Opakujem, že pripomienky k zákonu o vysokých školách, ktoré postúpili, sa nerozchádzajú s pripomienkami, ktoré spracoval štáb na ministerstve školstva.
Záverom dovoľte, aby som vyslovil svoje hlboké
presvedčenie, že pri práci nad týmto
zákonom, ktorého znenie ste dostali v slovenskom
jazyku, preukázalo, podľa môjho názoru,
vynikajúcu, výbornú, vecnú a priateľskú
spoluprácu medzi slovenskými a českými
kolegami. Niektorí z nich tu sedia a ja by som chcel vysloviť
poďakovanie. Práve pri takejto vecnej práci,
kde je treba prekonať mnoho obtiaží, sa ukazuje,
čo je to spolužitie. Ďakujem za pozornosť.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Balgavému. Rozprava zrejme
motivovala ďalších dvoch poslancov, ktorí
sa prihlásili do diskusie. Dávam slovo poslancovi
Zelenayovi, ktorý sa prihlásil s faktickou poznámkou.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, vôbec som neprotestoval proti dodatku pri § 40, absolútne ho podporujem a plne súhlasím s tým, čo hovorí. Iba som sa pýtal, čo to je "občianska česť" - to sa týka § 28.
Súhlasím s jeho návrhom a potom beriem svoj pozmeňovací návrh späť s tým, že ústavnoprávne výbory by mali určitým spôsobom vymedziť a definovať, čo to je "občianska česť", na základe akej "morálnej cti" atď.
Ešte by som prosil o odpoveď ohľadne titulov MUDr.
a MVDr.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Zelenayovi. Dávam slovo poslancovi
Svobodovi.
Předsedající předseda SN J.
Stank: Ďakujem poslancovi Zelenayovi. Slovo dávam
poslancovi Svobodovi.
Poslanec SN J. Svoboda: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, po konzultaci s akademickou obcí bohoslovecké fakulty si dovoluji přednést drobný pozměňovací návrh na znění § 32 v tom smyslu,- aby z nadpisu i ze znění byl vyškrtnut termín bohoslovecké fakulty. Bohoslovecké fakulty se podle včerejšího usnesení staly součástí universit. Po vyškrtání dvanácti bodů, které se mohou vztahovat na bohoslovecké fakulty, mohly by se tyto fakulty dostat zcela mimo rámec obecného statutu university, v níž jsou zařazeny. Myslím, že pokud by toto bylo jejich přání, pak by nemělo smyslu, aby byly součástí universit. A to jejich záměrem není.
Pokud by byla tendence postavit tyto fakulty na jinou úroveň
než ostatní fakulty university, pak má ostatně
každý právo založit si i svou vysokou
školu s vlastním statutem. Proto vyškrtnutí
termínu "bohoslovecké fakulty" dává
možnost škole, která není ochotná
v rámci university se ztotožnit s vysokoškolským
zákonem a statutem university, aby taková možnost
pro ně byla, ovšem mimo universitu. Myslím,
že není nejmenší důvod, aby jedna
fakulta měla dvanáct paragrafů jiných
z vysokoškolského zákona při jedné
universitě a ostatní ne.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Svobodovi, udelujem slovo poslancovi
Paloušovi.
Poslanec SL M. Palouš: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, ještě malou poznámku k titulům. Pokud hodláme do budoucna navrhovat anglosaskou terminologii, mít titul bakalář a magistr, myslím, že bychom si měli z americké terminologie nebo z americké skutečnosti vzít ještě jeden příklad. Tam se totiž tituly skoro vůbec nepoužívají. Mně se zdá, že celá debata, zda máme staré tituly rušit nebo odnímat hodnosti docentské či profesorské působí dojmem, jako bychom stále byli poplatni atmosféře v posledních 20ti letech, že dokonce navazujeme na tradici rakousko-uherskou, která postavení člověka ve společnosti určovala pomocí titulů.
Myslím, že když tituly budeme rušit nebo některé odnímat, že tím paradoxně jejich důležitost ještě více potvrdíme. Přimlouvám se proto za to, aby situace zůstala taková, jaká je, abychom tituly nikomu neodnímali, ani je nerušili. Jestli je někdo RSDr., ať jím zůstane i nadále, vždyť i to je určitá identifikace jeho kvalifikace, kterou získal a zároveň jestli je RSDr. a schopný odborník, nechť mě přesvědčí jiným způsobem než titulem.
Druhá poznámka se týká § 37. Tam se plně připojuji k těm, kteří vůči tomuto paragrafu vyslovili určité námitky. Je tam uvedena formulace, že se to týká míst, která jsou již obsazena. Myslím teď na konkursy nebo řízení, zda dotyčný člověk splňuje mravní či kvalifikační požadavky na kladené místo. Chápu smysl tohoto paragrafu. Jistě na našich universitách a dalších vysokých školách je mnoho lidí, kteří žádní vědci nejsou a jejichž mravní a politická způsobilost je velmi pochybná. Myslím ale, že jestliže budujeme, zakládáme nové vysoké školství, není mi jasný termín "obsazené místo". Mám tomu rozumět tak, že když někdo na nějaké místo dosedne, má ho obsazené až do 65 let, než odejde do penze? Mělo by snad být jasné, že se budují nové školy, nové katedry, nově se bude strukturovat systém vědecké a výchovné práce. Tam by snad jednotlivé smlouvy, uzavírané s jednotlivými pedagogy, měly mít i určitou časovou omezenost. Pokud bych se odvolal na americkou skutečnost, tam je známa migrace jednotlivých vysokoškolských učitelů, což neznamená, že když někdo učí na Karlově universitě jeden rok, že tam musí učit i nadále a na druhé straně je zdravé, aby někdo, kdo symbolizuje nebo zakládá určitou vzdělávací tradici v určitém oboru, aby na katedře setrval. Toto je věc natolik individuální, že zde nevidím žádný problém.
Mně se § 37 nelíbí, protože tím
vytváříme prostor, aby se zakládaly
nějaké nové kádrové komise
a že bychom dělali to, co jsme v minulosti kritizovali.
Myslím, že problém kvalitního obsazení
učitelských míst by měl automaticky
následovat za tím, jak je tento systém koncipován,
že by to měl být systém otevřený,
aby nakonec bylo jasné, kdo kde má být. Zdá
se mi nevhodné, že řešení naší
současné situace by mělo být kodifikováno
tímto paragrafem, který může mít
dosti negativních a nešťastných důsledků.
Předsedající předseda SN J.
Stank: Ďakujem. Kto sa ďalej hlási o slovo?
Poslanec Masopust.
Poslanec SL Z. Masopust: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nehlásím se do rozpravy, ale byl jsem vlastně akademikem Barušem vyvolán, neboť mi položil otázku. Byl jsem dotázán na to, jak probíhalo projednávání předlohy tohoto zákona o vysokých školách v ústavně právních výborech.
Především musím říci - a tím vlastně navazuji na slova prvního řečníka dnešní debaty poslance Šolce - že návrh zákona o vysokých školách byl připravován ve spěchu. Myslím tím tu fázi, která předcházela jeho vstup na parlamentní půdu. To samo o sobě není nic divného. Ve spěchu jsou předkládány a připravovány všechny předlohy. Chtěl bych ovšem Federální shromáždění ujistit, že tento spěch se nikterak výrazně neodrazil na práci ústavně právních výborů. Dokonce je nutné říci, že tento tisk, tuto předlohu, měli členové ústavně právních výborů v rukou podstatně déle než celou řadu tisků jiných.
Ústavně právní výbory se tímto návrhem zákona zabývaly minulý týden, a to podstatnou část čtvrtečního večera a podstatnou část pátečního odpoledne, celkem mu tedy věnovaly sedm hodin svého času. Vzhledem k naplněnosti programu společných schůzí ústavně právních výborů je snad možno toto kvantum času považovat za dostatečné a snad je možno brát ho i jako symptom dostatečně zevrubného a seriózního projednávání. Projednávání v ústavně právních výborech se aktivně zúčastnila i řada hostí, zástupci ministerstva školství, akademičtí funkcionáři, někteří představitelé pedagogů i experti. Výsledek tohoto projednávání je obsažen ve společné zprávě.
Toto vše uvádím, abych poodhalil roušku z kuchyně ústavně právních výborů, nikoli proto, abych vše, co je v předloze obsaženo a co je také obsaženo ve zpravodajské zprávě, hájil. Naopak, sám mám k řadě ustanovení jak původní předlohy, tak k některým z těch, které v podobě změn přešly do zpravodajské zprávy, kritické výhrady. V tom se stavím plně na stranu řady diskutujících.
Zde už ovšem opouštím pozici předsedy ústavně právního výboru Sněmovny lidu a zaujímám pozici poslance. Od počátku mi nebylo jasné - a chci vám to tady veřejně říci - proč v podstatě vládní návrh je prezentován Federálnímu shromáždění jako iniciativní návrh jednoho poslance. Domnívám se, že to musí mít nějaké odůvodnění. Nevím přesně jaké.
Za druhé mi není jasné (i když sebeméně nezpochybňuji, že věc spadá do legislativní kompetence Federálního shromáždění), proč se přípravy tohoto zákona aktivně nezúčastnily - a to nikoliv v pozadí, ale přímo, veřejně, na otevřené scéně - vláda České republiky a vláda Slovenské republiky, jimž v této oblasti přináleží výkon státní správy a financování.
Mám-li reagovat na situaci, která se tu vytvořila, musím říci, že je to situace velmi spletitá a i když jsme na lecjakou komplikaci zvyklí, přece jen v něčem výjimečná. Zákon je zde tady v dlouhé diskusi výrazně předěláván a od ústavně právních výborů, které nepochybně budou za chvíli svolány ke společné schůzi, se toho očekává až příliš. Dokonce někteří poslanci jakoby volali po tom, aby ústavně právní výbory chvíli jednaly jako kodifikátor morálky nebo ten, kdo definuje pojmy v podstatě mimoprávní.
Je samozřejmé, že poslanci ústavně
právních výborů jsou odhodláni
se sejít a odvést práci, která se
od nich očekává, ovšem domnívám
se, že to nebude práce snadná a rychlá.
Nevylučuji ani, že diskuse, která tu odezněla,
může eventuálně přivodit podstatné
komplikace při přijímání návrhu,
který nám byl předložen.
Předsedající předseda SN J.
Stank: Ďakujem poslancovi Masopustovi. Žiada
ešte niekto slovo? (Ne.) Nežiada. Môžeme
teda rozpravu vyhlásiť za ukončenú.
Obaja spravodajcovia výborov sa chcú poradiť
s ústavnoprávnymi výbormi o predložených
pozmeňovacích návrhoch. V rozprave vystúpilo
celkove 23 poslancov a poslankýň. Ak som dobre evidoval,
15 z nich predložilo pozmeňovacie návrhy. Ústavnoprávnym
výborom musíme dať asi 2 hodiny na to, aby
spracovali pripomienky a odporučili nám prostredníctvom
spravodajcov, ako s nimi naložiť. Odporúčam
prerušiť naše rokovanie do 14.00 hodín.
Hlási sa ešte poslanec Mandler. Dávam mu slovo.
Poslanec SL E. Mandler: Podle toho, jak komplikovaná
je situace, se já osobně domnívám,
že dvě hodiny vůbec nemohou stačit ke
zpracování připomínek. Bylo by možná
dobré, kdyby se nejprve ústavně právní
výbory sešly za účasti zpravodajů
k posouzení toho, jak dále postupovat, protože
tato věc není zcela jasná. Nemělo
by smyslu, aby dnes celé odpoledne ústavně
právní výbory jednaly a ostatní poslanci
mezitím jen čekali.
Předsedající předseda SN J. Stank: Ak budeme akceptovať tento návrh, odporúčam, aby sme prerušili rokovanie na plánovanú poludňajšiu prestávku do 13.30 hodín. Odporúčam, aby sa ústavnoprávne výbory zišli hneď a dohodli sa na ďalšej organizácii svojej práce. Prosím, aby sa ich zasadnutia zúčastnili aj predsedovia výborov pre kultúru a výchovu, poslanec Šútovec a poslankyňa Hyková (prípadne podpredseda snemovne národov), predkladateľ a všetci, ktorí predložili pozmeňovacie návrhy, ďalej zainteresovaní zástupcovia ministerstiev, ktorí sú tu prítomní ako hostia.
Prerušujem rokovanie do 13.30 hodín.
(Jednání přerušeno ve 12.00 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 14.17 hodin.)
Předsedající předseda SN J. Stank: Vážené poslankyne, vážení poslanci, dovoľte niekoľko slov, niekoľko organizačných poznámok. Medzitým, keď na zasadaní výborov ústavno právnych sú prerokúvané pripomienky, ktoré ste vzniesli k zákonu o vysokých školách, môžeme počas ich zasadnutia prerokovať, pretože ukazuje sa, že sme uznášania schopní, vládny návrh zákona o zmene predpisov v nemocenskom a sociálnom zabezpečení, materskom príspevku a niektorých ďalších predpisov. Potom by sme pokračovali v hlasovaní o pripomienkach, prípadne o návrhoch VÚP, ktoré sa týkajú zákona o vysokých školách. Skončenie dnešného zasadnutia predpokladáme o 16.00 hodine.
V tejto súvislosti vás ale musím informovať,
že na základe porady vedúcich funkcionárov
Federálneho zhromaždenia, ktorá sa zišla
v poludňajšej prestávke, sme zhruba 1 deň
za časovým harmonogramom, ktorý bol stanovený
pre 28. spoločnú schôdzu Snemovne ľudu
a Snemovne národov. Súčasne je v tomto časovom
harmonograme čiastočne podhodnotený bod programu,
ktorý sa týka interpelácií, ktoré
sú plánované na budúci týždeň
v utorok. Znamená to, že podľa hrubého
odhadu potrebujeme predĺžiť naše zasadnutie
o dva dni, alebo o jeden a pol dňa. Porada vedúcich
funkcionárov navrhuje, aby sme pracovali tak, že budeme
pracovať ešte 9. a 10. mája, to znamená,
aby sme nerobili prestávku na jeden deň, nevracali
sa domov a neprichádzali potom na 10. a 11. znovu do Prahy.
Znamená to, že by sme tu trávili 9. mája,
ktorý je štátnym sviatkom. Samozrejme, keď
ide o takýto návrh, ktorý sa týka
vlastne toho, že vám, poslancom, presúvame
v podstate toto pracovné voľno - predpokladám,
že tak to vyjde a tak to dopadne z 9. na 11., prosím
aby ste sa k tomu vyjadrili. Kto má zásadnú
pripomienku?
Poslanec SL F. Axmann: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, domnívám se, že bychom měli rozhodnout o tom, jak zde budeme zasedat, tedy o tom, co zde předseda Stank nastínil.
Doporučoval bych, abychom si zredukovali program na příští týden, a abychom skončili 9. večer. Protože ve své podstatě už jsou nachystané volební akce a řada věcí a předpokládám, že řada z vás se bude omlouvat a nebudeme usnášení schopní.
Čili doporučuji, abychom zasedali 7., 8. a 9. května,
ale 9. se rozjeli, popřípadě si zredukovali
program Federálního shromáždění
a některé body přesunuli na nové Federální
shromáždění, které nejsou tak
časově háklivé, že by musely
být projednány.
Předsedající předseda SN J.
Stank: Také body, bohužiaľ, nepoznám,
niekoľkokrát sme preberali program, aby sme ho zredukovali
a výsledok toho bol, že sa sústavne požaduje,
aby sme do pragramu zaradili ďalšie body. Taký
návrh prišiel aj teraz nedávno z vlády.
Viete, že vo výboroch ste prerokúvali ďalší
návrh zákona, který ešte ani nie je
v programe. Samozrejme, je možné, že 9. večer
skončíme; to nikto nevie presne predpokladať,
aké budú a či budú prestávky
toho typu, ako momentálne. Pripúšťam,
že skončíme 9., ale vzhľadom na to, že
je treba technicky zabezpečiť ubytovanie, dopravu,
radšej hovorím o tom ďalšom poldni, alebo
dni, o 10. 5. Prosím, keď nie sú ďalšie
pripomienky a ostatní súhlasíte s
takýmto postupom, aby ste si zariadili veci tak, že
28. spoločná schôdza bude pokračovať
9. a 10. mája. Sú ešte nejaké pripomienky?
Poslanec Géci.
Poslanec SL M. Géci: Prečo sa má
začať o 10.00 hodine? Začneme o 8.30 hodin.
(pojevy nesouhlasu).
Předsedající předseda SN J. Stank: Pokúsil by som sa vysvetliť túto vec. Samozrejme, že nechceme, aby poslanci cestovali už v nedeľu na zasadnutie. Z tohto dôvodu je plánovaný začiatok o 10.00, aby sa mohli dopraviť predovšetkým lietadlami, ale i rýchlikmi do Prahy. Z dopravných dôvodov je zasadnutie posunuté takto.
Keď to bude vašim prianím, budeme teda radšej
zasadať ďalej v pondelok a utorok, aby sme stihli program.
Aký bude ovšem priebeh, to sa nedá predpokladať.
Místopředseda FS B. Kučera: Kolegyně
a kolegové poslanci, nechci jednání zdržovat,
ale domnívám se, že zdali skončíme
9. večer nebo ne, záleží do značné
míry také na nás samotných. Proto
byl bylo dobré, kdyby k tomu zbytku programu každý
zvážil, zde jeho náměty a podněty
jsou natolik podstatné, aby se s nimi znovu museli zabývat
příslušné výbory. Myslím
si, že při trochu schůdném pohledu na
tyto otázky bychom mohli tento program zvládnout
tak, abychom v podvečer 9. května mohli ukončit
zasedání. Jistě by to bylo v zájmu
nás všech.
Předsedající předseda SN J.
Stank: Ďakujem poslancovi Kučerovi. Dávam
slovo poslancovi Hradílkovi.
Poslanec SL T. Hradílek: Nechci nikterak komplikovat situaci a sám patřím k těm, kteří by velmi rádi brzy skončili náš program. Nicméně v tomto okamžiku se musím na předsednictvo Federálního shromáždění - ačkoliv to není v programu, který jsme si schválili - obrátit s poměrně závažným návrhem. Oč se jedná? Jde o to, že nezávisle na tom, jak bude naše zasedání pokračovat, je jasné, že toto zasedání je zasedáním posledním. Jsme tedy povinnováni vytvořit jistý most pro nový parlament, pro nové poslance, kteří vzejdou z voleb. Domnívám se, že v tomto okamžiku - bohužel, přišel jsem na to dost pozdě - musím konstatovat, že jsme tento most nevytvořili. Mám na mysli text poslaneckého slibu. Jedná se vlastně o ústavní zákon a my musíme pro nové poslance schválit podle mého názoru nový text slibu, který by byl pro ně přijatelný.
V této věci se obracím na předsednictvo
Federálního shromáždění,
aby posoudilo tuto situaci a udělalo všechny potřebné
legislativní kroky k tomu, aby bylo možno na našem
posledním zasedání nový text slibu
poslanců schválit.
Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem pánovi poslancovi Hradílkovi. Podľa informácií, ktoré mám, bol už sľub zmenený, ale samozrejme, že to posúdime.
Chce sa ešte niekto vyjadriť k pokračovaniu zasadania 9. a 10. mája? (Nikdo se nehlásil.) Nikto. Budeme teda pokračovať 9. a 10. 5. v našom zasadaní.
A teraz prejednáme
Prosím pána ministra Petra Millera, aby odôvodnil
vládny návrh.
Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předloženým návrhem zákona o změnách předpisů o nemocenském a sociálním zabezpečení a mateřském příspěvku a některých dalších předpisů zahájila vláda národního porozumění na základě svého programu proces přizpůsobování sociálního zabezpečení podmínkám tržního hospodářství. Konečným cílem tohoto procesu je vybudování nové moderní soustavy sociálního zabezpečení založené na principech fondového hospodaření a demokratické správy prostředků sociálního zabezpečení. Protože vytvořit tuto soustavu najednou není v současné době možné, vláda zvolila řešení realizovat tento cíl postupně po etapách. V první etapě, která se nyní uskutečňuje předloženým návrhem zákona, se vytváří nový organizační základ jako hlavní předpoklad pro etapu druhou, která by se měla týkat zdrojů a způsobu financování sociálního zabezpečení a která bude navazovat na přestavbu daňové soustavy.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, základním cílem navrhovaného
zákona je odstranit v sociálním zabezpečení
dosavadní roztříštěnost provádějících
orgánů a konstituovat novou jednotnou soustavu těchto
orgánů. Vlivem historického vývoje,
který započal již v 50. letech, působí
totiž v současné době jako orgány
provádějící nemocenské a důchodové
zabezpečení odborové orgány, národní
výbory, orgány výrobního družstevnictví,
sociální komise JZD a orgány v rámci
ozbrojených sil. Vedle úkolu připravit přechod
sociálního zabezpečení na fondové
hospodářství se návrhem zákona
současně řeší aktuální
požadavek, vzhledem k novému postavení, úkolům
a strukturám odborů, provádění
nemocenského pojištění pracovníků,
které je dosud právními předpisy svěřeno
před dvěma měsíci zrušené
monopolní odborové organizaci, tj. ROH.