Úterý 27. března 1990

V blízkosti soudů jsme nedoporučili proto, že § 10 umožňuje účinně chránit nezávislost soudů tak, že příslušný národní výbor při soudním jednání může zakázat shromáždění v blízkosti soudu.

Dále jde o dopravní řešení situace, kterou předložený vládní návrh zákona nepokrýval. To je případ, kdy na stejném místě a ve stejnou dobu se mají konat dvě a více shromáždění. Proto jsme do § 10 odst. 2 dali ustanovení, kdy v případě, že není jasné, kdo dříve žádal o shromáždění na určitém místě, a v případě, že se obě strany nedohodnou, rozhodne losování. To je nejdemokratičtější způsob, jaký může být navržen.

Ústavně právní výbory důkladně zvažovaly všechny doporučení výborů sněmoven, která byla obsažena v jejich stanoviscích. Zároveň se zabývaly i doporučeními z národních rad. Některá doporučení jsou obsažena ve společné zprávě výborů, do které můžete nahlédnout a nebudu ji dále rozebírat. Stručně se zmíním o podstatnějších doporučeních výborů, která zohledněna ve společné zprávě nejsou a o důvodech, proč tomu tak je.

Výbory pro kulturu a výchovu doporučily vypustit v § 1, odst. 1 slovo "pokojně". Výbory ústavně právní se jednoznačně přiklonily k ponechání původního znění. Slovo pokojně je odedávna podstatným atributem práva shromažďovacího. Výslovné právo na pokojné shromažďování je zakotveno v mezinárodně právních dokumentech včetně Všeobecné deklarace lidských práv a Mezinárodního paktu o lidských a občanských právech.

Dále VKV doporučily v § 4 odst. 1 písm. c) doplnit na konci slova: "... nebo na pozemcích jichž jsou vlastníky nebo uživateli." Ústavně právní výbory došly k závěru, že pokud by taková shromáždění vůbec nepodléhala ohlašovací povinnosti. mohlo by to ve svých důsledcích znamenat snížení prostředků ochrany práv vlastníků a uživatelů sousedních pozemků tak, jak jsou vyjádřeny v § 130 občanského zákoníku. Je zcela zřejmé, že možnost zásahu do jejich práv včetně práva na neobtěžování hlukem nad míru přiměřenou poměrům je podstatně větší, když by se shromáždění konalo v otevřeném prostoru, než když se shromáždění koná v uzavřeném obydlí občanů. Právě tyto skutečnosti odůvodňují potřebu odlišného režimu v závislosti na tom, kde se shromáždění má konat.

V § 5 odst. 2 doporučily výbory pro průmysl, dopravu a obchod vypustit ustanovení pod písmenem b), t. j. údaj o předpokládaném počtu účastníků shromáždění. Ústavně právní výbory doporučily ustanovení ponechat s tím, že jde jen o orientační údaj, který ze všech osob relativně nejpravdivěji zná právě svolavatel a je třeba, aby národní výbor měl k dispozici alespoň tento údaj, aby mohl reálně plnit úkoly dle § 8 a následujícího návrhu zákona. Pokud se tento údaj podstatně uchýlí od skutečnosti, zákon nezakládá pro svolavatele žádný negativní právní následek.

Ve společné zprávě výborů sněmoven není dále zohledněno doporučení výborů pro kulturu a výchovu na doplnění § 12 novým odstavcem 7, kde by bylo vyjádřeno zproštění oznamovací povinnosti svolavatele, pokud se shromáždění koná dříve, než svolavatel mohl při vynaložení veškerého úsilí splnit oznamovací povinnost.

Výbory ústavně právní nepovažovaly za správné ani účelné, aby v zákoně byl vytvořen určitý mezistupeň mezi shromážděním, které má být oznamováno, a shromáždění spontánním. Právě možnost shromáždění spontánního vyjádřená zejména v § 15 zákona, byla často opomíjena těmi, kteří poukazovali na příliš velké množství povinností svolavatele, pokud jde o oznamování shromáždění.

V § 14 odst. 2 doporučily výbory branné a bezpečnostní rozdělit ustanovení pod písmeno c) do dvou samostatných ustanovení. Způsob uspořádání formálních skutkových podstat přestupku proti právu shromažďovacímu výbory ústavně právní nepovažovaly za tak významný především z hlediska toho, že navíc musí být splněny obecné podmínky k tomu, aby vůbec šlo o přestupek. Tyto obecné podmínky včetně toho, že jednání musí být zaviněné, to je buď nedbalostí nebo úmyslné, jsou vyjádřeny především v příslušných ustanoveních zákona č. 60/1961 Sb., na který se v návrhu zákona správně odkazuje.

K doporučení výborů bych ještě učinil poznámku v tom smyslu, že na jednání výborů ústavně právních se při projednávání návrhu zákona o právu shromažďovacím dostavil jediný zástupce výborů ostatních, aby vysvětlil důvody doporučení svých výborů. l když výbory ústavně právní mají k dispozici písemná stanoviska jiných výborů, mám za to, že by bylo pro racionalizaci naší práce účelné, pokud jiné výbory považují svá doporučení za podstatná a trvají na jejich zohlednění, aby jejich zástupce se dostavil na jednání výborů ústavně právních a mohly se na místě objasnit všechny aspekty a argumenty pro a proti realizaci doporučení.

Dále je mou poviností poukázat na odlišné mínění kvalifikované menšiny členů ústavně právních výborů ve smyslu § 99 odst. 3) zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění. Za prvé jde o návrh vypustit v § 4 odst. 1) písm. b) slova "dějí-li se obvyklým způsobem". Za druhé jde o návrh upravit v § 6 odst. 5) ustanovení pod písm. c) takto: "řídit průběh shromáždění tak, aby nedocházelo ke skutečnostem uvedeným v § 10 odst. 1)".

Oba tyto návrhy shodou okolností vzešly z výborů ČNR. V ústavně právních výborech však nezískaly potřebnou podporu proto, aby byly schváleny.

K ústavně právní stránce návrhu zákona bych uvedl, že ve smyslu ustanovení čl. 37 odst. 3) ústavního zákona č. 143/1968 Sb. o čs. federaci, Federální shromáždění, pokud to vyžaduje jednota právního řádu, uskutečňuje zásadní zákonodárnou úpravu právě i ve věcech shromažďování. Ústavně právní stránka návrhu zákona je tedy v pořádku.

Vážené paní kolegyně, vážení poslanci, jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu doporučuji Sněmovně lidu vládní návrh zákona o právu shromažďovacím (tisk 279) schválit, a to ve znění společné zprávy výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci Janstovi. Slovo má společná zpravodajka výborů Sněmovny národů poslankyně Anna Vargová.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně A. Vargová: Vážený pán predseda, vážené poslankyne, vážení poslanci, môj predrečník, spravodajca výborov Snemovne ľudu poslanec Jansta vo svojej spravodajskej správe podrobne rozobral problematiku vládneho návrhu zákona o práve zhromažďovacom, ktorý bol prerokovaný v jednotlivých výboroch. Ja by som len zdôraznila, že som rada, že naše deti a študenti sa budú môcť slobodne zhromažďovať bez obáv, že budú proti ním použité nezákonné prostriedky.

Tento zákon, ktorý budeme teraz schvaľovať, nám dáva všetky záruky. Preto ako spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov sa pripájam ku spravodajskej správe prednesenej poslancom Janstom a odporúčam Snemovni národov, aby predložený vládny návrh zákona o práve zhromažďovacom, tlač č. 279, schválila, a to v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov a Snemovne ľudu, tlač 318.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji společné zpravodajce výborů Sněmovny národů poslankyni Vargové. Písemně se do rozpravy přihlásil Václav Benda, uděluji mu slovo.

Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, jménem poslanců Křesťansko demokratické strany, poslanců Kresťansko demokratického hnutia a poslanců Československé demokratické iniciativy předkládám následující pozměňovací návrh, o kterém již byla řeč. Týká se § 4 odst. 1) bod b). Přečtu jeho znění: "Shromáždění pořádaných církvemi nebo náboženskými společnostmi v kostele nebo v jiné modlitebně, procesí, poutí a jiných průvodů a shromáždění sloužících k projevům náboženského vyznání, dějí-li se obvyklým způsobem".

Navrhujeme vynechat slova "dějí-li se obvyklým způsobem" a zakončit odstavec slovem "vyznání".

Odůvodnění je toto: tato formulace je velice vágní, za prvé kdo bude rozhodovat o tom, co je obvyklý způsob, za druhé je to velmi konzervativní tvrzení, muselo by se říci, za jakou dobu se věc stává obvyklou. Je možno vyřknout celou řadu námitek. V podstatě je zde mnohem závažnější námitka historicko-morálního charakteru. Doslova totožnou formuli obsahoval proticírkevní zákon z roku 1949 a na něj navazující předpisy. Dvaačtyřicet let právě tato nevinně vypadající formulka byla jedním z hlavních bičů proti vašim křesťanským spoluobčanům. Ve jménu této formulky, zatímco evangelíci mohli, protože u nich to bylo roku 1949 obvyklé, katolíci nesměli vyučovat náboženství v církevních budovách, protože to v roce 1949 obvyklé nebylo. Ve jménu této formulky bylo zabraňováno uskutečnit nejrůznější změny v církvích. Ve jménu této formulky byla katolíkům zakazována bohoslužba slova atd. Za tuto nevinně vypadající formulaci, protože se dá interpretovat všelijak, putovaly v minulosti stovky lidí do vězení.

Proto se jménem miliónů věřících občanů přimlouvám za to, abyste na této formuli, která stejně nic konkrétního a rozumného neříká, netrvali a ze zákona ji vypustili.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Bendovi, hlásí se ještě někdo do rozpravy? Poslanec Svoboda.

Poslanec SN J. Svoboda: Vážené Federální shromáždění, z našich výborů vzešel návrh, aby omezení konání shromáždění veřejných bylo i zahrnuto do okolí budov soudů, neboť to jsou rovněž orgány, které by neměly být při svém rozhodování ovlivňovány.

Proto bych doporučoval pozměňovací návrh, abychom v odst. 5) § 1 doplnili ještě "od budov, soudů a zákonodárných sborů".

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Svobodovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.) Není tomu tak. Prohlašuji rozpravu za skončenou.

Přeje si závěrečné slovo první místopředseda federální vlády Ján Čarnogurský?

První místopředseda vlády ČSSR J. Čarnogurský: Vážené poslankyne, vážení poslanci, k dvom doplňovacím návrhom, ktoré odzneli v diskusii, a ktoré nie sú obsiahnuté v predkladacej správe, sa vyjadrujem tak, že pokiaľ ide o úpravu ustanovenia § 4 odsek 1 písm. b) a to vypustenie slov "ak sa deje obvyklým spôsobom", nemám námietky, aby to bolo vypustené. Skutočne z minulosti je známe nemálo prípadov, kedy oprávnenia štátnych orgánov boli zneužívané; vzhľadom na to, že nevieme, ako sa budúcnosť vyvinie, tak prípadne by naozaj isté nebezpečenstvo sa v tejto veci mohlo skrývať.

Pokiaľ ide o návrh na vylúčenie zhromaždení aj v blízkosti súdu, zostáva mi opäť iba poukázať na to, že vo vládnom návrhu tohto zákona v ustanovení § 10 odsek 2 je uvedený aj súd, v ktorého okolí by sa zhromaždenia nemali dovoľovať. Vzhľadom na to, že akosi toto ustanovenie sme nepovažovali za osobitne závažné, už na rokovaní ústavno právneho výboru, ani teraz po prednesení predkladacej správy, nemal som námietky voči tomu, aby súd bol vynechaný ako miesto, kde zhromaždenie nie je dovolené vykonávať.

K tomuto uvádzam iba toľko, že ponechávam na rozhodnutí Federálneho zhromaždenia, či súdy zahrnie alebo nezahrnie do ustanovenia § 10 odsek 5 návrhu.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji místopředsedovi vlády. Přejí si závěrečné slovo zpravodajové?

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Jansta: Já bych jen ještě jednou vysvětlil, proč jsme tam ten soud nedali. Opravdu jsme o tom diskutovali a vycházeli jsme z praktické věci, protože shromáždění je nejen shromáždění, ale je to i průvod a manifestace. A vycházeli jsme z poloh budov těchto soudů, většinou se nalézají na náměstích nebo na velkých prostranstvích. Kdyby tam šel průvod, musel by žádat, muselo by být nějaké speciální povolení. Domnívám se, že v případě soudních jednání, která budou svým způsobem choulostivá, byla by možnost narušovat nezávislost soudů. Myslíme si, že v ustanovení § 10 odst. 1 písm. c), kdy je možno zakázat shromáždění, kdyby porušovalo ústavu a zákony, tady by došlo k porušení zákona, a myslíme si, že národní výbor má plnou možnost k jednání. To jenom k stanovisku našeho ústavně právního výboru.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji zpravodaji Janstovi. Ještě se někdo hlásí? (Nikdo.) Není tomu tak. Rozprava je skončena.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, poslanec Václav Benda přednesl návrh, aby v § 4 písm. b) bylo vypuštěno "dějí-li se obvyklým způsobem". O tomto návrhu dáme hlasovat.

Nejdříve prosím, aby hlasovali poslanci Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem, tak jak jsem ho citoval, poslance Bendy? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Tři.) Tři.

Zdržel se někdo hlasování? (Pět.) Pět.

Pozměňovací návrh poslance Bendy Sněmovna lidu schválila.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů.

Kdo z nich souhlasí s pozměňovacím návrhem poslance Bendy, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Tři.) Tři.

Zdržel se někdo hlasování? (Čtrnáct.) Čtrnáct.

Rovně ž Sněmovna národů pozměňovací návrh poslance Bendy schválila.

Nyní přistoupíme k návrhu poslance Svobody, který žádá doplnit slovo "soudů".

Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí, aby bylo doplněno slovo "soudů"? (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti? (Většina.) Většina je proti.

Zdržel se někdo hlasování? Myslím, že je to jednoznačné.

Návrh poslance Svobody Sněmovna lidu nepřijala.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů, zda jsou za to, aby bylo doplněno slovo "soudů". (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti? Myslím, že je to většina.

Kdo se zdržel hlasování? Rovněž je vidět, že Sněmovna národů doplňující návrh poslance Jana Svobody nepřijala.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, stav na počítači se nezměnil. Můžeme hlasovat o vlastním zákonu.

Nejdříve prosím poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů Sněmovny lidu a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.

Zdržel se někdo hlasování? (Šest.) Šest.

Poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon o právu shromažďovacím.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 151, SL č. 238, SN č. 248)

Nyní projednáme

5

Vládní návrh zákona o právu petičním (tisk 278) a společnou zprávu výborů Sněmovny lidu a výborů Sněmovny národů (tisk 319)

Prosím o výklad návrhu zákona prvního místopředsedu federální vlády pana Jána Čarnogurského.

První místopředseda vlády ČSSR J. Čarnogurský: Vážené Federálne zhromaždenie, vládny návrh zákona o petičnom práve vypĺňa medzeru v našom právnom poriadku. Právo ohčanov podávať petície je síce upravené v článku 29 Ústavy, ale doteraz nebolo bližšie právnymi predpismi konkretizované. Naopak. Azda aj práve pre medzerovitosť právnej úpravy tu dochádzalo v minulosti k rozsiahlemu porušovaniu práv občanov pri podávaní petícií. Pri tvorbe tohto zákona vláda vychádzala nielen z právnej teórie a právnych ustanovení iných štátov, ale opierala sa aj o rozsiahle praktické skúsenosti, ktoré u nás existujú pri podávaní petícií. V minulých rokoch dochádzalo k podávaniu mnohých petícií práve za dodržiavanie občianskych práv. Z pomedzi množstva petícií nech mi je dovolené spomenúť iba jednu, a to petíciu zo začiatku roku 1988 za náboženské práva, pod ktorú sa podpísalo okolo 600 tisíc našich občanov. Bola to najväčšia petícia v komunistickom bloku za takéto práva.

Zákon o petičnom práve upravuje toto právo ako právo obracať sa so žiadosťami, návrhmi a sťažnosťami vo veciach verejného, alebo iného spoločného záujmu. Týmto sa tento zákon odlišuje od práva podávať podnety, žiadosti a sťažnosti individuálne, ktoré právo je doteraz upravené vyhláškou 150/1958 Úradný vestník, ale je pripravený návrh novely, teda vydania zákona, ktorý upraví toto individuálne právo podávať sťažnosti, oznámenia a podnety. Tento ďalší návrh bude, takpovediac, doplnkom zákona o petičnom práve.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP