Úterý 24. října 1989

Dalším vážným faktorem v oblasti bytové výstavby je nedostatek materiálu v tržních fondech. Poslanci se proto v organizacích, které navštívili, zajímali o to, jak je bytová výstavba zajištěna již ve výrobních programech výrobců a v hospodářských smlouvách dodavatelů. Tak např. u státního podniku Slovenská armaturka Myjava - monopolního výrobce bytových, průmyslových a ostatních instalačních armatur - jsou potřeby komplexní bytové výstavby pokryty pouze na 55 % a potřeby vnitřního trhu na 75 %. Za současných podmínek bude podle názorů podniku tato nepříznivá situace trvat i v dalších letech.

Poslanci dospěli k závěru, že úkoly a opatření k zabezpečení potřebných výrobků a materiálů pro jednotlivé formy bytové výstavby jsou plněny nedostatečně. Poukazovali na to, že když vláda rozhodla o zvýšení pomoci stavebníkům rodinných domků, musí také tuto formu výstavby zabezpečit potřebnými výrobky a stavebninami.

Za závažný problém, který není důsledně řešen, považují též vysokou spotřebu stavebního materiálu. Nabyli přesvědčení, že v investiční výstavbě trvá vysoká materiálová náročnost a chybí mechanismus, který by účinně působil na její snižování.

Značnou pozornost poslanci věnovali otázkám technické a občanské vybavenosti. Získané poznatky ukazují, že nesladěnost kapacit pro technickou a občanskou vybavenost s kapacitami pro výstavbu bytů je další z příčin nepříznivého hodnocení komplexní bytové výstavby, zejména - jak již jsem se zmínil - nežádoucí rozestavěnosti.

Poslanecké průzkumy potvrdily, že bytový fond včas neopravujeme, neudržujeme a nemodernizujeme, a proto tím více musíme stavět nového. Také ne všichni uživatelé a majitelé bytů udržují domy a zařízení v nich odpovídajícím způsobem.

Dlouhodobě jsme nevytvářeli dostatečné kapacity na provádění potřebných oprav základních stavebních prvků (střech, plášťů a komínů), tepelných zařízení, rekonstrukcí rozvodů plynů a elektřiny, kde se projevují největší nedostatky. Dodavatelské kapacity proto nestačí zajistit požadavek tzv. velké údržby a navíc velké stavebnictví nemá o tento druh prací zájem, protože pro jednotlivé podniky nejsou tyto práce dostatečně efektivní.

Dosavadní příděly do fondu oprav pokrývaly v průměru asi 50 % potřeb finančních prostředků pro odstranění zchátralosti bytového fondu. Problémem je však i efektivnost jejich využití a způsob sledování plánu údržby a oprav. Když se plnění plánu sleduje globálně ve finančních objemech, nemotivuje to k šetření materiálem a kapacitami, neboť je výhodnější použít při opravách dražší zařízení nebo je vyměnit za nové a zvýšit si vlastní výkony. Není ani uspokojivá kvalita provedených prací.

Značné problémy jsou i při zajišťování menších oprav, údržby, rekonstrukcí a modernizací bytů. Bytové organizace se potýkají s nedostatečným počtem pracovníků, což dále zhoršuje stav bytového fondu. Určitého zlepšení by snad bylo možno dosáhnout zavedením profese domovník-údržbář.

Rovněž plnění úkolů v modernizaci bytového fondu naráží na řadu specifických problémů. Jde zejména o nedostatek náhradních bytů, které je třeba přidělovat z nové výstavby, dále o překračování limitovaných nákladů, což snižuje zisk stavebníka, popřípadě nadměrně odčerpává finanční prostředky. Negativně zde působí direktivně stanovený rozpis počtu bytů k modernizaci. problémem je dosahování stanovené produktivity práce. Spolu s tím je nutné posoudit, zda v některých případech není lépe provést demolici objektu a na jeho místě postavit novou bytovou jednotku. Poslanci se domnívají, že i otázku modernizace bytového fondu lze řešit jedině komplexně, a to systémovým opatřením, které by zabezpečilo využití všech ekonomických nástrojů řízení.

V koncepci státní bytové politiky na 8. pětiletku se klade značný důraz na účast obyvatelstva. Nejrozšířenější formou je družstevní bytová výstavba. V porovnání se začátkem této výstavby v 60. letech dochází ke ztrojnásobení nákladů na průměrný družstevní byt. Nerovnováha vzniká v oblasti nájemného, které značně vzrostlo. Je způsobena zejména vlivem růstu nákladů na družstevní výstavbu. V řadě případů však záleží i na tom, jak si družstvo počíná v provozu, to znamená v údržbě, správě a v tvorbě fondu oprav.

Podnikovou formou bylo v minulosti postaveno přibližně 500 tisíc bytů. Z hlediska podniku zůstává problémem financování jejich výstavby a údržby. V průměru se odhaduje roční ztráta na jeden byt 2500 Kčs. Přitom už většinou neobývají tyto byty zaměstnanci podniku, protože podle dosud platného bytového zákona je téměř nemožné je vystěhovat.

Tak například podnik AVIA Letňany, který je v současné době součástí státního podniku AVIA koncern, realizoval v letech 1975 až 1987 z vlastních volných investičních prostředků podnikovou výstavbu 1984 bytových jednotek v lokalitě Praha 9 - Letňany. Z tohoto množství však čtvrtina bytů je užívána občany, kteří nejsou zaměstnanci podniku. Přitom i u těchto bytů hradí podnik náklady, které za rok 1988 činily až 5 tisíc Kčs za bytovou jednotku.

S vědomím toho, že bydlení se stalo měřítkem životní a kulturní úrovně občanů naší socialistické vlasti, se poslanci při průzkumech zajímali též o otázky urbanistického a architektonického řešení sídlišť, architektonického řešení bytů a úrovně občanské vybavenosti. Získali v této oblasti řadu poznatků.

Jak poslanci byli informováni, typologická řada bydlení je u nás velmi úzká, existuje v podstatě 5 typů v České socialistické republice a 4 typy ve Slovenské socialistické republice. Tvorba nových typů, jejích ověřování a pohotová aplikace jsou naprostou výjimkou. Přitom např. v NDR existuje v práci tzv. "pružná technologie", která je schopna operativně reagovat na individuální architektonická řešení a pružně přizpůsobit výrobu panelů potřebám architekta.

Nejzávažnějším problémem je, že se celá oblast tvorby a projektování postupně dostala do závislosti na dodavatelích uplatňujících vysokou míru opakování jednoho typu. Málo se respektují a využívají přírodní, materiální a zastavovací podmínky místa výstavby. Výsledkem toho je mnohdy monotónnost a uniformita sídlišť a narušování cílů urbanizace. Národní výbory jsou za daných okolností nuceny jenom přijímat nabídnutá řešení, při minimálních možnostech je také ovlivnit.

Poslanci se proto ztotožnili s názorem, obsaženým i v návrhu zásad koncepce státní bytové politiky na 9. pětiletku s výhledem do roku 2005, že za rozhodující článek pro přípravu, plánování i realizaci komplexní bytové výstavby a pro přestavbu měst by měly být určeny národní výbory. Výstavba měst by měla být realizována na základě skutečných potřeb území z finančních prostředků přidělených na rozvoj území bez účelového určení. Užití prostředků by pak mělo být vedeno jediným cílem - vytvoření komplexně vybaveného města, nikoliv pouhou realizací stanovených počtů bytů. K tomu je nezbytné, aby národní výbory mohly disponovat i příslušnou stavební kapacitou.

Poslanci při průzkumech věnovali pozornost i zabezpečení ekologických požadavků při komplexní bytové výstavbě ve městech a obcích. Ukázalo se, že je to velmi složitý, náročný a nákladný proces, který podmiňuje realizaci komplexní bytové výstavby z hlediska ochrany půdního fondu, zabezpečení zdrojů pitné vody, kanalizace, čištění odpadních vod, likvidace tuhých odpadů. K tomu z hlediska ochrany životního prostředí přistupují další závažné faktory, jako jsou zejména ve městech otázky dopravy (hlučnost, prašnost, obsah toxických prvků v ovzduší aj.).

Praktické výsledky v zabezpečování požadavků při komplexní bytové výstavbě jsou velmi rozdílné. Důležité je, aby v souladu se zákonem o státním podniku se na řešení ekologických problémů důsledně podílely samotné výrobní organizace. Výraznější úlohu v tomto směru musí však sehrát i národní výbory.

Poslanecké průzkumy, podle toho, kterým z výborů byly organizovány, se vedle obecných otázek soustředily na některé specifické otázky bytové politiky.

Například poslanci výboru pro zemědělství a výživu se mimo jiné zabývali bytovou výstavbou na venkově, kde téměř 83 % bytového fondu tvoří byty v rodinných domech. Předmětem jejich kritiky bylo velké množství neobydlených bytů v rodinných domech, které chátrají a neopravují se. Doporučili zvýšit využití tohoto bytového fondu například zavedením vyšší domovní daně u neobsazených bytů.

Poslanci branného a bezpečnostního výboru sledovali zabezpečování bytových otázek v resortech federálního ministerstva vnitra a federálního ministerstva národní obrany. Konstatovali, že v Československé lidové armádě i v resortu federálního ministerstva vnitra je vypracován promyšlený systém práce s bytovým fondem a je zabezpečována soustavná kontrola jeho naplňování. Nedostatkem je, že jednotlivé posádky zpravidla dostávají byty z komunální bytové výstavby najednou za celé období.

Poslance výboru pro sociální politiku zajímala sociální hlediska v plnění bytové politiky. Průzkumy ukázaly, že se situace podle územních celků liší. Převážně je horší ve větších aglomeracích. Ukazuje se, že je třeba v jednotlivých územních celcích dostatečné stavební kapacity nejen vytvořit, ale i stabilizovat.

Velké problémy se vyskytly zvláště ve velkých městech s centrální evidencí bytů. Měla by se urychleně zdokonalit. Tím by snad odpadly problémy s neobsazenými byty, se spekulačními byty a s jejich nezákonnými převody nebo prodejem. Odstranilo by se i užívání více bytových jednotek jednou rodinou. Zlepšení stavu pomáhají prověrky bytového fondu, které již byly v některých městech zahájeny, jak se to například začalo i v Praze.

Při průzkumech byl zjišťován také vliv bytové politiky na stabilizaci pracovníků. Z poznatků vyplývá, že rozpisy stabilizačních bytů na období pětiletky ani jejich následná realizace neodpovídají potřebám organizací.

Tak například uvedu situaci, jaká je ve státním podniku Sigma Olomouc. Pro 8. pětiletý plán byl na požadavek koncernu SIGMA 2070 družstevně stabilizačních bytů dán resortem rozpis na 1109 bytových jednotek, včetně 38 bytových jednotek pro Sigmu Praha. V uplynulých 3 letech 8. pětiletky bylo zatím předáno 464 bytových jednotek z družstevně stabilizační výstavby, a to včetně skluzů z pětiletky předešlé.

Poslanci se dále zajímali o bydlení vybraných skupin obyvatelstva.

Málo uspokojivá je situace při rozdělování bytů mladým manželům, kdy čekací doba je např. 5 někdy až 30 let v Praze a v Bratislavě, 12 let v Karlových Varech, 5 let v Ostravě, 10 let v Lovosicích atd. Největší zájem mladých manželství je o byty komunální s přidělovacím právem národního výboru. Byty družstevně stabilizační, i když je o ně také zájem, přinášejí pro mladá manželství finanční zatížení, vyplývající z vyššího nájemného. Výstavba rodinných domů je pro ně, alespoň z počátku, značně složitá, uskutečňuje se většinou tehdy, pomáhá-li celá jejich rodina. Cestou k řešení bytové situace mladých manželství je v současnosti možnost vlastními náklady a silami upravit si byt nižší kategorie anebo upravit nebytové prostory získané koupí do osobního vlastnictví na byt.

Pro staré občany jsou nejvýhodnější malometrážní byty s moderním sociálním zabezpečením, ve kterých jim odpadá starost o topení, opravy, případně jim je zabezpečena pečovatelská služba. Pokud starý člověk nemůže z jakýchkoliv důvodů žít v rodině, je pro něho nejlepším řešením ubytování v domově důchodců, případně v domě s pečovatelskou službou, kde má jak své soukromí, tak i veškeré velmi dobré zajištění. Tím také by bylo řešeno užívání velkých bytových jednotek jednotlivci, většinou důchodci.

Národní výbory by měly věnovat této otázce větší pozornost. Nejzávažnějším problémem však je, že pro 9. pětiletku není zajištěna další výstavba domů důchodců, což bylo zjištěno ve většině navštívených oblastí.

Pro invalidní občany je nejvhodnější ubytování v bezbariérových bytech za předpokladu, že tito občané jsou schopni se o sebe postarat. Takových bytů je ovšem málo a nebylo dosud dořešeno jejich přidělování tak, aby vždy mohly sloužit k účelu, ke kterému byly vybudovány. Bylo by proto potřebné upravit režim přidělování bytů bez protipohybových bariér určených pro invalidní občany a bytů v domech s pečovatelskou službou. Průzkumy ukázaly také problémy s kvalitou a vybavením bezbariérových bytů. Např. vysoké panely brání výhledu z místností, někdy je též nevhodný nábytek.

Současná mladá generace občanů cikánského původu má vy tvořeny podmínky pro to, aby si sama svým aktivním přístupem řešila svou bytovou situaci na patřičné kulturní úrovni. Bydlení občanů cikánského původu má však své odlišnosti a i v prostředí větších měst si uchovává své specifika, která činí potíže a kterými je třeba se zabývat.

Skupina poslanců zahraničního výboru Sněmovny národů se zaměřila též na získání přehledu a zkušeností z úrovně zabezpečení ubytování cizích státních příslušníků, diplomatů a zástupců organizací v hospodářské sféře.

Poznatky z poslaneckých průzkumů organizovaných ústavně právními a dalšími výbory Federálního shromáždění jednoznačně ukázaly na vcelku nízkou společenskou účinnost zákona o hospodaření s byty a dalších právních předpisů, upravujících způsob provádění bytové politiky, včetně zákonné úpravy prodeje bytů do osobního vlastnictví. I když většina principů zakotvených v předpisech vzniklých na počátku šedesátých let se v praxi osvědčila, řada z nich je v současné době překonána a některé umožňují vznik nedostatků, které jsou v přímém rozporu se zájmy společnosti. Zejména by měly být přehodnoceny zásady, jimiž se řídí přidělování bytů, protože je třeba zabránit provádění spekulací, které poškozují naši společnost.

Vládními orgány připravované právní úpravy v oblasti bydlení by měly vytvořit optimální podmínky nejen pro kvalitní bytovou výstavbu, opravy a údržbu bytového fondu, ale i pro zvýšení kvality a úrovně bydlení občanů a lepší hospodaření s byty a nebytovými prostorami. Měly by se vytvořit takové právní podmínky, aby občané v souladu se svými možnostmi mohli daleko účinněji než dosud řešit své bytové potřeby vlastními silami, a to s využitím všech forem bytové výstavby.

Soudružky a soudruzi poslanci, v připravovaných zásadách koncepce státní bytové politiky na 9. pětiletku s výhledem do roku 2005 se mění přístup k řízení komplexní bytové výstavby v tom, že se ustupuje od detailního rozhodování centra o počtu a druzích výstavby. Z vystoupení místopředsedy vlády ČSSR a předsedy SKVTIR K. Juliše je však zřejmé, že se ještě diskutuje o tom, zda se uplatní takové pojetí komplexní bytové výstavby, kdy se přidělí pouze finanční prostředky určené na tuto výstavbu národním výborům, které samy rozhodnou, na které druhy výstavby je použijí, eventuálně zváží i výhodnost, účelnost a případně i nutnost modernizace v porovnání s vynaloženými náklady na modernizaci nebo demolici a na následující výstavbu. Nová koncepce státní bytové politiky by měla vytvořit prostor pro pružnější formy výstavby i užívání bytů.

S návrhem zásad nové koncepce státní bytové politiky, který je stále ve stádiu příprav, byli poslanci Sněmovny národů průběžně seznamováni. Skupina poslanců výboru pro plán a rozpočet však doporučila, aby návrh těchto zásad byl předmětem jednání výborů a sněmoven. Doporučuji proto, aby návrh této koncepce byl předložen Federálnímu shromáždění.

Závěrem mi dovolte stručné shrnutí. Realizace státní bytové politiky, ale i samotná státní bytová politika posuzovaná, v současné etapě společenských přeměn, má řadu nedostatků. Platná právní úprava na tomto úseku, zejména zákon o hospodaření s byty již pro další společenský rozvoj nevyhovuje, neplní svou úlohu.

Poslanci Sněmovny národů dospívají k názoru, že ke zlepšení stavu je třeba urychleně přijmout zásadní opatření ve všech oblastech, které s bytovou politikou státu souvisejí, především však v oblasti ekonomické, organizační, kádrové, výchovné a právní. Poslanci očekávají, že na naléhavé otázky bytové politiky odpoví vláda zejména v koncepci státní bytové politiky na 9. pětiletku s výhledem do roku 2005 a v nejbližším období také novou právní úpravou na tomto úseku, především novou právní úpravou hospodaření s byty. Očekávají, že tato nová opatření budou odpovídat současným požadavkům života a rozvoje naší společnosti. Děkuji za pozornost.

Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi Štáfkovi za prednesenie spravodajskej správy.

Súdružky a súdruhovia poslanci, Predsedníctvo Snemovne národov navrhuje, aby Snemovňa národov zvolila na prípravu návrhu uznesenia návrhovú komisiu v tomto zložení: poslanci Jozef Csémi ako predseda komisie, Zdeňka Benešová, Irena Horečná, Jaroslav Jenerál, Ladislav Mráz, Jiřina Veselá ako členovia. Má niekto k tomuto návrhu pripomienku? (Nemá.) Nemá.

Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.

V zasadacej sále je prítomných 66 poslancov zvolených v Českej socialistickej republike a 59 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike. Snemovňa je uznášania schopná.

Kto súhlasí s návrhom predsedníctva na zloženie komisie na prípravu návrhu uznesenia ? (Hlasuje se.)

Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Členov návrhovej komisie prosím, aby sa hneď na začiatku poludňajšej prestávky zišli v miestnosti č. 449 tu, na 4. poschodí, na prípravu návrhu uznesenia.

Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, otváram rozpravu. Pred začatím schôdze sa do rozpravy prihlásilo 16 poslancov v tomto poradí: poslanci Mede, Haičman, Horečná, Hýková, Andrš, Parkanský, Mráz, Lietavská, Dvorský, Hanák, Kantorová, Šagát, Čáslavská, Trávníček, Krauskopf. Prosím poslanca Medeho, aby sa ako prvý ujal slova. Pripraví sa poslanec Haičman.

Poslanec G. Mede: Vážený súdruh generálny tajomník, vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia, bytovú politiku za dlhé roky charakterizovala snaha vyrovnania kvantitatívnej potreby bývania. Objektívna nutnosť zvýšenia rozsahu bytovej výstavby však vyvolala krízovú situáciu v hromadnej bytovej výstavbe, ktorá sa v značnej miere realizuje v rámci komplexnej bytovej výstavby. Snaha o násilné splnenie úloh v 7. päťročnici pri obmedzovaní investičných prostriedkov v rokoch 1984-1985 vyvolala vyčerpanie vsetkých možností pri dokončovaní bytov v závere 7. pätročnice. Pritom došlo i k veľkému nesúladu medzi výstavbou bytov a realizáciou občianskej vybavenosti. Časť občianskej vybavenosti sa odsunula do 8. a 9. päťročnice. Nedostatočná investorská a projekčná pripravenosť, nízka úroveň riadiacej práce, nerovnomernosť výstavby už v plánovaní, nízka úroveň mobilizovania vlastných rezerv stavebníctva, nedostatky v plynulosti dodávok už i základných stavebných materiálov spôsobili, že zámery 8. päťročnice v bytovej výstavbe za prvé tri roky sa splnili len na 93 %.

Ministerstvo výstavby a stavebníctva ČSR nedokončilo byty v počte okolo 4500, Ministerstvo výstavby a stavebníctva SSR okolo 5900. V Stredoslovenskom kraji, kde je aj môj volebný obvod, okres Rimavská Sobota a Lučenec, sa zámery päťročnice v dokončení bytov tiež nedosiahnu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP