Pátek 20. dubna 1990

20

Návrh zákona o užívaní štátnych symbolov Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky (tlač 335).

Prosím poslanca JUDr. Stomeho, aby za iniciatívnu skupinu poslancov predniesol návrh.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, vážení hosté, dámy a pánové, máme před sebou úkol rozhodnout o předloze zákona o užívání státních symbolů České a Slovenské Federativní Republiky (tisk 335).

V tisku č. 335 nejsou provedeny žádné změny, takže je možno z něj vycházet. Chtěl bych říci, že návrh tohoto zákona navazuje na návrh pana prezidenta a návrh skupiny poslanců o vydání ústavního zákona o změně názvu a o státních symbolech České a Slovenské Federativní Republiky, což bylo předmětem předchozího jednání.

Nutnost vydání zákona o užívání státních symbolů si vyžádala roztříštěnost úpravy, resp. můžeme téměř říci neexistence této úpravy. Konkrétně státní znak a vlajku upravuje čl. 10 ústavy, státní znak a vlajku upravuje opětně společně se standartou prezidenta republiky a státní pečetí upravuje zákon č. 163/1960. Chtěl bych říci toto: Pokud jde o užívání státních symbolů, tak předloha uvažuje státní znak v § 1 a státní vlajku v § 4. Můžeme říci, že i v roce 1920 v tisku 2659 tehdejšího Národního shromáždění se hovořilo o státní vlajce, státních znacích a státní pečeti. V tomto tisku se říká, že dlužno trvati zásadně na tom, že k jakémukoliv jejich veřejnému užívání. jakož i k jejich užívání na tiskopisech vůbec, je třeba vždy úředního povolení, neboť jen tak lze předejít k zneužívání znaků státní svrchovanosti. To pak převzala i důvodová zpráva k zákonu č. 252/1920 Sb. Chceme-li hovořit stručně o významu státních symbolů, pak se dostaneme až do rytířské kultury Evropy 12. století, která používala znaků jako rozpoznávacích znamení. Tehdy se také ustálilo používání obvykle 4 barev: červené, modré, zelené a černé a dále dvou kovů - zlatého, reprezentovaného žlutou barvou a stříbra, reprezentovaného barvou bílou. Časem se ustálila určitá pravidla střídání. Nestřídal se kov s kovem, ani barva s barvou. Postupně pak erb začal určovat nejenom bojovníka, družinu, ale posléze území a stát. Znamená to tedy, že náš znak je významným státním symbolem reprezentačním. V době nové a nejnovější je tento význam zvláště akcentován a odtud je odvozen i politický a právní význam užívání znaků a dalších státních symbolů, v našem případě státní vlajky, dřívější korouhve sestry erbu a státního znaku.

Předložený návrh určuje, kdo a které orgány používají státní znak České a Slovenské Federativní Republiky a za jakých okolností mohou znaky užívat státní, kulturní a vědecké instituce a případně i občané a jejich sdružení.

Toto je obsahem § 1 předloženého návrhu.

Obdobně je provedena úprava užívání státního znaku. Státní znak je definován jako tento symbol i ve svém jednobarevném plošném i prostorovém vyhotovení. Tzn., že i toto vyhotovení požívá plné ochrany tohoto státního symbolu. Potud odkazuji na § 2 a 3 předlohy.

Pokud jde o používání vlajky, je proveden odkaz na přiměřenost užívání ve smyslu § 1 používání státního znaku. Příležitostně je upraveno používání na výzvu v § 4; § 6 pak určuje orgány, které jsou zmocněny vydávat předpisy o užívání znaků v ozbrojených silách. Je to prezident republiky, v přechodném období vláda České a Slovenské Federativní Republiky a jiné podrobnosti užívání státních symbolů stanoví federální ministerstvo vnitra.

Protiváhou užívání na úřední povolení z roku 1920 je ustanovení § 5, který zakazuje nevhodné, nepřiměřené, nebo neuctivé používání jejich symbolů či jejich částí. Mám tedy za to, že je na místě předložený návrh zákona o používání státních symbolů schválit, a proto vám jejich schválení doporučuji.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánovi Stomemu. Ďalej prosím pána poslanca R. Zelenaye.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec R. Zelenay: Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážení hostia! Môžem prakticky iba potvrdiť presne to, čo povedal môj predrečník, treba len spomenúť k tomu pár vecí, k čomu sme sa dostali napr. aj v diskusii. Používanie štátneho znaku je prakticky navonok zobrazením symbolu našej vlasti, jej usporiadania a zároveň nás reprezentuje doma aj v zahraničí. Bolo uvedené, a máte to pred sebou, na ktorých miestach sa tento štátny znak má používať. Takto to aj schválili výbory.

Dovoľte však, aby som využil svoje právo poslanca a dal jeden pozmeňovací návrh, prosím, keby ste si zobrali návrh na str. 3, § 3, kde sa hovorí, že za štátny znak sa považuje jeho jednofarebné plošné či priestorové vyhotovenie, kde navrhujem, aby sa to doplnilo: "... pričom pri jeho jednofarebnom vyhotovení sa používa i heraldické značenie farieb".

Dovoľte niekoľko slov na zdôvodnenie. V heraldických zvyklostiach práve preto, aby neprišlo ku sporom, hlavne vonku, o tom, aká farba má vystupovať na jednotlivých častiach znaku, používa sa tzv. heraldické značenie farieb - každá farba má svoj heraldický symbol, napr. červená má vertikálne čiary, modrá má vod orovné čiary, zlato má bodky, strieborná farba je farba biela. Takto sa znemožňuje, aby tento znak bol zobrazený v iných farbách, než v akých je. Je to bežná heraldická zvyklosť používaná aj inde. Úmyseľne som zdôraznil písmenko "i". Opakujem: "Pričom pri jednofarebnom vyobrazení sa používa i heraldické značenie farieb."

Podľa môjho názoru, a na to by som chcel počuť názor právnikov, by som nechcel svojím návrhom výlučne obmedziť používanie jednoplošných a jednofarebných symbolov len s heraldickým značením. Viem si totiž predstaviť, že tieto štátne symboly v určitých momentoch sa budú používať ako jednofarebné aj bez tohto heraldického značenia. Chcem tam ale umožniť, aby sa to mohlo používať prípadne aj bez heraldického značenia, hlavne pri malých rozmeroch, kde by to mohlo komplikovať, a preto by som chcel počuť názor právnikov, či moja právna interpretácia tejto veci je správna.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Prosím teraz spoločného spravodajcu, poslanca JUDr. Masopusta, aby predniesol spravodajskú správu a súčasne by som ho prosil, aby sa vyjadril k doplňovaciemu návrhu pána Zelenaya.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Masopust: Vážený pane předsedo, vážené paní a pánové, ani tentokrát mně toho moc nezbývá, co je třeba říci. Přesto něco ano. Ve výborech, kterým byl tento návrh přikázán, a který jej projednaly, podstatné připomínky nezazněly. Není zde tudíž s čím se v mé zprávě vypořádávat. Nicméně je věcí zpravodajské korektnosti konstatovat, že byly vzneseny připomínky ze strany vlád, a to jak z České, tak Slovenské republiky, obsažené ve společném dopise, který předsedové obou vlád, pánové Milan Čič a Petr Pithart adresovali Alexandru Dubčekovi, předsedovi Federálního shromáždění.

Seznámím vás s podstatnou částí tohoto textu a dovolím si pak jako zpravodaj na něj reagovat.

"Obě vlády - píše se po určitém úvodu - vyjádřily pochybnosti o některých ustanoveních tohoto návrhu, které se zdají být reliktem minulosti. Domnívají se, že i tento zákon by měl - obdobně jako je tomu i v právních řádech jiných států - umožňovat občanům a jejich sdružením používat státního symbolu, aniž by tato možnost byla vázána pouze na zákonem stanovené případy a výzvu příslušného orgánu.

Jediným omezujícím kritériem používání státních symbolů občany a sdruženími by měla být důstojnost používání těchto symbolů."

To je první část dopisu předsedů obou národních vlád a já jako společný zpravodaj navrhuji, abychom se plně s obsahem této pasáže ztotožnili.

Dále se píše: "Vzhledem k uvedenému názoru obě vlády společně doporučují, aby bylo vypuštěno ustanovení § 1 odst. 3 a aby § 5 byl nahrazen textem, ze kterého by vyplývalo, že občané a jejich sdružení mohou státních symbolů užívat, pokud tak činí důstojným způsobem."

Dovolím si za okamžik na to reagovat příslušnými návrhy, z nichž vyplyne, že tato připomínka se akceptuje z části.

V posledním odstavci v dopisu se uvádí: "Zmocnění pro federální ministerstvo vnitra, obsažené v § 6 odst. 3, by mělo být vypuštěno nebo omezeno na pravidla pro užívání státních symbolů orgány a organizacemi uvedenými v § 1 odst. 2."

Z ustanovení § 1 odst. 2 se též doporučuje vypustit slovo "školy", neboť školy patří do působnosti České a Slovenské republiky a nikoliv do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky. Za okamžik budu na to reagovat - doporučuji Federálnímu shromáždění, aby tuto připomínku neakceptovalo vůbec.

Zdůvodním nyní stanovisko k jednotlivým připomínkám.

Navrhuje se vypustit § 1 odst. 3, který zní v dosavadní textaci takto: "Státní znak mohou užívat jednotliví občané a jejich sdružení vhodným a důstojným způsobem při politické, hospodářské, kulturní, sportovní nebo obdobné reprezentaci České a Slovenské Federativní Republiky." Páni předsedové národních vlád mají nepochybně pravdu, že cosi ze staré rétoriky je zde přítomno. Proto navrhuji, aby jejich připomínce bylo v plném rozsahu vyhověno, a aby § 1 odst. 3 v nové textaci zněl takto: "Státní znak mohou vhodným a důstojným způsobem užívat i jednotliví občané a jejich sdružení." Čili při nejrůznějších příležitostech, které sami považují za vhodné, leč vhodným a důstojným způsobem.

Bylo navrhován o vypustit § 5 a nahradit ho textem, který by umožňoval užívání státních symbolů občanům. Myslím, že vynechání § 5 není na místě, že je třeba § 5 v dosavadní textaci ponechat, jelikož zákaz užívání státního symbolu nebo jeho části nepřiměřeným, nevhodným nebo neuctivým způsobem je nutno expres sis verbis výslovně formulovat, jinak by nepřiměřené nebo nevhodné a neuctivé užívání státních symbolů nebylo možno sankcionovat v přestupkovém řízení. Dokonce se domnívám, že ani předsedové vlád neměli opak na mysli.

Předposlední připomínka se týkala § 6 odst. 3, který zní: "Federální ministerstvo vnitra stanoví obecně závazným právním předpisem pravidla pro užívání státních symbolů v České a Slovenské Federativní Republice."

Navrhuji ponechat text tohoto odstavce v dosavadní podobě s odůvodněním, že pravidla pro užívání státních symbolů by měla být jednotná pro všechny subjekty, které jich užívají, tedy i pro občany. Ani zde, myslím, se moje intence nekříží se záměry, které měli na mysli předsedové vlád.

Konečně poslední připomínka se týká § 1 odst. 2, kde předsedové národních vlád navrhovali vypustit slovo "školy". Nepochybně mají pravdu, že školy patří do působnosti republik. Ale tato otázka se zde podle mého názoru neřeší. Tady se řeší otázka jiná, že státního znaku mohou užívat školy, samozřejmě v republikové podřízenosti a že mohou užívat státního znaku federálního. Toto dovolení je nepochybně ve federální pravomoci.

Doporučuji, aby text zákona, předložený k hlasování byl s těmito změnami přijat.

Konečně tady padl návrh pana poslance Zelenaye, který svůj návrh předkládal nikoli jako zpravodaj, ale jako poslanec. Jako zpravodaj navrhuji, abychom i tento návrh začlenili do zpravodajské zprávy a nehlasovali o něm jako o pozměňovacím, doplňujícím návrhu. Dávám ovšem v úvahu, aby text, který navrhl, byl uveden slovem "případně", které by umožnilo jak používání s heraldickým šrafováním, tak v nezbytných případech bez něho. Doufám, že s tím budete souhlasit a končím svou zprávu výzvou k pozitivnímu přijetí návrhu a k hlasování v jeho prospěch. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy?

(Hlas z pléna: Vážený pane předsedo, vážené Federální zhromáždění, vážení hosté, přimlouvám se za návrh kolegy Zelenaye, ale textaci bych udělal poněkud jinak, aby bylo zcela jasné, že skutečně nejde o nějaký příkaz. Za text, který je, bych dal čárku a dodal "přičemž při jednobarevném vyhotovení je možno použít i heraldického značení". Vložil bych tam "je možno". Děkuji.)

Poslanec SL V. Benda: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, omlouvám se, že vystupuji k tomuto zákonu do jisté míry nepřímo a omlouvám se za to, co budu říkat nebo konstatovat a předem říkám, že ačkoliv nerad, hlasoval jsem pro zákon o změně názvu republiky.

Nicméně musím tady konstatovat - a v tomto ohledu matematika a ústava je cosi víc než politické zájmy, že tento zákon nebyl schválen poslanci Sněmovny národů zvolenými v České republice, poněvadž těchto poslanců je 74 toho času, to znamená, že potřebná třípětinová většina byla 45 poslanců. Této většiny nebylo dosaženo a je v dané chvíli problematické schvalovat další zákon o užívání státních symbolů, na nichž se vyskytuje název republiky. Proto jsem vystoupil v této diskusi a žádám předsedu nebo předsednictvo Federálního shromáždění, aby určili postup potřebný v tomto případě, to je patrně zřízení dohodovací komise. Je mi to velmi líto, ale tato skutečnost by stejně dřív nebo později vyšla najevo a jen by zkompromitovala práci a funkci Federálního shromáždění. Omlouvám se.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem poslancovi Bendovi. Pred tým som nechal preskúmať hlasovanie, lebo sme to v priebehu prestávky konzultovali a použili sme i počítač. Ukazovalo to 44,4. Nechal som to konzultovať v priebehu rokovania. Odporúčam, aby k tomu bola zvolená zmierovacia dohodovacia komisia, aby sa v tejto veci urobilo jasno. Ako sme to pred tým počítali, vychádzalo to na 44,4.

Odporúčam, aby v priebehu prestávky predsedovia Snemovne ľudu a Snemovne národov určili zmierovaciu dohodovaciu komisiu, ktorá urobí jasno. Pokiaľ táto záležitosť nebude stačiť, predloží sa Federálnemu zhromaždeniu návrh. Myslím, že takto musím postupovať, pretože inak by v tom zostalo nejasno.

Pán poslanec Benda napísal, že bude diskutovať o možnosti užívať štátne symboly, myslel som, že o tom bude hovoriť. Chcem na vysvetlenie povedať, že to tu mám v návrhu, chcel to predniesť. Taký záver by som odporučil.

Poslanec SL L. Dvořák: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, během přestávky se ozvaly názory, že jsem mladý nedisciplinovaný poslanec, politicky nezralý. Dovoluji si upozornit, že jsem nejen poslanec, ale i právník, přiznám se, že jsem sehnal informace o tom, jak se postupuje v případě, který se stal. Volal jsem prof. Zdobinskému z katedry státního práva na UK, mám oficiální stanovisko prof. Pešky, předsedy ústavně právního výboru ČNR a vedoucího katedry státního práva právnické fakulty UK v Praze. Jednoznačně se shodujeme v tom, že byl porušen článek 41 ústavy, že nebylo dosaženo třípětinové většiny, neboť na ni potřebujeme 44,4 hlasu. Ve chvíli, kdy hlasovalo 44 poslanců musíme postupovat tak, že je to otázka vůle, nikoliv otázka matematiky. Matematikou se tyto desetinné čárky dohánět nemají, proto došlo k tomu, že se sněmovny nedohodly na shodném řešení. Další podrobnosti stanoví ústava. Nemá být vytvořena žádná smírčí komise, ale žádám, aby v rámci zákona proběhlo řádné dohodovací řízení, a aby na základě tohoto řízení bylo postupováno dále.

Předseda FS A. Dubček: Áno, to je v súlade. To som mal v odporučení. Súhlasím s tým, že táto zmierovacia komisia bude utvorená a dá v priebehu prestávky definitívnu správu. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Ne.) Nie. Rozpravu považujem za skončenú.

Prosím pána poslanca Zelenaye, aby predniesol doplnok tak, ako bol navrhnutý.

Poslanec SN R. Zelenay: Vrátim sa k § 3 a), aby sa to celkom presne sformulovalo, pretože heraldické značenie sa môže použiť len na plošných a priestorových vyhotoveniach. Dovoľte mi predniesť návrh § 3: "Za štátny znak sa považuje jeho jednofarebné plošné alebo priestorové vyhotovenie, pričom je možné použiť i heraldické značenie. V tomto znení navrhujeme a dávame to do správy, že tým umožňujeme, keď budeme mať plosné znázornenie federálneho znaku, bude môcť byť heraldicky značený."

Předseda FS A. Dubček: Súhlasím s tým, aby sme takto hlasovali.

Předseda A. Dubček: Podľa právneho vysvetlenia je to v súlade s naším rokovacím poriadkom. Hlásia sa ešte o slovo spravodajcovia? Nie je tomu tak.

Je tu pripomienka, aby sme urobili prestávku na 15 minút, v pribehu ktorej by sme ustanovili dohodovaciu komisiu a hlasovanie uskutočnili až podľa výsledkov dohodovacej komisie.

(Jednání přerušeno ve 13.11 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.37 hodin.)

Předseda FS A. Dubček: Prosím predsedu Snemovne národov, aby predniesol návrh na zloženie komisie Snemovne národov. Prítomných je zatiaľ 104 poslancov Snemovne ľudu, 45 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike a 47 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike. Potrebných je 98, lebo ide o jednoduché hlasovanie, nadpolovičná väčšina robí 98 a v snemovniach 38. Uznášania sme schopní.

Předseda SN J. Stank: Vážený pán predseda, vážené poslankyne, vážení poslanci, za Snemovňu národov, po konzultácii s predstaviteľmi jednotlivých poslaneckých klubov, navrhujem do dohodovacieho výboru nasledovných poslancov: Za časť poslancov zvolených v Českej republike poslancov Mezníka, Hladíka, Juchelku, Cuhru a Klůzovou. Za poslancov zvolených v Slovenskej republike Zelenaya, Kučeráka, Lentvorského, Oleja a Šulku.

Předseda FS A. Dubček: Sú pripomienky k tomu? (Nebyly.) Nie. Kto súhlasí v Snemovni národov - hlasovať, myslím, môžeme spolu - za zloženie komisie, ako bola predložená pánom predsedom Stankom? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Jeden.) Jeden.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Jeden.) Jeden.

Ďakujem. Komisia bola schválená.

Prosím pána podpredsedu Snemovne ľudu Langoša, aby predniesol návrh za Snemovňu ľudu.

Místopředseda SL J. Langoš: Vážený pán predseda, dámy a páni, podobným spôsobom ako v Snemovni národov sú navrhovaní za Snemovňu ľudu do dohodovacieho výboru títo poslanci: Ján Langoš, Pavol Kanis, Zdeněk Masopust, Michal Geci, Ľudovít Baldovský, Jiří Medřický, Tomáš Hradílek, Ivan Fišera, Konstantin Viktorín a Lubomír Fanta.

Předseda FS A. Dubček: V Snemovni ľudu je 128 poslancov. Kto súhlasí s predloženým návrhom, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Tři.) Tri.

130 je prítomných, návrh bol schválený. 98 hlasov je potrebných. Tým sme schválili komisiu. Prosím, aby sa zišla v miestnosti 026.

(Jednání přerušeno v 13.41 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP