Úterý 27. března 1990

Pýtam sa pána ministra Klausa:

1. na konvertibilitu zatiaľ nemáme. Prečo nebola dosiaľ, ako prechodné operatívne opatrenie, zavedená povinná výmena valút u návštevníkov z cudziny?

2. Aká je záruka, že nedôjde k rozpadu trhu? Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslanci Kovářovi, slovo má poslanec Matoušek. Připraví se poslanec Holčík.

Poslanec SL J. Matoušek: Vážené Federální shromáždění, vážení a milí hosté, součástí projednávaného návrhu rozpočtu je samozřejmě i oblast investic. Vzhledem k tomu, že dosavadní investiční politika nebyla dostatečně efektivní, je zřejmé, že restrukturalizace investic je nejenom potřebná, ale i nanejvýš nutná. Musíme se však důkladně zaměřit na to, abychom dřívější chyby nejen nestupňovali, ale ani neopakovali.

Rád bych se v této souvislosti zmínil o jedné věci, která zdánlivě není nijak zvlášť významná, zvláště v kontextu jiných, mnohem významnějších problémů a nejistot, která však může mít ve svých důsledcích značné dopady politického charakteru.

Nyní už tedy k věci samé. Naše revoluce je mimo jiné též provázena informační explozí. A v ní přes velký podíl televize a rozhlasu, zůstává stále ještě nejvýznamnějším nositelem informací tištěné slovo. V rámci racionalizace investic byly zcela zrušeny investice do nejproduktivnějších našich papíren ve Štětí, a to přesto, že papírenský průmysl je přes svůj význam jedním z nejzanedbanějších a tudíž volající po modernizaci. Kde ale vzít na modernizaci prostředky? Z hlediska podniku co do investora se jeví řešení pouze v podobě ceny výrobku, protože z důvodů monopolizace předpokládá, že i tak bude o něj zájem. Nemusíme mít tak mnoho fantazie, abychom si dovedli představit, co asi by následovalo. Zcela nutně by následovalo opětovné zvýšení cen všech periodik a asi cen všech ostatních tiskovin. Přitom již nyní existují lidé, kteří si nákup více druhů běžného tisku prostě nemohou dovolit. To se však těžko slučuje s právem občana dostat se rozumným způsobem k informacím podle vlastní potřeby a podle vlastního výběru. Nebo se snad má právo na informovanost stát výsadou pouze těch movitějších? Troufám si tvrdit, že takový postup by byl v přímém rozporu s procesem demokratizace naší společnosti ve všech jejích oblastech. Tato problematika nabývá samozřejmě na aktuálnosti s blížícími se volbami. Není přece v tomto období žádoucí dále podvazovat vydávání tiskovin, novin a časopisů jako nejrozšířenějších zdrojů informací.

Naše strana, Československá strana socialistická, které je požadavek demokracie a v ní i maximální informovanosti široké veřejnosti zcela vlastní, požaduje vytvoření opravdu promyšleného investičního systému tak, aby naše hospodářství vybředlo z letitých problémů, ale aby zároveň nebyly opomíjeny odůvodněné zájmy občanů.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslanci Matouškovi. Slovo má poslanec Holčík, připraví se poslanec Kučerák.

Poslanec SN J. Holčík: Volebný obvod 100, Topoľčany, nestraník. Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, Federálne zhromaždenie, vážení hostia. Názor, ktorý prednesiem, reprezentuje názor skupiny poslancov z výborov pre životné prostredie, plán a rozpočet, kultúru a výchovu, poľnohospodárstvo a výživu a z výboru ústavnoprávneho.

Práve pred mesiacom som z tohto miesta interpeloval premiérov Čalfu a Čiča, a v ten istý deň skupina poslancov podala písomnú interpeláciu v tej istej veci. Obidve žiadali federálnu vládu, a aj vládu Slovenskej republiky, o uvážený prístup k otázke vodného diela Gabčíkovo. Požadovali vyčkať na výsledky práce dvoch odborných komisí, ustanovených pri ministerstve lesného a vodného hospodárstva a drevospracujúceho priemyslu Slovenskej republiky a až potom pristúpiť k rozhodnutiu. Namiesto odpovede na tieto interpelácie, stanovené zákonom o rokovacom poriadku, prišla odpoveď vo forme rozpočtu. V prehľade o dotáciách zo štátneho rozpočtu federácie figuruje totiž takmer trištvrte miliardy korún, presne 723 mil. 800 tisíc korún, na dokončenie vodného diela Gabčíkovo. Napriek tomu, že výsledky skúmania obidvoch odborných komisí preukázali škodlivosť vodného diela Gabčíkovo z environmentálneho hľadiska a odporúčali zastaviť práce na jeho dokončení až do času vykonania ďalších modelových výskumov a názoru nezávislých zahraničných expertov. Obidve vlády zostávajú teda hluché a slepé na vedecké expertízy a totálne ignorujú masové protesty desaťtisícov občanov, ale i hlas poslancov tohto zhromaždenia. Namiesto racionálneho využitia obnoviteľných prírodných zdrojov, ktorých hodonta mnohonásobne prekračuje doteraz prestavanú sumu 16 miliárd korún, dávajú prednosť krátkodobému a výlučne technokratickému riešeniu, zaťaženému rizikom negatívnych následkov. Že obidve vlády hodlajú porkačovať v environmentálne škodlivých stavbách, naplánovaných starým režimom pred 30 rokmi, dokazuje aj v tom istom materiáli uvedená požiadavka na dotáciu vo výške 54 miliónov Kčs pre výstavbu vodárenskej nádrže Turček, ktorá tak isto vyvoláva pochybnosti odborníkov i verejnosti.

V mene skupiny poslancov, ktorých mám tú česť zastupovať, žiadam preto zrušiť dotácie na obidve diela a príslušné sumy uvoľniť na stavby potrebné pre ochranu životného prostredia, ako je napríklad Čistiareň odpadových vôd pre Komárno, výstavba kalového hospodárstva pre Žilinu - Hričov a technologických zariadení v Topoľčanoch, Novákoch, Ružomberku atď. Pre vodné dielo Gabčíkovo uvoľniť len sumu postačujúcu na zabezpečenie protipovodňovaj ochrany Dunaja v oblasti Hrušova.

Ak som pred nedávnom z tohto miesta upozorňoval na potrebu rozvážneho prístupu, tentokrát už musím vysloviť varovanie na adresu slovenskej i federálnej vlády. Neopakujte tie isté chyby, ktorých sa dopustili vaši predchodcovia, prestaňte forsírovať vulgárne pragmatické prístupy, skoncujte s bezhlavým drancovaním celonárodného bohatstva a neprispievejte k ďalšiemu zhoršovaniu životného prostredia! K stavbe budovy československého hospodárstva používajte nielen tehly techniky, ale najmä cement vedeckého pokroku. Majte na zreteli bližšiu i ďalšiu budúcnosť a uvedomte si konečne, že nemáte slúžiť úzkemu kruhu technokratov, ale všetkému ľudu. Ďakujem za pozornosť.

Předseda a místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslanci Holčíkovi, slovo má poslanec Kučerák, připraví se poslanec Jansta.

Poslanec SN J. Kučerák: Verejnosť proti násiliu. Vážený pán predseda, dámy a páni, desiatky rokov nášmu hospodárstvu chýbala skutočná makroekonomická politika. Namiesto nej tu bolo jednoduché účtovanie medzi štátom a podnikmi. To, čo podniky stratili, to sa im nahradilo, to, čo získali navyše, to sa im vzalo. Hospodárska činnosť nesmerovala k peniazom zákazníkov, ale peniaze sa prideľovali podľa subjektívne určených tzv. centrálnych priorít.

Zdedili sme ekonomiku, ktorú zjednodušene môžeme prirovnať k divadlu, v ktorom je síce len 100 sedadiel, no správa divadla vytlačila 200 lístkov. V takejto nerovnovážnej situácii sú možné len tri riešenia: uvoľniť ceny, aby si len 100 zákazníkov mohlo kúpiť lístky, obmedziť ďalšie vydávanie lístkov, alebo pridávať ďalšie sedadlá; prípadne kombinovať všetky tri spôsoby. A v takejto situáci má pán Klaus ako minister financií len jedinú možnosť a aj povinnosť: radikálne prispôsobovať počet lístkov počtu sedadiel. Tým nezískava a neuzurpuje žiadnu moc nad divadlom, ani nad nami, ako ho tu niekto obviňuje, ale výrazne pomáha, aby v divadle nenastal chaos.

Ale prejdem ku skutočnej ekonomike. Patrí k makroekonomickej abecede, že akékoľvek znižovanie vládnych výdavkov vedie k zníženiu agregátneho dopytu a každé zníženie agregátneho dopytu má protiinflačný charakter, najmä v prípade, ak je doplňované prísnou politikou drahých peňazí. Úspornú výdavkovú časť štátneho rozpočtu s kladným saldom považujem preto za dôkaz, že v našom ekonomickom centre sa vytvára dôveryhodná makroekonomická politika.

Viacerí ekonómovia, ale aj neekonómovia, obviňujú rozpočtovú politiku pána Klausa z toho, že ona nestačí rastu a oživeniu ekonomiky. Domnievam sa však, že tu ide o nedorozumenie. Úsporný rozpočet vo svojej výdavkovej časti rieši len to, čo môže riešiť. Ako som už povedal, znižuje agregátny dopyt a tým zmenšuje priestor medzi súčasnými cenami a cenami rovnovážnymi. Zároveň vytláča neefektívne a neúčelné činnosti v podnikoch a tzv. nevýrobných inštitúciách. V tejto súvislosti však očakávam, že rozpočtová politika ministerstva financií bude jasnejšie a radikálnejšie doplňovaná aktívnou politikou cenovou. Za to však už nie je zodpovedné ministerstvo financií.

Práve tak by nebolo správne obviňovať štátny rozpočet z toho, že nie je expanzívny, že bezprostredne nepodporuje ponuku. Doba keymesiánstva s neustálym rastom štátnych výdavkov a vtláčaním takzvaných, alebo pseudosociálnych prvkov do ekonomiky sa vo svete takmer skončila. Treba sa skôr orientovať na politiku demonopolizácie, decentralizácie, podnikania. Skrátka, treba sa orientovať na reformy, za ktoré zasa už nie je zodpovedné ministerstvo financií. A sú za to zodpevedné iné zložky vlády.

Úsporný, reštriktívny rozpočet nie je síce príjemnou, ale logickou reakciou na doterajšie problémy v ekonomike. Je to obeť, ktorú treba priniesť, aby sme ozdravili našu ekonomiku. Je to zároveň obeť, ktorá tiež zvýši dôveru zahraničia, usporiadanosť nášho hospodárstva. Lutujem ako ekonóm, že sme v tomto smere nedokázali priniesť ešte väčšiu obeť. Samozrejme, boli by sme všetci radí, keby výdaje na všetko mohli byť vyšie, napríklad keby výdaje na vedu mohli byť také ako v zahraničí. Nezabudnime však, že čím väčšiu skromnosť prejavíme teraz, tým skôr sa budeme môcť dostať na úroveň vyspelých krajín i vo výdajoch na vedu.

Pokiaľ ide o zrušenie Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj, vo výbore pre plán a rozpočet sme toto zrušenie navrhli z jednoduchého dôvodu. Keď v totalitnej spoločnosti niečo nefunguje, zriadi sa na to úrad. A tak vznikla i táto SKVTRI.

Veda a vedecké spoločenstvo má však schopnosť sebaregulácie a ako také nepotrebuje mať nad sebou ministerstvo vedy.

Samotný rozvoj techniky v spoločnosti by sa účelnejšie a efektívnejšie dal vyriešiť skôr ekonomickými nástrojmi než ministerstvom. Ak chceme robiť skutočné reformy a o reformách presvedčiť občanov, tak musíme vážne pristúpiť i k reformám v centrálnej sfére riadenia. Verím, že požiadavka nášho výboru v tomto smere bola len prvým krokom.

Záverom - za väčšinu poslancov VPN - vyjadrujem súhlas s takouto rozpočtovou politikou a odporúčam vám, aby ste návrh zákona s doplnkami spravodajcov prijali. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslanci Kučerákovi. Slovo má poslanec Jansta, připraví se poslanec Tichavský.

Poslanec SL M. Jansta: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, návrh státního rozpočtu je nesporným posunem v naší rozpočtové politice. Jde především o jeho snahu snížit přerozdělovací funkce a protiinflační zaměření. Ocenění si zaslouží jeho sociální část, která - jak vyplývá ze souhrnu státních rozpočtů - počítá i nadále s vysokým růstem výdajů na společenskou spotřebu obyvatelstva na 106,6 %. V rámci této částky je počítáno s růstem výdajů na školství ve výši 31,53 mld. Kčs, což má zajistit nezbytné potřeby na údržbu a obnovu školských zařízení, zvýšení výdajů ve vztahu k nárůstu žáků a studentů, ale i zlepšení materiálních a finančních podmínek ve školství v návaznosti na usnesení vlády ČSSR č. 24/89 k analýze československé výchovně vzdělávací soustavy.

V této souvislosti mi dovolte zmínit se o jednom problému, který se týká finančního zajištění učňovského školství. Současný stav vypadá tak, že při desetileté povinné školní docházce ji mládež ukončuje přibližně ve 40 % populačního ročníku na gymnáziích či středních odborných školách a přibližně 60 % na středních odborných učilištích. Přitom výuka na středních školách je plně hrazena ze státního rozpočtu, zatímco na učňovských školách je ze státního rozpočtu hrazena pouze teoretická a praktická výuka a náklady spojené s provozem učiliště a internátu hradí státní či družstevní podniky. Tyto náklady se pochopitelně promítají do velkoobchodních cen, které jsou o zmíněné výdaje vyšší.

Podle mých poznatků začíná řada podniků uvažovat o zrušení svých učilišť, neboť jejich náklady snižují efektivnost podniku a tím i konkurenční schopnost výrobků. Situace je nadále komplikována faktem, že právní povinnost starat se o reprodukci pracovní síly je dosud upravena v zákoně o státním podniku, ale není zakotvena v návrhu novelizace zákona o akciových společnostech či zákona o individuálním podnikání. Co z toho vyplývá? Reálné nebezpečí, že při nezájmu podnikatelských subjektů, respektive nemožnosti donucení právem by byla u přibližně 60 % mládeže zpochybněna realizace práva občana na vzdělání. Tím by byla a priori zavržena rovnost přístupu občanů ke vzdělání, respektive získávání odborné kvalifikace. Proto se obracím na pana ministra Klause s touto otázkou: Ponese stát v systému tržního hospodářství plné náklady spojené s kvalifikační přípravou pracovních sil, či se tato otázka ponechá na libovůli podnikatelských subjektů?

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslanci Janstovi. Slovo má poslanec Tichavský, připraví se poslanec Kontra.

Poslanec SL S. Tichavský: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, projednávání státního rozpočtu federace na rok 1990 má zcela odlišnou specifiku proti minulým létům. Projednáváme zde vládní návrh zákona o státním rozpočtu, který je návrhem nové vlády. Podle mého názoru odráží nové tendence vyjádřené ve vládním prohlášení. Chci ocenit práci vlády, zejména ministerstva financí, při sestavování rozpočtu. Mezi lidmi, ale i mezi některými poslanci jsou zidealizované představy, co všechno lze udělat v krátkém časovém období a jaké prostředky technické, ekonomické i lidské má vláda k dispozici. Sám jsem už třetí a samozřejmě poslední období poslancem parlamentu a chtěl bych využít této příležitosti k tomu, abych pozitivně ocenil dynamický a progresívní přístup vlády.

Ve svém vystoupení bych se chtěl stručně vyjádřit k příjmové části státního rozpočtu, k filozofii dotační politiky a závěrem bych chtěl položit několik dotazů.

Práce na rozpočtu byla jistě velmi obtížná. Přesto vidím určitou nevyváženost přístupu. Precizně je totiž zpracována a analyzována oblast úsporných opatření, ale stejnou pozornost je třeba věnovat i příjmové části, kde je to samozřejmě komplikovanější. Zde se plně ztotožňuji s názorem ministra Klause, vyjádřeným na semináři, že v současné době, kdy ekonomika prochází řadou nezanedbatelných změn, je oblast příjmová velkou neznámou. Jsem z výrobní sféry a na základě poznatků, ale i podkladů Federálního statistického úřadu a projednávání jednotlivých kapitol v našem výboru pro průmysl, dopravu a obchod tento stav mohu potvrdit. V letošním roce se nadále zhoršuje situace v dodavatelsko-odběratelských vztazích. Smluvní zabezpečení je horší než v uplynulých letech. Není to způsobeno enormním růstem výroby, ten se pohybuje podle dostupných informací spíše v nižší dynamice. Není to dáno jen personálními změnami a poklesem kázně. I zde se projevují nové přístupy podniků. V prvé řadě - a to je přirozené - zabezpečují podniky především své výsledky. Odráží se to zejména v tom, že dávají přednost výhodným vývozům před dodávkami domácím odběratelům. Za druhé je pro ně výhodnější neuzavírat hospodářské smlouvy tam, kde je odběratelská poptávka zajištěna. Vyhýbají se tím postihům, placení penále při nepředpokládaných poruchách ve výrobním procesu a vytvářejí si i určitý prostor pro výhodnější prodej.

Řešení uvedených problémů je obtížné. Bude však nezbytné v tomto přechodném období - to je můj osobní názor - za účelem zabezpečení příjmové části použít i některých direktivních nástrojů. Zde mám na mysli bilancování některých základních materiálů, zejména v oblasti hutnické produkce, případně licence a podobně. Vede mě k tomu i projednávání kapitoly federálního ministerstva hutnictví, strojírenství a elektrotechniky, ministerstva s největším podílem v příjmové části za hospodářské organizace. Náměstek ministra nás ubezpečoval, že úkoly budou zajištěny, ale diskuse a poznatky poslanců ze závodů ukazují například na značné problémy v materiálovém zabezpečení, v množství, čase a sortimentu. Rovněž předpokládané úkoly ve vývozu do zemí s konvertibilní měnou nejsou v tomto případě zajištěny.

Obtížná je situace i na vnitřním trhu. Nedostatečné uspokojování spotřebitelské poptávky signalizují zhruba čtyři pětiny z maloobchodních organizací. Přes 20 % podniků má pro I. pololetí uzavřené hospodářské smlouvy na dodávky zboží méně než 70 % plánovaného maloobchodního obratu. Situaci komplikuje skutečnost, že se jedná převážně o podniky s kladnou daní z obratu. Z vlastni zkušenosti však vím, že předpoklady na začátku roku byly vždy skeptičtější proti dosahovaným výsledkům. Avšak základní ekonomické změny nás nutí s těmito riziky počítat. Pokud by zde nemělo dojít ke zvratu směrem k lepšímu, byla by ohrožena ta část rozpočtu, kde se počítá s příjmy z daně z obratu. Proto doporučuji, aby vládě v souvislosti s předloženým návrhem rozpočtu bylo uloženo dopracovat systém aktivních opatření k zabezpečení příjmové části rozpočtu. V této souvislosti bych chtěl vyjádřit svůj názor na přechod k tržnímu mechanismu. Myslím, že je třeba energicky organizovat účinná ekonomická opatření, že je třeba ve větší míře přejít na terapii řízeného šoku. Vycházím z toho, že čím déle necháme pacienta nemocného, tím obtížněji, déle a nákladněji se léčí. V tom, a pouze v tom, souhlasím plně s poslancem Bakšayem. Společně musíme zabezpečit, aby při sociálních dopadech, které nezbytně budou, byla udržena sociální spravedlnost. To znamená, aby nejmenší podíl nesli lidé s nejnižšími příjmy. Mám na mysli důchodce, rodiny s jedním příjmem apod.

Hovořím o tom proto, že se hodně mluví o nezbytnosti dát do pořádku ceny, což musí být, ale málo nebo velmi obecně se hovoří o reálných sociálních opatřeních. Tím se vytváří pocit sociální nejistoty u některých skupin obyvatelstva. Proto se domnívám, že těmito věcmi by se měl podrobněji zabývat tisk, rozhlas i jiná masmédia. Celá řada věcí je totiž rozpracována a informace o nich. by jistě přispěla k většímu pochopení a porozumění pro práci vlády. Je správné, že v rozpočtu je zcela samostatně uvedena položka na rekvalifikace a zaměstnanost. Zde mám dotaz: Na základě čeho a jakým způsobem se došlo k její výši a rovněž by mne zajímalo, do kterých oblastí konkrétně rekvalifikace bude zaměřena, s jakou úvahou počítáme, jak to bude se zaměstnaností nebo nezaměstnaností koncem roku.

Velmi diskutovaná je otázka dotací. Trend snižování dotací a omezování slev a odvodů do státního rozpočtu je správný. Můžeme v souvislosti s předkládaným návrhem posuzovat, zda je to málo nebo moc. Chci jen říci, abychom opatrně posuzovali, abychom nedošli k tomu, že z přebytkového rozpočtu uděláme rozpočet inflační, než skončíme dnešní jednání.

Vycházím z toho, že snižování dotací - a je to program na několik let, musí být rychlejší tam, kde kryjí nízkou efektivnost vycházející především ze subjektivních nedostatků organizací. Nejde jen o rušení dotací, musíme si být vědomi toho, že dotace vždy budou a budou jako aktivní nástroj těch směrů rozvoje národního hospodářství, které jsou účelné z celospolečenských hledisek a přesahují podnikové možnosti. Ty je třeba podporovat. Tak se to dělá všude na světě. Proto podporuji návrh na snížení dotací tak, jak se o něm uvažuje.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP