Pátek 4. května 1990

Podle návrhu zákona budou působit pro oblast nemocenského a důchodového zabezpečení nové samostatné státní orgány, a to na úrovni obou republik a územních jednotek. Tato konkrétní úprava bude provedena vzhledem k ústavní působnosti zákony národních rad. Ústředním federálním orgánem pro oblast sociálního zabezpečení zůstává federální ministerstvo práce a sociálních věcí. Nově vytvořené orgány sociálního zabezpečení budou provádět nemocenské a důchodové zabezpečení pro všechny skupiny pracujících a ostatních občanů, s jedinou výjimkou, která se týká příslušníků ozbrojených sborů, kde se vzhledem ke specifičnosti výstavby těchto sborů navrhuje ponechat dosavadní stav. Vedle nově vytvářených orgánů v republikách, jimiž mají být správy sociálního zabezpečení, budou pro oblast sociální péče působit ještě národní výbory, a to zejména pokud jde o dobrovolné dávky sociální péče, služby sociální péče a v oblasti péče o rodinu a děti, a pro oblast zaměstnávání občanů, především pro zprostředkování práce a zabezpečení při zaměstnanosti, budou působit, jak se ve smyslu nyní zpracovávaných návrhů předpokládá, ještě úřady práce, které by též měly převzít péči o občany se změněnou pracovní schopností.

V souvislosti s přechodem nemocenského pojištění zaměstnanců z odborů na stát a s vytvořením nové organizace sociálního zabezpečení s působností blíže vymezenou zákony národních rad, bylo nezbytné v předpisech nemocenského pojištění zaměstnanců, nemocenského zabezpečení družstevních rolníků, sociálního zabezpečení a mateřského příspěvku upravit důsledně provádění těchto předpisů novými státními orgány a upravit též všechna zmocnění k vydávání prováděcích právních předpisů tak, aby odpovídala zásadám federální a republikové působnosti státních orgánů příslušných v sociální oblasti, jakož i zmíněnému požadavku odstátnění odboru.

Vedle těchto zásadních změn se navrhuje provést v předpisech sociálního zabezpečení ještě některé další dílčí změny. Především se jedná o prohloubení pomoci rodinám s dětmi v souvislosti s péčí o nemocného člena rodiny. U podpory při ošetřování člena rodiny, jejíž poskytování přichází v úvahu zejména při ošetřování nemocného dítěte, se navrhuje přejít na nárokové poskytování této dávky po celou zákonem stanovenou dobu, která odpovídá objektivním potřebám a pokrývá většinu případů běžných onemocnění dětí.

Napříště již tedy nebude třeba rozhodovat o dobrovolném prodloužení poskytování této dávky po vyčerpání zákonného nároku, což dosud prováděly příslušné orgány v organizacích, zejména komise národního pojištění závodních výborů. Znamená to, že nárok na poskytnutí dávky se zaručuje po dobu sedmi pracovních dnů, popřípadě 13 pracovních dnů, jde-li o osamělé pracující, pečující o děti ve věku do skončení povinné školní docházky, pokud v této době potřeba ošetřování nebo péče trvá. Zvýšení právní jistoty bude znamenat i poskytování nemocenského po celou dobu trvání pracovní neschopnosti od jejího počátku, tedy i za dobu, kdy pracovní neschopnost musela být uznána zpětně, jakož i prodloužení promlčení lhůty pro uplatnění nároku na dávku nemocenského pojištění o dva roky.

V souladu s požadavky veřejnosti, které byly uplatňovány již při přípravě zákonů národních rad o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomániemi se navrhuje, aby nemocenské nenáleželo, podobně jako u alkoholové opilosti ani tehdy, kdy pracovní neschopnost vznikne jako bezprostřední následek zneužití omamných prostředků.

Předložený zákon vypouští ze systému dávek nemocenského pojištění dosavadní dobrovolné dávky výběrovou a dětskou rekreaci ROH. Nenavrhuje se však finanční likvidace těchto forem rekreace, které nadále organizují nově vzniklé odborové organizace. Další poskytování státního příspěvku, které dosud bylo možné právě na základě zahrnutí těchto dávek do systému státního nemocenského pojištění, návrh zákona umožňuje na jiném právním základě s tím, že způsob a výši státního příspěvku stanoví federální ministerstvo financí na návrh příslušných ústředních odborových orgánů.

Další úpravou, navrženou v předloženém zákoně, je rozšíření dosavadní přezkumné pravomoci soudu v oblasti sociálního a nemocenského zabezpečení, o přezkoumávání rozhodnutí o vrácení zaviněných přeplatků na dávkách nemocenského pojištění a mateřském příspěvku jejich příjemci.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh zákona, který vám byl předložen, představuje novelizaci všech základních zákonných předpisů v oblasti sociální politiky. S další novelizací zákona o mateřském příspěvku se přitom počítá ještě v tomto roce. Předložená novelizace řady zákonů je naléhavá, neboť zabezpečuje správu celé oblasti sociálního zabezpečení, která je ovlivněna zejména situací jak u národních výborů včetně jejich zamýšlené přestavby, tak odborových organizací. Na tento zákon též přímo navazují zákonodárné akty národních rad. Vláda proto předložila návrh zákona urychleně, aby jej bylo možné projednat ještě před červnovými volbami a byl tak včas vytvořen potřebný právní základ pro novelizace všech nutných opatření a plynulý přechod na novou organizační soustavu.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, při projednávání návrhu zákona ve výborech, kterým byla osnova zákona přikázána k projednání, byla navržena některá doplnění návrhu zákona. Doporučuji tato doplnění akceptovat a jménem vlády vás prosím o schválení předloženého návrhu zákona. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem pánovi ministrovi Millerovi. Návrh prerokovali ústavnoprávne výbory, výbory pre sociálnu politiku, pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod, pre poľnohospodárstvo a výživu obidvoch snemovní. Prosím spoločnú spravodajkyňu výborov Snemovne národov, pani poslankyni V. Gogovú, aby predniesla spravodajskú správu.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně V. Gogová: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, predkladaný vládny návrh o zmenách predpisov v nemocenskom a sociálnom zabezpečení, materskom príspevku a niektorých ďalších predpisov, prerokovali výbory pre sociálnu politiku, pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod, pre poľnohospodárstvo a výživu a ústavnoprávne výbory.

Spoločenský a politický vývoj vyžaduje urýchlené vytvorenie novej organizácie nemocenského a sociálneho zabezpečenia. Rovnako tak vývoj v odboroch už neumožňuje jednotnú správu a uskutočňovanie nemocenského poistenia pracovníkov odborovými orgánmi. Je nevyhnutné zbaviť odbory od činnosti a úloh, ktoré prináležia štátu. Odbory teda nemôžu spravovať štátne prostriedky tohoto poistenia, pretože ide o sociálne istoty občanov vo veľmi závažných životných situáciách, a preto je potrebné do budúcna zabezpečiť túto činnosť štátnymi orgánmi. Navrhované organizačné zjednotenie sociálneho zabezpečenia, vrátane nemocenského poistenia bude vytvárať optimálny predpoklad aj pre budúci prechod na fondové hospodárenie v celej oblasti dôchodkového a nemocenského zabezpečenia, ako o tom hovoril aj pán minister Miller.

Navrhovaná budúca jednotná štátna organizačná štruktúra by mala okrem oblastí nemocenského poistenia plniť aj úlohy v oblasti dôchodkového zabezpečenia, sociálnej starostlivosti a posudkovej služby - tzn. v oblastiach, majúcich vzájomnú nadväznosť.

Chcela by som ešte zdôrazniť, že novelizácia zákona o nemocenskom poistení prinesie zvýhodnenie aj v rámci súčasnej sústavy. Nová úprava doby nárokového poskytovania podpory pri ošetrovaní člena rodiny bude významná predovšetkým u osamelých osôb, ktoré nemôžu pracovať, alebo ošetrujú choré dieťa. Zároveň sa odstráni aj doterajšia rozsiahla administratíva, spojená často len s formálnym rozhodovaním o predlžovaní poskytovania podpory po vyčerpaní zákonného 5-denného nároku.

Významné opatrenie je rovnako pri nárokovom zvýšení pri pracovnej neschopnosti u aktívnej tuberkulózy, čo doposiaľ záviselo od posúdenia odborového orgánu v závodoch a jeho dobrovoľného priznania. Rovnaký cieľ má aj navrhnuté zabezpečenie nárokového poskytovania nemocenského po celú dobu, keď pracovná neschopnosť bola uznaná so spiatočnou platnosťou.

Vážené poslankyne a poslanci, ako spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov odporúčam schváliť predložený návrh zákona s úpravami, uvedenými v spoločnej správe výborov (tlač 410). Ďakujem.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslankyni Gogovej. Teraz prosím spoločnú spravodajkyňu výborov Snemovne ľudu poslankyňu Vávrovú, aby predniesla spravodajskú správu za výbory Snemovne ľudu.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně D. Vávrová: Vážené Federální shromáždění, jako společná zpravodajka výborů Sněmovny lidu k vládnímu návrhu zákona o změnách předpisů o nemocenském a sociálním zabezpečení a mateřském příspěvku a některých dalších předpisů (tisk 396), se připojuji ke zprávě společné zpravodajky výborů Sněmovny národů poslankyně Gogové a v odůvodnění zákona, předneseném panem ministrem Millerem, souhlasím s nimi.

Považuji za účelné vytvořit novou organizaci sociálního zabezpečení tak, jak ji navrhuje tento vládní návrh. Myslím, že jsou vytvořeny předpoklady pro to, aby navrhovaná jednotná státní organizační struktura plnila úkoly v oblastech, které rozvedla ve své zpravodajské zprávě paní poslankyně Gogová.

Tato koncepce umožní vykonávat stále náročnější agendu na dokonalejší profesionální úrovni.

Při projednávání vládního návrhu zákona byla uplatněna doporučení k provedení některých věcných změn ve vládním návrhu ve výborech sněmoven i ve stanoviscích došlých z národních rad, které byly pečlivě v ústavně právních výborech Sněmovny lidu a Sněmovny národů projednány, posouzeny a nakonec promítnuty do společné zprávy výborů, kterou jste pod č. 410 obdrželi.

Souhlasím s tím, že v § 51 odst. 4 a v § 63 odst. 1 zákona o nemocenském pojištění se upřesnil vztah federálního ministerstva práce a sociálních věcí s partnerskými ministerstvy v obou republikách v otázce vydávání prováděcích předpisů v této oblasti. Považuji za nezbytné i upřesnění pojmu "organizace" pro účely předpisů sociálního zabezpečení, který se rozšiřuje i na občany, kteří zaměstnávají jiné občany.

Jako neméně významné vidím i doplnění vládního návrhu o ustanovení, podle kterého mohou sociální služby poskytovat také organizace a jednotliví občané - samozřejmě pod dohledem příslušných státních orgánů sociálního zabezpečení, jak vyplynulo z iniciativy poslanců Federálního shromáždění.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, pro úplnost bych chtěla připomenout, že z hlediska ústavně právního nelze vytknout vládnímu návrhu nedostatky, protože podle ústavního zákona o československé federaci, a to čl. 8 odst. 1 písm. j), jde o společnou působnost federace a republik, přičemž podle článku 22 písm. c) a d) patří stanovení jednotných zásad důchodového a nemocenského zabezpečení a sociální politiky do působnosti federace a tudíž zákonodárné působnosti Federálního shromáždění Z tohoto hlediska bude potřebné přijmout i navazující právní úpravu na úrovni republik tak, jak zdůvodnil v úvodním slově pan ministr Miller.

Jako společná zpravodajka výborů Sněmovny lidu doporučuji sněmovně vládní návrh zákona schválit, a to se změnami uvedenými ve společné zprávě výborů a s platností od 1. 7. 1990.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem. Pýtam sa, či chce niekto z poslancov vystúpiť v rozprave. Prosím. Poslankyňa Michlová.

Poslankyně SN H. Michlová: Vážený pane předsedo Sněmovny národů, vážené poslankyně, vážení poslanci, měla jsem připravený diskusní příspěvek, ale myslím, že bych jenom opakovala stejná fakta uvedená ministrem Millerem.

Mohu plně podpořit jen dílčí změny uvedené v návrhu zákona. Jak už bylo řečeno v souladu s organizační změnou, nově se navrhuje řešit poskytování příspěvku státu na výběrovou a dětskou rekreaci organizovanou odborovými orgány, kterou by bez příspěvku státu nebylo možné zajistit. Z pozornosti však nelze ztratit ani otázku zabezpečování a poskytování lázeňské péče pro naše občany, a to alespoň na současné úrovni, jak bylo dosud organizováno Správou nemocenského pojištění. Dotace státu budou zřejmě nezbytné.

K navrhované změně organizace nemocenského pojištění i úpravám jednotlivých paragrafů nemám žádné připomínky. Oproštění odborových orgánů od činností a úkolů příslušejících státu má svoje opodstatnění. Nelze však pominout skutečnost, že je nezbytné podpořit úlohu odborů ve vztahu k státním orgánům při řešení všech otázek naší sociální politiky. Děkuji vám.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslankyni Michlovej. Vzhľadom k tomu, že sa nikto do rozpravy neprihlásil, považujem ju za skončenú. Chce reagovať minister Miller?

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Chtěl bych jenom krátce dodat k vystoupení paní poslankyně Michlové, že spolupráce mezi odbory a vládou je jednoznačně dána a všestranně se otázky projednávají s odbory.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem, žiadajú o slovo spoločný spravodajcovia ? (Nie.) Môžme teda pristúpiť k hlasovaniu. Pri tomto zákone platí podľa článku 42 odsek 2 písmeno e) zákona o čs. federácii zákaz majorizácie.

V zasadacej sieni je prítomných 119 poslancov Snemovne ľudu, 44 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike a 41 poslancov zvolených v Slovenskej republike. Obidve snemovne sú schopné sa uznášať.

Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej republike. Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov a podľa odporúčania spoločnej spravodajkyne výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Nikto nebol proti a nikdo sa nezdržal.

Poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej republike zákon schválili.

A teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Ďakujem.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Nikto nebol proti, ani sa nezdržal hlasovania.

Konštatujem, že aj poslanci Snemovne národov zvolení v Českej republike zákon schválili a tým bol zákon schválený celou Snemovňou národov.

A teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne ľudu a podľa odporúčania spoločnej spravodajkyne výborov, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Tiež poslanci Snemovne ľudu zákon schválili.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo zákon o zmenách predpisov o nemocenskom a sociálnom zabezpečení, o materskom príspevku a niektorých ďalších predpisoch.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 195, SL č. 289, SN č. 299)

Teraz by sme potrebovali výbory ústavnoprávne, ktoré nemáme. Nemáme tu ani podpredsedu vlády Komárka, ktorý mal odôvodniť návrh zákona o nepoľnohospodárskom družstevníctve, takže vlastne musíme chvíľu počkať, kým prídu spoloční spravodajcovia a výbory ústavnoprávne, aby sme mohli, pokiaľ sa nám to podarí, ešte dnes dokončiť vysokoškolský zákon.

S faktickou poznámkou sa prihlásil poslanec Andrýsek.

(Poslanec Andrýsek: Můžeme pokračovat bodem 15, to je návrh zákona, kterým se zrušuje zákon o organizaci tělovýchovy. To máte na mysli?

Předsedající předseda SN J. Stank: Áno. Prosím, aby sa k tejto veci vyjadril pán poslanec Kučera, ktorý mal návrh odôvodniť.

Místopředseda FS B. Kučera: Jako jeden z navrhovatelů tohoto zákona vás chci informovat, že při projednávání tohoto zákona vznikly některé další skutečnosti, např. otázka zákona, jímž byl převeden majetek Československé obce sokolské na jiné právní subjekty atd. Bylo nutno předložit doplněk k tomuto zákonu a tento zákon bude posuzován v pondělí ráno ještě ve výborech ústavně právních, i když je to zákon velmi jednoduchý a stručný. Prosím, abyste chápali, že ho nelze zatím v této podobě projednat.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem. Bohužiaľ, bez výborov ústavnoprávnych nemôžeme prerokúvať ďalšie zákony, ktoré by event. mohli prichádzať do úvahy. Ide o iniciatívne návrhy a nemôžeme prerokúvať tiež vládny návrh, pretože tu nemáme predkladateľov. Veľmi nerád to robím, ale musíme ešte chvíľu - ako dlho, to oznámim za chvíľu, takže sa podľa možností nerozchádzajte - vyhlásiť prestávku a prerušiť zasadanie.

(Jednání přerušeno v 14.55 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 15.15 hodin.)

Předsedající předseda SN J. Stank: Vážené poslankyne, vážení poslanci, budeme pokračovať v návrhu zákona o vysokých školách a spoločnej správe výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 309 a tlač 427). Spravodajcovia oboch snemovní sa poradili v ústavnoprávnych výboroch s ďalšími zainteresovanými navrhovateľmi a prosím, aby výsledok tejto porady predniesli obom snemovniam. Poverený bol spravodajca výborov Snemovne ľudu pán poslanec Ctibor. Prosím, aby sa ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec T. Ctibor: Ústavně právní výbory zasedly spolu s navrhovateli pozměňovacích návrhů a po diskusi vypadá stav tak, že návrhy, které byly předneseny ministrem národní obrany panem Vackem, se stávají součástí zpravodajské zprávy tak, jak byly panem ministrem předloženy. A ústavně právní výbory je podpořily.

U ostatních pozměňovacích návrhů byla diskuse, jejímž rezomé je to, že někteří poslanci návrhy stáhli a někteří na nich trvají, bez doporučení ústavně právních výborů.

Jako první návrh, o kterém je nutno dát hlasovat je návrh pana poslance Dymáčka, který navrhuje vypustit § 22 a 23 z původního textu 309, to jsou paragrafy, týkající se titulů s odůvodněním, které přednesl v diskusi.

Ústavně právní výbory o nich hlasovaly, ale nezískaly potřebnou podporu.

Poslanec SL J. Macek: Prosím o přesný text.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ide o vypustenie § 22 a 23 z pôvodnej tlače 309. Ústavnoprávne výbory neodporúčajú tento návrh, predkladateľ trvá na tomto návrhu a z tohto dôvodu budeme o ňom hlasovať.

Prosím, aby sa k tomuto bodu vyjadrili poslanci Snemovne ľudu. Je ich prítomných 123.

Kto z nich súhlasí, aby boli vypustené § 22 a 23, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) (Dvacet šest.) Dvadsaťšesť.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP