuji za potřebné
připomenout, že za nepřipravenost a stávající
nedostatky v komplexní bytové výstavbě
nenesou odpovědnost jen národní výbory
nebo stavební organizace, ale také některé
další skutečnosti. Je to například
změna technicko-hospodářských ukazatelů
pro komplexní bytovou výstavbu na 8. pětiletku,
o kterých rozhodla federální vláda
teprve v polovině roku 1986. Na základě této
změny se musela přepracovat značná
část projektové dokumentace. Dalším
faktorem byla rekonstrukce řady paneláren, což
se nutně promítlo i do nižších
úkolů v komplexní bytové výstavbě
v prvních dvou letech 8. pětiletky.
Protože přes veškerá opatření
se rozestavěnost v bytové výstavbě,
základní občanské a technické
vybavenosti nesnižuje, ale naopak stoupá, chtěla
bych položit místopředsedovi vlády ČSSR
a předsedovi SKVTIR soudruhu Julišovi otázku,
jak a do jaké míry se daří plnit rozhodnutí
federální vlády o zkrácení
doby výstavby o 20 %.
Soudružky a soudruzi, celkově lze tedy říci,
že stávající nespokojenost s úrovní
komplexní bytové výstavby po stránce
technické, v počtu dokončovaných bytů
a v celkové nákladovosti má svoje příčiny
jak ve vnějších vlivech, tak i v nedostatcích
řízení v samotném stavebnictví.
Nedaří se plně koncentrovat kapacity a výrazněji
zvýšit efektivnost, stabilizovat dělníky,
zkracovat výstavbu a zvýšit využití
mechanizace. Negativně se projevuje i vliv strukturálních
změn, na které stavebnictví v podstatě
nebylo připraveno. Jde o to, že zahajovací
fáze staveb má výrazně nižší
podíl materiálových nákladů
k výkonům, přičemž dokončovací
fáze si vyžaduje až 70% vyšší
pracnost proti celkové průměrné pracnosti.
To potom vede k tomu, že stavební organizace
soustřeďují značné úsilí
na zahajovací fázi právě proto, aby
finančně mohly pokrýt náročnější
dokončování. Tím se snaží
vyhnout platební neschopnosti. Jedním z opatření,
které by mělo řešit tento rozpor, byla
komplexní přestavba velkoobchodních cen k
1. 1. 1989. Mělo být dosaženo sjednocení
rentability jednotlivých oborů stavebních
prací při současné preferenci staveb
ekologických, rekonstrukcí, modernizací a
vytvoření cenové úrovně, umožňující
samofinancování alespoň většiny
stavebních organizací, a tím uplatnění
přestavby hospodářského mechanismu.
Uvedeného cíle však dosaženo nebylo. Dosavadní
výsledky roku 1989 to plně potvrzují.
Soudružky a soudruzi, všechny tyto problémy a
nedostatky v komplexní bytové výstavbě
se projevují ve všech krajích republiky. Musím
však bohužel konstatovat, že jejich dopady v mém
volebním obvodu, tj. v okrese Karviná, vystupují
mimořádně ostře. Je to dáno
zejména tím, že v okrese Karviná se
těží tři čtvrtiny celkové
těžby uhlí Ostravsko-karvinského revíru.
To má za následek, že 40 % rozlohy okresu představují
vyhlášená důlní pole. V tomto
prostoru je probíhající důlní
činnost doprovázena řadou nepříznivých
vlivů, které vyvolávají zvýšení
nákladů na provoz, údržbu i investiční
výstavbu bytového fondu. V důsledku takto
intenzívní těžby uhlí dochází
v důlních polích k poklesu terénu
o 3 až 17 metrů. Kdo něco takového neviděl,
neumí si představit, jak postupně klesá
například rodinný domek pod úroveň
okolní krajiny, nebo jak jsou devastovány inženýrské
sítě, silnice, mosty a pod. Je například
kuriozitou, že železniční trať na
Bohumín musí být permanentně zdvojena,
protože po dvou kolejích mohou jezdit vlaky a další
dvě koleje se neustále opravují. Není
výjimkou, že propadávající se
most musí být třikrát nastavován.
Důsledky důlní činnosti jsou však
v komplexní bytové výstavbě nahrazovány
nedostatečně. Tak například za poslední
tři pětiletky bylo z těchto důvodů
asanováno víc jak čtyři a půl
tisíce bytových jednotek, přičemž
náhrada byla zabezpečena pouze do výše
tří tisíc dvou set bytů. Tento rozpor
vyvolává stále větší nespokojenost
občanů a narůstající počet
stížností.
Podobné nedostatky se vyskytují u objektů
občanské vybavenosti, které musely být
za posledních 15 let asanovány v zůstatkové
hodnotě více než 1,7 mld. Kčs. Náhradně
za to byly ve stejném období dokončeny objekty
s nákladem pouze 766 miliónů Kčs.
Stavby asanačního charakteru nejsou přitom
zajišťovány jako samostatné kategorie
investiční výstavby a jsou součástí
účelové investiční výstavby.
Náhradní asanační výstavba
je tak v důsledku nedostatku stavebních kapacit,
ale i v důsledku vlastního objemu investičních
limitů oddalována a zpomalována.
Stejně tak by bylo možno vypočítávat
problémy při poškozování inženýrských
sítí, při potřebě rekultivační
činnosti, v zabezpečování sociální
oblasti ať už ve zdravotnictví nebo ve školství.
Chtěla bych proto připomenout v této souvislosti
tak zvaný horní zákon, který jsme
zde v parlamentě před časem přijímali.
Na jedné straně tedy půjde o důsledné
využívání všech nároků,
které jsou v tomto zákonu obsaženy, a to nároků
vůči koncernu Ostravsko-karvinských dolů.
Nad rámec povinností daných zákonnými
předpisy je řada opatření dnes řešena
dohodami mezi koncernem Ostravsko-karvinských dolů
a okresním národním výborem Karviná.
Narůstající disproporce mezi počty
asanovaných objektů občanského vybavení
a skutečným postupem asanační výstavby
znamená, že jen v hospodářství
národních výborů je nutno v této
kategorii počítat se zahájením víc
jak 30 staveb s rozpočtovými náklady přes
dvě miliardy Kčs. Pro zajištění
těchto úkolů je nutno zásadním
způsobem řešit problematiku nedostatku stavebních
kapacit s odpovídající strukturou stavebních
prací. Podle předběžných propočtů
se ukazuje potřeba zvýšení dodavatelských
stavebních kapacit minimálně na dvojnásobek
objemů dosahovaných v osmé pětiletce.
Zároveň jsem toho názoru, že ekonomické
a ekologické podmínky těžby uhlí
v Ostravsko-karvinském revíru měly být
zahrnuty do cen uhlí jako nedílná součást
nákladů na jeho těžbu.
Závěrem bych chtěla ocenit, že všemi
těmito problémy se v nedávné minulosti
zabývala jak federální vláda, tak
i česká vláda. Kontrole přijatých
opatření se také věnují poslanci
České národní rady. Přesto
však bude potřeba, aby potřebná opatření
včetně finančních prostředků
a technicko-materiálního zabezpečení
vyplývala zcela přirozeně z uplatňování
nového hospodářského mechanismu, který
by tak měl v plném rozsahu respektovat konkrétní
připomínky tak významného odvětví,
jakým je těžba uhlí a s ním spojené
životní prostředí a sociální
zabezpečení obyvatelstva v této oblasti.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem
poslankyni Lietavskej. Slovo má poslanec Dvorský,
pripraví sa poslanec Hanák.
Poslanec J. Dvorský: Vážené
súdružky, vážení súdruhovia,
problematika opráv, údržby a modernizácie
bytového fondu je dnes rovnako významná sociálna
a teda aj politická otázka ako výstavba nových
bytov. Toto si všeobecne uvedomujeme a preto aj XVII. zjazd
KSČ vytýčil úlohu "podstatne
zvyšovať rozsah a kvalitu opráv a údržby
bytového fondu a zrýchliť jeho modernizáciu".
Z tejto základnej úlohy vyplýva celý
rad nadväzných úloh: žiada si to rozšíriť
stavebné kapacity pre opravy a údržby bytového
fondu a stavebné práce pre obyvatelstvo, prednostne
rozvíjať služby, spojené so zvyšovaním
úrovne a kultúry bývania. Dôslednejšie
využívať bytový fond a obmedzovať
jeho nežiadúci odpad.
XVII. zjazd KSČ uložil úlohu zvýšiť
rozsah opráv a údržby bytového fondu
socialistickými organizáciami o 13-15 percent a
rozširiť modernizáciu bytového fondu tak,
aby sa v období 8. päťročnice modernizovalo
minimálne 30 000 bytov spravovaných socialistickými
organizáciami. Pritom naďalej podporovať modernizáciu
uskutočňovanú obyvateľstvom, najmä
mladými ľuďmi a vytvárať na to podmienky.
Výrazne zvýšiť zodpovednosť národných
výborov, podnikov bytového hospodárstva a
bytových družstiev za starostlivosť o bytový
fond.
Pozornosť týmto otázkam sa venuje aj v programovom
vyhlásení vlády, ktoré už predznačilo
potrebu novej koncepcie bytovej politiky. Na viacerých
dokumentoch sa pracuje, chcel by som však zostať len
pri uvedenej problematike. Teda aká je prax, čo
sme z vytýčených úloh dosiahli? Ak
beriem do úvahy kvantitatívne hľadisko, z plánovaných
30 tisíc modernizovaných bytov za päťročnicu
sa splní asi 25 tisíc, teda zhruba 83 percent plánu.
Už to ukazuje na určité problémy pri
uskutočňovaní opráv a modernizácii
bytového fondu. Sú prakticky vo všetkých
volebných obvodoch - teda aj v mojom - rovnaké.
Prvoradým problémom je nedostatok kapacít
na opravy, údržby a modernizácie bytového
fondu. Národné výbory, napriek svojej zodpovednosti,
sú bezmocné - stavebné podniky mestského
či okresného pôsobenia sú schopné
vykryť len to najnutnejšie, bytové podniky či
družstvá nestíhajú ani bežné
opravy a údržby, nie to ešte rozsiahlejšie
opravy a modernizácie. Čoraz viac sa do týchto
prác zapájajú stavebné čaty
pridružených výrob JRD, kde sa však často
vyskytujú problémy s prefaktúrovaním,
niekedy aj nedokončením práce a podobne.
Nedostatočne sa na údržbách a modernizácii
podieľa veľké stavebníctvo. S ním
sú spojené dva okruhy problémov. Prvý
spočíva v tom, že sú nedoriešené
otázky financovania modernizácie a rekonštrukcie
bytového fondu, celková ekonomika - ceny stavebných
prác sú nezaujímavé nielen pre veľké
stavebníctvo, ale aj menšie firmy si nájdu
zaujímavejšie objednávky. Druhou otázkou
je kvalita odovzdávaného bytového fondu,
pod ktorú sa podpisuje práve veľké stavebníctvo.
Bytové podniky či družstvá musia rátať
s financiami i kapacitami na opravy bytov iba nedávno postavených.
Aj keď nový hospodársky mechanizmus umožňuje
v bodoch sústredenej výstavby zvýšiť
prídel finančných prostriedkov do fondu opráv,
bytové podniky ich nemôžu využívať
na určené ciele, lebo náklady, spôsobené
nekvalitnou prácou stavebných organizácií
niekoľkokrát prevyšujú plánované
náklady na bežné opravy a údržbu.
Namiesto nich musia po uplynutí záručnej
lehoty vykonávať také práce, ako napr.
opravy striech, spárovanie panelov, opravy opadaných
obkladov, prístupových chodníkov, schodov
a podobne.
Ďalším okruhom problémov je materiálno-technické
zásobovanie, nedostatok materiálu, malej techniky,
vhodnej pre opravárenské a modernizačné
práce. Ich nedostatok, problémy so zaobstarávaním
spôsobujú meškanie prác, na druhej strane
používanie istých nie "lacných"
materiálov pri výstavbe - ako tapiet, klasických
batérií, okien, bytových jadier a podobne
- vedie doslova k mrhaniu vytvorenými hodnotami. Nemálo
sa hovorilo o tapetách, ktoré nájomníci
hneď po nasťahovaní strhávajú,
tam, kde nie sú omietky si ich dávajú robiť,
vymieňajú si bytové jadrá, upravujú
si povrch lodžií a pod. Príkladom nehospodárnosti
môže byť aj nevyužívanie jednopákových
batérií, alebo okien z plastov, ktoré sú
4-5 krát drahšie ako klasické. Áno,
keďže zodpovedajú svetovej úrovni, majú
svetovú cenu - preto sa nevojdú do nákladov
na jeden byt. Lenže, hoci z inej kôpky peňazí,
platíme náklady na ich údržbu, a tie
dlhodobo môžu byť vyššie ako náklady
na kvalitnejšie výrobky.
Malé stavebné organizácie a bytové
podniky sa boria s problémom pracovných síl,
čo súvisí s hmotnou zainteresovanosťou.
Priemerný zárobok v týchto organizáciách
je nižší ako v ostatnom stavebníctve,
čo je hlavnou príčinou veľkej fluktuácie
kvalifikovaných pracovníkov - dnes už ani nie
tak do ostatného stavebníctva, ale do pridružených
výrob JRD. Pritom pri nižších platových
možnostiach sa žiadajú práve tu, vzhľadom
na charakter práce, kvalitnejší a univerzálnejší
pracovníci. Ani bytové podniky ich v súčasnosti
nemôžu stabilizovať napr. podnikovým bytom.
Riešenie nie je v dohľade - zatiaľ - ani vo výchove
dorastu. O tieto profesie - murár, klempiar, pokrývač,
tesár, stolár, maliar-natierač, elektrikár,
inštalatér a zámočník a ďalšie
- je medzi mladými ľuďmi malý záujem,
zrejme vyplývajúci z doterajšieho ohodnotenia
a významu, aký sa kládol na tieto tradičné,
v spoločnosti prepotrebné profesie. Akoby ich vytlačil
akýsi všeobecný stavbár či montér
stavieb. Pritom menšie stavebné podniky či
bytové podniky vychovávajú svoj dorast v
SOU veľkého stavebníctva. Teda ich budúci
pracovníci nie sú pripravovaní špecificky
na svoju prácu, nehovoriac o tom, že nie sú
zžití so svojou organizáciou. Teda často
zakrátko po vyučení z materskej organizácie
odchádzajú.
Čoraz výraznejší okruh problémov
je modernizácia mestských historických jadier,
centier miest a vôbec, aj pripojených obcí,
či intenzifikácia bytovej zástavby. Celý
rad problémov vyplýva z našich doterajších
prístupov a slabých stránok. Potom sa nám
stáva, že v centrách miest popri historickej
zástavbe vyrastú paneláky, mnoho historických
budov zbúrame, zlikvidujeme celé pripojené
obce a nastaviame tam naše holobyty, to všetko pod heslom
intenzifikácie. Naši voliči - obyvatelia týchto
obcí - vidia v stavbároch jeden veľký
kombajn - za ktorým je celá stavebná príprava
a výroba. Tento moloch požiera ich rodinné
domy a zanecháva za sebou paneláky. Čoraz
častejšie sa vyskytujú situácie, keď
národné výbory presadzujú takéto
asanácie a výstavbu - a volení poslanci sú
na čele zápasu voličov proti asanácii,
proti holobytom na miestach ich domov a záhradok.
Problémov spojených s údržbou, opravami
a modernizáciou bytového fondu je iste oveľa
viac. Napríklad akoby vedľajší produkt
tieňová ekonomika. Na jednej strane chceme zvýšiť
podiel občanov na opravách, údržbe a
modernizácii bytového fondu - a to aj tým,
že budeme presadzovať viac predaj bytov do osobného
vlastníctva, ci inými formami. Na druhej strane
nie je dosť kapacít, ktoré budú občanom
tieto práce robiť, nie je dosť materiálu,
atď. Zrejme tu popri riadnom stavebníctve existuje
paralelné, akési nezávislé stavebníctvo,
v ktorom sa pracuje a odmeňuje bez zdanenia, v ktorom sa
používajú mechanizmy vyfaktúrované
organizáciám, v ktorom sa používajú
materiály taktiež patriace týmto organizáciám,
a to všetko zvyšuje náklady na jeden byt, to
všetko má svoj podiel na nekvalite. Často však
občan - objednávateľ prác ani za to
nemôže - nemá inú možnosť,
ako obrátiť sa na fuškára.
Z rozboru všetkých problémov a zložitostí
pri základnom cieli nebúrať už toľko,
ale lepšie udržiavať a modernizovať bytový
fond, mestské centrá i vidiecke sídla, vyplýva,
že s čiastkovými úpravami, postupným
indexovaným zvyšovaním prostriedkov a stavebných
kapacít tu k nijakej zásadnej zmene nemôže
dôjsť. Ani túto problematiku nemožno vidieť
odtrhnute od celospoločenskej prestavby. Tak ako celá
bytová politika sa pripravuje zásadne zmeniť,
radikálne zmeny sa žiadajú aj pri opravách,
údržbe a modernizácii bytového fondu.
Podľa názorov voličov budú nevyhnutné
zásadné štrukturálne zmeny v stavebníctve;
urobiť istú inventúru, koľko budeme ešte
asi stavať a akých veľkých diel, autostrád,
priehrad, fabrík a obrovských sídlisk, a
aké kapacity veľkého stavebníctva na
to budeme potrebovať a zvyšok špecializovať
na opravy, údržby, modernizácie. Samozrejme,
nejde to bez riešenia ekonomických otázok,
prehodnotenie rôznych príplatkov, preferencií,
bez prerozdelenia prostriedkov. Spolu s vypracúvaním
a realizáciou novej bytovej politiky treba budovať
veľmi rozdielnu oblasť služieb, ktoré budú
predstavovať firmy rôznej veľkosti, akčného
rádia - od zásobovacích, poradenských
až po stavebné.