Úterý 27. března 1990

Téměř zcela neschůdnou se jeví tato možnost u jaderných elektráren, ať již z hlediska ohrožených možností jejich včasného dokončení, tak i ze zahraničí živenému odporu značné části obyvatelstva ve vztahu k jejich výstavbě.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, nechci zde dlouho rozviřovat polemiku, která v současné době probíhá na stránkách našeho tisku o tom, zda přebytkový rozpočet bude skutečně působit protiinflačně nebo ne. Můj osobní názor je ten, že snížení dotací do hospodářství při současném uvolnění cen, především při výrazném snížení podílu smluvních cen, musí nutně působit inflačně alespoň v oblasti velkoobchodních cen.

Nesporným kladem tohoto návrhu rozpočtu je výrazné snížení přerozdělovacích procesů mezi federací a republikami. Jde samozřejmě pouze o první krok, který je nutno dále dopracovat při předložení návrhu rozpočtu na příští rok, a to i ke vztahu rozpočtu národních výborů.

Ocenit je nutno i skutečnost, že přes krácení výdajů státního rozpočtu dodržela vláda svůj slib na zvýšení prostředků pro oblast školství, zdravotnictví a sociální péče, včetně přislíbených mzdových úprav.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, na základě souhlasného stanoviska výborů Sněmovny lidu, doporučuji předložený návrh státního rozpočtu a zákon o státním rozpočtu na rok 1990 schválit, samozřejmě s podmínkou, že vláda bude Federální shromáždění informovat tak, jak jsme již stanovili naším usnesením z 27. 2. t. r. o časovém postupu při realizaci ekonomické reformy s vyčíslením případných dopadů na státní rozpočet a s přihlédnutím k usnesení výborů, které ve své zprávě uvede společný zpravodaj výborů Sněmovny národů. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslanci Jiřímu Bezecnému. Slovo má společný zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec Bohumil Servus.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec B. Servus: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, připojuji se ke zprávě poslance Bezecného a za výbory Sněmovny národů se chci proto zaměřit jen na některé zásadní myšlenky a názory, které byly při projednávání kapitol státního rozpočtu ve výborech poslanci diskutovány.

Za závažné považuji konstatování výborů pro průmysl, dopravu a obchod v usnesení ke kapitole ministerstva hutnictví, strojírenství a elektrotechniky ČSSR, že ve zprávě ministerstva nebyla věnována dostatečná pozornost otázkám restrukturalizace, včetně otázek změn ve struktuře pracovní síly.

Dostatečná pozornost nebyla věnována ani otázkám konvertibility produkce, zajištění průmyslu moderními technologiemi, ani pochopením nové role vědy a výzkumu v současných i budoucích podmínkách tržního mechanismu.

Jde tedy o zásadní koncepční otázky, jejichž neujasněnost vzhledem k velikosti tohoto resortu může mít v praxi vážný negativní vliv na příjmovou stránku státního rozpočtu. Z nedobrého hodnocení situace v resortu pak logicky vyplývá i podpora požadavku na dočasné bilancování vybraných položek, což nutně konzervuje dřívější direktivní metody řízení.

Ve vztahu k resortu paliv a energetiky byly zvýrazněny požadavky na zvýšení efektivnosti při vynakládání finančních prostředků jak v oblasti provozních nákladů, tak zejména v investiční výstavbě. Výbory zároveň doporučily nepouštět ze zřetele bezpodmínečnou vazbu na ochranu a zlepšování životního prostředí, zahrnující i bezpečnost provozu jaderných elektráren. Je možno konstatovat, že otázky životního prostředí, kvality potravin z hlediska přítomnosti cizorodých látek a vůbec zdravý způsob života našeho obyvatelstva byly předmětem kritiky v té či oné podobě prakticky ve všech výborech sněmovny. Je jisté, že na stejný problém se pak mohou poslanci dívat z různých pohledů. Tak například dotace do zemědělství hodnotí výbory pro zemědělství a výživu jako žádoucí tlak na vyšší hospodárnost a diferencovaný přístup k řešení jednotlivých problémů. Zároveň však upozorňují, že pokud by souběžně nebyly posouzeny a upraveny i ceny vstupů, může dojít k útlumu výroby v některých oblastech, zejména v živočišné výrobě. Řešení se však nabízí i z jiné strany - cenovými úpravami dosáhnout optimálnější skladby potravin spočívající ve snížení spotřeby masa a zvýšení spotřeby zeleniny. Tím je možné docílit celkově nižší spotřeby obyvateli a přestat uměle podporovat jeho pěstování v horších půdních a klimatických podmínkách. Tržní mechanismus si postupně bude takové řešení vynucovat.

Nové podmínky zasáhnou i další oblasti. Jak konstatovaly výbory pro sociální politiku, přechod na fondové hospodářství v sociálním zabezpečení umožní otevřít tyto systémy opravdu demokratickým procesům a sociální spravedlnosti. Za zásadní krok je nutné považovat zrovnoprávnění sociálního zabezpečení pro osoby individuálně podnikající. V krátkodobých řešeních bude dána přednost odstranění nespravedlnosti a zabezpečení nejpotřebnějších občanů. Proto bude velká pozornost soustředěna na otázky nízkých důchodů, mateřských příspěvků a rodinných přídavků, na odstranění privilegií osobních důchodů a problémy postupné valorizace důchodů. Náročné problémy bude nutné vyřešit i v oblasti zaměstnanosti v souvislosti se zdravým vývojem mezd a ve společenské spotřebě obyvatelstva.

Při projednávání kapitol státního rozpočtu ústředních orgánů průřezového charakteru ve výboru pro plán a rozpočet byla vyslovena řada připomínek k rychlosti jejich adaptace na působení v tržních podmínkách. Proto byla vyslovena podpora průběhu změn v koncepci zaměřených činností Státní plánovací komise na posilování strategického řízení národního hospodářství. Zároveň byl vysloven požadavek radikálně řešit kvalitu výstupů ekonomických výzkumných pracovišť a efektivnějšího využití výpočetní techniky. Toto doporučení pak při projednávání dalších kapitol dostalo širší rámec. Bylo doporučeno, aby bylo vybudováno ústřední výpočetní a statistické středisko včetně jednotné databanky pro celou federaci ve vazbě na národní republiky. V tomto směru by měly spojit síly v prvé řadě Federální statistický úřad, Státní plánovací komise a Federální cenový úřad, které disponují už dnes značnou základnou výpočetní techniky.

S tím souvisí v jistém smyslu i doporučení pro Úřad předsednictva vlády uvažovat o zřízení centrálního obslužného dispečinku pro všechny ústřední úřady, který by zabezpečoval optimální využití například autoprovozu, údržby, rozmnožovací techniky, stenoslužby a podobně.

Federálnímu cenovému úřadu bylo dále doporučeno, aby ještě v dubnu tohoto roku vypracoval a předložil odborné veřejnosti návrh zásad cenové reformy a postupu cenových úprav jako předpoklad dalšího postupu hospodářské reformy.

Z hlediska postavení některých ústředních orgánů byly vysloveny náměty na změnu jejich institucionálního postavení ve vztahu k jejich podřízenosti vůči vládě. V případě Federálního statistického úřadu jde o snahu posílit objektivitu dat, u Státní banky československé o posílení nezávislosti na výkonné moci v zájmu dosažení a udržení zdravé měny a u Výboru lidové kontroly o nalezení vhodné formy kontrolního orgánu pro potřeby jak vlády, tak Federálního shromáždění. U Státní banky československé byla navíc zdůrazněna potřeba dosáhnout existence měnové politiky banky a protiinflační povahy státního rozpočtu v návaznosti na okamžitý stav a vývoj národního hospodářství. Celkově je možné konstatovat, že vesměs všechny výbory trvaly na důsledném respektování hlediska nejvyšší účelnosti a přísné hospodárnosti při vynakládání rozpočtových prostředků.

Proto i výbory branné a bezpečnostní s podporou výborů pro plán a rozpočet doporučily ministru národní obrany prosadit neprodleně výraznou tendenci dalších úspor a dosáhnout ještě v tomto roce dalšího snížení výdajů na obranu.

Zásadní stanovisko zaujal výbor pro plán a rozpočet ke kapitole Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, u které doporučil vypracovat útlumový program tak, aby v souvislosti s uplatněním nové koncepce postavení vědy a výzkumu byla komise v dosavadní podobě do konce roku 1991 zrušena. Zároveň výbor doporučil snížit výdaje kapitoly již v tomto roce o 100 miliónů Kčs spolu s tím, že rozpočtové organizace vědeckovýzkumné základny budou urychleně převedeny na organizace hospodářské.

Z usnesení výborů ústavně právních vyplývá doporučení zvýšit předložený rozpočet kapitoly Nejvyššího soudu o 500 tisíc Kčs na mzdové prostředky. Výbor zdůvodňuje toto doporučení rozšířením agendy v řadě směrů, což si vyžádá doplnění počtu soudců.

Také zahraniční výbory doporučily ministru financí upravit rozpočet kapitoly federálního ministerstva zahraničních věcí podle požadavků resortu vzhledem k potřebě pokrýt finanční nároky spojené s výměnou diplomatického a technického personálu a s nutností zabezpečit mimořádně vysokou aktivitu československé zahraniční politiky. Předpokládám, že se k požadavkům na zvýšení výdajů obou kapitol vyjádří ministr financí.

Proti návrhu na snížení výdajů kapitoly Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj asi namítat nebude. Snížení výdajů o 100 miliónů Kčs je již zahrnuto v absolutní částce tak, jak máte uvedeno ve společné zprávě výborů.

Zároveň chci připomenout, že výbor pro plán a rozpočet vzal na vědomí rozpočet kapitoly Kanceláře Federálního shromáždění, který schválilo předsednictvo Federálního shromáždění svým usnesením č. 190. Závěrem vás chci informovat, že na společné schůzi výborů pro plán a rozpočet a ústavně právních výborů, kterým byl tento návrh zákona přikázán, byl po obsáhlé diskusi návrh zákona o státním rozpočtu (tisk 307) doporučen ke schválení, a to včetně ideje přebytkového rozpočtu. V souladu se stanovisky partnerských výborů ČNR a SNR však výbory očekávají, že jde o poslední rozpočet sestavený podle současných pravidel redistribuce prostřednictvím federálního rozpočtu.

Výbory na společné schůzi zaujaly také stanovisko k formulaci § 4 zákona, ve kterém se dává vládě zmocnění upravovat ukazatele státního rozpočtu federace. Výbory dospěly k názoru, že takto formulované zmocnění dává vládě prakticky neohraničené možnosti měnit rozpočet podle své potřeby bez dalšího souhlasu Federálního shromáždění. Tím by dnešní jednání bylo v podstatě pouze výměnou názorů, ale ne závazným právním aktem v plném rozsahu. Závaznost by se týkala pouze výsledného salda příjmů a výdajů a několika dalších doprovodných paragrafů.

Ve společné zprávě výborů máte proto uvedeno nové znění § 4, kde se zmocnění ponechává pouze ve vazbě na změny cenové, organizační a metodické spolu s věcnými změnami státního plánu a uvolňování prostředků z rozpočtové rezervy vlády. Ve společné zprávě výborů pro plán a rozpočet a ústavně právních výborů je v souladu s mojí zpravodajskou zprávou návrh zákona doplněn.

Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů doporučuji vládní návrh zákona (tisk 307) po doplnění podle parlamentního tisku 331 schválit. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny národů poslanci Servusovi.

Do rozpravy k projednávanému bodu se zatím přihlásili tito poslanci a poslankyně: Moltašová, Klůzová, Košala, Hadačová. Csémi, Filkus, Comba, Zeman, Stránská, Buráňová, Bakšay, Kovář, Holčík, Kučerák, Jansta, Tichavský, Matoušek a Kontra. Jak vidíte jde o celou řadu přihlášených, a proto bych prosil v zájmu toho, abychom celý pořad, který máme na programu třídenního zasedání mohli projednat co nejracionálněji, kdyby všichni diskutující dodržovali maximální diskusní lhůtu a pokud možno ji zkrátili a vyjádřili pouze své názory a náměty co nejstručněji.

Zahajuji rozpravu k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1990. Jako první je přihlášená poslankyně Moltašová, dávám jí slovo. Připraví se poslankyně Klůzová.

Místopředsedkyně SL J. Moltašová: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, v návrhu státního rozpočtu ČSSR na rok 1990 je uveden celkový objem finančních prostředků na zabezpečení neinvestičních potřeb vědecko-technického rozvoje 7,8 mil. Kčs. Tato částka je určena k úhradě výdajů na úkoly státního plánu technického rozvoje, základního výzkumu, aplikovaného ekonomického výzkumu a další činnosti rozpočtových a příspěvkových organizací vědecko-výzkumné základny. Uvedený objem finančních prostředků je 11,7 %, tj. v absolutní částce asi 1,03 mil. Kčs nižší než v roce 1989. Podíl státního rozpočtu na financování neinvestičních potřeb vědy a techniky se tak v letošním roce sníží ze 38,8 % a bude jedním z nejnižších v Evropě. Pro srovnání v Belgii činí podíl státu 35 %, Dánsku 39 %. Švédsku 40 %, ve Francii 54 %.

Ve zdůvodnění navrhované restrikce státní podpory vědy a techniky předložená zpráva uvádí, cituji: "Snížení je vedeno snahou zefektivnit vynakládání prostředků v této oblasti a výrazněji přenést váhu financování do hospodářské sféry," konec citátu.

S tímto zdůvodněním nemohu souhlasit a chci upozornit na některé dopady, které navrhované snížení výdajů na vědu a techniku ze státního rozpočtu může mít.

Žádoucí zvýšení účinnosti práce vědecko-výzkumné základny, která je dlouhodobě podrobována kritice, je úzce spojeno s fungováním celé naší ekonomiky, její strukturou, chováním, vazbami se světem. Přes řadu problémů a nedostatků v samotné vědecko-výzkumné základně se jeví klíčovým problémem, alespoň podle mého názoru, přetrvávající nedostatečná proefektivní a proinovační klima naší ekonomiky. To, jak předpokládám se začne vytvářet teprve s přechodem na tržní hospodářství.

Často se porovnává činnost výzkumných organizací u nás a ve výzkumných kapitalistických zemích, ovšem ne při všech úvahách si plně uvědomujeme podstatnou odlišnost v kapitálové vybavenosti podniků - zadavatelů. Zatímco naše výrobní podniky pociťují v převážné většině nedostatek prostředků, ve vyspělých kapitalistických zemích se naproti tomu projevuje kapitálová přesycenost. Stejně tak lze jen těžko srovnávat materiálové zabezpečení výzkumu.

Představa, že v současné době lze nahradit snížení výdajů na vědu a techniku ze státního rozpočtu, zvýšením prostředků poskytovaných hospodářskou sférou, a to o 3,2 %, jak uvádí předkladatel, je nereálná. Již v loňském roce se prokázalo, že výrobní podniky nejsou v současné hospodářské situaci ochotné, ani schopné, vynakládat dostatečné prostředky na technický rozvoj, o vědě ani nemluvě. Z fondu rozvoje vytvářeném v souladu se zákonem o státním podniku, většina organizací totiž přednostně hradí přírůstek zásob, investice včetně rekonstrukcí, příp. modernizace. Výše prostředků fondu rozvoje, jehož zdrojem jsou hlavně odpisy, normativní příděly ze zisku a nákladů, je závislá na výši odvodů do státního rozpočtu. Protože se odvodová pravidla pro státní podniky nemění, nelze při současném stavu ekonomiky předpokládat, že se podaří ještě v letošním roce dosáhnout zvýšení prostředků ve fondu rozvoje a změnou trendu v jejich užití, tzn. ve prospěch vědy a techniky. Domnívám se, že se naopak podíl výrobní sféry na financování vědecko-technických úkolů sníží. Nasvědčuje tomu i ta skutečnost, že jsou ze strany výrobních organizací pro nedostatek finančních prostředků vypovídány či kráceny již uzavřené hospodářské smlouvy na řešení vědecko-výzkumných úkolů s výzkumnými ústavy.

Vytváří se tak velmi složitá situace v řadě výzkumných institucí, zejména státních podnicích, jejichž základní principy a pravidla hospodaření jsou nyní v podstatě stejná jako u státních výrobních podniků. Samofinancování, odvody ze zisku a daňové podmínky stejné jako z výrobních organizací, měly zřejmě ukázat životaschopnost jednotlivých výzkumných ústavů a spolupůsobit jako hlavní faktor výběru při omezování počtu výzkumných a vývojových institucí. Přitom právě nastolení těchto pravidel ukazuje spíše, který výzkumný ústav dokáže lépe obchodovat, vyrábět a investovat, než to, který provádí kvalifikovanější, významnější a perspektivnější výzkum. Stručně lze charakterizovat situace asi tak: výzkumný ústav jako státní podnik se sice uživí, ale přestávají dělat výzkum. Doporučuji proto u výzkumných ústavů státních podniků

a) snížit odvody z objemu mezd na 20 %

b) snížit odvody ze zisku na 45 %

c)umožnit výzkumným ústavům, s. p. financování vlastních výzkumných úkolů z vyprodukovaných zdrojů vlastního fondu rozvoje

d)umožnit uzavírání hospodářských smluv na řešení úkolů rozvoje vědy a techniky s cenou dle dohody bez omezení finančního objemu dobou řešení.

Pro stimulaci zájmu výrobních státních podniků o finanční spoluúčast na řešení úkolů rozvoje vědy a techniky snížit odvody ze zisku výrobních organizací o částku úměrnou takto vynaloženým nákladům.

Je zřejmé, že není možné udržovat v ČSSR několik set výzkumných ústavů a pracovišť se statisíci pracovniky, ale při nezbytné redukci, není možné aplikovat pouze hlediska ekonomická, ale především kvalitativní, výběrová.

Nemá-li v období přechodu k tržnímu hospodářství dojít k postupné deformaci činnosti organizací vědecko-výzkumné základny a jejich tvůrčího potenciálu, případně k rozpuštění dlouhodobě formovaných vědecko-výzkumných kolektivů a odchodu nejkvalifikovanějších pracovníků do zahraničí, je nezbytné provést změny v organizaci, řízení a financování celé čs. vědecko-výzkumné základny. Touto otázkou se zabývala i federální vláda ve svém programovém prohlášení a uložila svým členům místopředsedům Reichlovi, Pithartovi a Čičovi zpracovat a předložit v dubnu letošního roku návrh koncepce státní politiky v oblasti rozvoje vědy a techniky. Nedílnou součástí tohoto materiálu bude i návrh financování vědy a techniky v nejbližším období a vytváření fondu pro vědu a fondu pro techniku, včetně stanovení režimu jejich užití.

Domnívám se, že před projednáním uvedeného materiálu ve federální vládě není smysluplné pomocí státního rozpočtu nepřímo, ale významně ochromit činnost státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, tj. ústředního orgánu zodpovědného za tuto oblast, dříve než bude komplexně rozhodnuto o řízení vědy a techniky jako celku na federální úrovni.

Za tím účelem předkládám pozměňovací návrh k projednávanému zákonu o státním podniku, a to oproti navrhované částce 100 mil. Kčs snížit výdaje ze státního rozpočtu federace na správu v kapitole Státní komise pro vědecko technický a investiční rozvoj o částku 20 mil. Kčs, tj. na 223 784 tis. Kčs. Zdůrazňuji, že to není pokus o záchranu starých struktur Státní komise, ale původně navržené snížení, prakticky ve 2. čtvrtletí letošního roku, by mimo jiné znamenalo i rozpad systému vědeckotechnických a ekonomických informací a zastavení doplňování informačních fondů, které právě v nových podmínkách mají sloužit k pružnému spojení se světovými informacemi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP