Státní podniky, a já bych nechtěl nikoho poučovat, tím méně poslance Zemana, který zná ty věci, a to nepovažuji za kompliment, mnohdy lépe než já, státní podniky dodnes existují a těší se velké přízni v Rakousku, Itálii, kde probíhají již před třicetiletým vývojem velké kultivace.
Připomínám, že v čele rakouského státního průmyslu, je ministr státního průmyslu, stejně jako u nás jsou ministři, pod ním je správní rada v čele s generálním ředitelem Sekyrou, která velmi manažersky řídí státní podniky, mající charakter akciové společnosti a že se zde tímto způsobem postupuje, že se tento průmysl stal velmi rentabilní, že 60 procent jde na vývoz, pokud jde o produkci atd.
Podobná je situace, i když má svoje specifika, v Itálii. Byli jsme navštíveni řadou italských předních podnikatelů, v čele s ministrem státní účasti. V čele jsou finanční instituty. Nad tím jsou zavěšeny akciové podniky. Samozřejmě, je proti tomu možné postavit celé diskuse, manažerské školy, je možné diskutovat o různých knihách manažerství, o nových přístupech ke kreativní síle lidí, která podporuje některé samosprávné participační tendence. Hovoří o tom prof. Šilhán, Šik. To všechno já beru s respektem. Nechtěl bych ničí názory zmenšovat, triumfálně zde hovořit o tom, jak se věci řeší v Rakousku či v Itálii. Problém je, abychom věděli, jak máme problémy řešit v Československu, v dané konkrétní situaci. (Pokud prof. Šilhán hovořil o pejskovi a kočičce, řekl bych jen, že bych si netroufal brát příměry z Čapka. Stačí jen název jeho tvorby. Někdy mi kus našich diskusí připomíná jeho "Továrnu na absolutno".)
Problém je, že potřebujeme zajistit přechodný stav a nebylo by podle mého názoru dobré vyhovět přání poslance Zemana, ať ponecháme existující zákony. Nechci zdržovat. Zákon je mohutný. Nechci zveličovat ty citace, které začínají od strategie urychlení sociálního a ekonomického rozvoje, socialistické republiky, umožňující vzestup životní úrovně, státní podnik plní své úkoly v souladu s hospodářskou politikou komunistické strany, jde to až po kontrolní úlohu základních organizací strany. Nechci tyto věci zveličovat. Je v tom celá Národní fronta, její vztahy k státním podnikům atd.
Nedá se skutečně využít ani včera schváleného akciového zákona a některých dalších. Schválili jsme ho pro "strýčka příhodu", pro budoucnost, než budeme mít další zákony. Myslím si, že tento zákon je skutečně natolik překonaný, že bychom měli udělat alespoň novelu. Mohli jste si všimnout, proti těmto 75 pyšným paragrafům je 38 paragrafů velice strohých, které se zdaleka příliš nezabývají popisem toho, že podnik má hospodařit, které vymezují v zásadě kompetence a transformační úlohu. Vycházíme z konkrétní situace, nezveličujeme úlohu a myslím, že toto střízlivé prozaické pojetí by mohlo být pochopeno.
Když mluvil pan poslanec Zeman, hovořilo se o tom, že propast nelze skočit na dvakrát. Je to snad citát týdne. Už jsem ho slyšel třikrát, dokonce v diskusi ve vládě, tak snad ještě to, co říkal o propasti Balzac: "Ukažme propast a on do ní skočí ...". O toto by vůbec nemělo jít. Mohli bychom střízlivě řešit věci, a když bychom jim přikládali patřičný význam, je to věc určitého pořádku. Nechci, bránit naše úředníky, myslím si, že ti, kteří se bojí zveličování moci, že jsou omezenci, jde o to, aby nebyli neomezení. To všichni chápeme. Chápeme také všechny ústavní záruky, všechnu kontrolní sílu parlamentu, kontrolu veřejnosti. Myslíme si, že určitý správní aparát, který bude plnit svoje funkce profesionálně musí být, chceme-li postupovat jako civilizovaná společnost a nechceme-li se rozpadnout. Je nutné věci kontrolovat veřejností, velice přísně a náročně.
Proto si vysoce cením, že všechny výbory
parlamentu ve své zprávě (v tisku 390) doporučují
tento zákon schválit. Věřím,
že celá týdenní diskuse, která
byla velice bohatá, nebyla zbytečná, abychom
některými elegantními, zajímavými
a osvěžujícími názory mohli tak
složitou věc lehce smést se stolu. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji místopředsedovi
federální vlády docentu Komárkovi
za závěrečné slovo. Ještě
se hlásí pan místopředseda vlády
Čarnogurský.
Místopředseda vlády ČSFR J. Čarnogurský: Vážené Federálne zhromaždenie, nazdávam sa, že z ostatných vystúpení členov vlády je dostatočne zrejmé, ako veľmi záleží vláde na tom, aby bol tento zákon prijatý. Považuje ho za najdôležitejší nástroj k stabilizácii v podnikoch a zároveň ako východiskovú bázu na prechod na iný systém hospodárenia.
Chcel by som povedať toľko. Tento zákon mohol byť postúpený Federálnemu zhromaždeniu už asi o mesiac skôr, ale nebol preto, že predovšetkým ekonómovia sa nevedeli dlhú dobu dohodnúť o jeho obsahu, alebo, inými slovami, dôkladne diskutovali o jeho obsahu a terajší návrh zákona je výsledkom týchto diskusií. Výsledkom diskusií je aj to, že návrh zákona je veľmi skĺbený a prakticky akýkoľvek zásah do neho najmä bez dôkladnejšej úvahy a diskusie by mohol narušiť túto skĺbenosť.
V priebehu terajšej dnešnej diskusie viacerí
poslanci predložili niekoľko návrhov na doplnenie
alebo zmenu ustanovení návrhu zákona. Principiálne
návrhy na zmenu sú jednoducho neprijateľné,
pretože by menili samotnú koncepciu zákona.
Z ďalších návrhov možno by sa našlo
niečo, čo by prípadne bolo zlúčiteľné
s celkovou koncepciou zákona. Nazdávam sa, že
riziko narušenia koncepcie zákona akýmikoľvek
jeho doplnkami je príliš veľké, a preto
vám navrhujem, aby ste prijali zákon tak, ako je
predložený, a aby ste predložené návrhy
doplnkov tohto zákona zamietli. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji místopředsedovi
federální vlády JUDr. Čarnogurskému.
Žádají o slovo společní zpravodajové?
(Ano.)
Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Kontra: Vyjadriť svoj názor je právom každého poslanca. O tom ťažko diskutovať. Treba však pripomenúť, že zástupcovia vlády opätovne aj dnes vyjadrili filozofiu k návrhom zákonov a všetky výbory Federálneho zhromaždenia s pripomienkami návrh zákona odporučili prijať, čo ústavnoprávne výbory vyjadrili súhrnne v parlamentnej tlači 380.
Vzhľadom na to, že niektorí poslanci vzniesli
pozmeňovacie návrhy a odporúčajúce
návrhy k návrhu zákona, navrhujem urobiť
prestávku, v ktorej sa zídu ústavnoprávne
výbory za účelom ich prehodnotenia a zapracovania
do spoločnej správy.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Kontrovi, hovořit
bude poslanec Medřický.
Poslanec SL J. Medřický: Chtěl bych
doplnit svého kolegu zpravodaje v tom smyslu, že doplňujících
a pozměňujících návrhů
bylo podáno celkem 11, některé mají
víceméně kosmetický charakter, jiné
však jsou závažnějšího charakteru,
a proto se ztotožňuji s ním, aby byla udělána
přestávka, ve které by se sešly výbory
ústavně právní za účasti
vlády a jednotlivých navrhovatelů.
Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Medřickému. Ptám se, protože pozměňovací návrhy předložili poslanci Běhálek, Mráz, Rašín, Némethová, Soldát a Šilhán, jestli po závěrečných slovech členů vlády na těchto svých návrzích trvají. (Poslanci trvají.)
Vzhledem k tomu, že poslanci trvají na těchto
návrzích, je nezbytné udělat přestávku
v našem jednání do 16.30 hodin s tím,
že v této době se sejdou v místnosti
č. 209 na společném zasedání
výbory pro plán a rozpočet a výbory
ústavně právní. Žádám,
aby ti poslanci, kteří předložili pozměňovací
návrhy, se jednání zúčastnili
i s místopředsedou federální vlády
doc. Komárkem.
(Jednání přerušeno v 15.53 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 17.37 hodin.)
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, budeme pokračovat v
přerušeném jednání. V průběhu
této doby, která se přece jen o hodinu natáhla,
než byl původní předpoklad, se sešly
na společném zasedání výbory
pro plán a rozpočet a ústavně právní
výbory. Byli na tomto zasedání přítomni
zástupci vlády i všichni poslanci, kteří
vznesli konkrétní připomínky k projednávanému
návrhu zákona. V diskusi byly posouzeny všechny
připomínky. Některé připomínky
po vysvětlení byly poslanci vzaty zpět. Ty,
které na společném jednání
výbory doporučují oběma sněmovnám
přijmout, přednese z pověření
obou výborů zpravodaj poslanec Jiří
Medřický. Žádám, aby se ujal
slova.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Medřický: Dámy a pánové, na společné schůzi výborů ústavně právních a pro plán a rozpočet byly projednávány jednotlivé pozměňující návrhy.
Seznámím vás s tím, které pozměňovací návrhy byly přijaty. Paní poslankyně Némethová vznesla pozměňovací návrh v tom smyslu, aby v § 6 odst. 3 zákona byla doplněna věta: "Způsob vyčíslení kmenového jmění bude stanoven podle zvláštních předpisů".
Po diskusi, která tam proběhla, doporučují výbory z tohoto společného zasedání tuto připomínku akceptovat, ovšem s tím, že se provede textová úprava § 6 odst. 3 celá, a já vás seznámím s textem:
"3. Cena věci a majetkových práv svěřených podniku při jeho založení tvoří jeho kmenové jmění. Způsob vyčíslení kmenového jmění bude stanoven podle zvláštních předpisů."
V souladu s tím je ovšem nutné upravit i zmocňovací ustanovení, tj. § 36 odst. 2 tohoto zákona, kam se do první věty za slova "odepisování základních prostředků" vkládají slova "způsob stanovení kmenového jmění ..." atd. Protože v současné době nejsou předpisy na stanovení kmenového jmění, musí tak učinit vláda, a právě zmocňovací ustanovení k tomu slouží.
Výbory ústavně právní a výbory
pro plán a rozpočet doporučují tuto
změnu akceptovat ve formulaci, jak jsem vás s ní
seznámil. Týká se jednak § 6 odst. 3
a následně pak zmocňovacího ustanovení,
tj. § 36 odst. 2.
Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Děkuji. Doporučuji v souladu s jednacím řádem, abychom o jednotlivých pozměňovacích návrzích hlasovali.
Při schvalování tohoto zákona platí podle článku 42 odst. 2 písm. m) zákona o československé federaci zákaz majorizace. To znamená, že ve Sněmovně národů hlasují odděleně poslanci zvolení v České republice a odděleně poslanci zvolení ve Slovenské republice. Přikročíme tedy k hlasování o tomto prvním pozměňovacím návrhu. V sále je přítomen 141 poslanec Sněmovny lidu, poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice 50, poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice 53. Obě sněmovny jsou usnášení schopné.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s pozměňovacím návrhem tak, jak byl předložen poslancem Medřickým, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) (Osmdesát jedna.) Osmdesát jeden poslanec je pro.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Čtyřicet devět.) Čtyřicet devět poslanců se zdrželo.
Sněmovna lidu návrh neschválila.
Nyní žádám poslance Sněmovny národů zvolené v České republice.
Kdo souhlasí s tímto návrhem? (Hlasuje se.) (Dvacet šest.) Dvacet šest poslanců je pro.
Je někdo proti? (Jeden.) Jeden poslanec je proti.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet dva.) Dvacet dva poslanci se zdrželi hlasování.
Ani poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice návrh nepřijali.
Nyní hlasují poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice.
Kdo je pro? (Hlasuje se.) (Třicet šest.) Třicet šest poslanců je pro.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet tři.) Dvacet tři poslanci se zdrželi hlasování.
Ani poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice návrh nepřijali.
Vzhledem k tomu, že ani jedna ze sněmoven nepřijala
návrh, není přijat.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Medřický: Další pozměňovací
návrh podal pan poslanec Soldát. Týkal se
§ 6, odst. 1, v němž poslanec Soldát navrhl
v odstavci poslední dvě slova "vlastnictví
státu" nahradit slovy "státním
vlastnictvím". Podle názoru ústavně
právních výborů i výborů
pro plán a rozpočet to logicky odůvodňuje
tím, že v ústavním zákoně,
který jsme včera přijali, bylo použito
stejné formulace. Proto společná schůze
výborů navrhuje sněmovnám tento pozměňovací
návrh akceptovat.
Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Děkuji. Doporučuji, aby o předloženém návrhu obou výborů nejdříve hlasovali poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice.
Kdo z nich s návrhem souhlasí? (Hlasuje se.) (Padesát jedna.) Padesát jeden poslanec je pro.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice návrh přijali.
Nyní hlasují poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice.
Kdo z nich je pro předložený návrh? (Hlasuje se.) (Padesát sedm.) Padesát sedm poslanců je pro.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? (Jeden.) Jeden poslanec se zdržel.
Poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice pozměňovací návrh přijali.
Nyní žádám poslance Sněmovny lidu, aby se hlasováním vyjádřili k předloženému návrhu.
Kdo souhlasí? (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Dva.) Dva poslanci se zdrželi.
Konstatuji, že Sněmovna lidu pozměňovací návrh přijala.
Vzhledem k tomu, že obě dvě sněmovny
přijaly shodné usnesení, návrh je
přijat.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Medřický: Další pozměňovací
návrh byl podán opět poslancem Soldátem.
Týká se § 21, odst. 1, písm. e). Pan
poslanec navrhuje vypustit slovo "vyjadřuje se"
a nahradit je slovy "dává souhlas". Po
bedlivé rozpravě, která proběhla na
společné schůzi výborů, bylo
konstatováno, že přijetím tohoto pozměňovacího
návrhu v podstatě činíme z rady vetující
orgán a zásadně to mění celou
koncepci tohoto návrhu zákona. V dohledné
budoucnosti, kdy budou přecházet státní
podniky na akciové společnosti, by přijetí
tohoto pozměňovacího návrhu tomu bránilo.
Ústavně právní výbory i výbory
pro plán a rozpočet jednoznačně nedoporučují
tento návrh akceptovat. Poslanec Soldát přesto
trvá na tom, aby se o návrhu hlasovalo zde ve sněmovnách.
Poslanec SL M. Soldát: Tento návrh stahuji.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Medřický: Další pozměňovací
návrhy poslance Soldáta se týkají
§ 19 (tisk 341 a tisk 390). V tisku 390, což je společná
zpráva, byl už § 19 pozměněn a
stávající text § 19, odst. 1, zní:
"Ředitele jmenuje zakladatel na základě
výběrového řízení a
po vyjádření rady." Pan poslanec ve
svém návrhu doporučuje, aby ředitele
jmenoval se souhlasem rady zakladatel na základě
výběrového řízení. Výbory
pro plán a rozpočet a ústavně
právní výbory se jednoznačným
konsensem rozhodly neakceptovat tuto připomínku
ze stejných důvodů, které jsem uváděl
u § 21 e).
Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Slyšeli jste návrh. Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s tímto návrhem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Poslanci Sněmovny lidu příslušný návrh nepřijali.
Nyní žádám o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené v České republice.
Kdo s tímto návrhem souhlasí? (Nikdo.) Nikdo.
Poslanci zvolení v České republice návrh nepřijali.
Žádám o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené ve Slovenské republice.
Kdo z nich s návrhem souhlasí? (Nikdo.) Nikdo.
Konstatuji, že obě sněmovny návrh odmítly.
Poslanec SL M. Soldát: Stahuji své další
dva návrhy.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Medřický: Další pozměňovací
návrhy už nejsou. Dovolte mi, abych vás seznámil
s jednoznačným závěrem jednání
výborů ústavně právních
i výborů pro plán a rozpočet Sněmovny
lidu a Sněmovny národů. Jednoznačný
závěr zní - přijmout návrh
zákona tak, jak byl předložen vládou
ve smyslu pozměňujících návrhů,
které jsou obsaženy v tisku 390 a které byly
předneseny ve zpravodajských zprávách.
Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Přikročíme k hlasování o návrhu jako celku.
V zasedacím sále je přítomen 161 poslanec Sněmovny lidu, 58 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice a 59 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice. Obě sněmovny jsou usnášení schopné.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů Sněmovny lidu a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet sedm.) Dvacet sedm.
Poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené v České republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku. (Padesát.) Padesát. Děkuji.
Je někdo proti? (Dva.) Dva.
Zdržel se někdo hlasování? (Osm.) Osm.
Poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené ve Slovenské republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů Sněmovny národů a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku. (Většina.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Dva.) Dva.
Také poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice zákon schválili.
Konstatuji, že zákon byl Sněmovnou národů schválen.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
schválilo zákon o státním podniku.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 167, SL
č. 257, SN č. 267)
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, nyní projednáme dva návrhy zákonů
z oblasti zahraničních hospodářských
vztahů. Prvním je