Je jasné, že případná budoucí existence nezaměstnanosti ve větší míře by nebyla důsledkem politických změn, které proběhly v posledním půlroce. Všichni víme, že v našem státě byla uměle udržovaná neefektivní struktura národního hospodářství, provázená neméně umělou zaměstnaností. Doplácela na to životní úroveň nejen ve srovnání s vyspělými státy, ale i jiné oblasti, např. životní prostředí. Tento stav by se musel projevit katastrofálními důsledky, které by sociální jistoty zcela zlikvidovaly. Byl bych ale nerad, kdyby jedna etapa promyšleného zamlžování informací byla vystřídána dalším promyšleným tajením nepopulárních skutečností. Abychom mohli vykročit vpřed, musíme vědět, jaká je startovní čára.
Proto prosím pana ministra, aby odpověděl na moje dotazy :
1. Zda existují vědecky zpracované prognózy nezaměstnanosti?
2. Jaké jsou konkrétní údaje těchto prognóz?
3. Jaké způsoby řešení jsou navrhovány
a předpokládány?
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Slavětínskému.
Uděluji slovo poslankyni Heleně Flösslerové.
Připraví se poslanec Vébr.
Poslankyně SL H. Flösslerová: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně a poslanci, podle § 62 odst. 2, zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění podávám jménem skupiny poslanců ONV Brno-venkov tuto interpelaci.
Již v uplynulém volebním období se na mne obrátili voliči z Brna-venkova v záležitosti brněnského letiště, které svým provozem značně zhoršuje životní prostředí obyvatel okolí. Už generál Blahník tuto otázku s voliči Brna-venkov projednával. Poslední dopis v této věci jsem obdržela asi před dvěma měsíci od generálního ředitele letišť. S obsahem dopisu jsem seznámila část svých voličů a minulý týden mě dopisem opět požádal ing. Karel Rosendorf, předseda ONV Brno-venkov, o interpelaci na jednání Federálního shromáždění, cituji: "Na základě rozhodnutí všech politických stran a občanských hnutí u kulatého stolu v okresu Brno-venkov vám tlumočím požadavek na interpelaci při jednání Federálního shromáždění ve věci vojenského letiště Brno-venkov ve vztahu k poškozování zdraví občanů v okresu Brno-venkov."
Prosila bych proto pana ministra Vacka, aby on nebo jeho zástupce
se mohli účastnit jednání u kulatého
stolu v okrese Brnovenkov. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni Flösslerové.
Uděluji slovo poslanci Vébrovi, připraví
se poslanec Fišera.
Poslanec SL K. Vébr: Vážené předsednictvo, vážené Federální shromáždění, problematika životního prostředí, zvláště na severu Čech, je v poslední době otázkou velmi diskutovanou. Vedle diskusí však reálně existuje neudržitelná situace našich spoluobčanů, žijících v katastrofálně nevyhovujících podmínkách. Tento stav je do značné míry zaviněn emisemi produkovanými vlastním ekologicky nevyhovujícím průmyslem. Mince však má ještě druhou stranu. V oblasti našich severních pohraničních hor, např. v okrese Liberec a Jablonec nad Nisou, ale nepochybně i v jiných oblastech je patrný ve značné míře i negativní vliv emisí pocházejících ze sousedních států. Zejména se jedná o NDR a Polsko. Jejich elektrárny a chemické závody chrlí do ovzduší množství toxických látek a oxidů síry.
O tom jsem informoval na společné 24. schůzi,
kde jsem měl dotaz právě na předsedu
vlády. Bohužel, odpověď jsem nedostal.
Chci tedy vznést naléhavý dotaz na předsedu
federální vlády. Ptám se, zda se uvažuje
o zahájení mezinárodního jednání
s uvedenými státy, které by se zabývalo
vyřešením této problematiky? Jestliže
tomu tak není, požaduji striktně, aby podobné
kroky byly neprodleně podniknuty. Situace je přinejmenším
neutěšená. Při této příležitosti
konstatuji, že do dnešního dne, od uvedené
schůze, jsem nedostal odpověď ani od ministra
paliv a energetiky v souvislosti s chemickou těžbou
uranového průmyslu a jeho vlivu na životní
prostředí v severních Čechách.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Vébrovi.
Uděluji slovo poslanci Fišerovi, připraví
se poslanec Klíma.
(Hlasy ze sálu: poslanec Fišera není přítomen.)
Prosím tedy poslance Klímu.
Poslanec SL V. Klíma: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, chtěl jsem se připojit k interpelaci na pana ministra Klause ve věci revize majetku politických stran. Ptám se, zda je prováděna revize podniku Pragoservis, který vznikl z podniku služeb KSČ? Veškerý majetek KSČ byl převeden na tento podnik, který s ním vesele manipuluje dosud.
Dále se ptám, proč Výbor lidové
kontroly provádí pouze revizi nemovitého
majetku KSČ a ne majetku týkajícího
se financí?
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Klímovi,
uděluji slovo poslanci Medemu.
Poslanec SN G. Mede: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, súčasne prebiehajúci demokratizačný proces v našej spoločnosti nám dáva možnosť otvorenejšie než doteraz hovoriť o problematike rómskeho obyvateľstva. Je treba povedať, že rast kultúrnej a spoločenskej úrovne rómskeho obyvateľstva nebol adekvátny spoločnosťou vynakladaným prostriedkom. Na druhej strane však obyvatelia rómskeho pôvodu právom vyčítajú spoločnosti, že o nich rozhodovala bez nich. Ak sa prostriedky majú v tomto smere vynakladať skutočne efektívne, je treba docieliť, aby i rómske obyvateľstvo spolupracovalo na ich účelnom použití. Na základe uskutočneného poslaneckého prieskumu v okrese Košice-vidiek, Poprad a Rimavská Sobota v minulom roku sme sa vo VPR a VSP zaoberali na samostatnej schôdzi Snemovne národov tiež problematikou bývania rómskeho obyvateľstva. Dospeli sme k názoru, že je treba zo strany ústredných orgánov pristúpiť k dôkladnej analýze problematiky rómskeho obyvateľstva a k vypracovaniu serióznej koncepcie pre budúcnosť. Žiadali sme preto FMP aj o to, aby priebežne informovalo Federálne zhromaždenie ako sa zaoberá federálna vláda s odporúčaniami jednotlivých poslaneckých skupín. Rozvoj v uvedených okresoch vo veľkej miere súvisí s tým, ako sa pozeráme na problematiku celkovo, ale aj v konkrétnych podmienkach.
Kladiem otázku pánu ministrovi Millerovi, aké
konkrétne kroky ministerstvo podniklo od januára
v tejto otázke na komplexnom riešení a ako
spolupracuje rezort s ďalšími orgánmi
ako je SPK, Územný plán, ministerstvo financií,
ministerstvo strojárstva a pod. pri riešení
rozvoja v dotknutých oblastiach.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Medemu, uděluji
slovo poslanci Balgavému, připraví se poslanec
Kovář.
Poslanec SL P. Balgavý: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni. 28. marca som z tejto tribúny spomínal požiadavky občanov svojho volebného obvodu Senica na výstavbu mostu cez rieku Moravu v obci Moravský Ján do obce Hohenau v Rakúsku. Dnes chcem spomenúť iný most, ktorý je mostom skôr v symbolickom zmysle slova.
Je všeobecne známe, že krajiny Európy
sa združujú proti budovaniu finančne náročných
zariadení pre vedu. Spomeniem napríklad CERN v Ženeve,
Ústav Paula Langevina v Grenobli, SÚJV v Dubne atď.
Vo fyzikálnej obci u nás sa už dlhšie
diskutuje o vybudovaní synchtrónu, ktorý
je možno využiť pre výskum materiálu
počínajúc technickými materiálmi
a končiac biologickými objektami, ale taktiež
v oblasti moderných technológií. Stavba takéhoto
zariadenia je prospešná a potrebná i pre priemysel,
pretože vyžaduje množstvo neobvyklých inžinierskych
riešení. Nemohli by sme takéto zariadenie vybudovať
podobne ako je vybudovaný CERN na hraniciach troch štátov
a spolu s nimi? Mám na mysli hranicu Československa,
Maďarska a Rakúska a tieto tri štáty.
Tento synchrotrón by mohol byť tým symbolickým
mostom. Bol by som vďačný, keby mi na tento
námet mohol odpovedať podpredseda vlády akademik
Delong.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Balgavému,
uděluji slovo poslanci Kovářovi a připraví
se poslanec Fišera.
Poslanec SN M. Kovář: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, ve smyslu § 62 odst. 2 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění ČSFR ze dne 22. 3. 1989 se obracím na pana předsedu vlády s interpelací ve věci navrhovaného zdražení veřejné hromadné dopravy.
Zdražení jízdného veřejné hromadné dopravy by mělo nevratné dopady na osud vlastní hromadné dopravy. Mělo by závažné následky i ekologické, zdravotní, sociální, ekonomické i politické. Došlo by ke značnému zvýšení individuálního automobilového provozu a tím k nárůstu koncentrace motorových splodin, ke zvýšenému úniku olejů a jiných kontaminátů. Na zahynutí lesů v neprůmyslových oblastech kromě jiného nese vinu automobilismus. Je tomu tak například na Šumavě a v některých částech Slovenské republiky. Neznamenalo by to jen zhoršení životního prostředí, ale i celkové zhoršení zdravotního stavu našeho obyvatelstva. Tíhu zdražení by nesly převážně sociálně slabší vrstvy obyvatelstva, rodiny s dětmi, studenti a mládež. Zvýšený automobilový provoz by vyžadoval značné náklady na údržbu, rozšiřování a výstavbu dopravní sítě a infrastruktury i zábory vzácné zemědělské půdy. Vyšší náklady by byly i na zdravotnictví a ekologii. V obyvatelstvu se objevuje odpor vůči navrhovanému zdražení. Považuje se to za nedodržení slibu vlády, že zdražování nebude na úkor sociálně slabých.
V souvislosti s vystoupením pana ministra Stračára v televizi o záměrech zvýšit výrobu osobních aut na trojnásobek se objevují podezření, že vláda chce záměrně zlikvidovat veřejnou hromadnou dopravu, aby zajistila odbyt zvýšené výrobě a poskytla zahraničním investorům záruku. Je zřejmé, že otázky zdražení jízdného hromadné dopravy a vše, co s tím souvisí, vyžadují komplexní citlivý a uvážlivý rozbor. Je třeba hledat jiná řešení. Například náklady na dopravní síť zakalkulovat do ceny benzínu. Zámožnější automobilisté by to jistě ani nepocítili.
Zavést mýtné jako je tomu v cizině, což by se týkalo mezinárodní kamionové přepravy a za využívání dálnic i u osobních aut.
Doporučuji, aby byla vypracována nezávislá expertíza problematiky cen jízdného a nákladů na dopravu a dopravní zařízení s ohledem na ekologické zdravotní důsledky. Aby s výsledky byl seznámen nový parlament, a aby řešení bylo odloženo a tomuto novému parlamentu předloženo ke schválení.
A teraz mi dovoľte k druhej interpelácii. Predkladám túto interpeláciu. I keď náš štát nevyniká vlastníctvom finančných prostried kov, poskytoval režim donedávna mocnej politickej strany možnosť nadobudnutia i miliónových majetkov necharakterným jednotlivcom neetickým spôsobom.
V súvislosti s uvoľnením výkonného podnikania vyjadrujú občania obavy, že prostriedky takto nepoctivo nadobudnuté budú zneužité na uchopenie hospodárskej moci, ktorá sa neskoršie môže premeniť na moc politickú. Z tohto dôvodu verejnosť, ktorú zastupujem, žiada vládu o nasledujúce opatrenie.
Vytvoriť systém brzdných opatrení za
účelom zamedzenia špekulácie. Tak napr.
proti špekulácii s parcelami, pôdou, nehnuteľnosťami,
odporúčajú občania uzákonenie
obmedzenia ich nasledovného predaja po dobu určitého
obdobia. Vymedzenie zámeru, za akým účelom
sú tieto reálie nakupované atď. V zmysle
§ 62 zákona o rokovacom poriadku Federálneho
zhromaždenia interpelujem predsedu vlády ČSFR
pána Čalfu v tejto záležitosti a žiadam
písomnú odpoveď v zákonnom termíne.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Kovářovi,
uděluji slovo poslanci Fišerovi, připraví
se poslanec Tahy.
Poslanec SL I. Fišera: Vážené předsednictvo, dámy a pánové, podle § 62 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění ze dne 22. března 1989 interpeluji pana ministra federálního ministerstva vnitra R. Sachera a ministra federálního ministerstva národní obrany generála M. Vacka ve věci evidence předání zbraní jednotek Lidových milicí několika závodů průmyslové aglomerace Praha 4 - Modřany. Jde o závod Orion, Chirana, Mikrotechna, Sigma Modřany a Elektropřístroje Modřany.
Z těchto závodů byly sice zbraně Lidových milicí odvezeny, avšak neexistují žádné doklady, že tyto zbraně byly řádně a úplně předány jednotkám ČSA.
Když odpovědní představitelé odborových orgánů těchto závodů začali pátrat po odpovídajících dokladech z předání a převzetí příslušných zbraní, ukázalo se, že tyto doklady neexistují nebo že byly předány na OV KSČ Praha 4, kde tyto závažné dokumenty rovněž nejsou k dispozici.
Závodní výbory uvedených závodů pověřily skupinu funkcionářů, která se dne 6. dubna obrátila na federální ministerstvo vnitra a federální ministerstvo národní obrany, aby s těmito orgány mohla projednat vzniklou situaci.
Zástupci modřanských závodů jednali 12. 4. s náměstkem ministra vnitra doktorem Sámelem, který jejich iniciativu uvítal, ale jejich podezření rozptýlit nemohl, protože ani federální ministerstvo vnitra nemělo v této době údaje o odevzdaných zbraních. Z jednání s doktorem Sámelem navíc vyplynulo, že situace modřanských závodů není výjimečná.
Je přirozené, že zaměstnanci modřanských závodů jsou znepokojeni a že mají oprávněné obavy z tak lehkovážného předávání a přejímání tak závažných předmětů, jakými jsou zbraně a střelivo. Přitom při přejímání často i drobných kancelářských potřeb se v našich podnicích vede velmi pečlivá evidence. Proto tak nezvyklý nepořádek při předávání zbraní Lidových milicí vyvolává podezření nejen v Modřanech. Nechci malovat čerty na zeď - nechci ani nikoho obviňovat, ale chtěl bych, aby se nad naší obnovenou demokracií nevznášel žádný stín obav z násilí, které ji nakonec vždy ohrožují.
Protože nejde jen o obavy mé jako poslance a protože
se Federální shromáždění
již do voleb zřejmě nesejde, žádám
vás, oba pány ministry, abyste výsledek svého
šetření sdělili v zákonné
lhůtě nejen mně jako poslanci, ale i veřejnosti.
Myslím, že to může být váš
velmi cenný příspěvek pro vytvoření
klidné a důstojné atmosféry pro naše
konečně svobodné volby. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Fišerovi.
Uděluji slovo poslanci Tahymu, připraví se
poslanec Habovštiak.
Poslanec SL M. Tahy: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení hostia, nie je síce prítomný pán minister Stračár, ale využívam informáciu pána predsedajúceho, ktorý nám oznámil, že v podstate v utorok budú jednotliví ministri zodpovedať na naše otázky.
Chcel by som nadviazať na interpeláciu, ktorú podali poslanci Hranai, Geci a Janočko pánovi ministrovi Stračárovi v súvislosti s konverziou zbrojnej výroby v závodoch kombinátu ZŤS Martin. Vzhľadom na to, že poznám predbežne písomnú odpoveď pána ministra a táto odpoveď ma absolútne neuspokojuje, prihlásil som sa teraz do diskusie, aby som umožnil pánovi ministrovi jeho odpoveď ešte upresniť.
Dnes sme sa pri prerokúvaní zákonov zaoberali vážnymi skupinami ľudí - roľníkmi, učiteľmi - ale závody ZŤS Martin predstavujú podobne veľkú skupinu ľudí - v celej republike viac ako 80 tisíc zamestnancov, ktorí na seba s rodinnými príslušníkmi viažu v podstate polmiliónovú masu ľudí, ktorí sú momentálne pred veľkým nebezpečenstvom sociálneho postihu z titulu skončenia zbrojnej výroby.
Pán minister odpovedal v tom zmysle, že problém konverzie a náhrady civilnou výrobou sa ráta ukončiť v roku 1992 a pre tento problém vláda vyčlenila prostriedky v tohtoročnom rozpočte 1,2 mld. Kčs. Nepoznáme presnú špecifikáciu na čo sú tieto peniaze určené, ale uvedomte si, že 85 tisíc pracovníkov a 1,2 miliardy - to je v podstate trojmesačný zárobok týchto pracovníkov. Podľa môjho názoru 1,2 mld. Kčs nerieši nič v situácii, pred akou stoja tieto závody.
Pre vašu informáciu chcem len toľko uviesť, napr. Dubnica v roku 1986 odviedla do štátneho ročpočtu z 1,5 mld. Kčs zisku 1,3 mld. Kčs, v roku 1987 z 1,4 mld. Kčs zisku 1,2 mld. Kčs, v roku 1988 z miliardového zisku odviedla 873 mil. Kčs. ZŤS Martin kombinát nemal absolútne možnosť vytvoriť taký rezervný fond, aby teraz pomocou rezervného fondu riešil celú situáciu.
Opieram sa o 15. číslo Hospodárskych novín,
kde pracovníci kombinátu požadujú i
od vlády zvážiť možnosť odpustenia
odvodov do štátneho rozpočtu na dva roky a
za týchto podmienok sú schopní riešiť
problém prechodu na civilnú výrobu. Odcitujem
vám záver tohto článku: "85 tisíc
pracovníkov ZŤS nevyrábalo špeciálku
z roztopašnosti, to znamená, že ani do súčasnej
situácie sa nedostali sami. Umyť si ruky a nechať
ich v tom - ako sa hovorí - vykúpať, to už
naozaj ako keby sa nimi vyrobené tanky rútili proti
nim." Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Tahymu, uděluji
slovo poslanci Habovštiakovi, připraví se poslanec
Sláma.
Poslanec SL J. Habovštiak: Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, páni poslanci, moja interpelácia je interpeláciou nezvyčajnou a je poďakovaním. Možno i neskoro, ale i toto neskoré poďakovanie je viac ako nič. V dňoch 20.-21. apríla som sa zúčastnil ako radový občan nášho štátu významnej návštevy prvého predstaviteľa katolíckej cirkvi na svete - Jána Pavla II. v Prahe a v Bratislave. Zabezpečenie celej akcie z hľadiska bezpečnostného prislúchalo predsedníctvu vlády a priamo ministerstvu vnútra ČSFR. Mal so mmožnosť na vlastné oči sa presvedčiť na rôznych miestach v Prahe a v Bratislave, že priebeh návštevy bol veľmi dobre zorganizovaný a takto i zabezpečený orgánmi nášho ministerstva vnútra a príslušníkmi našej Československej armády. Takto to hodnotili aj viacerí naši občania.
Dovoľte, aby som touto cestou v mene našich veriacich
občanov i ostatných veľmi srdečne poďakoval
a zablahoželal ministerstvu vnútra Českej a
Slovenskej republiky za odvedenú prácu a osvedčenie
pred občanmi našej krajiny. Vďaka patrí
zvlášť ministrovi vnútra dr. Sacherovi
a prosím ho, aby našu vďaku tlumočil všetkým
zúčastneným príslušníkom
ministerstva vnútra. Podobne patrí vďaka i
armádnemu generálovi Vackovi a príslušníkom
našej Československej armády. Ďakujeme
všetci. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Habovštiakovi,
uděluji slovo poslanci Slámovi a připraví
se poslanec dr. Stome.
Poslanec SL V. Sláma: Pane předsedající,
vážení poslanci, dovolím si obrátit
se na pana armádního generála Vacka s interpelací.
15. dubna mě žádali vojáci z povolání
z jedné posádky na jižní Moravě,
abych zde přednesl stížnost vojáků.
Jedná se o problém tzv. atestace v Československé
armádě, o které pojednává rozkaz
č. 11 ze dne 16. 2. 1990. Se zněním rozkazu
byli seznámeni až 9. 3. 1990. Tento časový
odstup ode dne vydání rozkazu v nás vyvolává
dojem, že v tomto případě nejde o náhodu,
ale o vědomě opožděnou distribuci. Takto
se neměli možnost vyjádřit k rozkazu
před zasedáním poslanců Federálního
shromáždění v měsíci březnu
za přítomnosti ministerstva národní
obrany při přijímání významných
zákonů, týkajících se branné
politiky státu. Věřím, že i naše
poslance by zajímalo, jak si na základě zmíněného
rozkazu představuje velení armády její
demokratizaci. Každý, kdo se podrobně seznámí
se zněním tohoto rozkazu, musí dojít
k jednoznačnému závěru, že v
něm nejde v jeho úvodu o proklamovanou demokratizaci
naší armády, ale o skryté upevnění
pozic starých struktur. Atestační řízení
se podle rozkazu uskuteční v souladu s ustanovením
předpisu VŠEO P 7 a dotazníky z občanských
postojů. Na základě toho půjde sice
o potřebné zhodnocení odborných kvalit
vojáků z povolání, ale to samo nemůže
zabezpečit proklamovaný cíl atestací,
zabezpečení demokratizačního procesu
v armádě, neboť obsah dotazníku nelze
v daném místě prověřit. Je
jen na dotazovaném, zda se k němu vyjádří
a postaví mravně. Zásadní problém
vidíme v nařízeném složení
atestačních komisí. Tuto komisi určují
velitelé z řad vlastních zástupců.
Takto vytvořené komise nejsou zárukou nestranného
zhodnocení vedle odborných a občanských
postojů vojáků z povolání.
Naopak, taková komise je jednoznačně podřízena
a zodpovědná pouze veliteli. Umožňuje
danému veliteli zbavit se těch lidí, kteří
s jeho občanskými a politickými postoji a
chováním nesouhlasí.