Úterý 19. května 1987

Řečeno stručně, přes chyby a nedostatky, hlavní příčinou současné situace byla objektivní omezenost zdrojů a nezbytnost vývoje takové struktury výroby, která z hlediska socialistických zájmů více přihlížela k nutnosti zabezpečit produkci za každou cenu, (jestliže měly být uhájeny všechny revoluční výdobytky národně demokratické a socialistické revoluce) než k národohospodářsky určujícímu hledisku efektivnosti. Ani státní cílový plán - 02 a státní cílový plán - 03, přijaté v roce 1981 spolu s dalšími opatřeními, nepřivodily až dosud zásadní zvrat, i když jejich cíle byly v 7. pětiletce splněny a v prvém roce 8. pětiletého plánu jsou úspěšně plněny. Vzniká proto zákonitě otázka: proč až dosud máme jen dílčí úspěchy? Výsledků špičkové světové úrovně nebylo dosaženo - vedle subjektivních chyb, omylů a příčin - především protože:

1. jen racionalizačními opatřeními a úsporami bez strukturálních změn skladby všech odvětví národního hospodářství nelze dosáhnout nejvyšší světové úrovně v nejefektivnějším zhodnocování energie a paliv, surovin a materiálů;

2. tempo snižování energetické a surovinové náročnosti národního důchodu a jeho intenzifikace je v dané struktuře národního hospodářství objektivně menší než tempo zvýšení hodnoty užité energie, paliv, surovin a materiálů. Vyjádřeno zcela jednoduše: zatímco energetická náročnost tvorby národního důchodu vyjádřena v tmp/mil. Kčs produkce se za posledních deset let snížila o 15 procent, došlo ve stejném období k jejímu zvýšení v hodnotovém vyjádření téměř o 58 procent. Proto dosažené úspory a efekty racionalizace nemohly uhradit vzrůst cen a z toho plynoucí důsledky v mezinárodní směně;

3. rozvoj palivoenergetických zdrojů v budoucnosti, tj. v 9. pětiletce, nelze řešit dalším zvyšováním investic do energetické a palivové oblasti, neboť již dnes dosáhly tyto investice úrovně, která výrazně omezuje kvantitativní, ale především kvalitativní rozvoj té části zpracovatelského průmyslu, zvlástě strojírenství a elektroniky, která rozhoduje o urychleném uplatňování výsledků vědy a techniky ve výrobní praxi.

Všechny tyto skutečnosti nutno vzít v úvahu jak při dlouhodobé politické strategii vyjádřené v "Hlavních směrech hospodářského a sociálního rozvoje ČSSR na léta 1986-1990 s výhledem do roku 2000", přijaté XVII. sjezdem KSČ, tak při plnění úkolů 8. pětiletého plánu.

V úkolech 8. pětiletého plánu do roku 1990 je stanoveno:

- snižovat energetickou náročnost národního hospodářství na jednotku vytvořeného národního důchodu ročně o 2,9 % a

- dosáhnout celkové relativní úspory cca 2,5 mil. tun železných kovů a 70 tis. tun neželezných kovů.

Přestože realizace takto stanovených úkolů do roku 1990 a výhledově do roku 2000 představuje svým obsahem zásadní zvrat proti dlouhodobému dosavadnímu čtyřicetiletému rozvoji československé ekonomiky a úkol, kterého jsme nikdy v minulosti nedosáhli, nezabezpečí nám ani jeho úspěšné splnění zařazení v tomto směru mezi nejvyspělejší země světa - ale jen podstatné přiblížení se k tomuto cíli - protože úkol je mimořádně náročný a svým charakterem dlouhodobý. O jak náročný a zásadní úkol se jedná, to nejnázorněji charakterizuje vztah vyjadřující podíl úspor, racionalizace a inovace (intenzifikačních faktorů) na krytí budoucích potřeb:

- u energie a paliv vůbec musí tvořit 90 % a u výrobní sféry přes 100 %

- u neželezných kovů minimálně 100 %.

Z toho vyplývá, že v případech více než stoprocentního podílu to znamená zabezpečení plánovaného růstu výroby při absolutním snižování spotřeby energie a paliv i kovů.

Z těchto základních hledisek přistupujeme s požadavkem vyšší náročnosti i na překračování přijatých úkolů v 8. pětiletce, zvláště pak u státního cílového programu 02 a státního cílového programu 03. To znamená relativní úsporu energie a paliv v 8. pětiletce stanovenou v objemu 15,4 mil. tmp považovat za minimální a vzít si poučení z roku 1986, kdy úspora dosažená v rámci SCP 02 sice dosáhla 3,3 mil. tmp, avšak celkové snížení palivoenergetické náročnosti činí pouze 2,6 mil. tmp v důsledku nepříznivého vývoje mimo oblast SCP 02, což znamená, že proti celkovému plánovanému snížení o 2,9 % bylo dosaženo v roce 1986 snížení jen o 2,4 %.

Rovněž úsporu železných kovů ve výši 2,5 mil. tun a neželezných kovů ve výši 70 tis. tun v letech 1986-1990 považujeme za minimální. Dosažené výsledky z roku 1986 nás k tomu opravňují, neboť plánované úkoly byly překročeny.

Požadavek zvýšené náročnosti nad úroveň 8. pětiletého plánu a překračování úkolů státního cílového programu 02, ale stejně tak i státního cílového programu 03, je nezbytný, aby úspěšným splněním 8. pětiletky byly vytvořeny reálné předpoklady pro plnění úkolů 9. a 10. pětiletky, tzn. zabezpečit v období budoucích 10 let, do roku 2000, snížení energetické a palivové náročnosti nejméně o 42 mil. tmp.

Z uvedených skutečností jednoznačně vyplývá, že postavený strategický úkol podstatného snižování energetické a palivové, surovinové a materiálové náročnosti tvorby národního důchodu nelze dosáhnout jen opatřeními v energetice, hutní výrobě a dobývání surovin a materiálů, ale v celém komplexu národního hospodářství. Proto státní plán technického rozvoje na 8. pětiletku zabezpečuje efektivnější tvorbu národního důchodu ve vztahu k energii a palivům, surovinám a materiálům rovněž v komplexu, ve výrobní sféře cestou technických a technologických inovací, uplatněním mikroelektroniky v technologických procesech a finálních výrobcích, lepším zhodnocováním energetických a surovinových vstupů. Výrazně se tak technický rozvoj podílí na snižování energetické náročnosti o 2,9 % a kovů o 3,5 %, a to jak řešením výzkumných úkolů, tak realizací výsledků státního plánu technického rozvoje.

Jako příklady výzkumných řešení chci uvést tyto úkoly:

- "Snižování energetické náročnosti národního hospodářství progresívními technickými prostředky a opatřeními", jejichž úspěšné řešení a realizace v národním hospodářství zabezpečuje v československé ekonomice roční úspory energie a paliva do 7 mil. tmp;

- "Vývoj standardních technologií integrovaných obvodů s vyšší ekonomií a spolehlivostí", jehož úspěšné vyřešení a realizace zajišťuje dosažení výrazného snížení nákladů na výrobu integrovaných obvodů a na podstatné snížení nároků na dovozy z nesocialistických zemí pro čs. ekonomiku při značném zvýšení spolehlivosti integrovaných obvodů. To znamená dosáhnout špičkové úrovně efektivnosti a spolehlivosti v rámci států RVHP při roční úspoře surovin a materiálů u výrobce v hodnotě 73 mil. Kčs a roční přírůstek zisku 288 mil. Kčs.

Realizační výstupy výrobkového a technologického charakteru z vyřešených úkolů státního plánu technického rozvoje zaváděním nových výrobků a technologií v 8. pětiletce zajišťují úsporu paliv a energie ve výši cca 3,5 mil. tmp a úspory surovin a materiálů ve výši 6,5 mld. Kčs. Přitom trvalým přínosem je realizace jaderného programu, jehož plněním se Československá socialistická republika zařadí mezi nejvyspělejší země světa jak výrobou jaderných zařízení, tak výrobou elektřiny z jaderných elektráren; její podíl činil v roce 1986 více než 21 % vyráběné elektřiny v ČSSR. Realizace rozpracovaného programu zařadí ČSSR k roku 2000 na jedno z předních míst ve světě.

Rozhodující přínosy k úsporám a efektivnímu využití energie a paliv, surovin a materiálů zabezpečujeme cestou technického rozvoje rozpracováním československé účasti na Komplexním programu vědeckotechnického pokroku členských států RVHP do roku 2000. Československá socialistická republika si zabezpečuje účast na řešení:

- všech 5 prioritních směrů Komplexního programu,

- všech 21 tematických oblastí,

- 89 hlavních úkolů z celkového počtu 94,

- u 73 z 1391 jmenovitých úkolů přebírá funkci hlavní organizace a koordinátora pro všechny země RVHP a u 600 dílčích úkolů se v té či oné míře podílí na jejich řešení.

Z hlediska námi projednávané problematiky energie a paliv, surovin a materiálů usilujeme, abychom československou účastí na Komplexním programu vědeckotechnického pokroku členských států RVHP do roku 2000 dosáhli těchto cílů:

1. prioritní směr - elektronizace

Masovým zaváděním mikroprocesorů a další regulační techniky dojde k zefektivnění většiny regulačních zařízení ve výrobě. Ačkoliv rozšíření výpočetní techniky v provozu bude vyžadovat zvýšenou spotřebu, úspory vzniklé nasazením elektroniky do regulace výrobních procesů nebo přímo do výroby daleko převýší tuto spotřebu. Úspory v ČSSR u paliv a energie v cílovém roce dosáhnou řádu několika miliard Kčs a v úspoře materiálů více než 4,0 mld. Kčs.

2. prioritní směr - komplexní automatizace

Fakt, že plánovaná opatření v rámci automatizace zvyšují produktivitu práce a výrobnost 2,5 krát, přináší relativní úsporu energie o 10 až 15 %.

Automatizované systémy projektování a konstruování optimalizují konstrukci součástí, čímž se předpokládá úspora materiálu až do výše 10 %.

Proces automatizace rovněž zajišťuje kvalitu produkce, a tím se prakticky odstraňuje zmetkovitost a vznikají úspory materiálu a energie.

3. prioritní směr - rozvoj jaderné energetiky

Dnes se klade stále větší důraz na urychlený rozvoj jaderné energetiky v podmínkách, kdy je nezbytné snižování energetické náročnosti celého národního hospodářství. Jde v prvé řadě o velmi podstatné zpomalení růstu spotřeby prvotních zdrojů energie, a to z průměrného ročního tempa přibližně 3 % dosahovaného v období 1961-1980 na přibližně 0,5 % v této pětiletce se záměrem udržovat tak nízké tempo i v období až do konce tohoto století.

V Československé socialistické republice jde o jeden z nejpokrokovějších a nejrozvinutějších programů technického rozvoje, kde dosahujeme takřka světové úrovně K otázce jaderné energetiky se proto ještě vrátím.

4. prioritní směr - nové materiály, technologie jejich výroby a užití

V oblasti nových materiálů očekáváme výrazný ekonomický přínos, jak o tom svědčí např. skutečnost, že jedna tuna polymerních kompozitů nahradí 4 tuny klasických kovových materiálů. Obdobné úspory lze očekávat v práškové metalurgii, v uplatnění umělých diamantů nebo uplatněním neodymových magnetů.

5. prioritní směr - urychlený rozvoj biotechnologií

Řešením a realizací v rámci tohoto programu usilujeme o omezení či úplné vyloučení nepříznivých vlivů odpadů na životní prostředí a jejich využití jako druhotných surovin a energie.

Výhody, kterými se vyznačují biotechnologické procesy, lze charakterizovat:

- menší složitostí výrobních zařízení,

- využíváním snadno obnovitelných zdrojů surovin, popř. jen malými nároky na prvotní suroviny,

- nižší spotřebou energie na provoz zařízení a výrazným snížením

potřeby tradičních surovin.

Zavádění bezodpadových technologií rovněž přispěje k rozšíření surovinové základny.

Nejvýraznější ekonomický přínos se projeví v celkovém ozdravění životního prostředí a v souvislosti s tím se budou moci snížit prostředky vkládané v současné době do ekologických investic.

Ekonomický efekt komplexu biotechnologických opatření v ČSSR nelze ještě v současné etapě (tj. v etapě výzkumu a vývoje biotechnologických procesů) číselnými údaji průkazně doložit. Předpokládá se, že svým objemem však bude jeden z největších.

Z uvedeného vyplývá a znovu se potvrzuje, že problematika energie a paliv, surovin a materiálů, je komplexním národohospodářským problémem, jehož úspěšné řešení spočívá v celkovém vědeckotechnickém rozvoji národních ekonomik i světového hospodářství. Je to problém, který nemohou vyřešit samy jednotlivé resorty.

Proto hlavní přínosy v úsporách energie a paliv, surovin a materiálů, očekáváme od řešení komplexních národohospodářských a vědeckotechnických problémů, a to především:

1. Od strukturálních změn a zhodnocovacích procesů, jak byly tyto skutečnosti analyzovány v první části vystoupení člena předsednictva a tajemníka ÚV KSČ soudruha M. Jakeše na 5. zasedání ÚV KSČ ve zprávě předsednictva.

2. Od pozitivních kvalitativních změn a snížení podílu výrobní spotřeby na vytvořeném společenském produktu, neboť právě tento ukazatel je prakticky syntetickým, makroekonomickým národohospodářským vyjádřením efektivnosti vývoje energetické a palivové, surovinové a materiálové náročnosti výroby.

Tento podíl v uplynulých 15 letech stagnoval a činil v ČSSR 61 až 62 % (ve stálých cenách) . Proto jedině cesta úspor, racionalizace spotřeb a vyšší zhodnocování energie a paliv, surovin a materiálů může reálně vést až ke snížení podílu výrobní spotřeby cca o 4 až 5 %, jak to bylo předneseno na XVII. sjezdu KSČ, tj. cca 58 %. Jedině takový úspěch uvolní potřebný zdroj růstu národního důchodu.

3. Od pozitivních změn ve vnějších ekonomických vztazích, jimiž se realizuje zhruba třetina našeho národního důchodu.

Je nutné zastavit a zvrátit negativní tendenci směnných relací cen zahraničního obchodu, které se výrazně zhoršily a přinášejí s ekonomice nemalé ztráty.

To podstatně ovlivnilo a ovlivňuje i efektivnost čs. ekonomiky, neboť ceny čs. vývozu se zvyšovaly mnohem pomaleji než dovozní ceny. Jestliže srovnáme vztah dovozních a vývozních cen v letech 1970 a 1985, vychází nám v poměru 100:67, to znamená, že v roce 1985 jsme museli vynaložit na jednu jednotku dovozu téměř jednu a půl jednotky vývozu ve srovnání s rokem 1970, což znamená v souhrnu ztrátu několika desítek miliard Kčs. Tím se odčerpaly zdroje na dovoz nové techniky, technologie a spotřebního zboží.

Tyto skutečnosti spolu s úkoly technického rozvoje považujeme v řešení celé problematiky za rozhodující.

Na závěr může vzniknout otázka, jakou úlohu sehrávají a mohou sehrát v 8. pětiletce a nejbližším období do roku 2000 takzvané netradiční a obnovitelné energetické a palivové, surovinové a materiálové zdroje.

K netradičním a obnovitelným zdrojům v této oblasti počítáme:

1. malé vodní elektrárny,

2. geotermální energii,

3. sluneční energii,

4. větrnou energií,

5. biomasu ve formě palivového dříví, zemědělských a městských odpadů,

6. tepelná čerpadla.

Uváděné nové a obnovitelné zdroje energie, paliv, surovin a materiálů, kromě hydroenergetiky, nedosáhnou v bilanci většího podílu než 1-2 % z celkové spotřeby prvotních zdrojů energie do roku 2000 a maximálně 10 % do roku 2030 až 2050. Současnou situaci v ČSSR charakterizují ve vztahu k těmto zdrojům tyto údaje:

- malé vodní elektrárny šetří ročně 380 tis. tun měrného paliva,

- geotermální energie 7 tis. tun měrného paliva,

- solární energie 6 tis. tun měrného paliva,

- větrná energie: úspory nejsou vyčísleny, protože prakticky je zasaženo pouze 100 malých instalovaných výkonů.

Využití biomasy: u dříví - 1,2 mil. tun měrného paliva

u biomasy 21 tis. tun měrného paliva

u tepelných čerpadel 3 tis. tun měrného paliva.

Úhrnně tedy všechny tyto netradiční a obnovitelné zdroje (bez malých vodních elektráren) nám dávají cca 1,25 mil. tun měrného paliva, což činí asi 1,2 % spotřeby prvotních energetických zdrojů v Československu ročně. Kromě toho užití těchto zdrojů má povětšinou příznivý ekologický vliv. Jsou tu potenciální možnosti určitého rozvoje dané symbiózou přírodních, technicko-technologických a ekonomických faktorů. V ČSSR jsou a budou však vždy jen doplňkovým zdrojem; ani v jednom z uvedených druhů nelze spatřovat stabilní energetický nebo palivový zdroj, a to v nejbližších několika desetiletích.

Z uvedeného vyplývá, že rozvoj těchto energetických a surovinových zdrojů budeme i nadále podporovat. Nikoliv však jako zdrojů na hlavním strategickém směru, nýbrž jako zajímavých a cenných doplňkových zdrojů.

Z hlediska efektů a relativní stability obnovitelnosti se jeví významně lepší využití československého hydroenergetického potenciálu včetně malých vodních elektráren a přečerpávacích elektráren.

V současné době je v ČSSR primární hydroenergetický potenciál využíván asi z 36 %. K dalšímu zvýšení až na 65-70 % jejich využití jsou připravována a zabezpečována opatření v 8. pětiletce a ve výhledu do roku 2000, a to především takovým dílem, jako je Gabčíkovo na Dunaji, na dolním Labi výstavbou elektráren Dolní Žleb a Malé Březno, na Slovensku dostavbou vážské kaskády v lokalitách Žilina, Sereď, Strečno.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP