Úterý 19. května 1987

Průzkumy výborů pro sociální politiku ukázaly, že nejlepší výsledky v rozvoji iniciativy pracujících za účelem zejména úspory paliv, energie, surovin a materiálů jsou dosaženy tam, kde se stranickým orgánům a organizacím ve spolupráci s hospodářským vedením podniků podařilo rozvinout účinnou masově politickou práci, ekonomickou propagandu a osobní agitaci za splnění a překročení ekonomických úkolů, například v n. p. NHKG Ostrava, v n. p. Technometra Praha, v n. p. Slovnaft Bratislava apod. Potvrdily to i besedy poslanců na aktivech s pracujícími.

Potvrdilo se také, že "Pražská výzva" byla pojata jako výrazný činitel k urychlenému zavádění vědeckotechnického rozvoje do praxe, a to jak na úrovni podniků, tak i závodů a jejich kolektivů.

Také výsledky práce vynálezců a zlepšovatelů stoupají rok od roku. Tak např. v k. p. Škoda Plzeň stoupl počet podaných přihlášek zlepšovacích návrhů z 15,9 tis. v období 5. pětiletky na 26,1 tis. v období 7. pětiletky, počet podaných přihlášek vynálezů ze 464 na 871 a společenský prospěch z 1. roku využití vynálezů a zlepšovacích námětů z 233 mil. Kčs na 595 mil. Kčs.

Ve výborech pro kulturu a výchovu se při poslaneckých průzkumech ukázalo, že je široká spolupráce hospodářských organizací zejména s vysokými školami, které plní i funkci vědeckovýzkumných pracovišť, do jejichž činnosti jsou zapojeni učitelé i studenti.

Stojí za to uvést alespoň jeden příklad ze strojnické fakulty ČVUT v Praze, kde z celkového počtu 3701 diplomových prací schválených během 7. pětiletky bylo 63 % zadáno přímo organizacemi a řeší problémy výroby.

Další rozvoj vědeckovýzkumné činnosti na vysokých školách brzdí nedostatečné a často zastaralé vybavení přístrojovou a výpočetní technikou.

Poslanci byli upozorněni, že se neplní vládní usnesení č. 233 o pomoci podniků vysokým školám poskytováním vzorků, prototypů apod.

Poslanci se přesvědčili, že ekonomická propaganda patří mezi hlavní úkoly společenského působení sdělovacích prostředků, jimž také odpovídá řada osvědčených i novějších televizních a rozhlasových pořadů, jakými jsou např. televizní "Hospodářský zápisník", "Televizní noviny", "Aktuality", "Perspektivy", nebo rozhlasová rubrika "Ušetřili milióny", relace "Současník", cyklus "Zlepšujeme všichni, anebo kvalita pro 15 miliónů" a další.

Zájem diváků a posluchačů o ekonomiku a otázky vědeckotechnického rozvoje je přímo závislý na tom, do jaké míry se dotýkají bezprostředního života lidí, ať již jako výrobců materiálních hodnot, nebo jako jejich spotřebitelů.

Poslanci výboru ústavně právního se zaměřili na účinnost současných platných právních předpisů, upravujících dodávky elektřiny, topných plynů a jiných energetických medií. Průzkum byl proveden i u Státní energetické inspekce k získání poznatků z uplatňování kontrolní funkce tohoto orgánu.

Při zobecnění poznatků získaných průzkumem lze konstatovat, že organizace vesměs dodržují smluvní vztahy. Nedochází k překračování odběrových diagramů a tudíž ani k postihům. Právní úprava dodávek energetických medií většině organizací vyhovuje, pokud nedochází k větší regulaci odběru. Při vyhlášení vyšších regulačních stupňů (8. a vyššího u elektřiny a 6. a vyššího u plynu) dochází již ke ztrátám ve výrobě. Většině organizací však již nevyhovuje současná právní úprava při mimořádných situacích, např. při zvýšeném plánu nebo při stanovení mimořádných neplánovaných úkolů. Administrativní náročnost a složitost přesunů limitů, jakož i předpis, že o přesun je možno požádat nejpozději do začátku 3. dekády předcházejícího čtvrtletí, neumožňují přesně reagovat na změny výrobního programu. Jen menší úpravy a přesuny je možno provádět cestou tzv. socialistických dohod s energetickými závody. Průzkum ukázal, že metodické působení federálního ministerstva paliv a energetiky na řídící a odpovědné pracovníky velkoodběratelů je i přesto příznivé. Stížnosti organizací byly jen na pozdní doručování čtvrtletních prováděcích pokynů, vydávaných energetickými závody. Všechny organizace uvedly, že účinnost sankčních prostředků je dostatečně vysoká. Průzkumem se potvrdila velmi účinná působnost orgánů Státní energetické inspekce.

Branné a bezpečnostní výbory oceňují úsilí a pozornost, která je dlouhodobě v resortu federálního ministerstva národní obrany i federálního ministerstva vnitra věnována otázkám racionalizace paliv a energie, úspoře pohonných hmot i ostatních materiálů.

Řada pozitivních poznatků a zkušeností v tomto směru byla získána při poslaneckém průzkumu ve Vojenském opravárenském závodě Mostkovice, ve kterém bylo za období 7. pětiletky realizací významných zlepšovacích návrhů dosaženo úspory za 2,7 mil. Kčs u lehkých topných olejů, 27 tis. Kčs u pohonných hmot a za 151 tis. Kčs elektrické energie. Řada zlepšovacích návrhů podaných v tomto závodě je zaváděna v celé řadě dalších závodů.

Úspory pohonných hmot v Československé lidové armádě dosáhly v letech 7. pětiletky celkové hodnoty 283 mil. Kčs a v roce 1986 pak 61,6 mil. Kčs. Dosažené úspory umožňují zkvalitnění výcviku vojsk a plnění úkolů bojové a politické přípravy.

Přínosem je pozornost, která je orgány SNB věnována technickému stavu motorových vozidel, který snižuje spotřebu pohonných hmot, zvyšuje životnost a spolehlivost vozidel a omezuje počet a následky dopravních nehod.

Poznatky branných a bezpečnostních výborů získané v krajském podniku Sběrné suroviny Žilina potvrzují, že je potřebné rozšiřovat výkupní síť, doplnit mechanizaci, dopravní a manipulační techniku a lépe zabezpečit přepravu druhotných surovin, zejména však rozšiřovat a modernizovat zpracovatelské kapacity tak, aby byly získané suroviny maximálně využívány v našem národním hospodářství a byl omezován vývoz těchto cenných surovin.

Zahraniční výbory provedly v socialistických organizacích 4 poslanecké průzkumy a na státních orgánech 6 konzultací. Týkaly se bezpečnosti provozu jaderných elektráren, politickoekonomických aspektů vývozu paliv, energie a materiálů i životního prostředí.

V besedě s představiteli ministerstev lesního a vodního hospodářství ČSR a SSR poslanci konstatovali, že čistota vodních toků je přímo úměrná úrovni spolupráce organizací odpovědných za výstavbu a dobrou funkci čistíren odpadních vod. Jejich výstavbu je nutné prioritně zabezpečovat na řece Odře na hranicích s Polskou lidovou republikou. Je třeba dále posílit spolupráci při řešení havarijních situací se sousedními státy.

Ve výborech pro zemědělství a výživu došli poslanci k závěru, že v zemědělských podnicích je třeba zlepšit organizaci práce, upřesnit podnikové normy, v mnohých podnicích dát do pořádku evidenci spotřeby nafty. Současný stav nevytváří předpoklady pro uplatňování hmotné zainteresovanosti na úsporách nafty.

Na nízkých úsporách nafty se podílí i pomalé vyřazování staré, nehospodárné techniky, ale i generálním ředitelstvím strojních traktorových stanic a opraven zemědělských strojů Vinoř a Rovinka nedobudovaný systém diagnostické péče o seřizování palivových soustav. Také činnost vědeckovýzkumné základny byla málo zaměřena na tyto úspory nafty.

Největší rezervy jsou však u netradičních zdrojů energie. Např. 1 m3 bioplynu odpovídá zhruba 0,65 m3 zemního plynu. V současné době je v ČSSR jen několik desítek větších zařízení pro získávání bioplynu. Jde téměř výhradně o komunální čistírny odpadních vod, kde jsou zpracovávány zachycené kaly.

Jediné větší zařízení pro zpracování exkrementů prasat je v oborovém podniku Velkovýkrmny v Třeboni. Jde o společnou čistírnu pro město a velkovýkrmnu prasat vybudovanou nákladem cca 40 mil. Kčs. Toto zařízení pracuje dokonale již 12 let. V průběhu provozu byla provedena řada zlepšení, čímž se provoz i zefektivnil. Nyní je teoreticky vyřešena výroba průmyslových hnojiv z kalové vody včetně humusu a získání čisté vody, tedy v podstatě bezodpadová výroba. Zlepší se tím životní prostředí a čistota podzemních vod.

Průzkumy uskutečněné výbory pro plán a rozpočet prokázaly, že v podnicích je realizaci státních cílových programů 02 a 03 věnována dostatečná pozornost. Úkoly jsou v jednotlivých letech obvykle plněny. Úspory jsou však vykazovány převážně jako relativní a je velmi obtížné zjišťovat skutečný národohospodářský efekt. Jedině ve výjimečných případech jsou tyto úspory promítány do technicko-hospodářských norem. Jak ukázala následná kontrola ze strany Státní energetické inspekce, jsou tyto úspory často vykazovány chybně i opakovaně, takže celkové výsledky státních cílových programů jsou tím zkreslovány.

Realizace jednotlivých jmenovitých úkolů státních cílových programů 02 a 03 je v řadě případů obtížná zejména proto, že nemají v rámci investiční výstavby potřebnou prioritu. Dodavatelé stavebních i technologických částí odmítají kontrahovat příslušné dodávky s poukazem na významnější priority v jiných oblastech. Jedině v těch případech, kdy úkol ze státního cílového programu 02 nebo 03 je současně zahrnut do plánu investic na příslušnou pětiletku s potřebnou prioritou, jsou úkoly zabezpečovány průběžně.

Kromě jednotlivých úkolů jsou podnikům dávány také celkové úkoly úspor, které jsou ze strany nadřízených orgánů rozepisovány prakticky indexovou metodou bez znalosti konkrétních podmínek příslušného podniku. Tím se stává, že v jednom podniku je třeba vynaložit enormní množství prostředků na docílení plánovaných úspor, kdežto v druhém se nedostávají prostředky na realizaci daleko efektivnějších úsporných opatření.

Bude nutno prosadit daleko účinnější způsob řízení obou programů a přispět tak k docílení vyšších a hlavně skutečně reálných úspor paliv, energií, surovin a materiálů.

Poslanci výborů pro průmysl, dopravu a obchod při průzkumu v Ústavu pro výzkum a využití paliv v Běchovicích došli k závěru, že bude nutno prohloubit výzkum technologií spalování a využití tuhých, plynných a kapalných paliv a účinnějším propojením s výrobními organizacemi dovádět výsledky do výrobní praxe tak, aby byly získány skutečně spolehlivé technologie a zařízení.

Ve spojení poznatků z průzkumů v dalších organizacích se ukázalo, že bude třeba věnovat pozornost zejména fluidním technologiím pro použití méněhodnotného paliva s vysokou popelnatostí.

Není ani uspokojivě zajištěno hospodárné využívání takového zdroje, jako je zemní plyn. Bude třeba důsledněji využít dosavadní výsledky výzkumu a vývoje i výrobní praxe k výrobě účinnějších průmyslových spotřebičů s využitím automatické regulace a řízení jejich provozu.

Průzkumy také potvrdily, že dosavadní výsledky čs. výzkumu a vývoje způsobů likvidace průmyslových exhalací nejsou uspokojivé. Výbory proto doporučují zaměřit se na úspěšnou realizaci zakoupených zahraničních licencí a neplýtvat zbytečně prostředky i kapacitami.

Naopak, zejména průzkum ve VHJ Chepos ukázal, že v ochraně vody a čištění odpadních vod jsou výsledky povzbudivé, jsou vybudovány významné kapacity. zejména v Královopolské strojírně a v závodě v Moravských Budějovicích na čistírny odpadních vod a úpraven pitné vody. Zejména kapacita malých čistíren a úpraven vody je vyšší než jsou současné požadavky. Výbor doporučuje využít těchto kapacit k urychlení výstavby těchto zařízení v ČSSR i pro jejich pohotový export.

Při průzkumu v SHD Most došly výbory k závěru, že nepříznivý vliv na hospodárnost při těžbě uhlí má rychlý růst cen dodávaných strojů a zařízení bez odpovídajícího nárůstu výkonnosti. Největší rezerva je v nízké kvalitě a spolehlivosti techniky a tím i v nízkém využití zejména velkostrojů a dopravní techniky. Je až překvapivě velké množství nekvalitní práce na dodávané technice, která prodražuje těžbu a narušuje pracovní režim. Klesající kvalita elektromotorů z MEZ Brno, gumových a ocelokordových pasů z Gumáren Púchov i převodovek ze Škodovky Plzeň výrazně zhoršuje spolehlivost dopravníků a ztěžuje přepravu vytěženého uhlí. Jsou to příklady, myslím, draze placené nekvalitní práce. Tento stav vyžaduje stále narůstání už tak velké armády pracovníků údržby.

Výraznému zvýšení účinnosti při spotřebě paliv a energie brání trvalý nedostatek měřicí a regulační techniky - zejména automatická regulace. Tady se přes různá politická usnesení i opatření vlády nedaří dosáhnout výraznějších výsledků.

Průzkum ve Východoslovenských železárnách Košice potvrdil, že největší známé konkrétní zdroje úspor paliv, energie, materiálu i pracovních sil jsou v metalurgii. Jsou známy i způsoby, jak je využít. Vyžaduje to však investičně velmi náročný přechod na úsporné technologie. Bude třeba, aby vláda podle možností v investičních zdrojích tento proces urychlovala.

Výsledky průzkumu ve Státním výzkumném ústavu ochrany materiálu G. V. Akimova ukázaly, že bude třeba prohloubit kvalifikovanou, systematickou péči o ochranu materiálu jako cestu ke snížení několikamiliardových ztrát ročně. Ve výzkumu a vývoji je nutno věnovat zvláštní péči ochraně zařízení elektroniky a robotizovaných technologických komplexů.

Také náhrada kovů termoplasty představuje nevyužitý zdroj úspor kovů. Vyžaduje však kvalifikovanější propracování nových technologií při používání termoplastů a také zvýšení jejich kvality.

Lze tedy říci, že celkové poznatky a zkušenosti poslanců ukázaly, že i nadále je možno reálně počítat s úsporami paliv, energie, kovů i s lepším využíváním druhotných surovin.

Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, doporučuji, abychom získané poznatky promítli jednak do závěrů, které přijme Sněmovna národů a dále abychom je využili při dalších jednáních sněmoven i v práci výborů. Dále dávám ke zvážení, abychom v usnesení dnešní schůze Sněmovny národů vyzvali závody, pracovní kolektivy, brigády socialistické práce i racionalizační brigády a všechny pracovníky, aby ve svých závazcích, zejména na počest 70. výročí Velké říjnové socialistické revoluce a 40. výročí Vítězného února, věnovali pozornost efektivnímu využívání paliv, energie, surovin a materiálu a rychlejšímu využití všech dostupných rezerv.

Zpráva místopředsedy vlády ČSSR a předsedy Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, kterou jsme vyslechli, není ve svém celku v rozporu s poznatky a doporučeními výborů. Doporučuji proto, abychom ji vzali se souhlasem na vědomí.

Děkuji za pozornost.

Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi Křenkovi za prednesenie spravodajskej správy.

Súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, Predsedníctvo Snemovne národov navrhuje, aby Snemovňa národov zvolila na prípravu návrhu uznesenia návrhovú komisiu v tomto zložení: podpredseda Snemovne národov súdruh Václav Štáfek ako predseda komisie, ďalej poslankyne a poslanci: František Samec, Zdeněk Sytný, Jozef Csémi, František Šádek, Anna Vargová.

Má niekto k tomuto návrhu pripomienky? (Nemá.) Nie sú.

Môžeme teda hlasovať. Kto súhlasí s návrhom na zloženie komisie na prípravu návrhu uznesenia, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Neni.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Konštatujem, že návrh na zloženie návrhovej komisie bol jednomyseľne schválený.

Členov návrhovej komisie prosím, aby sa hneď na začiatku poludňajšej prestávky zišli v miestnosti č. 449 tu na 4. poschodí na prípravu návrhu uznesenia.

Súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, teraz nasleduje rozprava. Dostali sme písomné prihlášky do rozpravy - celkove sa prihlásilo 13 poslancov v tomto poradí: poslanci Zán, Frýbortová, Ivaničová, Haičman, Dobrovolný, Habáň, Huml, Kožík, Veselá, Kováč, Hyková, Gogová a Muržic.

Prosím poslanca Zána, aby sa ako prvý ujal slova. Po ňom sa pripraví poslankyňa Frýbortová.

Poslanec J. Zán: Vážený súdruh predseda, vážení hostia, súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci!

K významným faktorom intenzifikácie a rastu efektívnosti národného hospodárstva patrí postupné znižovanie materiálovej náročnosti výroby na spotrebe kovových materiálov. Tento objektívny a žiadúci proces je možné dokumentovať aj tým, že spotreba železných kovov v československej ekonomike vyše 700 kg na obyvateľa je až 4krát vyššia ako v štátoch, ktoré vykazujú najnižšiu mernú spotrebu železných kovov na jednotku hrubého domáceho produktu. Ani ceny za kilogram našich výrobkov na zahraničnom trhu nedosahujú žiadúcu reláciu.

Na základe analýzy vývoja materiálovej náročnosti, ktorú vykonal gestor ŠCP 03 do roku 2000, by sa mala merná spotreba železných kovov na jednotku vytvoreného národného dôchodku znížiť o 40-50 %. Tento náročný cieľ bude klásť zvýšené požiadavky na zabezpečovanie úspor v spotrebe kovov v rámci ŠCP 03.

Poslanecké prieskumy vykonané v tomto roku vo vybraných organizáciách a doplnkové formy šetrenia ukázali, že otázkam znižovania materiálovej náročnosti výroby na spotrebe kovových materiálov sa venuje náležitá pozornosť, úmerná vlastným výrobným programom jednotlivých organizácií, a že existuje aj rad problémov, ktorých riešenie by umožnilo dosahovať výraznejšie tempo v znižovaní materiálovej náročnosti a v úspore kovov.

Súčasná technicko-ekonomická úroveň výrobkov a skladba výrobných programov sa pohybuje od výrobkov predstavujúcich svetovú špičku až po výrobky sotva priemernej úrovne. Analýzy a poznatky z prieskumov napr. v TST, ŠKODA Plzeň, Vítkovice, Chepos, ZŤS Martin, VSŽ Košice, GR HŽ, Tesla ES a ďalších ukazujú, že dosahovanie vysokých medziročných úspor kovov je možné zabezpečovať zavádzaním nových a známych progresívnych technológií, ktoré zaručujú pozitívny výsledok. Inovácie výrobkov vyššieho radu a náročné uplatňovanie hodnotenia úloh rozvoja vedy a techniky z hľadiska materiálovej náročnosti vedú k výrazným úsporám kovov a dosahujú až 60 % podielu na celkovej úspore materiálu.

Pre ilustráciu uvádzam vybrané príklady:

Vo VHJ ZŤS na celkovej relatívnej úspore kovov v rokoch 7. päťročnice mali výrobkové a technologické inovácie 56,5 % podiel a obdobný trend je zabezpečovaný aj na roky 8. päťročnice.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP