Středa 28. března 1990

Chtěl bych využít této příležitosti k tomu, abych vás informoval, že na základě předchozího jednání vlády ČSSR byla přijata i některá zásadní omezující opatření zabezpečující ochranu vnitřního československého trhu před nezdravým vykupováním zahraničními pseudoturisty v tom směru, že byla na úrovni ministrů přijata jednoznačná dohoda, že československá strana nebude z polské strany přebírat žádné vlaky, které budou obsazeny nad stanovenou technickou kapacitu. K tomu, abychom umožnili polským občanům hladký a tranzitní průjezd Československem bylo po dohodě s ministerstvem zahraničního obchodu, s Ústřední celní správou, přijato opatření, že Československo zavede systém mimořádných tranzitních vlaků, v nichž budou polští cestující odbavováni pouze pasově, nikoli celně, a za doprovodu československých celních orgánů budou projíždět československým územím bez možnosti vystupovat v Československu a bez možnosti neoprávněně tímto způsobem poškozovat československý trh.

Současně byla provedena některá další dopravní opatření v součinnosti s ministerstvem vnitra; s panem ministrem Sacherem jsme dohodli i určitou regulaci individuálního silničního cestovního ruchu, kromě výrazného zpřísnění celních kontrol a celních postihů za případné celní přestupky. Na vybraných silničních trasách budou prováděny i zesílené kontroly, které by měly zajistit důsledné dodržování československých dopravních předpisů a také běžnou kontrolu silničních vozidel, která by měla vést k tomu, že vozidla v neodpovídajícím technickém stavu nebudeme na území Československa pouštět. Tolik o omluvě mé dočasné nepřítomnosti.

Nyní mi dovolte, abych jménem federální vlády předložil návrh dílčí novely zákona o civilním letectví, který vychází ze zásad programového prohlášení vlády a koresponduje s probíhajícími změnami v naší společnosti.

Návrh novely vede k odstranění monopolu a patří do souboru nově zpracovávaných právních předpisů, které mají umožnit rozvoj podnikání.

Dosavadní právní pojetí leteckého zákona umožňovalo totiž provádět leteckou dopravu a letecké práce pouze organizacím založeným federálním ministerstvem dopravy. Ostatní organizace, i když vlastnily letadla, mohly tuto činnost provádět výhradně pro svou vlastní potřebu, nikoliv však za úplatu jako dopravu veřejnou.

V současné době se rozšiřuje počet žádostí organizací o povolení k provozování některých placených leteckých služeb veřejnosti, jako např. letecké snímkování, přeprava zboží, ale i nepravidelná přeprava osob. Zájem o podnikání v letecké dopravě mají i nově se přetvářející společenské organizace orientované na letecký sport, které by tímto způsobem mohly získat prostředky pro svou činnost.

Navrhovaná dílčí novela zákona o civilním letectví je okamžité opatření, reagující na situaci a umožňující provozovat leteckou dopravu a poskytovat letecké práce také dalším organizacím a ve vazbě na připravovaný zákon o živnostenském podnikání dává také možnost poskytovat letecké práce po živnostensku jednotlivým občanům. Navrhovaná právní úprava si nevyžádá žádné finanční náklady ani organizační nebo jiná opatření, upravuje pouze dílčí a v současnosti pro novelizaci nejaktuálnější část zákona.

Zákon o civilním letectví je svou povahou normou správního práva a je v současné době analyzován ve všech svých částech, je porovnáván s právními předpisy evropských zemí, které mají vyspělou leteckou dopravu a na základě takto provedené analýzy bude následně připravena celková nová právní úprava civilního letectví, odpovídající změněné politicko-hospodářské situaci v naší zemi..

Vzhledem k těmto uvedeným skutečnostem doporučuji novelu zákona o civilním letectví schválit, a to i s doplněním textu o umožnění podnikání jednotlivým československým občanům podle návrhu ústavně právních výborů Federálního shromáždění.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem pánovi ministrovi Podlenovi. Návrh prerokovali výbory ústavnoprávne a výhory pre priemysel, dopravu a obchod obidvoch snemovní. Prosím spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu poslanca Stanislava Zamazala, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec S. Zamazal: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o civilním letectví zde dostatečně zdůvodnil ministr dopravy ČSSR ing. František Podlena, a proto se nebudu jeho zdůvodněním zabývat. Návrh tohoto zákona projednaly výbory pro průmysl, dopravu a obchod, ústavně právní výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů a vyslovily s ním zásadní souhlas. Doporučily pouze, aby v článku 1 hod 2 na návrh ústavně právního výboru Slovenské národní rady § 53 odst. 2 za slova "v odst. 1" se doplnila slova "a českoslovenští státní občané" a dále na konci odstavce aby byla doplněna slova "nebo občané". Doporučuji proto jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu, aby sněmovna vyslovila s návrhem souhlas, včetně úprav, které jsem přednesl.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslancovi Zamazalovi. Slovo má spoločný spravodajca výborov Snemovne národov poslanec Ladislav Mráz.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec L. Mráz: Vážený pán predseda, vážené poslankyne, vážení poslanci, predložená čiastková novela zákona o civilnom letectve je po takmer päťnástich rokoch ďalším návrhom zákona, ktorý upravuje oblasť civilného letectva.

Posledná novelizácia zákona o civilnom letectve, uskutočnená v roku 1976, predovšetkým reagovala na vlnu terorizmu a posilnila ochranu pozemných leteckých zariadení - hlavne letísk, a to vytvorením zboru ozbrojenej ochrany letísk.

Teraz predkladaná novela zákona o civilnom letectve reaguje na nové spoločenské premeny. V jednoduchej forme urýchlene vytvára základné podmienky pre podnikanie v leteckej doprave a v leteckých prácach aj pre ďalšie hospodárske subjekty.

Zákon o civilnom letectve je predovšetkým normou správneho práva. Jeho ustanovenia hlavne slúžia k regulácii všetkých užívateľov československého vzdušného priestoru, k stanoveniu základných zásad preukazovania prevádzkovej bezpečnosti a skúšok lietadiel, k stanoveniu základných podmienok spôsobilosti leteckého personálu a základných podmienok pre výstavbu a vybavenie civilných letísk a ďalších pozemných zariadení.

Navrhovaná novela zákona o civilnom letectve doplňuje uvedený okruh doterajších právnych úprav o skutočnosti, potrebné pre posúdenie spôsobilosti alebo schopnosti žiadateľa a leteckú dopravu, alebo letecké práce, aby tieto činnosti boli prevádzané fundovane a v snahe ponúknuť čo najkvalitnejšie služby.

Letectvo poskytuje nielen rýchle spojenie, prevažne so zahraničím, ale dáva i možnosti v rámci športového využitia, a nie je zanedbateľné ani výchovné pôsobenie na mládež, najmä pri využívaní nových jednoduchých a ľahkých typov lietadiel, ako sú závesné klzáky, ultraľahké lietadlá a pod.

Navrhovaná úprava leteckého zákona umožní prevádzkovateľom lietadiel už nielen lietať pre vlastnú potrebu, ale poskytovať aj leteckú dopravu a letecké práce podnikateľským spôsobom, po udelení súhlasu Federálneho ministerstva dopravy.

Aj keď sa počíta ešte v tomto roku s celkom novou právnou úpravou v civilnom letectve, navrhujem nečakať na túto úplnú novelu a odporučujem Snemovni národov predloženú novelu schváliť. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslancovi Mrázovi. Otváram diskusiu k tomuto bodu programu. Kto z poslancov chce vystúpiť v rozprave?

(Faktická připomínka ze sálu: Prosím, aby zpravodaj zopakoval navržené úpravy, nestačil jsem si je poznamenat.)

Společný zpravodaj výborů SL poslanec S. Zamazal: Přečtu celý odstavec 2 § 53:

Jiné organizace než jsou uvedeny v odst. 1 a českoslovenští státní občané mohou provozovat za úplatu leteckou dopravu nebo vykonávat letecké práce pouze se souhlasem federálního ministerstva dopravy, vydaným na základě žádosti organizace nebo občana.

Mám dotaz, v doplňku se hovoří o československých státních občanech. Měly by tam být napsány fyzické osoby, aby to umožnilo případně provozování i soukromým osobám ze zahraničí. Je to můj návrh.

Předsedající předseda SN J. Stank: Chce sa k tomu vyjadriť predseda ústavnoprávneho výboru JUDr. Masopust?

Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové, každá z poslankyň a každý z poslanců má právo podávat pozměňovací návrh, a tak se také stalo. V tomto smyslu je třeba návrh, který tu byl přednesen, jako pozměňovací vzít a dát o něm hlasovat. I touto věcí jsme se ovšem na společné schůzi ústavně právních výborů zevrubně zabývali. Nejde tady o nic menšího, než o otevření - jestli se mohu tak vyjádřit - leteckého trhu na území Československa, přesněji ve vnitrozemských leteckých službách, cizím fyzickým osobám, eventuálně cizím právnickým osobám. Zabývali jsme se tím velmi vzevrubně a po zralé úvaze i po vyslechnutí stanoviska navrhovatele jsme tuto myšlenku odmítli. Proto nefiguruje ve zpravodajských zprávách. To, co jsme tady vyslechli, je pozměňovací návrh, s nímž se společná schůze ústavně právních výborů neztotožňuje.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem JUDr. Masopustovi. Je teda jasné, že pozmeňovací návrh, ktorý tu predniesol poslanec Macek, už bol prerokovaný v ústavnoprávnych výboroch, ktoré ho neprijali. Pýtam sa poslanca Macka, či trvá nasvojom návrhu? (Ano.) Trvá.

Musíme teda hlasovať o tomto pozmeňovacom návrhu. Hlási sa poslanec Macek.

Poslanec SL J. Macek: Žádám pana ministra, aby to zdůvodnil, protože to neprošlo všemi výbory a nemůžeme to znát. Jestli tato námitka byla, bylo povinností zpravodaje, aby tuto věc zdůraznil.

Ministr dopravy ČSSR F. Podlena: Dámy a pánové poslanci, i my jsme se podrobně zabývali celou touto problematikou, a to jak z hlediska československých občanů, tak z hlediska fyzických osob, tedy s případnou možností dát toto právo i občanům zahraničním. Pokud tato věc nebyla v původním znění návrhu ve vazbě na československé občany, vycházeli jsme z toho, že by tento zákon měl být projednán souběžně, anebo následně se zákonem živnostenským, umožňujícím soukromé podnikání. Vzhledem k časové posloupnosti přijímaných zákonů je potřeba přijmout doplnění ve znění ústavně právních výborů tak, jak bylo předneseno ve vazbě na československé občany.

Pokud se týká zahraničních občanů, přece jen otázka letecké dopravy je svébytná v celé dopravní soustavě a souvisí i celou řadou dalších otázek. Navrhovaná právní úprava, navrhované pozměnění, které by dávalo kromě československým občanům právo také fyzickým osobám zahraničním, není v tomto směru v mezinárodním právu obvyklé. Chci podpořit návrh ústavně právních výborů, že takovéto řešení odpovídá současným zvyklostem a mezinárodním normám v oblasti civilního letectví. Děkuji.

Poslanec SL J. Macek: Chtěl bych se vyjádřit ke stanovisku pana ministra. Můj návrh vychází z toho, že zkušenosti s individuální dopravou v Československu nejsou žádné a zahraniční osoby, které by pochopitelně musely být prověřeny našimi orgány, by byly větší zárukou toho, že bude zaručena bezpečnost dopravy. Je to také otázka strojového parku apod.

Předsedající předseda SN J. Stank: Takže trváte na svojom návrhu? (Ano.) Ano. Po vystúpení navrhovateľa a predsedu ústavnoprávneho výboru, ktorý neodporúča tento návrh, poslanec Macek trvá na jeho prerokovaní. Budeme o tom hlasovať. Poslanec Kocáb má ešte faktickú pripomienku.

Poslanec SL M. Kocáb: Vážení přítomní, chtěl bych využít možnosti a zeptat se ministra Podleny, jestli by bylo možné připustit provozování letectví československých občanů v kombinaci s cizími občany. Myslím, že by to bylo řešení. Rozhodně bych nebyl proto, aby mohl podnikat čistě cizinec, ale v kombinaci by to asi bylo možné, protože kapitál na letectví se nedá sehnat v této době z našich zdrojů.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem. To zrejme súvisí so zákonnými úpravami o kapitálovej účasti zahraničných firiem. Prosím pana ministra, aby sa vyjadril.

Ministr dopravy ČSSR F. Podlena: Připomínka poslance Kocába je velmi případná. Navrhované znění zákona i ve smyslu doplnění ústavně právních výborů nevylučuje takovou činnost a taková činnost je v předloženém znění zákona možná.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem. Hlási sa podpredseda Federálneho zhromaždenia pán Jičínský.

Místopředseda FS Z. Jičínský: Mám také faktickou připomínku. Doporučuji zamítnout návrh poslance Macka proto, že jde o důležité, velmi vážné věci a my bychom měli respektovat jednotu zákonodárného procesu a jednotu právního řádu. Věci hospodářské legislativy, určitých koncepcí a změn v hospodářské legislativě dávají prostor pro soukromé podnikání. Tyto nové jevy, které chceme a budeme podporovat, musíme posuzovat v rámci jistého komplexu. Považoval bych za neodpovědné, kdybychom tady na základě návrhu, který ústavně právní výbory zamítly, a ostatní výbory věcně neprojednávaly ve všech souvislostech, které je nutno v tomto rámci vzít v úvahu, takový návrh přijali.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem. Prosím pána ministra Podlenu.

Ministr dopravy ČSSR F. Podlena: Odpověděl jsem na otázku, ale nevyužil jsem možnosti závěrečného slova k předloženému návrhu. Chtěl bych reagovat na poznámku o bezpečnosti leteckého provozu. Návrh zákona předpokládá, že jakákoli organizace nebo jakákoli osoba bude moci ve smyslu tohoto zákona provozovat leteckou dopravu pouze za předpokladu souhlasu a povolení federálního ministerstva dopravy. To znamená, že bude muset předem dát naprosto jednoznačné záruky plnění všech bezpečnostních norem letecké dopravy, kde bezpečnost je základním atributem veškeré činnosti.

Pokud se týká činnosti zahraničních osob či organizací, ještě pro úplné upřesnění a vyjasnění této otázky uvedu toto. Tak jako musí mít toto povolení v Československu každá osoba, nebo organizace provozující leteckou dopravu, tak musí mít obdobně podle platných mezinárodních norem toto oprávnění a registraci každá zahraniční organizace nebo osoba, která provozuje leteckou dopravu kdekoliv jinde. Ani v současné době československý právní řád nebrání, aby zahraniční letecké společnosti nebo fyzické osoby, zabývající se leteckou dopravou používaly československých letišť a fakticky vykonávaly určitou část své obchodní letecké činnosti na území Československa. Předložený zákon tyto věci nemění. Chtěl bych vyjádřit velmi souhlasné stanovisko s tím, co zde přednesl pan poslanec profesor Jičínský.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Podlenovi za záverečné slovo. Žiadajú o slovo spravodajcovia? (Ne.) Nežiadajú.

Dostali ste všetky informácie i k pozmeňovaciemu návrhu, myslím, že veľmi kvalifikovane, takže budeme o pozmeňovacom návrhu poslanca Macka hlasovať.

Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne národov o tomto návrhu.

Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí s tým, aby bol prijatý pozmeňovací návrh tak, ako ho predniesol poslanec Macek, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) (Jeden.) Jeden. Ďakujem.

Kto je proti návrhu? (Většina.)

Kto sa zdržal hlasovania? (Osm.) Osem sa zdržalo hlasovania.

Snemovňa národov tento pozmeňovací návrh neprijala.

Prosím poslancov Snemovne ľudu.

Kto súhlasí s pozmeňovacím návrhom poslanca Macka, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) (Dva.) Dvaja. Ďakujem.

Kto je proti tomuto pozmeňovaciemu návrhu? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet dva.) Dvadsať dva.

Ani Snemovňa ľudu pozmeňovací návrh neprijala.

A teraz budeme hlasovať o celom návrhu. V zasadacej sieni je prítomných 154 poslancov Snemovne ľudu, 53 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike a 60 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike. Obidve snemovne sú tak ako v predchádzajúcom prípade schopné uznášať sa.

Najskôr prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP