Úterý 19. května 1987

V přečerpávacích vodních elektrárnách se dokončí elektrárna Dlouhé Stráně, a snad na Slovensku v lokalitě Ipeľ, v období let 2003 až 2005.

Závažné problémy se projevují ve výběru lokality Křivoklát, neboť lokalita zasahuje do významné chráněné oblasti. Přitom s výkonem v přečerpávacích vodních elektrárnách o 1000 MW je nutno počítat zejména pro ekonomické vytěžování jaderných elektráren.

Pokud jde o malé vodní elektrárny, soustřeďuje se významnější výstavba do lokalit od 2 do 5 MW v resortu federálního ministerstva paliv a energetiky. Řada z těchto lokalit je zařazena do státního cílového programu 02, celkem 16 lokalit do konce roku 1990 s celkovým výkonem instalovaných 44 MW. Další výstavba bude pokračovat zejména v 9. pětiletce. Program výstavby malých vodních elektráren se zpřesňuje; výstavba nepokračuje žádoucím tempem, neboť náklady na instalovanou jednotku výkonu jsou vysoké a podle lokality se pohybují v rozmezí 20 až 60 tis. Kčs na kilowatt.

Analýza současnosti, uplynulého vývoje, komparační studie i dlouhodobé výhledy a prognózy v ČSSR nás vedou z hlediska dalšího rozvoje energie a paliv, surovin a materiálů k těmto závěrům:

1. Strategickým směrem rozvoje československého energetického a palivového potenciálu na nejbližších několik desetiletí zůstává jaderná energie.

Jestliže především usilujeme o snižování energetické a palivové náročnosti tvorby národního důchodu, vyžaduje to podstatné zpomalení růstu spotřeby prvotních zdrojů energie, a to z průměrného dosavadního tempa přibližně 3 % na přibližně 0,5 %, protože v Československu je až dosud kryto celkem 58 % tuzemské spotřeby prvotních energetických zdrojů uhlím, zatímco v nejvyspělejších zemích tvoří podíl uhlí cca 15 až 20 %.

Nahrazením dosavadní výroby elektrické energie v uhelných elektrárnách jadernými elektrárnami se uvolní značné množství fosilních paliv na krytí technologických potřeb průmyslu a na chemické zpracování a výrazně se zmenší znečišťování životního prostředí spalováním nekvalitního uhlí. Využíváním jaderných elektráren pro zásobování teplem a budoucí výstavbou jaderných výtopen poroste podíl jaderné energie i na teplofikaci. Všechny nově budované jaderné bloky budou vybaveny odběrovými turbínami pro vytápění.

Očekává se, že výroba elektrické energie z jaderných elektráren vzroste z 21,7 % v roce 1986 na přibližně 30 % v roce 1990 a přibližně 53 % v roce 2000. Podíl jaderné energetiky na krytí československých potřeb dodatkového tepla má dosáhnout v roce 1990 0,3 %, a v roce 2000 již 4 %.

Můžeme oprávněně prohlásit, že jaderný program je v ČSSR založen na solidní světové úrovni, a proto budeme i nadále jeho rozvoji a zvláště jaderné bezpečnosti těchto zařízení věnovat mimořádnou péči a nebudeme v tomto směru litovat žádných prostředků.

Usilujeme i o další perspektivní vývoj jaderných elektráren s rychlými neutrony. Podle svých možností, v dohodě se Sovětským svazem, se budeme také svou mírou podílet i na dalším vývoji a využití termojaderné reakce k výrobě elektřiny. Jsme připraveni účastnit se svým dílem i na výstavbě mezinárodního reaktoru míru v Evropě.

2. Druhým základním směrem našeho úsilí bude zpracování Komplexního programu rozvoje nových materiálů, technologie jejich výroby a zpracování, protože v této oblasti vedle státního cílového programu 03, programů v oblasti kontinuálního lití oceli a několika dalších - celkem 16 dílčích úkolů - nemáme až dosud zpracovánu ucelenou československou koncepci. Proto ji hodláme vytvořit na základě našich dosavadních zkušeností a 4. prioritního směru Komplexního programu vědeckotechnického pokroku členských států RVHP do roku 2000, a to ve třech tematických oblastech:

Nové kompozitní materiály a keramika, polymerní materiály, kovové slitiny a technologie jejich výroby a zpracování.

Cílem tohoto programu a československé účasti na řešení 4. prioritního směru Komplexního programu je plné využití našich dosavadních výsledků v oblasti práškové metalurgie, vývoje a výroby umělých diamantů, využití plazmové technologie pro zvyšování mechanických a antikorozních vlastností povrchů součástek, vývoje elektrokeramiky, některých typů konstrukčních plastů, progresívních technologií v metalurgii oceli.

Uvědomujeme si rozhodující význam tohoto programu na řešení úspor a efektivního využívání surovin, zvláště ve vztahu ke skladbě čs. průmyslové a stavební výroby. Vždyť např. tyto nové materiály mohou v masovém měřítku nahradit dosud užívané kovové a nekovové konstrukční a stavební materiály.

Finanční a zdrojové náklady celkového přezbrojení čs. národního hospodářství novými materiály, které opět jedině v uceleném komplexním řešení umožní národohospodářský růst efektivnosti užití surovin a materiálů, jsou a budou i nadále mimořádně náročné. Časové období 15 let - přibližně do roku 2000 - je velmi krátké k tomu, aby se i v této oblasti - jako v jaderné energetice mohla Československá socialistická republika zařadit mezi nejvyspělejší státy světa.

Třetím rozhodujícím faktorem, který rovněž v budoucnosti ovlivní úsporné, racionální a efektivní využívání energie a paliv, surovin a materiálů, bude jejich cenotvorba, jejich hodnotové ocenění a přístup k této rozhodující otázce jak z hlediska ekonomického, tak sociálně politického. Nicméně některá fakta jsou mimořádně závažná jak z hlediska výroby samé, tak i z hlediska výrobní spotřeby a spotřeby obyvatelstva již dnes. Uvedu tyto tři příklady pokud jde o výrobní spotřebu: ceny uhlí a koksu podle federálního ministerstva paliv a energetiky v roce 1937 a v roce 1986: jedna tuna černého uhlí v roce 1937 - 135 Kčs, nyní 209 Kčs, hnědého uhlí 59:137, koksu 242:962, koksovatelného uhlí 147:704.

Pokud jde o ceny paliv a energie prodávané malospotřebiteli v roce 1937 a v roce 1986: uhlí hnědé, dovoz do sklepa, 100 kg v roce 1937 v Praze 20,80 Kčs, v roce 1986 22,50 Kčs, uhlí černé, dovoz do sklepa v Praze v roce 1937, 100 kg 29,10 Kčs, dnes 30 Kčs. Plyn, má se na mysli především svítiplyn, 1 m3 v roce 1937 do domácnosti 1,50 Kčs, nyní 0,54 Kčs, pohonná směs jeden litr tehdy 3,10 Kčs, nyní 8-9 Kčs a elektrická energie 1 kWh v průměru v roce 1937 1,85 Kčs, dnes 0,52 Kčs. Pokud jde o cenu elektřiny, je třeba uvést, že se lišila podle jednotlivých společností. Nejlacinější byla v Praze, kde za 1 kWh se platilo pro svícení 2,70 Kčs, pro pohon strojů 1,70 Kčs a na topení 0,90 Kčs.

Tyto skutečnosti vedou k politice dotací a záporné dani. U černého uhlí, hnědého uhlí, lignitu, briket, plynu a tepelné energie představuje nyní tato záporná daň 4294 mil. Kčs a dotace k cenám federálního ministerstva paliv a energetiky, vztahující se ke spotřebitelům, 3400 mil. Kčs.

I z těchto hledisek je tedy problém energie a paliv, surovin a materiálů závažným národohospodářským problémem, v němž i otázky cenové a sociálně politické ovlivňují úspory a racionální spotřebu jak výrobní, tak i v domácnostech. Řešení nemůže být jenom komplexní, jeho podstatou mohou být především opatření výrobní, a to zdůrazňuji - výrobní opatření - avšak nelze se abstrahovat ani od cenotvorby, od celospolečenských kontextů této otázky.

Soudružky a soudruzi, jestliže provedeme analýzu situace a shrneme zkušenosti z provedených opatření ke zvýšení efektivnějšího využívání energie a paliv, surovin a materiálů, můžeme pro nejbližší a perspektivně vzdálenější budoucnost učinit z provedené analýzy tyto závěry:

1. Otázka energie a paliv, surovin a materiálů je světovým globálním problémem všeho lidstva, komplexním národohospodářským úkolem každého státu a společnosti, v jehož řešení musí u nás převládat nad úzce ekonomickým a technickým faktorem odpovědný cílevědomý sociálně politický přístup.

2. Stranické a státní orgány Československé socialistické republiky věnovaly problematice energie a paliv, surovin a materiálů mimořádnou pozornost; 15 let preferují investiční zdroje ve pro spěch federálního ministerstva paliv a energetiky, a jak ukazuje i 8. pětiletý plán a jeho realizace v prvém klimaticky nepříznivém roce, byla tato politika účelná a nezbytná. Na tom nic nemění skutečnost, že ve srovnání s nejvyspělejšími státy světa až dosud zaostáváme ve struktuře. užití energie a paliv, surovin a materiálů, stejně jako ve spotřebě na jednotku výroby nebo národního důchodu, jinými slovy, že jsme povinni podstatně racionálněji a hospodárněji tyto zdroje vynakládat.

3. V současném období realizace závěrů XVII. sjezdu strany, kdy v celém sociálně ekonomickém a politickém vývoji tvoří strategie urychlení jádro naší současné politiky a má zabezpečit zrychlení tempa hospodářského růstu a novou kvalitu hospodářského růstu, vztahujeme tyto požadavky v plné šíři i na oblast energie, paliv, surovin a materiálů. Koncentrovaným vyjádřením tohoto požadavku je závazný úkol vyplývající z Hlavních směrů hospodářského a sociálního rozvoje Československa na léta 1986-1990 s výhledem do roku 2000 snížit energetickou náročnost tvorby národního důchodu o 33 % a náročnost na železné kovy o 40-50 procent. V letech 8. pětiletky dosáhnout ročního poklesu spotřeby palivoenergetických zdrojů na jednotku vytvořeného hrubého národního důchodu o 2,9 % a v roce 1990 zabezpečit v rámci státního cílového programu 02 úsporu spotřeby a využití paliv a energie ve výši nejméně 15,4 mil. tun měrného paliva ve srovnání s rokem 1985; spotřebu železných kovů o 2,5 mil. tun a neželezných kovů o 70 tis. tun. Ani těmito opatřeními se však nezařadíme mezi prvních 10 nejvyspělejších zemí světa.

Zahajujeme však období přechodu od poměrně nenákladných forem úspor k inovacím vyššího řádu a strukturální přestavbě národního hospodářství charakterizované novou kvalitou hospodářského růstu.

To vyžaduje strukturální přestavbu československé ekonomiky vcelku, podstatné snížení podílu výrobní spotřeby na společenském produktu a toho nelze dosáhnout bez dlouhodobého vědeckotechnického programu a podstatného přerozdělení investic ve prospěch výrobních odvětví, která jsou dnes přímými nositeli vědeckotechnického pokroku.

4. Státní plán rozvoje vědy a techniky, technického rozvoje v 8. pětiletce sleduje urychlené uplatňování výsledků vědy a techniky ve společenské praxi zabezpečující podstatně menší zdrojovou náročnost výroby vůbec; v oblasti energeticky a surovinově méně náročného typu vývoje čs. národního hospodářství se řeší konkrétně tyto programy a úkoly:

Racionalizace jaderné energetiky do roku 2000,

Racionalizace spotřeby a využití paliv a energie,

Racionalizace spotřeby kovů,

Těžba a zušlechťování vybraných druhů paliv a energie,

Zvyšování technickoekonomické úrovně hutní výroby,

Nové kovové a nekovové materiály,

Vyšší zhodnocování vybraných druhotných surovin,

Rozhodující průmyslové technologie,

Nové pohonné jednotky pro motorová vozidla i průmyslové užití a jejich technologie,

Výkonové polovodičové měniče a součástky.

Splnění těchto programů a úkolů 8. pětiletého plánu a úspěšná realizace jaderného programu v ČSSR je nezbytným předpokladem k vytvoření objektivních možností dosáhnout v příštím desetiletí podstatného kvalitativního zlepšení jak v oblasti energie a paliv, tak v oblasti surovin a materiálů.

5. Nezbytným předpokladem dosažení stanovených strategických cílů do roku 2000 a dalšího vývoje je zpracování Komplexního československého programu nových materiálů, technologie jejich výroby a užití a odpovědné národohospodářské a sociálně politické posouzení cenotvorby energie a paliv, surovin a materiálů ve vztahu k zabezpečení, ale i zainteresovanosti výrobní spotřeby i občanů na úsporném, racionálním a efektivním využívání energie a paliv.

Předseda SN J. Janík: Ďakujem súdruhovi Obzinovi za prednesenú správu. Teraz prosím predsedu výboru pre priemysel, dopravu a obchod poslanca Drahoslava Křenka, aby ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec D. Křenek: Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, na základě úkolů vyplývajících ze XVII. sjezdu KSČ a ze sociálně ekonomického programu rozvoje národního hospodářství do roku 1990 rozhodla Sněmovna národů zařadit na program svého jednání téma "Efektivní využívání paliv, energie, surovin a materiálů". Na základě návrhů výborů schválilo předsednictvo Sněmovny národů věcné zaměření poslaneckých průzkumů jako základní metodu přípravy výborů na jednání sněmovny.

Než vás budu informovat o výsledcích přípravy, chci se zmínit jak byla využita doporučení, která přijala Sněmovna lidu 20. října 1982 na své 2. schůzi k "Programu racionalizace spotřeby paliv a energie".

Sněmovna doporučila: "Cílevědomě soustřeďovat nezbytné investiční prostředky a potřebné kapacity na výstavbu a modernizaci těch zařízení, technologií, měřicí a regulační techniky u rozhodujících spotřebitelů, které prokáží efektivnost a úspory paliv a energie". To je podle našeho názoru prováděno jen zčásti - sestavováním a realizací SCP 02 a SCP 03.

Nejmenší výsledky - a možno říci, že v podstatě nic se neudělalo - u doporučení "podstatně urychlit a zjednodušit dosavadní způsob schvalování investičních akcí souvisejících s realizací racionalizačních programů".

Obdobný výsledek je u doporučení "Zabezpečit výrobky pro racionální využívání paliv a energie - výrobu malých a středních kotlů, zejména na méně hodnotná paliva". Těchto výrobků je stále nedostatek. Konstrukce i výroba úsporných malých a středních kotlů nebyla včas zvládnuta a kapacitně zajištěna.

Některé z uvedených nedostatků by si zasloužily promítnout do usnesení z dnešního jednání Sněmovny národů. Myslím ale, že bude lépe, aby vláda ČSSR dále využívala doporučení z usnesení Sněmovny lidu z roku 1982 a pokračovala v jejich plnění.

Vážené soudružky a soudruzi, nyní k vlastním výsledkům roku 1986 - prvního roku 8. pětiletky.

U státního cílového programu 02 - úspory paliv a energie - bylo vykázáno překročení o 8,2 %. Úkoly ve spotřebě paliv a energie splnily všechny federální orgány, orgány řízené vládou ČSR a vládou SSR - výjimkou jsou družstevní svazy, které splnily jen na 55,8 %.

Také všechny KNV splnily a překročily plánované úkoly v úsporách paliv a energie. U KNV však nebyly úspory dosahovány jen zhospodárněním způsobu vytápění a přípravy teplé vody, izolacemi, rekonstrukcemi osvětlení a využíváním různých spalitelných odpadů, ale v některých případech i na úkor uspokojování oprávněných potřeb občanů - ať už špatným vytápěním nebo nepřiměřeným omezováním dodávek teplé vody. To je ovšem cesta, kterou nelze schvalovat.

Jakkoliv plnění a překračování rozepsaných úkolů ve spotřebě paliv a energie v roce 1986 je optimistické, skutečný vývoj energetické náročnosti není ještě příznivý. Bylo plánováno snížit energetickou náročnost tvorby národního důchodu o 2,9 %, ale skutečnost je 2,36 %, což ve svém důsledku znamená další spálené tuny uhlí i další kWh spotřebované elektřiny.

Hospodaření s kovovými materiály tvoří - vedle spotřeby paliv a energie - druhou rozhodující oblast pro zabezpečení dalšího růstu čs. ekonomiky.

V 7. pětiletce se měrná spotřeba železných kovů snížila o 27 %. Na těchto úsporách se podílely ze 60 % inovované výrobky, z 20 % inovace technologií, z 15 % mezioborové strukturální změny, z 5 % ostatní racionalizační opatření.

Jaký je výsledek prvého roku 8. pětiletky? Plánem byl stanoven úkol 470 tis. tun železných kovů - z toho 77 % pro strojírenská ministerstva. Vykázané úspory jsou o 18,4 % vyšší. U neželezných kovů byl plán 13 330 tun a byl překročen o 15 %.

Protože na 1 tunu ocelových materiálů je potřeba 1,2-1,5 tuny měrného paliva, znamenají úspory kovů současně významné úspory paliv a energie.

Zkušenosti se zajišťováním tohoto státního cílového programu potvrdily, že rozhodující nejsou jen opatření technická, ale také opatření ekonomická, organizační a normotvorná. Zvláštní úlohu musí sehrát projektanti, konstruktéři a technologové. Často hovoříme, že to dobře známe, ale při našich průzkumech jsme se ani v jednom podniku nesetkali s technologickými útvary dobře vybavenými kvalifikovanými technology. Je to velmi vážný problém a hlavně překážka pro rychlou inovaci technologií výroby, která se všude ve světě stává rozhodující hnací silou technického rozvoje.

Významným zdrojem surovin a materiálů, ale i energie jsou druhotné suroviny. U nás se podle odhadů vyprodukuje ročně 103 mil. tun tuhých odpadů, bez skrývek v dolech, 1 mld. m3 kapalných, 46 mld. m3 plynných odpadů. Zpětně se využívá 46 % tuhých, 6,5 % kapalných a 19,4 % plynných odpadů. Ve srovnání s ostatními vyspělými zeměmi je to podprůměrné.

Poměrně nejlépe je zabezpečováno hospodaření s kovovým odpadem. Železného odpadu se ročně vyprodukuje více než 8 mil. tun, z toho ve výrobě 5 mil. tun. Organizace sběru kovového šrotu je už dobře zaběhnutá. Přesto i zde jsme se setkali s nedostatky. Například v Elektrárně Socialistického svazu mládeže Tušimice měli v době našeho průzkumu na skladě 800 tun manganové oceli, kterou nikdo nechtěl. Předpokládám, že Kovošrot pohotově vyřeší nejen tento, ale i další případy.

Je správné, že. využití druhotných surovin je zahrnuto do základní programové koncepce "Směry surovinového zabezpečení rozvoje národního hospodářství v podmínkách intenzifikace ekonomiky." Snad to přispěje k rychlejšímu využití.

Důsledné a nezávadné zpracování, anebo zneškodňování odpadů je nezbytné nejen z hlediska ekonomického, ale je také diktováno nezbytností nezhoršovat životní prostředí.

Vážené soudružky a soudruzi, nyní vám přednesu souhrnné závěry a poznatky vyplývající z práce jednotlivých výborů a poslaneckých průzkumů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP