Úterý 27. března 1990

Za tím účelem předkládám pozměňovací návrh k projednávanému zákonu o státním rozpočtu, a to příloha č. 1 tak, jak máte uvedeno ve společné zprávě (tisk 331) a doporučuji proti původně navrhovanému snížení o 100 mil. Kčs tak, jak jej předkládá výbor pro plán a rozpočet, snížit tuto částku v kapitole Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj o 20 mil. Kčs, to znamená na str. 2 potom bude číslo 223 784 mil. Kčs místo 153 784 mil. Kčs.

Svůj návrh zdůvodňuji tím, že zdůrazňuji, že to není pokus o záchranu starých struktur státní komise, ale původně navržené snížení prakticky již ve 2. čtvrtletí letošního roku by mj. znamenalo i rozpad tak významné sféry, jako je systém vědeckotechnických a ekonomických informací a zastavení doplňování informačních zdrojů, které právě v nových podmínkách mají sloužit k pružnému spojení se světovými vědeckotechnickými informacemi. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslankyni Moltašové. Prosím, aby svůj návrh mně předložila písemně.

Slovo má poslankyně Klůzová, připraví se poslanec Košala.

Poslankyně SN V. Klůzová: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, jsem členkou Klubu poslanců Čs. strany socialistické, strany, která si jako jeden z hlavních cílů klade posílení sociálních jistot našich spoluobčanů. Tento problém se dostává do popředí zvláště v souvislosti s projednávaným návrhem státního rozpočtu. Podle našeho názoru je dána určitá koncepce řešení problémů národního hospodářství, ale postrádáme návaznost na atributy životní úrovně obyvatelstva.

Hospodářská politika státu je ve vztahu k lidem velmi problematická. Dochází k paradoxu, kdy tím, že jsme se otevřeli světu, začíná svět zcela bezostyšně, i když z ekonomického hlediska logicky, využívat takzvaných výdobytků socialismu formou drancujících nájezdů turistů, kteří plení náš trh Můžeme jim to vyčítat? Nikoliv. Kdo by nevyužil mnohonásobně výhodnějších cen, které jsou produktem pokřivené ekonomiky minulého režimu? Kde je východisko? Řešení, která jsou nám nabízena, jsou bohužel zatím bezzubá. Jakékoliv přirážky a celní opatření nezastaví invazi, protože není v lidských možnostech vše uhlídat. Přiznejme si také, že mnohdy může být pro kontrolující osoby výhodnější neuhlídat. Co tedy dál? Měnit opět kursy? Přizpůsobovat ceny, zvláště u potravin, světovým cenám? Dobře, ale co s našimi spotřebiteli? Co s armádou důchodců a mladých lidí, kteří zakládají rodiny? Necháme je živořit? Ne, to si skutečně nemůžeme dovolit. Sametová revoluce by tím ztratila něco ze svého lesku.

Musím konstatovat, že záměry, především ministerstva financí jsou pro průměrného občana i pro nás poněkud mlhavé. Jestliže si toto ministerstvo dělá nárok na koncentraci ekonomické moci, jak napovídají určité signály, mělo by alespoň informovat veřejnost, jak se budou do chystaných změn konkrétně promítat sociální aspekty. Již samotná koncentrace je nežádoucí, poučili jsme se o tom v minulých letech, co si ale, proboha, má myslet prostý občan, jestliže mu pan ministr financí s úsměvem sdělí, že kompenzace zvýšení cen je možná, ale že není vyřešena technika této kompenzace.

Jednorázovým odstraněním záporné daně z obratu a ostatních cenových dotací v maloobchodních cenách (cca 70 mld. Kčs) a propojením okruhů velkoobchodních, nákupních a maloobchodních cen by se životní náklady průměrné rodiny zvýšily o cca 15 %, tj. o 690 Kčs měsíčně (podle statistiky tzv. rodinných účtů je průměrná rodina 2,89 členů domácnosti s čistým příjmem 5426 Kčs měsíčně). U důchodců by se výdaje na jednu osobu zvýšily o 29 %, tedy o cca 380 Kčs měsíčně.

Chci-li problematiku shrnout, musím konstatovat, že jsme si už vědomi, že cenový systém v současnosti neodpovídá potřebám a realitě v celosvětovém měřítku. Cenové změny nelze stále odkládat, ale hovoří se o tom neustále příliš obecně. Ví se, že budou změněny ceny potravin, nájemného atd., ale neví se kdy a jak. Není znám scénář, a to rozhodně nepřispívá ke klidu našich spoluobčanů.

Chtěla bych tedy jménem svým i jménem Klubu poslanců vyjádřit požadavek na bližší vysvětlení a případné dořešení problematiky alespoň částečného udržení životní úrovně v návaznosti na státní rozpočet.

Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslankyni Klůzové. Slovo má poslanec Košala a připraví se poslankyně Hadačová.

Poslanec SL P. Košala: Vážený pán predseda Federálneho zhromaždenia, vážené poslankyne, poslanci, vážení hostia, vo svojom diskusnom vystúpení by som chcel poukázať na niektoré problémové miesta nášho poľnohospodársko-potravinárskeho komplexu, a to k návrhu štátneho rozpočtu predloženého vládou - nám poslancom Federálneho zhromaždenia k znižovaniu neinvestičných dotácií do nášho poľnohospodárskeho rezortu pre rok 1990.

A to tým, že celkové neinvestičné dotácie podnikovej sféry, mimo špecifických dotácií v zahraničnom obchode, sa znižujú oproti minulému roku o 4,15 miliardy korún.

Len neinvestičné dotácie do agrokomplexu sa však znižujú o 4,56 miliardy korún, čo činí o 13,3 %.

Znamená to, že tu dochádza jednorázove k pomerne značnému zníženiu dotácií, ktoré nielen kryjú celkové zníženie dotácií v štátnom rozpočte, ale aj čiastočne pokrývajú ich prerozdelenie ku prospechu iných úsekov.

Problematickým argumentom pre tento postup je, že i tak sa dotácie agrokomplexu budú podieľať viacej než polovicou na celkových dotáciách do podnikovej sféry (57 %), a preto sa musí toto odvetvie národného hospodárstva na znížení podieľať absolútne a v percentách najviac.

Príčiny týchto názorov spočívajú v tom, že sa stále v dostatočnej miere neberie do úvahy ekonomická podstata dotácií do poľnohospodárstva. Ich prevážna časť má charakter doplnkových cenových nástrojov vzhľadom na to, že nákupné ceny poľnohospodárskej produkcie, na rozdiel od veľkoobchodných cien v priemysle, kryjú spoločenské náklady len asi na 80 %. Preto len čiastku okolo 4 miliárd korún možno označiť za skutočné dotácie.

Z predbežných prepočtov na základe výsledkov roku 1989 vyplýva, že poľnohospodárstvo po prestavbe nákupných a veľkoobchodných cien v súhrne nedosahuje zakalkulované, jednotné 4,5% miery zisku, zatiaľ čo u ostatných odvetví národného hospodárstva sa očakáva, že táto jednotná miera zisku bude prekročená o tretinu. Tento fakt nemá byť argumentom proti iným výrohným odvetviam, ale má iba dokazovať nepravdivosť názorov, že poľnohospodárstvo zvýšením nákupných cien pri ich prestavbe údajne získalo ďalšie nezaslúžené zdroje.

Dôsledky navrhovaného zníženia dotácie možno očakávať predovšetkým v snahe poľnohospodárskych podnikov obmedzovať výrobu niektorých pre nich nevýhodných produktov a naopak, v hľadaní potrebných zdrojov v nepoľnohospodárskej výrobe. Priama súvislosť s rizikom vzniku nerovnováhy na trhu potravín je nám celkom zrejmá.

V odbornej tlači sa už nevyskytujú rôzne národohospodárske úvahy o tom, že snaha a zabezpečenie sebestačnosti v potravinách je už prekonaná. Tieto názory vychádzali predovšetkým z predpokladu dovozu potravín za relatívne nízke svetové ceny, namiesto výroby potravín v tuzemsku pri relatívne vysokých nákladoch.

Nereálnosť týchto úvah vychádza zreteľne napovrch za situácie veľmi vysokých obchodných kurzov voľných cien voči našej korune. Pokiaľ sa napríklad obchodný kurz západonemeckej marky bude pohybovať okolo 10 korún, stávajú sa naše "drahé" potraviny, až na výnimky, prakticky jedinou alternatívou, ako zabezpečiť výživu národa i v budúcnosti.

Snaha federálnej vlády pôsobiť znižovaním dotácií na väčšiu hospodárnosť podnikov je správna, s tým je možno bezvýhradne súhlasiť.

Vysokú nákladovosť poľnohospodárskej výroby možno však do určitej miery ovplyvniť vyššou hospodárnosťou poľnohospodárskych podnikov, pokiaľ sa výrazne neznížia náklady na vstupy a samotná kvalita a účinnosť týchto vstupov.

Môj volebný obvod je okres Spišská Nová Ves, ktorý má jednu z orientácií na poľnohospodársku výrobu, a to na výrobu obilnín, zemiakov a živočíšnych produktov. Ja som si urobil analýzu dopadu navrhovaného zníženia dotácie pre poľnohospodárske podniky v okrese. Jednotné roľnícke družstvá a štátne majetky odvádzajú 50 % dane zo mzdy a zisku štátu, spolu 169 miliónov korún. V JRD je to 138 miliónov korún a ŠM 31 miliónov korún. Môžem povedať, že okres sa zaraďuje medzi okresy s poprednými poľnohospodárskymi podnikmi vo Východoslovenskom kraji, pri prepočte na zníženie dotácie pre okres to predstavuje 43 miliónov korún. Tento dopad medzi poľnohospodárskou verejnosťou je taký, či sa to neprejaví v ďalšom vedecko-technickom rozvoji, budovaní kapacít JRD, v materiálno-technickom zabezpečení. Sú obavy, či sa to neprejaví na hmotnej zainteresovanosti, v nižších príjmoch našich družstevníkov a pracovníkov štátnych majetkov v sociálnej oblasti, najmä v obmedzovaní dotácií do fondov kultúrno-sociálnych potrieb, odmien a rozvoja.

Ja si myslím, že naši poľnohospodári a náš rezort sa za výsledky v posledných rokoch nemusia hanbiť a toto si nezaslúžia.

Bolo by ekonomickou naivitou predpokladať, že sa poľnohospodárstvo a trh potravín v podmienkach trhového hospodárstva zaobíde bez dotácií. Nie je tomu tak ani u nás. Možno len ťažko predpokladať, že napríklad všetky riziká, každoročne existujúce v samotnom poľnohospodárstve, môžu byť ponechané len na ťarchu poľnohospodárov, ale len na pôsobení trhových vzťahov.

V závere svojho vystúpenia a z uvedených dôvodov je treba medziročné tempo znižovania dotácií do poľnohospodárstva považovať za značne radikálne a rizikové - je to takmer dvojnásobok oproti tempu za celý výrobný sektor. Ako horná hranica sa nám javí zníženie maximálne o 10 % tak, ako to navrhovalo Federálne ministerstvo poľnohospodárstva a výživy Federálnemu ministerstvu financií.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslanci Košalovi, dále hovoří poslankyně Marie Hadačová.

Poslankyně SL M. Hadačová: Vážený pane předsedající, vážení poslanci, ve své interpelaci bych chtěla vznést dotaz k federálnímu ministru financí panu ing. Klausovi a k Federálnímu cenovému úřadu, ing. Dvořákovi. Týká se financování družstevní bytové výstavby.

K prvnímu lednu letošního roku došlo k úpravě velkoobchodních cen stavebních prací. Ceny stavebních prací měly vzrůst v průměru o 6 %. Pro změny cen jednotlivých konstrukčních soustav panelových domů vydal Federální cenový úřad indexy, které jsou však ve výši 10-12 %.

Družstevní bytová výstavba je financována podle vyhlášky č. 136/1985 Sb., ve znění vyhlášky č. 74/1989 Sb. Podle této vyhlášky je družstevní výstavba kryta třemi zdroji, a to:

1. členským podílem, který může být finanční nebo odpracován při svépomoci na stavbě,

2. úvěrem od Investiční banky, který je poskytován s dobou splatnosti do čtyřiceti let s 1% úrokem. Přitom je poskytován do výše 15 tis. Kčs na byt a 1000 Kčs na 1 m2 užitkové plochy,

3. zdrojem financování je státní příspěvek, který kryje v průměru 60 % nákladů.

Při každé přestavbě velkoobchodních cen byl v minulých letech rozdíl mezi jednotlivými cenovými hladinami kryt zvýšeným státním příspěvkem. Naposledy tomu bylo v loňském roce, kdy zvýšené náklady hlavy VI. souhrnného rozpočtu stavby byly kryty zvláštním státním příspěvkem.

Jak jsem se již na začátku zmínila, i letos došlo ke změně velkoobchodních cen stavebních prací. Podle prvních propočtů toto zvýšení cen představuje u panelových domů v závislosti na typu konstrukční soustavy částku minimálně 20 tis. Kčs na jeden třípokojový byt. U klasické technologie, tj. u zděných objektů toto navýšení přepočtením položkového rozpočtu je ještě podstatně vyšší.

Podle informací, které jsem zjistila, federální ministerstvo financí odmítlo krýt toto zvýšení ze státního rozpočtu. Navíc ani nesouhlasí s poskytnutím úvěru na tuto částku se sníženou 1% úrovokovou sazbou.

Tento krok má vážné dopady jak na rozestavěnou svépomocnou výstavbu, kde je předpokládaná doba výstavby 3-4 roky, tak i na dodavatelskou výstavbu, kde je předpokládaná doba výstavby dva roky. V některých případech při podstatném zvýšení ceny především u rozptýlené výstavby, může dojít k tomu, že stavějící družstevníci od výstavby odstoupí a družstvo nesežene na jejich místo náhradníky. Kdo zaplatí vynaložené náklady?

Ve svém důsledku to znamená jediné, že rozhodnutí centra bude mít vážné důsledky pro družstvo a zprostředkovaně pro bydlící družstevníky, kteří by v případě nedokončení výstavby museli krýt tuto ztrátu družstva v rámci své ručební povinnosti. U stavějících družstevníků má zvýšení cen přímý dopad do úhrad za užívání bytů bez jakéhokoliv zvýšení standardu bydlení. A přitom zdůrazňuji, tuto situaci nezpůsobili, nezavinili a ani ji žádným způsobem nemohou ovlivnit.

V žádném případě nemám námitky proti srovnání podmínek u jednotlivých bytů vlastnictví a proti přechodu k tržnímu hospodářství. V podmínkách tržního mechanismu je tato situace plně pochopitelná především proto, že jsou předem stanoveny podmínky. V tomto případě však u objektů doposud nedokončených a letos zahájených dochází ze strany státu k velké tvrdosti ve srovnání s dokončenými byty s podstatným dopadem do životní úrovně stavících družstevníků a do ekonomiky stavebního bytového družstva.

Proto žádám pana ministra, ing. Dvořáka, pověřeného řízením Federálního cenového úřadu o prověření a zdůvodnění neopodstatněně vysokého skutečného cenového rozdílu u staveb bytových domů v cenové úrovni 1989 a 1990, a ministra financí ing. Klause o přehodnocení stanoviska federálního ministerstva financí s tím, že cenové rozdíly u přecenění nebudou kryty ze státního rozpočtu až u staveb zahájených po 1. 1. 1991, kdy se podle navrhované koncepce státní bytové politiky předpokládá, že za podmínky výstavby v plném rozsahu odpovídá investor, tj. stavební bytové družstvo.

Žádám, aby mně bylo odpovězeno písemně v zákonné lhůtě.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslankyni Hadačové. Podle jednacího řádu Federálního shromáždění mají oba ministři právo odpovědět na interpelaci písemně, která bude pak obvyklým způsobem projednána.

Slovo má poslanec J. Csémi.

Poslanec SN J. Csémi: Pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, československé poľnohospodárstvo v posledných rokoch úspešne plnilo svoje úlohy v rámci programu výživy ľudu a sebestačnosti v potravinách. Obyvateľstvo je pomerne dobre zásobené potravinami, a to má aj určitý politický význam v dnešnej dobe. Hovorím o poľnohospodárstve preto, lebo môj volebný obvod č. 88 sa nachádza práve v oblasti, kde poľnohospodárska výroba má veľmi dôležitý význam pre našu spoločnosť. Sú to okresy Komárno a Dunajská Streda, teda jedny z najintenzívnejších okresov vo výrobe obilia a zeleniny.

Vážení kolegovia, prerokúvame štátny rozpočet na rok 1990. Riešime ekonomickú budúcnosť našej krajiny. To znamená, že by sme ozaj mali myslieť a vytvárať také podmienky, ktoré nám budú dávať istotu a záruku na strane jednej, ale pritom musíme vytvárať aj ekonomický záujem u výrobcov potravín. Myslím v tomto prípade na poľnohospodárov v mojom volebnom obvode.

Pán minister Klaus v úvode naznačil vážnosť situácie, týkajúcej sa hospodárenia s prostriedkami. Zníženie výdavkov v niektorých oblastiach považujem za nutný krok. Viem, že niet inej cesty. Štátny rozpočet na rok 1990 má dva veľmi jasné ciele: za prvé antiinflačný a za druhé cieľ transformácie ekonómie.

Predložený návrh štátneho rozpočtu a opatrenia vlády veľmi podporujem, ale predsa, dovoľte mi upozorniť na také vážne momenty, o ktorých tu ešte nebola reč.

Mali by sme podporovať výrobu tam, kde to dobre ide, kde štátom vynaložené prostriedky vynášajú efektívnosť, a práve taká oblasť je poľnohospodárska výroba v mojom volebnom obvode. Je to obvod poľnohospodársko-priemyselný. Poľnohospodári v tomto obvode vždy a bezo zvyšku svoje úlohy splnili. Vždy bolo možné sa o nich opierať. Tam žijúci občania sú veľmi pracovití, usilovní, ale v poslednom čase, teda od začiatku roku 1989, neobyčajne veľká daňová zaťaženosť v poľnohospodárstve nevyvolala dobrú pracovnú náladu. Celá vec je stále predmetom kritiky u tam žijúcich občanov, ako aj u vedúcich pracovníkov družstiev a štátnych majetkov. Chcem nadviazať na kolegu Košalu. Napr. v komárňanskom okrese sa odčerpáva o 67,2 mil. Kčs viac z pozemkovej dane. Zavedený 50 percentný odvod dane z miezd predstavuje takmer 300 mil. Kčs. Daň zo zisku sa zvýšila o 24 mil. Kčs. Zvýšením úrokových sadzieb sa na úrokoch odviedlo o 15,5 mil. korún viac, a takto celkové zvýšenie vstupov do výroby v roku 1989 bolo vyššie takmer o 400 mil. Kčs. Na druhej strane na príplatkoch, prémiách a diferenciálnych príplatkoch sme získali oproti roku 1988 viac len o 130 mil. Kčs.

Hovorí sa, že poľnohospodári vyrábajú veľmi draho. Chcem poznamenať, že nie všade. Treba vedieť aj to, že viac ako 65 % všetkých vstupov do poľnohospodárstva pochádza z priemyslu a ceny týchto vstupov sa neurčujú v poľnohospodárstve.

V roku 1989 zavedený tzv. nový hospodársky mechanizmus do poľnohospodárstva mal za výsledok výrazné zníženie rentability poľnohospodárskych podnikov. V tom istom roku odborníci s vytvorením produkčno-ekonomických skupín teoreticky posúdili poľnohospodárske podniky z rôznych neuverejnených hľadísk. Poľnohospodárske podniky nedostali výmer s konkrétnym výpočtom zaradenia do určitej triedy produkčno-ekonomickej skupiny. Osobne by som bol rád, keby mi niekto vysvetlil, prečo niektoré poľnohospodárske podniky v našom okrese, konkrétne družstvo, v ktorom už pracujem 30 rokov, zo dňa na deň platí o 5 mil. Kčs viac pozemkovej dane. Podporujem takú daňovú sústavu, ktorá tlačí vyrábať a dosahovať maximálne výkony, a nie opačne.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP