Čtvrtek 19. dubna 1990

12

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 157/1989 Zb., o dôchodkovej dani - tlač 337 - a spoločnú správu výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač č. 384.

Výkladom tohto návrhu federálnej vlády bol poverený minister financií pán Ing. Václav Klaus. Prosím, máte slovo.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení hosté. Projednávaný vládní návrh zákona sleduje především tři základní věci:

1. Stanovení odpovídajícího zdanění subjektů individuálního podnikání zapsaných do podnikového rejstříku.

2. Objektivizaci zdaňování společenských organizací zabývajících se běžnou hospodářskou činností.

3. Provedení nezbytných a účelných racionalizačních opatření.

K prvnímu bodu. O provozování samostatné výdělečné činnosti jednotlivými občany je v současné době značný zájem. Svědčí o tom i to, že například ve srovnání s rokem 1988 se ztrojnásobil počet povolení národních výborů k poskytování služeb a provozování dalších činností jednotlivými občany. Těchto povolení je v současné době vydáno téměř 150 000. Očekáváme, že k výraznému rozšíření tohoto podnikání dojde po včerejším schválení zákona o soukromém podnikání občanů.

To vyžaduje urychleně upravit i systém jeho zdaňování. Zatímco na provozovnách tohoto podnikání v menším rozsahu se má vztahovat daň z příjmu obyvatelstva, podle nově navrhovaného zákona, který bude předložen vládou Federálnímu shromáždění v nejbližší době a bude se na něj vztahovat pojistné nemocenského pojištění, na subjekty individuálního podnikání zapsané do podnikového rejstříku se bude vztahovat důchodová daň podle dnes projednávaného návrhu zákona. Čili podle zákona o soukromém podnikání občanů se na všechny podnikatele zapsané do podnikového rejstříku budou vztahovat ustanovení právních předpisů upravující práva a povinnosti právnických osob.

Na toto ustanovení navazuje i předložený vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 157/1989 Sb., o důchodové d ani. Tím budou i pro tuto oblast podnikání vytvořeny relativně stejné daňové podmínky jako se vztahují na organizace zabývající se obdobnými činnostmi.

K druhému základnímu bodu : další oblastí navrhované právní úpravy je objektivizace zdaňování společenských organizací zabývajících se hospodářskou činností. Podle dosud platného zákona jsou od důchodové daně osvobozeny vyšší orgány společenských organizací sdružených v bývalé Národní frontě, jakož i jejich podniky a hospodářská zařízení rozpočtově napojená na ústředí těchto organizací. Přechodně pro rok 1990 se navrhuje, aby se dosavadní daňové osvobození vztahovalo na všechny orgány společenských organizací i na jejich podniky a hospodářská zařízení, a to bez zřetele na to, zda byly nebo jsou sdružené v Národní frontě. Toto osvobození se však již nemá ani letos vztahovat na politické strany a hnutí, jakož i na jejich podniky a hospodářská zařízení.

V rámci objektivizace finančních vztahů u všech společenských organizací se s účinností od r. 1991 navrhuje zcela zrušit dosavadní daňové osvobození, a to především proto, že rozsah hospodářské činnosti i příjmů z jejího provozování je značně rozdílný a osvobození od daně dává jednotlivým politickým stranám a hnutím a společenským organizacím nestejné výhody. Rozsah těchto nepřímých dotací ze státního rozpočtu lze jen velmi obtížně zjistit, což je v rozporu s naším základním požadavkem průhlednosti, transparentnosti, vztahu státu k politickým stranám a hnutím a společenským organizacím.

V rámci úsilí o vytvoření jednotného ekonomického prostředí je navrhované opatření nezbytné. Nelze na jedné straně zavádět přísná rozpočtová omezení hospodářským subjektům a na druhé straně umožnit politickým stranám a ústředním orgánům společenských organizací vytváření nezdaněných příjmů v důsledku neomezeného rozšiřování hospodářské činnosti. K zamezení případných tvrdostí bude v odůvodněných případech možné jednotlivým společenským organizacím poskytovat přiměřenou daňovou úlevu, a to zejména ve vazbě na úroveň dotací poskytovaných ze státního rozpočtu a ve vazbě na jejich celospolečenské poslání.

Daňové osvobození se zatím navrhuje ponechat pouze u společenských organizací, které zabezpečují výběrovou rekreaci, a u podniku Sazka, jehož veškeré čisté příjmy ze sázkové činnosti jsou podle loterijních podmínek používány výhradně na financování veřejně prospěšných činností v oblasti tělovýchovy a kultury.

Dosavadní poznatky z uplatňování důchodové daně u základních organizací, společenských organizací, ukazují na značnou obtížnost při snaze vymezit druhy činnosti, z nichž by příjmy neměly být předmětem důchodové daně. Proto se navrhuje zrušit dosavadní vymezení těchto činností v prováděcí vyhlášce a současně zvýšit hranici hrubých příjmů, do níž nebudou tyto organizace zdaňovány, z dnešních 250 000 Kčs na 500 000 Kčs. To přispěje nejen k zjednodušení správy daně a k odstranění různých sporů, ale nepochybně i k podpoře doplňkové hospodářské činnosti, zejména u základních organizací menšího rozsahu.

U ostatních subjektů, u nichž důchodové dani podléhají pouze příjmy z trvalé hospodářské činnosti, není nutné provádět zásadnější změny, protože stávající právní úprava se osvědčila.

Další významnou změnou je to, že se v úsilí o zvýšení ekonomické účinnosti a k zamezení nežádoucím spekulacím navrhuje podmínit používání zvýhodněné 40 % sazby důchodové daně u podniků se zahraniční majetkovou účastí minimálně 30% podílem této zahraniční účasti. Tím se má zamezit tomu, aby i sebemenší zahraniční majetková účast zakládala nárok na daňové zvýhodnění.

Současně se navrhují i některá dílčí racionalizační opatření podrobněji rozvedená v důvodové zprávě.

Celkově bych chtěl říci, že si je vláda vědoma toho, že jde pouze o dílčí, avšak časově neodkladnou právní úpravu, která má přispět k urychlenému rozvoji individuálního podnikání, zejména v oblasti služeb a různých doplňkových činností a k nezbytnému sjednocení finančních vztahů u všech subjektů zabývajících se hospodářskou činností.

Současně považuji za účelné informovat vás o tom, že v zájmu zkvalitnění a prohloubení správy a kontroly všech odvodů a daní bylo rozhodnuto o vytvoření daňových úřadů, a to již k 1. lednu 1991.

V současné době totiž dochází k značným daňovým únikům, a proto jsou přijímána opatření k jejich zamezení již v rámci stávajícího uspořádání daňové správy.

Závěrem bych chtěl poděkovat vedení Federálního shromáždění a zejména všem poslankyním a poslancům za jejich aktivní účast na projednávání a zkvalitnění navrhované právní úpravy.

Jménem vlády vám doporučuji, abyste s návrhem tohoto zákona vyslovili souhlas. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Šimúth: Ďakujem pánu ministrovi Klausovi.

Návrh prerokovali výbory ústavno právne, branné a bezpečnostné, pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod a pre poľnohospodárstvo a výživu obidvoch snemovní, ktoré určili společných spravodajcov, a to členku výboru pre plán a rozpočet ing. Dagmar Frýbortovú a člena ústavnoprávneho výboru prof. ing. Viktora Sidora.

Prosím spoločnú spravodajkyňu výborov Snemovne národov ing. Dagmar Frýbortovú, aby predniesla spravodajskú správu.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně D. Frýbortová: Vážené poslankyně, vážení poslanci, jedním z předpokladů pro rozvoj individuálního podnikání je i úprava daní. Sledují se v zásadě stejné daňové podmínky jako pro podnikání právnických osob.

Poplatníky důchodové daně a daně z objemu mezd se stanou ti podnikatelé, kteří budou zapsáni do podnikového rejstříku, to znamená, kteří docílí stanovenou hranici příjmů nebo překročí stanovený počet zaměstnanců, popřípadě, kteří se zapíší do podnikového rejstříku, i když jim tuto povinnost zákon taxativně neukládá. Jde o to, aby vztah mezi podnikatelem a státem byl z daňového hlediska totožný se vztahem podniku s obdobnou činností a státem tak, jako to předpokládá pro tuto skupinu podnikatelů návrh zákona o podnikání soukromých osob.

Další oblastí úprav je zdaňování společenských organizací, především pokud jde o ústřední orgány a nižší orgány společenských organizací a o podniky a hospodářská zařízení zřízené ústředními orgány k obstarávání hospodářské činnosti společenských organizací, kde vládní návrh zákona obsahuje zrušení dosavadního daňového osvobození, a to ve dvou etapách, kde do příjmů z trvalé hospodářské činnosti by se neměly započítávat příjmy z činností, které se omezují na plnění jejich základního poslání. Pro rok 1990 se navrhuje dosavadní daňové osvobození, aby se vztahovalo na všechny orgány společenských organizací a jejich hospodářská zařízení bez ohledu na to, zda byly sdružené v Národní frontě, s výjimkou politických stran, hnutí, jejich podniků a hospodářských zařízení, kde se navrhuje osvobození zrušit už pro tento rok a tím aspoň částečně vyrovnat ekonomické podmínky těchto stran, jejichž zdroje z hospodářské činnosti jsou velmi rozdílné.

Od 1. ledna 1991 se navrhuje úplné zrušení daňového osvobození pro všechny orgány společenských organizací včetně jejich podniků a hospodářských zařízení. Výjimky tady přede mnou vyjmenoval pan ministr Klaus. Za velice důležitou považujeme další úpravu, která se týká výše sazby důchodové daně pro podniky s majetkovou účastí s tím, aby zvýhodněná 40 % sazba se vztahovala pouze na ty z nich, u nichž podíl zahraničního kapitálu činí alespoň 30 % a odstranila, respektive umožnila to, aby nedocházelo ke zneužívání této výhody. Stačil by jedno až dvouprocentní podíl zahraničního kapitálu.

Předložený návrh zákona obsahuje dále ještě některá racionalizační opatření. Vládní návrh zákona 157/1989 Sb., o důchodové dani (tisk 337) byl projednán v šesti výborech, byly vzaty v úvahu v ústavně právním výboru připomínky České národní rady a Slovenské národní rady. Všechny jsou zahrnuty ve společné zprávě (tisk 384), která leží před vámi.

Chtěla bych ještě upozornit na připomínku z výboru pro plán a rozpočet, kdy doporučujeme, aby bylo přihlédnuto při aplikaci zmocňovacího ustanovení k těmto třem připomínkám.

1. U všech subjektů důchodové daně odvodu do státního rozpočtu a zemědělské daně, které zaměstnávají více než 30 % občanů se změněnou pracovní schopností, s těžším zdravotním postižením poskytnout v rámci daných zákonných zmocnění na základě organizací nebo orgánů chránících zájmy občanů se změněnou pracovní schopností, přiměřené slevy z odvodů a zdanění ze zisku.

2. V prováděcí vyhlášce k zákonu o důchodové dani § 7 odst. 2, zvýšit přepočet pracovníků se změněnou pracovní schopností, s těžším zdravotním postižením z dvojnásobku na trojnásobek.

3. Výbor dále požaduje, aby absolutně vyjádřené částky v zákoně uvedené podléhaly valorizaci. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Šimúth: Ďakujem poslankyni ing. Frýbortovej. Slovo má spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu profesor Viktor Sidor.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Sidor: Vážený pán predseda, vážené poslankyne, vážení poslanci, predložený návrh zákona o dôchodkovej dani (tlač 337) bol prerokovaný v desiatich výboroch obidvoch snemovní Federálneho zhromaždenia a vo výboroch Českej a Slovenskej národnej rady. Ich pripomienky a podnety sú zohľadnené v spoločnej správe výborov, ktorú máte k dispozícii pod číslom tlače 384.

Z ústavnoprávneho hľadiska je úprava dôchodkovej dane zákonom Federálneho zhromaždenia stanovená článkom 12 ods. 2 zákona č. 143/1968 Zb., o československej federácii.

Ako spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu sa pripájam k spravodajskej správe poslankyne Frýbortovej a odporúčam návrh zákona o dôchodkovej dani (tlač 337) schváliť v znení spoločnej správy (tlač 384).

Předsedající místopředseda FS J. Šimúth: Ďakujem poslancovi Sidorovi. Písomne sa do rozpravy neprihlásil dosiaľ nikto. Chce niekto vystúpiť v rozprave? Poslanec Trško.

Poslanec SN Š. Trško: Vážené predsedníctvo, vážené poslankyne, vážení poslanci, vážení hostia, vo februári t. r. som pri príležitosti kontroly programového vyhlásenia vlády vystúpil s návrhmi na legislatívne a ekonomické zabezpečenie športu a telovýchovy v našej republike. V tejto súvislosti sa na mňa obrátili funkcionári najvyšších telovýchovných orgánov na Slovensku i funkcionári ďalších spoločenských organizácií (či podľa nového zákona Združenie občanov) v mojom volebnom obvode s konkrétnymi návrhmi.

Na svoj diskusný príspevok som od vlády, hoci som položil konkrétne otázky, doteraz nedostal odpoveď. Odpoveď mi dal až návrh tohto zákona a vystúpenie ministra financií pána Klausa. Z tohto dôvodu by som chcel vysloviť menom funkcionárov základných organizácií Združenia občanov i v mene svojom podporu tomuto zákonu. Zároveň však chcem poukázať na potrebu širšie formulovanej potreby ekonomického zabezpečenia hlavných spoločenských organizácií v našej republike a nadväznosti na štátny rozpočet našej federácie.

Předsedající místopředseda FS J. Šimúth: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Nikdo se nehlásil.) Nikto. Žiada si slovo pán minister Klaus? (Nežádá.) Nežiada. Žiadajú si ešte slovo spravodajcovia? (Nežádali.) Nie. Môžeme teda prikročiť k hlasovaniu. Ako pri predchádzajúcom návrhu platí pri schvaľovaní tohto zákona zákaz majorizácie.

V zasadacej sieni je v Snemovni ľudu prítomných 121 poslancov, v Snemovne národov zvolených v Českej republike je 49 a rovnaký počet poslancov je v Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike. Obidve snemovne sú uznášenia schopné.

Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej republike.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov snemovne a podľa odporúčania spoločnej spravdajkyne výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej republike zákon schválili.

Žiadam poslancov, zvolených v Českej republike zo Snemovne národov o hlasovania.

Kto súhlasí? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Poslanci Snemovne národov schválili predložený návrh zákona.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov a podľa odporúčania spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Čtyři.) Štyria.

Poslanci Snemovne ľudu zákon schválili.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie schválilo zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon číslo 157/1989 Zb., o dôchodkovej dani.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 173, SL č. 263, SN č. 273)

Ďalej máme na programe

13

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa devízový zákon číslo 162/1989 Zb., (tlač 342) a spoločnú správu výborov Snemovne ľudu a výborov Snemovne národov (tlač 376).

Prosím ministra financií pána Ing. Václava Klausa, aby odôvodnil návrh, ktorý parlamentu predložila federálna vláda.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené Federální shromáždění, přesto, že devizový zákon č. 162/1989 Sb. byl schválen poslanci Federálního shromáždění - jako mé první vystoupení v této budově - teprve 13. prosince loňského roku a vstoupil v účinnost 1. ledna 1990, předkládáme již dnes návrh na jeho novelizaci.

Důvodem jsou uskutečňované změny v podnikatelské činnosti v naší zemi; zejména možnost individuálního podnikání fyzických osob ve velmi širokém okruhu činností. Tyto osoby se budou účastňovat devizově právních vztahů nejen jako občané, ale i jako podnikatelé, tj. v rámci činnosti velmi blízké nebo totožné s hospodářskou činností právnických osob.

Má-li být respektována zásada, že všechny podnikatelské subjekty v tuzemsku by měly mít pokud možno stejné podmínky, je třeba maximálně sjednotit i práva, povinnosti a chování individuálních podnikatelů z hlediska devizových předpisů s ostatními hospodářskými subjekty. Návrh novely devizového zákona proto stanoví i pro soukromé podnikatele nabídkovou povinnost ve výši 30 % získaných devizových prostředků.

Záměr jednotnosti podmínek ve vztahu k centrálnímu devizovému zdroji bude dodržen jen v tom případě, bude-li přijata nabídková povinnost jak pro individuální podnikatele, tak pro podniky se zahraniční majetkovou účastí.

Vyjadřuji své přesvědčení, že podmínky pro individuální podnikatele i pro podniky se zahraniční majetkovou účastí nejsou pro tyto typy podnikání ve srovnání se státními podniky v žádném případě nepříznivé a odrážejí současnou ekonomickou situaci v naší zemi. Říkám to proto, že jsem si vědom toho, že zejména v ústavně právním výboru byly ze strany poslanců vysloveny k této problematice určité námitky. Ústavně právní výbor se postavil za maximální podporu živnostenského podnikání.

Omezení, vycházející z nabídkové povinnosti, jsou v každém případě přechodná a budou postupně rušena pro všechny typy podniků a doufáme, že bude-li rychle realizována právě připravovaná ekonomická reforma, že toto zrušení může nastat poměrně velmi brzy.

Novela devizového zákona, jejíž těžiště spočívá v úpravě ustanovení týkající se podnikání fyzických osob, využíváme ještě k tomu, abychom do ní promítli změny, které byly přijaty v kurzové oblasti po 1. lednu 1990. Částka, která u fyzických osob nepodléhá nabídkové nebo soustřeďovací povinnosti a kterou mohou občané v cestovním styku volně vyvážet a spotřebovat v zahraničí, se navrhuje zvýšit z 1000 na 2000 korun.

Ve výboru pro plán a rozpočet bylo přijato usnesení zvýšit tuto částku až na 5000 korun. Zdá se nám toto relativně vysoké, a proto i nadále doporučuji setrvat u našeho původního návrhu, tj. 2000 korun.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP