Největší chyby ve výstavbě bytů,
jak jsme se přesvědčili na průzkumech,
jsou v organizaci bytové výstavby, ve výrobě
stavebních hmot, v organizaci forem bytové výstavby,
v dodavatelskoodběratelských vztazích i v
nedostatečných legislativních úpravách.
A přitom dnes již nejde jen o kvantitu, tedy pouhý
počet bytů, ale o vyšší kvalitu.
I my musíme sledovat celkový světový
vývoj. Nechci vůbec hovořit o komplexnosti
bytové výstavby, to je problém, který
jsme již mnohokrát připomínali, nechci
ani hovořit o tom, jak postupně narůstají
požadavky občanů - nejprve získat byt
vůbec, po přechodu prvního nadšení
zjišťují nedostatky v občanské
vybavenosti, v obchodní síti, v dopravě,
v prostorech pro hry dětí, v technické vybavenosti,
telefonizaci na nových sídlištích, ve
vybavenosti a uniformitě bytů atd. A je třeba
říci, že jde o požadavky oprávněné
a v souladu se zvyšující se životní
úrovní, resp. že jejich plnění
je jedním z podmiňujících činitelů
zvyšování životní úrovně.
A je třeba otevřeně přiznat, že
zejména pokud jde o komplexnost bytové výstavby
a celkové řešení bydlení, tento
úkol se neplnil a stále se neplní. Asi bychom
našli celou řadu příčin nedostatky
v materiálně technické základně,
malý sortiment stavební výroby, způsob
financování a plánování bytové
výstavby, otázku limitů na jeden byt, postavení
investora a architekta nebo projektanta vůči dodavateli
(často jsou v roli prosebníka, místo toho,
aby určovali, co se bude stavět), což
je dáno monopolní pozicí stavební
výroby, zdlouhavost projednávání a
schvalování, i to, že např. pro investora
je proto daleko důležitější dodavatel
než projektant, i to, že investor vlastně nebude
sám uživatelem, možná, že jako uživatel
by se choval jinak. V situaci, kdy je investor tlačen do
plnění plánu bytové výstavby
především v kvantitě, je dominantní
dodavatel se svými možnostmi a investor přebírá
někdy ještě nedokončené objekty
a přistupuje na nekomplexnost bytové výstavby,
která se potom, někde ještě celé
roky, dohání.
Rozhodující otázkou výstavby bytů
se tedy postupně stávají otázky kvality,
které se již dnes promítají nejen do
urbanistické tvorby obytného prostředí,
ale týkají se i vlastního bytu a jeho složek.
V tvorbě obytného prostředí prostě
není možno oddělovat kvantitu od kvality, její
zanedbávání zejména v období
posledních dvaceti let je příčinou
těžko odstranitelných společenských
škod. Jestliže chce naše společnost vytvářet
nové architektonické dominanty této společenské
formace v obytných souborech, výrobních zónách,
kulturních, školských a zdravotních
areálech, pak je třeba vidět, že současný
stav především architektury bytové výstavby,
která se stala obětí špatně chápané
industrializace, je v příkrém rozporu s těmito
požadavky. Pojem sídliště se ve vědomí
lidí ztotožňuje s představami monotónnosti
a uniformity, k čemuž přispěl dosavadní
extenzívní vývoj sídlišť,
vznik monofunkčních. obytných zón
s nedostatečnou vazbou na vlastní organismus města
(zejména v Praze a velkých městech). Není
divu, že lidé někdy nazývají
sídliště pouhými noclehárnami,
nebo promiňte ten výraz, králíkárnami.
Ano, uniformita sídlišť a uniformita bytů
vlastně zdeformovala uživatele na průměrné
občany. Často hledáme kořeny "anonymity
sídlišť", jeden je právě v
tom.
Trend ve světě směřuje k individualitě
osobnosti. Avšak u nás bytová výstavba
a bydlení ztrácejí ve stále narůstající
míře kontakt se špičkovým bydlením
ve světě, a to nejen v plošném a
technickém standardu, ale i po stránce architektonického
řešení. Jak bylo uvedeno ve zpravodajské
zprávě, postupně klesá vzhledem k
malému počtu typových sekcí a neustále
se zvyšujících požadavků na hustotu
obyvatelstva na 1 hektar úroveň urbanistických
a architektonických řešení obytných
souborů. Dodatečné zahušťování
již postavených sídlištních útvarů
nejen, že znehodnocuje původní architektonické
řešení, ale také výrazně
omezuje odpočinkové zóny uvnitř sídliště
- parky, prostory pro hry dětí apod. a přispívá
k vytváření atmosféry nespokojenosti
u občanů, kteří na sídlišti
bydlí, vzhledem k hluku, prachu, blátu atd. Vyvolává
dojem, že sídliště jsou permanentní
staveniště. O nějaké estetické
výchově dětí a mládeže,
která počíná právě v
urbanismu ani nemluvě.
Zpravodajská zpráva rovněž poukázala
na to, že vyráběné typové sekce
a technologie jsou pro současnou dobu technicky i morálně
zastaralé a že celá oblast tvorby a projektování
se postupně dostala do zjevné závislosti
na dodavatelské sféře, která uplatňuje
vysokou míru opakování jednoho typu. Mezi
extrémními formami vysokopodlažních
domů a tradičními formami rodinných
domků je jen velmi málo přitažlivých
forem městského či venkovského bydlení.
Ve studiích a návrzích se objevují
i velmi dobré návrhy bytových jednotek a
domů, ale vzhledem k orientaci naší výstavby
na minimalizaci pracnosti a pořizovacích nákladů
je při projednávání a zajišťování
technologie a četnosti prvků projektant donucen
k těžkým kompromisům. Proto je architektonická
úroveň našich bytů nízká.
Z hlediska dodavatele se zdá samozřejmé,
že se dodavatel snaží uplatňovat vysokou
míru opakování Jednoho typu. Vedou ho k tomu
vlastní ekonomické tlaky a hospodárnost vlastní
produkce. Ale proč se dostaly typizace a projektování
do zjevné závislosti na dodavatelské sféře?
Vždyť typizaci řídí státní
projektové a typizační ústavy, které
nepodléhají dodavatelské sféře.
Dodavatelé si na základě vypracovaných
typizačních nástrojů zajistily ekonomicky
náročná výrobní zařízení,
která je nutno využívat. Z jejich strany se
další postup jeví jako zpětná
vazba - tlak dodavatele na ostatní účastníky
výstavby s cílem dosáhnout co nejvyšší
využití svých výrobních kapacit.
Je to tedy i zásadní otázka celkové
koncepce a celkového řízení bytové
výstavby.
To, co uplatňuje dodavatelská sféra, jsou
typy "čisté", bez jakéhokoli nápadu
- architektonického detailu. V této souvislosti
je na místě otázka, do kdy bude rozhodujícím
ukazatelem při navrhování obytných
souborů cena za "čistý byt", která
vlastně diktuje co ano a co ne, tedy přesněji
řečeno spíše co ne. V nízké
hodnotě odbytové ceny bytu nám ze socialistických
zemí konkuruje Sovětský svaz, kde však
kvalita i standard vybavení je podstatně nižší.
Například v Maďarsku dosáhli podstatně
vyšší úrovně architektonického
ztvárnění bytových domů, ale
díky adekvátním ekonomickým podmínkám
- každé vylepšení se projevuje v ceně
bez omezujícího limitu.
Je to složitý problém - monopolizace ve stavebnictví
a u dodavatelů neexistence tzv. "pružné
technologie". Dodavatelé vyžadují při
každé členitosti bytového domu, rozmanitosti
fasády či architektonické formy konkrétní
cenové ohodnocení. Jak tomu tlaku odolat? Stavebnicová,
resp. prvková typizace by mohla pomoci tento problém
řešit. Ale jsou i další problémy.
Především sortiment výrobků průmyslové
stavební výroby, hlavně prefabrikovaných
stavebních dílců - panelů, je nedostatečný,
ale i kvalita těchto výrobků je nízká.
Obecně je nízká i celková kvalita
provedení staveb. Projevuje se, jak již bylo uvedeno,
například nízká kvalita živičných
střech, bytových jader, dřevěných
oken, dveří a celá řada dalších
nedostatků. Někdy, a to díky nekvalitním
stavebním dílcům, není v bytě
jedna rovná zeď nebo stejná výška
podlahy či stropu, nehledě na nepříznivé
morálně politické důsledky ve vědomí
lidí, která u občanů prosakující
střechy a profukující a špatně
fungující okna vyvolávají.
Důležitá je však nejen kvalita architektonického
řešení sídlišť, domů,
ale i bytů. Ve zpravodajské zprávě
se hovořilo také o tom, jak negativně kvalitu
bytů ovlivňují i takové faktory, jako
je snaha o vytěžení maxima na obytnou plochu
z daných možností užitkové plochy
bytů na úkor zmenšení kuchyní
a úložných prostorů. U některých
typových řad neexistují v bytech například
žádné odkládací komůrky
a sklepní kóje nebo kóje v průchozích
patrech představují pro jeden byt prostor metr na
metr.
Pokud jde o výběr materiálů pro byty
z hlediska nižších finančních nákladů,
které si uživatelé dodatečně
sami vyměňují, jako nekvalitní bytová
jádra, tapety, obklady, podlahové krytiny i kuchyňské
linky, jde nejenom o plýtvání materiálem
a státními prostředky, ale zejména
u mladých manželství a mladých
rodin to zároveň představuje značnou
finanční zátěž. Pokud jsou nuceni
se s tím spokojit, rozhodně to k estetické
výchově nové generace nepřispívá.
Na tuto skutečnost upozornily výbory pro kulturu
a výchovu Sněmovny lidu a Sněmovny národů
již v roce 1984 - před pěti lety - a dnes musíme
konstatovat, že doporučení výborů
- větší účast budoucích
uživatelů na koncipování bydlení
a zvýšení počtu bytů bez vnitřního
vybavení - se v praxi příliš nerealizovala.
V této souvislosti bych chtěl znovu poukázat
na cenový limit na jeden byt, který všichni
účastníci bytové výstavby zdůrazňují
- investoři, projektanti i dodavatelé. Není
snad větší počet bytů bez vnitřního
vybavení také jednou z cest k větší
rozmanitosti?
Bytový standard zůstává desetiletí
na stejné úrovni a tudíž vůči
světu zaostává. Jak by měl byt vypadat?
Kolik by měl mít místností? Vývoj
ukazuje, že byt by měl mít jednu místnost
na víc než je počet osob v domácnosti,
samozřejmě mimo té zmenšené kuchyně.
Byt by měl vyhovovat individualitě uživatelů,
měl by být tedy flexibilní vůči
požadavkům budoucích uživatelů,
a to předpokládá skutečnou účast
budoucích uživatelů již při výstavbě
bytů a souvisí to s celou koncepcí bytové
politiky.
Respektování diferencovaných požadavků
budoucích uživatelů bydlení je samozřejmě
možné jen při diferencovaném způsobu
bytové výstavby. Jak jsme si ověřili,
je třeba nejdříve z dožívajících
paneláren jako přechodného stadia přejít
od typizace objektové k typizaci prvkové a pohotově
rozšířit sortiment výroby prefabrikovaných
stavebních dílů a tím zvýšit
variabilitu architektonického řešení
jednotlivých bytů i domů i celých
souborů staveb. Vláda by měla proto neodkladně
přijmout taková opatření, která
by to umožnila, a nedávat prostředky na obnovu
stávajících paneláren. Jde nejenom
o otázku životní úrovně lidu,
ale i o otázku politickou.
Na závěr bych chtěl položit tri otázky,
které úzce souvisí s celkovým standardem
naší bytové výstavby. Prvá je
na komplexnost bytové výstavby - občanskou
vybavenost. Při průzkumech jsme se setkali s tím,
že při projednávání režimů
komplexní bytové výstavby se roční
limity rozdělí na byty, technickou vybavenost a
na občanskou vybavenost jde jen to, co zbude. Jak se tedy
bude komplexnost zajišťovat?
A druhá otázka: Proč nejsou garáže
součástí staveb komplexní bytové
výstavby, ale v projektových řešeních
je jen rezervovaná plocha? Osobní auto přece
už ani u nás není luxus a mělo by se
s tím počítat.
Třetí otázka: zda se počítá
s právní úpravou architektury a architektů
ve stavebnictví.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi
Andršovi, slovo má poslanec Šalgovič.
Poslanec V. Šalgovič: Vážený
súdruh generálny tajomník, vážený
súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci. Súčasné náročné
úlohy, prostredníctvom ktorých máme
dosiahnuť urýchlenie sociálno-ekonomického
rozvoja našej spoločnosti zvyšujú aj význam
bytovej politiky. Dôraz, ktorý je na ne kladený,
vyplýva z toho, (a to musíme mať stále
na zreteli), že bytová politika je dôležitým
nástrojom hospodárskej a sociálnej politiky
nášho štátu a hrá významnú
úlohu pri zvyšovaní životnej úrovne,
pri vytváraní socialistického spôsobu
života. Má dôležitú úlohu
pri rozvoji výroby a rozmiestňovaní pracovných
síl, pri podpore populačnej politiky a v neposlednom
rade aj pri regulácii osídlovania jednotlivých
územných celkov.
Z historickej retrospektívy i poznania súčasného
stavu vyplýva, že oblasť bytovej politiky či
už z hľadiska hospodársko-právnych
vzťahov, alebo občiansko-právnych vzťahov
nebola doteraz právne kodifikovaná.
Uznesenia najvyšších straníckych a státnych
orgánov, i keď poukazovali na dôležitosť
a význam riešenia bytovej otázky v rozvoji
životnej úrovne obyvateľstva, ich základným
zameraním bolo riešenie kvantitatívneho nedostatku
bytov a hľadanie optimálnych ciest medzi ekonomickými
možnosťami národného hospodárstva
a požiadavkami obyvateľstva na zabezpečenie bývania.
Prioritu v oblasti bytovej politiky malo teda určovanie
foriem a kvality (veľkosť a vybavenie bytov), teda bytovej
výstavby.
Právne predpisy, ktoré riešili problematiku
hospodárenia s bytmi sa v podstate obmedzujú iba
na reguláciu prideľovania bytov a mnohé z nich
sú už takmer 20-ročným časovým
obdobím prekonané. Hovoril o tom aj poslanec Štáfek.
Preto osobne oceňujem náročný a otvorený
postoj vlády ČSSR k tejto problematike, ktorý
odznel v jej programovom vyhlásení v novembri 1988,
že uspokojovanie potrieb občanov v takej citlivej
oblasti, akou je oblasť bytovej politiky, je predmetom oprávnenej
kritiky a vyvoláva značnú nespokojnosť
a že preto realizáciou štátnej bytovej
politiky sa bude vláda zaoberať a táto bytová
politika vyžaduje nové posúdenie.
Dnes posudzujeme návrh koncepcie štátnej bytovej
politiky, ktorou sa bude riadiť jedna z najcitlivejších
oblastí života našej spoločnosti aj za
horizontom tohto tisícročia. Tomuto hľadisku
sa musí podriadiť aj náš zodpovedný
prístup.
Preto je namieste otázka, či v súčasnosti
navrhovaná koncepcia štátnej bytovej politiky
vychádza z dôsledného poznania záujmov
spoločnosti, ktoré vznikajú práve
na základe snahy o uspokojovanie potrieb a z ich prepojenia
a stanovenia cieľov a nástrojov.
Poznanie záujmov, ich zvyšovanie a formovanie ako
jedných z rozhodujúcich motívov ľudskej
činnosti je veľmi dôležité pre racionálne
fungovanie spoločnosti a pre optimálnu tvorbu hospodárskej
politiky.
K tejto konštatácii ma vedie poznatok, že úlohou
hospodárskej politiky je hlboká analýza a
poznanie záujmov spoločnosti, a to nielen ekonomických,
ale aj neekonomických.
Hlavná prognóza vývoja vzťahov medzi
jednotlivými záujmami musí prispievať
k stanoveniu takej stratégie a taktiky, ktorá by
zabezpečila úplnú realizáciu daných
záujmov nielen v súčasnosti, ale aj v blízkej
budúcnosti.
Predpokladom pre realizáciu záujmov sú ciele,
ktoré sú modelom predpokladaného výsledku
činnosti. Keď vychádzame z požiadavky
na kvalitu realizovaných cieľov, musíme sledovať
ich komplexnosť, vzájomný súlad, reálnosť,
rešpektovanie limitov, konkrétnosť a zrozumiteľnosť
a ich príťažlivosť.
Domnievam sa, že tento komplex kritérií zohľadňuje,
resp. by mala ešte lepšie zohľadňovať
aj navrhovaná koncepcia štátnej bytovej politiky,
ktorá vychádza z hospodárskej stratégie
v danom období, a preto musí obsahovať konkrétne
ciele, metódy, formy a nástroje na zabezpečenie
tejto koncepcie.
Hovoril som, že navrhovaná koncepcia sleduje tieto
kritériá. Považujem za aktuálne vzniesť
niektoré, iba čiastkové pripomienky:
Oceňujeme, že navrhovaná koncepcia bytovej
politiky sleduje zámer odstrániť pocity sociálnej
nespravodlivosti medzi komunálnou, podnikovou, stabilizačnou
formou hospodárenia s bytovým fondom a družstevnou
formou. Aj túto chúlostivú otázku
treba robiť s rozvahou a treba robiť citlivo. Súhlasím
s tým, ako to formuloval súdruh podpredseda akademik
Juliš.
Domnievam sa, že v oblasti ekonomickej a právnej treba
venovať, ako tu už hovorili poslanci predo mnou, veľkú
pozornosť zabezpečeniu tejto zložitej problematiky.
Venovať pozornosť novej formulácii miesta a úlohy
jednotlivých vlastníckych foriem bývania
v súlade s ich ekonomicko-právnou podstatou a financiami,
ktoré v celospoločenskom systéme bytového
hospodárenia zabezpečujú.
Formulovaniu miery a formám uplatňovania sociálnych
aspektov v celom bytovom hospodárstve, uplatňovaniu
nástrojov, zabezpečujúcich ekvivalentnosť
cien bytovej výstavby, jej úžitkovým
hodnotám, formulovaniu zásad ekonomickej účasti
občanov na zabezpečovaní bývania,
úmerne rozsahu a obsahu bývania v jednotlivých
formách bytov.
Myslím si, že za pozornosť stojí aj prehodnotenie
otázky zostatkovej hodnoty členského podielu.
S týmto problémom sa na mňa obrátili
voliči z môjho volebného obvodu, ktorí
sú členmi stavebného bytového družstva
v Banskej Bystrici a sú v situácii, keď po
22 rokoch splatili výšku anuity, teda úveru,
ktorý tvoril popri štátnom príspevku
na členskom podiele tretiu zložku financovania bytovej
výstavby.
V ich danom prípade zostatková hodnota družstevných
bytov klesá, pritom v bode 6 Koncepcie na strane 14 v druhom
odseku sa, okrem iného, hovorí, že so starnutím
domu rastie aj výška členského podielu,
ktorý musí nový užívateľ
zložiť.
Z uvedeného vyplýva, že o to, co strácajú
členovia, narastá majetok družstva. Ak som
správne pochopil, tento vyplýva z toho, že
člen družstva nemá žiadny vlastnícky
vzťah k majetku družstva. Domnievam sa, že to nie
je najspravodlivejšie riešenie a prihováram sa
za návrh, ktorý vzniesli obyvatelia môjho
volebného obvodu, aby sa aspoň výška
spoločenského úveru spätne započítala
do zostatkovej hodnoty družstevného bytu. Veď
za 22 alebo 25 rokov užívania družstevnébo
bytu jeho užívajúci členovia vynaložia
na generálne opravy sumu zodpovedajúcu členskému
podielu. Za takýto prístup sa nepriamo prihovára
i navrhovaná koncepcia, kde sa však uvažuje iba
s dvoma formami financovania družstevnej bytovej výstavby,
členským podielom zvýšeným o
časť úveru, ktorý sa spláca ako
anuita, a so štátnym príspevkom. Napriek tomu,
vidím v tom uspokojenie požiadavkov nielen občanov
môjho volebného obvodu, ale aj všetkých
členov bytových družstiev, ktorí dnes
predstavujú takmer polovicu členov bytového
hospodárstva na Slovensku.
Pretože mám ešte čas, niekoľko málo
poznámok: Mal som možnosť v individuálnom
poslaneckom prieskume zoznámiť sa s tým, ako
uvažujú nad riešením bytového hospodárstva
súdruhovia na Ministerstve vnútra a životnej
úrovne SSR. Konštatujem, že v realizácii
prijatých opatrení koncipovaných ešte
za princípov administratívno-direktívneho
riadenia národného hospodárstva, sa dosiahlo
určitých pozitívnych posunov v skvalitňovaní
služieb v súvislosti s bývaním a starostlivosťou
o bytový fond. No nie je to tak jednoznačné,
pretože zároveň s tým uvádzajú,
že nedošlo k očakávanej zmene. Je to taký
typický prístup v rámci administratívno-direktívneho
starého myslenia. Síce myšlienky pripravovanej
analýzy majú ostro kritický charakter: ja
to pokladám za pozitívny prvok, pretože stavu
na úseku bytového hospodárstva a úrovni
služieb občanom neposlúži nič iného.
Nie je preto potrebné oprávnené kritické
prístupy zmierňovať vyslovovaním nejakých
pofiderných pozitív. Pre občanov, nazdávam
sa, nebude potešiteľné ani to, že v súvislosti
s uplatňovaním nového hospodárskeho
mechanizmu, ktorý sa premietne do bytového hospodárstva
národných výborov, s najväčšou
pravdepodobnosťou pribudnú, nazdávam sa, ďalšie
problémy v začiatkoch.
Ako konkrétny príklad uvádzam, že nedôjde
k zjednodušeniu agendy spojenej s úhradou za užívanie
z dôvodov, že ešte nebola schválená
nová právna úprava nadobúdania. Zjavné
sú aj také tvrdenia súdruhov z hľadiska
fungovania domovníkov. Domovník-údržbár
bol vytvorený, je potrebný, pričom toto pracovné
zaradenie sa vôbec neuplatňuje, aspoň podľa
môjho názoru. Rovnako pokladám len za také
deklaratívne tvrdenie týkajúce sa ročných
preventívnych prehliadok domov a bytov. Občanov
rozhodne nepoteší informácia, že bytové
podniky národných výborov nemajú dosť
prevádzkových technikov. I keby ich mali, týchto
prevádzkových technikov, tak by sa to nezlepšilo,
lebo je nedostatok materiálov. Nemôžem sa zbaviť
teda dojmu, že mnohé zainteresované
zložky zodpovedné za otázky zlepšenia
bytového hospodárenia, bývania, sa chcú
zbaviť zodpovednosti tým, že sa spoliehajú
na nový hospodársky mechanizmus. Najmä tie
zložky, ktoré mali splniť úlohy, a myslia
si, že dnes už ich nemusia plniť, lebo nový
hospodársky mechanizmus presunul ich úlohy na iné
zložky.
Na záver tohto individuálneho prieskumu som zistil,
že starostlivosť o bytový fond a skvalitnenie
služieb spojených s bývaním väčšinou
neboli splnené. Hádam k tomu ani netreba nič
dodávať.
Dovoľte mi na záver vysloviť predsa len jednu
otázku: Riešenie bytovej politiky v činnosti
národných výborov, ako o tom hovoril súdruh
Juliš, ako o tom hovoria predložené materiály,
je jednou z prvoradých povinností a starostlivostí
národných výborov, preto sa prikláňam
k názoru, že práve prostredníctvom národných
výborov môžu byť uplatňované
sociálne aspekty a princípy ekvivalencie základov
na bývanie vo vzťahu k úžitkovým
vlastnostiam bytov.