Prosím pána ministra práce a sociálnych
vecí ČSFR Petra Millera, aby návrh odôvodnil.
Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vláda národního porozumění byla po svém jmenování postavena před úkol, který nemá v naší legislativní historii obdoby. Připravit ve velmi krátkém údobí do svobodných voleb zásadní změny dosavadního politického a ekonomického systému.
Jedním z nových zákonů, kterému široká veřejnost přikládá právem velký význam, je zákon o soukromém podnikání občanů. Právě v návaznosti na tento zákon bylo nezbytné urychleně připravit také navazující změny v sociální oblasti, zejména pokud jde o nemocenské a důchodové zabezpečení podnikatelů a jejich zaměstnanců.
Dosavadní právní úprava sociálního zabezpečení přestává v nových podmínkách v řadě směrů vyhovovat, a proto je nutné se stejným datem účinnosti, jaké má mít zákon o soukromém podnikání občanů, přijmout i potřebné právní úpravy v oblasti sociálního zabezpečení. To je též hlavním cílem navrhovaného zákona. Přitom se při přípravě předloženého návrhu zákona vychází z toho, že by měl v podstatě platit pro další zamýšlený vývoj sociálního zabezpečení.
Nyní mi dovolte, vážené poslankyně, vážení poslanci, abych vás ve stručnosti seznámil s hlavními navrženými úpravami a blíže je odůvodnil.
Pokud jde o nemocenské a důchodové zabezpečení podnikatelů a jiných osob výdělečně činných, vychází se ze zásady, že pro tyto občany by měla platit obecná úprava platná pro zaměstnance s potřebnými odchylkami. Zabezpečení osob samostatně výdělečně činných se přitom bude provádět tak, jak je to běžné v jiných státech formou pojištění. Výše pojistného se navrhuje stanovit na 25 % vyměřovacího základu. Tato procentní částka byla odvozena od průměrné výše nákladů na sociální zabezpečení připadající na jednoho pracujícího s tím, že do těchto nákladů se nezahrnují některé další položky - jako jsou výdaje na přídavky na děti, na nepřímou společenskou pomoc rodinám s dětmi, na sociální péči apod.
Pokud jde o stanovení vyměřovacího základu, navrhuje se vycházet z volby pojištěnce - tzn. že osoba samostatně výdělečně činná si bude moci samostatně volit ve stanoveném rozmezí výši pojišťovacího základu, a tím i výši pojistného, ale i výši svých budoucích nároků. Tato konstrukce se volí pro nejbližší období proto, že není zatím možno vycházet ze skutečně dosahovaných příjmů. Vedle této úpravy, která představuje těžiště navrhovaného zákona, se předkládají ještě některé další návrhy.
Především se navrhuje v zákoně o sociálním zabezpečení rozšířit zmocnění pro vládu tak, aby vláda mohla zavést nejenom pravidelné zvyšování vyplácených důchodů, což dosavadní zákon umožňuje, ale aby mohla též zvyšovat tyto důchody jednorázově, aby mohla upravovat výši důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu.
Jednorázové zvýšení umožňuje pružně reagovat například na změny v oblasti cen. Předloženým návrhem zákona se dále v plném rozsahu ruší v současné době živě diskutovaný institut osobních důchodů, takže napříště nebude možno tyto důchody přiznávat. Ve shodě s návrhem zákona vláda již přijala opatření, na jehož základě se tyto důchody přestaly přiznávat. V současné době vládní komise pro přehodnocení osobních důchodů navrhla federální vládě z čistě humánních a sociálních důvodů ponechat pouze vyplácené osobní důchody, které v celkové výši nepřesáhnou hranici 2200 Kčs měsíčně.
Nad tuto hranici se odejmou všechny osobní důchody bez výjimky a každému se bude vyplácet příslušný důchod ve výši, na kterou získal zákonný nárok.
Na úseku nemocenského pojištění se navrhuje, aby pravomoc k vydávání obecně závazných právních předpisů přešla z existující ÚRO na FMPSV, které je podle jiných zákonů zmocněno vydávat prováděcí předpisy na jiných úsecích nemocenského zabezpečení.
Dosavadní situace přitom ukazuje, že některé prováděcí vyhlášky v oblasti nemocenského pojištění bude nutno novelizovat již v krátké době.
Vycházíme z toho, že legislativní činnost jako funkce státu mají vyvíjet příslušné státní orgány, a vůči nim mají mít odbory samostatné nezávislé postavení s právem oponentury, se kterým však není slučitelná spoluodpovědnost za výkon státní správy. Četnost nových oborových struktur má za následek, že dosavadní právní úprava se dostává do rozporu se současnou realitou, a je proto nutné přistoupit k jejich změně.
V předloženém vládním návrhu zákona se dále mění ustanovení o nemocenském pojištění zaměstnanců, které se týká placení pojistného, a to se zřetelem na zaměstnance soukromého sektoru, zde se obdobně vychází ze zásad, které se vztahují na novelu zákona o sociálním zabezpečení, která se týká osob samostatně výdělečných s tím, že ve výši pojistného za zaměstnance podle zákona je zahrnuto již pojistné na důchodové zabezpečení, které se současně zavádí v zákoně o sociálním zabezpečení.
Pojistné se bude odvádět z objemu vyplácených mezd a jeho výše bude činit - stejně jako u osob samostatně výdělečně činných - 25 procent.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh zákona, který vám byl předložen k projednání, je dílčí novelou poměrně malého rozsahu, která - jak jsem o tom hovořil v úvodu svého vystoupení - je vyvoláno potřebou urychleně řešit danou situaci.
Je to novela účelová, nikoliv systémová, neboť upravuje několik různých otázek, z nichž na ty nejzávažnější jsem upozorňoval. Prosím, abyste z tohoto aspektu k předloženému návrhu zákona přistupovali.
Předložený návrh zákona představuje jen první krok při uskutečňování široce koncipovaných záměrů, které vláda vyhlásila v prosinci loňského roku ve svém programu. Vláda v současné době předkládá Federálnímu shromáždění další návrh zákona, jehož obsahem bude zejména vytvoření nového systému organizace sociálního zabezpečení, který by zároveň tvořil organizační předpoklady pro další etapu, to je pro přechod na fundované hospodaření v této oblasti.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, při projednávání návrhu
zákona v jednotlivých výborech byla navržena
jeho doplnění. Doporučuji tato doplnění
akceptovat a jménem vlády vás prosím
o schválení předloženého návrhu
zákona.
Předsedající místopředseda
FS J. Šimúth: Ďakujem ministrovi Millerovi.
Návrh prerokovali všetky výbory okrem výborov
mandátových a imunitných. Prosím spoločnú
zpravodajkyňu výborov Snemovne ľudu poslankyňu
Vávrovú, aby predniesla spravodajskú zprávu.
Společná zpravodajka výborů SL poslankyně D. Vávrová: Vážený pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, vážení hosté, vláda ČSFR předložila v rámci celého komplexu ekonomických zákonů m. j. též návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 100 z roku 1988 Sb., o sociálním zabezpečení a zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců.
V oblasti sociálního zabezpečení byly provedeny ve větší míře aktuální změny v roce 1988. V důsledku zrychlených politicko-ekonomických změn však některá ustanovení neodpovídají potřebě nebo se dokonce dostaly do rozporu s jinými právními úpravami. Jak to bylo v odůvodnění zákona panem ministrem Millerem zdůrazněno, výrazný podíl na potřebě přijetí těchto změn má zejména zákon o individuálním podnikání fyzických osob, který jsme včera před půlnocí schválili.
Vládní návrh zákona byl přikázán k projednání ve všech výborech sněmoven kromě výboru mandátového a imunitního. Všechny výbory se odpovědně návrhem zabývaly a doporučily některé pozměňující návrhy, které byly v ústavně právních výborech pečlivě zvažovány. Stejně pečlivě byly zvažovány připomínky a náměty, které došly ze SNR a ČNR. Některé náměty buď nepropracované, nebo nepatřící do záměru tohoto zákona nebyly přijaty, většina však byla po shodě názorů s předkladatelem zapracována úplně nebo částečně.
Přijaté návrhy, jakož i nové návrhy na změny uplatněné poslanci při projednávání ve výborech za aktivní účasti předkladatelů, byly promítnuty do společné zprávy výborů, tisk 377, který vám byl rozdán. Změny se týkají zejména ustanovení paragrafů 11, 58, 86, 100, 145 b), 160, 169 a 177.
Protože nás všechny trápí časová tíseň, nebudu vás zdržovat podrobným popisem diskuse, která vyústila ve shodu na předloženém návrhu.
Pokud jde o ústavně právní stránku vládního návrhu, je v souladu s ústavním zákonem o čs. federaci. Podle článku 22 tohoto ústavního zákona patří do působnosti federace stanovit m. j. i jednotné zásady důchodového a nemocenského zabezpečení. Novela si nevyžádá nároky na zvýšení pracovních sil.
Pokud jde o finanční dopad, nemělo by dojít ke zvýšení nároků na státní rozpočet. Navrhuje se totiž v podstatě zachovat rozsah i úroveň zabezpečení pracovníků v pracovním poměru i na pracovníky soukromého sektoru, kteří přejdou z dosavadní formy zabezpečení do nové formy.
Nové formy pojistného budou zatím stejně jako dosud odváděny do státního rozpočtu. Pouze u soukromě hospodařících rolníků dojde k nepatrnému zvýšení výdajů na dávky, avšak za současného zvýšení příjmů státního rozpočtu. K malému zvýšení výdajů dojde u občanů, jejichž životní potřeby nejsou zabezpečeny příjmy z výdělečné činnosti nebo jinými příjmy, a kterým národní výbory nemohou zajistit vhodné zaměstnání a poskytnou jim proto peněžité a věcné dávky. Předpokládá se, že by k tomuto zvýšení mělo dojít v roce 1991 a pro uvedený rok se odhaduje potřeba posílení prostředků na sociální péči asi o 15 mil. korun.
Paní poslankyně, páni poslanci, jsem přesvědčena
o tom, že pro nejbližší dobu vládní
návrh splní úkol, který je od něho
očekáván. Jako společná zpravodajka
výborů Sněmovny lidu doporučuji sněmovně
předložený návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
100/1988 Sb. o sociálním zabezpečení
a zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění
zaměstnanců schválit ve znění
změn uvedených ve společné zprávě
výborů, tisk 377.
Předsedající místopředseda
FS J. Šimúth: Ďakujem poslankyni Vávrovej.
Slovo má spoločná spravodajkyňa výborov
Snemovne národov poslankyňa Silvanová.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně E. Silvanová: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, milí hostia, dovoľte mi, aby som ako spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov vyjadrila súhlas so spravodajskou správou spoločnej spravodajkyne výborov Snemovne ľudu poslankyne D. Vávrovej. Predložený vládny návrh, ktorým sa menia uvedené zákony, nie je rozsiahly, ale veľmi aktuálny, závažný a dotýka sa širokého okruhu občanov, pretože reaguje na súčasné politicko-ekonomické zmeny, ktoré sa musia odraziť i v sociálnej oblasti.
Uvediem príklad. Pre nemocenské a dôchodkové zabezpečenie podnikateľov a ďalších osôb samostatne zárobkovo činných bude s potrebnými odchýľkami platiť všeobecná úprava zákona o sociálnom zabezpečení s potrebnými odchýľkami.
Predložené návrhy tiež odstraňujú dlhoročnú diskriminačnú sociálnu politiku i voči jednotlivo hospodáriacim roľníkom. Sociálne zabezpečenie týchto bude postavené na úroveň zabezpečenia ostatných občanov. Výška poistného, tak, ako už hovoril pán minister, sa navrhuje na 25 % vymeriavacieho základu.
Pokladám za nutné zvýrazniť dôležitosť predkladaného návrhu uvedeného i v bode 21, v ktorom sa splnomocňuje vláda, aby svojím nariadením mohla zaviesť pravidelné zvyšovanie vyplácaných dôchodkov, ale i zvyšovanie dôchodkov jednorázovo, najmä tých, ktoré sú jediným zdrojom príjmu. Rovnako by som chcela pripomenúť zrušenie inštitútu osobných dôchodkov.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, ako spoločná spravodajkyňa výborov
Snemovne národov odporúčam schváliť
predložený vládny návrh zákona
s úpravami, uvedenými v spoločnej správe
výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač
377.
Předsedající místopředseda
FS J. Šimúth: Ďakujem poslankyni Silvanovej.
Písomne sa do rozpravy prihlásil poslanec Maštálka.
Dávam mu slovo.
Poslanec SL J. Maštálka: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, návrhy úprav zákonů o sociálním zabezpečení a nemocenském pojištění, vyplývají z požadavků řešit nemocenské a důchodové zabezpečení soukromých podnikatelů, jejich zaměstnanců a dalších samostatně výdělečně činných osob při obnově soukromého sektoru, v návaznosti na návrh zákona o individuálním podnikání fyzických osob. Rozsah jejich zabezpečení a okruh dávek bude shodný jako pro pracovníky v pracovním poměru. Proto se navrhuje, aby tito občané přispívali odpovídající částkou, rovnající se výši nákladů připadající na sociální zabezpečení jednoho pracujícího. Do těchto nákladů však nejsou zahrnuty výdaje na nepřímou společenskou pomoc rodinám s dětmi, výdaje na přídavky na děti, mateřský příspěvek apod., které by měl i v budoucnu při přechodu na samostatné financování nemocenského a důchodového zabezpečení hradit stát.
S ohledem na tuto skutečnost je navrhovaná sazba pojistného ve výši 25 % z vyměřeného základu úhrnu mezd jako příspěvek na nároky nemocenského a důchodového zabezpečení reálná a objektivní.
Příslušná navazující právní norma by měla zakotvovat povinnost pro všechny hospodářské subjekty zaměstnávat občany se změněnou pracovní schopností s tím, že pokud tyto občany zaměstnají, měla by jim být dána možnost uplatnit slevu z daňových povinností.
Jako pozitivní lze hodnotit převedení pravomocí bývalé Ústřední rady odborů v oblasti nemocenského pojištění a nemocenských dávek na ministerstvo práce a sociálních věcí a republiková ministerstva zdravotnictví, ale s tím, že celý systém je nutno v nejbližším období organizačně a metodicky vyřešit, aby mohla být uplatněna kontrola realizace navržených změn, která by se měla obejít bez dopadu na státní rozpočet.
V návrhu na úpravu zákona o sociálním zabezpečení jsou uvedeny některé další dílčí změny, které bych chtěl plně podpořit, a to zejména: zrušení institutu osobních důchodů, rozšíření zmocnění způsobování důchodů nejen se zřetelem na růst mezd a jiných pracovních příjmů, ale i se zřetelem na úpravy cen a změn životních nákladů, dále zmocnění federální vlády ke zvyšování hranic důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmů, a k jednorázovému zvýšení vyplácených důchodů.
Přijetí zákona, kterým jsou převážně stanoveny pouze obecné zásady pro řešení sociálního zabezpečení občanů, podporuji, ale s tím, že bude doplněn o prováděcí předpis o sociálním zabezpečení samostatně výdělečně činných občanů, ale i k dalším otázkám.
Měl bych poznámku mimo tento zákon. Jako
lékař chápu, že léčba
hladem může být prospěšná,
ale myslím si, že bychom pro ni mohli vybrat jiné
místo než je Federální shromáždění.
Proto bych se přimlouval za prodloužení otevírací
doby místního stravovacího zařízení.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda FS J. Šimúth: Ďakujem. Určite sa musíme prispôsobiť flexibilnejšie podmienkam, v ktorých pracujeme.
Spýtam sa ešte, kto z poslancov chce vystúpiť
v rozprave? Prosím, poslanec Konvit.
Poslanec SN J. Konvit: Vážené Federálne zhromaždenie, mám len dve otázky na pána ministra Millera.
Som jeden z mála žijúcich občanov, ktorí dostali vyznamenanie od prezidenta republiky pred rokom 1948. Osobné dôchodky, ako sme počuli - nemožno zvyšovať - boli zrušené. Chcem sa len opýtať, či sa bude zohľadňovať vyznamenanie nielen pre mňa, ale pre niekoľko ešte žijúcich, ktorí dostali vyznamenanie od prezidenta Beneša. Konkrétne ja som dostal vyznamenanie - vojenskú medailu prvej triedy, ktorú mi osobne odovzdával generál Svoboda na Bradle v apríli 1947.
Druhá otázka. Som držiteľom osvedčenia
známej "dvestopäťdesiatpäťky"
ako priamy účastník Slovenského národného
povstania. Či v novom dôchodkovom zabezpečení
sa počíta - tak ako v starom - so zvýšením
o 100, resp. keď bol vyše šesť mesiacov účastníkom,
o 200 Kčs? Vopred ďakujem za odpoveď.
Předsedající místopředseda
FS J. Šimúth: Ďakujem. Je ešte
niekto, kto chce vystúpiť v rozprave? Prosím,
poslanec Kulan.
Poslanec SN P. Kulan: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni poslanci, ja len krátko, stručne a jasne, pretože pre krátkosť času sa nepodarilo získať kompletné materiály o jednej kategórii pracovníkov, ktorí až do dnešnej doby boli tak trošku enfant terrible v tejto spoločnosti, ide o profesionálnych potápačov. Je ich veľmi málo, ide asi o 300 ľudí. Ide o to, že títo pracovníci pracujú v skutočne strašných podmienkach, keď si uvedomíte, že aj keď sú zaradení do prvej pracovnej kategórie, k tomu, aby v tejto kategórii mohli byť zaradení aj dôchodkovo, potrebujú odpracovať 20 rokov v tejto profesii. Z praktického hľadiska je to nemožné. Väčšina z nich končí po 15 rokoch s trvalým poškodením zdravia. Opakujem to znova, nepodarilo sa mi zohnať kompletné materiály a podklad na podloženie tohto tvrdenia, a to z dôvodu, že vlastne lekárske zabezpečenie sa robí vždy ako lekárske zabezpečenie skôr náhradné. Robí to pokiaľ ma pamäť neklame, ústav pre leteckú medicínu tu v Prahe.
Prosím vás, toto vystúpenie berte len ako
upozornenie na to, že títo ľudia tu reálne
existujú, že sú pre zabezpečenie mnohých
energetických uzlov nevyhnutne potrební a že
bude nutné sa znovu k tejto otázke vrátiť.
Ale k tomu by som sa rád vrátil s pánom ministrom
osobne. Takže toto považujte len ako malé upozornenie,
že títo ľudia tu žijú a pracujú,
jednak či už na povodí Vltavy, jednak či
už na povodí Váhu. Alebo na iných povodiach.
Takisto v hlavnej banskej základnej službe, kde sa
nemalou mierou podieľajú na zabezpečení
týchto energetických blokov. Ďakujem.
Předsedající místopředseda FS J. Šimúth: Ďakujem. Praje si ešte niekto vystúpiť v rozprave? (Nikdo se nehlásil.) Nikto. Rozpravu týmto považujem za skončenú.
Prosím pána ministra Millera, či hodlá
odpovedať na otázky?
Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážené poslankyně, vážení poslanci, poslanec Maštálka a invalidní občané: Tuto problematiku budeme řešit v zásadách zákona o zaměstnanosti - to je zaměstnávání a zvýhodňování zaměstnavatelů, kteří budou zaměstnávat tyto občany. Budou to řešit zásady zákona o zaměstnanosti, které byly schváleny, v současné době připravuje ministerstvo práce a sociálních věcí paragrafované znění.
Pokud se týče vyznamenání, nepočítáme se žádným zvýhodněním za toto vyznamenání.
Pokud se týče osvědčení za "Dvěstěpadesátku", budeme předkládat patřičné návrhy, které zde budete schvalovat, takže s tímto se počítá.
Pokud se týče profesionálních potápěčů
po dvaceti letech, domnívám se, že tam je první
důchodová kategorie, nicméně samozřejmě
snížení věkové hranice nezávisí
na úsudku ministerstva práce a sociálních
věcí, ale potřebujeme k tomu podklady od
ministerstva zdravotnictví. Žádám tedy,
aby si potápěči tyto potřebné
doklady získali.