Úterý 24. října 1989

Přesto, že rozsah bytové výstavby byl omezen, naznačují objektivní vývojové tendence značné nejistoty jeho plnění. Problematičnost plnění i upraveného plánu je dále zesílena i snížením rozsahu podmiňujících investic (zdroje vody, kanalizace, zdroje a přívody energií), bez nichž nelze byty užívat.

Za hlavní lze označit a blíže určit následující příčiny: Je to nedostatečná územní a projektová připravenost pro výstavbu bytů v 8. pětiletce, rozestavěnost a nedostatečná plynulost komplexní bytové výstavby, nedostatky v zabezpečení materiálů a výrobků pro komplexní bytovou výstavbu, omezení rozsahu zahajování investic, které podmiňují užívání bytů a vybavenost, nevyhovující struktura kapacit stavebních dodavatelů, rostoucí nákladovost komplexní bytové výstavby, materiálně výrobní základna ve vztahu k současným požadavkům.

Vliv těchto příčin lze v současném období odhadnout na nesplnění záměrů 8. pětiletky ve výši cca 30 000 bytů.

V plánu rozvoje bydlení na 8. pětiletku je stanoveno zmodernizovat v ČSSR 30 000 bytů, z toho v České socialistické republice 28 000 a ve Slovenské socialistické republice 2000 bytů. Podle stavu zajištění, hlavně v dodavatelských kapacitách lze očekávat, že za celou pětiletku bude v socialistickém sektoru zmodernizováno 25 000 bytů. Vedle materiálových i kapacitních problémů v této oblasti se v průběhu 8. pětiletky ostřeji zvýšila potřeba koordinace vlastní modernizace bytových domů s rekonstrukcemi nebo novou výstavbou. zejména technické infrastruktury. Na zajištění této vazby chybí buď finanční prostředky, nebo specializované stavební kapacity. Soustředěná modernizace bytového fondu do jednotlivých lokalit není řešena odpovídajícím způsobem a projevuje se v nedostatečné územní a investorské přípravě. V některých lokalitách nejsou dořešeny ani zásadní sociálně organizační otázky (vystěhování obyvatel, náhradní ubytování).

Provedené hodnocení vývoje za první tři roky 8. pětiletky prokázalo nízkou účinnost stávajícího systému řízení celého procesu bydlení. Analýzou příčin zaostávání přípravy a realizace komplexní bytové výstavby v 8. pětiletce a přechodu do 9. pětiletky se zabývala vláda ČSSR v listopadu 1988. Svým usnesením č. 315/1988 přijala řadu opatření ke zmírnění negativních dopadů z neplnění plánovaného počtu dokončovaných bytů.

Typickým rysem bytové politiky státu je její sociální charakter. Proto se řadí mezi citlivé oblasti, v nichž se vytváří společenské vědomí, pocit důvěry ve společenské zřízení a do nichž se jen velmi obtížně vstupuje při uplatňování intenzifikačních faktorů rozvoje.

Předložený návrh zásad bytové politiky s časovým horizontem do roku 2005 vychází ze základních principů uskutečňování hospodářské a společenské přestavby a rozvíjení procesu demokratizace naší společnosti a využívá pozitivních i negativních výsledků analýzy řízení komplexní bytové výstavby i celé oblasti bydlení. Reaguje na programové prohlášení vlády ČSSR.

K řešení daných problémů muselo být přistoupeno nově, netradičně. Na jedné straně šlo o rozpracování sociálně politických aspektů bytové politiky, o odstranění pocitů sociální nespravedlnosti v hospodařeni s byty, o změnu vztahu mezi občanem a bytovým fondem, včetně péče o stávající bytový fond a efektivnější hospodaření s ním.

Na druhé straně návrh zásad bytové politiky musel respektovat a uplatnit v plném rozsahu změněné podmínky a vztahy nového hospodářského mechanismu, za kterých bude bytová politika v příštích pětiletkách realizována. Nejde tedy o jednoduchý a lehký úkol.

Rada nových funkčních vztahů a ekonomických nástrojů nemá ještě své konečné věcné řešení ani potřebnou legislativní formu. Současně je však nutno respektovat zásadní souvislosti s již vydanými a uplatňovanými právními normami, jako je např. zákon o státním podniku, zákon o bytovém družstevnictví a další.

Zásady bytové politiky nelze proto z těchto důvodů považovat za definitivní a neměnné. Bude je nutno postupně upřesňovat s tím, že se stanou výchozím podkladem pro novelizaci celé řady právních norem a předpisů, jako např. zákona o hospodaření s byty, zákona o osobním vlastnictví k bytům, vyhlášky o opravách bytového fondu a úhradách za užívání bytů atd.

Kromě toho však uplatnění zásad vyvolá odůvodněné změny ve stávajících předpisech, jako je občanský zákoník, občanský soudní řád, hospodářský zákoník, daňové předpisy, předpisy o sociálním zabezpečení a předpisy ve finanční a mzdové oblasti. Některé stávající předpisy bude nutno v této souvislosti i zrušit.

Tyto nové vztahy a vazby budou tedy vyžadovat ještě mnoho náročné a odpovědné práce. Musí však být provedena komplexně a při tom velice citlivě, neboť jejich konkrétní dopad na občanskou veřejnost bude ekonomicky a politicky závažný.

Vážené soudružky, vážení soudruzi, stojíme před situací, že musíme stanovit zásady, musíme je stanovit zodpovědně, ale nikoliv tak, aby ve snaze dosáhnout radikálního řešení jsme se dostali na zcestí nereálných slibů, protože nesplněné sliby a jejich negativní dopad do vědomí jsme ne vždycky dosud docenili.

Za základní východiska pro navrhované zásady bytové politiky byla vzata ta opatření nového hospodářského mechanismu, jimiž se snižuje zasahování centra do bytové výstavby a vytváří prostor pro výrazné zvýšení samostatnosti, pravomoci a odpovědnosti národních výborů jako územních orgánů státní správy.

Pro celé pojetí další bytové politiky a zejména výstavby má základní význam, zda bytová výstavba bude mít povahu "státní zakázky". V době předložení této zprávy nebyla tato otázka definitivně vyřešena na úrovni zejména plánovacích orgánů. Dovolte mi zde malou vsuvku.

Říkáme, že přesuneme odpovědnost hlavně na národní výbory. Dovoluji si tvrdit, že s tím nevystačíme, pokud nevytvoříme národním výborům podmínky, aby tuto odpovědnost mohly převzít. Jinak by šlo o řešení formální. Dovolte jeden jediný příklad: jestliže na národní výbor budou delimitovány z centra nějaké finanční prostředky a nebude se jednat o státní zakázku, bude mít národní výbor nesmírně složitou úlohu, aby zabezpečil dodavatelsky výstavbu svých bytů, inženýrské sítě a navíc, aby se vyrovnal i s otázkami normativních ukazatelů (vybavenost, ceny bytů atd.), protože všichni subdodavatelé budou vůči němu uplatňovat cenovou politiku jako monopolní dodavatelé a vůbec nebudou brát ohled na to, že finalista by měl dodržovat limitované ceny. Půjdeme-li jinou cestou, že bytová politika bude řízena jako jmenovitá zakázka, bude muset být tato jmenovitá zakázka rozepsána až dolů, až na jednotlivé subdodavatele a jednotliví subdodavatelé budou mít velmi omezenou podnikatelskou schopnost, protože budou chtít pomocí inovovaných výrobků, pomocí změn cen a užitných parametrů zachovat podmínky samofinancování a chozrasčot.

V dosavadním pojetí bylo cílem bytové politiky zakotvení určitého plánovaného počtu bytů, které měly být v daném plánovacím období odevzdány do užívání. V nových podmínkách nelze tento cíl takto definovat, protože vzniká automaticky otázka, kdo může tyto počty zaručovat tak, aby nebyly chápány jako státní závazek vůči občanům a z jeho neplnění byly vůči státní politice obecně vyvozovány příslušné závěry.

Cílem bytové politiky do budoucna bude v podstatě společenská objednávka, aby s racionálním využitím finančních, kapacitních a hmotných zdrojů byla uspokojena po roce 2000 každá cenzová domácnost vlastním bytem. Přiblížení se k tomuto cíli v podmínkách nového hospodářského mechanismu je v rukou nejenom centra, ale především realizátorů bytové politiky, kteří budou svou činnost organizovat a provádět i bez přispění centrální sféry. Zásady koncepce bytové politiky vytvoří podmínky také k tomu, aby se změnil vztah občana k obývanému bytu. Podobně se musí změnit státní politika ve vztahu k údržbě bytového fondu, jehož zastarávání vlivem nedostatečné údržby se nepodařilo zastavit, a bylo by paradoxní zakládat novou bytovou výstavbu bez toho, aniž by bylo dbáno o efektivní údržbu stávajícího bytového fondu.

Samostatným opatřením bude upraven způsob hospodaření s bytovým fondem. Musí být dokončen bytový registr a vytvořen prostor a nástroje pro omezení případů, kdy bytový fond je využíván nehospodárně, neefektivně a proti zájmům společnosti. Zvláštní pozornost zasluhují jevy, které se občanů zvláště citlivě dotýkají. Patří sem to, že přes nedostatek bytů mají někteří občané více a nevyužitých bytů, dále vzbuzuje kritiku spekulování s podnikovými byty u fluktuantů i držení velkých bytů občanů v důchodovém věku. Zvláště ve velkých městech. Zásady proto reagují i na nutnost racionalizovat a změnit praxi hospodaření s byty.

V zásadách je nastíněno postupné řešení ekonomického nájemného tak, aby byly odstraněny křiklavé případy nízkého nájemného z kvalitních bytů. Nájemné musí být v zásadě odvozováno od kvality bytu, jeho vybavení, stáří, polohy v domě i ve městě. Nájemné musí korespondovat s hodnotou bytu, ať již byl pořízen jakýmkoliv způsobem. Sociální aspekty uživatelů bytu nemohou být promítány do výše nájemného, ale musí být řešeny samostatně, podporou v těch případech, na jejichž řešení je společenský zájem (mladá manželství, nemocné osoby, staré osoby). Musí být dodržena zásada, že důležitost práce člověka pro společnost je oceňována jeho platem a v rámci toho musí mít občan možnost zvolit takovou úroveň bydlení, kterou považuje on sám za ekonomicky přiměřenou.

V bytové politice je žádoucí směřovat k tomu, aby nastal přirozený koloběh bytů ve změně polohy a kvality bytů v závislosti na životních osudech lidí. Tak například jde o změny polohy bytů při změně zaměstnání, o změnu kvality bydlení při změně společenského postavení, při vzniku nových rodin potomků apod. Dosavadní systém se jeví z tohoto hlediska jako strnulý, neadaptivní a ve svých důsledcích nehospodárný.

Uvedený přístup má ještě jeden důležitý důsledek. Otázka úhrady bydlení by se měla stát stimulátorem pracovní výkonnosti v zaměstnání podle schématu: za více a lepší práci lepší plat a tedy možnost lepšího bydlení.

V zásadách se zvýrazňuje funkce národních výborů jako hlavních řídících článků pro celý územní rozvoj včetně druhů a kvality bytové výstavby. Tato zásada je správná potud, že nadále nebude reálné řídit z centra direktivně počty a kvalitu bydlení, zatímco národní výbor v postavení investora bude mít právo rozhodnout, do jaké formy bytů bude své finanční prostředky investovat a jaký podíl finančních prostředků věnuje údržbě bytů. Současně s tím bude nutno samostatnou právní normou upravit právní podmínky, aby národní výbor vůbec tuto úlohu mohl plnit.

Jak již bylo řečeno, koncepci bytové politiky bude nutno realizovat postupně. Je to dáno jednak právní návazností na teprve připravovaná opatření, jednak také tím, že průběžná doba výstavby bytu, včetně projektové přípravy, je zhruba šest let. Dovolte v této souvislosti konstatovat, že veškerá usnesení o zkrácení průběžné doby výstavby bytů nebyla dodržena, naopak že skutečná délka výstavby se od předpokládané liší minimálně o 50 %. Tato skutečnost si vyžádá vytvořit přechodné období přibližně dva roky 9. pětiletky. Plánování a řízení bytové výstavby v 9. pětiletce bude muset být průběžně zpřesňováno, mimo jiné také proto, že faktická tvorba zdrojů na úrovni centra jako mimořádně závažné podmínky určující do jakých rozměrů vůbec můžeme v bytové politice jít i na podnikové úrovni bude v nových podmínkách postupně vznikat a nikdo ji nemůže přesně dnes zhodnotit.

Koncepce bytové politiky předpokládá rovněž výrazné změny v kvalitě bytového fondu. Přechod na řešení kvalitativního rozvoje bydlení si vyžádá zásadní změny v technologii stavění a v jeho materiálové a výrobkové základně. Půjde o postupný přechod od panelových technologií k technologiím kombinovaným s nižší energetickou náročností, s vyššími užitkovými parametry, rychlejší výstavbou a levnější údržbou. V tomto směru bude nutno přijmout urychleně opatření v oblasti cenové, finanční a hmotné stimulace. V neposlední řadě půjde též o odstranění útlumu profesní iniciativy lidí na odpovědných stupních řízení přípravy a realizace bytové výstavby.

Předpokládáme, že realizace uvedených zásad se bude dít postupně, protože některé ze zásad týkající se například hospodaření s byty lze realizovat daleko dříve, než zásady, které se dotýkají plánování a výstavby bytů s ohledem na jejich dlouhodobý charakter.

Stejně jako počítáme s nástroji běžného usměrňování ekonomiky, bude nutné počítat i s korekcemi a zpřesňováním realizace bytové politiky. Je třeba z ní odstranit kampaňovitost, průběžně do ní promítat skutečný vývoj společnosti formou aktualizace. Tento přístup vyplývá z toho, že jedním ze základních principů socialistické společnosti a politiky strany je trvalá péče o životní úroveň občanů, v níž má bydlení důležitou a nezastupitelnou roli. Děkuji za pozornost.

Předseda SN J. Janík: Ďakujem súdruhovi Julišovi za prednesenie správy. Teraz prosím podpredsedu Snemovne národov poslanca Václava Štáfka, aby ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec V. Štáfek: Vážený soudruhu generální tajemníku Komunistické strany Československa, vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážení hosté, soudružky a soudruzi poslanci. Bytová politika má pro rozvoj socialistické společnosti mimořádný význam. Představuje komplex prostupující celé národní hospodářství. Bytové otázky hrají velmi důležitou úlohu v pracovním procesu i při zvyšování životní úrovně obyvatelstva.

Základní úkoly a cíle na tomto úseku stanovil pro současné období XVII. sjezd KSČ. Uložil vedle nové výstavby podstatně zvyšovat rozsah a kvalitu oprav a údržby bytového fondu a urychlit jeho modernizaci. Zdůraznil potřebu zlepšovat kvalitu a úroveň bydlení, zabezpečit vhodná a účelná urbanistická řešení a připravit novou právní úprav u bydlení, která by odpovídala změnám, k nimž od účinnosti zákona o hospodaření s byty došlo.

V realizaci bytové politiky jsme dosáhli v uplynulém období řady úspěchů. Jen za posledních dvacet let se postavilo přes dva milióny nových bytů. Jak již uvedl místopředseda vlády ČSSR a předseda Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj K. Juliš, významně též vzrostla úroveň technického vybavení bytů. Velká finanční pomoc státu podnikům bytového hospodářství, ale i přímo občanům, činí výdaje rodin spojené s bydlením značně nižší oproti jiným státům. Realizaci bytové politiky však provází i řada problémů a nedostatků, na které občané oprávněně poukazují. Nedostatek bytů stále trvá.

V osmé pětiletce se neplní plánované úkoly a jak potvrdila nedávno skončená prověrka provedená Ústřední kontrolní a revizní komisí KSČ, nepříznivý vývoj pokračuje i v letošním roce, přestože vláda naší republiky snížila úkoly ve výstavbě bytů s cílem dosáhnout plynulosti stavebních prací.

Bytový problém se v současné době dostává na přední místo společenského zájmu. Proto bylo rozhodnuto zhodnotit dosavadní realizaci bytové politiky naší republiky na dnešní schůzi Sněmovny národů.

Do přípravy na schůzi se zapojili poslanci všech výborů Sněmovny národů. Výbory zorganizovaly a v průběhu prvního pololetí letošního roku uskutečnily řadu skupinových a individuálních poslaneckých průzkumů. Především to byly národní výbory, bytová družstva a státní podniky, ale i federální a republiková ministerstva, kde poslanci Sněmovny národů za účasti některých poslanců Sněmovny lidu, České národní rady a Slovenské národní rady, odborníků, někde i zástupců tisku a televize, získávali poznatky o stavu a problémech uskutečňování státní bytové politiky.

Ty nejdůležitější poznatky z poslaneckých průzkumů a doporučení přijatá ve výborech sněmovny by se měly stát významným podnětem pro ústřední orgány státní správy při koncipování budoucí státní bytové politiky a při přípravě nových právních úprav v oblasti bydlení.

Jaké jsou konkrétní výsledky poslaneckých průzkumů? Především ukázaly, že závěry XVII. sjezdu KSČ obsažené v koncepci státní bytové politiky na 8. pětiletku nejsou důsledně plněny. Nedostatkem bylo již to, že tato koncepce nebyla rozpracována na příslušné články řízení, stavební a dodavatelské podniky. Hlavně však nebyla zajištěna dostatečná návaznost na cenovou a technickou politiku, nebylo zajištěno potřebné materiální krytí.

Poslanecké průzkumy proto potvrdily, že úkoly státní bytové politiky se. neplní především v důsledku nízké úrovně řídící práce příslušných ústředních orgánů federace i republik. investorů i dodavatelů a jejich nedostatečné odpovědnosti.

Stále nižší počty dokončovaných bytů však přímo souvisejí i s výší finančních prostředků vynakládaných pro komplexní bytovou výstavbu ze stavebních investic. V roce 1970 představovaly prostředky pro komplexní bytovou výstavbu 27,4 % ze stavebních investic, v roce 1987 již jen 22 %. Trend by však měl být opačný.

Podíl finančních prostředků tedy klesá, náklady a podmiňující investice však rostou a jsou často neopodstatněné.

Proti úrovni dosažené v 7. pětiletce dále vzrostly rozpočtové náklady bytů. Přitom se na nárůstu těchto nákladů nepodílel růst užitkové plochy bytů. Ukazuje se, že průměrné náklady stanovené vládou naší republiky v roce 1986 pro období 8. pětiletky nebudou dodrženy. Pokud je stavební organizace dodržují, je to za cenu snížení užitkové plochy bytu.

To svědčí o tom, že se vládě nepodařilo zajistit ani snížení nákladů, ani jejich stabilizaci.

Nedostatky v komplexní bytové výstavbě jsou způsobeny i stávající strukturou výrobně technické základny stavebnictví, malou aplikací poznatků vědy a techniky.

Nedaří se uplatňovat nové konstrukční soustavy, které by při progresívním technickém řešení byly nákladově přijatelné a vyhovovaly zvýšeným nárokům na výstavbu, především z hlediska architektonického ztvárnění objektu. Není zohledňována ani snížená tepelná izolace bytů, nadále nejsou zabezpečována měřidla na spotřebu vody a tepla.

Neplnění úkolů v komplexní bytové výstavbě je také důsledkem stagnující a v některých případech i klesající výkonnosti stavebnictví. Úkoly v bytové výstavbě neplní ani projektové, investorské a dodavatelské organizace. Poznatky též ukazují na nízkou úroveň organizátorské práce, nekázeň, špatnou spolupráci a nedostatečnou kontrolu, což způsobuje, že se včas neřeší a neodstraňují nedostatky v územní a projektové připravenosti, nadměrné rozestavěnosti a plynulosti výstavby. Lhůty výstavby jsou v průměru téměř dvakrát delší než jsou jinde ve světě. Nedostatky v územní a projektové připravenosti komplexní bytové výstavby považují poslanci za jednu ze základních příčin neplnění úkolů komplexní bytové výstavby. Vážné nedostatky v územní připravenosti pro dodavatelskou a individuální výstavbu jsou především v Praze a Bratislavě. Týkají se zejména zabezpečení vodovodů, kanalizace, čistíren odpadních vod, trafostanic, plynu a dalších zařízení. Je to ale i ne-dostatek pozemků, zejména ve městech, kde se soustřeďuje zájem stavebníků, v jehož důsledku počet dokončovaných bytů v individuální bytové výstavbě trvale klesá.

Projektová nepřipravenost staveb obytných souborů je vážnou příčinou nežádoucí rozestavěnosti, která vzniká ještě před realizací výstavby, v důsledku nedostatečné stabilizace kapacit v území. To přináší mnohé problémy. V realizační fázi je pak hlavní problém zvyšování rozestavěnosti v tom, že pro dodavatelské organizace bylo stanoveno dokončení bytů jako závazný ukazatel, ale zahájení bytů a výstavba technické a občanské vybavenosti sledovaným ukazatelem nebyly. Výsledkem je nejen vysoká rozestavěnost, ale i přesouvání dokončování bytů na poslední měsíce roku a poslední léta pětiletky a odevzdávání tzv. "holobytů" pouze s nezbytnou technickou vybaveností. Především plánovací orgány by se měly zamyslet nad tímto stavem a hledat východisko pro jeho změnu a komplexní řešení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP