Laickému pohledu se možná může
zdát, že je v této nové finanční
politice určitý rozpor. Poukazuje se na zanedbanost
zdravotnictví, školství a ekologie, nebo na
zastaralost výrobní sféry. Zdá se,
že je všude nutné investovat, opravovat a modernizovat
a že vláda přitom omezuje rozpočtové
výdaje. Omezujeme výdaje státního
rozpočtu ne proto, abychom zabrdili náš ekonomický
a sociální rozvoj, nýbrž právě
naopak. Abychom přiměli všechny organizace
řádně hospodařit, abychom odstraňovali
nerovnováhu v ekonomice a abychom tím vytvářeli
podmínky pro zdravý ekonomický rozvoj v budoucnosti.
Cestu k odstranění naší zaostalosti
vidíme ve vytváření tvrdých
podmínek pro hospodaření každého
subjektu a nikoliv v napájení ekonomiky inflačními
penězi. Jsme si vědomi, že schválením
přebytkového rozpočtu není všemu
konec. Mnohem složitější bude vlastní
realizace této politiky. V minulosti je dobře známo,
že podniky, národní výbory i ostatní
organizace jsou navyklé předkládat v průběhu
roku další požadavky, což letos není
možné připustit.
Navíc již dnes musíme upozornit na to, že
v případě neplnění předpokládané
výše příjmů státního
rozpočtu, bude nezbytné provádět v
průběhu roku příslušné
korektury i v rozpočtových výdajích.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, celkové rozpočtové příjmy
by měly v letošním roce dosáhnout částky
420 mld. Kčs a ve srovnání s rokem 1989 se
zvyšují o 2,9 %. Téměř polovinu
těchto příjmů tvoří
daně a odvody z podnikové sféry, stanovené
na základě vámi loni schváleného
zákona o odvodech. Lze říci, že se finanční
situace podniků v letošním roce ve srovnání
s minulými léty na agregátní úrovni
příliš nezmění. Za tímto
konstatováním se však skrývá
značně odlišná situace v jednotlivých
podnicích, kde v řadě případů
nebudou finanční zdroje stačit na krytí
přídělu do různých podnikových
fondů. V minulosti se tyto problémy řešily
administrativní redistribucí zisku a odpisů
v rámci VHJ a podniků, resp. pomocí rozpočtových
dotací. V budoucnosti bude realokace tohoto typu zajišťovat
postupně utvářený finanční
trh.
V dnešním přechodném období však
existuje řada podniků, které nejsou schopné
rychlé adaptace a které jsou zatíženy
vysokými náklady, neperspektivními investicemi
a nevyjasněným odbytem. Tyto podniky požadují
na státním rozpočtu dotace, slevy na odvodech
a nejrůznější výjimky. Odůvodněné
případy budeme samozřejmě řešit,
ale se vší vážností si musíme
uvědomit, že zdroje rozpočtu jsou omezené
a že jejich větší použití
pro tyto podniky by znamenalo omezování jiných
výdajů.
Důležitým zdrojem příjmů
rozpočtové soustavy zůstává
i nadále daň z obratu. Její čistý
výnos však výrazně snižuje již
zmíněná, takzvaná záporná
daň z obratu, která vzniká v těch
případech, kdy jsou velkoobchodní ceny vyšší
než ceny maloobchodní. Tato situace představuje
jeden z největších problémů naší
iracionální cenové soustavy, nepříznivě
ovlivňuje chování výrobců i
spotřebitelů a v neposlední řadě
i rozpočtové příjmy.
V dnešní době se již začíná
intenzívně pracovat na přípravě
změn v této oblasti a současně i na
reformě daňové soustavy, jejíž
důležitou složkou bude i přechod na systém
daně z přidané hodnoty a spotřebních
daní.
Třetí základní složku rozpočtových
příjmů tvoří daně a
poplatky od obyvatelstva, kde stále ještě rozhodující
úlohu hraje daň ze mzdy. S rozvojem soukromého
podnikání občanů se však rozšiřuje
význam daně z příjmu obyvatelstva,
ve které se však zatím poskytují výrazné
úlevy.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, protiinflační a transformační
působení rozpočtové politiky se v
novém návrhu státního rozpočtu
projevuje především v krácení
dotací pro podnikovou sféru a v omezení rozpočtových
výdajů na takzvané neproduktivní účely.
Celkové dotace hospodářským organizacím,
včetně JZD, se snižují o 10 %. Podíl
těchto dotací na celkových rozpočtových
výdajích klesá z 19,2 % na 17,1 %, o 2 %
došlo k poklesu v novém návrhu státního
rozpočtu.
Je jasné, že přijatá opatření
představují pouze první krok, objem těchto
rozpočtových dotací je stále ještě
nadměrný a v dalších letech bude nezbytné
tempo jejich snižování výrazně
urychlit. Snížení dotací se především
týká největší položky prostředků
poskytovaných podnikům, takzvaných neinvestičních
dotací, které se ve srovnání s rokem
1989 omezují o 7,5 %. Jedná se především
o snížení dotací do agrokomplexu, dotací
do těžby a zušlechťování rud,
zrušena byla dotace k řešení důsledků
přestavby velkoobchodních a nákupních
cen, byly prověřeny i všechny další
tituly neinvestičních dotací, některé
byly zrušeny, jiné kráceny. Tato opatření
se netýkají těch případů,
kde by omezování dotací působilo negativně
na životní prostředí. Dotace na tyto
účely byly mírně zvýšeny
a byla přiznána nová dotace do fondu ochrany
lesa. Rovněž byly řešeny problémy
ztrátové osobní dopravy v souvislosti s přechodem
Čs. státních drah a Automobilové dopravy
na obecné podmínky hospodaření, i
když právě tuto oblast hodlá vláda
v nejbližší době řešit.
Rozpočtové dotace poskytované podnikům
na investice byly oproti původnímu návrhu
rozpočtu kráceny o 1,6 miliardy korun a zůstávají
na úrovni loňského roku. Významná
část z nich připadá na státní
program ekologických investic v obou republikách
a v rezervách státního rozpočtu federace
je na tyto účely dále určena částka
0,5 mld. Kčs.
Restriktivní politika v oblasti investičních
dotací je však spojena se značnými problémy
u organizací s rozestavěnými stavbami zařazenými
jako závazné úkoly státního
plánu, jejichž financování bylo v minulosti
zajišťováno m. j. formou slev na odvodu ze zisku
nebo redistribucí finančních zdrojů
v rámci VHJ a resortů. Řešení
těchto případů dnes již nelze
mechanicky přenášet na státní
rozpočet. Po jejich důkladné prověrce
je třeba v odůvodněných případech
řešit jejich další financování
pomocí investičních úvěrů
a pomocí nástrojů vznikajícího
finančního trhu. Řešení s použitím
prostředků státního rozpočtu
např. návratnou nebo jinou formou bude zcela výjimečné.
Druhým základním směrem snah o omezování
nadměrných rozpočtových výdajů
je oblast výdajů na tzv. neproduktivní účely,
i když tento termín bychom měli pomalu opustit.
Rozhodující položku zde představují
výdaje na obranu, bezpečnost a ostatní výdaje
branné povahy, které se ve srovnání
s původním rozpočtem snižují
o 12,5 %.
Po snížení výdajů na obranu v
loňském roce o 1 mld. Kčs jde v této
oblasti o další výrazný krok, na který
by měla navazovat úsporná opatření
spojená s výrazným snížením
stavu Československé armády v souvislosti
se změnami mezinárodní situace, zejména
v návaznosti na výsledky vídeňských
jednání o stavu vojsk ve střední Evropě.
V předpokládaném návrhu rozpočtu
již není zahrnut příspěvek Komunistické
straně Československa ve výši 1,2 miliardy
korun.
Původně uvažované prostředky
pro společenské organizace bývalé
Národní fronty, tělovýchovu, mládež
a další organizace, byly sníženy o jednu
třetinu. Návrh vychází ze současné
situace ve vývoji těchto organizací, prostředky
budou rozdělovány diferencovaně podle zaměření
jejich činnosti ve spolupráci s ministerstvy financí,
cen a mezd a s dalšími úřady vlád
obou republik. Relativně málo se omezují
výdaje na státní správu, kde se již
v uplynulých dvou letech snížil aparát
ministerstev a ostatních ústředních
orgánů o 30 %.
Radikálnější úspory bude možné
dosáhnout až v souvislosti s novým organizačním
uspořádáním centrálních
orgánů, které vláda připravuje
a ve sféře národních výborů
po jejich přechodu na dvoustupňové řízení.
Při projednávání návrhu státního
rozpočtu byl ze strany Federálního shromáždění
vznesen požadavek na zvýšení jeho rozpočtu
na 100 miliónů korun, což je zvýšení
o 100 % proti předcházejícímu roku,
a současně je požadována další
rezerva pro Federální shromáždění
ve výši 100 miliónů korun.
Poslanci v této souvislosti doporučili snížit
rozpočet Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj o těchto 100 miliónů
Kčs a zrušit tuto komisi. Předpokládám,
že tento návrh na změnu rozpočtu bude
předložen ve zprávě společných
zpravodajů.
Další položkou úspor v předloženém
návrhu rozpočtu jsou neinvestiční
výdaje na vědeckotechnický rozvoj. Cílem
jejich snížení o 1 mld. Kčs ve srovnání
s původním rozpočtem je zamezit nehospodárnému
vynakládání rozpočtových prostředků
v této oblasti a posílit úlohu vlastních
zdrojů hospodářské sféry. O
30 % byly sníženy výdaje na úkoly státního
plánu ekonomického výzkumu, o 10 % na úkoly
základního výzkumu. Toto snížení
se netýká předpokládaných výdajů
na zdravotnický výzkum.
Restriktivními zásahy do rozpočtových
výdajů nebyly ovlivněny ty výdaje,
které mají přímý vliv na životní
úroveň občanů, tedy výdaje
na sociální zabezpečení, zdravotnictví
a školství. V navrhovaných částkách
jsou i nadále zabezpečeny prostředky na opatření
schválená už v průběhu roku 1989,
což představuje více než polovinu přírůstku
rozpočtových výdajů na tyto účely.
Jde především o zvýšení
státní podpory individuální bytové
výstavbě, o platové úpravy ve školství
a zdravotnictví, o valorizaci důchodů, o
zlepšení zdravotnické péče, o
rekonstrukci Domu umělců v Praze, o obnovu historického
jádra Bratislavy a o zvýšení prostředků
na program elektronizace ve školství.
Celkové investiční výdaje na služby
a činnost pro obyvatelstvo tedy překročily
částku 200 mld. Kčs a jejich podíl
na rozpočtových výdajích se zvyšuje
ze 46 na 48 %. Ve srovnání - a to je třeba
si uvědomit - s rokem 1989 se tyto výdaje zvyšují
o 6,6 %, zatímco rozpočtové výdaje
jako celek rostou pouze o 1,6 % a rozpočtové příjmy
- jak jsem se již zmínil - o 2,9 %.
Obdobné disproporce byly v minulosti jednou z hlavních
příčin rozpočtových schodků.
Je proto třeba zdůraznit, že tento trend není
z hlediska záměrů naší finanční
a rozpočtové politiky dlouhodobě únosný.
Rychle rostoucí výdaje státu vedou v řadě
případů ke značnému plýtvání,
přičemž úroveň poskytovaných
služeb zůstává nízká.
Proto bude třeba urychleně připravit taková
opatření, která umožní vhodným
způsobem kombinovat placené a neplacené služby
a která vytvoří i v této oblasti zájem
na racionálním hospodaření s finančními
prostředky.
Výdaje na sociální zabezpečení
by měly v roce 1990 dosáhnout 102,9 mld. Kčs,
což představuje - opět pro základní
orientaci téměř čtvrtinu celkových
rozpočtových výdajů. Neinvestiční
výdaje na školství mají dosáhnout
více než 31 mld. Kčs, na zdravotnictví
téměř 36 mld. Kčs. V obou případech
jde o zvýšení výdajů. Neinvestiční
rozpočtové výdaje na kulturu zůstávají
prakticky na úrovni roku 1989. Proti původnímu
návrhu státního rozpočtu na rok 1990
byly sníženy tyto výdaje o 3 %.
Ve svém výkladu jsem se zatím zabýval
charakteristikou státního rozpočtu na rok
1990 z celostátního hlediska. Vzhledem k organizačnímu
uspořádání naší rozpočtové
soustavy, která vychází z federativního
uspořádání našeho státu,
však mají tyto. otázky zcela konkrétní
prostorový aspekt. Právě tento aspekt, zejména
pak finanční vztahy federálního rozpočtu
ke státním rozpočtům republik se dostaly
v probíhajícím demokratizačním
procesu do popředí zájmu orgánů
České i Slovenské národní rady
a samozřejmě i Federálního shromáždění.
Je to zcela přirozené. V praxi předchozích
let se tak jako o jiných otázkách i o této
oblasti nehovořilo, a proto byla naše veřejnost
právem nespokojena s rozsahem informací, které
měla k dispozici. Z řad poslanců zákonodárných
orgánů byla kritizována vysoká závislost
státních rozpočtů republik na dotacích
z federálního rozpočtu na straně jedné
a proporce z rozdělení těchto dotací
mezi republiky na straně druhé. Na vznesenou kritiku
částečně reagoval nový zákon
o rozpočtových pravidlech, který vstoupil
v platnost od 1. ledna letošního roku. Jeho podstata
spočívá v novém rozdělení
příjmů mezi federální rozpočet
a státní rozpočty republik. V rozpočtu
na rok 1990, který máte před sebou, se to
odráží v poklesu příjmů
federálního rozpočtu, které budou
o třetinu nižší než v předcházejícím
roce. Je to způsobeno tím, že příjmem
státních rozpočtů republik je nově
celý výnos odvodu z mezd od federálně
řízených organizací a dále
určitý podíl na celostátním
výnosu daně z obratu. Přesun těchto
příjmů do rozpočtů republik
znamená, že se podíl příjmů
federálního rozpočtu na celkových
příjmech československé federace snižuje
z loňských 50 % na 33 %.
Dotace federálního rozpočtu do republikových
rozpočtů se vlivem těchto změn snižují
ve srovnání s rokem 1989 o více než
50 %, přesně 56,4 %. Šlo tedy o poměrně
rozsáhlou rozpočtovou operaci. Zvýšení
vlastních rozpočtových příjmů
republik spojených - jako spojité nádoby
- se snížením dotací z federálního
rozpočtu znamená zvýšení finanční
soběstačnosti republik z loňských
47,7 % o 30 bodů na 77,5 % v letošním roce.
Já si myslím, že jsou to výrazné
rozpočtové posuny.
Z hlediska podílu republik na celkovém objemu dotací
z federálního rozpočtu pokračuje v
roce 1990 proces postupného snižování
podílu Slovenské republiky na těchto dotacích
a naopak zvýšení podílu Republiky české.
Jestliže v roce 1980 - tedy před 10 lety - připadalo
na Slovenskou republiku 42,9 % dotací a na Českou
republiku tedy zbytek do sta, pak na rok 1990 se počítá
s poklesem Slovenské republiky na 38,5 % a adekvátní
relativní zvýšení dotace do České
republiky.
V absolutní částce vůči loňskému
roku došlo k relativnímu snížení
dotací do rozpočtu Slovenské republiky o
zhruba 1 mld. Kčs.
Protože jsou tyto otázky předmětem zvýšeného
zájmu poslanců všech zákonodárných
sborů, chci znovu zdůraznit, že návrh
státního rozpočtu federace na rok 1990 je
vypracován v souladu se stávající
právní úpravou a že si nekladl za cíl
nad její rámec zcela novým způsobem
řešit vztahy v rozpočtové soustavě,
jak to bylo někdy požadováno. Uvádím
to z toho důvodu, že ze strany České
národní rady byl tento požadavek vznesen.
Nyní lze říci jen tolik, že vláda
připravuje velmi rychle úpravu zákona o rozpočtových
pravidlech, kterou by projednaly zákonodárné
sbory vzešlé z červnových voleb. Na
tomto základě by již byly vypracovány
nové návrhy státních rozpočtů
na následující rok - tedy na rok 1991.
Zřetelný směr k novému koncipování
ekonomických vztahů a pravomocí v rámci
federace se netýká jen státních
rozpočtů, ale celé oblasti rozpočtového
hospodaření národních výborů
v návaznosti na jejich nové organizační
uspořádání, které se připravuje.
Všechny tyto otázky jsou ekonomicky mimořádně
závažné a politicky citlivé. Nemůžeme
se však vyhnout jejich řešení, ať
jsou sebesložitější. Jde o to - a to bych
chtěl zdůraznit - aby se v ekonomickém a
politickém kvasu, který lze v této souvislosti
očekávat, neztratilo ze zřetele, že
přes svou důležitost jde pouze a jenom o jednu
dimenzi celého daleko obecnějšího reformního
procesu.
Proto je důležité, aby se v konečných
rozhodnutích o všech těchto otázkách
prosadila racionalita a ne emoce, které jsme někdy
svědky. Přechod naší ekonomiky na tržní
principy a dosažení její výrazně
vyšší výkonnosti vyžaduje zachovat
její jednotu a k tomu je nezbytná jednotná
měnová, daňová a rozpočtová
politika.
I když se předložený státní
rozpočet liší v řadě aspektů
od rozpočtů minulých let, musím konstatovat,
že v současném přechodném období
ještě zcela nepřekonal stín minulých
období. Proto je nezbytné v nejbližší
době urychlit postup celé naší ekonomické
reformy, o čemž jsem se zmiňoval již na
počátku.
Je však zřejmé, že přísná
restriktivní finanční politika, spolu s podobně
koncipovanou politikou měnovou, musí být
permanentní organickou součástí celého
reformního procesu. Jejím cílem bude zabezpečení
elementárního stupně měnové
stability a vytváření předpokladů
pro další reformní kroky jako je liberalizace
cen měnového kursu, zahraničního obchodu
apod.
Proto je nebytně nutné nejen letos, ale také
v dalších letech udržet - přes všechny
ekonomické a sociální platy - přebytkový
státní rozpočet, protože jen tak spolu
s restriktivní měnovou politikou může
být omezována dosavadní nadměrná
poptávka v ekonomice.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, děkuji vám za dosavadní aktivní
spolupráci při projednávání
nového návrhu státního rozpočtu
na rok 1990. Jménem vlády navrhuji, aby Federální
shromáždění předložený
návrh zákona o státním rozpočtu
federace na rok 1990 schválilo. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji ministru financí
ČSSR panu Klausovi za jeho výklad k návrhu
zákona o státním rozpočtu. Vládní
návrh zákona o státním rozpočtu
čs. federace na rok 1990 projednaly výbory ústavně
právní a výbory pro plán a rozpočet
obou sněmoven za účasti delegovaných
poslanců z ostatních výborů sněmoven.
Prosím společného zpravodaje výborů
Sněmovny lidu poslance Jiřího Bezecného,
aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Bezecný: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, státní
rozpočet federace, který je nám dnes předkládán
ke schválení, má nahradit rozpočtové
provizórium prvního čtvrtletí. Zůstává
však sám o sobě provizóriem. Bez znalosti
jednotlivých kroků vlády, směřujících
k rychlému a organizovanému uplatnění
ekonomické reformy, přechodu k tržní
ekonomice a jejich přesného časového
vymezení, které jsme ostatně požadovali
již 27. 2. t. r. při schvalování zprávy,
přednesené předsedou federální
vlády Mariánem Čalfou ve Federálním
shromáždění, lze totiž těžko
objektivně posoudit jejich dopad na příjmovou
a výdajovou část státního rozpočtu,
i když je nutno samozřejmě očekávat,
že u některých rozpočtových položek
může být velmi výrazný.
Myslím proto, že je nutno přijmout doporučení
výborů pro plán a rozpočet a výborů
ústavně právních, aby závazné
bylo celkové saldo státního rozpočtu
a nikoliv jeho příjmová a výdajová
část, která může v průběhu
roku doznat závažných změn.
Na rozdíl oproti původnímu návrhu
státního rozpočtu na rok 1990 projednávaném
ve výborech v listopadu minulého roku, který
byl předkládán jako schodkový ve výši
5,1 mld. Kčs a se zřejmě dalším
skrytým schodkem, je nový návrh rozpočtu
koncipován jako přebytkový částkou
5,4 mld. Kčs a navíc určitou vládní
rezervou pro řešení otázek zaměstnanosti,
rekvalifikace, ekologie a vládních úvěrů.
Přebytkovosti bylo přitom dosaženo při
prakticky nevýznamných zásazích do
příjmové části a výrazným
krácením v části výdajové.
Jestliže zcela nesporné je krácení výdajů
na obranu a bezpečnost, které úzce souvisí
s přijatou novelizací branného zákona
a bylo poslanci všech výborů kladně
hodnoceno s doporučením hledat v této kapitole
další rezervy s přihlédnutím
k současné mezinárodně politické
situaci, dále snížení dotací
pro KSČ a dřívější Národní
frontu, ne tak jednoznačně bylo přijato krácení
dotací do hospodářství.
Výrazná kritika zazněla především
ve výborech pro zemědělství a výživu.
V souvislosti s tím, že krácení postihlo
nejvíce právě Agrokomplex a ohrožuje
možnosti dokončení řady investičních
akcí potravinářského průmyslu.
Možnosti získání potřebných
zdrojů prostřednictvím finančního
trhu jsou zatím velice nejasné a pomineme-li možnost
získání zahraničního kapitálu
a celkem nepodstatné dlouhodobě nevyužité
prostředky státních podniků a družstev,
lze pro tyto potřeby mobilizovat pouze prostředky
obyvatelstva, které ovšem na druhé straně
zase sníží úvěrové zdroje.