Při svém předvolebním turné v Severočeském kraji (kandiduji za poslance Severočeského kraje) jsem se sešel s rómskou iniciativou. Musím říci, že zde byla řada inženýrů, právníků a měl jsem s nimi velice plodnou komunikaci. Mám pocit, že budou schopni si vyřešit svoje problémy ... Je potřeba pravděpodobně více spolupracovat při řešení všech těchto otázek s lidmi, kteří jsou na této poněkud vyšší úrovni. Zároveň jsem jim poděkoval jménem ministerstva práce a sociálních věcí i jménem svým - jako budoucího poslance, pokud budu zvolen - že zachovali rozvahu. Nedovedu si představit, co by se stalo, kdyby došlo k některým odvetným opatřením.
Je potřeba také říci, že jakékoliv soužití s Rómy je v podstatě konfliktní záležitostí. Je potřeba k nim přistupovat s maximální odpovědností, pochopením a profesionalitou.
Myslíme si, pokud by tato otázka měla být nějakým způsobem konstruktivně řešena, je především zapotřebí, aby byla řešena při vládním výboru, který je zřízen při federální vládě, aby byla řešena v součinnosti s Rómy.
Na konstrukci těchto jednání v současné době pracujeme a myslím, že během třech týdnů nebo maximálně měsíce budu moci dát konkrétnější odpověď o postupu v této situaci.
Chtěl bych se zeptat, zdali pan poslanec s touto odpovědí
souhlasí, nebo má nějaké doplňující
otázky.
(Hlas z pléna: Souhlasím.)
Další otázku, kterou jsem dostal - zdali počítáme v zákoníku práce s odstraněním nomenklaturních pracovníků a představitelů starých struktur.
V současné době připravujeme nový zákoník práce, a to tak, že zatím s dílčí úpravou, s velkou úpravou počítáme až v roce 1992. Úprava bude mít tato témata: odborové organizace a orgány, kolektivní smlouvy, včetně rozhodčího řízení, dále vymezení nadřízeného orgánu v pracovně právních vztazích, ústřední orgán ve vztahu k organizacím řízeným národními výbory, vznik, změnu a skončení pracovního poměru a mezinárodní závazky, volba a jmenování, rámcová pracovní smlouva, dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr. Zde bych upozornil tazatele na naše mezinárodní závazky. Dále ochrana fondu pracovní doby, čistá pracovní doba, překážky v práci z důvodu obecného zájmu, prodloužení dovolené na zotavení z hlediska programového prohlášení, což v současné době měníme. A nazýváme to prodloužením pracovního volna, protože se nedomníváme, že všichni budou mít vytvořeny podmínky, aby prodloužení dovolené mohli poskytnout, a proto to budeme nazývat prodloužení pracovního volna.
To znamená, celou tuto otázku je třeba zvážit mezinárodním právem. Domnívám se, že pravděpodobně změny v tom smyslu, že by bylo možno kohokoliv jakýmkoliv způsobem vyřadit ze zaměstnání poměrně násilnou metodou, že by bylo asi v rozporu s mezinárodním právem. Myslím tedy, že v zákoníku práce v této první etapě s takovouto úpravou nepočítáme.
Pokud se týče zaměstnanosti, to je komplikovaná otázka a pokud bych měl odpovědět, zdali máme něco vědecky zpracováno, kolik očekáváme nezaměstnaných a jak se bude celá tato otázka vyvíjet, to všechno závisí s rychlostí a razancí strukturálních změn a s tím, jakými prostředky budeme tyto strukturální změny zvládat. Chtěl bych říci, že je pravda, že ČSFR byla v poválečném období v plné zaměstnanosti. Byl vysoký stupeň využití pracovních zdrojů a stálá poptávka po pracovních silách, která převyšovala rozsah pracovních zdrojů. Do konce osmdesátých let při celkovém počtu 8,920 mil. osob produktivního věku dosáhla zaměstnanost v národním hospodářství cca 7,840 mil. osob. Na této vysoké zaměstnanosti se podíleli zhruba 10 % pracující důchodci a 3 % osoby pracující ve dvou zaměstnáních. Zaměstnanost zahraničních pracovníků dosahovala cca 0,5 % celkového počtu pracujících, to jsou ti zaměstnanci, o kterých jsem mluvil minule a o kterých jsem vás informoval, jakým způsobem budeme s nimi ukončovat pracovní poměr.
Zajímavá informace, že z celkového počtu žen produktivního věku nepracovalo jen asi 150 tis. žen, takže zaměstnanost našich žen je obrovská. V současném období v důsledku příznivého populačního vývoje bude docházet k značnému zvýšení pracovních zdrojů. V letech 1991-1995 se zvýší pracovní zdroje o 350 tis. až 400 tis. osob. Proto vláda národního porozumění ve svém prohlášení formulovala úsilí o zabezpečení plné zaměstnanosti. Současně jsme si však byli vědomi, že nezvyklé strukturální změny mohou vyvolávat potřeby rekvalifikace, že může docházet k přechodné nezaměstnanosti a proto jsme přijali opatření, která budou hmotně zabezpečovat osoby v rekvalifikaci a v nezaměstnanosti.
V souvislosti s příznivým vývojem pracovních zdrojů bylo rozhodnuto o některých opatřeních, která sníží tlak pracovních zdrojů. Chtěl jste znát, pane poslanče, některé konkrétní údaje.
Rozhodneme o prodloužení mateřské dovolené o 1 rok, to jest na dobu tří let dítěte. Dále připravujeme obecné zkrácení pracovní doby prodloužením pracovního volna o jeden týden. To je asi v současné době vše, co můžeme udělat. Skutečný vývoj na trhu práce se v letošním roce uchyluje od našich představ, a to zejména z těchto důvodů: Byla zkrácená délka základní vojenské prezenční služby, což znamenalo příliv asi 30 tis. pracovníků. Byla provedena rozsáhlá amnestie - příliv 26 tis. pracovníků. Je uvolňován značný počet osob z bezpečnostního aparátu - přes 7 tis. pracovníků, dále z aparátu KSČ a některých společenských organizací, cca 12 tis. pracovníků. Přechodem k tržní ekonomice se snižuje aparát direktivního řízení - zrušená podniková ředitelství apod., což představuje 16 tis. pracovníků.
V důsledku těchto změn vzrostly disponibilní zdroje pracovních sil zhruba o 80 tis. až 90 tis. osob. Z těchto osob je v současné době nezaměstnáno 6500 lidí. Podstatně vyšší počet osob je však ve výpovědi, což může v nejbližší době výrazně zvýšit počet nezaměstnaných. Tato situace by se měla projevit v měsíci červnu. Na druhé straně lze očekávat, že vznikne určitá absorpce uvedených přebytků pracovních sil. Především to bude v oblasti nedostatečně rozvinutých služeb formou soukromého podnikání, vytváření nových institucí státního zřízení - úřady práce, berní úřady, daňové úřady apod.
Znovu bych chtěl říci, že rozhodující pro situaci na trhu práce bude mít rozhodnutí o celkovém charakteru ekonomické reformy, na které se v současné době intenzívně pracuje. To jsou dvě krajní cesty, které budou v pátek předloženy vládě. První cesta je cesta okamžitého vnesení do ekonomiky základních prvků tržní ekonomiky i za cenu výrazného zvýšení vnější zadluženosti a poklesu úrovně ekonomiky a druhá cesta je postupné vnášení prvků tržní ekonomiky a orientace na udržení výkonu ekonomiky cestou kapitálové zahraniční účasti ve výrobě.
Pokud se týče otázek, jakým způsobem chceme řešit tuto situaci, byla odvozena z koncepce trhu práce, která byla schválena ve vládě a ze schválených zásad zákona o zaměstnanosti, které v současné době jsou připravovány k paragrafovanému znění, a které budou předloženy vám ke schválení.
Pokud pan poslanec souhlasí s touto odpovědí,
považoval bych tuto odpověď za maximální,
kterou mohu v současné době dát.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji panu ministrovi Millerovi.
Ptám se poslanců, kteří položili
otázky, zdali jsou s odpověďmi spokojeni. Hlásí
se pan poslanec Čermák.
Poslanec SL P. Čermák: Omlouvám se, ale osobně nejsem s odpovědí spokojen. Ptal jsem se na to, jakým způsobem se vypořádáme s nomenklaturou. Ptal jsem se na to, jestli je na to pamatováno v zákoníku práce. Ocitoval bych z dnešních Lidových novin dvě věty, které mne velmi zaujaly a se kterými souhlasím. Píše to Američan Steven Greenhouse z New Yorku, ale přesto si myslím, že to stojí za to. Nomenklaturu charakterizuje jako stranickou elitu, kolektivně snad nejvíce nenáviděnou skupinu lidí v komunistickém světě. Zároveň říká, že budoucnost nomenklatury je pro východní Evropu klíčovou ekonomickou otázkou. V tomtéž článku je vyjádření pana Vladimíra Dlouhého, dnešního místopředsedy vlády, který říká: "Ekonomická reforma neznamená jen vytvořit nové struktury, ale získat co nejschopnější manažery, a to znamená zbavit se spousty lidí z nomenklatury", a to je jádro má otázky. Mně nejde o to, zrušit všechny, ale jakým způsobem co nejrychleji vystřídat nebo vyměnit neschopné dosazené funkcionáře a ředitele a náměstky, což se podle mne mělo stát již dávno.
Námitka k zahraničním smlouvám, to
prosím nejsem schopen přesně tlumočit,
ale domnívám se, když koncern Volkswagen má
neschopného ředitele, tak ho vymění
bez jakýchkoliv dopadů na mezinárodní
problémy.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Myslím, že odpověď
nebyla dobře pochopena. Pokud je někdo tak neschopný,
je tam odborová organizace a jsou tam další
formy nátlaku. Pak je třeba mu to prokázat,
jestli je neschopný. Ale to nemůže řešit
zákoník práce. Zákoník práce
jasně říká, že pokud někdo
nestačí na svěřené úkoly,
může být z funkce odvolán, ale zákoník
práce nekonkretizuje za co. To se musí řešit
na místě. Bude ředitel, který nesplní
některé úkoly, a to konkrétně,
sejde se odborová organizace, prokáže mu to
a pak prosím, může vytvořit určité
nátlakové akce, aby byl odvolán. Ale zákoník
práce tyto konkrétní jednotlivé neschopnosti
nemůže taxativně vyčíslit, to
prostě nejde.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji panu ministrovi Millerovi.
Myslím, že objasnil situaci. Kdo dál z členů
vlády chce vystoupit? Místopředseda vlády
pan Čarnogurský.
Místopředseda vlády ČSFR J. Čarnogurský: Vážené Federálne zhromaždenie, poslanec Karol Stome položil otázku, aký je osud podnetu z uznesenia tohto zhromaždenia, ktorý sa týkal vyvlastnenia a rozdelenia majetku nespravodlivo nadobudnutého politickými stranami. hnutiami atď., a vládneho uznesenia alebo nariadenia o zákaze a neúčinnosti majetkových prevodov.
Pre informáciu chcem povedať, že tento podnet toto Federálne zhromaždenie prijalo niekedy v polovici marca a predseda vlády dal takisto odpoveď predsedovi Federálneho zhromaždenia vo veci tohto podnetu niekedy začiatkom apríla, v každom prípade v 30-dennej lehote. V odpovedi predsedu vlády boli uvedené dôvody, ktoré teraz zhruba zrekapitulujem.
Vláda pri svojom vzniku si vytýčila ako jednu zo svojich úloh nastolenie podmienok právneho štátu. Nastolenie podmienok právneho štátu znamená, že opatrenie a právne akty voči fyzickým a právnickým osobám sa budú uskutočňovať len na základe zákona, alebo na základe splnomocnenia zákonom, pokiaľ zákon takéto splnomocnenie obsahuje. Termín "vyvlastnenie a rozdelenie majetku nespravedlivo nadobudnutého", ktorý bol obsiahnutý už v uznesení tohto Federálneho zhromaždenia, bol príliš obsahovo neurčitý alebo málo určitý na to, aby na takýto pojem vláda mohla okamžite reagovať nejakým konkrétnym opatrením. Preto vláda v tejto časti podnetu rozhodla a reagovala tak, že VĽK bol poverený alebo dostal za úlohu preskúmať právnu formu nadobudnutia a právne pomery nehnuteľností politických strán a mal o tom podať správu vláde s tým, že na základe tejto správy vláda rozhodne o ďalších krokoch. VĽK to šetrenie uskutočnil, v súčasnosti sa dáva dohromady správa o tomto šetrení, bližšie o tom bude hovoriť ministerka Kořínková za chvíľu.
Pokiaľ ide o to, prečo sa toto šetrenie týkalo len nehnuteľností a nie aj iného majetku, uvádzam, že by nebolo vo fyzických možnostiach VĽK, aby uskutočnil povedzme do volieb kontrolu i ďalšieho, teda i "nehnuteľného" majetku v celej republike. To by vyžadovalo tak rozsiahle šetrenie, že i na to by VĽK nestačil a vytvárať iný aparát alebo ho vyčleniť by tiež bola taká komplikovaná operácia, ktorá by do volieb nebola možná. Ako hovorím, správu o šetrení týkajúcom sa nehnuteľností VĽK v súčasnosti robí.
Pokiaľ ide o námet alebo návrh na vydanie vládneho
nariadenia o zákaze a neúčinnosti majetkových
prevodov, zrejme týchto strán, prípadne organizácií,
tak predseda vlády v liste, o ktorom som hovoril, uviedol,
že zákaz majetkových prevodov a ich neúčinnosti
v existujúcich zákonoch, predovšetkým
v Občianskom zákonníku, prípadne v
Hospodárskom zákonníku, nie je splnomocnením
pre vládu na vydanie takého zákazu a vydanie
takého zákazu formou vládneho nariadenia
by nezodpovedalo podmienkam právneho štátu.
Z toho dôvodu vláda nepripravuje takéto nariadenie
a o tom informoval v liste predseda vlády niekedy začiatkom
apríla t. r. Toľko ako odpoveď na túto
interpeláciu.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji místopředsedovi
vlády panu Čarnogurskému. Ptám se
JUDr. Stomeho, zda je spokojen s odpovědí. (Poslanec
Stome: Ano, jsem s obsahem spokojen.) Uděluji slovo ministryni
paní Kořínkové.
Ministryně-předsedkyně VLK K. Kořínková: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně a poslanci, Výbor lidové kontroly z pověření vlády ČSFR zahájil okamžitě začátkem dubna prověrku veškerého nemovitého majetku všech politických stran, a to od roku 1948 do prosince 1989 s tím, že jsou evidovány všechny převody majetku, které byly realizovány těmito politickými stranami do 15. dubna 1990. Jde tedy o maximální možnost zjištění všech informací, jakým způsobem jednotlivé politické strany zacházely s majetkem, který získaly po roce 1948 a jak ho rozšiřovaly, zda z prostředků svých vlastních členských příspěvků, nebo z dotací poskytovaných státem. Zároveň po dohodě s FMF byla prověřena vyhláška FMF z roku 1972, která umožňovala zcela samostatné řešení finančních dotací mezi státním rozpočtem a KSČ. Čili udělali jsme ve své působnosti ve smyslu všech zákonných opatření vše, abychom - jak to bylo například ve Svobodném slově uvedeno - sice zinventarizovali nemovitý majetek všech politických stran, ale domnívám se, že nejde pouze o inventarizaci, ale zároveň o prověření, jakým způsobem byl nabyt a jakým způsobem s ním bylo dál pracováno.
Tato prověrka byla zabezpečována cca 200 pracovníky všech tří výborů lidové kontroly za přímé účasti výborů lidové kontroly národních výborů a za účasti občanských iniciativ OF a VPN. Došlo ke konfrontaci materiálů, které předložily ústřední výbory všech politických stran i republikové výbory politických stran s konkrétními informacemi, které jsme mohli získat na národních výborech v pozemkové dokumentaci. Z těchto dokumentací je zpracována tento týden závěrečná zpráva, a my jsme připraveni vám 8. května předložit k posouzení její předběžné výsledky. Veškeré kroky, které zabezpečujeme, děláme v úzké spolupráci s vaší parlamentní komisí, předseda této komise poslanec Kučera byl přítomen na zahájení prověrky u nás, na Výboru lidové kontroly ČSFR.
Zároveň spolupracujeme i s iniciativami, na základě kterých tato interpelace vlády vzešla, to znamená s OF ČKD Polovodiče. Snažili jsme se najít rozumné řešení v daných zákonných normách.
K majetku společenských stran bych chtěla upozornit, že v souvislosti s některými informacemi, které jsme získali v rámci stížností, a s požadavky na objektivizaci postupu v majetko-právních otázkách Svazu mladých právě v období konání federálního sjezdu Svazu mladých a požadavků, které vznikaly u nových struktur v rámci mládežnického a dětského hnutí již od 1. února, to znamená asi tři týdny předtím, než tato iniciativa ze strany poslanců vznikla, jsme zahájili jednání se společenskými organizacemi, které existovaly do 31. 12. 1989. V současné době dochází ke změnám ve struktuře společenských organizací a vzniku nových společenských organizací. Snažíme se ochraňovat majetek společenských organizací, který byl realizován ze státních dotací a zabezpečit, aby tento majetek byl předán bývalými společenskými organizacemi nově vznikajícím společenským organizacím. A to už nejen v oblasti dětského a mládežnického hnutí, ale i u ostatních společenských organizací. Postupné prověřování inventarizace majetku společenských organizací a delimitace a likvidace tohoto majetku ve prospěch nových společenských organizací bude samozřejmě trvat podstatně déle než jeden měsíc.
Měsíční záležitost řešení nemovitého majetku všech politických stran byla vyvolána snahou orientovat informaci naší veřejnosti na konkrétní a věcné argumenty, které mohou objasnit, jakým způsobem majetek byl nabýván, jak je s ním v současné době disponováno.
Mimo tyto oficiální prověrky děláme v souvislosti s některými stížnostmi občanů i některé dílčí prověrky, týkající se například podniku zahraničního obchodu Transakta, který se zabýval dovozem některých dalších zařízení pro potřebu účelových zařízení politických stran, zejména komunistické strany. Předpokládáme i další prověrky, které by následně měly být realizovány v organizaci MON, případně i v organizaci Pragoservis.
Je samozřejmé, že jakékoliv řešení movitého majetku je daleko složitější než řešení majetku nemovitého a pokud takový požadavek bude na federální Výbor lidové kontroly vznesen, budeme se snažit vyjít maximálně časově vstříc, ale bude to v daleko delším období než jeden měsíc, za který jsme se snažili vybavit vás všemi informacemi týkajícími se nemovitého majetku. Poslanec Čermák hovořil, že by chtěl poskytnout informaci o činnosti komise federálního ministerstva financí, zřízeného k majetku politických stran. Pravděpodobně šlo o rámcovou dohodu federálního ministerstva financí s ÚV KSČ, která byla již zrušena. Jinak ve všech těchto krocích postupujeme v úzké spolupráci nejen s federálním ministerstvem financí, ale i s oběma ministerstvy financí v národních republikách.
Myslím, že tím jsem odpověděla
alespoň na ty nejdůležitější
otázky, které byly dnešního dne vzneseny
a konkrétní čísla a informace uvedu
na základě závěrů, které
budou tento týden dopracovány 8. května.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji paní ministryni
Kořínkové za vysvětlení. Hlásí
se poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, vážení
přítomní, já jsem vzal na vědomí
obsah zpráv místopředsedy vlády i
paní ministryně, ale nesouhlasím s právním
názorem. Domnívám se, že není
mimo působnost našeho právního řádu
formou obdoby daňového přiznání
a majetkového přiznání zavázat
příslušné organizace, aby takovéto
přiznání vůči státním
orgánům učinily, a toto přezkoumat.
Domnívám se, že není mimo právní
řád tohoto státu uvalit moratorium na některé
převody a domnívám se, že v minulosti
i z první republiky i z jiných států
takovéto akce jsou známé a domnívám
se tedy, že metodika podchycení těchto převodů
a zejména fondů je plně v moci čs.
právního řádu.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji za doplnění
JUDr. Stomemu. Uděluji slovo poslanci Vackovi.
Ministr národní obrany ČSFR M. Vacek: Vážené poslankyně, vážení poslanci, byl jsem interpelován v pěti záležitostech. Odpovím písemně na všechny. Prosím, abyste omluvili, že ne ke všem mám potřebné podklady tak, aby moje odpovědi mohly být věrohodné.
Otázka první - opatření proti některým vysokoškolským studentům. Ztotožňuji se stanoviskem místopředsedy vlády pana Hromádky. Je pravdou, že v případě bohoslovců byla bohužel taková praxe přijata a studium bylo přerušováno. Při realizaci novely branného zákona byly všechny tyto otázky zohledněny a všichni posluchači bohosloveckých fakult, kteří odsloužili stanovenou dobu, nikoliv plnou dobu, byli po zkrácené době propuštěni. Přesto však považuji interpelaci za oprávněnou a prověříme všechny jednotlivé případy tak, aby skutečné bezpráví nevzniklo.
Pokud se týká otázky - a omlouvám se, že nemám napsané jméno poslance - v souvislosti s pobytem Střední skupiny vojsk, resp. některou její činností, v souvislosti s poměry, které jsou uvnitř Sovětského svazu, jak jsem pochopil, a odsunem vojsk.
Otázka pana poslance zněla, zda je vydán
zákaz aktivního výcviku sovětských
jednotek. Myslím, že tak nelze otázku stavět.
Myslím, že odsun je jedna záležitost,
a to, co bylo do této doby, je záležitost druhá,
ať se to líbí nebo nelíbí. Nemůžeme
omezovat výcvik sovětských jednotek, ale
je pravda, že jsme dosáhli jednáním
s velitelem Střední skupiny vojsk toho, aby veškeré
přesuny těžké techniky byly dopředu
hlášeny nebo projednávány s MNV. V podstatě
lze říci, že výcvik mimo posádky
probíhá jenom v minimálním rozsahu.